POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

archiwum

Filtr

Gaude Mater i beatyfikacja Jana Pawła II

Gaude Mater 2011 21. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" odbędzie się w Częstochowie tradycyjnie w dniach 1-6 maja 2011 roku. W programie tegorocznej edycji. znajdą się m.in.: koncerty chorału gregoriańskiego, muzyki Kościoła Prawosławnego, gospel, europejskiej muzyki dawnej oraz wielkie dzieła oratoryjne, których będzie można posłuchać w zabytkowych wnętrzach częstochowskich świątyń.

Uroczysty Koncert Inauguracyjny będzie w Częstochowie głównym punktem programu z okazji Beatyfikacji Ojca Świętego Jana Pawła II. Obędzie się na Jasnogórskich Błoniach jako koncert otwarty dla wszystkich mieszkańców, pielgrzymów i turystów. Dla Częstochowy data beatyfikacji zbiega się z 20. rocznicą przyjęcia przez Jana Pawła II Honorowego Obywatelstwa Częstochowy – pierwszego w historii. Zaplanowanym koncertem, poprzedzonym Mszą Dziękczynną, organizatorzy pragną przypomnieć również tę rocznicę. Podczas inauguracji Festiwalu wystąpi niemiecki kontratenor Andreas Scholl, jeden z najpiękniejszych głosów na świecie. Towarzyszyć mu będzie Morphing Chamber Orchestra.
VIII Symfonia Es-durGustava Mahlera, zwana Symfonią „Tysiąca”, zaplanowana na zakończenie „Gaude Mater”, będzie wydarzeniem godnym Finału, tym bardziej, że w 2011 roku przypada 100. rocznica śmierci tego wybitnego twórcy. Na scenie zobaczymy 8 solistów, 3 chóry i 2 orkiestry – prawie 350 wykonawców. Zaśpiewają: Agnieszka Piass, Wioletta Chodowicz, Marta Boberska, Katarzyna Suska, Elżbieta Wróblewska, Dariusz Pietrzykowski, Zenon Kowalski i Grzegorz Szostak. Towarzyszyć im będą: Chór UKSW, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Chór Chłopięcy "Pueri Claromontani" oraz połączone siły orkiestry Filharmonii Częstochowskiej i Opery i Filharmonii Podlaskiej. Koncert poprowadzi Jerzy Swoboda.
Gwiazdą tegorocznej edycji będzie brytyjski zespół wokalny The King’s Singers, jeden z najbardziej cenionych, zarówno przez melomanów, jak i krytyków zespołów wokalnych na świecie. Potwierdzeniem tego faktu jest przyznanie prestiżowej nagrody Grammy w roku 2009. Ich kalendarz koncertowy obejmuje ponad 120 koncertów rocznie. King's Singers to zespół otwarty na wszelkie style i gatunki muzyki. Rozszerzając repertuar, zespół zamówił ponad 200 utworów u czołowych kompozytorów współczesnych, takich jak György Ligeti, Richard Rodney Bennett, Luciano Berio, Peter Maxwell Davies, Steve Martland, Gian Carlo Menotti, Krzysztof Penderecki, Ned Rorem, John Rutter, Eric Whitacre, Toru Takemitsu oraz John Tavener.
Dodatkowo, festiwalowi towarzyszyć będzie projekt o nazwie Etno*c, skierowany do młodych ludzi, który ma na celu pokazanie i przybliżenie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. Tegoroczna edycja poświecona będzie kulturze kurdyjskiej i japońskiej. Działaniami pozamuzycznymi będą także: seminarium muzykologicznez 3 wykładami – Marka Dyżewskiego, O. Witolda Kaweckiego i prof. Alberto Turco z Włoch, sesja naukowa dotyczącazbiorów jasnogórskich nt. Franciszka Perneckhera – XVIII-wiecznego dyrygenta kapeli jasnogórskiej, wystawaprac Aldony Mickiewicz oraz spektakl Teatru Pantomimy im. H. Tomaszewskiego Osąd.

"Gaude Mater"to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej, często pisanej na zamówienie "Gaude Mater". Dorobkiem festiwalu jest ponad 200 prawykonań utworów polskich twórców, m.in.: H. M. Góreckiego, J. Łuciuka, R. Twardowskiego, S. Moryto, A. Nikodemowicza, J. Świdra, A. Koszewksiego, M. Jasińskiego, S. Krupowicza i wielu innych.

ZOBACZ: program Festiwalu

Bydgoski Festiwal Operowy

Bydgoski Festiwal Operowy Bydgoski Festiwal Operowy, największa polska impreza poświęcona operze, po raz 18. odbędzie się w Operze Nova w dniach od 30 kwietnia do 14 maja 2011 roku. Przed dwa tygodnie, każdego wieczoru gmach bydgoskiej Opery będzie rozbrzmiewał muzyką i gwarem publiczności.

Tradycyjnie przegląd inscenizacji otworzy premiera Opery Nova: gospodarze rozpoczną Cyganerią Giacomo Pucciniego, w reżyserii Macieja Prusa, który po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. Wydarzeniem festiwalu będzie spektakl w wykonaniu holenderskiego zespołu muzyki dawnej „Combattimento Consort Amsterdam”, pod batutą Jana Willema de Vrienda. Wyróżnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Publiczność będzie miała okazję wysłuchania Orlanda- jednej z najpiękniejszych oper Georga Friedricha Händla. Dzień wcześniej muzycy zagrają specjalny koncert: na barokowych instrumentach wykonają Kunst der Fuge Bacha. Operę Nova odwiedzą Teatry Wielkie z Poznania i Łodzi, ze swymi najnowszymi produkcjami: Marią Stuardąoraz Zamkiem Księcia Sinobrodego i Dydoną i Eneaszem. Amatorów lżejszego gatunku ucieszy zapewne musical Teatru Muzycznego w Gdyni Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal. A na wielbicieli tańca czekają prawdziwe „rarytasy”: miłośnicy baletu współczesnego będą usatysfakcjonowani ponownymi odwiedzinami znakomitego Cullbergballet ze Szwecji, zaś admiratorzy twórczości Maurice’a Béjarta będą podziwiać choreografie Mistrza, wiernie przekazywane przez balet jego imienia ze Szwajcarii.

Festiwal to także okazja do spotkania młodzieży artystycznej: Opera Nova po raz trzeci udostępnia swój gmach studentom polskich i słowackich akademii muzycznych, aby zmierzyli się z pracą na scenie. Odbędzie się także piąta już edycja „kina festiwalowego”, czyli projekcje DVD na dużym ekranie.

