Polmic - FB

aktualności

Katowice | Néstor Bayona i Jean-Efflam Bavouzet w NOSPR

NOSPR11 lutego 2022 o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Néstora Bayona, pełniącego funkcje asystenta dyrygenta w Opéra de Marseille i w NOSPR. W roli solisty usłyszymy francuskiego pianistę o międzynarodowej renomie Jean-Efflama Bavouzeta, wielokrotnego laureata prestiżowych konkursów muzycznych. Zabrzmi muzyka Andrzeja Panufnika, Siergieja Prokofiewa i Piotra Czajkowskiego.

W latach 50. XX wieku Panufnik rozpocznie poszukiwania „szczelin” dla swojej twórczości w ramach obowiązującego nurtu socrealizmu. Tak powstanie m.in. inspirowana dawnymi tańcami Suita staropolska na orkiestrę smyczkową. „Szczeliny” jednak szybko zaczną się zacieśniać i kompozytor emigruje na Zachód.

Europę Zachodnią opuścił w 1936 roku, po prawie dwudziestu latach tam spędzonych, Siergiej Prokofiew i postanowił wrócić na stałe do ZSRR. Jego żywiołowy V Koncert fortepianowy G-dur op. 55, którego pięć części traktował z początku bardziej jak „muzykę na fortepian i orkiestrę” niż formę sricte koncertową, okazał się jednym z ostatnich utworów pisanych na obczyźnie. Z kolei IV Symfonia f-moll op. 36 Czajkowskiego otwiera tryptyk ostatnich, dojrzałych symfonii kompozytora, utrzymanych w tonacjach molowych i podobnym kręgu tematycznym poruszającym zagadnienie walki człowieka z przeznaczeniem. Czajkowski prowadzi dyskurs z Beethovenem, który postrzegał te zmagania przez pryzmat oświeceniowy, propagując gorliwą wiarę w niezłomność ludzkiego ducha. Czajkowskiego zaś ogarnia zmora schyłku stulecia – poczucie rezygnacji, dekadencji, wręcz fatalizmu.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-nestor-bayona-jean-efflam-bavouzet 

c

Projekt „samoŚPIEW” Joanny Freszel

Samospiew„samoŚPIEW" to zainspirowany okresem izolacji z początku pandemii autorski program kształcenia głosu i słuchu muzycznego dla dociekliwych od 7 r.ż. Prorgam powstał z potrzeby usystematyzowania wiedzy pomysłodawczyni na temat jej wielkiej pasji – emisji głosu.

Stworzona przez sopranistkę Joannę Freszel metoda czerpie z wiedzy śpiewaczki specjalizującej się w wykonawstwie muzyki nowej, pokazuje samodzielnie opracowane, spisane, wykonane i nagrane z podkładami fortepianu, klawesynu oraz gitary ćwiczenia wokalne. Usłyszymy tu m.in. Cantate dicta Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, ćwiczenia Nicoli Vaccaiego oraz śpiewanki zainspirowane Szeleszczącymi wierszykami Urszuli Kozłowskiej.

Ta nie mająca obecnie konkurencji platforma internetowa ma odpowiedzieć na potrzeby wielu rodziców, adeptów sztuki wokalnej i samych nauczycieli muzyki. Jej celem jest również popularyzacja polskiej literatury muzycznej, którą przybliżą filmiki edukacyjne umieszczone w zakładce „poGŁOSka” – dzięki nim może stanowić świetną formę krótkich wykładów w szkołach, domach kultury.

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Zapraszamy do odwiedzenia strony: https://samospiew.wixsite.com/joannafreszel 

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | „Scena Muzyki Polskiej”: Julia Kociuban i Messages Quartet

DUXPolska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Usłyszymy je 8 lutego 2022 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej: w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena Muzyki Polskiej” wystąpią Julia Kociuban i Messages Quartet.

Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na koncertowych afiszach, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym „Musica a cinque” Aleksandra Tansmana , którego premierowe nagranie znalazło się na najnowszej płycie artystek, Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe, bowiem łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne miejsca podróży na mapie Europy, początkowy język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki. II Kwintet fortepianowy w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór cechujący się podejściem bardziej sonorystycznym. W kończącej koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, ale staje się też integralną częścią całego zespołu.

