polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Pierwszy Festiwal Góreckiego

HMG Festival 2011I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiegoodbędzie się w Krakowie w dniach od 3 do 5 czerwca 2011 roku. Na festiwalu prezentowana będzie światowa muzyka współczesna ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego oraz innych polskich kompozytorów. Podczas pierwszej edycji zabrzmią - oprócz dzieł Patrona - także utwory Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Piotra Ślęczka, Aleksandra Lasonia oraz kompozytorów zagranicznych, między innymi: Alfreda Schnittke, Žibuoklė Martinaitytė, Peterisa Vasks’a, Arnolda Schönberga, Albana Berga.

Festiwal umożliwi słuchaczom udział w koncertach wykonywanych przez artystów światowego formatu. Ma formułę otwartą o charakterze cyklicznym, odnawianym co roku. Jest on adresowany do szerokiej publiczności w województwie małopolskim. Koncerty odbywać się będą m.in. w zabytkowych wnętrzach, historycznie związanych z miastem Kraków, do których należą m.in.: Bazylika OO. Franciszkanów, Kościół św. Katarzyny oraz także w Sali Koncertowej i Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie www.hmgfestival.pl

Opera Nova gościnnie w Luksemburgu

Festival de WiltzOd 29 czerwca do 1 lipca 2011 roku zespółOpery Nova w Bydgoszczy występować będzie na Letnim Festiwalu Muzycznym w Wiltz w Luksemburgu.

Bydgoscy artyści gościli już tam czterokrotnie, wykonując: Czarodziejski flet (1998), Nabucco (2002). Skrzypka na dachu (2004) i Madama Butterfly (2008). Tym razem przedstawią dwukrotnie operę W.A Mozarta Czarodziejski fletoraz zaprezentują się w Gali Operowej. Małgorzata Ratajczak, Victoria Vatutina, Magdalena Polkowska, Agnieszka Piass, Pavlo Tolstoy, Bartłomiej Tomaka wykonają m.in. fragmenty z Traviaty, arie i duety z Carmen, Trubadura, Napoju miłosnego, Nabucca, Madama Butterfly. Orkiestrą i Chórem Opery Nova dyrygować będzie Maciej Figas.

Więcej informacji - na stronie Festiwalu: www.festivalwiltz.lu

Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu

3. Zjazd Studentów Muzykologii 20113. Zjazd Naukowy Studentów Muzykologiiodbędzie się w Poznaniu, w dniach od 5 do 9 czerwca 2011 rokuw siedzibie Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. To coroczne spotkanie ma na celu prezentację zainteresowań i osiągnięć badawczych studentów muzykologii ze wszystkich ośrodków w kraju. Gościem specjalnym Zjazdu będzie prof. Karol Bergerze Stanford University, który wygłosi wykład zatytułowany Kanon muzyczny. Po nim nastąpi dyskusja na temat Muzykologia w świetle współczesnej humanistyki.

Organizatorem Zjazdu jest Koło Naukowe Studentów Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Laboratorium Myśli Muzycznej.

ZOBACZ: program 3. Zjazdu – plik pdf

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Jubileuszowe Święto Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce

ŻurawliXXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2011 w swoim jubileuszowym wydaniu odbędzie się w dniach 24-29 maja 2011 rokuw Białymstoku, a także m. in. w Warszawiei Krakowie. Podczas tegorocznej edycji będzie można usłyszeć chóry prezentujące przeróżne tradycje wschodniego chrześcijaństwa z takich krajów, jak: Łotwa, Armenia, Rosja, Białoruś, Szwecja, Gruzja, Litwa, Francja, Ukraina, Mołdawia, Słowacja, czy Kazachstan. Z okazji XXX-lecia Festiwalu, wśród wykonawców znajdą się zwycięzcy jego poprzednich edycji, otrzymujące wyróżnienia na wszystkich światowych imprezach tego niszowego gatunku. Wywodzących się z różnych państw i środowisk, wyznań i kultur chórzystów ze wszystkich 30 chórów biorących udział w tegorocznej edycji Festiwalu, oprócz profesjonalizmu wykonania łączy ogromny zapał do prezentowania dorobku muzycznej spuścizny wschodniego chrześcijaństwa w jego prawosławnych, ormiańskich, staroobrzędowych, grekokatolickich czy koptyjskich odmianach. Spotkają się na nim zarówno chórzyści chwalący Boga podczas nabożeństw w świątyniach, członkowie chórów akademickich, jak też i profesjonalni muzycy filharmonii. Nie jest to tylko uczta dla ucha i duszy ale też dla oczu. Występy artystów nierzadko podkreśla ich regionalny strój, co razem tworzy wyjątkowe i niezapomniane widowisko.

