A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
Kazimierz Pyzik,
wykonawca i kompozytor; ur. 10 czerwca 1955, Kraków. Uczył się w krakowskiej Szkole Muzycznej I stopnia w klasie akordeonu Stanisława Galasa, a następnie w klasie kontrabasu Ryszarda Dauna i Witolda Majewskiego w krakowskim Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie grę na kontrabasie (klasa Ryszarda Dauna, w 1982 otrzymał dyplom z wyróżnieniem), teorię muzyki (klasa Aleksandra Frączkiewicza, dyplom w 1984) oraz kompozycję (klasa Marka Stachowskiego, otrzymał dyplom z wyróżnieniem w 1984). Otrzymał stypendium Biura Tempus w Brukseli. Studiował grę na violi da gamba w Meistersinger-Konservatorium w Norymberdze w klasie Hartwiga Grotha i Koninklijk Koserwatorium w Brukseli w klasie Wielanda Kuijkena, uzyskując dwa dyplomy: eerste prijz (1994) i hoger diploma (z wynikiem jednogłośnym, 1995) jako student kontraktowy. Swoją działalność koncertową dzieli na wykonawstwo na instrumentach współczesnych i wykonawstwo historyczne. Ma na swoim koncie około 2000 koncertów - recitali i koncertów kameralnych oraz symfonicznych. W latach 1971-74 grał w zespole beatowym na solowej gitarze elektrycznej podczas mszy z muzyką uwielbienia w kaplicy przy Kościele Jezuitów w Krakowie. Na wiolonczeli i kontrabasie wykonuje głównie muzykę XX wieku. Współpracował z Zespołem MW2, Kwartetem Olgi Szwajgier, Muzyka Centrum Ensemble. Dokonał wielu prawykonań polskich i światowych. Na początku swej działalności koncertowej był członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis oraz Krakowskiego Kwartetu Obojowego. Na różnych odmianach viol da gamba wykonuje głównie muzykę baroku i renesansu. Występował z takimi zespołami, jak Fiori musicali, Ars Cantus, Camerata Cracovia. Założył też Consort of Viols. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, Chinach, Korei Płd. i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w takich festiwalach, jak Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Polonica Nowa (Wrocław), Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Muzyki Dawnej PTMD, Festiwal Muzyki Fascynującej (Katowice), Dni Muzyki Dawnej w Żywcu, Zielonogórski Festiwal Muzyczny, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Krakowska Wiosna Muzyki, Dni Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu, Młodzi Muzycy Młodemu Miastu (Stalowa Wola), Spotkania Muzyczne w Baranowie, Festiwal w Łańcucie, Wieczory u Telemanna w Pszczynie, Metamorfozy (Sanok), Światowy Festiwal Kontrabasowy, Audio Art, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. W jego dorobku są nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe. Kazimierz Pyzik jest autorem ok. 200 dzieł - kompozycji kameralnych, orkiestrowych, utworów z zakresu teatru instrumentalnego, muzyki wokalno-instrumentalnej, utworów elektronicznych. Jest laureatem krajowych konkursów kompozytorskich (m.in. zdobył drugie nagrody na IX Konkursie im. Artura Malawskiego i na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim). Od 1984 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W ramach stypendium z Funduszu Promocji Twórczości Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego powstało jego pierwsze Oratorium Qumrańskie na solistów, chór i orkiestrę symfoniczną opartego o odkryte w XX wieku w 11 grotach w pobliżu ruin osiedla Qumran nad Morzem Martwym liczne rękopisy pochodzące z lat od III w. przed Chr. do 68 r. po Chr. Jego utwory wykonywane były na ważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (m.in. na "Warszawskiej Jesieni"), ponadto w Niemczech, Austrii, Francji, Jugosławii, Czechach, Danii, Finlandii, Kanadzie. Kazimierz Pyzik był zatrudniony w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie w latach 1995-2003 pracował w Katedrze Interpretacji Muzyki Współczesnej, która została rozwiązana (2003). Przejściowo nauczał w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego. Wykłada grę na violi da gamba, wiolonczeli barokowej i kontrabasie wiedeńskim w Katedrze Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (od 2006) oraz na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (od 2008). Jest również pedagogiem improwizacji fortepianowej i kompozycji w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie (od 1986) oraz violi da gamba w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu (z przerwami od 2007). Ponadto był