Polmic - FB

aktualności

Warszawa | III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie: koncert Olgi i Natalii Pasiecznik

EufonieOstatnie akordy III Festiwalu Eufonie dopiero przed nami – zabrzmią 5 grudnia 2021 o godz. 19.30 w Sali Balowej Zamku Królewskiego, gdzie odbędzie się recital Olgi (sopran) i Natalii (fortepian) Pasiecznik, przełożony z 21 listopada.

Przesłaniem Eufonii jest dialog i budowanie kulturowych pomostów pomiędzy krajami i artystami z naszego regionu. To święto muzyki, które łączy artystów i publiczność oraz stanowi doskonałą okazję do wspólnego odkrywania i smakowania kulturowego bogactwa naszego regionu. W tym roku honorowy patronat nad festiwalem objęli ambasadorzy aż trzynastu krajów regionu: Armenii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Finlandii, Gruzji, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich. Festiwal jest członkiem International Festivals & Events Association (IFEA).

Sióstr Pasiecznik nie trzeba przedstawiać wielbicielom współczesnej muzyki. Olga Pasiecznik śpiewała na scenach najbardziej prestiżowych oper na świecie, nagrała ponad 50 płyt. Występuje w repertuarze obejmującym utwory z różnych epok – od renesansu po współczesność, także w recitalach z rosyjskimi i ukraińskimi pieśniami, podczas których akompaniuje jej na fortepianie siostra Natalia. W wykonaniu znakomitego duetu sióstr Pasiecznik usłyszymy w najbliższą niedzielę pieśni Jeana Sibeliusa, Mykoły Łysenki i Wiktora Kosenko. Koncert został przełożony z 21 listopada ze względu na chorobę jednej z artystek.

Festiwal Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa i Narodowego.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 

Łódź | 78. Sesja Musica Moderna

AMKatedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów i Związek Kompozytorów Polskich po raz siedemdziesiąty ósmy zapraszają na sesję Musica Moderna – święto muzyki współczesnej w Łodzi w dniach 5–9 grudnia 2021 roku.

Tym razem publiczność będzie mogła na żywo zanurzyć się w świecie dźwięków najnowszych. W programie sesji znalazł się koncert symfoniczny, występ dua Anna Kwiatkowska / Mikołaj Pałosz, koncert finałowy VI Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży Moja (mi)nuta, wieczór z muzyką elektroniczną i elektroakustyczną oraz tradycyjny koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”, na którym swoje twórcze dokonania prezentują studentki i studenci klas kompozycji łódzkiej Akademii Muzycznej.

Przez cztery dni zabrzmią utwory między innymi Romana Haubenstocka-Ramatiego, Anahity Abbasi, Matthiasa Pintschera, Mathiasa Spahlingera, Zdzisława Szostaka, Artura Zagajewskiego, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Olgi Hans i Macieja Kabzy.

Bilety na koncert inauguracyjny dostępne są do zakupu w kasie biletowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, na pozostałe wydarzenia obowiązuje wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Program: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/78-sesja-musica-moderna 

Warszawa | Koncert Galowy Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

WWECCStowarzyszenie Warsaw Wind Music zaprasza na Koncert Galowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020, który odbędzie się w niedzielę 5 grudnia 2021 o godz. 19:00 w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy w Warszawie (ul. I. Gandhi 9). Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworów skomponowanych przez Laureatów Konkursu w kategorii międzynarodowej oraz polskiej, a także utworów wyróżnionych.

Kompozycje nagrodzone w kategorii I (międzynarodowej) Konkursu wykona Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego pod batutą ppłk. Marcina Ślązaka. Kompozycje nagrodzone w kategorii II (polskiej) Konkursu wykona Orkiestra Reprezentacyjna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod batutą Chrisa Davida Westovera (USA) – zwycięzcy Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019. Wśród nagrodzonych kompozytorów z Polski znaleźli się: Marcin Molski (I miejsce), Krzysztof Falkowski (II miejscie), Wojciech Zwierniak (III miejsce), Tomasz Labuń, Piotr Sarnecki oraz Bartłomiej Szułakiewicz (wyróżnienia).

Gala zostanie połączona z Koncertem Galowym Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów Orkiestr Dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2021. Podczas koncertu wystąpią dyrygenci – Laureaci Konkursu, którego etap finałowy odbędzie się tego samego dnia w godzinach 16:00 – 17:45 w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy. Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności oraz dostępne online dzięki transmisji na stronie Konkursu i w mediach społecznościowych. Gala będzie transmitowana online na kanale YouTube Stowarzyszenia Warsaw Wind Music.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Warsaw Wind Music oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski, Piotr Lato i Piotr Sałajczyk

KwartetKompozytorzy Pokolenia 51’ zapoczątkowali w muzyce polskiej nurt nazwany przez Andrzeja Chłopeckiego neoromantyzmem. Okazją do zweryfikowania tego poglądu będzie kolejny koncert Kwartetu Śląskiego z cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”, który odbędzie się 4 grudnia 2021 o godz. 18.00 w Sali Kameralnej NOSPR.

Trio Eugeniusza Knapika na skrzypce, klarnet i fortepian swoim składem instrumentalnym nawiązuje do Kontrastów Béli Bartóka, ale również do suit Dariusa Milhauda, Aleksandra Harutiuniana, Historii żołnierza Igora Strawińskiego czy przeznaczonego również na ten skład Tria Arama Chaczaturiana. Ale to nie wpisywanie się w historię było ważne dla kompozytora, inspiracją była suma barw takiego właśnie składu instrumentalnego i sięgnięcie do istoty gatunku tria. Utwór zamówiony przez Waltera Verdehra w 2003 roku miał swoje prawykonanie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” tego samego roku.

Czy wykonawcy mogą być inspiracją dla kompozytora? Dwa lata temu w Bernie Kwartet Śląski wykonał na jednym ze swoich koncertów IV Kwartet smyczkowy Bettiny Skrzypczak i Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga. Po koncercie, na którym była kompozytorka, narodził się pomysł napisania nowego utworu na ten klasyczny skład: fortepian i kwartet smyczkowy, skład obarczony wielką tradycją, ale też pozwalający na puszczenie wodzy wyobraźni barwowo-dźwiękowej. W prawykonaniu Kwintetu fortepianowego Bettiny Skrzypczak obok Kwartetu Śląskiego weźmie udział Piotr Sałajczyk.

Arkadiusz Kubica

Utwór Bettiny Skrzypczak został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/

„Z klasyką przez Polskę”: Książek Piano Duo

NIMiTW dniach 2–4 grudnia 2021 Książek Piano Duo, czyli Agnieszka Zahaczewska-Książek i Krzysztof Książek, wyruszają w trzydniową trasę koncertową po Wielkopolsce w ramach Polskiego Impresariatu Muzycznego.

Artyści odwiedzą 3 miejscowości: 2 grudnia o godz. 17.00 wystąpią w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Szeluty w Słupcy, 3 grudnia (godz. 17.00) – w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. St. Moniuszki w Zbąszyniu, a także 4 grudnia (godz. 17.00) – w Pałacu Jankowice.

Wspaniały duet wykona utwory Władysławy Markiewiczówny, Witolda Lutosławskiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Maurice’a Ravela i Sergiusza Rachmaninowa na cztery ręce oraz na dwa fortepiany. Koncerty odbędą się w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Celem cyklu koncertowego jest docieranie z programami muzycznymi na najwyższym poziomie artystycznym w wykonaniu znakomitych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi. Do tej pory w trakcie dwóch sezonów odbyło się 96 koncertów w 11 województwach na terenie całego kraju.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja zaproszeń.

Szczegóły – na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/ksiazek-piano-duo-z-klasyka-przez-polske/ 

Kraków | 54. Dni Muzyki Organowej

KrakowW dniach od 1 do 5 grudnia 2021 roku odbędą się 54. Dni Muzyki Organowej w Krakowie, jeden z najstarszych festiwali organowych w Polsce, powstały w Filharmonii Krakowskiej w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej – ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii. Koncerty tegorocznej edycji, ze względu na konserwację filharmonicznych organów, odbywać się będą przede wszystkim w krakowskich świątyniach.

