polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Zakończenie obchodów Roku Chopina na Węgrzech

Sinfonia Varsovia w Budapeszcie 
Orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi 12 grudnia 2010 rokuo godzinie 19:00 w Pałacu Sztuk w Budapeszcie  – największej i najbardziej renomowanej sali koncertowej na Węgrzech, liczącej 1800 miejsc. Będzie to koncert wieńczący obchody Roku Chopinowskiego na Węgrzech, a jednocześnie będący preludium do rozpoczynającego się w roku 2011 Roku Franciszka Liszta. W programie koncertu znajdą się utwory Franciszka Liszta: Les Préludesi Mazepaoraz II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21Fryderyka Chopina. Za fortepianem zasiądzie młody, utalentowany węgierski pianista – Gábor Farkas, a koncert poprowadzi znany już polskiej publiczności gruziński dyrygent – George Tchitchinadze.

Organizatorami koncertu są Pałac Sztuk oraz Instytut Polski w Budapeszcie, zaś główny patronat objął Pál Schmitt – Prezydent Republiki Węgierskiej. Patronat honorowy nad koncertem objęli: Bogdan Zdrojewski – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Miklós Réthelyi – Minister Zasobów Narodowych Republiki Węgierskiej oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy. Na uroczystym koncercie Orkiestry Sinfonia Varsovia będzie obecny Marszałek Senatu Bogdan Borusewicz, prezydent Węgier Pál Schmitt, burmistrz Budapesztu István Tarlós oraz korpus dyplomatyczny akredytowany na Węgrzech.

Koncert jest jedną z kluczowych imprez obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego. Będzie transmitowany przez węgierską telewizję publiczną DUNA TV oraz publiczne radio BARTÓK-MR3.

Chopin wśród artystów i uczonych

Premiera filmu Chopin wśród artystów i uczonychodbędzie się 28 listopada 2010 roku o godz. 18.00 w Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 26/28).
Film jest opowieścią przede wszystkim o studiach kompozytora w Szkole Głównej Muzyki, będącej częścią Uniwersytetu Warszawskiego, ale także o mieszkaniu Chopinów, o ukochanym przez Fryderyka Ogrodzie Botanicznym za Pałacem Kazimierzowskim, o jego formacji intelektualnej, którą zawdzięczał studiom, o środowisku uniwersyteckich profesorów, wśród których byli również artyści – profesorowie malarstwa i rzeźby. Film jest wynikiem pogłębionych badań nad tekstami z epoki i źródłami ikonograficznymi; opowiada też o konkretnych wnętrzach, w których odbywały się wykłady i wystawy artystyczne wspominane przez Chopina-studenta. Wykorzystanie zaawansowanych technik cyfrowych pozwoliło twórcom obrazu dokonać dokładnej rekonstrukcji campusu Uniwersyteckiego z lat dwudziestych XIX wieku. Po raz pierwszy będzie można zobaczyć rekonstrukcję wirtualną miejsca, w którym wyrastał jeden z największych geniuszy muzycznych wszech czasów. Możemy dokładnie obejrzeć, jakie przeznaczenie miały poszczególne sale wykładowe czy jak duże było mieszkanie Chopinów. Założeniem twórców jest, by dzięki temu przeszło 40-minutowemu filmowi Uniwersytet Warszawski stał się w powszechnej świadomości tym miejscem, w którym Chopin nie tylko mieszkał przez wiele lat, ale również posiadł wiedzę i wrażliwość, które poniósł ze sobą w świat i które uczyniły z niego kompozytora tak niezwykle wyrafinowanego.
Twórcami filmu są prof. Jerzy Miziołek, dr Hubert Kowalski oraz Maciej Tarkowski.

Błekitna seria płyt NIFC

Pod koniec grudnia ukaże się pięć płyt z nagraniami laureatów XVI Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Julianny Awdiejewej, Ingolfa Wundera, Lukasa Geniušasa, Daniiła Trifonowa i Ewgeni Bożanowa - podała "Gazeta Wyborcza". To początek nowej serii fonograficznej Narodowego Instytuty Fryderyka Chopina zwanej Błękitną. Dziesięciopłytowy cykl ukaże zarejestrowane na żywo wykonania wszystkich finalistów warszawskiego Konkursu. Będą opatrzone polskim i angielskim komentarzem autorstwa Johna Allisona, redaktora angielskiego "Opera Magazine", oraz Stanisława Leszczyńskiego, autora projektu. - Następne pięć nagrań ukaże się najdalej do połowy lutego - zapowiada Agnieszka Smektała z NIFC.

To trzecia z kolei wydana przez NIFC seria fonograficzna poświęcona dziełom wszystkim Fryderyka Chopina. W ubiegłych latach ukazała się seria "Czarna" z nagraniami na instrumentach z epoki oraz "Biała" z wykonaniami na fortepianach współczesnych. Płyty zostały kilkakrotnie wyróżnione prestiżową francuską nagrodą Diapason d'Or.

źródło: gazeta.pl

Ondrej Adámek zwycięzcą Konkursu im. Tansmana

Ondrej Adamek
Czeski kompozytor Ondrej Adámekzdobył Grand Prix zakończonego w sobotę, 20 listopada 2010 rokuVIII Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. Jury, w którego składzie zasiadali m.in. Zygmunt Krauze, Michael Nyman i Louis Andriessen, wybrało jego utwór spośród 278 zgłoszonych partytur, nadesłanych z 50 państw. Drugą nagrodę w Konkursie zdobył Marko Nikodijević (Serbia/Niemcy), trzecią - Federico Gardella (Włochy), czwartą - Irene Buckley (Irlandia), a piątą - Carlo Alessandro Landini (Włochy).
Kompozycja Dusty Rusty Hush Adámka, którą kilka miesięcy wcześniej można było usłyszeć na "Warszawskiej Jesieni", pisana była z myślą o muzeum przemysłu w dawnej stalowni w Brandenburgii. W książce programowej festiwalu kompozytor tak sam o niej napisał: "Źródłem inspiracji było samo miejsce, zwłaszcza że stalownia ma bardzo bogatą historię. Dawniej roiło się w niej od robotników, panował ruch i hałas, hala pełna była ciepła i zapachów. Stalownia została zamknięta z dnia na dzień. Od tamtej pory w Brandenburgii pojawiły się liczne problemy społeczne: bezrobocie, alkoholizm. W poprzemysłowej przestrzeni ogromne maszyny zamieniły się w monstrualne rzeźby o diametralnie różnej funkcji. Od hałaśliwej pracy przeszły do ciszy, znieruchomiały. Dawna fabryka przekształciła się w osobliwe muzeum. Początek utworu Dusty Rusty Hush przypomina rozruch ogromnej maszyny - wiele tu "brzydkich" brzmień osiąganych np. za pomocą pocierania instrumentów perkusyjnych czy poprzez grę w skrajnych rejestrach blachy. Wreszcie mechanizm "zaskakuje" i mamy do czynienia z nakładaniem się na siebie "obrotów" o rozmaitej szybkości (klasterów, glissand lub repetycji). Ich narastanie prowadzi do całkowitego nasycenia brzmienia. "Mechanizm" zatrzymuje się i zalega ciężka cisza - w nabrzmiałej przestrzeni wydaje się ona krzykiem."

