Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Voskresensky, Trull, Gevorgyan, Mysin i Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej

WawerW ramach XIII Wawer Music Festiwal 13 lutego 2022 o godz. 17.30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa) będzie miał miejsce koncert „Lwy Fortepianu” z udziałem trzech pokoleń światowej sławy pianistów: Mikhaila Voskresenskiego, Natalii Trull, Evy Gevorgyan i Eliseya Mysina, nazywanego cudownym dzieckiem.

Koncert „Lwy Fortepianu” to tradycyjny już koncert, który co roku odbywa się w lutym w Hotelu Boss w Warszawie. Charakterystyczną cechą wydarzenia jest to, że udział w nim biorą zawsze artyści Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. W tym roku wystąpią wybitni nauczyciele i ich genialni uczniowie.

Uczeń Lwa Oborina Mikhail Voskresensky należy do grona najwybitniejszych pedagogów fortepianu na świecie. Pełni funkcję profesora Konserwatorium Moskiewskiego i prezesa Międzynarodowego Konkursu im. A. Skriabina w Moskwie. Występował na wszystkich kontynentach z ponad 150 dyrygentami. Ogromny repertuar Voskresenskiego obejmuje m. in. wszystkie utwory Fryderyka Chopina.

Natalia Trull ukończyła Konserwatorium Moskiewskie, kształcąc się u prof. Voskresenskiego. Jej największym sukcesem okazało się zdobycie srebrnego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 1986 roku. Obecnie również jest profesorem swojej Alma Mater.

Z kolei jej uczniami są Eva Gevorgyan – tegoroczna laureatka nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego – i cudowne dziecko Elisey Mysin: 11-letni pianista i kompozytor, który występuje w prestiżowych salach koncertowych całego świata od 4. roku życia!

Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod batutą Bogdana Olędzkiego.

Bilety są do nabycia na: https://biletyna.pl/koncert/Woskresienski-Mysin-Gevorgyan-Trull-Orkiestra-Kameralna-Filharmonii-Narodowej 

Ebilet: https://www.ebilet.pl/klasyka/koncert/lwy-fortepianu/ 

Opole | Stolica polskiej arii i pieśni

polmicOstatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska. 11 lutego 2022 roku o godz. 19.00 Filharmonia Opolska zamieni się w Stolicę polskiej pieśni i arii.

Transformacja ta nastąpi dzięki dwóm nietuzinkowym artystom. Szymon Mechliński (baryton) wraz z Michałem Bielem przy fortepianie zaprezentują twórczość polskich kompozytorów.

O ile kompozycje Zygmunta Noskowskiego i Karola Kurpińskiego mają wyznaczoną pozycję pośród dzieł literatury muzycznej, tak twórczość Henryka Skirmuntta, Franciszka Mireckiego, Henryka Jareckiego, czy Jana Skrzydlewskiego nie są aż tak rozpoznawalne. Podczas koncertu będziemy mieli jedną z niewielu okazji aby usłyszeć najpiękniejsze fragmenty pochodzące z rodzimych dzieł scenicznych. Wykonane zostaną arie z oper Pan Wołodyjowski, Wyrok, Nowy Don Kiszot oraz Leśniczy w Kozienickiej Puszczy.

Polska muzyka wokalno-instrumentalna nie ogranicza się wyłącznie do opery. W piątkowy wieczór zabrzmią między innymi pieśni do słów wspaniałego polskiego poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera: W twoje cudne, cudne, cudne oczy, Jak słodko usnąć, Tyś harfą z płomienia kompozycji Jana Skrzydlewskiego. Na zakończenie wieczoru wysłuchamy Gawędy Jakubowicza, czyli wieczór w Kuźni Henryka Jareckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/stolica-polskiej-arii-i-piesni/ 

Szczecin | Zygmunt Krauze – 60 lat pracy twórczej

POLMICJest autorem 7 oper i ponad 100 kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych, wykonywanych na całym świecie – Zygmunt Krauze 11 lutego 2022 roku będzie świętował 60-lecie swojej pracy twórczej. Udział w niezwykłym koncercie w złotej sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie o godz. 19.00 weźmie sam jubilat! Jego dzieła zaprezentują również Oder Art Orchestra i Sekstet wokalny ProMODERN pod dyrekcją Szymona Morusa.

Zygmunt Krauze to jeden z najważniejszych artystów swojego pokolenia, uznany kompozytor, ceniony pianista, pedagog, organizator życia muzycznego i juror wielu międzynarodowych konkursów. Jest pierwszym w Polsce twórcą kompozycji przestrzenno-muzycznych Jego dorobek twórczy i wysiłki w propagowaniu muzyki zostały docenione szeregiem nagród i odznaczeń, na czele z francuską Legią Honorową (2007) i tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984). Będąc koncertującym pianistą, Zygmunt Krauze jest również wykonawcą swoich utworów.

Podczas koncertu w Szczecinie w jego wykonaniu usłyszymy Terra Incognita na 10 instrumentów smyczkowych i fortepian oraz Poemat Apollinaire’a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i 12 dowolnych instrumentów. Zabrzmi także jeden z najnowszych utworów Krauze Copernicus – Our Planet („Kopernik – Nasza Planeta”) na sześć głosów mieszanych i orkiestrę smyczkową z 2020 roku.

Szczegóły: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1687-ZYGMUNT_KRAUZE_-_60_lat_pracy_tworczej 

Katowice | Néstor Bayona i Jean-Efflam Bavouzet w NOSPR

NOSPR11 lutego 2022 o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Néstora Bayona, pełniącego funkcje asystenta dyrygenta w Opéra de Marseille i w NOSPR. W roli solisty usłyszymy francuskiego pianistę o międzynarodowej renomie Jean-Efflama Bavouzeta, wielokrotnego laureata prestiżowych konkursów muzycznych. Zabrzmi muzyka Andrzeja Panufnika, Siergieja Prokofiewa i Piotra Czajkowskiego.

W latach 50. XX wieku Panufnik rozpocznie poszukiwania „szczelin” dla swojej twórczości w ramach obowiązującego nurtu socrealizmu. Tak powstanie m.in. inspirowana dawnymi tańcami Suita staropolska na orkiestrę smyczkową. „Szczeliny” jednak szybko zaczną się zacieśniać i kompozytor emigruje na Zachód.

Europę Zachodnią opuścił w 1936 roku, po prawie dwudziestu latach tam spędzonych, Siergiej Prokofiew i postanowił wrócić na stałe do ZSRR. Jego żywiołowy V Koncert fortepianowy G-dur op. 55, którego pięć części traktował z początku bardziej jak „muzykę na fortepian i orkiestrę” niż formę sricte koncertową, okazał się jednym z ostatnich utworów pisanych na obczyźnie. Z kolei IV Symfonia f-moll op. 36 Czajkowskiego otwiera tryptyk ostatnich, dojrzałych symfonii kompozytora, utrzymanych w tonacjach molowych i podobnym kręgu tematycznym poruszającym zagadnienie walki człowieka z przeznaczeniem. Czajkowski prowadzi dyskurs z Beethovenem, który postrzegał te zmagania przez pryzmat oświeceniowy, propagując gorliwą wiarę w niezłomność ludzkiego ducha. Czajkowskiego zaś ogarnia zmora schyłku stulecia – poczucie rezygnacji, dekadencji, wręcz fatalizmu.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-nestor-bayona-jean-efflam-bavouzet 

c

Projekt „samoŚPIEW” Joanny Freszel

Samospiew„samoŚPIEW" to zainspirowany okresem izolacji z początku pandemii autorski program kształcenia głosu i słuchu muzycznego dla dociekliwych od 7 r.ż. Prorgam powstał z potrzeby usystematyzowania wiedzy pomysłodawczyni na temat jej wielkiej pasji – emisji głosu.

