polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

GRA - MY

Radio WNetPianistka Karolina Marchlewska zaprasza na autorski cykl audycji o zwyczajnym - niezwyczajnym życiu muzyka, zatytułowany Gra-my - w każdą pierwszą środę miesiąca o 20.00 w radiu WNETwww.radiownet.pl
Tematem audycji 3 sierpnia 2011 rokubędzie Kto pierwszy, ten lepszy?. O konkursach rozmawiać będą: Marek Dyżewski(pianista, historyk sztuki, publicysta i komentator Polskiego Radia w największych konkursach w Polsce m.in. Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina i Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego), Joanna Ławrynowicz (pianistka i pedagog) oraz Wojciech Proniewicz(skrzypek).

Audycje można słuchać online, jak również odsłuchiwć nagrania po emisji - www.radiownet.pl/etery/gra-my

Radio Wnet to interaktywny multimedialny portal społecznościowy i radio internetowe. Powstało z myślą o stworzeniu „mediów prawdziwie publicznych” z inicjatywy Krzysztofa Skowrońskiego i ludzi od lat związanych z mediami: Grzegorza Wasowskiego, Moniki Wasowskiej, Jerzego Jachowicza, Katarzyna Adamiak-Sroczyńskiej i Wojciecha Cejrowskiego, osób których ścieżki spotkały się w radiowej Trójce. Z tego spotkania wyrósł pomysł, by połączyć ze sobą z pozoru sprzeczne idee: prawdziwe doświadczenie z młodzieńczą pomysłowością. Radio Wnet to profesjonalne medium, które jest otwarte na początkujących. To miejsce, gdzie publikować może każdy – wirtualne, bo dostępne za pomocą internetu, ale i realne, prawdziwe – radiowo-studyjne.

Nagroda im. Franza Josefa Reinla 2012

Fundacja im. Franza Josefa Reinla zaprasza do udziału w konkursie kompozytorskim.

Konkurs przeznaczony jest dla kompozytorów urodzonych po 1972 roku, którzy przygotują jedną kompozycję na harfę, trwającą od 10 do 15 minut, dla zespołu składającego się z 3-10 muzyków (w tym, w składzie zespołu wykonawczego może się znaleźć jeden lub dwóch śpiewaków). Dopuszczalny jest następujący skład instrumentalny: obój, rożek angielski, flet (piccolo lub altowy), klarnet, klarnet basowy, saksofon, fagot, róg, trąbka, puzon, bęben, perkusja, fortepian, syntezator, harfa, gitara akustyczna lub elektryczna, sześcioro skrzypiec, dwie altówki, dwie wiolonczele oraz kontrabas. Do konkursu należy zgłaszać prace powstałe po 2005 roku, których do tej pory nie wykonywano publicznie.

Termin nadsyłania zgłoszeńupływa 31 stycznia 2012 roku. Partyturę utworu, opatrzoną dopiskiem „Reinl-Preis 2012”, należy przesłać w czterech kopiach na adres: Dr. Ernst Grossmann, Singerstraße 27, A-1010 Vienna, Austria

Nagrody: I nagroda – 4000 Euro, II nagroda – 2500 Euro, III nagroda – 1500 Euro

Wręczenie nagród oraz koncert podczas którego wykonane zostaną zwycięskie kompozycje przewidywane są na czerwiec 2012 – uroczystość odbędzie się w Wiedniu.

Fundacja im. Franza Josefa Reinla została założona przez Hildę Reinl, żonę kompozytora, oraz przez matkę zmarłego harfisty, Hermanna Ertla. Celem fundacji jest wspieranie młodych muzyków.

Więcej informacji - na stronie: www.reinl-stiftung.at/english/contest.html

(tłum. Joanna Warywoda)

Dutch Harp Composition Contest 2012

Dutch Harp Festival 2012Dutch Harp Festival (Holenderski Festiwal Harfowy) zaprasza do udziału w konkursie kompozytorskim Dutch Harp Composition Contest 2012. Konkurs adresowany jest do wszystkich kompozytorów, bez względu na narodowości i wiek. Warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest przedstawienie jednej kompozycji na harfę, trwającej od 5 do 10 minut.

Laureaci konkursu otrzymają nagrody pieniężne (nagroda główna w wysokości 3500 Euro). Trzy najwyżej ocenione kompozycje zostaną ponadto wykonane przez znanych solistów podczas Festiwalu. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 1 lutego 2012 roku, a w dniu 28 marca 2012, podczas Holenderskiego Festiwalu Harfowego 2012, rozdane zostaną nagrody oraz odbędzie się wykonanie nagrodzonych kompozycji.

Uczestników konkursu oceniać będzie juryw następującym składzie: Klaas de Vries, kompozytor - przewodniczący jury, Godelieve Schrama - harfistka, Bas Wiegers - dyrygent, Roel van Oosten - kompozytor.

Nagrody: I nagroda € 2000, II nagroda € 1000, III nagroda € 500. Nagrody dodatkowe: publikacja kompozycji przez wydawnictwo Ascolta Music Publishing, wykonanie utworu podczas International Gaudeamus Music Week 2012, wykonanie utworu podczas Dutch Harp Tour 2013 (trasa koncertowa przez Holandię, zorganizowana dla zwycięzcy Dutch Harp Competition) oraz nagroda publiczności.

 Istotnym elementem Festiwalu będą warsztaty, współorganizowane przez International Gaudeamus Music Week, które odbędą się 6 września 2011 rokuw Utrechcie. Celem warsztatów będzie zapoznanie kompozytorów z harfą oraz szerokim wachlarzem możliwości tego instrumentu. W warsztatach mogą wziąć udział uczesticy konkursu oraz kompozytorzy nie biorący w nim udziału.

