polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

Artykuły

Tony ArtMusFair: „Re” - „Re:New Music”

Dźwięki rodem z Norwegii, Belgii i Szkocji popłynęły 23 września podczas drugiego dnia projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Za instrumentalnymi sterami zasiedli polscy wykonawcy, członkowie zespołu Kwartludium.

Z muzyką współczesną nieodłącznie związana jest pewna zależność. Melomani mają możliwość usłyszeć na żywo nowo powstałe utwory napisane głównie przez ich rodzimych kompozytorów. Tym samym, jeśli mieszkaniec Madrytu pragnie poznać nowe trendy w muzyce fińskiej, do ceny biletu zazwyczaj musi doliczyć koszt transportu lotniczego. Inicjatywa „Re:New Music” wychodzi temu naprzeciw, o czym przekonała się publiczność zgromadzona w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wieczór otworzyła norweska propozycja Et cetera autorstwa Johna Persena. Jej opis zamieszczony w książce programowej jest dość wyczerpujący: „...etc etc etc...”. Trudno jednak podobnie strywializować samą kompozycję, która poprzez interesujące połączenia kolorystyczne nasuwała skojarzenia z fontanną tryskających dźwięków. Pièce pour piano, percussions et support audio przeciwnie, jawił się niczym tafla zamarzniętego jeziora. Statyczność to bowiem dominująca cecha utworu Gillesa Goberta. W programie znalazła się również kompozycja innego belgijskiego kompozytora - Ellipsen Jean’a-Pierre’a Deleuze’a. Przeznaczona na klarnet, skrzypce i fortepian, składa się z sześciu części (po dwa sola, duety i tria), a zainspirowana została cyklem wierszy Rolanda Joorisa. Z fascynacji bluesem z kolei zrodził się z kolei utwór Nightsongs pochodzącego ze Szkocji Williama Sweeney’a. Dźwiękowe kaskady fortepianu, które zręcznie przeskakiwał klarnet basowy, stanowiły ostatni element czwartkowego koncertu.

„Re:New Music” wydaje się być projektem godnym uwagi. Gwarantuje on, że publiczność będzie mogła z łatwością zapoznawać się z najnowszymi osiągnięciami europejskiej muzyki współczesnej, a warte wysłuchania kompozycje nie utoną w morzu nie zawsze najlepszych ojczystych propozycji.

Marek Dolewka