Recital Jefreya Swanna na Zakończenie Roku Chopinowskiego w Filharmonii Łódzkiej

Recital fortepianowy na Zakończenie Roku Chopinowskiego wFilharmonii Łódzkiej odbędzie się we wtorek, 23 listopada 2010 rokuo godz. 19:00. Wystąpi Jefrey Swann – pianista, który polskiej publiczności dał się poznać już 40 lat temu - podczas znakomitych występów w VIII edycji Konkursu Chopinowskiego w 1970 roku. I chociaż jego udział w rywalizacji zakończył się wówczas skandalem - nie otrzymał nagrody, chociaż jego gra wzbudzała zachwyt publiczności, a decyzja jury została uznana za błąd, to jednak w następnych latach potwierdził swoją klasę i zdobył bardzo wiele nagród w równie prestiżowych konkursach pianistycznych, jak m.in. Konkurs Królowej Elżbiety w Brukseli, Konkurs im. Dino Ciani w mediolańskiej „La Scali” czy Konkurs im. Van Cliburna w Forth Worth w Stanach Zjednoczonych. Podczas wtorkowego recitalu pianisty w jego wykonaniu usłyszymy dzieła dwóch wielkich kompozytorów-rówieśników: Fryderyka Chopina oraz Roberta Schumanna. Podczas wieczoru zabrzmi m.in. cykl miniatur Schumanna Waldszenen(Sceny leśne) op. 82 oraz Ballada f-moll op. 52Chopina.

Rok Chopinowski wielkim sukcesem w Szwecji

Rok Chopinowski w SzwecjiRok Chopinowski powoli dobiega końca. Setki koncertów, odczytów, paneli, seminariów na całym świecie, bez wątpienia pozwalają stwierdzić, że idea roku okazała się sukcesem. Również w Szwecji Rok Chopinowski został przyjęty z ogromnym aplauzem.

Instytut Polski w Sztokholmieoficjalnie zainaugurował obchody jubileuszu 21 stycznia koncertem w Filharmonii Sztokholmskiej - Konserthuset. O otwartym przez szwedzką minister kultury Lenę Adelsohn Liljeroth Roku oraz o występie młodej, nieznanej w Szwecji, polskiej pianistki Ewy Kupiec rozpisywały się największe szwedzkie dzienniki. Jej niesamowity występ, pełen wirtuozerii oraz mocnych tonów w wykonywanych z pełną pasją i oddaniem partiach wituozerii, stał się niezwykłym kontrastem dla pozostałych delikatnych i lirycznych części. - napisał Lars Hedblad z "Svenska Dagbaldet".
Zainteresowanie imprezami Roku Chopinowskiego nie zmniejszyło się po jego inauguracji. Wręcz przeciwnie. Koordynowany przez Instytut Polski w Sztokholmie jubileusz 200. rocznicy urodzin zyskał wielu zwolenników, fanów oraz propagatorów. Muzyka polskiego kompozytora rozbrzmiała niemal w całej Szwecji. Imprezy chopinowskie organizowane były m.in. w Sztokholmie, Göteborgu, Karlskronie, Lund, Malmöoraz Landskronie. Dzięki inicjatywie Instytutu, Chopina zagrano m.in na największym w Skandynawii festiwalu muzyki klasycznej krajów Morza Bałtyckiego - Östersjöfestivalen, Chopin miał też swój oddzielny festiwal w Królewskiej Wyższej Szkole Muzycznej w Sztokholmie, gdzie jego utwory grane były cztery dni przez gwiazdy szwedzkiej sceny muzycznej, takie jak Robert Wells, Roland Pöntinen, Staffan Scheja, a także przez studentów uczelni. Podczas niekonwencjonalnej imprezy chopinowskiej - Grande Chopin Brillante, w jednym z najlepszych sztokholmskich klubów - Berns, elektroniczne interpretacje muzyki polskiego kompozytora zaprezentowali polscy i szwedzcy dj-e.

Chopinowskie tournée Orkiestry Filharmonii Krakowskiej

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego koncertować będzie w trzech ważnych ośrodkach muzycznych Europy. Pierwszy z koncertów odbędzie się 24 listopada 2010 roku w Wiedniu, w Wielkiej Sali Musikverein. W wykonaniu krakowskich filharmoników zabrzmi Uwertura "Bajka" Stanisława Moniuszki, IV Symfonia d-mollRoberta Schumanna oraz Koncert fortepianowy e-mollFryderyka Chopina. Gwiazdą wieczoru będzie austriacki pianista Ingolf Wunder- zdobywca II nagrody tegorocznego XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie oraz dwóch nagród specjalnych: Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu oraz Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61. Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej (6 listopada) artysta został nagrodzony owacją na stojąco i pięciokrotnie bisował, wzbudzając ogromny entuzjazm krakowskiej publiczności.

Dnia 25 listopada 2010 roku Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wystąpi w ramach Bratislava Music Festival. O randze tego festiwalu świadczy zarówno jego 46-letnia tradycja, jak i fakt, iż od ponad 30 lat objęty jest auspicjami brukselskiego European Festival Association, zrzeszającego organizatorów najbardziej prestiżowych festiwali europejskich z różnych dziedzin sztuk audiowizualnych. Podczas tegorocznej edycji bratysławskiego festiwalu, krakowska Orkiestra pod kierunkiem Pawła Przytockiego wykona program złożony z polskich utworów: I.F. Dobrzyńskiego (Uwertura do opery „Monbar czyli Flibustierowie”), K. Szymanowskiego (Stabat Mater- wraz z Chórem Filharmonii Słowackiej) oraz Fryderyka Chopina (Koncert fortepianowy e-moll). Solistą koncertu będzie znany pianista, laureat licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym warszawskiego Konkursu Chopinowskiego – Piotr Paleczny.

Na zakończenie tourneé, w ramach projektu "Węgierskie inspiracje Chopinem" 27 listopada 2010 rokuodbędzie się koncert w Pécs na Węgrzech. W programie koncertu znajdą się: II Rapsodia węgierskaLiszta, IV SymfoniaSchumanna oraz  ponownie Koncert fortepianowy e-mollChopina (Piotr Paleczny - fortepian). Koncertowi Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego towarzyszyć będzie wystawazatytułowana "Duda Gracz Chopinowi".

Piotr Anderszewski gra Schumanna (reż. Bruno Monsaingeon) - PREMIERA W TVP KULTURA, 29 grudnia 2010 godz. 21.50

Piotr AnderszewskiTVP Kultura w grudniu 2010 roku przygotowała prawdziwą gratkę dla miłośników talentu znanego pianisty, Piotra Anderszewskiego. Piotr Anderszewski gra Schumannato film muzyczny, będący rejestracją dwóch niezmiernie rzadko wykonywanych cykli fortepianowych Roberta Schumanna - Studien für den Pedalflügeli Gesänge der Frühew wykonaniu Piotra Anderszewskiego. Reżyserem filmu jest Bruno Monsaingeon, wybitny twórca francuski, autor cenionych dokumentów o Glennie Gouldzie, Światosławie Richterze i o samym Piotrze Anderszewskim. Bruno Monsaingeon od lat współpracuje z polskim pianistą, jest autorem kilku już projektów z jego udziałem, m.in. słynnych i wielokrotnie nagradzanych Wariacji Diabellego. Po raz pierwszy jednak obaj artyści zgodzili się wziąć udział w całkowicie polskiej produkcji. Film został wyprodukowany przez TVP Kultura we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, w porozumieniu z EMI/ VIrgin Classics, która przygotowała płytę CD z tym repertuarem (jej premiera miała miejsce 22 listopada 2010).

Film zrealizowany został w lipcu 2010 roku w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, równolegle przygotowany został reportaż z planu, który wyemitowany zostanie po filmie.

TVP Kultura zaprasza także na cały Grudzień z Piotrem Anderszewskim– co tydzień, w każdą środę wieczorem przypomniane zostaną inne filmowe produkcje z udziałem tego znakomitego artysty.

  • 1 grudnia 2010Piotr Anderszewski – Podróżujący fortepian, film dok. w rez. Bruno Monsaingeona
  • 8 grudnia 2010Roque d’Antheron 2004– recital Piotra Anderszewskiego, rez. Pierre-Martin Juan
  • 15 grudnia 2010Piotr Anderszewski gra Wariacje na temat Diabellego, reż. Bruno Monsaingeon
  • 22 grudnia 2010Recital w Warszawie, reż. Bruno Monsaingeon
  • 29 grudnia 2010- Piot Anderszewski gra Schumanna, reż. Bruno Monsaingeon - PREMIERA.

Henryk Mikołaj Górecki „Małe Requiem dla pewnej polki” op. 66 (1993) – PREMIERA TVP Kultura - 17 listopada 2010 godz. 22.50

Podczas festiwalu Sacrum Profanum we wrześniu 2010 roku w Krakowie znakomici wykonawcy zagraniczni wykonali polskie utwory najbardziej znaczących kompozytorów współczesnych różnych pokoleń. Znaleźli się wśród nich: Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Kazimierz Serocki, Paweł Szymański, Paweł Mykietyn i Agata Zubel. Wykonania kolejnych kompozycji będą prezentowane widzom TVP Kultura pod wspólnym hasłem "Made in Poland".
Małe Requiem dla pewnej polki Henryka Mikołaja Góreckiego to telewizyjna rejestracja utworu, którego tytułu kompozytor nigdy nie wyjaśnił. Po pełnym melancholii i zadumania początku, dalsza część kompozycji rozwija się w pełną żywiołowej energii parafrazę popularnego ludowego tańca (polki). Małe Requiem dla pewnej polki należy do najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych utworów Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie usłyszymy je w wykonaniu znakomitego zespołu muzyki współczesnej - ASKO/ SCHOENBERG pod dyrekcją Hansa Leendersa.

10. Festiwal Bang on a Can – Massachusetts, 11-31 czerwca 2011

Bang on a Can 2011Letni festiwal "Bang on a Can" dla kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej odbywa się w Muzeum Sztuki Współczesnej Massachusetts, jednym z najważniejszych ośrodków tego typu w Stanach Zjednoczonych, i jest w całości poświęcony innowacyjnym projektom muzyki współczesnej. Jego uczestnicy przez trzy tygodnie tworzą, wykonują i dyskutują, zagłębiając się w najnowszą muzykę, która zmienia świat. Kompozytorzy będą mogli usłyszeć swoje najnowsze utwory w wykonaniu festiwalowych zespołów. Wykonawcy zagrają w grupach pod okiem kadry doświadczonych muzyków. Codziennie w muzealnych galeriach będą odbywały się recitale, a w weekendy większe koncerty. Wśród festiwalowych atrakcji są również przewidziane seminaria z technologii i przemysłu muzycznego, muzyki latynoskiej i balijskiej, a także orkiestra oryginalnych instrumentów i improwizacje.

Kadrę muzyczną będzie tworzyć grupa najbardziej odkrywczych współczesnych muzyków, do której zaliczają się: Gregg August(kontrabas), David Cossin(perkusja), Michael Gordon(kompozycja), David Lang(kompozycja), Brad Lubman (dyrygentura), Nicholas Photinos(wiolonczela), Todd Reynolds(skrzypce), Christine Southworth(gamelan), Mark Stewart(gitara), Ken Thomson(saksofon/klarnet), Julia Wolfe(kompozycja), Evan Ziporyn(klarnet i kompozycja), jak również wielu innych specjalnych gości.

Muzeum Sztuki Współczesnej Massachusetts wystawia prace renomowanych artystów, ale stanowi też przestrzeń dla zgłębiania kreatywnych procesów twórczych. Festiwal Bang on a Can otrzymuje wyjątkową możliwość współpracy z tą instytucją w budowaniu mostu łączącego różne dziedziny sztuki.

Termin zgłaszania: 17 stycznia 2011
www.bangonacan.org/summer_festival

Kontakt:
Bang on a Can, 80 Hanson Pl., #701 Brooklyn, NY 11217
+ 718-852-7755, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pożegnanie Henryka Mikołaja Góreckiego w Tygodniku Powszechnym

Pozegnanie Henryka Mikołaja Góreckiego w Tygodniku PowszechnymW najnowszym „Tygodniku Powszechnym” ukazał się dodatek specjalny na pożegnanie Henryka Mikołaja Góreckiego, którego wspominają:

ADRIAN THOMASprzyjaciel kompozytora i autor jedynej monografii HENRYKA MIKOŁAJA GÓRECKIEGO: „Muzykę Góreckiego najpełniej określa właśnie poszukiwanie spokoju i stałości. Był niezwykle przywiązany do krzepiących, cichych kod, w których nawiązywał do istniejących polskich kompozycji. W ostatnich wielkich działach, takich jak „Kleines Requiem für eine Polka” (1993) i III Kwartet smyczkowy „Pieśni śpiewają” (1994/95), wzburzone nurty jego twórczego świata jeszcze wyraźniej dochodzą do głosu – Górecki wprowadza do swych utworów komiczne czy nawet błazeńskie idiomy muzyczne jako jaskrawy kontrast dla występujących gdzie indziej uderzających półtonów”.
MAREK MOŚdyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO: „Próba orkiestry studenckiej dobiega końca. W drzwiach auli pojawia się Rektor. Trzyma w ręce luźne kartki papieru nutowego i podchodzi do mnie. – Możesz zostać chwilę dłużej z kolegami? Chciałem wypróbować brzmienie paru akordów. Wszyscy wyszli. Zostaliśmy sami. Zaczęliśmy grać. Jak się później okazało były to fragmenty powstającej III symfonii. Taki był początek. Najbardziej intensywne kontakty to praca nad kwartetami smyczkowymi. Rozmowy podczas kolacji. Spotkania przy fortepianie. Zawsze ta sama lapidarność i celność wypowiedzi. O muzyce swojej, ale także Bacha, Mozarta, Chopina, Szymanowskiego. Wielki szacunek dla tych, którzy tworzyli przed nim”.
ANDRZEJ KOSOWSKI dyrektor Państwowego Wydawnictwa Muzycznego: „Trzy lata wcześniej odbierałem z Jego domu w Zębie rękopis „Pieśni Maryjnych” do prawykonania przez Chór Polskiego Radia w Krakowie – na stole leżało kilka perfekcyjnie zaostrzonych ołówków, dwie linijki i sporo papieru nutowego. Największym zmartwieniem Góreckiego było to, że w ostatnim utworze niedobrze rozplanował rozmieszczenie taktów i ostatni z nich został przez niego dopisany na dodatkowej pięciolinii. Powracał do tego podczas całej rozmowy. Jedna cała nuta na jednej pięciolinii! Trzy godziny rozmowy.
KS. ADAM BONIECKI: „Znał mnie przede wszystkim z „Tygodnika Powszechnego”, więc od pierwszego spotkania nie byłem księdzem nieznajomym. A „Tygodnik” czytał zainteresowany wszystkim, zaś w szczególny sposób wątkiem wiary, niewiary, religii... Czytał, i kolekcjonował jego numery. Był szalenie zadowolony, kiedy mogliśmy uzupełnić jakieś stare luki w tej kolekcji. I miał pretensje, że publikujemy jakieś ilustracje, bo przecież bez nich zmieściłoby się na łamach więcej tekstu”.
EWA SZCZECIŃSKA: „Na skraju wsi Czernica koło Rybnika – w rodzinnym domu Henryka Mikołaja Góreckiego – słychać było przejeżdżające pociągi. Stukot kół kołysał zapewne do snu. Te jednostajne dźwięki od najmłodszych lat były jego światem, muzyka – początkowo nieosiągalnym marzeniem. Henryk Mikołaj nie był rozpieszczanym chłopcem posyłanym na lekcje fortepianu, w domu było wprawdzie pianino, jakie pozostało po matce, nie mógł go jednak dotykać. Ale miał szczęście: w dziesiątym roku życia trafił do muzyka-amatora, Pawła Hajdugi, który stał się pierwszym jego nauczycielem i mentorem. Pod jego okiem chłopiec uczył się gry na skrzypcach, a także komponował; wbrew planom rodziny postanowił zostać muzykiem. Upór i determinacja, nieposkromiony instynkt i niepokorna natura – gdyby nie splot zdecydowanych cech charakteru z ogromnym talentem, losy jednego z największych kompozytorów XX wieku potoczyłyby się zupełnie inaczej”.
TADEUSZ SŁAWEK, filozof : „Słucham pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego. Nie jestem muzykologiem, ledwie marnym amatorem siedzącym na progu muzyki. Pieśni śpiewają: „nie bądźmy ludźmi, bądźmy muzyką, która przychodzi jakby znikąd, z najgłębszej tajemnicy, sprzed wszystkiego, która jest wcześniejsza od wszystkich ludzkich spraw. Wtedy – być może – ocalimy człowieka...”.
Najnowsze wydanie „Tygodnika Powszechnego”, z dodatkiem poświęconym Henrykowi Mikołajowi Góreckiemuw sprzedaży od środy, 17 listopada 2010 roku.

Warszawskie Spotkania Muzyczne 2011

Warszawskie Spotkania Muzyczne 2011

Jubileuszowe XXV Warszawskie Spotkania Muzyczne – festiwal muzyki dawnej i nowej – odbędzie się w 2011 roku w dniach 7-15 maja. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem - Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, korzystający ze współpracy organizacyjnej 2 Programu Polskiego Radia S.A. i Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki. Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule tego jednego z najważniejszych festiwali muzycznych odbywających się w Warszawie, prezentuje on ważne dzieła muzyki dawnej oraz promuje najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu. Od 2011 roku organizatorzy włączyli do jego programu koncerty jazzowe.

Podczas festiwalu przedstawione zostaną ważne dzieła muzyki współczesnej, w tym również skomponowane na zamówienie organizatorów. Przypomniane zostaną rzadko lub wcale nie wykonywane utwory kompozytorów emigracyjnych: Antoniego Szałowskiego, Jerzego Fitelberga, Michała Spisaka i Tadeusza Kasserna. Będzie również promowana muzyka najmłodszego pokolenia twórców. W programie Festiwalu znajdzie się także koncert jednego z czołowych niemieckich zespołów jazzowych – Thärichens Tentett, zorganizowany we współpracy z Instytutem Goethego i wpisany do obchodów 20-lecia podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Polską a Niemcami, jakie odbędą się w maju 2011. Zespół wystąpi w Polsce i Warszawie po raz pierwszy.
Wśród wykonawców koncertów znajdą się również m.in.: znakomity wrocławski zespół muzyki dawnej Ars Cantus, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Orkiestra Kameralna „Wratislavia”, wielce zasłużony w promowaniu muzyki polskiej różnych epok w kraju i za granicą Kwartet Wilanów oraz wybitni kameraliści i soliści polscy, jak skrzypek Krzysztof Bąkowski, koncertmistrz orkiestry Filharmonii Narodowej, a także niezwykle utalentowani muzycy najmłodszego pokolenia, w tym pianistka Magdalena Lisak, laureatka VI miejsca w XIII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w 1995 roku oraz flecista Łukasz Długosz, laureat Konkursu Młodych Wykonawców Muzyki XX i XXI wieku, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Gwiazdą jednego z koncertów będzie również niezwykle popularny aktor Artur Barciś.

Koncerty odbędą się w Zamku Królewskim i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncerty festiwalowe będą transmitowane lub retransmitowane przez Polskie Radio, a niektóre z nich także i przez rozgłośnie zagraniczne w ramach współpracy EBU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

ZOBACZ: program Festiwalu

Muzyka niesłusznie zapomniana

Muzyka w okupowanej Polsce 1939-45We wtorek, 9 listopada 2010 rokuw Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie otwarta została wystawa „Musik im okkupierten Polen 1939-1945” oraz odbył się koncert z utworami Konstantego Regameya, Romana Padlewskiego i Szymona Laksa w wykonaniu Aperto Piano Quartet. W otwarciu wystawy wziął udział prof. Jörg-Peter Weigle, rektor uczelni.
Wystawa opisuje losy muzyków i muzykaliów pod okupacją hitlerowską, ze szczególnym uwzględnieniem losów pamiątek Chopinowskich. Gościła już na Festiwalu Musiques Interdites w Marsylii i na "Warszawskiej Jesieni". W Niemczech pokazywana była podczas Schleswig-Holstein Musik Festival. Podstawą wystawy jest ponad 40 plansz z licznymi zdjęciami i dokumentami. Uzupełniają je stacje audiowizualne, gdzie wysłuchać można fragmentów muzyki, a także obejrzeć filmy dokumentalne. Wystawie towarzyszą warsztaty muzyczne dla studentów Wyższej Szkoły Muzycznej im. Hannsa Eislera. W grudniu w Akademii Sztuki w Berlinie przewidziany jest wieczór poświęcony Władysławowi Szpilmanowi.

Wystawa, której wersja niemiecka powstała przy współpracy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, berlińskiego towarzystwa Room 28 e.V. oraz wielu innych instytucji czynna będzie do 11 grudnia. Jej inicjatorem jest Frank Harders-Wuthenow z Berlina, a autorką scenariusza dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek z Instytutu Muzykologii UW.

Więcej informacji na stronie: www.hfm-berlin.de

Relacja z otwarcia wystawy na polskich stronach Deutsche Welle:
www.dw-world.de/dw/article/0,,6220505,00.html

Evgeni Bozhanov w Poznaniu

W niedzielę, 14 listopada 2010 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu (ul. Wieniawskiego 1) wystąpi Evgeni Bozhanov, laureat i jedna z największych indywidualności muzycznych zakończonego niedawno XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Artysta przybywa na zaproszenie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie jego nadzwyczajnego koncertu, odbywającego się w ramach organizowanego przez Uczelnię cyklu "Wielkie recitale w Auli Uniwersyteckiej", zabrzmią utwory Fryderyka Chopina: Polonez-Fantazja As-dur op.61, Sonata h -moll op.58, Barkarola Fis-dur op.60, Rondo a' la Mazur F-dur op.5, Impromtu Ges-dur op.51, Mazurek cis- moll op.30 nr 4, Mazurek cis-moll op.41 nr 1, Mazurek cis-moll op.50 nr 3, Walc As-dur op.64 nr 3, Walc F-dur op.34 nr 3, Grande Valse brillante Es-dur op.18.

Akademia „impuls” w Grazu

impuls academySiódma edycja International Ensemble and Composers Academy for Contemporary Music będzie miała miejsce na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu, w dniach od 5 do 16 lutego 2011 roku. Zgłoszenia nadal są przyjmowane - pozostało kilka wolnych miejsc w kategorii altówki, oboju, klarnetu, rogu, trąbki, puzonu, klawesynu i wokalu. Ze względu na liczne zgłoszenia, organizatorzy zdecydowali się poszerzyć program akademii. Więcej szczegółów na stronie www.impuls.cc/en/academy.html
Do 20 listopada 2010 roku przyjmowane są również zgłoszenia do międzynarodowego konkursu kompozytorskiego International impuls Composition Competition.

Anne-Sophie Mutter Muzykiem Roku 2011

Anne Sophie Mutter Muzykiem Roku 2011Dnia 9 listopada 2010 rokuamerykański magazyn „Musical America” ogłosił laureatów Musical America Awards, nagród przyznawanych corocznie za wybitną działalność artystyczną i osiągnięcia w sztuce. Tytuł Muzyka Roku otrzymała skrzypaczka Anne-Sophie Mutter. Obok niej wyróżnieni zostali także: w kategorii Kompozytora Roku - Thomas Adès, Dyrygenta Roku - Rafael Frühbeck de Burgos, Wokalisty Roku - Simon Keenlysidei Pedagoga Roku - Vivian Perlis. Ceremonia rozdania nagród odbędzie się 13 grudnia 2010 rokuw nowojorskiej Carnegie Hall.

Anne-Sophie Mutter jest uznaną niemiecką skrzypaczką, która w tym sezonie obchodzi 35-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji występuje w roli artysty-rezydenta z Nowojorskimi Filharmonikami, wykonując zarówno koncerty symfoniczne, jak i muzykę kameralną. Swoją karierę zaczęła jako nastolatka, gdy Herbert von Karajan zaprosił ją do współpracy jako solistkę przy nagraniach najważniejszych pozycji z repertuaru koncertowego. Jej interpretacje kompozycji Bacha, Beethovena, Mendelssohna i Brahmsa oraz późniejsze wykonania dedykowanych jej utworów takich kompozytorów, jak Sofia Gubaidulina, Krzysztof Penderecki czy Witold Lutosławski (pierwszy kontakt z muzyką współczesną artystki to był napisany dla niej z inicjatywy Sachera Łańcuch II), zyskały jej sławę jednej z najbardziej zdecydowanych i wyróżniających się instrumentalistek. Ostatnie z jej licznych nagrań dla Deutsche Grammophon, dokonane przy współpracy z Lambertem Orkisem, zawiera wszystkie sonaty na skrzypce Brahmsa.

ZMARŁ HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI

Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010)
W piątek, 12 listopada 2010 roku w Katowicach zmarł
Henryk Mikołaj Górecki, jeden z najwybitnieszych kompozytorów w dziejach muzyki polskiej i światowej. Od września przebywał w szpitalu. Miał 77 lat.
Przez zagranicznych krytyków muzycznych uznawany był za najbardziej polskiego ze wszystkich żyjących kompozytorów współczesnych. Brytyjski dziennik „The Telegraph” w 2007 roku zaliczył go do grona stu żyjących geniuszy (na 32. miejscu na liście). Liczne uczelnie muzyczne i uniwersytety na świecie przyznając mu tytuły doktora honoris causa doceniały jego „wybitne dokonania twórcze wyznaczające nowe kierunki w muzyce XX i XXI wieku, wierność ideałom artystycznym i życiowym, niezłomną postawę twórcy niezależnego i głębię niesionego w muzyce przesłania” . Tym zaszczytnym mianem został uhonorowany przez Akademię Teologii Katolickiej w Warszawie (1993), Uniwersytet Warszawski (1994), Uniwersytet Jagielloński (2000), Katolicki Uniwersytet Lubelski (2004), Akademie Muzyczne w Katowicach (2004) i w Krakowie (2008) oraz Uniwersytet Katolicki w Waszyngtonie, Uniwersytet Michigan w Ann Arbor, Uniwersytet Victoria w Victorii i Uniwersytet w Montrealu (British Columbia, Kanada), a w roku 1996 Uniwersytet Soka w Tokio wyróżnił go „Award of Highest Honor”. Wyrazy uznania oraz liczne nagrody przyznały mu także instytucje państwowe i organizacje społeczne – otrzymał dwukrotnie Nagrodę Muzyczną Województwa Katowickiego (1958 i 1975), trzykrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1965, 1969 i 1973), Nagrody Państwowe I stopnia (1967, 1970), Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych (1992) oraz Złoty Krzyż Legii Honorowej Związku Narodowego Polski w Stanach Zjednoczonych (1994) i Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. W 1970 roku odebrał jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w środowisku kompozytorskim – doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Media publiczne od wielu lat uważnie śledziły jego wzrastającą z roku na rok ogromną popularność na świecie; już w 1974 roku otrzymał nagrodę Komitetu do spraw Radia i Telewizji, w 1995 roku - Nagrodę TV Polonia „za sławienie Polski i Polskości”, a w roku 2003 wyróżniony został Nagrodą Muzyczną Polskiego Radia S.A. „za wybitne osiągnięcia o szczególnym znaczeniu dla polskiego życia muzycznego w zakresie twórczości, wykonawstwa i inicjatyw kulturotwórczych związanych z działalnością Polskiego Radia”. W 2002 roku Fundacja Nowego Tysiąclecia Episkopatu Polski honorując go nagrodą „Totus”, doceniła jego działalność jako wybitnie przyczyniającą się do podkreślenia wartości człowieka. Podobnie metropolita katowicki abp Damian Zimoń wyróżniając go w 2003 roku nagrodą „Lux ex Silesia” (Światło ze Śląska) wskazał na trwały wkład jego twórczości dla rozwoju kultury duchowej. W październiku tego roku został odznaczony najwyższym odznaczeniem państwowym - Orderem Orła Białego.
Tymczasem Artysta skromnie przyznawał: „dla mnie muzyka jest rezultatem religijnej koncentracji i medytacji... Zobaczyć czystą wodę, zieloną ziemię, zdrowe lasy, odetchnąć czystym powietrzem. Widzieć Stwórcę wszystkiego – i Jemu pisać” .
Górecki rozpoczynał swoją wielką karierę kompozytorską utworem Scontri, który wykonany po raz pierwszy na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1960 roku, był wyzwaniem dla słuchaczy i ze swoimi szokującymi nowoczesnością brzmieniami stał się symbolem polskiej awangardy muzycznej. W 1976 roku Górecki rzucił nowe wyzwanie: w III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych”, wykonanej również na „Warszawskiej Jesieni”, przeszedł na pozycje radykalnie odmienne, upraszczając swój język i redukując środki wyrazu, ale nasycając muzykę niezwykłą żarliwością. Niespodziewanie trafił z nią do najszerszych rzesz odbiorców, odsłaniając im świat najbardziej podstawowych emocji. Odszedł Wielki Kompozytor i niezwykły Człowiek...

Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się w środę, 17 listopada 2010 roku o godz. 13.00 w Katedrze Chrystusa Króla w Katowicach (
przy ul. Plebiscytowej 49a). Przed mszą Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają Stabat MaterKarola Szymanowskiego, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykona Beatus VirHenryka Mikołaja Góreckiego, a połączone chóry Radia Kraków, Filharmonii Śląskiej, krakowskiej Akademii Muzycznej, Filharmonii Krakowskiej i Camerata Silesia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego wykonają AmenH. M. Góreckiego. Mszę świętą odprawią kard. Franciszek Macharski i abp metropolita katowicki Damian Zimoń. Podczas mszy orkiestra kameralna AUKSO pod batutą Marka Mosia wykona fragment utworu MetamorfozyRyszarda Straussa, a Chór Polskiego Radia w Krakowie pod kierownictwem Stanisława Krawczyńskiego - Totus Tuus H. M. Góreckiego. Po Mszy i przemówieniach pożegnalnych nastąpi, w asyście kapel góralskich, odprowadzenie Zmarłego na cmentarz przy ul. Sienkiewicza.

Spotkanie z Andrzejem Jasińskim

Andrzej Jasiński. Artysta i człowiek Instytucja Promocji i Upowszechniania SILESIA zaprasza na spotkaniez prof. Andrzejem Jasińskim, wybitnym pianista, pedagogiem, i przewodniczącym Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, które odbędzie się 7 listopada 2010 rokuo godz. 12.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16). Usłyszymy refleksje na temat twórczosci Chopina, fenomenu jego muzyki i jej interpretacji przez pianistów uczestniczących w zakończonym niedawno XVI Konkursie Chopinowskim.
Wsród publicznosci obecnej na spotkaniu rozlosowana zostanie książka pt. Andrzej Jasiński. Artysta i człowiek.

Gdański Festiwal Muzyczny "Kontrasty" 2011

Gdański Festiwal Muzyczny 2011 Gdański Festiwal Muzyczny, organizowany w tym roku pod hasłem Kontrasty, odbędzie się w dniach 2-13 kwietnia 2011 roku.

Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie oraz postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka - Elżbieta Sikora, w roku 2010 - Roku Fryderyka Chopina - funkcję tę przyjęła pianistka - Ewa Pobłocka, a w roku 2011 wystąpi w tej roli jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska.

Gdański Festiwal Muzyczny 2011 zainauguruje wykonanie RequiemG. Verdiegoz udziałem m.in. Stefanii Toczyskiej i znakomitego Chóru Filharmonii z Mińska. Na zakończenie, pod batutą Daniela Reussa wystąpią legendarne zespoły Collegium Vocale Genti Akademie für Alte Musik Berlin. W ich wykonaniu zabrzmi Pasja „Der Tod Jesu” C.H. Grauna. Wydarzeniem festiwalu będzie również Gala Operowa, którą poprowadzi jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów – Tadeusz Wojciechowski, oraz koncert jednej z najlepszych w tej chwili orkiestr europejskich - Słowackiej Filharmonii Narodowejz Bratysławy pod dyrekcją czeskiego dyrygenta Leosa Svarovsky’ egoz pianistą Marianem Lapsanskym. Wystąpi także legendarna Orkiestra Kameralna, założona przez Bohumila Warchalaoraz ortodoksyjny St. Ephraim Male Choirz Budapesztu, który w Roku Franciszka Liszta zaprezentuje unikalne dzieła tego wielkiego kompozytora. Bardzo interesująco zapowiada się także koncert poświęcony twórczości A. Vivaldiego z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011 odbędzie się również koncert jubileuszowyCappelli Gedanensis, koncert współczesnych kompozytorów gdańskich „Nowe Brzmienia Gdańskie”, a także koncert laureata Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie - Lukasa Geniušasa.

W programie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011 dominować będzie – z racji nazwiska Artysty Rezydenta – muzyka wokalna. Będzie to jednocześnie także festiwal kontrastów i to nie tylko z uwagi na różnorodność epok, gatunków i skojarzeń (Vivaldi/Piazzolla), ale także na rozmiary biorących w nim udział zespołów.

Koncertom towarzyszyć będzie mistrzowski kurs interpretacji muzyki kameralnej, który poprowadzą muzycy Moscow Piano Trio.

Podobnie jak i w latach poprzednich, tak i w roku 2011 koncerty Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędą się również w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich oraz w Wejherowie i Kartuzach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Balet "Chopiniana"

ChopinianaOgólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu zaprasza w sobotę, 6 listopada 2010 rokuo godz. 18.00 do Opery Śląskiej na spektakl baletowy Chopiniana, jeden z najsłynniejszych baletów znakomitego choreografa Baletów Rosyjskich - Michaiła Fokina, do muzyki Fryderyka Chopina, w instrumentacji Aleksandra Głazunowa. W partiach solowych zatańczą uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu: Aleksandra Gryś, Marta Kurkowska, Marta Sampolska i Adam Myśliński. W drugiej części wieczoru pod tytułem Tańczymy Chopinazobaczymy m.in. Balladęw choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć i Larghettow choreografii Beaty Wrzosek.

Spektakl Chopiniana, przygotowany z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin wielkiego polskiego kompozytora, połączył we współpracy pedagogów i uczniów wszystkich polskich, państwowych szkół baletowych. Powstał przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Centrum Edukacji Artystycznej. Zaprezentowany zostanie we wszystkich miastach – siedzibach szkół: w Bytomiu, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu i Warszawie. Część drugą wieczoru wypełnią układy choreograficzne do muzyki Chopina, przygotowane samodzielnie przez każdą ze szkół w swoim ośrodku.