Stworzona przez sopranistkę Joannę Freszel metoda czerpie z wiedzy śpiewaczki specjalizującej się w wykonawstwie muzyki nowej, pokazuje samodzielnie opracowane, spisane, wykonane i nagrane z podkładami fortepianu, klawesynu oraz gitary ćwiczenia wokalne. Usłyszymy tu m.in. Cantate dicta Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, ćwiczenia Nicoli Vaccaiego oraz śpiewanki zainspirowane Szeleszczącymi wierszykami Urszuli Kozłowskiej.

Ta nie mająca obecnie konkurencji platforma internetowa ma odpowiedzieć na potrzeby wielu rodziców, adeptów sztuki wokalnej i samych nauczycieli muzyki. Jej celem jest również popularyzacja polskiej literatury muzycznej, którą przybliżą filmiki edukacyjne umieszczone w zakładce „poGŁOSka” – dzięki nim może stanowić świetną formę krótkich wykładów w szkołach, domach kultury.

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Zapraszamy do odwiedzenia strony: https://samospiew.wixsite.com/joannafreszel 

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | „Scena Muzyki Polskiej”: Julia Kociuban i Messages Quartet

DUXPolska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Usłyszymy je 8 lutego 2022 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej: w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena Muzyki Polskiej” wystąpią Julia Kociuban i Messages Quartet.

Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na koncertowych afiszach, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym „Musica a cinque” Aleksandra Tansmana , którego premierowe nagranie znalazło się na najnowszej płycie artystek, Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe, bowiem łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne miejsca podróży na mapie Europy, początkowy język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki. II Kwintet fortepianowy w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór cechujący się podejściem bardziej sonorystycznym. W kończącej koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, ale staje się też integralną częścią całego zespołu.

W Filharmonii Krakowskiej zaplanowanych zostało osiem koncertów ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które będą odbywać się do czerwca 2022 roku.

Materiały prasowe organizatora

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2 

„Schaeffer – Norwid. Dialog światów”: premiera online

Norwid6 lutego 2022 o godz. 20.00 odbędzie się online premiera multimedialnego spektaklu poetycko-muzycznego Schaeffer – Norwid. Dialog światów w reżyserii i wg scenariusza Magdaleny Piekorz, opowiadający o sztuce, artyście i artyzmie.

Punktem wyjścia dla tej opowieści są teksty dwóch tworzących w różnych epokach artystów: Cypriana Kamila Norwida i Bogusława Schaeffera. Norwid, doceniony dopiero po śmierci, całe życie walczył o swoje miejsce w panteonie twórców. Schaeffer, który zyskał światową sławę za życia, w swoich sztukach dramatycznych i tekstach polemicznych zastanawiał się, kim artysta jest i jaka jest jego rola w sztuce i życiu.

Towarzyszącą spektaklowi muzykę do tekstów Norwida skomponował Janusz Radek, który zaprezentuje wszystkie utwory. Aranżacji utworów dokonał Paweł Tomaszewski, który zasiądzie przy fortepianie. Teksty Schaeffera usłyszymy w interpretacji aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Lidii Bogaczówny. Towarzyszyć im będzie tancerz i choreograf Jarosław Mysona. Za stronę wizualną, realizację i multimedia odpowiedzialny będzie Hektor Werios.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Wydarzenie będzie dostępne pod linkiem https://youtu.be/xe6UnR5MDzE 

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

BieszczadyMiędzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” ponownie gości na Podkarpaciu. W dniach 5–14 lutego 2022 Sanok stanie się zimową stolicą pianistyki. Większość koncertów i nadzwyczajnych wydarzeń będzie transmitowana online. Relację przeprowadzi TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Polskie Radio program II oraz Radio Dla Ciebie.

W Bieszczady wyruszyły już transporty z instrumentami Yamaha, na których zagrają Mistrzowie, studenci i całkiem młodzi adepci pianistyki. Forum „Bieszczady bez granic” będzie dysponowało prawie 20 instrumentami najwyższej klasy, wartymi ponad 5 mln złotych. Laureaci Forum otrzymają nagrody, w tym nagrody rzeczowe Związku Kompozytorów Polskich, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2022”.

5 lutego podczas koncertu Inaugurującego XI Mistrzowską Szkołę Pedagogiki Fortepianowej wystąpi Książek Piano Duo – zdobywca I nagrody w kategorii „Zespoły kameralne” II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki oraz Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz”.

Gala Inaugurująca XVII „Bieszczady bez granic” 6 lutego to niezwykła okazja, aby na żywo wysłuchać Evy Gevorgyan – tegorocznej laureatki nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego, która zachwyca publiczność talentem i wrażliwością muzyczną.

Dzięki partnerskiej współpracy z PGNiG tylko na jeden koncert przyjedzie do Sanoka 7 lutego zespół Still Life: Joao Silva & Margherita Abita. To niezwykłe połączenie wokalu, elektroniki i skrzypiec.

Z kolei 8 lutego spotkamy się w Sanockim Domu Kultury na kolejnym niezwykłym koncercie z serii muzycznych rodowodów: uczennica Mikhaila Voskresenskiego Nataliia Trull, która zdobyła srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, jest też wybitnym pedagogiem – wykształciła wiele muzycznych talentów, a wśród nich Evę Gevorgyan i Eliseya Mysina, który wraz ze swoją nauczycielką weźmie udział w wydarzeniu. Niezwykle utalentowany młody kompozytor i pianista przez cały świat nazywany jest cudownym dzieckiem.

9 lutego podczas koncertu „Forum Miastu” wystąpi legendarna grupa „Accantus”. Ten koncert jest współorganizowany przez Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

10 lutego przy udziale Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Szymanowskiego odbędzie się benefis 85-lecia Narodowego Artysty Rosji, legendarnego Mikhaila Voskresenskiego, który wykona chopinowski Koncert fortepianowy f-moll op. 21.

11 lutego podczas Gali Finałowej usłyszymy z kolei Lwowską Orkiestrę Kameralną „Akademia” i solistów pod dyrekcją Igora Pylatyuka.

Koncerty w dniach 5, 6, 10 i 11 lutego będą transmitowane na żywo na fanpage Fundacji w serwisach Facebook oraz YouTube.

Na stronie https://interpiano.pl  zamieszczone są linki, które odsyłają do poszczególnych wydarzeń.

Czytaj więcej: Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

Opole | Rozśpiewać szkło

POLMICProgram wieczoru 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej jest szalenie zróżnicowany i przywodzi na myśl muzyczny bukiet pełen kolorów, które właśnie dzięki kontrastom doskonale ze sobą współgrają. Wystąpią światowej sławy zespół Wiener Glasharmonika Duo, sopranistka Joanna Moskowicz i Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. Przy tym pierwsza połowa koncertu poświęcona będzie muzyce polskiej: w opracowaniu na harmonikę szklaną i verrofon zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego!

W dawnych epokach historii muzyki rola wykonawcy uważana była za znacznie bardziej doniosłą niż profesja kompozytora. Twórcy muzyki pozostawali w cieniu, to wirtuozeria instrumentalistów i śpiewaków wzbudzała podziw i szacunek. Dziś sprawy mają się trochę inaczej, ale podczas karnawałowego koncertu z udziałem Wiener Glasharmonika Duo i sopranistki Joanny Moskowicz to właśnie postacie artystów zagrają pierwsze skrzypce.

Christa i Gerald Schönfeldingerowie są partnerami w życiu i na scenie. Od blisko trzydziestu lat – niczym Oskar Matzerath z Blaszanego bębenka – rozśpiewują szkło. Na glasharmonice i verrofonie grają repertuar klasyczny (skomponowany oryginalnie na szklane instrumenty), utwory współczesne i aranżacje znanych dzieł. Chętnie sięgają po muzykę operową, a ukazanie jej w autorskich opracowaniach i zestawienie z tradycyjnie zaśpiewanymi ariami to ciekawy zabieg. Znakomita propozycja na ten czas w roku!

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/rozspiewac-szklo/