Więcej...

Mikołaj Górecki z Euterpe

Mikołaj GóreckiDnia 16 maja 2011 roku Mikołaj Górecki (na zdjęciu) podpisaniem trzech umów wydawniczych na Uwerturę na kwartet smyczkowy, Sonatę na fortepianoraz Nokturnna orkiestrę rozpoczął współpracę zWydawnictwem EUTERPE, które stało się drugim, obok PWM, wydawcą twórczości kompozytora. Utwory zostaną opublikowane do końca tego roku.

Jednym z ważnych punktów umów była aktywna promocja kompozytora. EUTERPE rozpoczęło pracę od stworzenia opartej o najnowocześniejsze technologie informatyczne strony internetowej kompozytora, dostępnej już pod adresem www.mikolajgorecki.pl

Nowojorska premiera „Requiem” Romana Maciejewskiego

Roman MaciejewskiPodczas koncertu kończącego sezon 2010/2011 w Osterhout Concert Theatre (Binghampton, stan Nowy Jork, USA), w dniu 8 maja 2011 roku wykonano Requiem Romana Maciejewskiego. Była to nowojorska premiera I części tego utworu. Utwór zabrzmiał w wykonaniu University Symphony Orchestra (Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu w Binghampton) pod dyrekcją Timothy’ego Perry oraz chór Uniwersytetu pod dyrekcją Bruce’a Bortona. Oprócz Requiem Maciejewskiego publiczność usłyszała także Glorię Francisa Poulenca.

Oba utwory nawiązują do liturgii Mszy Świętej oraz skomponowane zostały pod koniec lat 50., niemniej jednak bardzo się od siebie różnią. Gloria Poulenca to jeden z najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych utworów kompozytora, podczas gdy Requiem Maciejewskiego nie jest znanne szerszej publiczności. Dyrygent Thimothy Perry, dla którego było to zakończnie jego dwudziestego piątego sezonu na stanowisku dyrektora Orkiestry Symfonicznej Universytetu w Bighamton, wspomina, jak po raz pierwszy usłyszał utwór polskiego kompozytora: „Jechałem samochodem kiedy w radio usłyszałem Requiem. Siła i piękno tego utowru poruszyły mnie do tego stopnia, że zjechałem na pobocze i zatrzymałem auto żeby go wysłuchać. To najlepsze, nieznane dzieło jakie kiedykolwiek usłyszałem. Ponad rok zajęło mi odnaleznienie partytury jego poszczególnych części w Polsce i sprowadzenie ich do nas. Wykonamy jednie pierwszą część dzieła, zbudowaną w oparciu o teksty Kyrie, którą Maciejewki komponował przez 15 lat od zakończenia II Wojny Światowej i którą zadedykował jej ofiarom. To monumentalna kompozycja, która znakomicie uzupełnia sie z Glorią Poulenca."
Jako soliści wystąpili: Christina Kompar (w kompozycji Poulenca) oraz Kathleen Jasinskas - sopran, Cabiria Jacobsen - mezzo-sopran, Richard Leonberger - tenor oraz William Roberts – baryton (w kompozycji Romana Maciejewskiego).

Dodatkowe informacje na stronie: www.binghamton.edu/music

(tłum. Joanna Warywoda)

Zmarł Janusz Ambros

Janusz AmbrosDnia 18 lutego 2011 roku w Madrycie zmarł Janusz Ambros - dyrygent, kompozytor, pedagog i animator kultury. Miał 91 lat.

Janusz Ambros (ur. 1 sierpnia 1920, Kraków) studia muzyczne ukończył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie u Artura Malawskiego. W latach 1955-1972 był kierownikiem artystycznym i dyrygentem orkiestry symfonicznej w Rzeszowie. Od 1961 do 1972 roku kierował zainicjowanymi przez siebie Dniami Muzyki Kameralnej w Łańcucie (obecnie Muzyczny Festiwal w Łańcucie). Od 1972 roku był chórmistrzem i dyrygentem Opery Wrocławskiej, a od 1974 - także wykładowcą w PWSM w Krakowie i Wrocławiu.