Zgłoszenia do udziału w konkursie (obejmujące trzy kopie nut oraz resume) należy przesyłać do 15 grudnia 2011, na adres: Dutch Harp Festival Composition Contest, Laan van Chartroise 170, 3552 EZ Utrecht lub mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej informacji - na stronie: www.harpcomposition.nl

(tłum. Joanna Warywoda)

Prawykonanie II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara

Wojciech KilarPo czternastu latach od spektakularnej premiery I Koncertu fortepianowegoWojciech Kilar skomponował swój drugi koncert na ten instrument. Prawykonanieodbędzie się 14 października 2011 roku. Utwór wykona Beata Bilińska z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

II Koncert fortepianowyzostał napisany na fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję. Jest to dzieło czteroczęściowe o skontrastowanych ogniwach: kompozycję rozpoczyna powolny, medytacyjny wstęp imitujący bicie dzwonów, wprowadzający funeralny charakter. Podobnie refleksyjna jest część trzecia, natomiast w opozycji do nich są żywiołowe i dynamiczne części druga i czwarta. Indywidualny język muzyczny kompozytora jest tu bez trudu rozpoznawalny. Materiał muzyczny - jak w poprzednich utworach - jest mocno ograniczony do niezbędnego minimum, kompozytor w sposób bardzo oszczędny korzysta z poszczególnych elementów muzycznych. W Koncercie tym występują typowe cechy dla muzyki Kilara jak repetytywność motywów i fraz muzycznych oraz długie płaszczyzny harmoniczno-fakturalne wprowadzające statyczność przepływu czasu muzycznego. [cyt. z opisu na stronie PWM]

II Koncert fortepianowy(2011), ca 22'
obsada: pf solo-0000-0000-batt (2esec: timp, tmb c.c., tmt)-archi (8.7.6.5.4)

Muzykalia XI / Judaica 3

Ukazał się 3. numer czasopisma "Muzykalia / Judaica", jedynego w Polsce magazynu w całości poświęconego tradycji muzycznej Żydów, relacjom pomiędzy muzyką a Holocaustem oraz procesom Pamięci w muzyce i muzykologii. Czasopismo dostępne jest na stronie internetowej www.demusica.pl. Ukazuje się od 2008 roku nakładem warszawskiego Stowarzyszenia De Musica, a jego redaktorem naczelnym jest prof. dr hab. Michał Bristiger z Komitetu Nauk o Sztuce PAN.

W aktualnym numerze m.in.:
- blok poświęcony Szymonowi Laksowi
- blok poświęcony motywowi Jankiela w polskiej kulturze i muzyce
- artykuł Ireny Kohn (Ontario University) o bardzie getta łódzkiego, Jankielu Herszkowiczu (w jęz. angielskim)
- artykuł Krzysztofa Bilicy o muzyce w obozach koncentracyjnych
- studium socjologii i etyki muzycznej w obozach zagłady
- artykuł Antoniego Buchnera o muzyce w getcie warszawskim (w jęz. niemieckim)
- artykuł Leszka Engelkinga (Uniwersytet Łódzki) o komercjalizacji i infantylizacji Holocaustu

Numer dostępny pod adresem: www.demusica.pl - dział "Pismo Muzykalia" - zakładka "Muzykalia XI/Judaica 3"

Utwór Pawła Łukaszewskiego na festiwalu w Szwajcarii

BurgWydany przez PWM i ChesterNovello 7-częściowy cykl AntiphonaePawła Łukaszewskiego zostanie zaprezentowany publiczności szwajcarskiej w ramach Festiwalu Origen w Burg Riom. Antiphonaezostały włączone do opery Mikael, której premiera miała miejsce 15 lipca 2011 roku, a kolejne przedstawienia (łącznie 11) odbędą się 28 i 30 lipcaoraz 4, 6, 11 i 13 sierpnia.

Szczegółowe informacje o Festiwalu - na stronie www.origen.ch

KRÓL ROGER Premiera w Teatrze Wielkim - TVP Kultura, 29 lipca 2011 godz. 18:30

Król Roger w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, 1 lipca 2011Król Roger to jedna z najbardziej znanych oper polskich na świecie, a jednocześnie arcydzieło swojego gatunku. To historia o przemianie i wolności człowieka, walki o duszę i o kobietę z przenikającymi się wątkami ascetycznego chrześcijaństwa i dionizyjskiego antyku. Od momentu premiery, a więc od 1926 roku, budzi zainteresowanie krytyków i melomanów. Każda jej realizacja jest długo omawiana i komentowana. To właśnie ta opera z muzyką Karola Szymanowskiego do libretta Jarosława Iwaszkiewicza zwieńczyła sezon Teatru Operowego w Warszawie. Realizacja jest przeniesieniem słynnej już inscenizacji wizjonera opery Davida Pountney'a zrealizowanej wcześniej na Bregenzer Festspiele w 2009 roku. Pountney znany polskiej publiczności z reżyserii Pasażerki Mieczysława Weinberga wystawianej na otwarcie sezonu 2010/2011 symbolicznie zamyka rok premier w Teatrze Wielkim w Warszawie.
Premiera Króla Rogera odbyła się w Operze Narodowej 1 lipca 2011 roku. Spektakl uświetnił obchody w związku z przejęciem przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jak stwierdził dyrektor naczelny Teatru Wielkiego Waldemar Dąbrowski - Trudno o bardziej trafny znak - emblemat dla wyzwań, przed którymi stoi dzisiaj Unia Europejska i Polska. Do partii Króla Rogera przewidziano Polaka, Mikołaja Zielińskiego. W rolę Roksany wcieliła się polsko-ukraińska śpiewaczka Olga Pasiecznik. Autorką kostiumów jest Rumunka na stałe mieszkająca w Londynie Marie-Jeanne Lecca, a scenografii Niemiec Raimund Bauer. Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego Opery Narodowej wystąpili pod batutą Jacka Kaspszyka.
Czy ta międzynarodowa obsada to gwarancja sukcesu? A może próba zmierzenia się znanego Brytyjczyka z tak znanym, polskim dziełem już sama w sobie jest sukcesem?
Jaki jest Król Roger wg Davida Pountneya? Dlaczego reżyser zdecydował się na dosłowne wręcz pokazanie atmosfery Bachanaliów i orgii ku czci Dionizosa? Czy zajrzał w zakamarki ludzkiej duszy? Czy próbował odpowiedzieć na szereg pytań jakie to dzieło za sobą niesie (Kim jest Pasterz? Kim jest Bóg? Jaka to właściwie historia?), czy może zostawił atmosferę niedopowiedzenia, tajemnicy? Jak ocenił główne postaci i relacje między nimi? Kto jest postacią pozytywną, kto negatywną? Co ma Pasterz a czego nie ma Król Roger? Kim jest Roksana i dlaczego od strony wizualnej jest tak podobna do Rogera? Dlaczego podąża za Pasterzem? Czym jest finał opery: zagadką, przestrogą, a może pozostaje tajemnicą? Jak w wizji Pountney’a sytuuje się muzyka Szymanowskiego? Czy koncentruje się na niej czy wznosi ponad nią? Jaką rolę odgrywa kolor w jego inscenizacji (biel, czerń, czerwień)? Jaką jedność miejsca i akcji? Gdzie tkwi prawda o człowieku? Czy w tym, że przez całe życie postępował zgodnie ze swoimi założeniami, czy w tym jednym dniu kiedy coś go opętało i zrobił rzeczy, co do których nawet nie przypuszczał, że je zrobi?