ZOBACZ: program Festiwalu

Powstaje Młoda Polska Filharmonia

Młoda Polska FilharmoniaDo 6 maja 2011 roku potrwa rekrutacja do Młodej Polskiej Filharmonii - pierwszej w Polsce prywatnej orkiestry młodzieżowej. Trzydziestu siedmiu muzyków, którzy zwyciężą w przesłuchaniach, będzie kształconych przez najlepszych światowych i polskich solistów.
Młoda Polska Filharmonia to projekt, w którym najzdolniejsi młodzi wykonawcy grają muzykę klasyczną, po wcześniejszych warsztatach z nawybitniejszymi światowymi muzykami. Dyrektorem artystycznym i dyrygentem orkiestry jest Adam Klocek – dyrektor Filharmonii Kaliskiej. Widzi on w całej akcji szansę na stworzenie nowego i niezwykle ciekawego projektu. Według niego główną ideą jest pokazanie młodym muzykom, że wspólna praca i występy w orkiestrze na wysokim poziomie mogą dać wiele przyjemności. - Dobrze brzmiąca orkiestra, w której każdy muzyk czuje się potrzebnym i ważnym elementem, to nasz cel.

W warsztatach z młodzieżą wezmą udział muzycy z najlepszych światowych orkiestr – Dudu Carmel z Israel Philharmonic, Edicson Ruiz z Berliner Philharmoniker i Dimitry Vasiliev z Moscow Soloists. Na początku października odbędzie się ogólnopolskie tournée, podczas którego młodzieżowa orkiestra zagra w Filharmonii Krakowskiej, Wrocławskiej i Bydgoskiej, w auli poznańskiego UAM, a także Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie. Przewidziany jest także występ na międzynarodowym festiwalu „Wszystkie Strony Świata” w Puławach. Specjalnie dla Młodej Polskiej Filharmonii nowy utwór skomponuje Zbigniew Preisner, jeden z najbardziej znanych na świecie kompozytorów muzyki filmowej. Będzie miał on swoją premierę w październiku.

Formularz zgłoszeniowywraz z regulaminem dostępny jest na stronie www.probonopl.org. Ostateczny termin przesyłania zgłoszeń mija 6 maja. Przesłuchania odbędą się 28 i 29 majaw Warszawie. Kandydaci będą przesłuchiwani przez komisje złożone z solistów najlepszych polskich orkiestr oraz profesorów uczelni muzycznych. Komisja będzie oceniać kandydatów na podstawie 10-minutowego repertuaru dowolnego oraz repertuaru orkiestrowego wybranego przez komisję. Lista 37 zwycięzców zostanie opublikowana 10 czerwca.

źródło: zwierciadlo.pl

Nowe utwory z okazji Roku Chopina na płycie

Szaleństwo koncertowaniaDo kwietniowo-majowego numeru magazynu muzycznego "Twoja Muza" (2/2011) została dołączona płyta dokumentująca projekt wieńczący Rok Chopinowski w Katowicach.
Był to projekt edukacyjny, przeprowadzony przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, zatytułowany Szaleństwo koncertowania(17 grudnia 2010). Obejmował zamówienie trzech kompozycji - Michała Moca (Hipokamp), Dariusza Przybylskiego (Katabasis) i Sławomira Zamuszki (Pia-No Concerto). Ważnym aspektem tych utworów okazało się uwzględnienie udziału młodzieży szkolnej w charakterze wykonawców. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadził dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej - Szymon Bywalec. Na płycie znalazł się także Polonez-Fantazja As-dur op. 61Fryderyka Chopina w wykonaniu Pawła Wakarecego. Program płyty-koncertu zostanie powtórzony w czasie "Warszawskiej Jesieni 2011".

Multimedialne SPOTKANIA w dwóch niespełnionych AKTACH - w Łodzi

SPOTKANIA w dwóch niespełnionych AKTACHPrapremiera widowiska multimedialnego SPOTKANIA w dwóch niespełnionych AKTACHw dniu 29 kwietnia 2011 rokuo godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi zainauguruje XXI Łódzkie Spotkania Baletowe. Projekt jest sentymentalną podróżą w artystyczną przeszłość autorów, a zarazem otwarciem nowych dróg, w których doświadczenie przenika się z kreacyjnymi koncepcjami młodych twórców. W spektaklu wezmą udział tancerze Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu oraz seniorzy, wywodzący się z obu zespołów. Idea i reżyseria oparte są na koncepcji Ewy Wycichowskiej, która dzięki tej inicjatywie powraca do łódzkiej opery po ponad dwudziestu latach. Grają muzycy orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi, a dodatkowym atutem widowiska są oryginalne kolaże dźwięków elektronicznych, autorstwa Krzysztofa Knittla.

Speklakl zostanie powtórzony 30 kwietnia 2011 rokuoraz 15 maja 2011 roku.

Prawykonanie utworów Agaty Zubel i Hanny Kulenty na festiwalu „Sounds New”

Sounds New 2011Dnia 29 maja 2011 roku w Gulbenkian Theatre w Canterbury w południowej Anglii, w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej „Sounds New” odbędzie się prawykonanie utworu ArcusHanny Kulenty oraz SuityAgaty Zubel. Kompozycje te zaprezentuje Amadrums Trio, w skład którego wchodzą studenci Akademii Muzycznej w Krakowie: Wiktoria Chrobak-Mielec, Rafał Tyliba, Maciej Hałoń. Zespół brał udział w międzynarodowych festiwalach, m.in. „Warszawska Jesień” czy „Sacrum-Profanum”, ma na swoim koncie liczne koncerty, w tym prawykonania utworów współczesnych oraz nagrody w konkursach (m.in. Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie). Dwa dni wcześniej, 27 maja w ramach festiwalu chór King's College w Cambridge oraz Philharmonia Orchestra wykonają wspólnie Totus TuusHenryka Mikołaja Góreckiego.

Tegoroczny Festiwal Muzyki Współczesnej „Sounds New”, organizowany w Canterbury w południowej Anglii, odbędzie się w dniach 20-29 maja 2011 roku. Zapoczątkowany w 1997 roku przez Nicholasa Cleobury’ego, promuje muzykę współczesną, jej twórców i wykonawców. Publiczność miała do tej pory okazję wysłuchać dzieł takich kompozytorów, jak Sir Harrison Birtwistle, Sir Peter Maxwell Davies, Jonathan Dove, Jonathan Harvey, Tunde Jegede, Magnus Lindberg, James MacMillan, John McCabe, Paul Patterson, Krzysztof Penderecki, Poul Ruders, Mark-Anthony Turnage i John Woolrich. Organizatorzy prezentują też często utwory młodych twórców, których kariera dopiero się rozpoczyna, m in. Tarika O’Regana, Stuarta McCrea czy Anny Meredith. W ramach „Sounds New” wielokrotnie wykonywano utwory kompozytorów polskich. W 2009 roku uczczono prezentowano dzieła Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert, podczas którego Orkiestra i Chór Polskiego Radia w Katowicach oraz Camerata Silesia wykonały Pasję według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora uważany jest za największe wydarzenie w historii tego przedsięwzięcia.

Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie: www.soundsnew.org.uk

(opr. Joanna Warywoda)

Gwarancja Kultury 2011 dla Aleksandra Nowaka

Aleksander NowakKapituła konkursu, złożona z redaktorów TVP Kultura i specjalistów z różnych dziedzin sztuki, ogłosiła w sobotę, 16 kwietnia 2011 rokulaureatów nagród Gwarancje Kultury. Przyznano je w ośmiu kategoriach: Literatura, Teatr, Film, Muzyka poważna, Jazz, rock i inne, Kultura alternatywna i sztuki wizualne, Osiągnięcia w twórczym rozwoju dzieci i młodzieży oraz Nowa nadzieja.

W kategorii Muzyka poważnanagrodę otrzymał Aleksander Nowak (na zdjęciu) za Koncert fortepianowyi operę Sudden Rain, w których to dziełach wykazał się odwagą w łączeniu znanych idiomów stylistycznych ze świeżością kompozytorskiego spojrzenia.

Krakowskie Misteria Paschalia

Misteria Paschalia8.Festiwal „Misteria Paschalia” odbędzie się w Krakowie w dniach 18-25 kwietnia 2011 roku.

Festiwal przechodzi w tym roku transformację i będzie realizowany w trzech odsłonach. Oprócz cenionych przez publiczność koncertów mistrzów wykonawstwa historycznego (część Mainstream), przygotowano także dwa nowe projekty. W ramach części Trance– Adrian Utley z Portishead i Will Gregory z Goldfrapp zaprezentują poruszającą muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc, a w części Debuts- muzycy z Bazylei, tworzący formację La Morra, przedstawią przygotowany specjalnie na Festiwal program Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X.

Mainstreamto główny nurt festiwalu, związany z prezentacją mistrzów wykonawstwa historycznego. - Od tej edycji, rokrocznie, w Krakowie prezentowanych będzie siedem projektów przygotowanych specjalnie dla nas przez dyrygentów i zespoły mające statut „światowych gwiazd” – opowiada Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu. W tym roku obok takich artystów, jak: Marc Minkowski (Les Musiciens du Louvre-Grenoble), Fabio Biondi (Europa Galante), Ottavio Dantone (Accademia Bizantina), Jordi Savall (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya) i Christina Pluhar (L’Arpeggiata), po raz pierwszy na festiwalu pojawi się Emmanuelle Haïm ze swoim fenomenalnym zespołem Le Concert d’Astrée oraz Christophe Rousset ze zjawiskową formacją Les Talens Lyriques.

Rozstrzygnięto konkurs kompozytorski przed 90. rocznicą III Powstania Śląskiego

Z okazji tegorocznej 90. rocznicy III Powstania Śląskiego marszałek województwa śląskiego ogłosił wraz z Filharmonią Śląską Ogólnopolski Konkurs Kompozytorskina utwór nawiązujący do tej jednej z najpiękniejszych kart historii regionu. Nadesłane kompozycje oceniało jury, do którego powołani zostali dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej Mirosław Jacek Błaszczyk oraz prof. Eugeniusz Knapik jako przewodniczący i Jerzy Kornowicz z Warszawy. Pierwszą nagrodęi 10 tysięcy złotych przyznano twórcy około 16-minutowego utworu Z tamtych dni na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany. Młody katowicki kompozytor Marek Grucka(godło: Epsilon) w swej kompozycji wykorzystał fragmenty wiersza Elegia katowickaTadeusza Kijonki i śląskiej pieśni powstańczej Czemy płaczesz ty powstańcze? Prawykonanieuhonorowanej pierwszą nagrodą kompozycji nastąpi 21 maja 2011 rokuna Górze Świętej Anny podczas obchodów ogólnopolskich 90. rocznicy III Powstania Śląskiego z udziałem prezydenta RP, Bronisława Komorowskiego.
Drugą nagrodę(6 tysięcy złotych) w konkursie otrzymał Adrian Robak (godło: WITOS) z Chorzowa za blisko 23-minutowy, trzyczęściowy utwór Silesia 1921. Kompozytor wykorzystał w nim fragmenty m.in. własnych tekstów i wiersza Powstańmy, anonimowej pieśni powstańczej Ten dwudziesty pierwszy roczekze zbioru Adolfa Dygacza, żołnierskiego marsza Alte Kameraden Carla Teike i anonimowej średniowiecznej pieśni francuskiej. Laureatką trzeciej nagrody(3 tysiące złotych) jest Nikolet Burzyńska (godło: GREBAN) z Katowic, kompozytorka utworu Silesian Pyromagma. W konkursie brali udział twórcy nie tylko ze Śląska.

Wyniki Konkursu Kompozytorskiego z okazji 90-lecia AM w Poznaniu

Dnia 13 kwietnia 2011 rokuodbył się koncert finałowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego z okazji 90-lecia Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jury w składzie: Jacek Domagała (Niemcy, Berlin), Aleksander Lasoń (Polska, Katowice), Jerzy Kornowicz (Polska, Warszawa), Charlotte Seither (Niemcy, Bonn) i Lidia Zielińska (Polska, Poznań) – przewodnicząca, po wysłuchaniu podczas koncertu finałowego 3 utworów konkursowych, zdecydowało nie przyznawać pierwszej nagrody. Dwie równorzędne drugie nagrodypo 500 euro otrzymali: Christopher Hung Ming-kin (Hong Kong) za utwór Ever changing Veins of Stonei Alberto Schiavo(Włochy) za utwór Metamorfosi dei riflessi. Ponadto przyznano wyróżnienie Li Bo (Chiny) za kompozycję Hesitate; Chase.

Jury pragnie również podkreślić, że jest pełne uznania dla studentów, którzy byli wykonawcami nagrodzonych utworów, zwłaszcza za ich rzetelność, zaangażowanie i muzykalność.

Premiera misterium "Gorzkie żale" Aleksandra Kościowa

Fundacja "Muzyka Kresów", Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża", Urząd Miasta Lublin i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na premierę pełnej wersji misterium Gorzkie żaleAleksandra Kościowa, która wykonana zostanie 16 kwietnia 2011 rokuo godz. 19.30 w kościele pw. Nawiedzenia NMP w Warszawie (ul. Przyrynek 2). Wystąpią: Andrzej Bauer & Warszawska Grupa CELLONET (Warszawa), Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej (Lublin) oraz Leszek Lorent i Szymon Linette - instrumenty perkusyjne (Warszawa).

