POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

archiwum

Filtr

Centrum Muzyki Polskiej w Los Angeles przedstawia - Nowe Pokolenie

New GenerationW dniu 26 marca 2011 roku o godz. 16.00 w sali koncertowej im. Newmana (Newman Recital Hall) Uniwersytetu Południowo-Kalifornijskiego (University of Southern California) w Los Angeles odbędzie się koncert, którego organizatorem jest Centrum Muzyki Polskiej (Polish Music Center) w Los Angeles. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytorów, reprezentujących „Pokolenie Glissando” (nazwa pochodzi od publikowanego w Polsce magazynu poświęconego muzyce i sztuce awangardowej), wyznaczających trendy w polskiej muzyce współczesnej: Wojtka Blecharza, Mikołaja Góreckiego, Jarosława Kapuścińskiego, Roberta Pierzaka, Ewy Trębacz oraz Krzysztofa Wołka. Kompozytorzy ci reprezentują rozmaite style w muzyce, ale pomimo swojego młodego wieku zdążyli już odcisnąć swój ślad na scenach całego świata. Wielokrotnie zamawiano u nich kompozycje oraz wykonywano ich utwory.

Podczas koncertu wystąpi także reżyser filmowy, David Lynch, który zagra w duecie fortepianowym z Markiem Żebrowskim. Muzycy wykonają wspólnie improwizacje. David Lynch jest zapalonym muzykiem i zarazem entuzjastą polskiej muzyki awangardowej, od lat współpracuje z Markiem Żebrowskim, poszukując muzycznych inspiracji w wolnej improwizacji. Po eksperymentach i nagraniach studyjnych, które miały miejsce w pierwszych latach 2000 roku, Lynch (keyboard) oraz Marek Żebrowski (fortepian) wystąpili wspólnie w Paryżu, Mediolanie, Łodzi, Gdańsku, Los Angeles, Nowym Jorku i w Waszyngtonie, a w 2008 roku wydali wspólnie płytę zatytułowaną „Polish Night Music".

(tłum. Joanna Warywoda)

Sukces polskiego duetu we Włoszech

Tomasz KandulskiPoznański duet skrzypcowo-gitarowy Haniszewska-Kandulski Duo, w składzie Sandra Haniszewska i Tomasz Kandulski (na zdjęciu) zwyciężył podczas międzynarodowego konkursu gitarowego w Parmie (Włochy). Jest to ich kolejna główna nagroda po zeszłorocznej wygranej w Międzynarodowym Konkursie "Premio Enrico Mercatali" w Gorizii.

XIII Międzynarodowy Festiwal Gitarowy "Niccolo Paganini" w Parmie odbywa się w dniach 16 marca - 16 kwietnia 2011 roku. W konkursie gitarowym, w dniach 18-19 marca wzięło udział 27 uczestników i zespołów kameralnych z udziałem gitary. Do finałowej szóstki międzynarodowe jury wybrało 3 solistów i 3 zespoły. W konkursie równorzędnie zwyciężyli: Cristian El Khouri (Włochy), duet gitarowy Klingeberg-Montes (Niemcy/Chile) i duet skrzypce/gitara Haniszewska-Kandulski Duo. Laureaci poza nagrodami rzeczowymi otrzymali także możliwość odbycia trasy koncertowej w ramach kilkunastu włoskich festiwali w sezonie artystycznym 2011/2012.

Więcej informacji na stronie: www.solaresdellearti.it/musica

Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manuela de Falli

Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manueal de FalliFestiwal "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manuela de Falli", organizowany przez Towarzystwo im. K. Szymanowskiego, odbędzie się w dniach 29-31 marca 2011 rokuw Akademii Muzycznej w Katowicach.

Tegoroczna, 14. edycja festiwalu poświęcona będzie twórczości kompozytora hiszpańskiego - Manuela de Falli, z którym Karol Szymanowski działał w Towarzystwie Muzyki Współczesnej w latach dwudziestych ubiegłego stulecia. Obaj bohaterowie festiwalu czerpali inspirację z folkloru swoich krajów – festiwal da więc okazję do porównań, w jaki sposób inspiracje te zostały twórczo przetworzone, w jaki sposób kompozytorzy zespolili elementy archaiczno-prymitywne z nowoczesnym językiem dźwiękowym XX wieku. Festiwal będzie największą dotychczas promocją muzyki kameralnej Manuela de Falli w Polsce. O ile twórczość symfoniczna de Falli jest obecna na polskich estradach koncertowych, o tyle jego utwory kameralne są mało znane. Kompozycje takie, jak: Koncert Klawesynowy(napisany przez de Fallę dla polskiej klawesynistki Wandy Landowskiej), czy Psychena mezzosopran i zespół kameralny zabrzmią na estradzie w Katowicach po raz pierwszy. Po raz pierwszy zostanie też zaprezentowana publiczności pieśń Nynie otpuszczajeszina chór a capella, której autorstwo przypisywane jest Szymanowskiemu (odkryta i opublikowana w 2008 roku).

Podczas festiwalu zabrzmią utwory kameralne na różne składy instrumentów, muzyka gitarowa i na chór a capella, muzyka fortepianowa oraz pieśni, kwartety smyczkowe i utwory na altówkę i fortepian. Udział wybitnych artystów takich, jak: Marek Toporowski, Urszula Kryger, Joanna Domańska, Karol Radziwonowicz, Zbigniew Raubo, Kwartet Śląski, Camerata Silesia gwarantuje wysoki poziom wykonawczy. Program 3 koncertów uwzględnia udział 34 artystów.

Festiwal "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego" odbywa się w Akademii Muzycznej w Katowicach od 1997 roku. Formuła Festiwalu zestawia kompozycje K. Szymanowskiego z kompozycjami twórców jemu współczesnych, ukazując jego twórczość w bogatym kontekście kultury światowej. Daje okazję nie tylko do porównań technik kompozytorskich w traktowaniu podobnych form muzycznych, ale pozwala również przybliżyć publiczności kompozycje rzadko goszczące na estradach koncertowych lub w naszym kraju zupełnie nieznane. Poprzednie edycje festiwalu poświęcone były twórczości: L. Janačka, G. Bacewicz, M. Ravela, B. Bartóka, R. Straussa, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, kompozytorów śląskich, D. Szostakowicza, C. Debussy’ego, C. Nielsena i w 2010 roku Fryderyka Chopina.

Projekt realizowany dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Katowice.

ZOBACZ: program Festiwalu

Prapremiera baletu do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego

I przejdą deszcze...Dnia 27 marca 2011 rokuw Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się prapremiera baletu Krzysztofa PastoraI przejdą deszcze...do muzykiczterech utworów Henryka Mikołaja Góreckiego: Beatus vir op. 38psalm na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę, Quasi una fantasia op. 78na wielką orkiestrę smyczkową, Kleines Requiem für eine Polka op. 66na fortepian i 13 instrumentów i Salve, sidus Polonorum op. 72 na wielki chór mieszany, organy, fortepiany i zespół instrumentów perkusyjnych (cz. III). Inscenizacja i choreografia - Krzysztof Pastor, kostiumy - Yumiko Takeshima, projekcje - Miguel Nieto, aranżacja przestrzeni i projekt świateł - Bert Dalhuysen. Wystąpią: Rubi Pronk (gościnnie), Adam Kruszewski (baryton, w Beatus vir), soliści, Polski Balet Narodowy, Chór i Orkiestra Opery Narodowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

Krzysztof Pastor stworzył już w przeszłości balet z muzyką III SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego – najpierw w Warszawie z Baletem Teatru Wielkiego (1994), a następnie w nowej wersji choreograficznej z Het Nationale Ballet w Amsterdamie (1996). Muzykę Góreckiego wykorzystał także w swoim balecie Moving Rooms, którego premiera w wykonaniu Holenderskiego Baletu Narodowego odbyła się w Amsterdamie podczas Holland Festival 2008. Nie opowiadał w tych baletach konkretnych historii, ale połączone z muzyką wybitnego kompozytora, wywoływały one silne wrażenie czystą formą choreograficzną. Tym razem Krzysztof Pastor również sięgnął do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, by w poetycki sposób odnieść się do polskich doświadczeń historycznych i towarzyszących im emocji społecznych w nowym swoim przedstawieniu, którego tytuł wywiedziony został z poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Koncert orkiestry Sinfonia Iuventus