Pierwszy z koncertów odbędzie się w środę 1 grudnia o godz. 20.00 w Bazylice św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, gdzie wystąpi włoski organista Eugenio Maria Fagiani w reperaturze od Johanna Sebastiana oraz Carla Philippa Emanuela Bachów, po Wilhelma Rusta, Gaetano Donizettiego i Johanna Christiana Heinricha Rincka. Drugi koncert – w piątek 3 grudnia o godz. 19.30 zorganizowany został w nowohuckiej Arce Pana. Podczas wieczornego recitalu organowego wystąpi wybitny polski organista Julian Gembalski. W programie utwory Georga Muffata, Piotra Drusińskiego i Johanna Sebastiana Bacha oraz samego artysty – Dwa preludia chorałowe na Adwent, a także improwizacje na tematy pieśni adwentowych.

Dzień później, w sobotę 4 grudnia 2021 o godz. 18.00 w sali Filharmonii Krakowskiej przy ulicy Zwierzynieckiej odbędzie się uroczysty koncert oratoryjny, który wpisuje się nie tylko w tegoroczne Dni Muzyki Organowej, ale także w obchody jubileuszu 625. rocznicy erygowania Wydziału Teologicznego oraz 40-lecia powołania Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej, które to zespoły poprowadzi Tomasz Tokarczyk, wykonane zostaną utwory Henryka Mikołaja Góreckiego – Beatus Vir, Wojciecha Kilara – Victoria oraz fragmenty opery o Janie Pawle II – Totus Tuus autorstwa Pawła Sydora. W charakterze solistów wystąpią Stanislav Kuflyuk (baryton), Adrian Domarecki (tenor), Sylwia Ziółkowska (sopran), Dawid Roy (baryton), Grzegorz Królak (bas), mezzosopranistki – Agnieszka Karpińska i Klaudyna Nitkiewicz oraz Karol Bonawentura Mieliński (baryton).

Ostatni koncert w ramach 54. Dni Muzyczki Organowej zabrzmi w niedzielę 5 grudnia o godz. 18.00 w Sanktuarium Świętego Jana Pawła II Wielkiego. W wykonaniu organisty Bogdana Narlocha oraz Romana Grynia, grającego na trąbce, usłyszymy kompozycje Clarke'a, Stanleya, Bacha, Chopina, Wawiłowa, Czerniewicza, Dubois oraz Bédarda. Na wszystkie koncerty zorganizowane w ramach 54. Dni Muzyki Organowej poza siedzibą Filharmonii Krakowskiej obowiązuje wstęp bezpłatny!

Szczegółowe informacje: www.filharmonia.krakow.pl 

Premiera albumu „Muzyka kameralna Jana Adama Maklakiewicza”

Maklakiewicz

Stowarzyszenie im. Józefa Madei we współpracy z wydawnictwem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu wydało wyjątkową płytę CD „Muzyka kameralna Jana Adama Maklakiewicza”. Zawiera ona dotychczas nie nagrane utwory kameralne wybitnego, a niesłusznie zapomnianego polskiego kompozytora.

Jan Adam Maklakiewicz należy do grona najwybitniejszych polskich kompozytorów pierwszej połowy XX wieku. Kompozycję studiował u Romana Statkowskiego w Państwowym Konserwatorium Warszawskim (1921-1925), a następnie pod kierunkiem Paula Dukasa w École Normale de Musique w Paryżu (1926-1927). Jego zróżnicowana pod względem stylistycznym twórczość obejmuje ponad 500 pozycji katalogowych. Utwory z okresu studiów u Romana Statkowskiego wyrastają z tradycji romantyzmu i wskazują na wyraźne wpływy stylu Mieczysława Karłowicza. Począwszy od 1926 roku w twórczości Maklakiewicza następuje zwrot w kierunku nowoczesności. Przyczyniła się do tego jego fascynacja muzyką Karola Szymanowskiego, a także studia w Paryżu, gdzie poznał najnowsze nurty i tendencje muzyki europejskiej.

Muzyka kameralna zajmuje w twórczości Maklakiewicza miejsce drugoplanowe. Utwory kameralne Jana Adama Maklakiewicza to w większości miniatury oraz utwory cykliczne składające się z maksymalnie trzech części. Stylistyka kompozycji wykazuje inspiracje muzyką dawną oraz polskim folklorem, zwłaszcza regionów Podhala i Śląska.

W polskiej i światowej dyskografii znajdują się nieliczne nagrania utworów kompozytora – są to głównie dzieła wokalno-instrumentalne oraz orkiestrowe. Niniejsze wydawnictwo płytowe jest zatem tym cenniejsze, jako że prezentuje kompozycje zarejestrowane po raz pierwszy w historii. Są to: Reflexions op. 14 na skrzypce i fortepian (1926), Ave Maria na wiolonczelę i fortepian (1933), Wiosna na wsi. Tryptyk op. 18 na wiolonczelę i fortepian (1927) oraz Suita huculska op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian (1926). Ponadto na płycie znalazły się wybrane pieśni na głos i fortepian: Kołysanka, Na kochanie nie masz rady, I zniknę z oczu Wam jak Ptak, a także 2 Pieśni Japońskie: Nr 1 Noc jak cień obrazu i Nr 3 Wiatr przyniósł jesień w wersji na sopran i fortepian (1922-23).

Nagrań na płycie dokonali utytułowani artyści, laureaci międzynarodowych konkursów muzycznych: Piotr Kosarga – skrzypce, Krzysztof Karpeta – wiolonczela, Barbara Tritt – sopran oraz Hanna Lizinkiewicz – fortepian. Nagrania zostały zarejestrowane w dniach 22-24 września 2021 roku w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Reżyseria nagrania, montaż i mastering: Konrad Lizinkiewicz.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Cracow Duo świętuje jubileusz 20-lecia

CracowDuoZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie oraz Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie serdecznie zapraszają na koncert z okazji jubileuszu 20-lecia istnienia zespołu Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer, który odbędzie się 4 grudnia 2021 o godz. 19.00 w Auli „Florianka”.

Wiolonczelistę Jana Kalinowskiego i pianistę Marka Szlezera połączyła nie tylko przyjaźń, lecz także edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – zespół przyjął blisko dwadzieścia lat temu. W tym czasie artyści zyskali sobie uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Fascynacja muzyką polską powoduje, że od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę i fortepian, m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych. Od roku 2009 Cracow Duo regularnie nagrywa i wydaje płyty. W 2019 artyści otrzymali nagrodę Global Music Awards Outstanding Achievement dla najlepszego duetu w kategorii "Muzyka klasyczna".

Podczas koncertu z okazji jubileuszu 20-lecia zespół dokona dwóch światowych prawykonań. Po raz pierwszy usłyszymy utwór The Gates of Light – Quasi una fantasia (2021) Marty Ptaszyńskiej, który powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz Three dreams and the lullaby (2020) Macieja Zielińskiego. Odbędzie się także polskie prawykonanie utworu Quasi una partita (omaggio a Tansman) Michała Dobrzyńskiego. Ponadto w programie znajdą się utwory na wiolonczelę i fortepian Zbigniewa Bujarskiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Tomasza Jakuba Opałki, Marcela Chyrzyńskiego oraz Wojciecha Widłaka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Adam Bałdych & Sinfonia Iuventus

POSIKoncert Adama Bałdycha i jego znakomitego kwartetu wraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 4 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi maestro Szymon Bywalec.

Adam Bałdych, skrzypek i kompozytor, nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. Coraz częściej zwraca się w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr.

W 2019 roku na zamówienie orkiestry AUKSO przygotował Early Birds Symphony na festiwal auksodrone. Kompozycję Teodor Adam Bałdych napisał z myślą o swoim synu, który urodził się latem 2020 roku, projekt ten skrzypek zrealizował ze swoją żoną – wokalistką Kari Sál, oraz z Krzysztofem Dysem, Michałem Barańskim, Dawidem Fortuną, z którymi współtworzy Adam Bałdych Quartet. Artysta postanowił cofnąć się do czasów swojego dzieciństwa, by czerpać inspiracje z wyjątkowej atmosfery lat 80. ubiegłego wieku. To nie tylko czas wybuchu syntetycznych brzmień i prowokacyjnych projektów muzycznych, ale też złota epoka dla tzw. Polish Jazzu – nurtu kreowanego przez wybitne postaci, takie jak Tomasz Stańko, Michał Urbaniak czy Zbigniew Namysłowski. To właśnie lata 80., jako schyłek PRL-u, tętniły buntowniczą twórczością i awangardowymi poszukiwaniami, zarówno w muzyce jazzowej, jak i poważnej. Właśnie te utwory usłyszymy w interpretacji znakomitych artystów podczas najbliższego koncertu dzięki Sinfonii Iuventus.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl