polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

news

III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

nfW dniach 25 listopada – 3 grudnia 2017 roku w Gdańsku odbędzie się III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Tegoroczny Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” nawiązuje koncepcją programową do poprzednich edycji. I tym razem organizatorzy postawili na różnorodność estetyk proponowanych przez twórców należących do kilku pokoleń, których zainteresowania rozciągają się od nowych odczytań wielkich klasyków po najnowsze eksperymenty dźwiękowe nakierowane na poszerzanie granic wyobraźni dźwiękowej – własnej i słuchaczy. Wyróżniającym się wątkiem III Festiwalu „Nowe Fale” będzie muzyka religijna. Rozpocznie się wykonaniem pieśni chóralnej autorstwa Wiesława Cienciały – twórcy reprezentującego krąg kultury polskich ewangelików. Tym gestem organizatorzy chcą uczcić przypadającą w tym roku 500. rocznicę Reformacji. Natomiast pod koniec festiwalu usłyszymy Magnificat Andrzeja Dziadka – utwór, którego podstawa słowna koresponduje z czasem, w którym odbywa się festiwal – z Adwentem.

Będzie okazja bliższego zapoznania się ze współczesną muzyką skandynawską w wykonaniu znakomitego chóru gdańskiego 441 Hz, jak również ze światową twórczością akordeonową: najwybitniejsze dzieła napisane w ostatnim czasie na ten instrument przedstawi świetny niemiecki instrumentalista Stefan Hussong. Jako silna grupa, a może już nawet „szkoła” zaprezentują się kompozytorzy gdańscy, wśród nich kilkoro młodych, niedawnych absolwentów Akademii Muzycznej: Dixa, Diesner, Jędrzejczyk, Nikiel. Zaproszeni zostali też kompozytorzy z innych ośrodków Polski, m.in. w ramach współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

W ramach festiwalu odbędą się prezentacje kompozycji gdańskich studentów i doktorantów. Wzorem ubiegłorocznego festiwalu organizatorzy przygotowali również, we współpracy z Instytutem Teorii Muzyki gdańskiej Akademii Muzycznej, konferencję naukową z udziałem wybitnych specjalistów z kilku ośrodków. Będzie ona poświęcona zagadnieniom analizy muzycznej.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://2017.nowefale.pl/ 

III Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki”

kIII Międzynarodowa Konferencja Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki z cyklu Interpretatio artis musicae odbędzie się w dniach 21-22 listopada 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Organizatorem wydarzenia jest Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji. Centrum dyskursu naukowego stanowić będzie semantyka dzieła muzycznego rozważana z różnych perspektyw badawczych. Wieloaspektowość tej tematyki, determinowana m.in. polisemicznością dzieł muzycznych, strategiami kompozytorskimi, funkcjami kulturowymi dzieła, rozważana będzie w następujących obszarach zagadnień: „Pojęcia i kategorie semiotyki muzyki – ich znaczenia, zakresy, obszary zastosowań”; „Teorie muzyki interpretujące znaczenia struktur muzycznych”; „Dzieło muzyczne jako nośnik sensu wewnątrz- i międzykulturowego”; „Interpretacje dzieł muzycznych – ich kulturowe i historyczne konteksty”.

Uczestnikami konferencji będą teoretycy muzyki i muzykolodzy z europejskich ośrodków akademickich: Paryża, Lipska, Grazu, Kijowa, Lwowa, Odessy, Warszawy, Gdańska i Bydgoszczy, którzy wygłoszą referaty m. in. o twórczości kompozytorów polskich, takich jak Hanna Kulenty, Michał Kondracki, Henryk Czyż, Anna Małek, Andrzej Panufnik, Paweł Szymański, Zbigniew Bargielski, Zygmunt Mycielski, Feliks Nowowiejski oraz Karol Szymanowski. Wykład inauguracyjny nt. teorii znaku i strategii narracyjnych wygłosi Márta Grabócz.