(inf. nadesłana - Andrzej Szypuła)

Chopin and his Critics: An Anthology - spotkanie autorskie

AnthologyDnia 26 maja 2011 rokuo godz. 18.00 w sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) odbędzie się drugie z cyklu spotkań autorskich, organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w ramach cyklu „Wiosna z Chopinem”. Prof. Irena Poniatowska zaprezentuje najnowszą książką wydaną przez Instytut pod tytułem Chopin and his Critics: An Anthology. Spotkanie poprowadzi Artur Szklener.

Książka ta jest unikalną edycją antologii krytyki muzycznej o Chopinie i jego dziele od czasów życia kompozytora do I wojny światowej. To świadectwo recepcji zarówno osobowości, jak i fenomenu twórczości Chopina w 6 krajach europejskich – Polsce, Rosji, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Austrii. Antologia krytyki muzycznej poświęconej Chopinowi w XIX wieku jest potrzebna ze względów poznawczych, porównawczych, dydaktycznych i badawczych dla szerokiego środowiska naukowego – humanistycznego, muzycznego i wielkiej rzeszy melomanów, krytyków i publicystów. Idea ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem w międzynarodowym środowisku muzycznym i muzykologicznym. Publikacja przeznaczona jest dla odbiorców zagranicznych, stąd teksty pozostały w językach oryginalnych - francuskim, niemieckim i angielskim. Koordynatorem projektu i redaktorem publikacji jest prof. Irena Poniatowska.

Patronat medialny nad cyklem "Wiosna z Chopinem" objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Wyniki konkursu I edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”

Instytut Muzyki i TańcaW dniu 11 maja 2011 roku komisja konkursowa, w skład której weszli eksperci zgłoszeni przez Związek Kompozytorów Polskich (Krzysztof Knittel) i Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków (Katarzyna Janczewska-Sołomko) oraz przedstawiciel Instytutu Muzyki i Tańca (Brygida Błaszczyk) wyłoniła projekty przeznaczone do realizacji w I edycji programu "Kompozytor - rezydent", obejmującej sezon artystyczny 2011/2012. Spośród wszystkich, niezwykle ciekawych i wartościowych dziesięciu zgłoszonych projektów, komisja kierując się poprawnością formalną oraz wartością merytoryczną nadesłanych propozycji zatwierdziła do realizacji następujące wnioski:


Polska Orkiestra Radiowa
jest zespołem o dużym dorobku artystycznym i reprezentuje wysoki poziom profesjonalny, co w ostatnich latach jest niewątpliwie zasługą jej dyrektora, Łukasza Borowicza. POR jest jedną z nielicznych w kraju orkiestr ściśle związanych z Polskim Radiem, dysponuje własną, bardzo dobrą salą koncertową, zaś koncerty, na których zostaną wykonane utwory kompozytora-rezydenta będą transmitowane lub retransmitowane na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Maciej Zielińskinależy do grona wybitnych twórców młodego pokolenia i posiada w swoim dorobku wiele oryginalnych kompozycji, zaś jego twórczość kompozytorska, w tym muzyka filmowa wielokrotnie nagradzana była w kraju i za granicą. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż POR planuje zamówienie i prawykonanie dzieła o znaczących rozmiarach, 30-minutowej V Symfonii.

Radomska Orkiestra Kameralnajest profesjonalnym zespołem muzycznym, który po raz pierwszy w okresie powojennym osiągnął stabilność i odgrywa istotną rolę w kreowaniu życia kulturalnego, a szczególnie muzycznego w Radomiu. Kompozytor-rezydent, Przemysław Zychjest związany ze środowiskiem radomskim, tak więc wspólna z zespołem realizacja zamierzenia artystycznego z pewnością będzie miała duże znaczenie dla społeczności miasta. W ramach realizacji programu zostanie zamówiony i prawykonany jego obszerny, 20 minutowy utwór na orkiestrę smyczkową -Foksal 13.

Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina od kilku już lat organizuje znakomity cykl koncertów muzyki współczesnej contem. ucha, który zdobył serca młodej łódzkiej widowni ciekawym, różnorodnym programem, prezentując wybitne indywidualności kompozytorskie i wykonawcze, nie stroniąc od wydarzeń pozamuzycznych, takich jak instalacje i performance. W 2012 roku przedstawi młodego, wybitnego kompozytora Andrzeja Kwiecińskiego, który kształcił się Królewskim Konserwatorium w Hadze, m.in. u Martijna Paddinga, Yannisa Kyriakidesa i Louisa Andriessena. Najmłodszy w tym gronie kompozytor otrzymał możliwość skomponowania I Symfoniioraz wykonania jego 3 innych utworów.

