23 stycznia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Władysław Żeleński

postać

dnia

Władysław

Żeleński

Władysław Żeleński Pieśni

płyta

dnia

Władysław Żeleński

Pieśni

Żeleński Władysław W Tatrach op. 27

kompozycja

dnia

Żeleński Władysław

W Tatrach op. 27

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

Publikacja stanowi trzeci tom serii wydawniczej prezentującej najważniejsze teksty Andrzeja Chłopeckiego – wybitnego muzykologa, teoretyka i krytyka muzycznego.
Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

VI Muzyka Klawesynowa
 MundusCantat2016
aktualności
Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV PDF Drukuj Email

lW dniach 28 stycznia – 12 lutego 2017 roku w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, odbędzie się Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Tegoroczna odsłona wydarzenia w całości odbędzie się w studiu imienia tego wybitnego kompozytora. W programie znajdą się nie tylko jego dzieła, lecz także utwory Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego, Igora Strawińskiego, Antona Weberna i Alexandra Zemlinsky’ego. Utwory zabrzmią w znakomitym wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Liebreicha, Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry kameralnej Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera, orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Renato Rivolty. Swoje interpretacje przedstawią Kwartet Śląski i Ravel Piano Duo. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel (sopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Andrzej Lampert (tenor), Tanja Becker-Bender (skrzypce), Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak (wiolonczela), Maksymilian Lipień (obój), Giedrė Šiaulytė (harfa).

Wybrane wydarzenia pojawią się też na antenie Dwójki: transmisja koncertu inaugurującego festiwal (28 stycznia) oraz koncertu finałowego (12 lutego). W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji „Filharmonia Dwójki” odbędzie się retransmisja koncertu z 29 stycznia.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program dostępny jest na stronie Towarzystwa Im. Witolda Lutosławskiego.

Share on Facebook
 
Karnawał na Ołowiance PDF Drukuj Email

dW każdą sobotę karnawału, od 7 stycznia do 25 lutego 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka organizuje Bale Gdańskie. Podczas jednego z tych magicznych wieczorów 28 stycznia o godz. 19.00 wystąpi członek Związku Kompozytorów Polskich Krzesimir Dębski i przyjaciele.

Krzesimir Dębski zaprasza na szykowny wieczór w starym stylu. Wraz z nim na scenie PFB pojawi się Zagan Acoustic w składzie: Andrzej Wojciechowski (klarnet), Paweł Zagańczyk (akordeon), Joachim Łuczak (skrzypce, aranżacje), Jarosław Stokowski (kontrabas). Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski. Dzięki ich koncertowi wieczór zamieni się w elegancką randkę w najlepszym, „filmowym” stylu.

Podczas koncertu zabrzmią utwory samego Krzesimira Dębskiego (Country in E, Bojan Duke of Dingac), Wiaczesława Siemionowa (Suita Bułgarska), a także młodych polskich kompozytorów: Pawła Zagańczyka (Zima), Macieja Zimki (Highland Roll), Piotra Słopeckiego (Taniec życia) oraz Anny Marii Huszczy (nagaZ).

Po zakończeniu koncertu Salon Gdański zamieni się w salę balową. Do tańca w rytmie jazzu i swingu zgromadzonych na Ołowiance gości zaproszą Sergiej Kriuczkow i Riverboat Ramblers. Nie zabraknie też przygotowanego specjalnie na tę okazje menu kolacyjnego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl

Share on Facebook
 
Awangarda Na Ucho PDF Drukuj Email

aW 2017 roku świętujemy stulecie awangardy w Polsce. Z tej okazji Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje comiesięczny cykl koncertów „Awangarda Na Ucho”, ukazujący jej wielką różnorodność. Cykl rozpocznie się 27 stycznia 2017 roku od koncertowej premiery płyty Pupation of Dissonance perkusisty Huberta Zemlera.

Cykl obejmuje koncerty minimalistów, konceptualistów i twórców elektroakustyki; nie zabraknie preparacji, drone’ów i partytur graficznych. Przyjrzymy się stykowi awangardy z jazzem i muzyką elektroniczną. Wybierzemy się także do Azji, pamiętając, jak ważne źródło inspiracji stanowiła dla XX-wiecznych kompozytorów kultura orientalna (od Karola Szymanowskiego po Steve’a Reicha i Terry’ego Rileya).

27 stycznia wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych i kreatywnych polskich perkusistów Hubert Zemler. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zdobywał doświadczenie w orkiestrach, ale przede wszystkim jako członek licznych zespołów sceny alternatywnej i improwizowanej. Jest znany z udziału w bluesowym zespole Shy Albatross, minimalistycznym LAM czy eklektycznym Slalomie.