wykładowcą 2 Internazionale Akademie fur Neue Komposition w Schwaz (Austria, 1994 i 1997), Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej (Kraków, 1996, 1998 i 2002), a także w zakresie muzyki dawnej Kursów Letnich w Niepołomicach (2003, 2004, 2005) i Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Poznaniu (2010, 2012, 2015). Jest członkiem Viola da Gamba Society of Great Britain, Internationale J. M. Sperger Gesellschaft, Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej. Jest jednym z członków-założycieli Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, które organizuje koncerty muzyki współczesnej. W 2019 otrzymał odznakę honorową “Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
aktualizacja: 2003 (Małgorzata Kosińska), 2016, 2024 (Wiktoria Antonczyk) twórczośćSą muzycy o bardzo szerokich zainteresowaniach, którzy mają w swoim repertuarze utwory różnych epok. Są też tacy, którzy specjalizują się w wykonywaniu ściśle określonego repertuaru, ograniczonego zazwyczaj do jakiegoś okresu z historii muzyki. Muzyka współczesna, ze względu na swoją specyfikę, często wymaga takiej specjalizacji i wielu muzyków poświęca się jej niemal wyłącznie, osiągając uznanie krytyków i słuchaczy. Ciekawe, że nie należy do rzadkości sięganie przez specjalistów od muzyki współczesnej do muzyki dawnych epok. Kontrabasista Kazimierz Pyzik należy do tej grupy muzyków, którzy w swojej praktyce instrumentalnej łączą zainteresowanie muzyką współczesną i dawną. W dziedzinie muzyki dawnej ma solidne wykształcenie: uczył się – między innymi – u tak świetnego znawcy przedmiotu, jak flamandzki wirtuoz gry na violi da gamba, Wieland Kuijken. Osiąga sukcesy grając muzykę renesansu i baroku zarówno solo, jak i z zespołami muzyki dawnej. W świecie muzyki współczesnej jest postacią wybitną, angażującą się często w wykonania dzieł awangardowych i eksperymentalnych, nieraz z pogranicza happeningu i teatru instrumentalnego. I – jak nieraz z instrumentalistami poświęcającymi się muzyce nowej bywa – próbuje swoich sił w kompozycji. Ma w dorobku ponad 150 pozycji! Na „Warszawskiej Jesieni” wykonano dwa jego utwory: w 1993 roku – Immersion na fagot, kontrabas, trio smyczkowe i klawesyn oraz w 1999 – Trio D-dur. Drugi z tych utworów ma intrygujący tytuł, bo nie zdarza się dzisiaj, aby kompozytor określał tak jednoznacznie tonację swojego dzieła. To była praktyka popularna w dawno minionych czasach. W programie „Warszawskiej Jesieni” z 1999 roku Kazimierz Pyzik tak opisał swój utwór: |
kompozycje
Medytacja na przemijanie na dowolny głos, violę da gamba i klawesyn (1977)
Concerto a tre per violino, oboe e trombone con orchestra (1978)
Preludium i kanon na chór mieszany i orkiestrę kameralną (1978)
Kwartet smyczkowy (1978)
O!?, opera abstrakcyjna (1978)
Musica speculativa na instrumenty średniowieczne (1978)
Etiudy wirtuozowskie na różne instrumenty solowe (1979-81)
Sonata na flet i wibrafon (1980)
Kwintet smyczkowy (1980)
Trio D-dur na kontrabas, organy i instrumenty perkusyjne * (1981)
Sonata na obój barokowy i basso continuo (1981)
Małe concertino na puzon i zespół instrumentów (1981)
Oktet na instrumenty szarpane (1981)
Medytacja na zaskoczenie na sopran i kontrabas * (1981)
Action I na orkiestrę (1982)
Kwartet smyczkowo-dęty (1982)
Action II na orkiestrę (1983)
Stymulacje na obój (1984)
Action III na orkiestrę i dyrygenta (1984)
Symfonia (1984)
Tiento na kontrabas (1986)
Kwartet smyczkowo-dęty (1992)
Limes per violoncello, contrabbasso, fisarmonica e 2 sintetizatori * (1992)
Immersion na fagot, kontrabas, trio smyczkowe i klawesyn (1992)
Sześć kantat psalmowych na głosy solowe i instrumenty (1993-2000)
Suita nr 4 na violę da gamba solo (1996)
Suita nr 6 na violę da gamba solo (1997)
Halucynacja nr 2 na kontrabasy preparowane i dźwięki elektroniczne (1999)
Halucynacja nr 4 na akordeon i kwartet smyczkowy (1999)
Magna et vasta est rerum universitas, kantata na cześć J.Brożka na recytatora i 10 instrumentów (2000)
Trio smyczkowe w trzech fugach nr 3 (2000)
Ex libris K. P., performans instrumentalny (2003)
Le tombeau pour un Ma-litre na fortepian solo (2005)
Toccata variopinta (Toccata pstrokata) na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)
Oratorium Qumrańskie na solistów, chór i orkiestrę symfoniczną (2013)
|
literatura wybrana
Mówi Kazimierz Pyzik, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 20, s.7
|