Wykonanie w ramach programu wszystkich utworów odbędzie się w trakcie przyszłego sezonu koncertowego wnioskujących instytucji. Szczegółowe informacje dotyczące wyboru projektów oraz protokół obrad dostępne są na stronie internetowej IMiT w zakładce programy: www.imit.org.pl

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie4. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowieodbędzie się w dniach 19-22 maja 2011 roku. Tegoroczną edycję zainauguruje koncert legendy japońskiego studia Ghibli - Joe Hisaishiego. Będzie to pierwszy koncert kompozytora w Europie. Oskarowe Spirited Away: W krainie bogów czy Ruchomy Zamek Hauru z filmów Hayao Miyazakiego, suity z filmów Takeshi Kitano (m.in. Hana-bi, Kids Return, Summer) na monumentalny skład dwustu pięćdziesięciu wykonawców zabrzmią na scenie nowohuckiej Fabryki Snów – w hali ocynowni ArcelorMittal w Nowej Hucie pod batutą samego kompozytora.

W bogactwo muzyki komputerowych alternatywnych światów wprowadzi publiczność seria kultowych tytułów Studia Square Enix. Widzowie zobaczą i usłyszą niezwykły i wielokrotnie nagradzany program: Distant Worlds: music from Final Fantasyz materiałem przygotowanym przez Nobuo Uematsu i Masashiego Hamauzu. Bogactwo dźwięków jednej z najbardziej kultowych gier komputerowych zilustrują materiały video w najwyższej jakości HD. Masashi Hamauzuodwiedzi Kraków, by spotkać się ze swoimi fanami, a koncert poprowadzi jeden z najważniejszych dyrygentów nurtu, odkrywca muzyki gier komputerowych i jej niestrudzony promotor - Arnold Roth. W Krakowie premierę będzie mieć także najnowszy materiał muzyczny do legendarnej polskiej gry komputerowej Wiedźmina 2, autorstwa polskich kompozytorów: Adama Skorupy i Krzysztofa Wierzynkiewicza.
Na specjalne zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego powstał kolejny innowacyjny projekt symultaniczny rozpoczynający nową serię festiwalowych wykonań. We współpracy z Studiem Disneya odtworzona zostanie pierwsza część przeboju kinowego: Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły. Gościem specjalnym festiwalu będzie kompozytor muzyki do tego disnejowskiego hitu - Klaus Badelt. Festiwal otwiera się także na twórczość jednego z najciekawszych osobowości młodego pokolenia w polskiej muzyce filmowej - krakowskiego kompozytora Bartosza Chajdeckiego. Z udziałem gwiazd polskiego kina, m.in. Macieja Zakościelnego, Antoniego Pawlickiego, Jana Wieczorkowskiego, po raz pierwszy w Polsce wykonana zostanie muzyka do jednej z najważniejszych produkcji telewizyjnych ostatnich lat - Czasu Honoru.

Trzecia Symfonia Góreckiego w Los Angeles

Henryk Mokołaj Górecki III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnych" Henryka Mikołaja Góreckiego zabrzmi aż czterokrotnie w Los Angelesw Stanach Zjednoczonych, w dniach 26-29 maja 2011 roku. Słynną kompozycję wykona Los Angeles Philharmonic pod batutą Maestro Gustavo Dudamela, a w roli solistki wystąpi Jessica Rivera(sopran). Koncerty odbędą się w Walt Disney Concert Hall.

W programie znajdzie się również III Symfonia Johannesa Brahmsa.

Więcej informacji - na stronie: www.laphil.com

Orkiestra Muzyki Nowej w Pekinie

Beijing Modern Music Festival 2011 Orkiestra Muzyki Nowej wystąpi na prestiżowym festiwalu muzyki współczesnej Beijing Modern Music Festival, organizowanym w Pekiniew dniach 23-24 maja 2011 roku.