Zemler jest także autorem entuzjastycznie przyjętych płyt solowych: Moped, Gostak & Doshes oraz Pupation of Dissonance. Na tej ostatniej – której oficjalna premiera odbędzie się w NInA – artysta składa hołd historii muzyki perkusyjnej. Od roli dodatków barwowych w muzyce symfonicznej, poprzez odkrywanie piękna dźwięków „niemuzycznych” aż po mariaż urządzeń akustycznych z elektronicznymi. Podczas koncertu usłyszymy również zaskakującą autorską aranżację jednego z utworów Steve’a Reicha.

Wstęp na koncert jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Share on Facebook
 
Alicja w Krainie Czarów PDF Drukuj Email

aW dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl

Share on Facebook
 
„Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”: Koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej PDF Drukuj Email

FL27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Wieczór rozpocznie się od najsłynniejszego poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny w nowym opracowaniu Zygmunta Rycherta.

Następnie w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Rycherta zabrzmią dzieła trzech reprezentantów muzyki francuskiej. Najmłodszy z nich Emmanuel Sejourne jest twórcą doskonale znanym wielbicielom perkusyjnych brzmień. Jako czynny muzyk, Sejourne w pełni wykorzystuje wirtuozowski potencjał melodycznych instrumentów perkusyjnych, łącząc w swej twórczości klasykę, rock i jazz. W takim też stylu utrzymany jest prezentowany przez solistkę Ilonę Drozd Koncert na marimbę i smyczki, który jest jednym z nielicznych utworów przedstawiającym marimbę w romantycznym świetle, z jej ekspresyjnymi możliwościami i zdolnością brzemienia jak fortepian.

Kolejna pozycja programu, choć francuska, korzeniami głęboko tkwią w stylistyce Półwyspu Iberyjskiego. Najbardziej znany utwór Emmanuela Chabriera España to orkiestrowa rapsodia, dedykowana dyrygentowi Charlesowi Lamoureux, w pełni realizuje tytułową zapowiedź i korzystając z autentycznych, hiszpańskich motywów w znakomity sposób oddaje klimat i gorący temperament mieszkańców południa Europy.

W twórczości Ravela formę walca spotykamy kilkakrotnie, jej ukoronowaniem są jednak dwa arcydzieła: Walce szlachetne i sentymentalne oraz poemat choreograficzny La Valse. Skomponowany na zamówienie Siergieja Diagilewa stanowić miał muzyczne tło do baletu na temat Wiednia. George Benjamin analizując dzieło tak je podsumowywał: „Nieważne jaka była intencja, jest to metafora dylematu przed jakim stanęła europejska cywilizacja, jako pokłosie Wielkiej Wojny; to jednoczęściowy plan fabuły narodzin, rozpadu i zniszczenia w formie muzycznej: walca".

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Share on Facebook
 
Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów" PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

m26 stycznia 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów".

Przed nami niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”. Film przedstawia historię nieszczęśliwej miłości ubogiej pracownicy do utalentowanego kompozytora, wciągniętej w sieć intryg. Dzieło kina niemego z 1918 roku z gwiazdą światowego kina Polą Negri w roli głównej zostało (po odnalezieniu w 2006 roku) zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk.

Maksymiuk miał być pianistą, został dyrygentem. Od 13 roku życia również komponuje. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Jerzego Maksymiuka nie sposób nie kochać. Jest mistrzem batuty, barwnym ptakiem, osobowością przebojową i bezkompromisową, a jego interpretacje niemal zawsze wprawiają w zdumienie.

Podczas zbliżającego się Koncertu Karnawałowego melomani obejrzą niemy film, muzykę „na żywo" zagra EOK pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistów wystąpią Jan Krzeszowiec (flet), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu

Share on Facebook
 
I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą”: „Twórcy – źródła – archiwa” PDF Drukuj Email

kW dniach 25-26 stycznia 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 26, Sala im. Sobieskich) będzie miała miejsce I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą” pt. „Twórcy – źródła – archiwa”.

Cykl konferencji, organizowany przez Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, poświęcony jest polskim muzykom, działającym poza krajem, oraz ich spuściźnie, przechowywanej w archiwach i bibliotekach zagranicznych. Konferencja „Twórcy – źródła – archiwa” ma stworzyć możliwość wymiany poglądów, prezentacji rezultatów badań, przeprowadzonych przez znanych polskich naukowców, którzy reprezentują tak ważne instytucje, jak Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, wrocławska Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, bydgoska Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, gdańska Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Biblioteka Narodowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Archiwum Helveto-Polonicum we Fryburgu.

Podczas konferencji zostanie omówiona, między innymi, działalność emigracyjna polskich kompozytorów XX – XXI wieku: Andrzeja Panufnika, Romana Palestra, Mieczysława Weinberga, Romana Statkowskiego, Aleksandra Tansmana, Konstantego Regameya, Witolda Szalonka, Zbigniewa Bargielskiego, Karola Rathausa, Wandy Landowskiej.

Komitet naukowy: dr hab. prof. IS PAN Barbara Przybyszewska-Jarmińska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Jolanta Guzy-Pasiak.

ZOBACZ: program konferencji PDF.

Share on Facebook
 
Natężenie chóralności – Turnau a cappella PDF Drukuj Email

m25 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” (ul. Reymonta 18) będzie miał miejsce Koncert Chóru kameralnego Lege Artis z cyklu MUSIC +.

Chór kameralny Lege Artis powstał w Krakowie w 2005 roku. Jest zespołem wszechstronnym, wykonującym z powodzeniem zarówno muzykę sakralną, jak i chóralne aranżacje utworów rozrywkowych, sięgającym po utwory dawne oraz najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych. Są one doceniane przez ich twórców, a także publiczność licznie gromadzącą się na koncertach zespołu. O jakości chóru świadczą zdobyte przez lata nagrody i wyróżnienia na licznych konkursach, w których zespół brał udział.

Założycielką Chóru jest Agnieszka Trela-Jochymek. Dyrygentka ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. Stanisława Krawczyńskiego oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z Chórem Lege Artis zdobyła wiele nagród i wyróżnień. W 2011 roku podczas VII Rybnickiej Jesieni Chóralnej otrzymała nagrodę dla najlepszego dyrygenta festiwalu, a w 2013 – nagrodę dla wyróżniającego się dyrygenta na festiwalu Vox Domini w Prusicach.

Najnowszym przedsięwzięciem Lege Artis jest „Projekt Turnau”. Do tej pory chór wykonywał głównie muzykę sakralną dawną i współczesną, ale chcąc się rozwijać, postanowił zająć się czymś zupełnie nowym. Wybór padł na poezję śpiewaną a cappella. Chórzyści wspólnie zdecydowali, że najbliższa ich gustom jest twórczość Grzegorza Turnaua. Ponadto jest to artysta nierozerwalnie związany z Krakowem, więc krakusom szczególnie bliski. Do tej pory nikt nie tworzył specjalnie dla Lege Artis, więc z okazji jubileuszu 10 lat istnienia chór zwrócił się z prośbą do wybitnego aranżera Andrzeja Borzyma o opracowanie 12 ulubionych utworów z repertuaru Grzegorza Turnaua. Dzięki wsparciu JM Rektora AGH prof. Tadeusza Słomki podczas koncertu publiczność będzie miała okazję wysłuchać efektu tej pracy.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
IV Festiwal Kontrolowany PDF Drukuj Email

FKW dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, Fundację „Harmonie i Hałasy” oraz Towarzystwo Muzyczne w Radomiu.

Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki XX i XXI wśród najmłodszych jej odbiorców, na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobowościami muzycznymi. Dotychczasowe edycje były poświęcone Roku Lutosławskiego, Roku Kolberga, muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie utworu interaktywnego– instalacji Wiatrofale Marka Chołoniewskiego, skomponowanego specjalnie na ten Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Utwór na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom – utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie.

Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco-młodzieżową oraz wykonawców amatorów grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie posiada funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora,wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób zaangażowanych do wykonania dzieła. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.

Wstęp na każdy z tych koncertów jest bezpłatny.

ZOBACZ: program Festiwalu PDF.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 106

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu

Więcej...

IV Ogólnopolska Studencka Sesja Naukowa „Nieznane a warte poznania–o zapomnianej muzyce polskich kompozytorów” -24-25.02.2017

Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC zaprasza Studentów studiów I, II i III stopnia do udziału w IV Ogólnopolskiej Studenckiej Sesji Naukowej pt. „Nieznane a warte poznania – o zapomnianej muzyce polskich kompozytorów”, która odbędzie się w dniach 24–25 lutego 2017 roku w siedzibie UMFC w Warszawie

Więcej...

II Ogólnopolski Konkurs Indywidualności Muzycznych ATMA – 2017

II Ogólnopolski Konkurs Indywidualności Muzycznych ATMA – 2017 to wydarzenie mające na celu znalezienie wybijających się indywidualności wśród młodych instrumentalistów, specjalizujących się w grze na fortepianie, gitarze, skrzypcach, altówce oraz wiolonczeli

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information