polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia, to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/ 

Światowe prawykonanie „Musica concertante” Krzysztofa Meyera

km17 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się ostatni w tym roku koncert na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Szczególną atrakcją będzie światowe prawykonanie utworu Krzysztofa Meyera  Musica concertante.

Wystąpi orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała oraz uczestników grudniowego Międzynarodowego Kursu Dyrygenckiego prof. Jormy Panuli. Grono uczestników z całego świata przez tydzień pracowało w Lusławicach z Maestro i orkiestrą Sinfonietta Cracovia, by na zakończenie kursów zaprezentować się podczas Koncertu Finałowego. W niedzielny wieczór usłyszą Państwo znane dzieła symfoniczne od Haydna i Mozarta począwszy po utwory Schoenberga i Pendereckiego, a także zupełną nowość i światową premierę. Po raz pierwszy w Lusławicach zabrzmi bowiem Musica concertante Krzysztofa Meyera na wiolonczelę, fortepian, perkusję i smyczki. Utwór wykona Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała, a solistami będą Jan Kalinowski (wiolonczela) i Marek Szlezer (fortepian) – czyli zespół kameralny Cracow Duo.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegóły – na stronie: http://penderecki-center.pl

Najnowsze dzieła sakralne w NFM

u17 grudnia 2017 roku o godz. 18:00 odbędzie się koncert „Ubi Caritas”, podczas którego NFM Orkiestra Leopoldinum i Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny prawykonają utwory polskich kompozytorów, zamówione przez Narodowe Forum Muzyki.

Równo tydzień przed wigilią Bożego Narodzenia NFM zaprasza na niesamowite spotkanie z najnowszymi dziełami sakralnymi na głosy wokalne z towarzyszeniem instrumentów. W czasie koncertu po raz pierwszy zabrzmią kompozycje zamówione specjalnie dla wrocławskich zespołów.

Pojawiające się w repertuarze Chóru NFM najnowsze utwory polskich kompozytorów to szansa na zapoznanie się z rodzimą twórczością chóralną. Niejednokrotnie zwraca się ona ku tradycji, czego dowodem są chociażby cieszące się popularnością dzieła Pawła Łukaszewskiego. Kompozytor ten w ostatnich latach zyskuje coraz większe uznanie nie tylko w Polsce, lecz także za granicą – w tym w Wielkiej Brytanii, jednym z krajów słynących z kultury muzykowania, której podstawą są liczne chóry zawodowe i amatorskie. Kluczem do sukcesu okazało się w przypadku Łukaszewskiego m.in. włączenie do własnego oryginalnego języka muzycznego brzmień dawnej muzyki wokalnej. Dzieła kompozytora imponują również swobodą i doskonałym wyczuciem, z jakim wykorzystuje on zespół chóralny. Łukaszewski prowadzi również klasę kompozycji w UMFC w Warszawie. To właśnie utwory mistrza oraz jego studentów i absolwentów uzupełnią to spotkanie z muzyką chóralną w Narodowym Forum Muzyki, m. in. nowe kompozycje Łukasza Farcinkiewicza, Michała Malca, Jana Krutula i Aleksandry Chmielewskiej.

Informacja o programie i biletach – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Dark Matter(s) & Jeszcze Polska Muzyka | Mykietyn & Peszat

d17 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert finałowy cyklu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poświęconego polskiemu dziedzictwu kulturowemu „Jeszcze polska muzyka” pt. „Mykietyn & Peszat”, podczas którego odbędą się światowe premiery dziel polskich twórców.

Ciemna materia, jedna z największych zagadek współczesnej nauki, zainspirowała serię niezwykłych koncertów/spektakli multimedialnych – „Delirium-Edition: Dark Matter(s)” – która prezentuje znane i nieznane utwory muzyki orkiestrowej i operowej XX-XXI wieku. Podczas tych koncertów orkiestra symfoniczna spotyka się z elektroniką, a słuchacze mają wpływ na przebieg akcji. Autorem projektu jest dyrygent Wiktor Kociuban.

W wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Wiktora Kociubana usłyszymy światową premierę utworów, skomponowanych specjalnie na tę okazję: The Artist’s way Piotra Peszata oraz Herr Thaddäus Pawła Mykietyna. Herr Thaddäus to nowy utwór sceniczny kompozytora na elektronikę i orkiestrę symfoniczną w przestrzeni ze scenografią Mirosława Bałki, którego nazwisko jest gwarancją niecodziennych efektów specjalnych. Podczas koncertu zostanie wykorzystana technologia 3D Audio. Partie solowe (głosy z taśmy) zabrzmią w wykonaniu Łukasza Koniecznego (bas) i Barbary Sierosławski (recytacje). Sam pomysł na utwór jest niezwykle intrygujący: warstwę tekstową utworu stanowi Inwokacja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w dziewiętnastowiecznym tłumaczeniu Siegfrieda Lipinera.