OMN powstała w 1996 roku przy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, z inicjatywy kompozytora Aleksandra Lasonia, z intencją propagowania klasyki XX wieku i promowania twórczości kompozytorów współczesnych. Obecnie trzon orkiestry to wykładowcy i absolwenci katowickiej akademii. W Pekinie OMN wystąpi pod dyrekcją Szymona Bywalca. Koncert odbędzie się 23 maja w sali koncertowej Centralnego Konserwatorium Muzycznego. Artyści wykonają utwory George'a Crumba, Tristana Muraila oraz współczesnych kompozytorów chińskich - Jia Daqun i Yu Pengfei, a także skomponowane specjalnie na tę okazję dzieła wybitnych polskich kompozytorów: Jakuba Tomasza Opałki i Marcina Rupocińskiego. Następnego dnia wystąpi kwintet Lasoń Ensemble - Kameraliści Miasta Mikołowa, wyłoniony ze składu OMN. W programie tego koncertu znajdą się utwory kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i Aleksandra Lasonia.

Więcej informacji na stronie Beijing Modern Music Festival - www.bmmf.org.cn

źródło: Culture.pl

Nowe programu IMITu dla twórców muzyki tradycyjnej oraz badaczy muzyki

Instytut Muzyki i TańcaDepartament muzyki Instytutu Muzyki i Tańca uruchomił klejne dwa programy - „Szkoła Mistrzów Tradycji” i „Muzyczne białe plamy”.

Program „Szkoła Mistrzów Tradycji”ma na celu upowszechnianie zanikających umiejętności tradycyjnej gry na instrumentach i śpiewu. Idea programu, rozpowszechniona w wielu krajach o rozwiniętej kulturze muzycznej, służy popularyzacji i podtrzymywaniu tradycji polskiej kultury muzycznej. Program adresowany jest do instytucji i organizacji zajmujących się kultywowaniem rodzimej tradycji muzycznej oraz do polskich artystów muzyków ludowych.
W ramach realizacji programu IMIT oferuje wsparcie finansowe warsztatów, w trakcie których artyści muzycy ludowi i ich uczniowie nauczać będą tradycyjnej gry na instrumentach i śpiewu. Pierwsza edycja programu trwa od 15 lipca do 15 grudnia 2011 roku, zaś termin naboru wniosków upływa w dniu 15 czerwca 2011 roku.

Program „Muzyczne Białe Plamy” skierowany jest do polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w Polsce lub na świecie, dotyczących zaniedbanych i mało poznanych obszarów 800-letniej muzyki polskiej. Powstałe w jego wyniku materialne efekty - prace naukowe, katalogi, opracowania źródłowe, czy rekonstrukcje utworów przyczynią się do wypełnienia luk w stanie wiedzy dotyczącej polskiej muzyki w szerokim ujęciu chronologicznym i gatunkowym.
Pierwsza edycja programu trwa od 1 października 2011 do 30 czerwca 2012 roku. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 30 czerwca 2011 roku.

Szczegółowe informacje o programach wraz z wnioskami aplikacyjnymi dostępne są na stronie www.imit.org.pl

Chóry z Brazylii, Ekwadoru, Singapuru, Anglii, Litwy, Szwecji, Rosji, Turcji i Węgier w Sopocie

Mundus Cantat 2011Siódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot”odbędzie się w dniach 21-29 maja 2011 roku. W Sopocie zagoszczą chóry z Brazylii, Ekwadoru, Singapuru, Anglii, Litwy, Szwecji, Rosji, Turcji oraz Węgier. Tym razem miastem zawładnie młodzież, bowiem większość uczestników to chóry dziecięce i młodzieżowe. Popularność wspólnego śpiewania wśród młodzieży na całym świecie rośnie, czego dowodem są również kolejne edycje festiwalu „Mundus Cantat”, na które przyjeżdża coraz więcej takich chórów.

Festiwal Mundus Cantat jest niepowtarzalnym w skali kraju wydarzeniem muzycznym, w którym biorą udział chóry z całego świata i gdzie przyznawane są nagrody w różnorodnych kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka i ludowa, gospel, jazz i spirituals. Poprzednie edycje gościły ponad trzy tysiące uczestników z 21. krajów, m.in.: USA, Kolumbii, Filipin, Singapuru, Brazylia, Puerto Rico, Japonii, Szwecji, Finlandii, Francji, Niemiec, Bośni i Hercegowiny. Głównymi organizatorami festiwalu są Bałtycka Agencja Artystyczna BART, Fundacja Mundus Cantat, Urząd Miasta Sopotu i Sopocki Chór Festiwalowy Mundus Cantat. Nad merytoryczną stroną festiwalu czuwa rada artystyczna pod przewodnictwem prof. Marcina Tomczaka, prorektora ds. artystycznych i studenckich Akademii Muzycznej w Gdańsku, kierownika artystycznego i dyrygenta Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego.

