polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Warszawa Witoldowi Lutosławskiemu

Warszawa Witoldowi Lutosławskiemu Fundacja Polskiej Rady Muzycznej i Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają na „dzień otwarty” Warszawa Witoldowi Lutosławskiemu (1913–1994) – w sobotę, 30 maja 2009 roku w godzinach 12.00-19.00 w punkcie informacji kulturalnej InfoQultura (pl. Konstytucji 4). Wydarzenie skierowane jest do wszystkich – od najmłodszego pokolenia, któremu dedykowany będzie popołudniowy koncert finalistów VKonkursu Wykonawczego Utworów Witolda Lutosławskiego i koncert zamykający ten dzień, z udziałem młodych „gwiazd”, aż do generacji Witolda Lutosławskiego. Dzień zakończy koncert z udziałem jednego z jurorów Konkursu, wybitnego młodego wiolonczelisty Bartosza Koziaka oraz laureatki IV Konkursu Wykonawczego Utworów Witolda Lutosławskiego, zjawiskowej młodziutkiej skrzypaczki Basi Malcolm.

Projekt Warszawa Witoldowi Lutosławskiemu (1913–1994), związany z 15. rocznicą śmierci Kompozytora, najwybitniejszego po Chopinie i Szymanowskim twórcy muzyki polskiej i jednego z najznakomitszych kompozytorów XX wieku, ma na celu utrwalenie pamięci niedawnej obecności w przestrzeni kulturalnej Warszawy Artysty o wielkim wpływie na muzykę współczesną oraz wizerunku jego małej i wielkiej ojczyzny. Wskazane zostaną miejsca w Warszawie związane z Lutosławskim – domy, w których spędził niemal cale życie w Śródmieściu (kilkaset metrów od siedziby InfoQultura na Marszałkowskiej), na Saskiej Kępie i Żoliborzu (tutaj jest tablica pamiątkowa), a także te ulubione (opowiedzą o nich przyjaciele Kompozytora), najczęściej przemierzane drogi. W ten sposób organizatorzy pragną „przybliżyć Lutosławskiego miastu”; wpisać go trwale w historyczna pamięć Warszawy.

Dzień otwarty w InfoQultura poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu będzie także okazją do podsumowania tego, co wydarzyło się w Warszawie w związku z rocznicą śmierci Kompozytora i co jeszcze przed nami – o tym i o planach promocji muzyki Lutosławskiego mówić będą zaproszeni członkowie Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, partnera w organizacji projektu.

Poznań - premiera baletu: 2009-05-22

OswiecimowieW piątek, 22 maja 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się premiera baletu Stanisław i Anna Oświecimowie do muzykiMieczysława Karłowicza. Wieczór ten wypełni poemat symfoniczny o tym samym tytule, z wplecionym w jego strukturę fragmentem Koncertu skrzypcowego, a także wznowione Powracające fale oraz wybrane pieśni kompozytora. Realizatorami tego przedsięwzięcia będą trzy pokolenia polskich choreografów, którzy w ten sposób postanowili uczcić pamięć przedwcześnie zmarłego twórcy – są to Beata Wrzosek, Emil Wesołowski i Henryk Konwiński. Kierownictwo muzyczne: Agnieszka Nagórka.

Obsada premiery:

PIEŚNI
Choreografia: Henryk Konwiński, scenografia: Władysław Wigura
Obsada: Karolina Wiśniewska, Dorota Mentrak, Marika Mudziejewska, Mateusz Sierant soliści: Tomasz Mazur, Szymon Komasa Krzysztof Kubasik – wiolonczela, Mariusz Rutkowski – fortepian

POWRACAJĄCE FALE
Choreografia: Emil Wesołowski, scenografia: Władysław Wigura
Obsada: Natalia Trafankowska, Dominik Muśko

STANISŁAW I ANNA OŚWIECIMOWIE
oraz Koncert skrzypcowy A-dur, cz. II
Choreografia: Beata Wrzosek, scenografia: Mariusz Napierała
Obsada: ANNA - Karolina Wiśniewska, STANISŁAW - Taras Szczerban, FRANCISZKANIN/ŚMIERĆ - Dominik Muśko, MATKA - Dominika Babiarz, OJCIEC - Michał Kaczmarczyk, PAPIEŻ - Andrzej Płatek
Patrycja Piekutowska – skrzypce

Warszawa: 2009-05-22

Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert kultura.uw z cyklu "Muzyka polska – inspiracje". W piątek, 22 maja 2009 roku o godz. 17.30 w Hallu Rektorskim Pałacu Kazimierzowskiego zabrzmi muzykaGrażyny Bacewicz (1909-1969).