Odpowiedzi na te pytania, wzbogacone unikatowymi materiałami z prób do spektaklu i zdjęciami z premiery, znajdą się w reportażu przygotowywanym dla TVP Kultura. Reportaż był również jedyną szansą na udokumentowanie dzieła, które w Polsce zostało zaprezentowane jedynie trzykrotnie.

KRÓL ROGER – Premiera w Teatrze Wielkim
realizacja Eliza Orzechowska
Emisja w TVP Kultura - 29 lipca 2011, godz. 18:30

„Krytyka muzyczna 2.0” – wyniki konkursu I edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i TańcaDnia 20 lipca 2011 rokuw siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji dokonującej wyboru osób zakwalifikowanych do udziału w I edycji programu Krytyka muzyczna 2.0. W skład komisji weszli wykładowcy prowadzący wykłady i warsztaty - prof. Michał Bristiger, dr Andrzej Chłopecki i dr Rafał Ciesielski.
Pierwsza edycja programu odbędzie się w terminie 14-16 września 2011 roku, zaś jej tematem jest Współczesna krytyka muzyki współczesnej. Program, realizowany przy współpracy ze Stowarzyszeniem De Musica obejmuje kilkudniowe wykłady teoretyczne i warsztaty z dziedziny krytyki muzycznej prowadzone przez wybitnych polskich krytyków, udział w koncercie inauguracyjnym 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz publikację tekstów dotyczących tego wydarzenia napisanych przez uczestników programu.

Wśród pięciu zakwalifikowanych uczestników I edycji programu znaleźli się: Piotr Tkacz, Maria Peryt, Krzysztof Stefański, Marcin Bogucki i Paweł Krzaczkowski. Przy wyborze uczestników komisja kierowała się ich dotychczasową aktywnością na polu krytyki i publicystyki muzycznej, zainteresowaniem muzyką współczesną, a także wielokierunkową działalnością i zaangażowaniem w sprawy związane z szeroko pojętym funkcjonowaniem środowiska muzycznego.

Szczegółowe informacje dotyczące programu - na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca www.imit.org.pl

„Muzyczne białe plamy” – wyniki konkursu I edycji programu IMiT

Instytut Muzyki i TańcaDnia 20 lipca 2011 rokuw siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji opiniującej wnioski złożone do I edycji programu Muzyczne białe plamy. W skład komisji weszli eksperci zgłoszeni przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (prof. Barbara Jarmińska-Przybyszewska) i Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (prof. Ryszard Wieczorek) oraz przedstawiciel IMiT (Brygida Błaszczyk). Program Muzyczne białe plamy dotyczy badań nad zaniedbanymi i mało znanymi obszarami polskiej muzyki, a jego celem jest wypełnianie luk w stanie tych badań w szerokim ujęciu chronologicznym i gatunkowym. Kierując się poprawnością formalną złożonych wniosków i wartością merytoryczną przedstawionych tematów badań komisja wyłoniła do realizacji następujące projekty badawcze:
1. Twórczość symfoniczna i kameralna Adama Walacińskiego. Prezentacja. Interpretacja- Ewa Czachorowska-Zygor
2. Repertuar muzyczny południowej części Śląska Cieszyńskiego (Beskid Śląski) - tradycja i współczesność- Magdalena Szyndler
3. Polski Rock and Roll 1956-1968 (Uwarunkowania, twórczość, patologia) - Marek Gaszyński, Tomasz Dziedzic
Ponadto, w związku z tym, że łączna suma przyznanego dofinansowania nie wyczerpała pełnej puli budżetu I edycji programu, komisja zarekomendowała Dyrektorowi Instytutu dofinansowanie czwartego projektu: Uporządkowanie i skatalogowanie zbiorów muzykaliów zgromadzonych na chórze kościoła p.w. Najświętszego Imienia Jezus we Wrocławiu. Sporządzenie katalogu wraz z incypitami nutowymi - Mariusz Urban.

Wszystkie trzy projekty badawcze dotyczą: dokumentacji i interpretacji źródeł coraz trudniej dostępnych wraz z upływem czasu, niewątpliwie zaniedbanych obszarów szeroko pojętej polskiej kultury muzycznej, szerokiego zakresu gatunkowego (współczesna twórczość kompozytorska, muzyka przekazywana tradycją ustną, muzyka popularna i jej uwikłania w polityczne konteksty w PRL-u).

Szczegółowe informacje dotyczące programu - na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca www.imit.org.pl  
 

Rafał Augustyn główną postacią festiwalu w Danii

Rudersdal 2011Polski kompozytorRafał Augustyn będzie główną postacią - obok Iba Nørholma - duńskiego festiwalu Rudersdal Sommerkoncerter 2011, który odbędzie się w dniach 28 lipca – 20 sierpnia w kilku miejscowościach około Kopenhagi.

Rudersdal Sommerkoncerterpowstał w ubiegłym roku i okazał się wielkim sukcesem. W tym roku złoży się na niego 10 koncertów w wykonaniu najlepszych duńskich i zagranicznych zespołów, które zakończy uroczysty koncert tradycyjnej muzyki klezmerskiej. W programie festiwalu znajdzie się muzyka różnych epok i stylów – od barokowych kompozycji Vivaldiego i Haendla poprzez romantyczne dzieła Schumanna i Brahmsa aż do najnowszych utworów głównych kompozytorów festiwalu: Iba Nørholma i Rafała Augustyna. Obaj wyróżnieni twórcy świętują w tym roku swoje urodziny - Duńczyk 80 lat, a Polak - 60 lat. Ich muzyka będzie prezentowana podczas kilku koncertów.