W programie festiwalu organizatorzy przewidzieli wiele koncertów towarzyszących oraz barwną paradę chórów ulicą Monte Cassinopołączona z ceremonią otwarcia. W tym roku, w związku z dalszym remontem Opery Leśnej w Sopocie, ceremonia otwarcia odbędzie się w Muszli Koncertowej na sopockim Molo, a na potrzeby Koncertu Finałowego zostanie postawiona specjalna scena plenerowa na Molo. Przesłuchania chórów w ramach poszczególnych kategorii odbędą się w sopockim kościele Gwiazda Morza.
Niewątpliwym urozmaiceniem festiwalu będzie udział profesjonalnego chóru kameralnego Academia Concerto z Brazylii, który zaprezentuje się w wielu koncertach towarzyszących festiwalowi. Academia Concerto jest profesjonalną grupą zrzeszającą 24 osoby z międzynarodowym doświadczeniem jako śpiewacy chóralni, soliści i nauczyciele wokalistyki. Festiwal wzbogaci również udział meksykańskiej sopranistki Susany Mijangos, która wykona recital pieśni z różnych stron świata: Meksyku, Hiszpanii, Rosji i Polski. Susana Mijangos jest absolwentką Narodowego Konserwatorium Muzycznego w Meksyku i jako śpiewaczka operowa wcielała się w wiele postaci w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie.
Rok 2011 rok jest rokiem obchodów 270. rocznicy śmierci Antonio Vivaldiegoi z tej okazji podczas festiwalu odbędzie się koncert oratoryjny, w którym wystąpią soliści: Susana Mijangos i kontratenor Michał Wajda-Chłopicki, absolwent Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, który wykona partie altowe. W koncercie wezmą również udział sopockie chóry: Sopocki Chór Festiwalowy MUNDUS CANTAT i PRO ANIMA. W programie koncertu znajdą się Credo i Gloria tego wybitnego kompozytora.
Festiwal Mundus Cantat przyłączył się do projektu Sing for Japanorganizowanego przez The Choir Project. W trakcie koncertu finałowego uczestnicy zaśpiewają wspólnie utwór Cantate Domino japońskiego kompozytora Ko Matsushita, a w trakcie koncertu będą zbierane datki na rzecz dotkniętej kataklizmem Japonii.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej...

Fryderyki 2011 - laureaci

Paweł Łukaszewski na gali wręczenia Fryderyków 2011W poniedziałek, 9 maja 2011 roku w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny w Warszawie zostały wręczone nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2011. W kategorii muzyka poważna tym razem zdecydowanie zwyciężyła muzyka współczesna.

Za Album Roku w dziedzinie muzyki chóralnej i oratoryjnejuznano płytę Laudate Dominum(Musica Sacra Edition), nagraną przez Chór Katedry Warszawsko-Praskiej "Musica Sacra", na której znalazły się kompozycje m.in. Ireny Pfeiffer, Stanisława Kwiatkowskiego, Kazimierza Wiłkomirskiego, Stanisława Moryto, Mariana Borkowskiego i Pawła Łukaszewskiego (na zdjęciu). W kategorii Album Roku Muzyka Kameralnastatuetkę otrzymali Sławomir Tomasik i Robert Morawski za nagranie utworów skrzypcowych Karola Szymanowskiego (FFV Records). Natomiast SymfonieWitolda Lutosławskiego (CD Accord Music Edition) w wykonaniu NFM Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Jacka Kaspszyka zdobyły nagrodę Fryderyka w kategorii muzyki symfonicznej i koncertującej. Za Album Roku Muzyka Współczesnauznano reedycję świetnego wykonania Requiem Missa Pro DefunctisRomana Maciejewskiego pod dyrekcją Tadeusza Strugały (Polskie Nagrania „Muza”), a statuetkę Fryderyka w kategorii Kompozytor Roku odebrał Marian Borkowski.

W pozostałych kategoriach doceniono wielkich polskich twórców minionych epok: Bartłomieja Pękiela, którego msze i motety w interpretacji zespołu „Il Canto” otrzymały Fryderyka w dziedzinie muzyki dawnej i barokowej, a także Fryderyka Chopina – płyta Wydanie Narodowe Chopina w formacie Super Audio(BeArTon) została uznana za Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Wyróżniono również polskich wykonawców – płyta Piotra Anderszewskiego z utworami fortepianowymi Schumanna (EMI MUSIC) uzyskała statuetkę w kategorii Album Roku Recital Solowy, natomiast Wrocławska Orkiestra Barokowa odebrała nagrodę za Fonograficzny Debiut Roku.