Nabożeństwo „Gorzkie żale” istnieje tylko w polskiej kulturze religijnej. Powstało na przełomie XVII i XVIII wieku, kiedy wciąż jeszcze odprawiano średniowieczne misteria pasyjne. Pobożność ludzi baroku potrzebowała jednak nowych form kultu, nabożeństw, które nie tylko relacjonowałyby biblijne wydarzenia, ale pozwalały ludziom zbliżyć się do cierpień umęczonego Chrystusa.
Współczesny polski kompozytor Aleksander Kościów na zamówienie Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie napisał w 2010 roku utwór muzyczny, który łączy tradycyjne, śpiewane na Lubelszczyźnie pieśni „Gorzkich żali” z intensywnością brzmienia wiolonczelowego oktetu. Utwór wykonany został przez znakomitych wiolonczelistów z Warszawskiej Grupy CELLONET kierowanej przez Andrzeja Bauera oraz Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prowadzony przez Jana Bernada. Mariaż "Gorzkich żali" - śpiewanych na ludową modłę białymi głosami - z niezwykle plastycznym i głębokim organizmem ośmiu wiolonczel to niecodzienne doświadczenie muzyczne (jak na polskie warunki, samo w sobie, dość egzotyczne), ale i przeżycie w znacznej mierze mistyczne. To rodzaj podróży wąską, rzadko uczęszczaną ścieżką na pograniczu konwencji: klasycznej ekspresji, folkloru i kontemplacyjnej modlitwy. Muzyka naszych czasów, misterium religijne i echo starych jak sam lud technik wokalnych, przypomnianych w duchu folklorystycznego renesansu.

Mikolajus Čiurlionis – Interdyscyplinarna konferencja dotycząca twórczości kompozytora – Wilno (Litwa), 21-24 września 2011

W dniach 21-24 września 2011 rokuw Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie odbędzie się międzynarodowa konferencja poświęcona litewskiemu kompozytorowi i malarzowi, Mikulajusowi Čiurlionisowowi.

Osoby chętne do wzięcia udziału w konferencji proszone są o przesyłanie danych osobowych oraz streszczeń swoich prelekcji do dnia 18 kwietnia 2011 roku.

Tematyka konferencji:
• Epoka Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa oraz jej horyzonty;
• Muzyka Čiurlionisa oraz jej romantyczny paradygmat: inspiracje, podobieństwa i różnice;
• Čiurlionis i muzyka modernistyczna: idee, pozostałości systemów i technik;
• 100 lat muzyki litewskiej po Čiurlionisie;
• „Kompozytor i malarz”: wędrowiec artystycznych rozdroży;
• Analogie i sprzeczności w twórczości Čiurlionisa;
• Zakres świadomości artystycznej Čiurlionisa: ślady kultury polskiej, litewskiej, niemieckiej i rosyjskiej;
• Tekstologia sztuki Čiurlionisa (geneza jego dzieł i ich zapis);
• Čiurlionis nieznany: refleksje na temat jego twórczości;
• Twórczość Čiurlionisa oraz jej miejsce w świecie.

Główni prelegenci:
Prof. dr hab. Stefan Keym (Uniwersytet w Lipsku, Niemcy)
Dr. Eero Tarasti (Uniwersytet w Helsinkach, Finlandia)
Prof. dr hab. Jacek Szerszenowicz (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Polska)
Prof. Emeritus, Dr. Hermann Jung (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, Mannheim, Niemcy)
Dr. Vytautas Landsbergis (Parlemtn Europejski, Belgia, Litwa)
Doc. Dr. Rasa Andriušytė-Žukienė (Vytautas Magnum University, Kaunas, Litwa)

Szczegółowe informacjedotyczące streszczeń prelekcji oraz danych osobowych znaleźć można zna na stronie internetowej konferencji: http://mkc2011.lmta.lt/index.html.en

WAŻNE: organizatorzy zapewnią gościom konferencji zakwaterowanie oraz pokryją koszty z nim związane.

(tłum. Joanna Warywoda)

Koncerty w 100. rocznicę urodzin Nino Roty

Massimiliano CaldiZ inicjatywy włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego odbędzie się w Polsce cykl koncertów z okazji setnej rocznicy urodzin włoskiego kompozytora Nino Roty.

W styczniu, pod jego batutą, miał miejsce koncert w Filharmonii Łódzkiej, a kolejne zaplanowane zostały na październikw Filharmonii Krakowskiej w ramach tygodnia języka włoskiego oraz listopadw Filharmonii Narodowej w Warszawie i w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Massimiliano Caldi (na zdjęciu), podobnie jak Nino Rotamediolańczyk z urodzenia, uważał za swój obowiązek oddać hołd jednemu z największych kompozytorów ubiegłego wieku. Wykonanie muzyki takiej, jak Suitez La stradai Concerto Soirèena fortepian i orkiestrę są myślą przewodnią tej inicjatywy, mającej na celu waloryzację kompozytora włoskiego na gruncie polskim. Maestro Caldi organizuje też, we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie, konferencję przed koncertem, w piątek 21 października 2011 roku, w czasie której zostanie wyświetlony film o Nino Rocie. Będzie też obecny przedstawiciel rodziny kompozytora, Jean Blanchaert.
Massimiliano Caldi – laureat I nagrody VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1999) jest obecnie Głównym Dyrygentem Gościnnym Filharmonii Śląskiej, znanym i cenionym przez publiczność polską od około 10 lat. Zdobyta przez lata popularność pozwoliła mu na korzystną współpracę na poziomie instytucyjnym z Ambasadą Włoską w Warszawie, z którą współpracował w organizowaniu różnych wydarzeń muzycznych na ziemi polskiej.

"Pêle-mêle" Adama Walacińskiego na targach we Frankfurcie

Pele-mele Adama Walacińskiego (Euterpe)Na zakończonych w sobotę, 9 kwietnia 2011 rokunajwiększych na świecie targach muzycznych Musikmesse we Frankfurcie nad Menem miała miejsce premiera najnowszej publikacji Wydawnictwa EUTERPE: Pêle-mêle na fortepian Adama Walacińskiego.

Jest to cykl piętnastu miniatur powstałych w latach 1955-1956. Tytuł, oznaczający zbiór nieuporządkowanych rzeczy, a nawet „bałagan”, doskonale oddaje bogactwo stylistyczne utworów. Niemal w każdej kolejnej miniaturze kompozytor zaskakuje nowymi pomysłami. Cykl otwiera odważnie stylizowany Oberek, po którym następuje ilustracyjna kompozycja Wikliny. W dalszej części pojawiają się, m.in.: utrzymane w impresjonistycznej konwencji Deszczowe tercje, dodekafoniczny Kanon, czy wieńcząca zbiór neoklasyczna Promenada. Miniatury, mimo różnorodnych inspiracji, łączą charakterystyczne dla stylu kompozytora cechy oraz przejrzysta faktura.

Okładkę do publikacji zaprojektował Stasys Eidrigevicius.

I Konwencja Muzyki Polskiej w maju w Warszawie

I Konwencja Muzyki Polskiej - Warszawa, 9-11 maja 2011 Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polską Radą Muzyczną, zaprasza na I Konwencję Muzyki Polskiej, która odbędzie się w dniach 9-11 maja 2011 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie (al. Niepodległości 213).

Konwencja adresowana jest do przedstawicieli polskiego środowiska muzycznego, w szczególności kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na stronie www.konwencjamuzyki.pl Udział w Konwencji jest bezpłatny.