Utwory Rafała Augustyna zabrzmią 28 lipca(Shadow, Inc.), 1 sierpnia (Kwartet smyczkowy nr 1), 7 sierpnia(Cinque pezzi diversi, obok MitówKarola Szymanowskiego), 10 sierpnia(Cinq calligrammes d’Apollinaire), 14 sierpnia(Varesiana) oraz 18 sierpnia(Utwór cykliczny nr 1).

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie www.sommerkoncerter.dk

Prawykonanie opery komicznej Dariusza Przybylskiego w Austrii

Dwie myszy i kot - operetka Dariusza PrzybylskiegoDnia 30 lipca 2011 roku podczas Letniego Festiwalu Operetkowego im. Franciszka Lehára w Bad Ischl (Austria) odbędzie się prawykonanie komicznej opery kameralnej Dwie myszy i kotDariusza Przybylskiego.

Podczas wieczoru zaprezentowane zostaną 4 jednoaktówki młodych kompozytorów z Polski, Niemiec, Austrii i Słowenii, przygotowane w ramach międzynarodowego projektu JUMUM Jungend und Musik und Museum (Młodzież i Muzyka i Muzeum), którego głównym przesłaniem jest przybliżenie młodym melomanom operetki jako formy muzycznej i jej znaczenia historycznego. Ze strony Polski do współpracy został zaproszony Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury. W prawykonaniu polskiej opery wezmą udział: Joanna Jakubas, Alexander Pinderak i Wojciech Gierlach oraz Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury pod dyrygekcją Jiří Petrdlíka.

Dwie myszy i kot to miniatura operetkowa. Zwierzęce postacie to w istocie my sami, poszukujący swojego miejsca na świecie, miłości i bezpieczeństwa. Świat myszy wydaje się uporządkowany, mieszkają wraz z ludźmi, czują się szczęśliwe, odnalazły dom. Ten pozorny ład burzy nagłe pojawienie się nowego lokatora - kota. W oczach myszy, kot jawi się jako bestia, odwieczny nieprzyjaciel, siła która chce je pozbawić domu, a nawet życia. Świat myszy rozsypuje się jak domek z kart, to co dotąd było ciepłym, miłym domem, zmienia się w pułapkę bez wyjścia. Czy konfrontacja myszy i kota zakończy się tragicznie, czy może poszczególni bohaterowie są w stanie przezwyciężyć własne instynkty i świadomie pokierować swoim życiem...
Spektakl będzie można obejrzeć również w Polsce, w nowym sezonie teatralnym Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury.

Nowy sezon w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Teatr Wielki - Opera Narodowa w WarszawieW nowym sezonie 2011/2012Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprezentuje premierydwóch arcydzieł z lat czterdziestych XIX wieku – HalkęStanisława Moniuszki i Latającego Holendra Richarda Wagnera. Pierwsza zostanie powierzona Natalii Korczakowskiej, autorce udanej inscenizacji Jakoba LenzaWolfganga Rihma, a druga - Mariuszowi Trelińskiemu. Ze spektaklem MedeamaterialPascala Dusapin, wybitnego obecnie francuskiego kompozytora operowego, powróci też na warszawską scenę Barbara Wysocka, laureatka Paszportu „Polityki” 2010, przyznanego za inscenizację Zagłady domu UsherówPhilipa Glassa. Medeamaterialbędzie kontynuacją eksperymentalnego cyklu Terytoria, którego repertuarową różnorodność wzbogaci także prawykonana przed kilkoma miesiącami w Palermo opera Sensowłoskiego kompozytora Marca Tutino. Ponadto wznowiona zostanie również inscenizacja Don GiovanniegoMozarta z Mariuszem Kwietniem w roli tytułowej.

- Wyjątkowo silnie po poprzednim, bardziej „włoskim” sezonie, będzie w tym roku reprezentowana muzyka rosyjska. - podkreśla Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. - Zarówno premiera baletowa uwielbianego przez publiczność Dziadka do orzechówPiotra Czajkowskiego, powierzona przez Krzysztofa Pastora Brytyjczykowi Wayne’owi Eaglingowi oraz Holendrowi Toerowi van Schayk, jak i trzyczęściowe, baletowe Opowieści biblijne(ich ogniwo pierwsze to Syn marnotrwanySiergieja Prokofiewa do libretta Borysa Kochno, niegdysiejszego przyjaciela Szymanowskiego, a potem sekretarza samego Diagilewa) czy wreszcie stojący już na pograniczu opery i baletu baśniowy spektakl SłowikaIgora Strawińskiego, stworzą solidny most łączący w Warszawie wrażliwość wschodnią z zachodnią. Najmocniejszym przęsłem tego mostu okaże się zapewne dokonana przez Andrieja Konczałowskiego inscenizacja Wojny i pokojuSiergieja Prokofiewa. Ten najwybitniejszy w dwudziestowiecznej operze fresk historyczny poprowadzi sam Valery Gergiev, który jednak tym razem zawiadywać będzie własnym zespołem Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga.

Sezon 2011/2012 przyniesie również kontynuację cyklu recitali mistrzowskich, w którym po Edicie Gruberovej i Renée Fleming pojawi się teraz jedyny na świecie kontralt koloraturowy – charyzmatyczna Ewa Podleś.

Efektem koprodukcji z prestiżowymi instytucjami zagranicznymi– Bregenzer Festspiele, operami z Bolonii, Kopenhagi, Palermo, Sankt Petersburga - będą natomiast spektakle, prezentowane między 13 a 15 października 2011 roku, podczas Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Opera Europa(temat przewodni: Wartość dodana).

Przed hejnałem w Białymstoku

XI Koncerty przed hejnałem 2011Stowarzyszenie Miłośników Muzyki „Musica Sacra” w Białymstoku, Impresariat Muzyczny „Pro Art” i Muzeum Podlaskie w Białymstoku zapraszają w sierpniowe niedziele na „Koncerty przed hejnałem”, które odbędą się w Ratuszu w Białymstoku o godz. 11.15. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Letni Festiwal Nowego Miasta Warszawy

IV Letni Festiwal Nowego Miasta 2011IV Letni Festiwal Nowego Miasta odbędzie się w Warszawie, w dniach 30 lipca – 14 sierpnia 2011 roku. Głównym celem festiwalu jest przedstawianie muzyki polskiej oraz przywracanie do życia zapomnianych kompozycji rodzimych twórców, dlatego na program jak co roku złoży się muzyka polska z różnych epok, różnych światów stylistycznych, przeznaczona na różnorodne składy wykonawcze.

