polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

aktualności

VI Festiwal NeoArte

nW dniach 26-29 października 2017 roku w Gdańsku odbędzie się VI edycja festiwalu NeoArte pod znakiem „syntezatora sztuki”. Organizatorzy zapowiadają bardzo multimedialną odsłonę imprezy.

„NeoArte. Syntezator Sztuki" to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych krajów i kultur, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe. VI edycja skupia się na syntezie sztuk, podążając za trendem, który na całym świecie wybija się na pierwszy plan.

Patronem tegorocznej odsłony festiwalu jest Pierre Jodlowski – wielokrotnie nagradzany kompozytor mieszkający w Polsce i we Francji, wykonawca i artysta multimedialny. W ramach festiwalowych wydarzeń studenci kompozycji zostaną uczestnikami warsztatów kompozytorskich prowadzonych przez Jodlowskiego, a dzieci i młodzież wezmą udział w zajęciach prowadzonych przez moskiewski GAMEnsamble.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, a podczas niektórych z nich widownia będzie czynnie uczestniczyła w tworzeniu muzyki na żywo. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z europejską, amerykańską i azjatycką muzyką współczesną prezentowaną przez artystów z Niemiec, Rosji, Chin i Polski. Odbędzie się 5 światowych prawykonań i 7 polskich premier, m. in. utworów Grzegorza Pieńka, Rafała Zapały, Piotra Peszata, Kamila Koseckiego i Dai Bo, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. O atrakcyjny przekaz będą dbać reżyser teatralny, artyści sztuk wizualnych, tancerze oraz osoby zapowiadające koncerty.

Inicjatorem i pomysłodawcą festiwalu jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Szczegóły na stronie: www.neoarte.pl 

SuperSam +1: Trevor Watts / Olo Walicki & trio Wong/Kobi/Loriot

s26 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 26 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Trevor Watts i Olo Walicki. O godz. 23:00 wystąpi trio Wong/Kobi/Loriot.

Trevor Watts gra na saksofonie i perkusji, jest także kompozytorem. Od lat 60. stał na czele wielu innowacji w świecie jazzu i muzyki improwizowanej. Jest jedynym żyjącym członkiem założycielem The Spontaneous Music Ensemble. Stworzył również Amalgam i Moire Music Group. Obecnie jest przede wszystkim zaangażowany w duet z pianistą Veryanem Westonem.

Olo Walicki uczestniczył w nurcie określanym, jako scena yassowa, i współpracował z jej twórcami. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów, nagrywał również muzykę teatralną i filmową. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Ola Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

Międzynarodowe trio, w którego skład wchodzi Theresa Wong (wiolonczela), Christian Kobi (saksofony) oraz Frantz Loriot (altówka) po raz pierwszy spotkało się w 2016 roku. Muzycy szybko odnaleźli synergię w tworzonej muzyce improwizowanej poprzez skupione badania dźwięków metodą amplifikacji. Trio odkrywa bogactwo mikrokosmosu swoich instrumentów dzięki poszerzonym metodom gry oraz technikom mikrofonowym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

IX Festiwal „Era Schaeffera”

e26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studiu Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu

IX Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”

sOd 26 do 29 października 2017 roku w Łodzi odbywać się będzie 9. Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”. Po raz trzeci Kino Bodo dołącza do tego wydarzenia prezentując filmy muzyczne.

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi po raz dziewiąty. Hasło Soundedit’17 pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. W ostatni weekend października w Łodzi będzie można poznać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach, dyskusjach panelowych i koncertach. 28 października odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”. Otrzymają ją znamienici producenci muzyczni: Tony Visconti, Michael Nyman oraz Marek Biliński. 29 października o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert Michaela Nymana.

Projekcje w Kinie Bodo rozpoczną się już 20 października i będą trwały do zakończenia Festiwalu. Najważniejszym punktem programu jest wyjątkowy zestaw odnalezionych wraz z Wytwórnią Filmów Oświatowych filmów, które zostały udźwiękowione przez Eksperymentalne Studio Polskiego Radia w Warszawie: „Środek drogi”, „Abakany”, „Taki układ”, „Władysław Strzemiński”, „Pięciobój nowoczesny” oraz „Taki jest świat Gabrielo”. Muzykę do nich tworzyli między innymi: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek, Bogusław Schaffer oraz Józef Skrzek. Filmy te od wielu lat nie były nigdzie pokazywane.

Szczegóły – na stronie: http://2017.soundedit.pl/ 

Nowowiejski NA NOWO

nW dniach 25–27 października 2017 roku w Radomiu odbędzie się Festiwal „Nowowiejski na nowo”, obejmujący koncerty, wykład i warsztaty.

Festiwal „Nowowiejski na nowo” to trzy dni spotkań z twórczością Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga i w Kościele św. Łukasza w Radomiu. Festiwal ma za zadanie przybliżyć słuchaczom postać Nowowiejskiego, jako znakomitego polskiego twórcę przełomu XIX i XX wieku. Wydarzenie skierowane jest głównie do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu oraz chętnych słuchaczy.

Uczniowie i nauczyciele wezmą udział w warsztatach wokalnych, prowadzonych przez dr. hab. Rafała Majznera. 26 października Jerzy Kukla wygłosi wykład Symfonika operowa Feliksa Nowowiejskiego na tle europejskiej symfoniki organowej XIX i XX w. Podczas koncertu organowego tego samego dnia w Kościele św. Łukasza Jerzy Kukla wykona IX Symfonię organową Nowowiejskiego. Następnego dnia w Sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu zabrzmią utwory Nowowiejskiego oraz ich współczesne interpretacje, napisane przez Annę Sowę, w wykonaniu Dziecięcego Chóru „Cantus Angelus" Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, Chóru „Campanella" II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Radomiu i Chóru Filharmonicznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marii Wrzesińskiej. W roli solistów wystąpią: Monika Świostek (sopran), Rafał Majzner (tenor) i Rafał Hołub (fortepian).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl

Awangarda na ucho w FINA: Rudnik/Kaliski/Szymborski/Atman

f24 października 2017 roku o godz. 20:00 w siedzibie FINA (ul. Wałbrzyska 3/5) odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”, tym razem poświęcone Eugeniuszowi Rudnikowi.

W pierwszą rocznicę śmierci Eugeniusza Rudnika muzycy związani na co dzień z teatrem oddadzą mu artystyczny hołd. Krzysztof Kaliski oraz Łukasz Maciej Szymborski od lat prezentują swoje dokonania przede wszystkim publiczności teatralnej. Ten pierwszy za zasługi na tym polu (pisał muzykę m.in. dla Szczawińskiej, Frąckowiaka, Libera czy Wodzińskiego) został okrzyknięty Osobowością Artystyczną na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Szymborski natomiast zaczął komponować oprawę do spektakli już po tym, jak swój żywot zakończył współtworzony przez niego zespół Something Like Elvis. Od tego czasu pracował m.in. z Mają Kleczewską, Janem Klatą czy Pawłem Łysakiem. Występując w duecie, muzycy nie odnoszą się jednak do swoich doświadczeń teatralnych, ale do fascynacji elektroakustyczną twórczością Eugeniusza Rudnika. W tym celu sięgają po magnetofony szpulowe oraz nowoczesne techniki samplowania. O warstwę wizualną koncertu zadba Mateusz Atman – na co dzień dramaturg, tu odpowiedzialny za wideo.

Po koncercie o godz. 21:15 w sali „Ziemia obiecana” odbędzie się pokaz dokumentu muzycznego 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, który pozwala zanurzyć się w alternatywnej rzeczywistości stworzonej z abstrakcyjnych form, dźwięków i obrazów. Przewodnikiem po tym świecie jest Eugeniusz Rudnik, człowiek, który z pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej, zrewolucjonizował muzykę. Odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ’ów.

Więcej: http://nina.gov.pl

Orientalna uczta baletomana

bWielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato w Krakowie

sW dniach 28 września – 6 grudnia 2017 roku odbędzie się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Tegoroczny festiwal zainaugurował koncert „Chopin Soirée” (Willa Decjusza, Sala Balowa, 28 września 2017, godz. 18), podczas którego zabrzmiały m. in. dzieła Chopinowskie.

Koncert 22 października 2017 roku w Kościele p.w. Św. Wojciecha (Os. Bronowickie, ul. Św. Wojciecha 4, g. 18:45) odbędzie się w dniu wspomnienia Świętego Jana Pawła II, a także w roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Czytaj więcej: VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato w Krakowie

V Dolnośląski Festiwal Muzyczny

dV Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne, trwające od września do grudnia 2017 roku.

Koncerty festiwalowe odbędą się w historycznych obiektach, pałacach, kościołach Dolnego Śląska. Podczas przedsięwzięcia swój repertuar zaprezentują uznani artyści, m. in. Clair obscur – kwartet związany z Berliner Philharmoniker, Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w premierowym programie „Lux Aeterna” Thomasa Corneliusa, kwintet związany z Narodowym Forum Muzyki Lutos Air Quintet.

W programie Festiwalu ważne miejsce zajmuje muzyka polska XX–XXI wieków. Podczas inauguracji Festiwalu 3 września w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławie Duo del Gesu (Arnoud Kamiński i Krzysztof Tymendorf) wykonało utwór Krzysztofa Pendereckiego Ciaccona In memoriam Giovanni Paolo II. 17 września w polanickim Teatrze Zdrojowym mezzosopranistka Magdalena Kulig oraz pianista Thomas Cornelius zaprezentowali w towarzystwie charyzmatycznego niemieckiego kwartetu saksofonowego Clair Obscur pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu Corneliusa. Powstały w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego LutosAir Quintet – obecnie jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów dętych – 22 października w Pałacu Żelazno wykona m. in. Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu.