23 maja 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Józef Wieniawski

postać

dnia

Józef

Wieniawski

Józef Wieniawski Sonaty

płyta

dnia

Józef Wieniawski

Sonaty

WITAMY

Portal Polmic.pl jest pierwszym i jak dotąd jedynym w sieci serwisem internetowym, poświęconym w całości tylko i wyłącznie polskiej muzyce poważnej. Nadrzędnym jego celem jest informowanie o bieżącej aktywności środowiska muzycznego w Polsce oraz polskich muzyków za granicą, a także dostarczanie aktualnych, kompleksowych wiadomości o polskich artystach, instytucjach muzycznych i publikacjach o muzyce. Służy temu zarówno sam portal internetowy, jak i dołączona do niego osobna aplikacja bazy danych o utworach i kompozytorach oraz Newsletter, rozsyłany do zarejestrowanych użytkowników serwisu.

Zapraszamy do częstego odwiedzania naszego portalu - bądź na bieżąco z muzyką polską!

logotyp

p

Znajdź nas na FB

 

 

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

Nowości książkowe

s

W 2017 roku przyznano Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich Andrzejowi Tuchowskiemu – za twórczość muzykologiczną o szerokim spektrum problemów, a zwłaszcza za podjęcie niezwykłej tematyki w książce Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego

Więcej...

Nowości płytowe

Muzyka Polska Dzisiaj - kolekcja płyt

   

pfb

 

Warszawska Jesień 2014 na płytach

Warner2016

VI Muzyka Klawesynowa
12. Mózg Festival
aktualności
IV Festiwal „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu" PDF Drukuj Email

SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim "Słuchalni" są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Share on Facebook
 
Prawykonanie koncertu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w NFM PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 

p7 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się prawykonanie koncertu Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil Assisi.

W ramach wyjątkowego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki usłyszymy Błękitną rapsodię w wykonaniu jednego z najbardziej uznanych polskich pianistów jazzowych Leszka Możdżera, a także najnowszy utwór wybitnej wrocławskiej kompozytorki.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil ze stolicą Dolnego Śląska jest związana od lat – początkowo jako studentka, dziś jako pedagog. Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (od 1993 roku jako profesor). Swój talent rozwijała również za granicą, studiując u tak cenionych w świecie muzycznym osobistości, jak Pierre Boulez i Olivier Messiaen. Artystka jest laureatką licznych krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jej utwór Ikar uzyskał trzecią lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Cztery lata temu została wyróżniona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Poza działalnością artystyczną prowadzi również działalność, której celem jest propagowanie muzyki współczesnej – przez lata uczestniczyła w pracach Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także w kreowaniu festiwalu Musica Polonica Nova.

Koncert na wiolonczelę, chór dziecięcy i orkiestrę Assisi zaprezentują: Orkiestra NFM pod dyrekcją Marka Mosia, Chór Chłopięcy NFM, Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, wiolonczelista Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski (realizacja partii wiolonczeli elektrycznej).

Zamówienie Assisi Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Share on Facebook
 
Missa in honorem Sancti Adalberti - prawykonanie bydgoskie PDF Drukuj Email

m26 listopada 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie pierwszej polskiej Mszy ku czci św. Wojciecha, skomponowanej na chór, instrumenty dęte blaszane, kotły, dzwony rurowe i 966 wiernych.

Twórcą dzieła, powstałego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski, jest Łukasz Urbaniak – kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat międzynarodowych konkursów, w tym I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, organizowanego w Poznaniu.

Niezwykłość koncertu polega na tym, iż w rolę wykonawcy wcieli się 966-osobowa publiczność. Partia wiernych, zapisana w specjalnej partyturze, obejmuje m.in. szept, recytację, śpiew, używanie dzwonków, papieru, imitację szumu wiatru czy padającego deszczu. Wykonawcą dzieła może zostać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.missa966.pl i zjawi się 26 listopada w bydgoskiej Bazylice.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Pomysłodawcą wydarzenia jest dyrygent, dyrektor Poznańskiego Chóru Kameralnego Bartosz Michałowski, który wystąpi ze swoim zespołem tego wieczoru. Organizatorem – Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
Koncert finałowy I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Józefa Patkowskiego dedykowanego cyfrowej muzyce konkretnej PDF Drukuj Email

k7 kwietnia 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar w krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert finalistów I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Józefa Patkowskiego, którego organizatorem jest Katedra Kompozycji i jej Studio Muzyki Elektroakustycznej.

Uczestników oraz Jury Konkursu w składzie – Elżbieta Sikora (przewodnicząca), Marcin Bortnowski, Barbara Okoń-Makowska, Marek Chołoniewski, Magdalena Długosz, Józef Rychlik – przywita Dziekan Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej prof. dr hab. Wojciech Widłak. Po koncercie Jury uda się na naradę, a słuchacze o godz. 19.00 zostaną zaproszeni na wykład dr. Mateusza Bienia pt. Tworzenie komputerowych narzędzi wspomagających realizację wizji kompozytora. Zwieńczeniem koncertu około godz. 21.00 będzie ogłoszenie listy laureatów i wręczenie nagród ufundowanych przez krakowską firmę Music Info sp. z. o. o., która za pośrednictwem systemu EAW Radius zapewni projekcję dźwiękową prac konkursowych zakwalifikowanych do finału.

Gościem Specjalnym będzie małżonka prof. Józefa Patkowskiego, Zofia Mossakowska wraz z córką Marianną. W koncercie finałowym uczestniczyć będzie także prof. Krzysztof Szlifirski, najbliższy przyjaciel Profesora, współtwórca i wieloletni wiceszef Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie.

Share on Facebook
 
VIII edycja Festiwalu „Era Schaeffera" PDF Drukuj Email

Era25 listopada 2016 roku będzie miała miejsce kolejna odsłona Festiwalu „Era Schaeffera”, poświęconego inspirującemu wyobraźnię światu Bogusława Schaeffera – artysty wielowymiarowego, określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku.

„Era Schaeffera” to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem. Jest zaproszeniem do spotkania z wielkoformatową, wymykającą się wszelkiej klasyfikacji, łączącą różne dziedziny sztuki twórczością, dowodząc że granice między muzyką, teatrem, tańcem i malarstwem są umowne, a zapotrzebowanie odbiorców na tak pojmowaną i uprawianą prawdziwą sztukę jest ogromne.

Zapowiada się niezapomniane widowisko w multimedialnej przestrzeni, wyreżyserowane przez Macieja Sobocińskiego, który jest uznawany za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Podczas kolejnej odsłony Festiwalu będzie można przeżyć „jeden dzień z życia Schaeffera” w towarzystwie takich znanych aktorów, jak Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer i Lidia Bogaczówna. 8. Edycję „Ery Schaeffera" uświetnią swoją obecnością muzycy: Michał Urbaniak - skrzypce & saksofon, Michael Patches Stewart – trąbka, Andy Ninvalle – rap, Dariusz Makaruk – instrumenty elektroniczne, Rajeev Mahavir, Olga Szwajgier, Małe Instrumenty i Patryk Zakrocki. Wystąpią również tancerze Witek Jurewicz i Hanna Wiadrowska. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA.

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
„Stabat Mater” Szymanowskiego w 80. rocznicę śmierci kompozytora PDF Drukuj Email

s7 kwietnia o godz. 19.30 i 8 kwietnia 2017 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, noszącej imię Karola Szymanowskiego, odbędą się nadzwyczajne koncerty oratoryjne, upamiętniające 80. rocznicę śmierci kompozytora.

Orkiestrę i Chór Filharmonii poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, w charakterze solistów wystąpią natomiast Elżbieta Szmytka – sopran, Ewa Marciniec – alt oraz Leszek Skrla – baryton. W programie koncertów: III Suita orkiestrowa G-dur Piotra Czajkowskiego oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.

Stabat Mater zajmuje w twórczości Karola Szymanowskiego szczególne miejsce – oto artysta o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej, co więcej – aby przesłanie obrazu Matki Bolejącej pod Krzyżem zyskało charakter osobisty, odszedł od łaciny na rzecz polskiego przekładu średniowiecznej sekwencji, łącząc w ten sposób wartości uniwersalne z narodowymi. W kontekst powstawania utworu, zamówionego przez warszawskiego przedsiębiorcę i melomana Bronisława Krystalla na cześć jego zmarłej żony, wpisała się jeszcze osobista tragedia kompozytora: śmierć ukochanej siostrzenicy Alusi. Dzieło to jest jednym z tych „objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła", – pisze o Stabat Mater Stanisław Golachowski w swej monografii Szymanowskiego.

Gościem specjalnym koncertu w piątek 7 kwietnia będzie Marek Kondrat, który odczyta wiersze Jarosława Iwaszkiewicza inspirowane twórczością Karola Szymanowskiego.

Share on Facebook
 
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus kameralnie PDF Drukuj Email

sWyjątkowo zapowiada się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w miejscu szczególnym – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. W programie usłyszymy wybitne dzieła największych polskich twórców minionego stulecia: Grażyny Bacewicz, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Karłowicza.

Orkiestrę poprowadzi Przemysław Fiugajski, a solistką w Koncercie skrzypcowym Panufnika będzie Patrycja Piekutowska, koncertująca na całym świecie skrzypaczka, a także jurorka konkursów wiolinistycznych.

Koncert otworzy bezsprzeczne arcydzieło i swoiste opus magnum najsłynniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz, czyli Koncert na orkiestrę smyczkową. Napisany w 1948 roku utwór utrzymany jest w nurcie neoklasycznym.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie genialnego skrzypka Yehudi Menuhina. Słynny artysta wykonał tę kompozycję jako pierwszy 18 lipca 1972 roku w Guildhall w Londynie podczas City of London Music Festival. Soliście towarzyszyła Menuhin Festival Orchestra pod batutą Panufnika.

W 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus postanowiła zaprezentować jego Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2. To jedna z pierwszych poważniejszych i jakże udanych prób kompozytorskich zmarłego tragicznie w Tatrach twórcy. Serenada ukończona z początkiem 1897 roku została wykonana po raz pierwszy 15 kwietnia tego samego roku przez Orkiestrę Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Henryka Urbana. Utwór składa się z czterech części: Marsza, Romansu, Walca i Finału.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Share on Facebook
 
XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena PDF Drukuj Email

bJeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 15 koncertów w samej Warszawie, do tego koncerty w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Radomiu, Szczecinie i Zabrzu z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także kompozycje polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.

Share on Facebook
 
Siedemnaście koncertów w jedenastu miastach w ramach 11. Festiwalu Gorczyckiego PDF Drukuj Email

GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Share on Facebook
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 10 z 124

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

POLMIC poleca

www.sikorski.polmic.pl
www.panufnik.polmic.pl
www.serocki.polmic.pl
www.baird.polmic.pl
www.palester.polmic.pl
7+7

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej

Więcej...

XI Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej – Warszawa, 24.VI–1.VII 2017

W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie odbędą się Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej.

Od dziesięciu lat Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej kształtują świadomość estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej w polskiej edukacji. Kursy łączą w sobie zarówno seminaria

Więcej...

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta” – Kraków, 19.06.2017

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym Patronatem Krzysztofa Pendereckiego

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information