Podczas IV Letniego Festiwalu Nowego Miasta oprócz prezentacji znanych dzieł polskich kompozytorów, odbędzie się również światowe prawykonanie Koncertu na fagot i orkiestrę smyczkową op. 5Witolda Rowickiego. Zabrzmi także skomponowana dla orkiestry Warsaw Camerata z okazji Roku Czesława MiłoszaLituaniaRomualda Twardowskiego oraz ciągle jeszcze mało znana Scena dramatycznana wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Antoniego Stolpego. W programie festiwalu znajdą się również utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, A. Stolpego, Witolda Maliszewskiego, Stanisława Moryto i in.
Podczas IV Letniego Festiwalu Nowego Miasta wystąpią uznani soliści: Anna Karasińska (sopran), Anna Wróbel (wiolonczela), Leszek Wachnik (fagot) oraz zespoły: Camerata Vistula, kwartet Merlo, kwartet Walasek, Wachnik Trio, Kwintet Warsaw Camerata i Orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego.
Letni Festiwal Nowego Miasta to nie tylko wydarzenia muzyczne, to również spotkania z twórcami i artystami, którzy w wakacyjne popołudnia zabiorą publiczność w osobistą wędrówkę po polskiej kulturze, muzyce i historii naszego kraju. Będzie to: kompozytor i dyrygent Maciej Żółtowski, śpiewak Richard Berkeley, lutnista Jerzy Żak, który podczas spotkania zaprezentuje utwory ze swojej najnowszej płyty oraz kompozytor i pedagog Romuald Twardowski.
Koncerty IV LFNM 2011 będą odbywać się w trzy weekendyod 30 lipca do 14 sierpnia. Spacerując po Warszawie w soboty będzie można wybrać się z najmłodszymi słuchaczami na plenerowe koncerty edukacyjne, później poznać osobiście artystów podczas festiwalowych spotkań, a w niedziele delektować się wspaniałą muzyką polską, goszczącą w pięknych nowomiejskich kościołach. Wydarzenia festiwalowe będą odbywać się na scenie letniej zbudowanej przy kościele oo. dominikanów przy ul. Freta 10, w Galerii Freta oraz w kościołach pw. św. Franciszka Serafickiego, Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny i pw. św. Jacka.
Na wszystkie imprezy wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Chopin nad Nettą 2011

Chopin nad Nettą 2011Letni Festiwal „Chopin nad Nettą” po raz trzeci odbywać się będzie w Augustowie6, 13 i 21 sierpnia 2011 rokuoraz w Białymstoku7 sierpnia 2011 roku. Wśród wykonawców koncertów znajdą się uznani artyści: Anna Brożek (fortepian), Michał Drewnowski (fortepian), Michał Członka (altówka) i Kwartet Primavera.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Jak wygląda życie muzyka?

ForMusicKolejny panel dyskusyjny z cyklu „Wieczory Czwartkowe”, organizowany przez Muzeum Łazienki Królewskie wraz z Fundacją ForMusic w ramach projektu „Łazienki ForMusic”, odbędzie się 14 lipca 2011 rokuo godz. 18.00 w Podchorążówce w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Tym razem tematem spotkania będzie zawód muzyka.

Uczestnicy panelu postarają się odpowiedzieć na pytania: Jak wygląda życie instrumentalisty od kulis? Ile czasu potrzeba, aby zdobyć zawód muzyka? Czym tak naprawdę pachną szkoły muzyczne?

„Wieczory czwartkowe” to cykl otwartych paneli dyskusyjnych i seminariów prowadzonych przez uznanych polskich kompozytorów i muzykologów młodego i średniego pokolenia w ramach projektu „Łazienki ForMusic”. Spotkania nieprzypadkowo odbywają się w czwartek: jest to nawiązanie do obiadów czwartkowych, których uczestnicy brali udział w dyskusjach o sprawach ważnych i aktualnych. Kolejne odbędzie się 11 sierpnia 2011 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
 

Polak finalistą ALEA III International Composition Competition

III ALEA CompetitionW dniu 8 lipca 2011 rokuogłoszone zostały nazwiska finalistów III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego ALEA (ALEA III International Composition Competition). Wśród sześciu wybranych twórców znalazł się pochodzący z Krakowa Norbert Paleji jego kompozycja Divertimento for large ensemble. Pozostali finaliści to: Juan José Bárcenas z Meksyku, Carlos de Castellarnau z Hiszpanii, Stylianos Dimou z Grecji, Ayaz Gambarli z Azerbejdżanu i Aaron Jay Myers ze Stanów Zjednoczonych.

Premierowe wykonaniewszystkich wyselekcjonowanych kompozycji odbędzie się w dniu 9 października 2011 rokuo godz. 19.00 w Tsai Performance Center w Bostonie. Koncert poprowadzi Theodore Antoniou, dyrektor artystyczny Konkursu.

Więcej informacjio Konkursie – na stronie www.aleaiii.com

Sukces polskiego gitarzysty

Tomasz KandulskiW dniach 28 czerwca - 2 lipca 2011 rokuw Kutnej Horze w Czechach odbył się XVI Międzynarodowy Konkurs Gitarowy, któremu towarzyszyły także lekcje mistrzowskie. W konkursie wzięło udział 40 uczestników z Europy, Azji i Ameryki Południowej, z których do finału jury wybrało szóstkę najlepszych. Trzecie miejsce zdobyłTomasz Kandulski z Poznania(na zdjęciu). Zwyciężył Eduard Leata z Rumunii, drugie miejsce przypadło Irenie Babackovej z Czech.

Więcej informacji - na www.guitarkutnahora.com

Sukces kwartetu Meccorre

Meccorre String QuartetJeden z najciekawszych, polskich kwartetów smyczkowych -Meccorre String Quartet został finalistą Międzynarodowego Konkursu dla Kwartetów Smyczkowych "Premio Paolo Borciani" w Reggio Emilia, który odbył się w dniach 12-19 czerwca 2011 roku.

