polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

aktualności

Fortepianissimo

f27 października 2017 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się prawykonanie światowe Koncertu na fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej.

Kompozytorka tak opisała pracę nad nowym utworem: „Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad formą i strukturą tego utworu. Ostatecznie postanowiłam napisać koncert, który oscylowałby między wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez cala rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych. Utwór ma „klasyczne” trzy części: 1.Allegretto affettuoso; 2.Lento mistico misterioso; 3.Moderato sostenuto – Presto appasionato. Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych zarówno w partii solowej, jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry, wiodący do błyskotliwej Cody”.

Koncert na fortepian i orkiestrę napisany został na zamówienie Fundacji Piąta Esencja i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Natalii Ponomarchuk. Solistką koncertu jest Clare Hamond, znana już polskiej publiczności pianistka o niezwykłej energii i polocie, ceniona za wirtuozerię i pewność swoich interpretacji. W jej interpretacji usłyszymy również Concertino na fortepian i orkiestrę Romana Palestra.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmoniakaliska.pl

Koncert symfoniczny „Sławni – Niepokorni”

fg20 października 2017 roku w Filharmonii Gorzowskiej o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Sławni – Niepokorni”, podczas którego odbędzie się premiera utworu Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Koncert rozpocznie się suitą Maskarada wybitnego ormiańskiego kompozytora Arama Chaczaturiana, napisaną niegdyś jako muzyka do dramatu Michaiła Lermontowa. Suita znana jest głównie za sprawą pochodzącego z niej brawurowego Walca, który stał się nie tylko wielkim przebojem sal koncertowych, ale zaistniał także na wielkim ekranie, pojawiając się na ścieżce dźwiękowej filmu Wojna i pokój (2007) – w słynnej scenie balowej.

Następnie usłyszymy utwór współczesnej polskiej kompozytorki Weroniki Ratusińskiej – Koncert na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną (2017). To kompozycja napisana dla wirtuoza saksofonu Pawła Gusnara, której źródło inspiracji stanowiły wysokie dźwięki wykonywane przez saksofonistów jazzowych. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Janusza Przybylskiego.

Finałem koncertu będzie Symfonia C-dur (1855) – zapomniane arcydzieło kilkunastoletniego Georges’a Bizeta, który zmarł, zanim jego twórczość została doceniona, a nazwisko zyskało sławę. Młodzieńcza praca francuskiego kompozytora, nieco zlekceważona przez krytyków, a odkryta dla świata dopiero osiemdziesiąt lat po napisaniu, zyskała sobie wielką sympatię melomanów, którzy do dziś zachwycają się jej ekspresyjnością i melodyką.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmoniagorzowska.pl

Austria meets Poland 3

aW dniach 17–19 października 2017 roku Austriackie Forum Kultury zaprasza na trzy koncerty „Austria meets Poland 3”, które odbędą się w Kielcach, Łodzi i Warszawie.

W 2012 roku znakomite saksofonistki Cornelia Högl-Egretzberger i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt „Austria meets Poland", który ujrzał światło dzienne dzięki współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Polsko-austriacki zespół saksofonowy zamawia i prawykonuje utwory austriackich i polskich kompozytorów. To już trzecia edycja projektu. Tym razem zostaną zaprezentowane utwory na zespoły trzyosobowe. Trio austriackie to: Cornelia Högl (saksofon altowy), Cordula Bösze (flet) i Stefan Schön (fortepian). Polski zespół tworzą: Alicja Wołyńczyk (saksofony altowy i sopranowy), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Adam Sychowski (fortepian).

Usłyszymy trzy prawykonania utworów zamówionych dla „Austria meets Poland”. Główną inspiracją Sonore Anny Marii Huszczy jest twórczość wielkich klasyków wiedeńskich, a zwłaszcza eksplorowanie formy muzycznej, jaką jest sonata. Nawiązanie to nie jest dosłowne – inspiracją jest bowiem włoski źródłosłów, czyli słowo sonare, co oznacza brzmieć, dźwięczeć. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Z kolei jednoczęściowa kompozycja Violi Falb zainspirowana została III Symfonią Witolda Lutosławskiego. Synergie, czyli synergia, czy też synergizm oznacza „współdziałanie różnych czynników, skuteczniejsze niż suma ich oddzielnych działań" , a kompozytorka podkreśla jeszcze ich wzajemny wpływ na siebie. Pięcioczęściowy Kreistanz Julii Schreitl wykorzystuje różnorakie inspiracje i konotacje kultury austriackiej, polskiej oraz instrumentarium użytego w utworze.

Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, Grahama Fitkina, Maxa Nagla, Floriana Bramböcka i Guya Lacoura.

Wstęp na koncerty jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Festiwal „Obrazy z Conrada” / „The Diminishing Parts of Peace”

c17 października 2017 roku o godz. 13:00 zapraszamy do Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu (ul. 25 Czerwca, 70) na trzeci koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

Do współpracy zaproszono 4 kompozytorów, których najnowsze utwory zabrzmią podczas kolejnych koncertów festiwalu „Obrazy z Conrada”. Każdy z twórców komponuje nowy utwór na podstawie wybranego dzieła patrona festiwalu.