To ogólnopolskie spotkanie środowiska muzycznego połączone będzie z dyskusją na temat różnych dziedzin muzyki i infrastruktury polskiej kultury muzycznej. Centralnym punktem Konwencji będzie prezentacja Raportu o stanie muzyki polskiej, przygotowywanego od października ubiegłego roku w zespole kilkunastu autorów, którego zabrakło podczas Kongresu Kultury Polskiej w 2009 roku w Krakowie. Konwencja zajmie się całokształtem spraw polskiej muzyki zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym: od muzyki poważnej, poprzez jazz, alternatywę, muzykę tradycyjną do muzyki popularnej. Prezentowane raporty i wystąpienia będą zawierały dane o uczestnictwie w kulturze, dostępie do muzyki, aktywności artystycznej i kulturoznawczej, wydawnictwach, mediach, instrumentarium kulturowym i infrastrukturze prawnej, w tym prawie autorskim. Część danych będzie porównana z danymi z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA i Czech, co związane jest z zaangażowaniem specjalistów z tych krajów. Panele dyskusyjne dotyczyć będą edukacji muzycznej, ram prawnych, zamówień kompozytorskich, wykonawstwa, obecności muzyki w mediach, wydawnictw i fonografii oraz muzykologii. Przewidziano także panele dyscyplinarne: jazz, muzyka poważna, muzyka popularna, alternatywa, muzyka tradycyjna i muzyka dawna. Wnioski z Konwencji posłużą sformułowaniu i realizacji długoletniej strategii w zakresie rozwoju muzyki polskiej, a także wyznaczeniu dodatkowych celów działalności Instytutu Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program Konwencjijest dostępny na stronie internetowej www.konwencjamuzyki.pl 

Patronat medialny nad Konwencją objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Gwarancje Kultury - nominacje

Gwarancja KulturyOgłoszono nominacje do nagród stacji telewizyjnej TVP Kultura – Gwarancji Kultury. W kategorii muzyka poważnawśród nominowanych znaleźli się w tym roku są: grupa Kwadrofonik, kompozytor Aleksander Nowak oraz zespół kameralny Meccorre String. TVP Kultura po raz pierwszy przyzna także Gwarancję Kultury w kategorii nowa nadziejarazem ze stypendium w wysokości 12 tys. zł. W dziedzinie muzyki poważnej nominowany został nastoletni wirtuoz akordeonu Bartosz Głowacki.

Galę wręczenia nagród będzie można obejrzeć 16 kwietnia 2011 rokuo godz. 19 w TVP Kultura.

To jak w końcu z tymi oklaskami? Savoir vivre dla muzyków i nie-muzyków

Łazienki ForMusicKolejny panel dyskusyjny z cyklu „Wieczory Czwartkowe”, organizowany przez Muzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic w ramach projektu „Łazienki ForMusic”, odbędzie się 14 kwietnia 2011 rokuo godz. 18.00 w Podchorążówce w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Tym razem pod nóż idą koncertowe obyczaje. Problem „kiedy klaskać?” urósł do rangi symbolu. Pojawia się niczym mantra, nieśmiertelny, zawsze, gdy w grę wchodzi „klasyka”. Jeśli nie odróżniasz recytatywu od arii, allegra sonatowego od wariacji, a rondellus przywodzi Ci na myśl kuchenne skojarzenia – ten panel jest właśnie dla Ciebie. Zaproszeni goście: Marcin Błażewicz – kompozytor, animator życia kulturalnego, Dziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Tomasz Opałka – kompozytor, zwycięzca konkursu „Wawel: Musica Festiva”, uczestnik Berlinale Talent Campus 2011, Ignacy Zalewski – kompozytor, student UMFC, zwycięzca Konkursu im. Tadeusza Bairda 2010 oraz Maria Peryt i Justyna Kiejda z Fundacji ForMusic– opowiedzą o zwyczajach panujących na sali koncertowej, wezmą pod lupę zachowania publiczności i muzyków. Zastanowią się, z czego wynikają elementy muzycznego savoir vivre’u. Wstęp wolny.

„Wieczory czwartkowe”to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych. Kolejne odbędą się w dniach: 12 maja, 16 czerwca, 14 lipca i 11 sierpnia 2011 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

VI Kurs Mistrzowski Dyrygentury Chóralnej im. Erica Ericsona

W Haarlem w Holandiiodbędzie się VI Kurs Mistrzowski im. Erica Ericsona. Intensywny, ośmiodniowy kurs poprowadzony zostanie przez dwóch mistrzów dyrygentury, Josa van Veldhovena (Holanda) i Michaela Gläsera(Niemcy), przy współudziale dwóch wiodących, profesjonalnych chórów: Nederlands Kamerkoororaz Netherlands Radio Choir. Adresatem kursu są młodzi, utalentowani dyrygenci chóralni.

Do udziału w kursie wybrano następujących dyrygentów:
• Zoltan Kocsis-Holper, Wegry, wiek: 28 lat, dyrygent chórów: Kórus Spontánusz oraz New Liszt Ferenc Chamber Choir
• Julia Sesé Lara, Hiszpania, wiek: 27, dyrygent chórów: Anton Bruckner Chamber Choir, Exaudio oraz Cor Sellarés
• Georg Hage, Niemcy, wiek: 31 lat, dyrygent: Universiteitskoor Musikhochschule Detmold, dyrektor artystyczny Achener Bachtage
• Bart van Reyn, Belgia, wiek: 31 lat, dyrygent Octopus Ensemble
• Tobias Löbner, Niemcy, wiek: 24 lata, dyrygent Hallenser Madrigalisten
• Matthias Stoffels, Niemcy, wiek: 33 lata, dyrygent Ensemberlino Vocale oraz Consortium Vocale Berlin, asystent Rundfunkchor Berlin

Repertuar: utwory na chór kameralny i symfoniczny

W dniach 27 czerwca – 1 lipca 2011 rokukurs będzie otwarty dla wolnych słuchaczy (dyrygenci chcący wziąć udział w kursie w charakterze wolnych słuchaczy proszeni są o przesłanie aplikacji – informacje na stronie kursu). Wyznaczone sesje kursu będą otwarte dla publiczności. Słuchaczy kursu oraz publiczność nie obowiązują ograniczenia wiekowe. Lekcje prowadzone będą w języku angielskim.

Więcej informacjiuzyskać można na stornie internetowej: www.ericericsonmasterclass.nl

(tłum. Joanna Warywoda)

II Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

II Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde odbędzie się w dniach 28 września - 4 października 2012 roku.

Konkurs przewidziany jest dla uczniów średnich szkół muzycznych w wieku od 16 do 25 lat (z podziałem na trzy grupy wiekowe) oraz dla studentów wydziałów wokalnych (z rozróżnieniem na dwie grupy: licencjat, magisterium) bez ograniczenia wiekowego.

Termin nadsyłania zgłoszeńupływa 30 czerwca 2012.

Kandydatów oceniać będzie międzynarodowe jury złożone z doświadczonych śpiewaków operowych oraz renomowanych profesorów akademii i uniwersytetów muzycznych.

