Polmic - FB

aktualności

Znamy laureatów Konkursu Kompozytorskiego na pieśń do słów Zbigniewa Herberta!

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Do udziału w Konkursie Kompozytorskim na pieśń do słów Zbigniewa Herberta zgłoszonych zostało 9 kompozycji, z których wszystkie spełniły warunki określone Regulaminem. Przyznano 2 nagrody i 2 wyróżnienia.

Podczas posiedzenia w dniu 19 stycznia 2024 roku Jury Konkursu w składzie: prof. Jadwiga Rappe - przewodnicząca, prof. Ryszard Minkiewicz, mgr Anna Rocławska-Musiałczyk i mgr Kamil Cieślik – sekretarz, postanowiło przyznać następujące nagrody.

II nagrodę ex aequo w wysokości 750 zł (brutto) każda, przyznano p. Joannie Liwo za utwór Z technologii łez (godło: dżemowygołąb58) oraz p. Marii Trzpis za utwór Do rzeki (godło: HRB1983).

Wyróżnienia otrzymali p. Franciszek Rusek za utwór Testament (godło: cladonia3000) oraz p. Malwina Wiaduch za utwór Kołatka (godło: Aglaisio12).

I nagrody nie przyznano.

Czytaj więcej: Znamy laureatów Konkursu Kompozytorskiego na pieśń do słów Zbigniewa Herberta!

Stephan Schulmeistrat nowym prezesem IAMIC

Schulmeistat StephanStephan Schulmeistrat, dyrektor Niemieckiego Centrum Informacji Muzycznej, został nowym prezesem Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Muzycznych (IAMIC). Funkcję wiceprezesa będzie pełniła Deborah Keyser (Walia, Wielka Brytania).

Stephan Schulmeistrat obejmie stanowisko po Dianie Marsh (Nowa Zelandia), która była prezesem od 2021 roku. Schulmeistrat jest członkiem Zarządu IAMIC od 2021, a od 2022 roku pełnił funkcję wiceprezesa. Właśnie w 2022 roku Deutsches Musikinformationszentrum, którym kieruje, zorganizowało coroczną konferencję Centrów Informacji Muzycznej w Hamburgu, Bonn i Kolonii.

„Postrzegam to jako wielki zaszczyt i przywilej, by działając na tym stanowisku pomagać w kształtowaniu naszej społeczności międzynarodowej, w której jednoczymy bogate i różnorodne życie muzyczne naszych krajów. Razem z Zarządem chciałbym dalej rozwijać naszą sieć poprzez innowacyjne podejścia, mające na celu promowanie kulturotwórczej roli muzyki na całym świecie” – powiedział Schulmeistrat.

Czytaj więcej: Stephan Schulmeistrat nowym prezesem IAMIC

Kraków | II Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

Duettissimo 24Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego zaprasza na II Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”, który odbędzie się w Krakowie w dniach 8-14 kwietnia 2024 roku. SPROSTOWANIE: udział w konkursie należy zgłosić nie później niż 11 LUTEGO.

Celem Konkursu jest promocja duetu fortepianowego, muzyki polskiej, podnoszenie poziomu wykonawstwa muzyki na ten skład kameralny, wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami Konkursu i pedagogami oraz upowszechnianie i popularyzowanie utworów na duet fortepianowy.

Konkurs zostanie przeprowadzony w następujących kategoriach wiekowych:

  1. suma wieku członków duetu nie może przekroczyć 42 lat (na dzień 8/04/2024)
  2. suma wieku członków duetu nie może przekroczyć 70 lat (na dzień 8/04/2024).

W programie obowiązkowym znajdą się dzieła polskich kompozytorów na duet fortepianowy (z wyłączeniem Wariacji na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego).

Czytaj więcej: Kraków | II Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

Katowice | Melodramaty nowych brzmień

NOSPR 4 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rezydujący w Wiedniu kompozytor Grzegorz Pieniek w swoim nowym Koncercie na akordeon ćwierćtonowy i zespół instrumentalny uchyla kurtynę do świata zupełnie nowych brzmień. 4 lutego 2024 w NOSPR o godz. 18.00 utwór prawykonają Orkiestra Muzyki Nowej i akordeonista Eneasz Kubit pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Koncert został zamówiony u rezydującego w Wiedniu kompozytora cztery lata temu, jednak ze względu na specyficzne trudności do jego wykonania dojdzie dopiero teraz. Jak podkreślają organizatorzy, „Głównie ze względu na specjalny instrument – akordeon ćwierćtonowy, budowany na zamówienie. Właściwie w tej sytuacji możemy powiedzieć, że stworzono tu nie utwór na instrument, ale… instrument na utwór".

Czytaj więcej: Katowice | Melodramaty nowych brzmień

Zielona Góra | „Scena Muzyki Polskiej": Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Maciej Gański

FZ 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Scena Muzyki Polskiej" to wyjątkowy program Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, którego głównym celem jest promocja polskich artystów oraz rodzimej twórczości kompozytorskiej. Dzięki programowi w Filharmonii Zielonogórskiej 3 lutego 2024 roku o godz. 19.00 wystąpią światowej sławy polscy muzycy: altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf i pianista Maciej Gański.

Zabrzmią zarówno kompozycje przeznaczone oryginalne na altówkę i fortepian oraz opracowane z myślą o takim duecie - utwory, które rzadko goszczą w programach koncertowych, autorstwa Henryka Szopowicza, Jana Astriaba, Piotra Maszyńskiego, Zygmunta Stojowskiego, Jana Michała Wieczorka, Stefana Bolesława Poradowskiego. Artyści zaprezentują ponadto Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga oraz dzieła w opracowaniu samego Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa: Lullaby for Anne-Sophie Witolda Lutosławskiego i Mazur G-dur op. 7 Emila Młynarskiego.

Czytaj więcej: Zielona Góra | „Scena Muzyki Polskiej": Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Maciej Gański

Kraków | XVI Opera Rara

OperaRara 24W dniach 1—18 lutego 2024 roku w Krakowie odbędzie się XVI Festiwal Opera Rara, w którego programie znajdzie się prawykonanie najnowszej opery Aleksandra Nowaka Ja, Şeküre oraz rzadko wykonywane arcydzieła dawnych mistrzów.

Opera Ja, Şeküre inspirowana jest wątkami wielkiej powieści Nazywam się Czerwień tureckiego noblisty Orhana Pamuka. Libretto stworzył sam kompozytor. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie dzieło prawykonają soliści, Chór Polskiego Radia oraz muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i Capella Cracoviensis. Dźwięki nowej muzyki połączone zostaną z wideo instalacją Marcina Chlandy i Jakuba Kotyni. Notabene Orhan Pamuk był obecny podczas koncertowego wykonania fragmentów opery w zeszłym roku w Poznaniu.

Zainauguruje Festiwal w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS Solaris Karola Nepelskiego na podstawie powieści Stanisława Lema. Spektakl jest koprodukcją festiwalu Opera Rara, Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej, kooperatywy muzycznej Hashtag Ensemble (który weźmie udział w wykonaniu utworu) i Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. Partnerami wydarzenia są Uniwersytet Jagielloński i Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab.

Czytaj więcej: Kraków | XVI Opera Rara

II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na szkolną miniaturę

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na szkolną miniaturęPatronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zespół Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Pile i Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu ogłaszają II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na szkolną miniaturę. W konkursie może wziąć udział każdy uczeń szkoły muzycznej II stopnia z Polski. Wyklucza się uczestnictwo uczniów posiadających status studentów wyższych uczelni muzycznych. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 kwietnia 2024 roku.

Przedmiotem konkursu jest utwór skomponowany w dowolnej stylistyce na skład od 2 do 4 wykonawców, wybrany spośród następujących instrumentów: skrzypce, klarnet, puzon, fortepian. W kompozycji dopuszcza się niekonwencjonalne sposoby wydobywania dźwięku, w tym preparację instrumentu (o ile nie grozi ona uszkodzeniem instrumentu). Do konkursu mogą zostać zgłaszane prace, które nie były wcześniej publikowane, nagrywane oraz nagradzane na innych konkursach kompozytorskich. Jeden uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie dwie prace.

Czytaj więcej: II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na szkolną miniaturę

„Polish Impressions" - najnowsza płyta łomżyńskich filharmoników

DUX2023Najnowsza płyta Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży zatytułowana Polish Impressions jest już 18. krążkiem w dorobku orkiestry i zawiera trzy premiery fonograficzne. Została nagrana wspólnie zw znanymi polskimi solistami: akordeonistą Klaudiuszem Baranem, flecistką Jadwigą Kotnowską, klarnecistą Arturem Pachlewskim, wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską oraz skrzypkiem i kompozytorem Mateuszem Smoczyńskim. Album ukazał się nakładem firmy fonograficznej DUX, a dzięki nawiązanej współpracy z NAXOS będzie dostępny na całym świecie.

Wszystkie kompozycje powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, natomiast dwie pierwsze - na zamówienie filharmonii łomżyńskiej.

Czytaj więcej: „Polish Impressions" - najnowsza płyta łomżyńskich filharmoników

Katowice | „PGE HoloGramy": Filmowy koncert karnawałowy

FILMOWY KONCERT KARNAWAŁOWY w Filharmonii ŚląskiejPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego zaprasza fanów muzyki z filmów i seriali na koncert 28 stycznia 2024 roku o godz. 17.00 w ramach cyklu „PGE HoloGramy". Tłem dla wydarzenia będzie niesamowita oprawa hologramowa, która połączona m.in. z muzyką polskich twórców, zapewni niezapomniane wrażenia.

W programie znajdą się ścieżki dźwiękowe z takich produkcji, jak Polskie drogi (autorem muzyki jest Andrzej Kurylewicz), Vabank (Henryk Kuźniak), Alternatywy 4 i Janosik (Jerzy Matuszkiewicz), 07 zgłoś się (Włodzimierz Korcz), Czterej pancerni i pies (Adam Walaciński), Wojna domowa (Janusz Mych), a także Piraci z Karaibów, Indiana Jones i in.

Wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Radosława Dronia, a w roli solisty usłyszymy perkusistę Krzysztofa Nowakowskiego.

Czytaj więcej: Katowice | „PGE HoloGramy": Filmowy koncert karnawałowy