Paweł Wakarecy w Japonii

Paweł Wakarecy w Japonii Paweł Wakarecy, finalista XVI Konkursu Chopinowskiego, wystąpi w Japonii. W dniach 5 i 8 listopada 2010 rokuzagra utwory Fryderyka Chopina w Tokio i Fukuoce, miastach zaprzyjaźnionych z regionem kujawsko-pomorskim. Organizatorem recitali fortepianowych jest dyrygent Mitsuyoshi Oikawa.
"W ramach programu polsko-japońskiej współpracy, już pół roku temu postanowiliśmy również zorganizować recitale fortepianowe jednego z młodych pianistów z Kujaw i Pomorza w Japonii. Wybór padł na naszego stypendystę, młodego i świetnie zapowiadającego się pianistę Pawła Wakarecego" - powiedział Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego. Koncerty planowano na długo przed wielkim sukcesem pianisty w tegorocznym Konkursie Chopinowskim.
źródło: www.culture.pl  

Konkurs Paderewskiego w Bydgoszczy

Ignacy Jan PaderewskiVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się w dniach 7-21 listopada 2010 roku. Wydarzenie zainauguruje koncert w wykonaniu duetu fortepianowego Genova & Dimitrov, w którego interpretacji usłyszymy utwory Ravela, Chopina, Arenskiego, Gershwina i Patrona Konkursu.
- Przypadająca w tym roku 150. rocznica urodzinIgnacego Jana Paderewskiego (o czym nie wszyscy pamietają) nadaje Konkursowi szczególne znaczenie. - podkreśla Piotr Paleczny, jego dyrektor artystyczny. - To niezwykle prężnie rozwijający sie Konkurs, który dzięki sprawnie przeprowadzonym regionalnym eliminacjom, urozmaiconemu i szerokiemu repertuarowi oraz wartosciowym nagrodom zyskał uznanie wród wielu pianistów na całym swiecie. Bydgoski Konkurs jest członkiem Światowej Federacji Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie - jako jedyny obok Konkursu Chopinowskiego konkurs pianistyczny, organizowany w Polsce. Pragnę przypomnieć, iż laureatką II Nagrody ostatniej edycji Konkursu im. Paderewskiego w 2007 roku była Yulianna Avdeeva - zwyciężczyni październikowego Konkursu Chopinowskiego!

Przesłuchania eliminacyjne miały miejsce w maju i czerwcu 2010 roku w ośmiu miastach świata: Moskwie, Hanowerze, Londynie, Nowym Jorku, Warszawie, Tokio, Seulu i Shenzhen. W ich wyniku do udziału w konkursowych przesłuchaniach w Bydgoszczy zakwalifikowano 46 pianistów z 13 krajów. Konkurs im. I. J. Paderewskiego pozwala jego uczestnikom na wykonanie wybranego przez siebie repertuaru. W ten sposób organizatorzy pragną dać jego uczestnikom możliwość zaprezentowania swojej osobowości artystycznej, wyobraźni i indywidualności. Wymogiem regulaminowym jest jedynie włączenie do programu II etapu dwu utworów Patrona Konkursu, w III etapie – wykonanie jednego z podanych w Regulaminie kwintetów fortepianowych (z Kwartetem Śląskim), a w finale – jednego z zaproponowanych koncertów fortepianowych (z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego). Pianistów oceniać będzie Juryw składzie: Piotr Paleczny – przewodniczący (dyrektor artystyczny Konkursu), Alexander Braginsky (USA), Andrea Bonatta (Włochy), Peter Frankl (Wielka Brytania), Bernd Goetzke (Niemcy), Choong-Mo Kang (Korea), Heinz Medjimorec (Austria), Noriko Ogawa (Japonia), Katarzyna Popowa-Zydroń (Polska), Wojciech Świtała (Polska) i Michaił Voskresenskiy (Rosja). Główną nagrodąw Konkursie jest 30.000 euro. Przewidziane są również nagrody specjalneza najlepsze wykonanie utworów solowych Sonaty es-moll op.21lub Wariacji i Fugi es-moll op.23oraz w finale Konkursu - Koncertu a-moll op.17 lub Fantazji polskiej op.19. Zwycięzcę Konkusu poznamy 20 listopada, a dzień później odbędzie się Koncert Laureatów, który 24 listopada zostanie powtórzony w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Przesłuchania konkursowe można śledzić na żywo w internecie! Bezposredni przekaz internetowy dostępny jest na stronie www.konkurspaderewskiego.pl

Od Chopina do Lutosławskiego - XI Festiwal Muzyczne Konfrontacje

Muzyczne Konfrontacje 2010 
XI Festiwal Muzyczne Konfrontacje, przypadający w „Roku Chopinowskim”, odbędzie się w Muzeum im. A. i J. Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 7 listopada – 12 grudnia 2010 rokupod hasłem Od Chopina do Lutosławskiego. Jego ideą jest prezentacja (konfrontacja) wybranych dzieł Chopina oraz utworów muzyki solowej i kameralnej najwybitniejszych kompozytorów polskich żyjących po Chopinie (od postromantyzmu po współczesność), nawiązujących do chopinowskiej poetyki i ekspresji.

 Miejscem Festiwalu jest już po raz jedenasty Stawisko – Dom Jarosława Iwaszkiewicza, najwybitniejszego wśród pisarzy badacza twórczości Chopina, a także znawcy i interpretatora szeregu ważnych zjawisk w historii kultury muzycznej. Wśród kompozytorów polskich, których dzieła będą prezentowane podczas XI Festiwalu w zestawieniu z utworami Chopina, znajdą się: Juliusz Zarębski, Henryk Wieniawski, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Henryk Mikołaj Górecki i Witold Lutosławski. Każdy tego rodzaju wybór nie jest i nie może być do końca obiektywny, koncentruje się jednak z pewnością wokół nazwisk i utworów twórców żyjących w różnych epokach po Chopinie, dla których chopinowskie idee były i są obecne, żywe, ponadczasowe, stanowiły niejednokrotnie impuls, inspirację, rezonowały w różnych sferach ich muzycznych dokonań. Stosunek Lutosławskiego do Chopina jako do wizjonera, wyznaczającego nowe drogi rozwoju muzyki kolejnych epok ma znaczenie i wymiar symboliczny; tak należy odczytywać obecność nazwiska największego wśród twórców muzyki polskiej XX wieku w tytule Festiwalu.

Gdańska Jesień Pianistyczna

Gdańska Jesień Pianistyczna 2010Piąta Gdańska Jesień Pianistyczna odbędzie się w dniach 19-28 listopada 2010 rokuw Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Z okazji obchodów Roku Chopinategoroczna edycja festiwalu poświęcona będzie przede wszystkim muzyce Fryderyka Chopina i jemu współczesnych. Program Jesieni wypełni 5 recitali fortepianowych, 2 koncerty symfoniczne i jeden jazzowy. Wśród zaproszonych pianistów znaleźli się: Natalia Pasiecznik (19 listopada), Beata Bilińska (20 listopada), Kevin Kenner (21 listopada), Jewhen Rżanow(22 listopada), Leszek Możdżer(23 listopada), Andriej Shibko(24 listopada), Eugen Indjic(28 listopada) oraz Lukas Geniušas -laureat II Nagrody i Nagrody za najlepsze wykonanie poloneza na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F.Chopina w Warszawie (26 listopada).

 ZOBACZ: program Festiwalu

Laureaci Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 2010 na koncercie charytatywnym firmy BASF

BASFPodczas piątego koncertu charytatywnego firmy BASF SE,  który odbędzie się 4 listopada 2010 rokuo godz. 21.00 w sali koncertowej w Pfalzbau (Berlinerstraße 30, Ludwigshafen am Rhein) w Niemczech, zaprezentują się po raz pierwszy w niemieckiej sali koncertowej laureaci tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W ramach serii koncertów "Stars & Friends"zdobywcy trzech pierwszych nagród: Yulianna Avdeeva(I nagroda), Lukas Geniušasi Ingolf Wunder(ex aequo II nagroda) wystąpią z renomowanym pianistą Arcadi Volodos.

Podczas koncertu dr Harald Schwager, członek zarządu firmy BASF SE, przekaże na rzecz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie darowiznę w wysokości 50 000 EUR. Dzięki temu firma przyczyni się w znacznym stopniu do nabycia nowego fortepianu Steinway. "Przekazując w ramach koncertu charytatywnego firmy BASF w Ludwigshafen darowiznę na rzecz Instytutu Fryderyka Chopina firma chciałaby przyczynić się do wspierania młodych wysoce utalentowanych muzyków" - mówi Michael Hepp, prezes firmy BASF Polska.

BASFpriorytetowo traktuje edukację i naukę. Przykładem tego jest rozpoczęta we wrześniu 2010 roku pięcioletnia współpraca z największym centrum naukowym w Polsce - Centrum Nauki Kopernik (CNK) w Warszawie. Ponadto, BASF Polska od lat współpracuje z polskimi uczelniami. Firma jest fundatorem stypendiów dla studentów, organizuje wystawy technologiczne, wspiera finansowo kongresy naukowe w Polsce, przygotowuje i finansuje wizyty polskich studentów w centrali BASF w Ludwigshafen (Niemcy). BASF Polska oferuje również młodym polskim absolwentom możliwości rozwoju w ramach grupy BASF.

źródło informacji: BASF

Magia muzyki i miejsca… czyli Muzyka u Źródeł

Muzyka u Źródeł 2010
W trzy kolejne weekendy w dniach 6-20 listopada 2010 rokuo godz. 18.00 w Bydgoszczy odbędzie się druga edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”, organizowana pod hasłem „Magia muzyki i miejsca…”. Organizatorem Festiwalu jest zespół Barock Quartet.

Niekwestionowanym atutem festiwalu jest jego miejsce. Niebanalna, doskonała akustycznie sala – zabytkowa stacja pomp, usytuowana jest w otoczeniu ujęć źródlanej wody (stąd między innymi nazwa festiwalu). Ta wpisana do Rejestru Zabytków sala, będąca perełką architektury przemysłowej, należy do bydgoskich Wodociągów – głównego partnera i mecenasa festiwalu. Miejsce to stwarza wyjątkową atmosferę, idealną do odbioru muzyki kameralnej. Koncerty odbywać się będą wieczorną porą, przy lampce wina.

Program Festiwalu wypełnią wielkie dzieła światowej kameralistyki w wykonaniu doskonałych muzyków, na co dzień koncertujących w najlepszych salach Europy. Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 6 listopada, zagrają Kwartet Prima Vista oraz gospodarze festiwalu – zespół Barock Quartet. Muzycy Prima Vista zaprezentują Nokturn op. 9 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Kwartet d-molljego nauczyciela - Józefa Elsnera. W drugiej części koncertu połączone zespoły wykonają bardzo rzadko słyszany w Polsce Oktet A-dur op.17Nielsa Gade, duńskiego kompozytora epoki romantyzmu. W niedzielę, 7 listopada, festiwalowej publiczności zaprezentuje się kwintet dęty Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W programie koncertu znajdzie się 6 Bagatelna kwintet dęty węgierskiego kompozytora Gyorgy Ligetiego oraz St.Paul’s SuiteGustawa Holsta w wykonaniu muzyków z Barock Quartet. Koncert zakończy Nonet na smyczki i instrumenty dęte Louisa Spohra. Tydzień później, w sobotę 13 listopadawnętrza hali pomp wodociągowych wypełni muzyka barokowa i romantyczna. Tego wieczoru z towarzyszeniem Barock Quartet zagra utytułowany skrzypek Jan Stanienda. W programie koncertu znajdzie się Koncert d-mollna skrzypce i kwartet Feliksa Mendelssohna oraz Cztery pory rokuAntonio Vivaldiego. Natomiast koncert niedzielny, 14 listopada, odbędzie pod znakiem wielkich emocji. W programie zaplanowano wielkie sekstety wielkich mistrzów – Johannesa Brahmsa B-dur op. 18oraz Arnolda Schoenberga Verklärte Nacht op. 4. Ostatniego wieczoru, 20 listopada, publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji jednego z najwybitniejszych polskich twórców jazzowych – Włodzimierza Nahornego. Utwory do tekstów znakomitych polskich autorów: Kofty, Osieckiej, Młynarskiego, Wołka, Poniedzielskiego wraz z evergreenem, piosenką Jej portret- wykona Lora Szafran z towarzyszeniem tria jazzowego – Nahorny – Biskupski – Bogdanowicz i muzyków Barock Quartet.

Bilety do nabycia w salonach Empik i na portalu www.ticketpro.pl

Strona internetowa festiwaluwww.muzykauzrodel.art.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

ZOBACZ: folder Festiwalu - plik pdf

Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

6. Festiwal Muzyki Polskiej w KrakowieSzósta edycjaFestiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się w dniach 5-11 listopada 2010 roku.

Program Festiwalu i dobór wykonawców stanowi o jego oryginalności wśród innych imprez muzycznych – repertuar składa się z kompozycji polskich, zaś wykonawcy to nie tylko największe polskie sławy, ale także uznani artyści z zagranicy. Organizatorzy Festiwalu mają nadzieję, że dzięki uczestnictwu w Festiwalu wielu artystów włączy na stałe do swego repertuaru utwory polskie, przygotowane specjalnie na krakowskie koncerty, tym samym propagując polskie dokonania kompozytorskie na całym świecie. Dotąd gwiazdami festiwalu byli słynna amerykańska grupa Kronos Quartet oraz światowej sławy skrzypek Nigel Kennedy, a także: Academy of St. Martin in the Fields, London Sinfonietta, Elżbieta Chojnacka, Akiko Suwanai, Piers Lane, Peter Jablonski, Jonathan Plowright, Grigorij Żyslin i wielu innych. Festiwal gościł również wybitnych kompozytorów: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna. W czasie Festiwalu odbywają się warsztaty wokalneprof. Heleny Łazarskiej. Koncerty festiwalowe są transmitowane drogą radiową, co stwarza szerokiemu gronu melomanów możliwość obcowania z polską muzyką. A repertuar to nie tylko najbardziej znane kompozycje, ale także utwory zapomniane (prezentowane często w formie historycznych prawykonań) i nowe kompozycje zamawiane specjalnie na potrzeby Festiwalu.

W 2010 roku wystąpią m.in.: The London Sinfonietta, brytyjski zespół muzyki dawnej Retrospect Ensemble, wiedeński Hugo Wolff Quartetoraz Opera Bałtycka z Halką Stanisława Moniuszki w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Na otwarcie Festiwalu znakomita okazja dla melomanów – będzie można wysłuchać koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina w interpretacji laureata XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fr. Chopina – Francois Dumonta. Ciekawie zapowiada się również koncert utworów Mikołaja Zieleńskiego w Kościele oo. Franciszkanów z udziałem: Emmy Kirkby– sopran, Joela Frederiksena– bas i Jana Tomasza Adamusa– organy.

ZOBACZ: program Festiwalu