17 października odbędzie się prawykonanie utworu The Diminishing Parts of Peace angielskiego kompozytora Adriana Williamsa wraz z recytacjami fragmentów eseju Jeszcze raz w Polsce / Poland Revisited Josepha Conrada.

Wykonawcy: Grzegorz Ociepka (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Maciej Halama (waltornia), Iwo Jedynecki (akordeon), Magda Miłaszewska-Delimat (harfa), Katarzyna Duda (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Przed koncertem o godz. 12:00 w tym samym miejscu odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor Adrian Williams oraz aktor i reżyser Grzegorz Ociepka. Goście opowiedzą o inspiracjach i literaturze Josepha Conrada oraz o najnowszym festiwalowym utworze The Diminishing Parts of Peace.

Bilety w cenie 8 zł do nabycia przed koncertem. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod adresem: Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga / Towarzystwo Muzyczne w Radomiu, ul. 25 czerwca 70, 26-600 Radom, tel. 48 36 266 65, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Krakowskie Koncerty Akordeonowe 2017

smaProgram Krakowskich Koncertów Akordeonowych, odbywających się w październiku 2017 roku, obejmuje Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych oraz koncerty Sceny Młodych Akordeonistów.

Scena Młodych Akordeonistów to nowy projekt, który ma za zadanie promować młodych absolwentów klas akordeonu uczelni wyższych. Koncerty w ramach tego cyklu odbędą się 15 oraz 29 października 2017 roku w Przestrzeni Ruchu i Tańca „Kontakt” (Kraków, ul. Szpitalna 40) o godz. 19:00.

W tym roku zaprezentują się Mateusz Dudek oraz Piotr Krzaczkowski, wyróżniający się absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, wielokrotni laureaci konkursów instrumentalnych, którzy wykonają recitale solowe. W programie znajdą się zarówno transkrypcje muzyki klasycznej, jak i oryginalne kompozycje napisane na akordeon solo, między innymi utwory Macieja Zielińskiego, Wiesława Cienciały, Jacka Kopca i Wiaczesława Siemionowa.

smaWstęp na wydarzenia jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki I Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Prawykonanie światowe opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina

mPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na współczesne prawykonanie światowe opery sakralnej Mojżesz op. 112 Antona Rubinsteina, które będzie miało miejsce 15 października 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Komitet do spraw UNESCO.

Nieczęsto publiczność ma okazję być świadkiem współczesnego prawykonania kompozycji wybitnego twórcy pochodzącej sprzed ponad stulecia. Takie właśnie sensacyjne wydarzenie będzie mieć miejsce w Warszawie! Dzięki staraniom rosyjskiego artysty o wielkiej międzynarodowej renomie Maestro Michaiła Jurowskiego, pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Sinfonia Iuventus, udało się odnaleźć zapomnianą partyturę, opracować ją i przygotować wykonanie opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (1829–1894). Wraz z bratem Mikołajem należał on do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX wieku. Jego opera biblijna Mojżesz powstawała w latach 1885–1891 do libretta Salomona Hermanna Mosenthala. Opowiada w ośmiu sugestywnych obrazach całą historię proroka, wykorzystując ogromny aparat wykonawczy: aż 20 partii solowych, chór, wielka orkiestra. Utrzymane w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu, zawiera wiele wspaniałych arii i ansambli, zwłaszcza zaś – olśniewających scen zbiorowych z chórami ilustrujących pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu. Dzieło nigdy nie zostało publicznie wykonane w całości na scenie.

Wyczekiwana premiera koncertowej wersji opery pod batutą Michaiła Jurowskiego odbędzie się w Filharmonii Narodowej, zostanie również utrwalona w nagraniu. W partii tytułowej wystąpi baryton Stanisław Kuflyuk, podziwiany na wielu światowych estradach. W rolę jego matki, Jokebed, wcieli się sławna Małgorzata Walewska – gwiazda MET, Royal Opera House i wielu innych najbardziej prestiżowych scen. Podziwiać też będziemy Evelinę Dobračevą (Asnath, córka Mojżesza), gwiazdę m.in. Teatru Bolszoj w Moskwie, oraz Torstena Kerla (Faraon; użyczy też głosu samemu Bogu), niemieckiego tenora, występującego często w rolach wagnerowskich i straussowkich. To tylko część ogromnej obsady dzieła – oprócz plejady innych znakomitych solistów eksponowane partie zbiorowe wykona Chór Filharmonii Narodowej oraz chór dziecięcy Artos.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl, www.bilety24.pl, www.eventim.pl oraz w kasach Filharmonii Narodowej.

Koncerty MagDuś Duo w ramach programu „Artysta-rezydent”

mZespołem objętym rezydencją artystyczną przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sezonie 2017/2018 jest MagDuś Duo. Koncerty zespołu odbędą się 14 października, 26 listopada i 3 grudnia 2017 roku.