Ojciec [...] każdego z nas uczył od wczesnego dzieciństwa gry na dwóch instrumentach oraz podstaw teorii muzyki, wyrabiając w nas następnie dyscyplinę zespołowego muzykowania, tworząc domowe zespoły kameralne” – wspominał brat kompozytorki, Kiejstut Bacewicz. Ducha domowego, rodzinnego muzykowania artyści spróbują wywołać prezentując rzadko wykonywane, skomponowane w 1965 roku trzyczęściowe Trio na obój, harfę i perkusję, Kwartet na czworo skrzypiec (1949), zadedykowany „Studentom Konserwatorium”, oraz IV Kwartet smyczkowy (1950), nagrodzony I Nagrodą Międzynarodowego Konkursu w Liège w 1951 r. Zabrzmią więc kompozycje reprezentujące różne style muzyczne, bliskie Grażynie Bacewicz: „ludowaty” Kwartet na czworo skrzypiec, modernistyczne Trio z ostatniego okresu twórczości i wybitny, neoklasyczny IV Kwartet smyczkowy. Wystąpią: Barbara Witkowska (harfa), Filip Woźniakowski (obój) i Piotr Domański (perkusja), kwartet smyczkowy CAMERATA oraz uczniowie ZPOSM nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie. Koncert poprowadzi, wprowadzając publiczność w tajniki kompozytorskiego warsztatu, dr Tomasz Baranowski z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.

Polish Folk Music Recordings 1945-50

CD ISPAN

W maju 2009 roku ukaże się najnowsza płyta z archiwalnymi nagraniami polskiej muzyki tradycyjnej ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN. Tym razem będą to pierwsze powojenne rejestracje muzyki ludowej z Wielkopolski, Opoczyńskiego, Rzeszowskiego i z Lubelszczyzny dokonane w latach 1945-1950. W przypadku trzech ostatnich regionów są to pierwsze nagrania dźwiękowe muzyki tradycyjnej przeprowadzone na tych terenach.

Płytę będzie można nabyć w Instytucie Sztuki PAN (u. Długa 26/28, 00-950 Warszawa, www.ispan.pl). Będzie także dostępna jako załącznik do najnowszego numeru kwartalnika „Muzyka” wydawanego przez Instytut Sztuki PAN („Muzyka” nr 1/2009).

Podyplomowe studia muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej

studia

Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na bezpłatne, 2-letnie (2009-2011), niestacjonarne "Podyplomowe studia muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej", współfinansowane są przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Studia są przeznaczone dla absolwentów studiów kompozytorskich posiadających dyplom magistra lub licencjata i zainteresowanych muzyką dla filmu, teatru, radia, telewizji, agencji reklamowych, projektami multimedialnymi etc.Termin zgłaszania - 10 czerwca 2009 roku. Informacje dotyczące warunków przyjęcia i programu studiów dostępne są na stronie internetowej uczelni.

Musica Electronica Nova 2009

Musica Electronica Nova 2009IIIMiędzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej „Musica Electronica Nova” odbędzie się we Wrocławiu w dniach 10 -17 maja 2009 roku. Tegoroczna edycja potrwa aż 8 dni. Podczas festiwalu będziemy mogli posłuchać i obejrzeć przedstawicieli najwazniejszych nurtów w muzyce elektronicznej - klasyki, teatru czy video.

Festiwal rozpocznie i zakończy się na pograniczu sztuk wizualnych. Inauguracja to „gra“ video z postacią Kotoki Suzuki. Na końcu Indeks metali niezwykłego Włocha Fausto Romitellego. Nurt klasyki reprezentuje ensamble recherche i Studio Eksperymentalne z Freiburga z kompozycjami wielkiej czwórki europejskiej awangardy: Stockhausena, Kagela, Nono i Bouleza. Przedstawicieli teatru - a raczej jego pogranicza - reprezentuje padewski TAM Teatromusica ze spektaklem deForma_09., portugalski spektakl Any Martins Subtteranes de Corpo, historia opowiedziana nagim kobiecym ciałem i niezwykłą aranżacją świetlną oraz najbardziej teatralne Spy Collective ze spektaklem Iminami jako rodzaj scenicznego environment. Kolejny nurt to elektronika live, komputer grający z orkiestrą czy kwartetem. Tu obok Tristana Muraila, bodaj najwybitniejszego twórcy z kręgu paryskiego IRCAM, mamy nowe utwory Polaków: Pawła Hendricha, Michała Talma-Sutta, Lidii ZielińskiejStanisława Krupowicza i Mateusza Ryczka. Ponadto Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrygenturą Szymona Bywalca z sopranem Agaty Zubel oraz wizualizacjami Macieja Walczaka oraz projekt Papersonus A perkusisty Jacka Kochana – muzyka wydobywana ze specjalnie zbudowanej w tym celu papierowej perkusji, którą swymi dźwiękami obramują pianiści: akustyczny Jon Balke i elektromechaniczny Dominik Wania.

Patronat medialny nad festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...

Jerzy Stankiewicz doktorem h.c. lwowskiej Akademii

Jerzy StankiewiczW dniu 28 kwietnia 2009 roku we Lwowie w ramach uroczystości 155-lecia założenia lwowskiego konserwatorium polskiemu muzykologowi Jerzemu Stankiewiczowi nadano godność doktora honoris causa Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki.

Jerzy Stankiewicz - długoletni redaktor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (do 1989 roku), sekretarz redakcji „Res Facta”, autor audycji w Polskim Radiu – Program 2 i 3 oraz Radio Kraków, organizator wielu koncertów promocyjnych polskiej muzyki współczesnej.