Imprezą towarzyszącą jest koncert 21 listopada o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii, prezentujący najnowsze utwory kompozytorów związanych w uczelnią, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Hanny Kulenty i Bettiny Skrzypczak. Wstęp wolny.

POBIERZ: program Konferencji.

II Studencki Festiwal „Mikstury Kultury”

m19 listopada 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący 2. edycję studenckiego festiwalu „Mikstury Kultury”.

Założeniem festiwalu „Mikstury Kultury” jest integracja środowisk artystycznych, a także promocja poszczególnych uczelni artystycznych oraz ich najbardziej utalentowanych studentów poprzez organizację koncertów i towarzyszących im wystaw prac studentów Akademii Sztuk Pięknych.

W ramach festiwalu wszyscy artyści – utalentowani studenci wyższych uczelni muzycznych z Warszawy, Katowic, Bydgoszczy, Poznania i Krakowa – zdecydowali się wystąpić pro publico bono. Towarzyszący koncertowi inauguracyjnemu wernisaż przygotowali studenci Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Dzięki zaangażowaniu studentów uczelni artystycznych będą mogli Państwo być świadkami eklektyzmu muzyki klasycznej, jazzu, muzyki z gry Heroes w opracowaniu Mateusza Alberskiego, Krzysztofa Ratajskiego i Caglara Sahina z live paintingiem, performancem teatralnym, czy vijeing'iem, co w całości połączy się w doskonałe wydarzenie artystyczne.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Premiera utworu Władysława Słowińskiego

sZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza w dniu 19 listopada o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się prawykonanie utworu Ultima volta Władysława Słowińskiego.

Kompozytor, dyrygent i organizator życia muzycznego Władysław Słowiński współpracował z Operą Poznańską, Filharmonią Poznańską, Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Wielkim w Warszawie. W latach 1970-73 był dyrektorem artystycznym wytwórni płytowej Polskie Nagrania. Od 1973 do 1985 pełnił funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a od 1985 do 2001 był prezesem Oddziału Warszawskiego ZKP. W 1986 powołał do życia Warszawskie Spotkania Muzyczne, których jest dyrektorem artystycznym. Za swoją twórczość oraz działalność organizacyjną otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski i Srebrny Medal Gloria Artis.

Koncert organizowany przez Polskie Radio 19 listopada został przygotowany we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Związkiem Kompozytorów Polskich. Utwór Ultima volta Słowińskiego, zamówiony przez ZKP, powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycję zaprezentuje Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy. 

W programie koncertu znalazły się również Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola SzymanowskiegoI Symfonia B-dur Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego. W roli solisty wystąpi pianista Piotr Orzechowski.

Transmisja koncertu odbędzie się na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Szczegółowe informacje, także o biletach na koncert, znajdują się na stronie: https://www.polskieradio.pl

Koncert Galowy z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

s19 listopada 2017 roku o godz. 17.00 odbędzie się Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Orkiestrę Jubileuszową ZPSM nr 4 złożoną z uczniów, pedagogów i absolwentów, przygotowaną przez Wojciecha Pławnera, poprowadzi znakomity dyrygent Łukasz Borowicz – absolwent Szkoły z roku 1996. Jako soliści wystąpią: Marianna Żołnacz – flecistka, absolwentka, tegoroczna laureatka III Nagrody na Kobe International Flute Competition (Japonia), Koryfeusza Muzyki Polskiej, studentka Mozarteum w Salzburgu; Tomasz Ritter – absolwent z roku 2014, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu „Artur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy, obecnie student Konserwatorium Moskiewskiego; Zuzanna Kuklińska – przyszłoroczna dyplomantka klasy skrzypiec, laureatka wielu konkursów. Jubileuszowemu Chórowi ZPSM nr 4, poprowadzonemu przez Annę Perzanowską-Tarasiuk, towarzyszyć będą pianiści Jan Tabędzki i Zuzanna Moskwik.

W programie znalazły się utwory E. Chaussona, W. Kilara, K. Kurpińskiego, E. Pankiewicza, S. Prokofiewa, G. Reinecke oraz K. Szymanowskiego.

Galowy Koncert Jubileuszowy będzie jednocześnie XXV Koncertem Charytatywnym Szkoły na rzecz Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.

Jubileusz został objęty Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wejściówki do nabycia w Sekretariacie ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego (ul. Krasińskiego 1, tel. 22 839-18-78, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: live in HD: „Anioł zagłady” Thomasa Adèsa

mNajnowsza opera Thomasa Adèsa Anioł zagłady (prapremiera na Salzburger Festspiele w 2016 roku) na podstawie surrealistycznego filmu Luisa Buñuela z 1962 roku będzie transmitowana na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera już 18 listopada 2017 roku. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18.35.

Na kolejną, po Burzy wg Szekspira (nagroda Grammy 2004 za najlepsze nagranie operowe), operę Thomasa Adèsa trzeba było czekać aż 12 lat. Kompozytor połączył siły z librecistą Tomem Cairnsem, który jest również reżyserem nowojorskiego spektaklu, i wspólnie udało im się stworzyć wyjątkowe dzieło. Inscenizacja Met z pewnością spotka się z uznaniem nawet najbardziej wymagających widzów. Orkiestrę poprowadzi sam kompozytor.

Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór oraz trzech oper: Powder Her Face (niedawno wystawionej również w Polsce), The Tempest (Burzy), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i – najnowszej – The Exterminating Angel (Anioła zagłady), wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało w oparciu o scenariusz filmu Luisa Buñuela z 1962 roku pod tym samym tytułem (El ángel exterminador). Grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie z niego wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie...

Przedstawienie w języku oryginału (angielskim) z polskimi napisami trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Otwórz uszy. Tu i teraz.

ou17 listopada 2017 roku wykonawcy krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble rozpoczynają nowatorski projekt, celem którego jest prezentacja twórczości wybitnych kompozytorów XX wieku osobom niezwiązanym ze środowiskiem muzycznym.

Comiesięczne spotkania organizowane we współpracy z krakowskimi instytucjami kultury łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy brali udział w największych festiwalach muzyki nowej w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt) z przystępną formą prezentacji, która sprawia, że wydawać by się mogło niezrozumiała twórczość nagle zaczyna do nas przemawiać „ludzkim głosem”.

Choć wybór najważniejszych twórców XX wieku nie jest łatwym zadaniem członkowie zespołu zdecydowali się na nazwiska, które wydają się być najbardziej kluczowe dla odbiorców chcących by bliżej muzyki tworzonej w naszych czasach. Wśród nich znaleźli się George Crumb, Luciano Berio, Helmut Lachenmann, Paweł Mykietyn, Kazimierz Serocki.

Każde spotkanie ma trwać 60 minut i angażować od trzech do pięciu wykonawców zespołu. Punktem wyjścia zawsze jest muzyka: wykonane zostaną utwory lub fragmenty utworów idiomatycznych dla danego twórcy czy kierunku. Ponadto wykonawcy postarają się przybliżyć zainteresowanym muzyczne style i sensy słowem, zachęcając do dyskusji.

W obecnej formie projekt „Otwórz uszy. Tu i teraz” organizowany jest pro bono, tzn. muzycy oraz organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia za przygotowanie oraz realizację omawianych spotkań.

Najbliższe spotkania odbędą się 17 i 21 listopada, 14 i 15 grudnia w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Ośrodku Kultury Norwida i Integracyjnym Klubie Kultury Olsza.

Więcej – na stronie: https://www.spoldzielniamuzyczna.com

Rozpoczyna się III Festiwal Polska Muzyka Odnaleziona

pmoW dniach 17 listopada i 9 grudnia 2017 roku Narodowe Centrum Kultury zaprasza na 3. edycję festiwalu Polska Muzyka Odnaleziona, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów – zapomniane, mniej znane lub dopiero odnalezione, czy nawet grane po raz pierwszy.

Współorganizatorem tegorocznej edycji jest Polskie Radio. Festiwal realizowany jest w ramach programu „Historia Muzyki Polskiej”. Na tegoroczną edycję złożą się dwa koncerty, oba w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00.

Podczas pierwszego z nich Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy wykona utwory czterech kompozytorów żyjących na przełomie XVIII i XIX wieku. Obok znanego wszystkim melomanom Karola Kurpińskiego usłyszymy też trzech autorów zapomnianych, dopiero teraz przywracanych zbiorowej pamięci Polaków – Wojciecha Dankowskiego, Macieja Radziwiłła i Jana Wańskiego starszego.

Drugi koncert można nazwać koncertem monograficznym. Złożą się na niego w całości utwory Witolda Maliszewskiego, wykonane przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Tomasza Bugaja. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk. Początki kariery Witolda Maliszewskiego, Polaka urodzonego na Podolu, związane były z carską Rosją – studiował w Petersburgu u N. Rimskiego-Korsakowa, założył i prowadził konserwatorium w Odessie. Jednak po przewrocie bolszewickim związał dalszą część życia z Warszawą, gdzie pełnił liczne ważne funkcje edukacyjne, społeczne i rządowe, związane z organizacją życia muzycznego międzywojennej Polski. W prowadzonej przez niego klasie kompozycji w Warszawskim Konserwatorium Państwowym studiował Witold Lutosławski.

Szczegóły – na stronie: http://www.nck.pl

Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”

o17 listopada 2017 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa (Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku.Celem projektu jest analiza problematyki wykorzystania głosu ludzkiego w muzyce początku naszego stulecia.

Przewidziana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich, a także koncert prezentujący utwory wspomnianych twórców. Oba wydarzenia odbędą się w siedzibie Akademii – Pałacu pod Globusem, pl. Orła Białego 2 (wykłady: 9.30-14.00, koncert: 18.00). (Od)głosy współczesności są kontynuacją projektu Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce XX i XXI wieku (12-13 maja 2017).

W konferencji udział wezmą: dr hab. prof. UMFC Alicja Gronau-Osińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie; tytuł referatu: Wpływ języka tekstu na założenia kompozytorskie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej w ujęciu kompozytora), dr hab. prof. AM Monika Kędziora (Akademia Muzyczna w Poznaniu; tytuł referatu: Między słowem a dźwiękiem. O „umuzycznianiu” tekstu), dr hab. Aleksander Nowak (Akademia Muzyczna w Katowicach; tytuł referatu: Śpiew a rytm), dr Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy; tytuł referatu: Pieśni w mojej twórczości) i mgr Aleksandra Garbal (Toszek; tytuł referatu: Poezye Michelangelo Buonarrotiego z pespektywy analityczno-interpretacyjnej). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będzie dr Artur Cieślak (tytuł referatu: Sposoby traktowania słowa w moich kompozycjach wokalnych i wokalno-instrumentalnych).

Wykonawcami koncertu będą Lilianna Zalesińska (mezzosopran) i Piotr Szymanowicz (fortepian). W programie: Prośba o skrzydła op. 56 nr 1 i Kłamstwo op. 56 nr 2 do słów Leopolda Staffa (2011) Marcina Kopczyńskiego, Zwei selbstverfasste Lieder für Mezzosopran und Klavier (2013) Alicji Gronau, Trzy pieśni do wierszy Tadeusza Różewicza na głos i fortepian (2008) Artura Cieślaka, E. D. Monodram na mezzosopran i fortepian do tekstów E. Dickinson (2011) Moniki Kędziory, Trzy krótkie pieśni (2006/2007) Aleksandra Nowaka oraz Poezye Michała Anioła Buonarrotiego na mezzosopran i fortepian (2016) Aleksandry Garbal. Koncert poprowadzi Marta Szreder.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.