Złotym Fryderykiem w dziedzinie muzyki poważnej w tym roku został wyróżniony Jerzy Maksymiuk.

Sukces Marcina Stańczyka w Stanach Zjednoczonych

Marcin StańczykKompozycja Nibiru na zespół kamerlany (2009)Marcina Stańczyka zdobyła II nagrodę 15. edycji konkursu kompozytorskiego Salvatore Martirano Award, organizowanego przez Uniwersytet Illinois w Urbana-Champaign w Stanach Zjednoczonych.

Na konkurs nadesłano 286 partytur. Pierwsze miejsce jury przyznało Louisowi Aguirre (1968, Kuba/Dania) za Ochosi for string quartet.

Utwór polskiego kompozytora zostanie wykonany przez University of Illinois New Music Ensemble pod dyrekcją Stephena Taylora na koncercie galowym konkursu 17 listopada 2011 roku w Colwell Playhouse Theatre oraz zaprezentowany przez kompozytora podczas Forum Kompozytorów 15 listopada 2011w Krannert Center for the Performing Arts w Illinois.

 Więcej informacji o konkursie - na stronie:
http://camil.music.uiuc.edu/comptheory/awards/martirano.html

KODY czyli tradycja i awangarda w Lublinie

Kody 2011W dniach 14-21 maja 2011 rokuw Lublinieodbędzie się trzecia edycja Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”. Idea Festiwalu to żywe łączenie i przenikanie tradycji muzyki archaicznej i nowoczesnych poszukiwań muzycznych. Współcześni kompozytorzy i muzycy improwizujący, zarówno w formie, jak i środkach wyrazu, niejednokrotnie nawiązują do archaicznych form muzycznych. Zestawienie estetyki tradycyjnej i współczesnej tworzy nową jakość, gdy funkcja magiczna muzyki archaicznej spotyka się z funkcją estetyczną muzyki nowoczesnej. Występując obok siebie pokazują ich zbliżenie i przenikanie. Na festiwalu spotkają się wybitni muzycy, kompozytorzy muzyki współczesnej, przedstawiciele awangardowego jazzu, a także muzycy tradycyjni i twórcy rekonstruujący archaiczne tradycje muzyczne. Komisarzem festiwalu jest Jerzy Kornowicz, prezes Związku Kompozytorów Polskich, wybitny kompozytor, pianista i improwizator.

Podczas tegorocznej edycji tradycyjną kulturę koreańską zaprezentuje mistrzyni sztuki Pansori, Moon Oak Joo. Z kolei tradycję amerykańską przybliży niezwykle utalentowany, młody muzyk Frank Fairfield, który doskonale odnawia kompozycje z nagrań dokonanych przez Alana Lomaxa. Wyjątkowym projektem będzie trio złożone z wielkich osobowości muzycznych – Ivy Bittovejz Czech, Leszka Możdżerai Jacka Kochana. Niecodziennym wydarzeniem będzie także duet niezwykłej perkusistki Evelyn Glennie z mistrzem turntablizmu Dj’em Yodą. Ponadto zagoszczą na festiwalu kluczowe reprezentantki nowojorskiej awangardowej sceny muzycznej w projekcie „Mephista” - Susie Ibarra, Ikue Mori i Sylvie Courvoisier.

Szczegółowy program festiwalu na stronie: www.kody-festiwal.pl

II Dzień Dziecka w Żelazowej Woli

Dzień Dziecka w Żelazowej WoliW niedzielę, 29 maja 2011 roku w godz. 10.00 do 18.00 odbędzie się drugi Dzień Dziecka w Żelazowej Woli - pełen gier, zabaw i konkursów z nagrodami, a także muzyki Chopina.

Na najmłodszych gości będą czekać specjalne atrakcje: wyjątkowy ogródek zabaw, warsztaty malarskie i rzeźbiarskie, ręczne wytwarzanie i ozdabianie prostych instrumentów, m.in. grzechotek i ksylofonu i inne. Dla dzieci starszych i młodzieży Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, organizator Dnia Dziecka w Żelazowej Woli, przygotował program sceniczny zatytułowany Żywiołowy Chopin, który będzie powtarzany kilkakrotnie w ciągu całego dnia. Osobnym punktem programu będzie edukacyjna gra terenowa dla dzieci i ich rodzin. Będzie to szlak historyczny poświęcony podróżom Fryderyka. Wśród zaproszonych gości są m.in.: Zbigniew Zamachowski, Józef Wilkoń, Michał Rusinek.

PROGRAM:
10.30-11.00 – recital Marka Brachy
11.00 – Spotkanie z Lidią Kućmierz, autorka czyta fragmenty swojej książki, podpisuje egzemplarze książek
12.00-12.45 – recital Lidii Grychtołównej w Dworku
12.45-13.30 – spotkanie z Michałem Rusinkiem, autor czyta fragmenty „Małego Chopina”
13.30-15.00 – spotkanie ze Zbigniewem Zamachowskim
14.00-15.00 – spotkanie z Mariolą Wojtkiewicz, autorką książki „Żelazowa Wola”
15.00-15.45 – recital Jerzego Sterczyńskiego w Dworku
15.45-16.30 – spotkanie z Anną Czerwińską-Rydel i Józefem Wilkoniem, autorzy opowiadają o książce „Jaśnie Pan Pichon”
16.30 – rozstrzygnięcie konkursu na prace plastyczne, losowanie nagród
17.00-17.45 – recital Marka Brachy
17.45 – zakończenie Dnia Dziecka

Więcej informacji na oficjalnej stronie Wiosny z Chopinem: www.wiosnazchopinem.pl

WSTĘP WOLNY!

Musica Electronica Nova 2011 - interpretacja/integracja/interakcja

Musica Electronica Nova 2011„Musica Electronica Nova” odbędzie się we Wrocławiu w dniach 13-21 maja 2011 roku. Jej program – cytując słowa Elżbiety Sikory, dyrektora artystycznejgo Festiwalu – „podobnie jak struktura atomu, jest zespołem cząstek elementarnych umieszczonych na orbitach interpretacja/integracja/interakcja. Dźwięk, światło, obraz, ruch, przestrzeń i czas współgrając ze sobą na ustalonych przez artystów zasadach tworzą, za pomocą najnowszej techniki komputerowej, wielopoziomowe struktury dzieł.”„Musica Electronica Nova” to miejsce spotkań różnorodnych artystycznych dokonań, estetyk i tendencji od klasycznej elektroakustyki po nurt popowy, intuicyjny czy tez alternatywny. Dźwięk zapisany na nośniku jest tu obecny obok live electronics czy live multimedia art.

Podczas tegorocznej edycji szeroko reprezentowana będzie Francja, nadając festiwalowi specyficzny koloryt. Specjalnym gościem festiwalu będzie Pierre Jodlowski, młody francuski kompozytor, działający z powodzeniem na wielu polach: muzyka, sztuka wizualna, instalacje. Szczególnie ważne wydarzenia to: koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka z udziałem IRCAM, wieczór oper elektronicznych, koncerty INA/GRMoraz MOTUSz imponującymi orkiestrami głośników, akusmonium. Udział takich zespołów jak Court Circuit, Syntax, Leopoldinum, solistów: Elżbiety Chojnackiej, Daniela Kientzy, Anny Petrini, Fabrice Jungera, grupy muzyki intuicyjnej MIMEO, zespołu Eivind Aarset_Sonic Codex Orchestra zapewni publiczności wiele wspaniałych wrażeń. Pokazany zostanie także nurt „niewinnych barbarzyńców”, wpisujący się coraz mocniejszą kreską w pejzaż muzyczny XXI wieku. Wśród kompozytorów znajdą się Fraçois Bayle, Pierre Boulez, Denis Dufour, Luc Ferrari, Benjamin de la Fuente, György Ligeti, Bruno Mantovani, Tristan Murail, Jean Claude Risset, Daniel Teruggi, Wojciech Blecharz, Marek Chołoniewski, Dobromiła Jaskot, Stanisław Krupowicz, Lidia Zielińska oraz wielu innych.

Festiwal współpracuje z Biennale Sztuki Mediów WRO 2011, Politechniką Wrocławską, Akademią Muzyczną oraz Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a także z Narodowym Instytutem Nagrań Audiowizualnych, z Polskim Radiem i z wieloma innymi instytucjami i ośrodkami. Współorganizatorem i założycielem festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy programna stronie internetowej Festiwalu - www.musicaelectronicanova.pl