Po 3 etapach rywalizacji z zespołami z całego świata kwartet Meccorre został dopuszczony do finału jednej z najważniejszych imprez artystycznych sceny muzyki kameralnej, w którym znalazły się jeszcze dwa inne kwartety (z Niemiec/Szwajcarii i Francji). Gala wręczenia nagród była jednak zaskoczeniem dla wszystkich. Jury pod przewodnictwem Guntera Pichlera (Alban Berg Quartet) postanowiło nie przyznawać nagrody głównej i pozostać przy trzech dyplomach dla finalistów oraz wręczyć jedynie nagrody dodatkowe, w tym za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego dla Meccorre String Quartet.

Ta kontrowersyjna decyzja przyniosła polskim muzykom ogromne zainteresowanie agencji menadżerskich z całego globu. Kwartet zaraz po powrocie do kraju otrzymał propozycję tournee po Stanach Zjednoczonych oraz oferty recitali we Włoszech, Niemczech, Portugalii i innych. Cały przebieg konkursu transmitowany był na żywo w internecie (audio i video), a śledziły go również takie stacje radiowe jak: RAI3, NDR, Deutschlandradio Kultur.

Więcej informacji o Konkursie - na stronie: www.premioborciani.org

Powstał portal internetowy o Karolu Szymanowskim

www.karolszymanowski.plJuż od kilkudziesięciu lat Karol Szymanowski jest uważany za drugiego po Fryderyku Chopinie najwybitniejszego polskiego kompozytora, zaś jego twórczość przeżywa w ostatnich latach wielki renesans. Postać Szymanowskiego, obok Czesława Miłosza i Stanisława Lema, jest jednym z filarów Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Aby przedstawić i przybliżyć Karola Szymanowskiego internautom, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza przygotowała stronę internetowąwww.karolszymanowski.pl, dostępną także poprzez www.culture.pl, będącą kompendium wiedzy na temat życia i dorobku kompozytora.

Na stronie, dostępnej w języku polskim i angielskim, zebrane zostały rozbudowane informacje biograficzne, eseje o twórczości i utworach, wzbogacone o liczne materiały multimedialne - zdjęcia, nagrania audio i wideo, mapy. Warto podkreślić, że część wiadomości dostępna jest również w wersji czytanej przez lektora. Wśród autorów prezentowanych tekstów znaleźli się najwybitniejsi badacze spuścizny Karola Szymanowskiego, m.in. Teresa Chylińska, Danuta Gwizdalanka, Zofia Helman, Elżbieta Jasińska-Jędrosz, Małgorzata Komorowska, Maciej Pinkwart i Tadeusz Zieliński.

Zmarł Michał Trojanowski

Dnia 1 lipca 2011 roku zmarł w Hannoverze Michał Trojanowski, ceniony skrzypek, pedagog. Miał 66 lat.

Michał Trojanowski ukończył studia w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Zenona Brzewskiego. Następnie, do 1986 roku, był adiunktem w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Podczas studiów został laureatem II nagrody na międzynarodowym konkursie skrzypcowym w Sofii. Przez ponad 20 lat występował w słynnym Kwartecie Warszawskim.W 1974 roku dostał honorowe obywatelstwo stanu Alabama w Stanach Zjednoczonych. Od 1991 roku był dyrektorem artystycznym międzynarodowych kursów mistrzowskich w Lehrte. Był także inicjatorem warsztatów muzycznych w Kozłówce i Fromborku. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz był regularnie wykładowcą kursów mistrzowskich w Polsce, Niemczech i Holandii. Prowadził także klasę skrzypiec w Lehrte. Jego uczniowie wielokrotnie zdobywali nagrody na konkursie JugendMusiziert.
Był do końca zaangażowany w swoją wielką pasję – grę na skrzypcach. Pokolenia muzyków wspominają Go jako wspaniałego pedagoga o wielkim sercu, oddanego przyjaciela, człowieka, który dzielił się z innymi swoim entuzjazmem i miłością do muzyki.

Polskie propozycje na Światowe Dni Muzyki 2012

World Music Days 2012W dniu 14 lipca 2011 roku odbyło się posiedzenie Jury Krajowego kwalifikującego utwory na Światowe Dni Muzyki 2012. Jury w składzie: Adam Sławiński, Jarosław Siwiński i Dariusz Przybylski zapoznało się z 23 partyturami i zdecydowało się spośród nich rekomendować do wykonania podczas Światowych Dni Muzyki 2012 następujące utwory:
Światowe Dni Muzyki 2012 trwać będą od 25 października do 4 listopada. Wydarzenia zostały zaplanowane w sześciu miastach Flandrii: Antwerpii, Brugii, Brukseli, Gandawie, Louvain i Mons. To więcej niż festiwal - to miejsce spotkań organizacji, wykonawców i kompozytorów z całego świata, miejsce koncertów i konferencji, „światowa wystawa nowej muzyki”. The World Music Days to coroczne spotkanie Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM). Organizowane są za każdym razem przez inną sekcję. Po Hong Kongu, Litwie, Szwecji, Australii i Chorwacji, możliwość zorganizowania tej mega imprezy w 2012 roku otrzymał ISCM Flandrii.

Światowe Dni Muzyki nie mają formy tradycyjnego festiwalu. Ich słowem kluczowym jest „diversity” i „global showcase”. Około połowa wykonywanych podczas Dni utworów proponowana jest przez krajowe sekcje ISCM: od Argentyny po Szwecję. Drugą połowę programu wypełnią w 2012 roku głównie dzieła kompozytorów flamandzkich.

Więcej informacji- na stronie World Music Days 2012: www.worldmusicdays2012.be

Zaproszenie do Ogrodów Europy

Ogrody Muzyczne 2011Dnia 15 lipca 2011 roku rozpocznie się11. Festiwal Ogrody Muzyczne – W Ogrodach Europy. Tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie twórczość polskich artystów, którzy w szczególny sposób zapisali się w historii kultury europejskiej. W trakcie Festiwalu odbędzie się 9 koncertów i ponad 20 projekcji audiowizualnych, w tym 5 przedstawień operowych, 5 przedstawień baletowych i 13 filmów o sztuce i twórcach kultury. Festiwal zaszczycą swoją obecnością wyjątkowi goście z zagranicy, m.in. Silvana Deluigi, Isabel Karajan, Karuzela Group, The Swingle Singers. 11. Festiwal Ogrody Muzyczne, realizowany w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, potrwa do 14 sierpnia 2011 roku.

Festiwal zainauguruje koncert „Polak, Węgier, dwa bratanki”, w trakcie którego wykonane zostaną utwory polskich i węgierskich kompozytorów XX wieku (Béla Bartók, Zoltán Kodály, Witold Lutosławski, Karol Szymanowski). Wydarzenie to jest ukłonem w stronę Węgier, kraju, którego prezydencja w Unii Europejskiej właśnie dobiegła końca. W koncercie pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wystąpi Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, w której składzie zagrają zagraniczni muzycy, zrzeszeni w Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych. Solistą będzie wybitny węgierski pianista Bálint Zsoldos. Współorganizatorami koncertu są Sinfonia Iuventus i Węgierski Instytut Kutury. W kolejnych tygodniach Festiwalu z koncertami na żywo wystąpią goście specjalni: Silvana Deluigiz programem „Tangos”, Isabel Karajanw roli narratora wraz z Zespołem Kameralnym pod batutą Wojciecha Michniewskiego zaprezentuje Historię żołnierza Igora Strawińskiego, Jura Margulisw recitalu fortepianowym z muzyką Franciszka Liszta, rodzinne trio fortepianowe Daroch Trio, które zagra utwory Arnolda Schönberga i Dymitra Szostakowicza. Anna Radziejewskazaśpiewa pieśni dwóch najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku: Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego, formacja Karuzela Group wykona w niezwykłej aranżacji piosenki Agnieszki Osieckiej, Nils Henryk Asheim z zespołem Gjertrud’s Gipsy Orchestra – specjalnie dla Ogrodów Muzycznych artyści zgodzili się zmienić nazwę na Chopin’s Gipsy Orchestra– zaprezentują oryginalne aranżacje mazurków Fryderyka Chopina. Na zakończenie Festiwalu wystąpi gwiazda – formacja muzyczna śpiewająca a cappella, specjalizująca się w repertuarze jazzowym i muzyce klasycznej – The Swingle Singers. Zespół jest laureatem wielu prestiżowych nagród muzycznych, dwukrotnie był nominowany do Grammy Awards.

Gala wręczenia Nagród im. C. K. Norwida 2011

Nagroda NorwidaWiesław Michnikowski - Mistrz piosenki aktorskiej, skeczu i monologu, został tegorocznym Laureatem Nagrody „Dzieło życia”, przyznawanej za całokształt pracy artystycznej.Kapituły Norwidowskie ogłosiły również nazwiska nominowanych do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w czterech dziedzinach sztuki, przyznawanej za dzieła lub kreacje powstałe w 2010 roku na Mazowszu: literatury, muzyki, sztuk plastycznych i teatru.

Za dzieła muzyczne nominowani zostali: Alicja Knastza fundamentalny wkład i doprowadzenie do otwarcia w 2010 roku Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Aleksander Kościów za utwór Gorzkie żale na chór żeński i osiem wiolonczeli, jak również Zygmunt Krauze za operę Polieukt, wystawioną w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Laureatów wyróżnienia w poszczególnych kategoriach sztuki poznamy 26 września 2011 roku podczas gali wręczenia nagród na Zamku Królewskim w Warszawie. Gościem honorowym gali będzie Wiesław Michnikowski – Laureat Nagrody „Dzieło życia”. Odbiorą oni statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 20 tys. zł, a w przypadku Laureata „Dzieło życia” – 25 tys. zł. Nominowani uhonorowani zostaną medalem pamiątkowym.

Sinfonia Iuventus w Berlinie

Sinfonia Iuventus w Berlinie 
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
wystąpi na berlińskim festiwalu Young Euro Classic, na który przyjeżdżają najlepsze orkiestry młodzieżowe z całego świata. Koncert odbędzie się w Konzerthaus w Berlinie 12 sierpnia 2011 rokuo godzinie 20.00.
Orkiestrę poprowadzi Tadeusz Wojciechowski. Pianista Jan Krzysztof Broja wykona z kolei solową partię w IV SymfoniiKarola Szymanowskiego. W programie koncertu znajdą się również kompozycje Paula Hindemitha - uwertura koncertowa Neues vom Tagei Hectora Berlioza - Symfonia Fantastyczna op. 14.

Złote Medale „Gloria Artis”

Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego - Krzysztof Pastor, pisarz Olgierd Budrewicz, teatrolog Janusz Degleroraz dyrygent Henryk Wojnarowskizostali uhonorowani 22 czerwca 2011 roku Złotymi Medalami „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis”, przyznanymi przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego. Wyróżnienie to jest nadawane osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.

Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011

Polska Prezydencja 2011Ruszył Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011, pod hasłem I, CULTURE, największy z dotychczas realizowanych przezInstytut Adama Mickiewicza program promocji polskiej kultury za granicą. Od lipca do grudnia 2011 roku nie tylko w Unii Europejskiej, ale także poza jej granicami – w sumie w 10 stolicach na całym świecie - prezentowanych będzie blisko 400 wydarzeń.

Polskie Przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej zainaugurowała premiera opery Król Roger w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Inscenizacji dzieła Karola Szymanowskiego podjął się wybitny brytyjski reżyser operowy David Pountney.

Również 1 lipcana dziedzińcu Teatru Narodowego w Londynie, w ramach Festiwalu Watch This Space, odbyła się światowa premiera spektaklu Planeta Lemw reżyserii Pawła Szkotaka, przygotowana przez Teatr Biuro Podróży i Instytut Adama Mickiewicza specjalnie z okazji Polskiej Prezydencji. Od lipca do września plac przed Teatrem na South Bank stanie się miejscem dla publiczności, na którym prezentowane będą brytyjskie i międzynarodowe spektakle. W tym samym miejscu, 2 i 3 lipcaodbyła się brytyjska odsłona projektu „I, culture puzzle. Warsztat nowoczesnego rzemiosła”. Akcja animowana jest przez mieszkająca i tworząca w Londynie polską artystkę i projektantkę mody Monikę Jakubiak. W ciągu pół roku mieszkańcy 12 stolic (Berlin, Bruksela, Kijów, Kopenhaga, Londyn, Madryt, Mińsk, Moskwa, Paryż, Pekin, Tokio, Warszawa) uszyją wielki puzzle, złożony z 12 wielkich kwadratów, układający się w I,CULTURE – hasło Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. Na jego uszycie zużytych zostanie cztery miliony centymetrów kwadratowych materiału, 600 metrów kwadratowych tkanin, 2 kilometry nici i 500 guzików. Akcje w kolejnych stolicach i powstawanie puzzla śledzić będzie można w Internecie. Pierwszy kwadrat powstał 14 maja w Noc Muzeów w Warszawie. W jego tworzeniu uczestniczyło prawie tysiąc osób.