Koncert orkiestry Sinfonia IuventusW środę, 30 marca 2011 rokuw Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Jerzego Maksymiuka. Wśród solistów usłyszymy jedną z największych polskich śpiewaczek - Jadwigę Rappé w utworze Piotra Mossa Lonelinessdo tekstów E. Cummingsa, natomiast w kompozycji Joanny Wnuk-Nazarowej Lamentona obój i orkiestrę smyczkową jako solista wystąpi Arkadiusz Krupa. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje J. S. Bacha - V Koncert klawesynowy f-mollBWV 1056 cz. II (w wersji fortepianowej) i C. Debussy’ego - Preludium nr 8 Dziewczyna o włosach jak len(oprac. Jerzy Maksymiuk).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Generacje

Dnia 27 marca 2011 rokuo godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się czternasty już koncert z cyklu „Generacje”, organizowany dzięki współpracy organizacyjnej i finansowej Polskiego Radia, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich. Koncerty ujęte są w programie promocyjnym ZKP realizowanym m.in. ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego "Wydarzenia artystyczne".
W programie znajdzie sześć kompozycji twórców, reprezentujących różne generacje: Groundna orkiestrę (1981) Krzysztofa Baculewskiego, Koncert-Poematna fortepian i orkiestrę (1946-1956) Tadeusz Majerskiego, Ardeaglaisna orkiestrę (2002) Michała Pawełka, Muzyka na smyczki, 2 grupy instrumentów dętych i 2 głośniki(1966-67) Andrzeja Dobrowolskiego, Concerto inquietona klarnet i orkiestrę (2010) Macieja Zielińskiego i Figment(2011 - prawykonanie) Sławomira Kupczaka. Wystąpią: Michał Drewnowski – fortepian, Artur Pachlewski – klarnet i Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Moniki Wolińskiej.

Festiwal Prawykonań w Katowicach

4. Festiwal Prawykonań 4. Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza odbędzie się w Katowicach w dniach 25-27 marca 2011 roku. W programie siedmiu koncertów festiwalowych znajdą się premierowe prezentacje utworów 29 kompozytorów, m.in. Aleksandra Kościówa, Zbigniewa Bagińskiego, Marcina Rupocińskiego, Roxanny Panufnik, Dariusza Przybylskiego, Zbigniewa Bargielskiego, Pawła Pietruszewskiego, Jarosława Mamczarskiego, Bettiny Skrzypczak, Krzysztofa Meyera, Jerzego Kornowicza, Dariusza Janusa, Wojciecha Widłaka, Katarzyny Stępniewskiej, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Piotra Mossa, Macieja Jabłońskiego, Mikołaja Góreckiego, Marka Rull Walarowskiego, Macieja Małeckiego, Krzesimira Dębskiego, Grzegorza Pieńka, Jacka Glenca, Aleksandra Nowaka, Bronisława K. Przybylskiego i Sławomira Zamuszki.
Kompozytorzy polscy, zgodnie z ideą Festiwalu, zaprezentują swoje najnowsze utwory, powstałe po 2003 roku. Jak zwykle, różnorodność form i gatunków wpłynęła na zaproszenie do udziału w Festiwalu Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia prowadzonego przez Annę Szostak, Chóru Polskiego Radia w Krakowie przygotowanego przez Artura Sędzielarza, Kwartetu Śląskiego, a także innych formacji kameralnych oraz znakomitych polskich solistów, którzy wraz z NOSPR prezentować będą premierowe dzieła.  

Organizatorem wydarzenia jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach.

ZOBACZ: program Festiwalu

Premiera poznańskiego "Eugeniusza Oniegina" w Teatro Argentino de La Plata

Eugeniusz Oniegin - próba w Teatro ArgentinoPo sukcesach, jakie w Ameryce Południowej odniósł spektakl poznańskiego Teatru Wielkiego Czekając na Chopina w reżyserii Michała Znanieckiego prezentowany w ramach Roku Chopinowskiego, Teatr powraca do współpracy z tym kontynentem. Najnowsza produkcja opery - Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reżyserii Znanieckiego - to międzynarodowa i międzykontynentalna koprodukcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Opery Krakowskiej, Abao Olbe w Bilbao oraz Teatro Argentino w La Plata. Premiera miała miejsce w grudniu 2010 na deskach Opery Krakowskiej, obecnie trwają próby w La Plata, gdzie premierę zaplanowano na 18 marca 2011 roku. Hiszpańska publiczność zobaczy Oniegina w kwietniu, natomiast do Polski spektakl powróci w 2012 roku na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu. W roli Tatiany wystąpi solistka poznańskiego Teatru Wielkiego - Magdalena Nowacka.

Kierownictwo muzyczne: Stefan Lano, reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki, współpraca reżyserska: Zofia Dowjat, scenografia: Luigi Scoglio, reżyseria świateł: Bogumił Palewicz, choreografia: Diana Theocharidis. Obsada: Magdalena Nowacka / Daniela Tabernig – Mónica Sardi / Guadalupe Barrientos – Marcin Bronikowski / Luciano Garay – Darío Schmunck / Pedro Espinoza – Ariel Cazes / Emiliano Bulacios.

Akcja opery Eugeniusz Onieginrozgrywa się w 1820 roku w Rosji. Tytułowy bohater to człowiek rozczarowany światem, brakiem prawdziwej miłości i przyjaźni. Zniechęcony i znudzony życiem wyjeżdża na wieś gdzie poznaje Tatianę. Odtrąca jednak jej szczerą, młodzieńczą miłość. Swoje zainteresowanie kieruje w stronę jej siostry, Olgi, co w konsekwencji ma tragiczny koniec. Oniegin wyrusza w podróż. Los ponownie stawia na jego drodze życiowej Tatianę, w której się zakochuje. Niestety na szczęśliwą miłość jest już za późno…

 

Maria Zduniak nie żyje

Maria ZduniakW dniu 11 marca 2011 roku zmarła prof. dr Maria Zduniak- wybitna badaczka śląskiej tradycji muzycznej, wychowawczyni wielu pokoleń wrocławskich historyków muzyki, wielka orędowniczka restytucji muzykologii we Wrocławiu, wykładowczyni wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz inicjatorka wielu przedsięwzięć naukowych i wieloletni działacz szeregu stowarzyszeń twórczych. Miała 77 lat.

Msza święta żałobna odbędzie się w dniu 18 marca 2011 roku, o godz. 12.00, w kościele pod wezwaniem św. Michała Archanioła w Opolu Półwsi, ul. Księdza Bolesława Domańskiego 4. Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się o godz. 14.00 na cmentarzu parafialnym parafii pod wezwaniem św. Michała Archanioła w Opolu Półwsi. Msza święta w intencji Pani Profesor odbędzie się w środę 16 marca o godzinie 19.30 w kościele p.w. św. Mikołaja, ul. Św. Antoniego we Wrocławiu.

Nowy, 17. numer "Glissanda"...

Glissando 17/2011... a w nim odpowiedzi na pytanie: Jak połączyć to, co Pan Bóg rozłączył?oraz temat hip-hop: m.in. wywiad z DJ-ami – Epromem i Lenarem, nawijka o bitboksie ze Zgasem i TikTakiem, Sam Davies o postmodernie i raperach w MTV Cribs, Agata Pyzik o bojówkarzach z Public Enemy, Joseph Schloss o autentyczności sampla, wytwórnia Anticon okiem Filipa Krawczyńskiego, wizja bitboksu Antoniego Beksiaka, sylwetka genialnego wyrzutka – Rammellzee według Jacka Plewickiego, metafizyka zespołu Dälek w ujęciu Macieja Smoczyńskiego, filozofia Cornela Westa zdaniem Janka Pytalskiego, Damian Binkowski o disco czyli zapomnianej matce hip-hopu.

W dziale mikrotonyrarytasy: w temat wtajemniczają: Ryszard Klisowski z historycznego i Dariusz Brzostek z antropologicznego punktu widzenia. Dalej pierwsze polskie tłumaczenia Nicoli Vicentino i Juliána Carillo, pionierzy Alois Hába (Lubomir Sporny), Harry Partch (Rudolf Rasch), Grigorij Rimski-Korsakow i inni Rosjanie (Ewelina Czarnik i Lidia Ader). Syntetyczny portret Ligetiego (Marta i Piotr Tabakiernik), analityczne spojrzenie na Waltera (Tomasz Biernacki), wprowadzenie do muzyki Poppego (Magdalena Stochniol), autorskie manifesty Smolki i Muraila (wraz z analizą Mateusza Ryczka). Zaskakują w tym kontekście szkice o melizmatach Niemena (Mariusz Gradowski), jękach Waitsa (Tomasz Kamiński) czy gitarach Bishopa (Filip Lech).

W ramach dodatków: esej o Feldmanie i Becketcie (Paweł Krzaczkowski), Bohdanie Mazurku (Bolesław Błaszczyk), wreszcie radiowy happening Feldmana i Cage’a.

Nowy numer "Glissanda" (17/2011) do zamówienia pod adresem http://glissando.pl/sklepq.php
Sprzedaż w EMPiKach na terenie całego kraju od 25 marca 2011.

Nowa muzyka polska na płytach wytwórni Bôłt Records

Bohdan Mazurek - Sentinel HypothesisNakładem wytwórni Bôłt Records, prowadzonej przez Michała Liberę i Michała Mendyka, zainicjowana została seria płyt CD z archiwalnymi i zremasterowanymi nagraniami ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, a także ich reinterpretacjami. Dotychczas ukazał się m.in. dwupłytowy album PRES Revisitedz kompozycjami m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Eugeniusza Rudnika, Bohdana Mazurka, Bogusława Schaeffera oraz P. Durranta, M. Pałosza, E. Prevosta, M. Śledzieckiego i J. Tilbury, dwupłytowy box zatytułownay Bohdan Mazurek Sentinel Hypothesis oraz płyta zeitkratzer plays PRES, z utworami m.in. Krzysztofa Knittla, Elżbiety Sikory, D. Eberharda, Bohdana Mazurka i Eugeniusza Rudnika.

Wydawnictwo rozpoczęło również publikację serii roboczo nazywanej Western Music in Eastern Europe. Otwiera ją pierwsze w historii kompletne wydanie The Great LearningCorneliusa Cardew (4xCD) wykonane przez uczestników warsztatów w Domu Pracy Twórczej w Wigrach w 2010 roku, który przeobrażany jest obecnie w Areopag Nowej Ewangelizacji.

 Bôłt stawia sobie za cel promocję dokonań najwybitniejszych twórców współczesnej muzyki klasycznej, eksperymentalnej oraz improwizowanej ze Wschodniej Europy. - Nacisk kładzie na oryginalność, warsztat i wyobraźnię, unikając mielizn pseudo-awangardowej tandety. - podkreślają twórcy wytwórni. Pierwszych pięć wydawnictw Bôłt dostępnych jest już w internecie i sprzedaży detalicznej. Plany wydawnicze firmy na 2011 rok obejmują monograficzne albumy Katarzyny Głowickiej i Sławomira Kupczaka, kolejne odsłony współczesnej awangardy litewskiej, rejestrację wigierskiego koncertu legendarnej orkiestry elektronicznej MIMEO oraz poprawione cyfrowo nagrania ze Studia Eskperymentalnego Polskiego Radia.

 Więcej informacji na stronie www.boltrecords.pl

Wiek Miłosza

Wiek MiłoszaW 100. rocznicę urodzin Czesława MiłoszaPolska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku w dniach 18-25 marca 2011 roku zaprezentuje cykl literacko-muzyczny „Wiek Miłosza”. Będzie to tygodniowy dialog wybitnych twórców, poetów, pisarzy, autorytetów w dziedzinie literatury, krytyków, aktorów, muzyków, którego tematem będzie sylwetka noblisty, człowieka i twórcy. Spotkania będą się odbywały nie tylko w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na wyspie Ołowianka, ale również w kościele św. Katarzyny i kościele św. Jana w Gdańsku oraz w Synagodze w Gdańsku-Wrzeszczu i na Cmentarzu Katolickim w Sopocie.

Cykl otworzy wykład redaktor naczelnej „Zeszytów Literackich” Barbary Toruńczyk Wiek Miłosza i spotkanie przy grobie matki Miłosza w Sopocie. W kolejnych wieczorach wybrzmią tak znaczące teksty, jak Ewangelia wg św. Marka, Apokalipsaw tłumaczeniu Czesława Miłosza czy kompletne Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada i Listy Thomasa Mertona i Czesława Miłosza. W literacko-muzycznym dialogu wezmą udział Julia Hartwig, Paweł Huelle, Thomas Venclova, poeta litewski, prof. dr hab. Małgorzata Czermińska z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, Renata Gorczyńska, Agnieszka Kosińska, Krzysztof Czyżewski.
Podczas czterech wieczorów „Moje ulubione wiersze Miłosza” znani artyści scen polskich - Irena Jun, Anna Seniuk, Halina Winiarska, Piotr Głowacki, Jerzy Kiszkis, Olgierd Łukaszewicz, Tadeusz Malak, Marian Opania, Krzysztof Wakuliński, Jerzy Zelnik - przedstawią obszerny wybór wierszy i tekstów Czesława Miłosza. Towarzyszyć im będą rozmowy o Wilnie, o Krasnogrudzie i o emigracji.

Słowu przeciwstawiona będzie muzyka – od Vivaldiego, Bacha, Pergolesiego, Mozarta, Beethovena, Schuberta, po Poulenca i Messiaena. Cykl zainauguruje wykonanie Pasji według św. MarkaBWV 247 Johanna Sebastiana Bachaw interpretacji solistów: Marty Boberskiej (sopran), Doroty Lachowicz (alt), Sylwestra Smulczyńskiego (tenor), Jerzego Kiszkisa (aktor), Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Orkiestry Symfoniczny PFB pod batutą Kaia Bumanna, a zakończy koncert symfoniczny „Dla Czesława Miłosza”, podczas którego usłyszymy kompozycje Vivaldiego, Pergolesiego i Schuberta. Muzyka towarzyszyć będzie również licznym spotkaniom literackim. W niedzielę, 20 marca 2011 roku o godz. 12.00 w Kościele św. Jana w Gdańsku odbędzie się msza św. w intencji Czesława Miłosza, podczas której wykonana zostanie Msza koronacyjnaKV 317 Mozarta.

"Wiek Miłosza" to również pięć spotkań z licealistami i wspólne czytanie literatury, które ma pobudzić rozwój czytelnictwa wśród młodych ludzi, w szczególności o uzdolnieniach literackich i szerokich zainteresowaniach, pokazać im możliwości innego spojrzenia na literaturę, rozbudzić w nich potrzebę kontaktu z literaturą polską i światową. Cztery „Lekcje czytania z Tygodnikiem Powszechnym” poprowadzą: Zbyszek Dymarski, Jarosław Ławski, Bartosz Dąbrowski i Wojciech Bonowicz. „Lekcję literatury z Zeszytami Literackimi” poprowadzi Marek Zagańczyk.

Polskie utwory w Mińsku

Koncert Symfonia Modlitwaz okazji 100-lecia kościoła św. Szymona i Heleny (Czyrwony kaścioł), jednego z najpiękniejszych i najsłynniejszych kościołów stolicy Białorusi, odbędzie się w sobotę, 19 marca 2011 w Mińsku. W programie znajdują się utwory zamówione na tę okazję u młodych kompozytorów z Polski i Białorusi. W pierwszej części wieczoru zabrzmią wyłącznie kompozycje wokalne kompozytorów białoruskich, zaś w drugiej - cztery utwory na kameralną orkiestrę smyczkową polskich kompozytorów. Inicjatorem i organizatorem projektu jest Stowarzyszenie Młodych Białoruskich Kompozytorów, działające przy Białoruskim Związku Działaczy Muzycznych oraz Instytut Polski w Mińsku.

Część I:
Katsyaryna Shymanovich – Ojcze nasz (sł. Ryhor Baradulin)
Syarhej Vajnicki – Wszechmogący nasz Bóg (tekst kanoniczny)
Alesya Nikalaeva – Ptaku biały (sł. mnich Nikolaj Biembel)
Alyaksandra Danshova – Ojcze nasz (sł. Ryhor Baradulin)
Wykonawcy: Chór Kościoła św. Szymona i Heleny, Tatstsana Gazheuskaya, Alena Abramovich – prowadzenie chóru, Kwartet wokalny: Anastasiya Benderskaya, Volga Bejsher, Veranika, Misyura, Lyavon Byalyaeu; Volga Padhajskaya – organy

Część II:
Dariusz Przybylski Introdukcja na orkiestę smyczkową
Barbara Kaszuba Recytacja na orkiestrę smyczkową
Justyna Kowalska Aria na orkiestrę smyczkową
Jacek Wiktor Ajdinović Notturno e Corale per archi
Wykonawcy: Petr Vandilovski – dyrygent, Orkiestra kameralna „Gradus ad Parnassum” Białoruskiej Akademii Muzycznej

New Music for New Audiences - artmusfair 2011

artmusfair 2011Ogólnoeuropejska Konferencja Poświęcona Nauczaniu Muzyki Współczesnej „Od przedszkolaka do pokolenia 50+”, organizowana w ramach "Weimar Spring Festival of Contemporary Music”, odbędzie się w dniach 25 kwietnia – 1 maja 2011 roku w Weimarze (Niemcy).

Nowa muzyka dla nowej publiczności to motto, pod jakim Forum Kompozytorów Europejskich zainicjowało pierwszą ze specjalnych konferencji artmusfairEDUCATION. Konferencja stanowić będzie jeden z elementów XII Weimarskiego Wiosennego Festiwalu Muzyki Współczesnej. Artyści oraz eksperci w dziedzinie muzyki (kompozytorzy, muzycy) z całej Europy, jak również specjaliści z zakresu edukacji muzycznej (nauczyciele, wykładowcy uniwersyteccy, organizatorzy widowni) wezmą udział w trzydniowej konferencji. Osoby zaproszone do udziału w konferencji uczestniczyć będą w debatach, warsztatach i prezentacjach projektów oraz w licznych koncertach. Uczestnicy będą mieli okazję podzielić się swoim doświadczeniem oraz doskonalić umiejętności w dziedzinie nauczania muzyki współczesnej.

Muzyka współczesna stanowi ogromne wyzwanie na polu edukacji muzycznej. Organizatorzy konferencji wychodzą z przekonania, że współcześni kompozytorzy powinni odgrywać kluczową rolę w dzisiejszych koncepcjach pedagogicznych, ponieważ są „ w zasięgu ręki".

Celem konferencji artmusfair.EDUCATIONjest zaprezentowanie najnowszych, stosowanych na całym świecie metod nauczania muzyki współczesnej. Omówione zostaną najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Artmusfair.EDUCATION 2011oferuje ponadto możliwość zaprezentowania się międzynarodowej publiczności: korzystając ze stanowisk wystawowych, każdy z uczestników może udostępnić foldery dotyczące prowadzonych przez siebie projektów, swoje nagrania, partytury oraz będzie miał okazję zaprezentować swoje pomysły. Udział w konferencji to wspaniała szansa nawiązania kontaktu z potencjalnymi partnerami.

Artmusfair.EDUCATION odbywa się przy współpracy z via nova – muzyka współczesna w Turyngii, w ramach obchodów Roku Franciszka Liszta 2011. Językiem konferencji będzie język angielski.

Szczegółowy program konferencji oraz opis procedury rejestracyjnejznajduje się na stronie www.artmusfair.eu/education

"Stulecie Kisiela" - dodatek do "Tygodnika Powszechnego"

Stulecie KisielaW numerze 11 "Tygodnika Powszechnego" (dostępnym w sprzedaży od środy, 9 marca 2011 roku) ukazał się dodatek poświęcony Stefanowi Kisielewskiemu, zatytułowany Stuelecie Kisiela.
Był najchętniej czytanym, choć znacznie rzadziej słuchanym publicystą PRL-u i początków wolnej polski. Komuniści nie widzieli powodu, żeby go słuchać, bo ciągle powtarzał, że jest ich wrogiem. W wolnej Polsce nie słuchali go przyjaciele, bo mówił, że się z nimi kompletnie nie zgadza.– kompozytora, publicystę, polityka, Autora „Tygodnika Powszechnego” przypomina w artykule wstępnym poświęconym Stefanowi Kisielewskiemu Michał Urbanek, biograf rodziny Kisielewskich.

W dodatku także wybór listówKisielewskiego i Giedroycia dokonany przez Tomasza Fiałkowskiego, rozmowa z wieloletnim przyjacielem Kisiela, Zdzisławem Najderem: „Bywał ostrym polemistą, ale zachowywał życzliwość dla ludzi, z którymi krzyżował szpady: póki trwa polemika, walczymy, ale pozostajemy przyjaciółmi. Do mojej książki wiejskich gości wpisał mi się: „Potem Ci powiem: a nie mówiłem? (A wcale nie mówiłem)”. Była w tym życzliwość, ale i dystans do siebie. Ja w ogóle traktowałem go trochę jako człowieka z innego świata, bo on miał w głowie muzykę. To był świat dla mnie niedostępny i wyobrażałem sobie, że on robi mi zaszczyt, gdy zniża się do poziomu normalnego śmiertelnika.”

Andrzej Friszke o politycznej myśli Kisiela: „Być może wtedy narastały w nim uprzedzenia, które dały o sobie znać już w okresie przełomu (choć, jak wiemy z lektury „Dzienników”, pretensje do własnego środowiska miał stale) i sprawiły, że gdy można było już prowadzić prawdziwą politykę, Kisiel dokonywał wyborów coraz mniej racjonalnych – z akcesem do Unii Polityki Realnej na czele. Choć namawiał do poszukiwania dialogu i kompromisu, sam był skrajnym indywidualistą, co sprawiało, że był też człowiekiem bezkompromisowym. To nie jest dobra cecha dla polityka, który powinien kalkulować i budować frakcje, zyskiwać zwolenników. On nie był politykiem, był po prostu publicystą, pisarzem, mówił we własnym imieniu i nie budował obozu politycznego.

Tadeusz Stryjczyk o poglądach ekonomicznychKisiela: „Brakuje dziś kogoś takiego jak Stefan Kisielewski, zwłaszcza że jesteśmy świadkami ideowej kapitulacji liberalizmu ekonomicznego przy akompaniamencie irracjonalizmu i niechęci już nie tylko do praw ekonomicznych, ale praw fizyki i matematyki. Wielu polityków, którzy byli przed laty zaangażowani w reformy, daje sobie narzucić, ba: sami używają języka „społecznych kosztów reform”. Tak jakby reformy kapitalistyczne robiło się w imię abstrakcyjnych celów, a ludzie z ich powodu tylko cierpieli, zaś przy braku reform nie byłoby żadnych cierpień ani społecznych kosztów. Logiczny wniosek byłby taki, że koszty braku reform są mniejsze od ich przeprowadzania...