MagDuś Duo tworzą wybitni młodzi artyści, absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bartłomiej Duś studiował również w Konserwatorium Paryskim w klasie prof. Claude'a Delangle'a, a obecnie prowadzi klasę saksofonu w macierzystej uczelni jako asystent w katedrze instrumentów dętych i perkusji. Jest laureatem I Nagrody i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009). Stanowisko asystenta katowickiej Akademii Muzycznej pełni również pianistka Magdalena Duś – laureatka wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku Magduś Duo zdobyło II nagrodę podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a rok później nagrodę publiczności oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Salieri-Zinetti” w Weronie we Włoszech. W 2012 nakładem wydawnictwa Classic Clips ukazała się debiutancka płyta Malinconico zawierająca utwory kompozytorów francuskich XX wieku.

W 2017 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „ Artysta-rezydent” 3 koncerty z udziałem MagDuś Duo. Koncert w Willi Goldsteinów 14 października rozpoczyna rezydencję artystyczną zespołu w Katowicach. Na kolejne zaprosimy melomanów w listopadzie i w grudniu do Auli im. Bolesława Szabelskiego w Akademii Muzycznej i Miejskiego Domu Kultury „Koszutka”.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

The Met: live in HD. „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusa Mozarta

mBaśniowy Czarodziejski flet Mozarta w inscenizacji Julie Taymor i w obsadzie młodych utalentowanych śpiewaków 14 października 2017 roku na żywo z The Metropolitan Opera. Transmisja HD live Czarodziejskiego fletu będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nowojorska scena stawia na młodość i wdzięk śpiewaków z całego świata. Takich zgromadziła w obsadzie arcydzieła Mozarta. Paminą będzie południowoafrykański sopran Golda Schultz. Partnerują jej Amerykanin Charles Castronovo jako Tamino i Austriak Markus Werba jako Papageno. Wymagającą partię Królowej Nocy wykona Kathryn Lewek, a Sarastrem będzie niemiecki bas René Pape. Dyryguje honorowy dyrektor muzyczny Met James Levine.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium Król Edyp Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię Fridy z Salmą Hayek czy musicalu Król Lew. Jej wersja Czarodziejskiego fletu Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym światem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego, kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie opery w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami odbędzie się po raz pierwszy w HD.

Patronem medialnym cyklu transmisji jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Mistrzowskie interpretacje. Od Vivaldiego do Widłaka – koncert kameralny

r14 października 2017 roku scena Pałacu w Radziejowicach należeć będzie do uznanych artystów. Trio w składzie: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flety) oraz Andrzej Jungiewicz (fortepian), prawykona utwory Rafała Augustyna i Wojciecha Widłaka.

Koncert będzie współorganizowany przez Fundację Piąta Esencja. Prawykonanie Matrimonium Rafała Augustyna oraz kompozycji Widnokręgi Wojciecha Widłaka odbędzie się w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Oto, co sami kompozytorzy napisali o swych dziełach.

Rafał Augustyn: „Matrimonium. Utwór cykliczny nr 6 na dwa flety i fortepian – nie opisuje żadnego konkretnego małżeństwa, a zwłaszcza państwa Długoszów, choć z myślą o Nich jest pisane. Jest to raczej abstrakt (abstrakcja?) pewnej trajektorii „stosunków międzyludzkich“ w ich dołach i górach, podobieństwach i różnicach, wielkości i małości i wszystkim co pomiędzy. „Cykliczność“ w porównaniu z poprzednimi pięcioma utworami w serii ma stosunkowo niewielkie znaczenie, choć podział czasu na odcinki jest istotny. Utwór pragnę dedykować Agacie i Łukaszowi Długoszom. Niech mi zatem Andrzej Jungiewicz wybaczy pominięcie: nie chodziło mi tutaj o ménage à trois w jakiejkolwiek postaci, nawet artystycznej. Fortepian jest bowiem nie tyle osobą, ile, by tak rzec, personifikacją „elementu obiektywnego“, w tym czasu, a jakże – cyklicznego.”

Wojciech Widłak: „Widnokręgi na dwa flety i fortepian to utwór skomponowany latem 2017 roku na zamówienie Fundacji Piąta Esencja specjalnie dla duetu flecistów: Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz. Pisząc, inspirowałem się przede wszystkim specyficznym zestawieniem dwóch jednobrzmiących instrumentów, ściśle ze sobą powiązanych, podejmujących muzyczny dialog między sobą oraz tworzących – w duecie – przeciwwagę dla partii fortepianu, w której kluczowe znaczenie mają rezonans i wybrzmienie. Dźwiękowe linie, kręgi, spirale tworzą wieloodcinkową narrację o zróżnicowanej ekspresji.”

Ponadto podczas koncertu usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, Franza Dopplera, Feruccio Busoniego i Julesa Demerssemana. 

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl