polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

Artykuły

Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008

Raport 2008Zachęcamy Państwa do zapoznania się z raportem na temat rynku muzycznego w Polsce, opracowanym przez Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Materiał koncentruje się na rynku fonograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora muzyki poważnej. Można w nim znaleźć również dane dotyczące muzyki cyfrowej w internecie, ściągania plików muzycznych na telefony komórkowe, nadawców radiowych i telewizyjnych, organizacji zbiorowego zarządzania, życia muzycznego i wydawców nutowych. Raport obejmuje dane z 2007 roku.

„Znaczenie polskiego rynku muzycznego dla rynku światowego czy europejskiego jest niewielkie. W porównaniu z wiodącymi rynkami światowymi, jak USA, Japonia, UK, Niemcy czy Francja, wartość polskiego rynku jest niska. W Rankingu Światowym opublikowanym przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) Polska zajmuje 24 miejsce pod względem wartości sprzedaży płyt, 36 miejsce pod względem sprzedaży muzyki cyfrowej, i 28 miejsce pod względem wartości praw wykonawczych. (…)

Polski rynek fonograficzny jest zdominowany przez cztery główne koncerny fonograficzne, tak zwane „majors”, których łączny udział rynkowy wynosi około 75%. Są to: Universal Music Polska, EMI Music Poland, Sony BMG Music Entertainment i Warner Music Poland. Pod tym względem sytuacja na rynku polskim jest odzwierciedleniem sytuacji na światowym rynku muzycznym. Z wymienionymi koncernami konkuruje kilkaset małych krajowych firm fonograficznych, dysponujących ograniczonymi środkami na promocję i niewielkimi katalogami wykonawców. Duża część z nich nie posiada własnego systemu dystrybucji, więc musi polegać na dystrybucji za pośrednictwem majors. Ta sytuacja powoduje, że majors posiadają kontrolę nad dystrybucją wielu niezależnych firm. Tylko kilka z krajowych wytwórni posiada udziały w rynku muzycznym przekraczające 1%. Charakterystyczne dla polskiego rynku jest to, że w ostatnim roku wzrosła sprzedaż płyt – jest to kierunek przeciwny do trendu światowego, gdzie notuje się ciągły spadek sprzedaży płyt przy jednoczesnym wzroście sprzedaży muzyki cyfrowej. (…)

Nagrania muzyki poważnej stanowią 10% pod względem wartości wszystkich sprzedanych nagrań w Polsce. W porównaniu do ogólnej sytuacji na krajowym rynku fonograficznym segment sprzedaży muzyki klasycznej charakteryzuje się mniejszą koncentracją – jest to część rynku, na której majors mają najsłabszą pozycję. Pomimo ich dominacji, krajowi wydawcy nagrań stanowią dla nich silną konkurencję, w przeciwieństwie do segmentów krajowego i zagranicznego czy też segmentu składanek i ścieżek dźwiękowych. (…)

W ostatnich latach stopniowo wzrasta znaczenie rynku muzyki cyfrowej w Polsce, jednak dzieje się to bardzo powoli w porównaniu do rynków Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Jest to spowodowane z jednej strony mniejszym dostępem do Internetu, szczególnie szerokopasmowego, a z drugiej wysokim poziomem piractwa internetowego. (…)

Obecność polskiej muzyki poważnej w sieci zaznacza się bardzo słabo. Możliwości Internetu nie są nawet w niewielkiej części wykorzystywane przez artystów związanych z tym rodzajem muzyki. W wyżej wymienionych sklepach internetowych można znaleźć polską muzykę poważną, rzadziej współczesną, ale znalezienie w sieci konkretnego utworu do kupienia w formie pliku muzycznego jest praktycznie niemożliwe. (…)

Pobieranie muzyki do telefonów komórkowych notuje wyraźny wzrost. Dotyczy to TrueTones / RealTones, czyli muzyki i dzwonków w formatach mp3, WMA itp. (pobieranie dzwonków monofonicznych i polifonicznych systematycznie spada). Udział powyższych kategorii w sprzedaży według ilości pobrań gwałtownie wzrosła na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według badań przeprowadzonych przez Telecom Media na próbie reprezentatywnej 32000 osób, kobiety pobierają więcej muzyki niż mężczyźni (57%), najwięcej muzyki pobierają osoby w wieku 20-30 lat, posiadające średnie wykształcenie, mieszkające na wsi. Najwięcej muzyki klasycznej pobierają zaś osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat (36%), z wykształceniem wyższym (50%).”

 

Przeczytaj pełny tekst: Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008 - plik pdf