Dodatkowe informacje (także w języku polskim) można uzyskać pod numerem telefonu 0049 39771 185500 (dr Sylwia Burnicka - Kaliszewska), e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na stronie www.internationaler-perotti-gesangswettbewerb.de

Hosenfeld/Szpilman-Gedenkpreis dla Katarzyny Naliwajek-Mazurek

Katarzyna Naliwajek z rektorem Saschą Spounem z Uniwersytetu w LuneburguDr Katarzyna Naliwajek-Mazurek (na zdjęciu) z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego została wyróżniona Nagrodą Hosenfeld/Szpilman-Gedenkpreis za rok 2011 za międzynarodową wystawę „Muzyka w okupowanej Polsce. 1939-1945”.

Nagroda ta począwszy od 2005 roku przyznawana jest co dwa lata przez Uniwersytet Leuphana w Lüneburgu za publikacje i badania muzykologiczne oraz projekty artystyczne dotyczące muzyków prześladowanych w okresie II wojny światowej, podejmujące temat oporu etycznego w tym okresie i popularyzujące postacie Wilma Hosenfelda i Władysława Szpilmana.

Wystawaprzedstawia wojenne losy muzyków, muzykologów i krytyków muzycznych za pośrednictwem różnorodnych dokumentów, zdjęć, fragmentów wspomnień, map, nagrań dźwiękowych oraz audiowizualnych relacji świadków epoki. Prezentowany jest również film dokumentalny Orkiestra o muzyce w Auschwitz w reżyserii Michała Bukojemskiego oraz film Stefana Themersona, Calling Mr Smith z muzyką m.in. Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina. Materiały archiwalne prezentowane na wystawie to w większości kopie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Żydowskiego Instytutu Historycznego, Biblioteki Narodowej oraz obozów Auschwitz-Birkenau, Majdanek i Stutthof. Wystawa zaprojektowwana przez warszawskie Studio 27 powstała przy współudziale Instytutu Muzykologii UW, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, BUW oraz berlińskiego Stowarzyszenia Room 28 e.V., z Frankiem Hardersem-Wuthenow, który zainicjował tę współpracę.

Wystawa odbyła się dotąd w ramach dwóch festiwali muzyki współczesnej‚ „Schleswig Holstein Musik Festival” (lipiec-sierpień 2010, niemiecka wersja językowa) i Festiwalu „Warszawska Jesień” (Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, wrzesień-październik 2010) oraz podczas Festiwalu „Musiques Interdites“ w Marsylii (czerwiec-lipiec 2010, we francuskiej wersji językowej). W dniu 9 listopada 2010 odbyło się otwarcie wystawy w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie, a w styczniu 2011 – na Uniwersytecie w Lüneburgu. Realizacja wystawy była dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej i Program „Europa dla obywateli 2007-2013” Komisji Europejskiej (Działanie 4 – Aktywna pamięć europejska). Produkcja i promocja wystawy w wersji niemieckiej była dofinansowana również przez niemiecką Fundację Lotto Stiftung.

Obecnie ekspozycję można oglądać w dniach 23 września - 16 października 2011w Warszawie w Galerii Brzozowa (ul. Jezuicka 4) podczas Festiwalu „Władysław Szpilman – pianista Warszawy. W stulecie urodzin”. Kolejne jeszcze w tym roku planowane są w Zgorzelcu i Görlitz oraz w Muzeum w Sosnowcu.

Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu w Szczecinie

Requiem Profesorowi Markowi JasińskiemuW dniu 16 kwietnia 2011 rokuo godzinie 18.00 w Kościele Seminaryjnym przy ulicy Papieża Pawła VI 2 w Szczecinie odbędzie się nadzwyczajny koncert, na którym zabrzmi Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu. Prawykonanie tego dzieła miało miejsce 1 marca w Sali Koncertowej im. R. Sucheckiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Była to największa, tego typu inicjatywa studencka w dziejach Uczelni, gdyż prezentowany utwór to dzieło zbiorowe sześciu kompozytorów, studentów prof. Jasińskiego, którzy wdzięczność swojemu zmarłemu przed rokiem mistrzowi postanowili wyrazić za pomocą muzyki. Inicjatywa nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca studentów wszystkich wydziałów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, którzy dobrowolnie i bezinteresownie pragnęli oddać w ten szczególny sposób - swoją pracą i poświęconym czasem - hołd temu Wspaniałemu Człowiekowi. Partie solowe śpiewały znakomite młode wokalistki młodego pokolenia: Agata Schmidt, Kamila Paciorkowska oraz Aleksandra Turalska. Było to wydarzenie bezprecedensowe w skali Polski, okazujące solidarność studentów we wspólnej, słusznej sprawie. Ponowne wykonanie w Szczecinie– mieście w którym prof. Marek Jasiński mieszkał – jest wspólną inicjatywą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego oraz Stowarzyszenia im. Profesora Marka Jasińskiego w Szczecinie.

Requiem Profesorowi Markowi Jasińskiemu, napisane przez kompozytorów: Łukasza Godylę, Szymona Godziembę-Trytek, Grzegorza Hinczewskiego, Katarzynę Kempińską, Jacka Kujawskiego oraz Jędrzeja Rocheckiego usłyszymy ponownie w interpretacji solistów: Aleksandry Turalskiej – sopran, Kamili Paciorkowskiej – mezzosopran i Agaty Schmidt – alt oraz chóru żeńskiego i orkiestry symfonicznej studentów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod dyrekcją Szymona Godziemby-Trytka. Przygotowanie chóru: Wioleta Durasiewicz.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Sinfonia Iuventus zagra z Agatą Szymczewską

Koncert Sinfonii IuventusW czwartek, 14 kwietnia 2011 rokuw Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją wybitnego dyrygenta Massimiliano Caldiego wystąpi jedna z najbardziej uznanych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Artystka wykona II Koncert skrzypcowy op. 61Karola Szymanowskiego. Ponadto w programie koncertu znajdą się kompozycje Zygmunta NoskowskiegoPoemat symfoniczny Step op. 66i Johannesa Brahmsa - III Symfonia F-dur op. 90.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Beethoven i wieczna kobiecość

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 201115. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 9-22 kwietnia 2011 roku, pod hasłem Beethoven i wieczna kobiecość. W jego programie, oprócz dzieł patrona Festiwalu, zaakcentowane zostały dwie rocznice obchodzone tego roku przez świat muzyczny: 200. rocznica urodzin Franciszka Liszta i 100. śmierci Gustava Mahlera.