W Filharmonii Krakowskiej zaplanowanych zostało osiem koncertów ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które będą odbywać się do czerwca 2022 roku.

Materiały prasowe organizatora

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2 

„Schaeffer – Norwid. Dialog światów”: premiera online

Norwid6 lutego 2022 o godz. 20.00 odbędzie się online premiera multimedialnego spektaklu poetycko-muzycznego Schaeffer – Norwid. Dialog światów w reżyserii i wg scenariusza Magdaleny Piekorz, opowiadający o sztuce, artyście i artyzmie.

Punktem wyjścia dla tej opowieści są teksty dwóch tworzących w różnych epokach artystów: Cypriana Kamila Norwida i Bogusława Schaeffera. Norwid, doceniony dopiero po śmierci, całe życie walczył o swoje miejsce w panteonie twórców. Schaeffer, który zyskał światową sławę za życia, w swoich sztukach dramatycznych i tekstach polemicznych zastanawiał się, kim artysta jest i jaka jest jego rola w sztuce i życiu.

Towarzyszącą spektaklowi muzykę do tekstów Norwida skomponował Janusz Radek, który zaprezentuje wszystkie utwory. Aranżacji utworów dokonał Paweł Tomaszewski, który zasiądzie przy fortepianie. Teksty Schaeffera usłyszymy w interpretacji aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Lidii Bogaczówny. Towarzyszyć im będzie tancerz i choreograf Jarosław Mysona. Za stronę wizualną, realizację i multimedia odpowiedzialny będzie Hektor Werios.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Wydarzenie będzie dostępne pod linkiem https://youtu.be/xe6UnR5MDzE 

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

BieszczadyMiędzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” ponownie gości na Podkarpaciu. W dniach 5–14 lutego 2022 Sanok stanie się zimową stolicą pianistyki. Większość koncertów i nadzwyczajnych wydarzeń będzie transmitowana online. Relację przeprowadzi TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Polskie Radio program II oraz Radio Dla Ciebie.

W Bieszczady wyruszyły już transporty z instrumentami Yamaha, na których zagrają Mistrzowie, studenci i całkiem młodzi adepci pianistyki. Forum „Bieszczady bez granic” będzie dysponowało prawie 20 instrumentami najwyższej klasy, wartymi ponad 5 mln złotych. Laureaci Forum otrzymają nagrody, w tym nagrody rzeczowe Związku Kompozytorów Polskich, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2022”.

5 lutego podczas koncertu Inaugurującego XI Mistrzowską Szkołę Pedagogiki Fortepianowej wystąpi Książek Piano Duo – zdobywca I nagrody w kategorii „Zespoły kameralne” II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki oraz Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz”.

Gala Inaugurująca XVII „Bieszczady bez granic” 6 lutego to niezwykła okazja, aby na żywo wysłuchać Evy Gevorgyan – tegorocznej laureatki nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego, która zachwyca publiczność talentem i wrażliwością muzyczną.

Dzięki partnerskiej współpracy z PGNiG tylko na jeden koncert przyjedzie do Sanoka 7 lutego zespół Still Life: Joao Silva & Margherita Abita. To niezwykłe połączenie wokalu, elektroniki i skrzypiec.

Z kolei 8 lutego spotkamy się w Sanockim Domu Kultury na kolejnym niezwykłym koncercie z serii muzycznych rodowodów: uczennica Mikhaila Voskresenskiego Nataliia Trull, która zdobyła srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, jest też wybitnym pedagogiem – wykształciła wiele muzycznych talentów, a wśród nich Evę Gevorgyan i Eliseya Mysina, który wraz ze swoją nauczycielką weźmie udział w wydarzeniu. Niezwykle utalentowany młody kompozytor i pianista przez cały świat nazywany jest cudownym dzieckiem.

9 lutego podczas koncertu „Forum Miastu” wystąpi legendarna grupa „Accantus”. Ten koncert jest współorganizowany przez Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

10 lutego przy udziale Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Szymanowskiego odbędzie się benefis 85-lecia Narodowego Artysty Rosji, legendarnego Mikhaila Voskresenskiego, który wykona chopinowski Koncert fortepianowy f-moll op. 21.

