25 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Roxanna Panufnik

postać

dnia

Roxanna

Panufnik

Bolesławska Beata Panufnik

książka

dnia

Bolesławska Beata

Panufnik

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2016 roku ukazała się monografia, poświęcona życiu i twórczości Augustyna Blocha, czołowej postaci powojennego życzia muzycznego w Polsce.

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

12. Mózg Festival
VI Muzyka Klawesynowa
 MundusCantat2016
aktualności
Wesołego Alleluja! PDF Drukuj Email

Alleluja

Share on Facebook
 
Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci L. Zamenhofa „Esperanto – język nadziei” PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

z13 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w przededniu 100. rocznicy śmierci Ludwika Zamenhofa Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert „Esperanto – język nadziei”.

Duch idealisty Zamenhofa, białostocczanina, wierzącego w możliwość porozumienia ponad podziałami kulturowymi i granicami, unosić się będzie tego wieczoru nad każdym wykonywanym dziełem. W pierwszej części koncertu melomani usłyszą Fanfarę dla Europy Andrzeja Panufnika. Utwór, napisany w 1972 roku z okazji powołania do życia Europejskiej Wspólnoty Ekonomicznej (European Economic Community) opiera się na dźwiękach EEC – od inicjałów organizacji. Fanfara zabrzmi w Polsce po raz pierwszy.

Następnie Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Pawła Kotli wykona I Symfonię „Esperanto” Davida Gainesa, która powstała w 2002 roku. Styl tego dzieła zdaje się być odzwierciedleniem „wspólnego języka wszystkich ludzi”, jego instrumentacja – obejmująca zarówno instrumenty typowe dla europejskiej orkiestry symfonicznej, jak i te z kręgu tradycji azjatyckiej, południowoamerykańskiej czy afrykańskiej – skłania się ku globalnemu uniwersalizmowi, a melodyka pulsuje różnorodnością kultur. Partię solową wykona Joanna Dobrakowska (mezzosopran).

W drugiej części koncertu zabrzmi Fantazja c-moll Ludwiga van Beethovena, która ze względu na wprowadzenie chóru postrzegana jest jako zapowiedź finału IX Symfonii. Dzieło jest wyjątkowym połączeniem koncertu fortepianowego i kantaty, cyklem jedenastu wariacji, w którym kolejno nowe instrumenty podejmują temat. Partię fortepianu wykona Paweł Kowalski, w roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Hanna Różankiewicz (sopran), Karolina Kuklińska (alt), Przemysław Borys (tenor), Łukasz Załęski (tenor), Taras Kuzmych (bas).

Wspomnienie o Ludwiku Zamenhofie wygłosi Przemysław Wierzbowski, prezes Białostockiego Towarzystwa Esperantystów.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.oifp.eu

Share on Facebook
 
Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich PDF Drukuj Email

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Polskim Radiem S. A., Polskie Centrum Informacji Muzycznej zainicjowało w 2013 roku serię płytową Muzyka Polska Dzisiaj. Wydanych zostało 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych twórczości współczesnych kompozytorów polskich różnych generacji, mieszkających i działających w Polsce i poza granicami kraju: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa.

Dzięki dużemu zaangażowaniu w projekt samych kompozytorów, płyty zawierają reprezentatywne dla twórców zestawy utworów w najbardziej cenionych przez nich samych wykonaniach, a w dołączonych książeczkach opublikowane zostały teksty autorów, rekomendowanych przez twórców. Wydane nagrania pochodzą głównie ze zbiorów Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów festiwali „Warszawska Jesień” i „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklów „Generacje”, „Portrety Kompozytorów”, „Muzyka Teraz” i in.), z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich – najwybitniejsze radiowe nagrania archiwalne) oraz z prywatnych archiwów kompozytorów (głównie ich własne realizacje muzyki elektroakustycznej). Ponadto, dzięki zaangażowaniu wielu innych osób i instytucji, udało się włączyć cenione przez kompozytorów nagrania studyjne i koncertowe, powstałe w innych ośrodkach (m. in. nagranie z koncertu zorganizowanego przez Polish Music Center w USA oraz nagranie studyjne DUX Recording Producers), a nawet – dokonać nowych nagrań: utworów fortepianowych Tadeusza Wieleckiego w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz (nagranie zrealizowane przez Annę Kasprzycką i firmę Musicon) oraz utworu na skrzypce z elektroniką Magdaleny Długosz (nagranie Ewy Guziołek-Tubelewicz z udziałem Dagny Sadkowskiej).

Płyty mają promować również wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie. Poza znakomitymi wykonaniami najlepszych orkiestr radiowych (NOSPR, POR i Amadeus), na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów.

POLMIC planuje kontynuować projekt, a także wzbogacić go o równoległą serię poświęconą wybitnym wykonawcom: Portrety Wykonawców Muzyki Współczesnej; zapotrzebowanie na takie płyty ujawniło się podczas prac nad właśnie wydanymi płytami, w trakcie rozmów z kompozytorami i wykonawcami.

Nakład 500 egzemplarzy podzielony jest na dwie części: 300 egzemplarzy przeznaczonych jest do rozdawania w celach promocyjnych przez POLMIC, 200 egzemplarzy będzie sprzedawanych przez Polskie Radio S. A. – współwydawcę płyt. Książeczki zawierają informacje o kompozytorach, utworach i wykonawcach w języku polskim i angielskim.

Promocja 10 płyt serii Muzyka Polska Dzisiaj odbędzie się w ramach konferencji Jaka jest polska fonografia? - we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Share on Facebook
 
Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i świat PDF Drukuj Email

k8 kwietnia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert kameralny „Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i świat”, podczas którego znakomity zespół wykona III kwartet smyczkowy H. M. Góreckiego.

Kwartet powstał podczas ostatniego etapu twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010), w którym dominowały dzieła kameralne. Szczytem są trzy kwartety smyczkowe, pisane na zamówienie Kronos Quartet. Tworzą one zastanawiający rytm, wyznaczony datami powstania (1988, 1991, 1994) i długością trwania (kwadrans, dwa kwadranse, trzy i pół kwadransa). III Kwartet „…pieśni śpiewają…” przeleżał w szufladzie aż do roku 2005, zanim Górecki zdecydował się go pokazać publicznie. Niby ostatni kwartet Szostakowicza (z którym łączy go też tonacja es-moll), przebiega on omalże wyłącznie w wolnych tempach. Tylko ogniwo środkowe, w charakterze krótkiego intermezza, przynosi kontrast (Górecki cytuje w nim II Kwartet smyczkowy Szymanowskiego). Muzyka refleksyjna, podsumowanie życia. Tytuł zaczerpnięty został z wiersza Władimira Chlebnikowa, który widnieje w partyturze jako motto: „Gdy umierają rumaki – dyszą / Gdy umierają zioła – schną / Gdy umierają słońca – nagle gasną / Gdy umierają ludzie – śpiewają pieśni”.

Ponadto Kwartet Śląski wykona Wielką fugę B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, o które Igor Strawiński mówił pod koniec swego życia: „jest to całkowicie współczesny utwór muzyczny i pozostanie współczesny na wieki”. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Share on Facebook
 
Prawykonanie koncertu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w NFM PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

p7 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się prawykonanie koncertu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil Assisi.

W ramach wyjątkowego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki usłyszymy Błękitną rapsodię w wykonaniu jednego z najbardziej uznanych polskich pianistów jazzowych Leszka Możdżera, a także najnowszy utwór wybitnej wrocławskiej kompozytorki.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil ze stolicą Dolnego Śląska jest związana od lat – początkowo jako studentka, dziś jako pedagog. Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (od 1993 roku jako profesor). Swój talent rozwijała również za granicą, studiując u tak cenionych w świecie muzycznym osobistości, jak Pierre Boulez i Olivier Messiaen. Artystka jest laureatką licznych krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jej utwór Ikar uzyskał trzecią lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Cztery lata temu została wyróżniona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Poza działalnością artystyczną prowadzi również działalność, której celem jest propagowanie muzyki współczesnej – przez lata uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także w kreowaniu festiwalu Musica Polonica Nova.

Koncert na wiolonczelę, chór dziecięcy i orkiestrę Assisi zaprezentują: Orkiestra NFM pod dyrekcją Marka Mosia, Chór Chłopięcy NFM, Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, wiolonczelista Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski (realizacja partii wiolonczeli elektrycznej).

Zamówienie Assisi Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Share on Facebook
 
Koncert finałowy I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Józefa Patkowskiego dedykowanego cyfrowej muzyce konkretnej PDF Drukuj Email

k7 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar w krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert finalistów I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Józefa Patkowskiego, którego organizatorem jest Katedra Kompozycji i jej Studio Muzyki Elektroakustycznej.

Uczestników oraz Jury Konkursu w składzie – Elżbieta Sikora (przewodnicząca), Marcin Bortnowski, Barbara Okoń-Makowska, Marek Chołoniewski, Magdalena Długosz, Józef Rychlik – przywita Dziekan Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej prof. dr hab. Wojciech Widłak. Po koncercie Jury uda się na naradę, a słuchacze o godz. 19.00 zostaną zaproszeni na wykład dr. Mateusza Bienia pt. Tworzenie komputerowych narzędzi wspomagających realizację wizji kompozytora. Zwieńczeniem koncertu około godz. 21.00 będzie ogłoszenie listy laureatów i wręczenie nagród ufundowanych przez krakowską firmę Music Info sp. z. o. o., która za pośrednictwem systemu EAW Radius zapewni projekcję dźwiękową prac konkursowych zakwalifikowanych do finału.

Gościem Specjalnym będzie małżonka prof. Józefa Patkowskiego, Zofia Mossakowska wraz z córką Marianną. W koncercie finałowym uczestniczyć będzie także prof. Krzysztof Szlifirski, najbliższy przyjaciel Profesora, współtwórca i wieloletni wiceszef Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie.

Share on Facebook
 
„Stabat Mater” Szymanowskiego w 80. rocznicę śmierci kompozytora PDF Drukuj Email

s7 kwietnia o godz. 19.30 i 8 kwietnia 2017 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, noszącej imię Karola Szymanowskiego, odbędą się nadzwyczajne koncerty oratoryjne, upamiętniające 80. rocznicę śmierci kompozytora.

Orkiestrę i Chór Filharmonii poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, w charakterze solistów wystąpią natomiast Elżbieta Szmytka – sopran, Ewa Marciniec – alt oraz Leszek Skrla – baryton. W programie koncertów: III Suita orkiestrowa G-dur Piotra Czajkowskiego oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.

Stabat Mater zajmuje w twórczości Karola Szymanowskiego szczególne miejsce – oto artysta o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej, co więcej – aby przesłanie obrazu Matki Bolejącej pod Krzyżem zyskało charakter osobisty, odszedł od łaciny na rzecz polskiego przekładu średniowiecznej sekwencji, łącząc w ten sposób wartości uniwersalne z narodowymi. W kontekst powstawania utworu, zamówionego przez warszawskiego przedsiębiorcę i melomana Bronisława Krystalla na cześć jego zmarłej żony, wpisała się jeszcze osobista tragedia kompozytora: śmierć ukochanej siostrzenicy Alusi. Dzieło to jest jednym z tych „objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła", – pisze o Stabat Mater Stanisław Golachowski w swej monografii Szymanowskiego.

Gościem specjalnym koncertu w piątek 7 kwietnia będzie Marek Kondrat, który odczyta wiersze Jarosława Iwaszkiewicza inspirowane twórczością Karola Szymanowskiego.

Share on Facebook
 
XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena PDF Drukuj Email

bJeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 15 koncertów w samej Warszawie, do tego koncerty w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Radomiu, Szczecinie i Zabrzu z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także kompozycje polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.

Share on Facebook
 
Koncert Pasyjny na Kamionku PDF Drukuj Email

s6 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Konkatedrze na Kamionku (ul. Grochowska 365, Warszawa) odbędzie się Koncert Pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią mezzosopranistka Urszula Kryger oraz Sinfonia Varsovia pod kierownictwem Jakuba Haufy.

Publiczność usłyszy utwory sprzyjające wielkopostnemu wyciszeniu. Koncert rozpocznie utwór skomponowany przez dyrektora artystycznego Orkiestry Sinfonia Varsovia Krzysztofa Pendereckiego. Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II to napisany w 2005 roku memoriał poświęcony pamięci Papieża. Kompozycja przeznaczona na orkiestrę smyczkową stanowi uzupełnienie powstałego w latach 80. wokalno-instrumentalnego dzieła Polskie Requiem. Partię solową wykona koncertmistrz orkiestry Jakub Haufa.

Następnie zostaną wykonane dwie arie z Pasji wg św. Mateusza BWV 244 Johanna Sebastiana Bacha: Erbarme dich, mein Gott oraz Können Tränen meiner Wangen. Publiczność Koncertu pasyjnego na Kamionku wysłucha również innego dzieła Bacha – Kantaty Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199, której prawykonanie miało miejsce w 1714 roku. W roli solistki wystąpi mezzosopranistka Urszula Kryger, która jako pierwsza polska śpiewaczka stanęła na deskach słynnej włoskiej La Scali. Na koniec zabrzmi Symfonia „La Passione” f-moll Józefa Haydna, najstarszego z klasyków wiedeńskich.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 3 z 119

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego” zaprasza na jubileuszowy V Lubuski Festiwal Muzyczny, odbywający się w dniach 6–30 kwietnia 2017 roku w Zielonej Górze, Łagowie oraz na terenie całego województwa lubuskiego

Więcej...

Iluminacje: Contemporaneo 2017 – konferencja, koncert, instalacja

Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące

Więcej...

VIII Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego – Warszawa, 19.05.2017

Celem Konkursu Kompozytorskiego, organizowanego przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest promocja twórczości młodych kompozytorów – członków KM ZKP – poprzez wykonanie ich utworów w ramach dorocznego koncertu KM ZKP towarzyszącego Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information