Na Festiwal złoży się 20 koncertów symfonicznych i kameralnych, podczas których usłyszeć będzie można gwiazdy światowych estrad koncertowych oraz uznane polskie zespoły. Festiwal zainauguruje Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zagra pod dyrekcją Giancarlo Guerrero (dyrektora muzycznego Nashville Symphony) oraz Huberta Soudanta (dyrektora muzycznego Tokyo Symphony Orchestra). Sinfonię Varsovią poprowadzi Krzysztof Penderecki, a Wrocławską Orkiestrę Barokową Andrzej Kosendiak. Na estradzie zaprezentują się pianiści: Rudolf Buchbinder, Krzysztof Jabłoński i Muza Rubackyte, skrzypaczka Viviane Hagner, wiolonczelista Danjulo Ishizaka, flecista Massimo Mercelli oraz śpiewacy: Ekaterina Semenchuk, Camilla Thilling, Petra Lang, Christine Oelze, Michaela Kaune, Annely Peebo, Serena Benedetti, Neely Miricioiu, Brigitte Fournier, Tove Dahlberg, Iwona Hossa, Agata Zubel, Katia Bray, Thomas Bauer, Tomasz Konieczny, Rafał Bartmiński, Eric Stoklosa i Gnter Papendell.

Wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu będzie wykonanie obu pasji Jana Sebastiana Bachai pasjiKrzysztofa Pendereckiego. Pasję wg Św. JanaBacha usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Barokowej "Elbipolis" z Hamburga i Chóru Festiwalu Schleswig-Holstein prowadzonych przez Rolfa Becka, Pasję wg Św. MateuszaBacha wykonana Wrocławska Orkiestra Barokowa, Chór Filharmonii Wrocławskiej i Chór Chłopięcy Filharmonii Wrocławskiej dyrygowane przez Andrzeja Kosendiaka, a Pasję wg Św. Łukasza Pendereckiego podczas koncertu finałowego zaprezentuje sam kompozytor, prowadząc orkiestrę Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej w Białymstoku, Chór "Dumka" z Kijowa i Warszawski Chór Chłopięcy.

Festiwal Gorczyckiego na Śląsku

Festiwal G.G. Gorczyckiego 2011W dniach 9-30 kwietnia 2011 rokuodbędzie się największa impreza muzyczna województwa śląskiego – 6. Międzynarodowy Festiwal im. G.G.Gorczyckiego. Tegoroczna edycja będzie przebiegać pod hasłem Wielcy wirtuozi i wypełni ją ponad 20 koncertów w 12 miastach województwa śląskiego. Inspiracją dla tytułu stała się kolejna wielka rocznica w historii muzyki jaką jest 200. rocznica urodzin Franciszka Liszta. W 2010 roku obchodziliśmy tą samą rocznicę naszego wielkiego kompozytora i wirtuoza fortepianu – Fryderyka Chopina, stąd też na festiwalu zaplanowano wyjątkowy koncert „2010-2011 Chopin-Liszt” w wykonaniu amerykańskiego pianisty Kevina Kennera - zwycięzcy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który odbędzie się 25 kwietnia w Sali koncertowej Opery Śląskiej w Bytomiu.

Wśród zaproszonych wirtuozów usłyszmy ponadto Emmę Kirkby (Wielka Brytania), Leszka Możdżera, Marcina Wyrostka, Piotra Szymyślika, Stefanię True(Włochy), Jarosława Kitalę i wielu innych. Na festiwalu wystapią również znakomite zespoły m.in. London Baroque (Wielka Brytania), Orkiestra miasta Tychy AUKSO, Contrasto armonico (Włochy), Filharmonia Śląska, Opera Śląska, Filharmonia Zabrzańska, Śląska Orkiestra Kameralna, Colariage, Ślaski Chór Puzonowy, Next. Jak co roku przygotowany został wyjątkowy program, który charakteryzować będzie wirtuozowskie popisy solistów, które tak oczekiwane są przez słuchaczy.

Festiwal zainuguruje światowa premiera najnowszego projektu Marcina Wyrostka z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia pt. 8 pór roku w Chorzowskim Centrum Kultury o godz. 18.00. Zwycięzca II edycji programu „Mam Talent”, laureat kilkunastu międzynarodowych konkursów Marcina Wyrostek zaprezentuje na akordeonie program, który wypełnią dwa cykle koncertowe. Pierwszy z nich to Cztery pory roku z op. 8 włoskiego kompozytora Antonia Vivaldiego, drugi - Cztery pory rokuArgentyńczyka Astora Piazzolli. Wiele kompozycji doczeka się polskiej premiery, jak: koncert Haendel in Italy w wykonaniu światowej sławy sopranistki Emmy Kirkby z towarzyszeniem London Baroque Orchestra. Festiwalowy cykl ponad 20 koncertów zakończy 30 kwietnia 2011 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu o godz. 19.00 koncert pianisty jazzowego Leszka Możdżera z towarzyszeniem Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Marka Mosia. Koncert wypełnią MiniaturyLeszka Możdżera oraz Koncert fortepianowy op. 40, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i OrawaWojciecha Kilara (wstęp wolny).

Wiosna z Chopinem

Wiosna z Chopinem Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na „Wiosnę z Chopinem” - cykl wydarzeń, organizowanych od marca do czerwca 2011 roku.

Na jego program złożą m.in. pierwsza wystawaczasowa w Muzeum Chopina w Warszawie, zatytułowana Ufam, że zawsze będzie można coś dla Ciebie zrobić…(25 marca – 24 kwietnia 2011) oraz spotkania autorskie i panele dyskusyjnez udziałem uznanych muzykologów i autorów publikacji wydanych przez Instytut. W ramach „Wiosny” odbędzie się również Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Chopinie dla młodzieży do lat 17 (27 maja 2011) i II Dzień Dziecka w Żelazowej Woli i Muzeum Chopina.

Patronat medialny nad cyklem wydarzeń objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Rusza pierwsza edycja programu „Kompozytor- rezydent”

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca uruchomił pierwszą edycję programu „Kompozytor- rezydent”, nawiązującego do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi.

Program adresowany jest do zawodowych zespołów orkiestrowych w Polsce oraz kompozytorów, którzy w momencie uruchomienia programu nie ukończyli 40. roku życia. Polega na prezentacji dzieł wybranego twórcy podczas sezonu artystycznego danej instytucji muzycznej. Podstawową częścią programu jest zamówienie i prawykonaniejednej nowej kompozycji. Celem programu jest promocja współczesnych kompozytorów, którzy poprzez systematyczną prezentację swoich dzieł mają szansę zaistnieć i utrwalić się w świadomości słuchaczy.

Pierwsza edycja programu obejmuje sezon 2011/2012.

Termin nadsyłania zgłoszeńupływa w dniu 30 kwietnia 2011, zaś termin wyboru projektów w dniu 15 maja.

Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie kompozytor i zespół orkiestrowy.

Szczegółowe informacje na temat programu wraz z formularzem aplikacyjnym dostępne są na stronie www.imit.org.pl

Zwycięstwo polskiego BMF Piano Trio w konkursie w Londynie

BMF TrioBMF Piano Trio w składzie: Bartłomiej Wezner (fortepian), Michał Szałach (skrzypce), Filip Syska (wiolonczela) zwyciężyło w prestiżowym konkursie St Martin's Chamber Music Competition pod patronatem sir Neville'a Marrinera w Londynie. Jest to kolejny sukces młodych kameralistów po zdobyciu I nagrody w grudniu 2010 roku w 19. International Chamber Music Competition in Thessaloniki (Grecja). Polski zespół rywalizował w finale z zespołami Muse Piano Quintet (Royal College of Music in London) oraz Quadrophonia Saxophone Quartet (Guildhall School of Music and Drama i Royal Northern College of Music). Oprócz głównej nagrody artyści otrzymali propozycję promocji na terenie Wielkiej Brytanii.