11 lutego podczas Gali Finałowej usłyszymy z kolei Lwowską Orkiestrę Kameralną „Akademia” i solistów pod dyrekcją Igora Pylatyuka.

Koncerty w dniach 5, 6, 10 i 11 lutego będą transmitowane na żywo na fanpage Fundacji w serwisach Facebook oraz YouTube.

Na stronie https://interpiano.pl  zamieszczone są linki, które odsyłają do poszczególnych wydarzeń.

Czytaj więcej: Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

Opole | Rozśpiewać szkło

POLMICProgram wieczoru 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej jest szalenie zróżnicowany i przywodzi na myśl muzyczny bukiet pełen kolorów, które właśnie dzięki kontrastom doskonale ze sobą współgrają. Wystąpią światowej sławy zespół Wiener Glasharmonika Duo, sopranistka Joanna Moskowicz i Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. Przy tym pierwsza połowa koncertu poświęcona będzie muzyce polskiej: w opracowaniu na harmonikę szklaną i verrofon zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego!

W dawnych epokach historii muzyki rola wykonawcy uważana była za znacznie bardziej doniosłą niż profesja kompozytora. Twórcy muzyki pozostawali w cieniu, to wirtuozeria instrumentalistów i śpiewaków wzbudzała podziw i szacunek. Dziś sprawy mają się trochę inaczej, ale podczas karnawałowego koncertu z udziałem Wiener Glasharmonika Duo i sopranistki Joanny Moskowicz to właśnie postacie artystów zagrają pierwsze skrzypce.

Christa i Gerald Schönfeldingerowie są partnerami w życiu i na scenie. Od blisko trzydziestu lat – niczym Oskar Matzerath z Blaszanego bębenka – rozśpiewują szkło. Na glasharmonice i verrofonie grają repertuar klasyczny (skomponowany oryginalnie na szklane instrumenty), utwory współczesne i aranżacje znanych dzieł. Chętnie sięgają po muzykę operową, a ukazanie jej w autorskich opracowaniach i zestawienie z tradycyjnie zaśpiewanymi ariami to ciekawy zabieg. Znakomita propozycja na ten czas w roku!

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/rozspiewac-szklo/ 

Katowice | Filharmonia Śląska: Stefan Kisielewski, Konstantin Boyarsky i Dymitr Szostakowicz

FS4 lutego 2022 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska zaprasza na wieczór, który ukaże rozmaite oblicza orkiestry symfonicznej. Filharmonicy pod wodzą Hobarta Earle’a wykonają dzieła Dymitra Szostakowicza, Stefana Kisielewskiego, a także kompozycję autorstwa Konstantina Boyarsky’ego, który wykona w niej partię solową na altówce.

Rozpocznie wieczór Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Stefana Kisielewskiego: barwne, wypełnione motorycznym ruchem dzieło, ukazujące bogactwo brzmienia orkiestry. Drugim punktem programu będzie Koncert na altówkę autorstwa solisty koncertu – Konstantina Boyarsky’ego. Ten wybitny altowiolista jest jednym z koncertmistrzów Royal Opera House w Londynie, koncertuje na całym świecie jako solista, ale również ma na swoim koncie liczne kompozycje – muzykę kameralną, symfoniczną, a także balety i operę. Co ciekawe, podczas prawykonania tego Koncertu w Odessie, orkiestrę prowadził nie kto inny, jak Hobart Earle, który stanie również 4 lutego na czele Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

V Symfonia Szostakowicza jest dziełem, które ma ogromny ładunek emocjonalny. Czteroczęściową kompozycję rozpoczyna Moderato, łączące dramaturgię zestawienia heroicznego wstępu, lirycznego epizodu, cytatu z Carmen Bizeta oraz fragmentu przypominającego marsz rodem z repertuaru radzieckich orkiestr wojskowych. Część II jest groteskowym walcem w tempie Allegretto, III zaś (Largo) jest wyrazem tęsknoty i żalu. W tym ogniwie znaczącą rolę grają instrumenty dęte drewniane, natomiast „blacha” – nieobecna w Largo – wprowadzi bohaterski temat w finałowym Allegro non troppo.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szostakowicz-v-symfonia-boyarsky-earle-orkiestra-symfoniczna/ 

Olsztyn | Mistrzowskie recitale fortepianowe: „W romantycznym nastroju”

FWMProgram recitalu fortepianowego „W romantycznym nastroju” 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w wykonaniu Ignacego Lisieckiego będzie prawdziwą przejażdżką przez epoki i style – a wszystko dzięki niepozornym 88 klawiszom. Kulminacją koncertu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego.