A na stronie „Tygodnika” tekst Agnieszki Krupy o relacjach Kisiela z „Tygodnikiem Powszechnym”: www.tygodnik.onet.pl/33,0,60497,artykul.html

Dzieła Marty Ptaszyńskiej i Henryka Mikołaja Góreckiego w Chicago

Four Score Festival 2011Dzieła Marty Ptaszyńskiej i Henryka Mikołaja Góreckiego zostały zaprezentowane 6 marca 2011 rokuw Chicago(w Nichols Concert Hall) w ramach festiwalu "The Four Score Festival", organizowanego przez Instytut Muzyki w Chicago. W programie koncertu znalazły się cztery kompozycje Ptaszyńskiej: Recitativo, Arioso i Toccata, Pianophonia, Mozaikii Ajikanoraz Góreckiego Good Night. Koncert poprzedziło spotkanie z polską kompozytorką.

"The Four Score Festival" jest jednym z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Chicago. Tegoroczna jego edycja, która odbywała się w dniach 6-11 marca 2011 roku, poświęcona została kompozytorom z Polski i Chin. Oprócz dzieł Marty Ptaszyńskiej i Henryka Mikołaja Góreckiego, wykonane zostały utwory Chen Yi i Zhou Long.

Więcej informacji na stronie: www.musicinst.org

„Warszawska Filharmonia Narodowa na pięciu kontynentach” - nowe wydawnictwo Filharmonii Narodowej

Warszawska Filharmonia Narodowa na pięciu kontynentachWarszawska Filharmonia Narodowa na pięciu kontynentachto nowe wydawnictwo Filharmonii Narodowej, owoc ponad 35-letniej pracy jej byłego wieloletniego dyrektora - Mariana Gołębiowskiego. Obszerny, 640-stronicowy album zawiera pełną dokumentację wszystkich zagranicznych koncertów Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej w latach 1951-2009, w skład której wchodzą szczegółowe dane o wykonawcach, repertuarze i miejscach 1372 koncertów Orkiestry podczas 128 tournées oraz ponad 300 koncertach Chóru Filharmonii Narodowej.

Album ozdobiony jest licznymi barwnymi reprodukcjami plakatów oraz fotografiami przedstawiającymi muzyków podczas prób, koncertów, a także w chwilach wolnych od zajęć. Dopełnienie strony dokumentacyjnej książki stanowią Zapiski melomana- kronikarskie wspomnienia autora, współorganizatora i uczestnika niemal połowy podróży koncertowych Orkiestry FN - dotyczące „wydarzeń zagranicznych ciekawych, zwykłych, zabawnych, tragicznych, dobrych lub złych, ale zawsze filharmonicznych”. Intrygujące tytuły esejów zachęcają do zapoznania się z ich treścią.

Publikacja dostępna będzie od 15 marca 2011 rokuw Księgarni Muzycznej „Bolero" w budynku Filharmonii Narodowej (wejście od ul. Sienkiewicza), otwartej podczas wszystkich koncertów oraz w księgarniach muzycznych na terenie Warszawy.

Redakcja: Maria Bychawska, projekt i opracowanie graficzne: Marcin Rustecki
Wydawca: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Warszawa 2010

Gloria Artis dla Mieczysława Tomaszewskiego, Waldemara Dąbrowskiego i Towarzystwa Chopinowskiego

Mieczysław TomaszewskiPodczas uroczystego zamknięcia Roku Chopinowskiegow Filharmonii Narodowej w 201. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina – 1 marca 2011 roku– Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogan Zdrojewski wręczył odznaki "Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”. Profesora Mieczysława Tomaszewskiego (na zdjęciu) - jednego z najwybitniejszych muzykologów - uhonorowano za popularyzację dzieł Chopina w Polsce i poza jej granicami. Prof. Tomaszewski z powodu choroby nie mógł odebrać wyróżnienia osobiście, w jego imieniu zrobiła to żona - Wanda Tomaszewska. Drugą odznakę, z inicjatywy własnej ministra, nadano Towarzystwu im. Fryderyka Chopina - w uznaniu niepodważalnych zasług dla ochrony spuścizny Wielkiego Kompozytora. Złotym medalem "Zasłużony Kulturze-Gloria Artis" minister kultury uhonorował także przewodniczącego Komitetu Obchodów Chopin 2010, Waldemara Dąbrowskiego.

Utwory Pendereckiego i Reicha zainaugurują festiwal "Unsound" w Nowym Jorku

Unsound 2011Utwory dwóch wybitnych kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego i Steve’a Reicha zabrzmią 6 kwietnia 2011 rokuw Lincoln Center w Nowym Jorkupodczas koncertu inaugurującego 2. edycję krakowskiego festiwalu „Unsound”. Publiczność zgromadzona tego wieczoru w Alice Tully Hall będzie także świadkami muzyczno-filmowego projektu Solaris. Elementem spajającym obydwie części koncertu będzie udział Sinfonietty Cracovii – Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, zaliczanej do czołowych europejskich zespołów kameralnych. Honorowym gościem koncertu będzie sam Steve Reich, który we wrześniu w Krakowie, podczas „Sacrum Profanum” będzie obchodził 75. urodziny. Partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza.

To pierwszy w historii koncert promujący za oceanem festiwal „Sacrum Profanum”, organizowany w Krakowie w ramach projektu „6 zmysłów” i uznawany za jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Europie. Podczas gdy „Unsound” obiera bardziej drogę eksperymentatora, zagłębiając się w obszary muzyki klubowej i elektronicznej, „Sacrum Profanum” porusza się na styku muzyki współczesnej i ambitnej sceny popularnej, zacierając różnicę między tymi dwoma muzycznymi światami. Obie imprezy mają ambicje zaproszenia młodej publiczności do uczestniczenia w prezentacji różnorodnych zjawisk w szeroko ujmowanym obszarze muzyki najnowszej.

W pierwszej części koncertu przeplatać się będą utwory jednego z najbardziej uznanych na świecie polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego(Serenada na orkiestrę smyczkową, Sinfonietta na smyczki i Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II) oraz kompozycje giganta współczesnej muzyki amerykańskiej – Steve’a Reicha(Duet for two violins and string ensemblei Triple Quartet). Wybór kompozycji Pendereckiego i Reicha nie jest przypadkowy. Tegoroczna, 9. edycja „Sacrum Profanum” będzie świętem współczesnych kompozytorów amerykańskich (J. Adams, T. Riley, M. Gordon, J. Wolfe, D. Lang) z naciskiem położonym właśnie na repertuar Steve’a Reicha. Z kolei przyszłoroczna, 10. jubileuszowa edycja „Sacrum Profanum” w całości poświęcona będzie twórczości kompozytorów polskich, wśród których Krzysztof Penderecki zajmuje szczególną pozycję.

Druga część nowojorskiego koncertu – muzyczno-filmowy projekt Solaris– powstała na zamówienie festiwalu „Unsound”. Pretekstem była pięćdziesiąta rocznica wydania powieści Solaris Stanisława Lema. Projekt nawiązuje zarówno do samej powieści, jak i jej filmowej adaptacji z 1972 roku w reżyserii Rosjanina Andrieja Tarkowskiego. Ben Frost i Daníel Bjarnason – rozczarowani oryginalną ścieżką dźwiękową do filmu Tarkowskiego – skomponowali nową wersję muzyki, której dopełnienie stanowi integralnie z nią związana kompozycja filmowa, stworzona przez Briana Eno i Nicka Robertsona. Koncert w Nowym Jorku stanowić będzie północnoamerykańską premierę projektu prawykonanego podczas krakowskiej edycji festiwalu „Unsound” w zeszłym roku.

Ukazała się książka o Kisielu

Małgorzata Gąsiorowska - KisielewskiDokładnie w 100. rocznicę urodzinkompozytora ukaże się książka Małgorzaty Gąsiorowskiej Stefan Kisielewski, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii: „Kompozytorzy polscy XX wieku” (Kraków 2011). Premiera publikacjiprzypieczętowana zostanie uroczystym koncertemprezentującym utwory Kisiela. Koncert ten odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, dnia 13 marca 2011 rokuo godz. 19.00 i będzie transmitowany w 2 Programie Polskiego Radia.
W koncercie przypomniane zostana nie tylko utwory Kisielewskiego, ale także Grażyny Bacewicz – ze względu na długoletnią przyjaźń z kompozytorką – i Adama Walacińskiego – jednego z najwybitniejszych uczniów Kisielewskiego. Wystąpi Sinfonia Varsovia po dyrekcją Jacka Kaspszyka, a partię solową Koncertu fortepianowegozagra Julia Samojło. W programie koncertu znajdą się utwory: Uwertura(1943) Grażyny Bacewicz, Wesołe miasteczko(1966), Koncert fortepianowy (1980, 1991), Koncert na orkiestrę kameralną (1943, 1948) i Cosmos I (1970) Stefana Kisielewskiego oraz Dramma e burla(1988) Adama Walacińskiego.
Z inicjatywy PWM przy współpracy z autorką książki powstała również wystawapoświęcona życiu i bogatej twórczości Kisiela, którą można zobaczyć w wersji planszowej i internetowej pod adresem www.kisielewski.art.pl 

Zmarł Bohdan Pociej

Bohdan PociejW czwartek, 3 marca 2011 roku zmarł wybitny krytyk muzyczny, muzykolog, autor książek o muzyce i redaktor – Bohdan Pociej. Miał 78 lat.

Bohdan Pociej studiował na Uniwersytecie Warszawskim – początkowo polonistykę, a potem muzykologię. Tytuł magistra otrzymał w 1959 roku na podstawie pracy o twórczości François Couperina. Jeszcze w czasie studiów zadebiutował jako publicysta – w "Przeglądzie Kulturalnym”, a także jako krytyk muzyczny na łamach "Ruchu Muzycznego" (w 1959 został członkiem jego redakcji, w której pracował aż do przejścia na emeryturę w 1994 roku). Jego teksty regularnie ukazywały się w takich pismach, jak "Tygodnik Powszechny", "Nowe Książki", "Więź", "Znak" i "Twórczość". Współpracował również z Polskim Radiem, gdzie prowadził kilkanaście cyklicznych audycji, m.in. "Dzieje muzyki w dźwięku", "Bach – sztuka fugi", "Rozważania o formie w epoce baroku", "Duch polifonii średniowiecznej" czy "Muzyka w sferze myśli". Od 1963 był członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a 1994 - Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
Pozostawił po sobie kilkaset artykułów, esejów i książek. Jedną z ostatnich publikacji poświęcił zmarłemu w 2010 roku Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu - Bycie w muzyce. Próba opisania twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Katowice 2005).

Wieczory Czwartkowe w ramach projektu "Łazienki ForMusic"

Łazienki ForMusicMuzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic zapraszają na „Wieczory Czwartkowe” organizowane w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Wydarzenia, odbywające się w Parku Łazienkowskim, mają przybliżyć muzykę współczesną szczególnie młodym odbiorcom, dlatego wszystkie eventy pachną innowacją i przybierają interesujące, współczesne formy. Pierwsze spotkanie będzie miało miejsce 24 marca 2011 roku.

Łazienki ForMusic” to projekt realizowany dzięki wsparciu królewskiego patrona – Parku Łazienkowskiego, przez Fundację ForMusic oraz Magazyn fineLIFE.pl. Obejmuje wydarzenia artystyczne (koncerty, musicale, spektakle), happeningi (soundscape, pikniki synkretyczne) oraz nietypowe działania edukacyjne (pora na kompozytora, muzyczne lekcje muzealne) odbywające się w przestrzeni Parku Łazienkowskiego.

Wieczory czwartkowe” to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych. Spotkania odbywać się w będą w Starej Pomarańczarni, o godz. 18.00. Wstęp wolny.
Pierwszy panel, zatytułowany Chcemy być sobą, czyli muzyka jest dla ludzi będzie miał miejsce 24 marca 2011 roku. Poprowadzą go osoby związane z Fundacją ForMusic oraz zaproszeni goście: Marcin Błażewicz – kompozytor, animator życia kulturalnego, Dziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Tomasz Opałka – kompozytor, zwycięzca konkursu „Wawel: Musica Festiva”, uczestnik Berlinale Talent Campus 2011, Ignacy Zalewski – kompozytor, student UMFC, zwycięzca Konkursu im. Tadeusza Bairda 2010, Dariusz Przybylski – kompozytor oraz Maria Peryt– muzykolożka, publicystka, prezes fundacji ForMusic i Justyna Kiejda– managerka kultury, założycielka klubokawiarni Naparstek przy Centralnym Basenie Artystycznym, specjalista ds. PR fundacji ForMusic.

Kolejne spotkania z cyklu odbędą się w dniach: 14 kwietnia, 12 maja, 16 czerwca, 14 lipca i 11 sierpnia 2011 roku. Miejsce i czas pozostaną niezmienne – Stara Pomarańczarnia, godz.18.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Operowy Tramwaj w Krakowie z "Małym Lordem"

Mały LordDnia 12 marca 2011 rokuo godz. 18.30 na Dużej Scenie Opery Krakowskiej odbędzie się prapremiera światowa Małego Lorda– rodzinnej opowieści muzycznej na motywach książki Mały Lord FauntleroyFrances Hodgson Burnett. Autorem muzyki i libretta jest Steven Markwick.

Premierze towarzyszyć będzie akcja promocyjna w jednym z krakowskich tramwajów, która odbędzie się 3 marca(czwartek) w godz. 14-18.00. Operowy Tramwaj- pełen atrakcji – będzie jeździł na trasie Rondo Mogilskie (Opera Krakowska) – Lubicz – Dworzec Główny – Basztowa – Teatr Bagatela – Plac Wszystkich Świętych – Poczta Główna – Starowiślna – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie (Opera Krakowska). W tramwaju będzie można spotkać realizatorów spektaklu, m.in. Janusza Szydłowskiego – reżysera, a także solistów, aktorów oraz członków zespołu artystycznego Opery Krakowskiej. Pasażerowie będą mieli okazję skorzystać z poczęstunku oraz będą mogli przeczytać specjalnie na tę okazję wydaną Gazetę Operową.

Przesłuchania I, Culture Orchestra

I, Culture Orchestra - przesluchaniaOd 1 do 27 marca 2011 roku w pięciu miastach – Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Warszawie - odbywać się będą polskie przesłuchania do I, Culture Orchestra - przedsięwzięcia Instytutu Adama Mickiewicza, jednego z najważniejszych projektów programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Po przesłuchaniach w Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji oraz na Białorusi i Ukrainie, młodzi polscy muzycy będą mieli szansę zagrać jesienią 2011 roku podczas tournée w najlepszych salach koncertowych Europy: w Filharmonii Berlińskiej (2 listopada), Palais des Beaux-Arts w Brukseli (4 listopada), Royal Festival Hall (6 listopada) w Londynie oraz Teatro Real w Madrycie (8 listopada). Planowane są koncerty w Filharmoniach Narodowych Warszawy, Mińska i Kijowa.

I, Culture Orchestrastworzą młodzi muzycy z Polski i krajów położonych na wschód od Unii Europejskiej: Ukrainy, Białorusi oraz m.in. Mołdawii, Armenii, Azerbejdżanu i Gruzji. Poprzez stworzenie wielonarodowego zespołu orkiestrowego, składającego się w dużej mierze z muzyków spoza granicy Schengen, Polska chce podkreślić znaczenie wschodnich i zachodnich wpływów na tożsamość kulturową Europy. Orkiestra wzorowana jest na tak uznanych zespołach, jak Orkiestra Młodzieżowa Unii Europejskiej i West-Eastern Divan Orchestra. Doświadczenia międzynarodowe w tworzeniu tego rodzaju zespołów udowadniają, że mają one ogromny potencjał społeczny i polityczny, a na poziomie artystycznym stwarzają niepowtarzalną szansę dla młodzieży na rozwój profesjonalny, nawiązanie kontaktów i przeżycie wyjątkowego doświadczenia. Do pracy z orkiestrą będzie zaangażowany najlepszy międzynarodowy skład wykładowców, od lat specjalizujących się w edukacji orkiestrowej, występujący z takimi orkiestrami jak London Symphony Orchestra czy London Philharmonic Orchestra. Muzycy orkiestry są wyłaniani w drodze przesłuchań - ostatnie z nich odbędą się w Polsce i Mołdawii.

Kalendarz przesłuchań w Polsce:
1, 2, 3 marca 2011 - Katowice, Akademia im. Karola Szymanowskiego
19, 20 marca 2011 - Wrocław, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
21, 22 marca 2011 - Poznań, Zespół Szkół Muzycznych
24, 25 marca 2011 - Gdańsk, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki
26, 27 marca 2011 - Warszawa, Uniwersytet Muzyczny, im. Fryderyka Chopina

Materiały do przesłuchań do pobrania na: orchestra.iam.pl/pl/przesluchania

źródło: www.culture.pl

Pieśni Chopina w formacie Blu-ray

Pieśni Chopina w technologii Blu-rayTuż przed 201. rocznicą urodzin Fryderyka Chopinazostało zaprezentowane kolekcjonerskie wydanie na płycie Blu-ray jego Pieśniw interpretacji polskich muzyków: Ewy Iżykowskiej(sopran) i pianisty Wojciecha Świtały. Rejestracji dokonano podczas koncertu w Paryżu, w sali Konserwatorium, gdzie Chopin wielokrotnie występował, na oryginalnym instrumencie, na którym grał. Autorem rejestracji w unikalnej technologii stereo i surround jest wybitny polski reżyser Andrzej Lipiński. Płytę z nagraniem wydano w audiofilsko-bibliofilskiej serii Narodowej Kolekcji Muzycznej przy współpracy Narodowego Centrum Kultury z wydawnictwem Lipinski Royal Fidelity.

Zabytkowe wnętrze sali Konserwatorium Paryskiego oraz fortepian Pleyel z 1843 roku zostały sfilmowane sprzętem o najwyższych światowych parametrach. Do rejestracji dźwięku użyto specjalnie skonstruowanych urządzeń. Nagranie w obecności międzynarodowej elity dyplomatycznej miało miejsce 28 października 2010 roku. Publikacja zawiera również esej Ewy Iżykowskiej o polskiej melancholii, przytaczający przemówienie Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie z 1910 roku (podczas obchodów 100. rocznicy urodzin Chopina).

PieśniChopina to już druga pozycja w unikatowej serii opartej na technologii Blu-ray. Jako pierwszy ukazał się album z III Symfonią "Symfonią pieśni żałosnych"Henryka Mikołaja Góreckiego pod dyrekcją samego kompozytora. Integralną częścią każdej pozycji jest dedykowany obraz Rafała Olbińskiego. W ten sposób powstaje poświęcona największym twórcom i wykonawcom muzyki polskiej Narodowa Kolekcja Muzyczna. Kolejne planowane jej pozycje to Król RogerKarola Szymanowskiego oraz Koncerty skrzypcoweHenryka Wieniawskiego.

Program "Nowe interpretacje" - uruchomiony

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiony został kolejny program Departamentu MuzykiInstytutu Muzyki i Tańca - „Nowe interpretacje”, skierowany do polskich artystów muzyków, którzy prowadzą indywidualną działalność artystyczną oraz zespołów poza instytucjonalnych.
Polega na prezentacji wskazanych utworów jednego polskiego kompozytora lub polskich kompozytorów danej epoki. Ważnym elementem programu jest, aby kompozycje te po raz pierwszy znalazły się w koncertowym repertuarze danego artysty lub zespołu. Program ma zachęcić artystów muzyków do sięgania po nowy repertuar - szczególnie słabo rozpowszechniony w życiu muzycznym, zarówno pod kątem chronologicznym, jak i stylistycznym. Z założenia ma również przyczynić się do zwiększenia liczby wykonań polskiej muzyki i wzbogacenia repertuaru koncertowego polskich instytucji muzycznych i festiwali oraz do popularyzacji wiedzy o polskich kompozytorach.
Pierwsze edycja programu trwa od 1 lipca do 31 grudnia 2011, a jej przedmiotem są dzieła Mikołaja Zieleńskiego, Antoniego Stolpegomłodszego i Stefana Kisielewskiego.

Termin nadsyłania zgłoszeń w I edycji upływa 20 maja 2011, zaś termin wyboru projektów 31 maja. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do IMiT łącznie artysta wykonawca lub zespół artystów wraz z organizatorem koncertu, festiwalu lub innej publicznej i otwartej dla słuchaczy imprezy muzycznej.

Szczegółowe informacje na temat programu wraz z formularzem aplikacyjnym dostępne są na stronie www.imit.org.pl

Zmarła Tatiana Szebanowa

Tatiana SzebanowaW nocy 1 marca 2011 roku, w Warszawie, po długiej i ciężkiej chorobie, zmarła wybitna rosyjska pianistka Tatiana Szebanowa. Od lat mieszkała w Polsce. Była laureatką II nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 roku. W żałobie zostawiła męża Jarosława Drzewieckiego i syna Stanisława, z którymi często koncertowała. Miała 58 lat.

Tatiana Szebanowa należała do grona najwybitniejszych, współczesnych pianistek. Ukończyła Konserwatorium Moskiewskie w mistrzowskiej klasie prof. Wiktora Mierżanowa. Była laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych w Pradze (I nagroda, „Concertino Praha”, 1969), Genewie (I nagroda, 1976), Warszawie (II nagroda oraz nagrody specjalne: Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie za najlepsze wykonanie poloneza i Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego, Konkurs Chopinowski, 1980) i Brukseli (I nagroda, Konkurs „Bösendorfer - Empire Grand Prix”, 1990). Jako pierwsza artystka w historii fonografii nagrała wszystkie dzieła Fryderyka Chopina w kolejności opusowej. Występowała prawie we wszystkich krajach europejskich, Republice Południowej Afryki, na Filipinach i w Japonii, gdzie odbyła 11 tournées artystycznych. Dysponowała rozległym repertuarem, obejmującym wszystkie epoki i style muzyczne: komplet dzieł Chopina, preludiów i fug (Das Wohltemperierte Klavier) Bacha, wszystkie sonaty fortepianowe Mozarta, wszystkie „pieśni bez słów” Mendelssohna oraz dziesiątki kompozycji Beethovena, Schuberta, Schumanna, Liszta, Czajkowskiego, Brahmsa, Skriabina, Débussy’ego, Ravela, Prokofiewa, Rachmaninowa. Obok działalności estradowej, Szebanowa poświęcała się pracy pedagogicznej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie była profesorem klasy fortepianu. W 2008 roku otrzymała tytuł "doktora honoris causa" bydgoskiej uczelni.

Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się w sobotę 5 marca 2011 roku o godz. 12 w Prawosławnej Katedrze Metropolitalnej Św. Marii Magdaleny w Warszawie na Pradze przy Placu Wileńskim.

PRZECZYTAJ: esej o Tatianie Szebanowej pióra Marka Dyżewskiego - plik pdf

Wyniki Konkursu "Musica Sacra" 2011

Daniel J. KnaggsW dniach 26-27 lutego 2011 rokuw Rouen(Francja) odbyło się posiedzenie Jury VII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” 2011. Na konkurs nadesłano 34 kompozycje z następujących 10 krajów: Austria, Chorwacja, Francja, Holandia, Korea Pld, Polska, Rosja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Włochy. Wszystkie prace spełniały warunki regulaminu. Jury w składzie: Marian Borkowski (Polska) – przewodniczący, Vaclovas Augustinas (Litwa), Thierry Escaich (Francja), Stephen Layton (Wielka Brytania) i Jan Łukaszewski (Polska) przyznało następujące nagrody:
  • I NAGRODA- Prezydenta Miasta Częstochowy: Daniel J. Knaggs(Stany Zjednoczone, na zdjęciu) za Hic est discipulus ille(2.500 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie oraz wykonania w: Cambridge, Wilnie i Gdańsku)
  • II NAGRODA - Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego: Łukasz Urbaniak (Polska) za Psalm V (1.500 €, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku)
  • III NAGRODA - Marszalka Województwa Śląskiego: Mattia Culmone(Włochy) za Cantate Domino(1.000€, prawykonanie i nagranie na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie oraz wykonania w Wilnie i Gdańsku)
  • NAGRODA SPECJALNA - Arcybiskupa Rouen: Alexander Campkin(Wielka Brytania) za Sancte Deus(1.000€, zaproszenie i wykonanie na Festiwalu „Courant d’Art” w Rouen, Francja)

XIX Międzynarodowy Festiwal Gwiazd Pianistyki na Łotwie

Liepaja Symphony OrchestraJuż po raz dziewiętnasty, w Lipawie na Łotwie odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Gwiazd Pianistyki. W dniach 9-13 marca 2011, w ramach festiwalu wystąpi dziewięciu pianistów, trzech dyrygentów oraz dwa znakomite zespoły, z różnych stron świata.
Festiwal oferuje słuchaczom bogactwo interpretacji, w wykonaniu znakomitych pianistów i dyrygentów. W tym roku publiczność usłyszy artystów z Chin, Włoch, Niemiec, Danii, Polski oraz Łotwy. Podczas koncertu otwierającego festiwal, który obędzie się w Lipawie 9 marcao godz. 19.30, Liepaja Symphony Amber Sound Orchestra wykona utwory kompozytorów rosyjskich: Piotra Czajkowskiego i Sergiusza Rachmaninowa. Wystąpią: chiński pianista, mieszkający w Niemczech - Boya Zhengoraz włoski pianista - Pier Francesco Forlenza. Orkiestrą pokieruje reprezentujący Niemcy Ulrich Riehl, główny dyrygent i zarazem dyrektor artystyczny BerlinClassicPlayers Orchestra, uczeń Pierra Bouleza. Dzień później, 10 marcao godz. 19:00 odbędzie się koncert muzyki kameralnej w wykonaniu cieszącego się wielkim uznaniem łotewskiego zespołu kameralnego RIX Piano Quartet.
Koncert, który odbędzie się w Lipawie w dniu 11 marca, poświęcony będzie dwusetnej rocznicy urodziny Franciszka Liszta. Kompozycje węgierskiego kompozytora wykonane zostaną przez artystów z Polski. Wystąpią: jedną z najlepszych obecnie pianistek - Beata Bilińska, wschodząca gwiazda pianistyki - Aleksandra Świgutoraz wybitny polski dyrygent - Tadeusz Wojciechowski.
Nieodłączną część festiwalu stanowią także koncerty jazzowe, wzbudzające zawsze ogromne zainteresowanie słuchaczy. Podczas tegorocznego festiwalu, koncerty jazzowe odbędą się: 12 marcaw Lipawie oraz 13 marcaw Ventspils. Publiczność będzie miała okazję posłuchać gwiazd muzyki jazzowej, duńskiego Nikolaj Bentzon Trio.
Podczas koncertu finałowego, który odbędzie się 13 marcao godz. 18:00 w Lipawie, wystąpią szeroko podziwiani łotewscy artyści, pianistki: Elina Bertina, Liene Circeneoraz Vestards Simkus, którzy zagrają z towarzyszeniem Liepaja Symphony Amber Sound Orchestra pod dyrekcją Atvarsa Lakstigala, pełniącego jednocześnie funkcję dyrektora artystycznego orkiestry. Wykonane zostaną utwory Benjamina Brittena i Cesara Francka. Publiczność będzie mogła uczestniczyć w światowej premierzeutworu łotewskiego kompozytora, Andrisa Dzenitisa, zatytułowanego Dualizm. Lipawski Koncert nr 1 (Duality. Liepaja concerto No.1).
W ramach festiwalu odbędą się także pokazy filmu dokumentalnego Pianomania, pokazującego życie codzienne głównego inżyniera i stroiciela firmy Steinway and Sons - Stefana Knupfera oraz jego poszukiwania idealnego dźwięku.

Niezwykły recital Aleksandry Kurzak w La Scali

Aleksandra KurzakGwiazda narodowej sceny operowej Aleksandra Kurzak kontynuuje swoją wielką międzynarodową karierę na czołowych scenach operowych świata i stale poszerza swój repertuar wokalny. Najnowszym osiągnięciem wybitnej polskiej sopranistki był jej recital na legendarnej mediolańskiej scenie operowej Teatro alla Scalaw poniedziałek, 21 lutego 2011 roku. Przy wypełnionej po brzegi widowni artystka wykonała 27 pieśni 15 różnych kompozytorów. W programie tego niezwykłego wieczoru, obok utworów Alabiewa, Berga, Brahmsa, Czajkowskiego, Griega, Rimskiego-Korsakowa i Schuberta, znalazły się pieśni aż ośmiu kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego, Stanisława Moniuszki, Stanisława Niewiadomskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego i Władysława Żeleńskiego. Była to więc zarazem piękna promocja polskiego repertuaru pieśniarskiego. Artystce towarzyszył przy fortepianie Eric Schneider.

(inf. nadesłana)

Zobacz: program recitalu – strona Teatro alla Scala

FRYDERYK 2011 - nominacje

FRYDERYK 2011Dnia 23 lutego 2011 roku Związek Producentów Audio Video i Akademia Fonografii ogłosili nominacje do nagród Fryderyk 2011 w 34 kategoriach muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Zwycięzców spośród nominowanych poznamy podczas uroczystej gali wręczenia statuetek w Centrum Artystycznym „Fabryka Trzciny” w Warszawie – 9 maja 2011 roku.

W tym roku do Biura Akademii Fonograficznej wpłynęło 726 zgłoszeń we wszystkich kategoriach. O nominacje do Nagrody Fryderyk 2011 ubiega się: 101 albumów muzyki poważnej, 29 albumów jazzowych, 139 albumów zagranicznych artystów, 201 albumów z polską muzyką rozrywkową, 147 singli (kategoria: Piosenka Roku) i 97 wideoklipów polskich wykonawców. Na Gali wręczenia nagród FRYDERYK 2011 poznamy zwycięzców w 34 kategoriach, w tym 9 w sekcji Muzyki Poważnej: Muzyka Chóralna i Oratoryjna, Muzyka Dawna i Barokowa, Muzyka Kameralna, Muzyka Symfoniczna i Koncertująca, Recital Solowy, Muzyka Współczesna, Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej oraz Kompozytor Roku i Fonograficzny Debiut Roku.

Jak co roku, Akademia Fonograficzna honoruje muzyków i twórców szczególnie zasłużonych dla polskiej kultury muzycznej. W edycji 2011 nagrody ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć artystycznychprzyznano: w kategorii Muzyka Rozrywka - Wojciechowi Młynarskiemu, w kategorii Muzyka Jazzowa - Włodzimierzowi Nahornemui w kategorii Muzyka Poważna - Jerzemu Maksymiukowi. Do tej pory tę szczególną nagrodę otrzymali: Władysław Szpilman, Antoni Wit, Krystian Zimerman, Ewa Michnik, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki.

Edycja 2011 obejmuje wydawnictwa, które zostały opublikowane między 1 grudnia 2009 roku i 30 listopada 2010 roku. Aby nagranie brało udział w konkursie, musi zostać do niego zgłoszone – takiego zgłoszenia może dokonać wytwórnia fonograficzna, sam artysta lub jego manager.

ZOBACZ: lista NOMINOWANYCH - plik pdf