 Konkurs kameralny St Martin's Chamber Music Competition odbywa sie od kilku lat w Londynie na słynnym placu Trafalgar Square, gdzie mieści się świątynia St Martin's Church. Kościół wybrała na swą siedzibę jedna z najlepszych i najbardziej cenionych orkiestr kameralnych na świecie - Academy of St Martin in the Fields. Tam odbył się pierwszy koncert tego znakomitego zespołu i tam orkiestra koncertuje do dzisiaj. Do 1992 roku dyrektorem artystycznym orkiestry Academy of St Martin in the Fields był znakomity skrzypek, a później jeden z najlepszych brytyjskich dyrygentów - Sir Neville Marriner, który objął honorowy patronat nad konkursem St Martin's Chamber Music Competition.
W skład jury tegorocznej edycji konkursu weszły wybitne postaci muzycznego świata Wielkiej Brytanii, m.in. skrzypek Simon Standage i waltornista Dave Lee. Konkurs składał się z trzech etapów. Po wstępnej selekcji wyłoniono sześć zespołów, które wystąpiły na trzech koncertach pólfinałowych w dniach 7, 8 i 11 marca 2011 roku. Najlepsze trzy zespoły w dniu 29 marca 2011 roku miały możliwość walczyć o zwycięstwo w konkursie.

BMF Piano Trio (na zdjęciu) zostało założone w grudniu 2008 roku. Trzech młodych muzyków związanych z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy postanowiło połączyć siły na polu trudnej formy tria fortepianowego. Zespół korzystał z artystycznej opieki wybitnych polskich artystów, m. in: Andrzeja Bauera, Ewy Pobłockiej, Vadima Brodskiego, Elli Susmanek, Marcina Sikorskiego (Trio Polskie) oraz Kwartetu Śląskiego.

Raport o stanie muzyki polskiej

Instytut Muzyki i Tańca Instytut Muzyki i Tańca udostępnił na swojej stronie internetowej obszerne fragmenty Raportu o stanie muzyki polskiej, przygotowywanego z myślą o prezentacji podczas I Konwencji Muzyki Polskiej w maju 2011 roku w Warszawie.

W Raporcie, po raz pierwszy w Polsce po 1989 roku, przedstawiony został "fotograficzny zapis" życia muzycznego, działających artystów i kompozytorów, muzykologów, dziennikarzy, krytyków, instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych. Zespół ekspertów opisuje system edukacyjny, sposoby finansowania kultury muzycznej, ramy prawne, aktywność artystyczną środowiska, działalność mediów, wydawnictw, firm fonograficznych oraz udział słuchaczy i widzów w życiu muzycznym Polski. Raportskłada się z analitycznych części opisowych oraz szeregu tabel i zestawień. Inicjatorem powstania Raportujest dyrektor IMIT, Andrzej Kosowski, koordynatorem merytorycznym i jednym z autorów - Andrzej Chłopecki, a koordynacją organizacyjną zajmuje się Joanna Grotkowska. Wśród pozostałych autorów znajdują się: Maria Baliszewska, Antoni Beksiak, Andrzej Białkowski, Paweł Brodowski, Bartek Chaciński, Marcin Flint, Aleksandra Jagiełło-Skupińska, Maciej Karłowski, Krzysztof Komarnicki, Viola Łabanow, Remigiusz Mazur-Hanaj, Agata Sapiecha, Paweł Sztompke oraz Kamila Stępień-Kutera.

Raport o stanie muzyki polskiejdo pobrania w pełnej wersji będzie dostępny przed I Konwencją Muzyki Polskiej, obecnie dostępne są jego fragmenty. Szczegółowe informacje na stronie www.imit.org.pl

Konkurs Pianistyczny im. Béli Bartóka

Międzynarodowe Towarzystwo Muzyczne im. Béli Bartóka i Collegium Hungaricum Vienna zapraszają do udziału w II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Béli Bartóka,który odbędzie się w dniach 18-20 listopada 2011 roku w Wiedniu. Konkurs przeznaczony jest dla młodych muzyków urodzonych między 1983 a 2004 rokiem.

Wymagania: wykonanie kompozycji fortepianowych dostosowanych poziomem trudności do wieku uczestnika. W trakcie jednego recitalu uczestnik zobowiązany jest wykonać następujący program:
- jeden utwór Béli Bartóka
- jeden utwór J.S. Bacha lub W.A. Mozarta
- jeden utwór dowolny.
Uczestnicy konkurs grać będą na fortepianie marki Bösendorfer

Miejsce: Collegium Hungaricum, 1020 Wiedeń, Hollandstrasse 4, Austria.

Termin nadsyłania zgłoszeń: 30 września 2011

Uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury.

Zgłoszenia należy przesyłać na adres:

Béla Bartók Internationaler Musikverein
A-1060 Wien
Girardigassaw 1/25

Opłatę zgłoszeniową w kwocie 30 Euro należy uiścić w biurze Collegium Hungaricum, w dniach 18-20 listopada 2011.

Dodatkowe informacje można uzyskać pisząc na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub na stronie internetowej: www.belabartok.at

(tłum. Joanna Warywoda)

Zmarł Bronisław Kazimierz Przybylski

Bronisław Kazimierz PrzybylskiDnia 4 kwietnia 2011 roku w Łodzi zmarł znany kompozytor i pedagogBronisław Kazimierz Przybylski. Miał 70 lat.

Artysta przez pół wieku dzielił się wiedzą i talentem z uczniami szkół muzycznych i studentami Akademii Muzycznej w Łodzi. W tej ostatniej (kiedy jeszcze nazywała się Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną) studiował teorię muzyki i kompozycję, a potem – pełnił w niej funkcje kierownicze (prorektora, dziekana, kierownika Katedry Kompozycji). Wygłaszał również wykłady na uczelniach zachodnioeuropejskich.
Jego dorobek kompozytorski obejmuje wszystkie klasyczne gatunki muzyczne, a ponadto muzykę elektroniczną, filmową, teatralną, baletową. Długa lista wykonań (również i zagranicznych), wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu i wysokie odznaczenia państwowe dowodzą, że była to twórczość istotna i trafiająca do słuchaczy.
Od wielu lat był Prezesem Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Łodzi. Dzięki jego talentom organizatorskim i dyplomatycznym od bez mała trzydziestu lat na terenie Akademii odbywają się wiosenne i jesienne cykle koncertów pod szyldem "Musica Moderna". Ich główną ideą jest prezentacja najnowszej twórczości łódzkiego środowiska kompozytorskiego i zachęcenie studentów do wykonywania nowej muzyki.