Niezwykłym punktem kulminacyjnym recitalu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego. Kompozytor i pedagog, uczeń między innymi Krzysztofa Pendereckiego, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, od lat kontynuuje cykl „refleksji” na różne składy – solowe i kameralne. Twórca mówi o tym cyklu tak: „Wszystkie utwory z cyklu Refleksji są wyrazem moich przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Kontemplacyjność i wyciszenie emanujące z tych kompozycji oddają moje emocje wynikające z zaakceptowania takiego porządku świata. Refleksja nr 8 została skomponowana z myślą o wielkim polskim pianiście Ignacym Lisieckim i jest mu dedykowana”. Prapremiera światowa utworu odbyła się w lipcu 2021 roku w Jokohamie. Ignacy Lisiecki, który od lat promuje polską muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni mówi o utworze: „Reflection No. 8 to kompozycja, która od pierwszego kontaktu intryguje nastrojem kontemplacji, niepokoju, a zarazem jest w jej harmonii zawarta chęć rozładowania tych wątpliwości i znalezienia jakiejś formy odprężenia, ukojenia, a więc poszukiwanie stanu zen, czyli filozofii tak bliskiej kulturze Japonii i samemu kompozytorowi”.

Zabrzmią ponadto utwory Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego i Siergieja Prokofiewa.

Piotr Matwiejczuk

Informacja o biletach: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-w-romantycznym-nastroju/ 

Polskie akcenty na ECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie

EclatECLAT Festival Neue Musik w Stuttgarcie to jedno z najważniejszych wydarzeń prezentujących muzykę najnowszą za naszą zachodnią granicą. Tegoroczna edycja niemieckiego festiwalu odbywać się będzie hybrydowo w dniach 1-6 lutego 2022 i skupi się na tematyce związanej z Białorusią, badaniem dystansu społecznego oraz cyfrowymi środkami komunikacji. W programie 21 wydarzeń odbywających się w ramach festiwalu pojawią się utwory polskich twórców: Anny Sowy, Agaty Zubel i Mikołaja Laskowskiego.

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w formie tradycyjnej w Theaterhaus w Stuttgarcie, jak również w trybie online – wydarzenia festiwalowe będą transmitowane w czasie rzeczywistym, dostępne będą także „na żądanie” w Internecie jeszcze przez kilka kolejnych tygodni. Christine Fischer, dyrektor artystyczna ECLAT Festival, odnosząc się do organizacji koncertów w realiach pandemii, zaznacza, że „Tegoroczny festiwal po raz kolejny reprezentuje wielką różnorodność tego, co obecnie aktualne w świecie nowej muzyki”.

Pierwszym polskim akcentem (3 lutego, godz. 20.00) będzie utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) w wykonaniu Ensemble Musikfabrik, w którym kompozytor bada różne możliwe relacje między kompozytorem, wykonawcami, zapisem i dźwiękiem. Z kolei ostatniego dnia festiwalu (6 lutego, godz. 15.00 i 17.00) dwukrotnie w programie koncertów znajdą się polskie nazwiska. Ukrainka Viktoriia Vitrenko wykona 3 Songs for a singer accompanying herself (2021/22) Agaty Zubel stworzone na zamówienie stuttgardzkiego festiwalu. Nieco wcześniej zabrzmi smar II na kontrabas, gitarę elektryczną i elektronię (2021) Anny Sowy, która swój wcześniejszy smar (2019) przearanżowała z myślą o nowych wykonawcach: kontrabasiście Ulim Fusseneggerze i gitarzyście Yaronie Deutschu. Kompozycja miała mieć swoją premierę rok wcześniej, jednakże ze względu na pandemię koncert Alone Together został przeniesiony.

Paweł Wołowicz

Szczegółowe informacje o festiwalu i możliwościach uczestnictwa online można znaleźć na stronie: https://www.eclat.org/en