Koncert zostanie powtórzony 19 grudnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców"

Polskie Towarzystwo Muzyki Waspółczesnej zaprasza na koncert prawykonań drugiej części cyklu „Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców", który odbędzie się 16 grudnia 2017 roku o godz. 14:00 w Sali Koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (ul. Piłsudskiego 25).

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców" to cykl utworów przeznaczonych do wykonania w jednym koncercie w całości, jednocześnie każdy utwór cyklu stanowi osobną całość i może być również wykonany samodzielnie. Cykl jest adresowany do młodych wykonawców (uczniów szkół średnich muzycznych, studentów, młodych pedagogów) i ma łączyć możliwości wykonawcze tej grupy odbiorców z elementami koncertowymi i wirtuozowskimi. Ideą cyklu jest nawiązanie do ponad 90-letniej historii PTMW i głównego celu stowarzyszenia – skutecznego upowszechniania muzyki współczesnej. Zadaniem projektu jest propagowanie różnych stylów i gatunków najnowszej muzyki współczesnej oraz trwałe wprowadzenie jej do repertuaru szkół średnich muzycznych w formie wartościowych, koncertowych dzieł artystycznych poszerzających horyzonty, a nie tzw. utworów szkolnych.

Zaproszenie do realizacji cyklu dla wielu kompozytorów reprezentujących różne style, estetyki i generacje ma na celu stworzenie dzieła wielowymiarowego i przybliżenie różnych stylów najnowszej muzyki współczesnej młodym wykonawcom. Bogactwo doświadczeń i różnorodności pól i miejsc działalności poszczególnych twórców (część kompozytorów aktualnie mieszka i pracuje za granicą) zapewnia maksymalną różnorodność części II Albumu. Podczas koncertu uczniowie i nauczyciele Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, studenci Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz muzycy wrocławscy zaprezentują utwory Katarzyny Arnholdt, Rafała Augustyna, Barbary Jazwinski, Krystiana Kiełba, Tomasza Kienika, Sławomira Kupczaka, Krzysztofa Olczaka, Adama Porębskiego, Agaty Pyzel-Tondery, Jacka Rogali, Jakuba Szafrańskiego, Macieja Staszewskiego oraz Macieja Żółtowskiego.

Autorem koncepcji cyklu i jego kierownikiem artystycznym jest Anna Dorota Władyczka.

Przewidywana jest również transmisja koncertu na żywo pod następującym adresem: https://youtu.be/cxaSm2th_6g 

Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronem medialnym przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://ptmw.art.pl

Koncert finałowy XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych – Interwencje 2017

fml15 grudnia 2017 roku o godz.18.00 w Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej (ul. Zacisze, 3) będzie miał miejsce koncert finałowy XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych – Interwencje 2017 pt. „Szkice do opery – Stanisław Moniuszko Straszny dwór”.

Grudniowy finałowy koncert XXVII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych to wyjątkowe wydarzenie z udziałem młodych wokalistów, laureatów polskich i międzynarodowych konkursów, studentów i absolwentów akademii muzycznych różnych ośrodków edukacyjnych i uczestników Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Na estradzie Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego wystąpią w strojach scenicznych udostępnionych na ten wieczór przez Operę Śląską w Bytomiu i wykonają słynne arie, duety i sceny zespołowe z arcydzieła Stanisława Moniuszki Straszny dwór. Program tego koncertu-spektaklu zadowoli najbardziej wybrednego melomana. To m.in.: dumka Jadwigi Biegnie słuchać w lasy, w knieje…, aria Stefana Cisza dokoła…, aria Skołuby Ten zegar stary…, patriotyczne polonezy Miecznika i Hanny, duet Stefana i Zbigniewa Wiwat semper wolny stan, duet Hanny i Jadwigi Już ogień płonie…, tercet Stefana, Macieja i Zbigniewa Cichy domku modrzewiowy…, kwartet Hanny, Jadwigi, Stefana i Zbigniewa Ni boleści, ni rozkoszy….

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”. Bezpłatne wejściówki dostępne są w Biurze IPiUM „Silesia” (ul. 3 Maja, 31 a) oraz telefonicznie w godz. 10.00–14.00.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Haydn. Pory dnia | Berenice

si15 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona dzieła Josepha Haydna: trzy symfonie Pory dnia oraz scenę dramatyczną Berenice, che fai.

Któż nie zna sławnych Pór roku Vivaldiego? Poświęcone tym astronomicznym okresom oratorium skomponował także w późnej fazie swej twórczości Joseph Haydn, a ciekawostką wczesnej fazy są trzy symfonie poświęcone innym porom – dnia. Istnieją wzmianki, że miało być ich cztery (podobnie jak w cyklu kantat Telemanna o tym samym tytule – być może znanych Haydnowi?), lecz jeśli należała do nich Noc, to nie zachowała się i dziś na cykl składają się trzy: Poranek, Południe i Wieczór, anonsowane w partyturach francuskimi tytułami. Co ciekawe – jest to jedyny cykl symfoniczny powiązany wspólnym programem w całej, ogromnej spuściźnie tego autora. Powstał zapewne około 1761 roku, niedługo po objęciu przez wielkiego kompozytora funkcji wicekapelmistrza zespołu księcia Pála Esterházy’ego. Te pełne rokokowego wdzięku utwory są świadectwem intensywnego poszukiwania nowego wyrazu dla prostej dotąd sinfonii o barokowej proweniencji i przeobrażania jej w dojrzałą, klasyczną symfonię.

Trzydzieści lat później, po śmierci księcia-chlebodawcy, sławny już Haydn przyjął zaproszenie do Londynu, gdzie witano go z wielkim szacunkiem i admiracją. Podczas drugiej wizyty w Londynie, w roku 1795, napisał dla włoskiej śpiewaczki Brigidy Banti scenę dramatyczną Berenice, che fai, wykorzystując ekspresyjny tekst z tragedii Antigono Pietro Metastasia. Berenika opłakuje w nim (domniemaną) samobójczą śmierć ukochanego Demetria. W Berenice, che fai Haydn pokazuje ogromne mistrzostwo w umuzycznianiu włoskiego tekstu, także partia orkiestrowa opracowana jest doskonale i nieszablonowo. Podczas koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w postać targanej wielkimi emocjami Bereniki wcieli się jedna z najznakomitszych śpiewaczek, pochodząca z Ukrainy, a od lat mieszkająca w Polsce Olga Pasiecznik, uwielbiana przez publiczność za wiele niezapomnianych ról operowych, oratoryjnych i cudowne kreacje repertuaru pieśniowego.

Koncert poprowadzi Gabriel Chmura, który obecnie współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Poznaniu, gdzie jest dyrektorem artystycznym. Ceniony na estradach i scenach wielu krajów, często współpracuje też z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, z którą w 2017 roku nagrał doskonale przyjętą płytę z symfoniami Prokofiewa i Wajnberga.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl 

XI Skup Dźwięków Nowych i Używanych – Awangarda, a pamięć: otwarte spotkania warsztatowe oraz koncert

aW dniach 14–18 grudnia 2017 roku w „Przestrzeni Prywatnej” (Warszawa, ul. Emilii Plater 9/11) odbędą się warsztaty kompozytorskie, prowadzone przez Krzysztofa Knittla, Mieczysława Litwińskiego, Tadeusza Wieleckiego, Ryszarda Lateckiego, Jerzego Kornowicza i Tadeusza Sudnika, które zwieńczy koncert finałowy 19 grudnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego o godz. 19.30.

„Skup Dźwięków” ma już 12-letnią tradycję. W roku 100-lecia polskiej awangardy działania muzyczne i dźwiękowe, które tym razem będą motywem przewodnim „Skupu Dźwięków", nawiązują do twórczości polskich formistów (m.in. Tytusa Czyżewskiego, Zbigniewa i Andrzeja Pronaszko, Witkacego) oraz Władysława Strzemińskiego. Faktura i forma obrazów tych artystów znajdzie przełożenie w budowaniu wypowiedzi muzycznych, charakteryzujących się z jednej strony silną ekspresją, z drugiej – swoistym monochromatyzmem formalnym, muzyką stanu.

Cele warsztatów to: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej.

Podczas koncertu finałowego zabrzmią przygotowane przez uczestników kompozycje w wykonaniu Grupy Kawalerowi Błotni, zaproszonych gości oraz aktywnych uczestników warsztatów. Warsztaty i koncert mają otwarty charakter i są bezpłatne.

Szczegóły – na stronie: http://www.ptmw.art.pl/