Dnia 1 lipca w Brukselina Placu St. Croix odbył się plenerowy koncert w wykonaniu Motion Trio ze String Quartet oraz węgierskim Zoltan Orosz Trio. Był to pierwszy z cyklu polskich koncertów prezentowanych w Centrum Flagey. Od kilku dni w BOZAR w Brukseli można także oglądać wystawę Power of Fantasy, przygotowaną przez polskich (Andrzej Szczerski i Zofia Machnicka) i brytyjskiego (David Crowley) kuratorów. Wystawa prezentuje blisko 200 prac współczesnych polskich artystów, m.in. Katarzyny Kozyry, Olafa Brzeskiego, Robert Kuśmirowskiego, Wilhelma Sasnala, Jana Ziółkowskiego. Ich oryginalność podkreślają prace historyczne: Witkacego, Mehoffera, Kantora.

Nie jest to jedyna polska wystawa otwarta z okazji Polskiej Prezydencji – 1 czerwca Król Hiszpanii Juan Carlos i Prezydent Bronisław Komorowski otworzyli w Pałacu Królewskim w Madrycie wystawę Złote czasy Rzeczypospolitej. Polska skarby i kolekcje artystyczne, prezentującej unikatowe zbiory z polskich kolekcji magnackich. Obie wystawy przygotowane zostały Muzeum Narodowe w Krakowie i Instytut Adama Mickiewicza.

Raport o promocji kultury polskiej na świecie

Raport o promocji kultury polskiej na świecieW latach 2009-2010 nasze państwo wydało 584 000 000 zł na promocję polskiej kultury za granicą. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport podsumowujący wyniki tych działań, podjętych przez 19 różnych podmiotów publicznych, w tym cztery ministerstwa.

Według raportu, Polska nie jest postrzegana jako silna marka, mimo podejmowania przez organy administracji rządowej oraz podmioty im podległe różnorodnych działań, mających na celu promocję kultury polskiej na świecie. W światowym rankingu, dotyczącym badania i rozwoju marek, pn. Country Brand Index Polska w 2009 roku znalazła się dopiero na 85. miejscu, a w 2010 – na 82. spośród 110 ocenianych krajów pod względem atrakcyjności. Natomiast według Anholt-GfK Roper Nation Brands Index Polska zajęła w 2008 roku – 30, a w 2009 roku – 27 miejsce na 50 krajów objętych badaniami. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli główną przyczyną niskiej skuteczności działań promocyjnych jest brak kompleksowego programu, określającego m.in. cele i kierunki działania, a także sposób monitorowania i ewaluacji efektywności realizowanych zadań.

PRZECZYTAJInformacja o wynikach kontroli promocji kultury polskiej na świecie - plik pdf

Sopot Classic 2011

Sopot Classic 2011W dniach 4-7 sierpnia 2011 rokuodbędzie się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sopot Classic”. Wydarzenie to jest rezultatem inicjatywy dyrekcji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz Urzędu Miasta Sopotu. Festiwal ma na celu promocję i prezentację interesujących wykonań dzieł muzyki klasycznej z udziałem znanych solistów. W programie festiwalu znajdą się koncerty symfoniczne i kameralne, panel dyskusyjny pt. Muzyka Naszych Czasóworaz projekcje filmu pt.: Młodzi Kompozytorzy w hołdzie Chopinowi.

Do udziału w tegorocznym festiwalu zostali zaproszeni artyści zagraniczni - utalentowani przedstawiciele młodego pokolenia - wspaniała skrzypaczka Leticia Morenoz Hiszpanii, mezzosopranistka Irina Zhytynskaz Ukrainy, polski tenor Przemysław Borys oraz uznany w Europie austriacki flecista Michael Martin Kofler.

Ponad to w ramach Festiwalu odbył się również I Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego, którego wyniki poznaliśmy na początku lipca. Konkurs miał na celu pobudzenie, inspirowanie środowiska kompozytorskiego w zakresie twórczości muzyki klasycznej oraz popularyzację dzieł młodych twórców. Idea organizacji konkursu znalazła poparcie prof. Krzysztofa Pendereckiego. Zwycięskie utwory - Przepiękne smyczkiNatalii Cherniy z Wrocławia oraz Muzyka na smyczkiKamila Cieślikaz Gdańska zostaną wykonane podczas Festiwalu. Mając przeświadczenie o konieczności wprowadzania powstającej dziś muzyki do szerokiego obiegu kultury, organizatorzy starali się stworzyć szansę młodym kompozytorom, aby ich twórczość zaistniała w wielu salach koncertowych Trójmiasta. Krzysztof Penderecki osobiście wręczy nagrodę autorom najlepszych kompozycji.
Festiwalowi towarzyszyć będzie także panel dyskusyjny, który poprowadzi Adrianna Poniecka-Piekutowska, dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Koncerty festiwalowe odbędą się w sopockich kościołach, w Państwowej Galerii Sztuki oraz w przestrzeni otwartej na Scenie Letniej Zatoki Sztuki.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Wyniki I Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego

Natalia CherniyW dniu 5 lipca 2011 rokurozstrzygnięty został I Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Jury Konkursu w składzie: prof. Krzysztof Meyer – przewodniczący, prof. Marian Borkowski, prof. Eugeniusz Knapik i prof. Krzysztof Olczak, po wnikliwym zapoznaniu się z 30 nadesłanymi kompozycjami, postanowiło przyznać dwie równorzędne I Nagrodyex aequo, obie w wysokości po 10 tys. złotych: Natalii Cherniy z Wrocławia (na zdjęciu) za kompozycję pt. Przepiękne smyczki, godło In Tempo oraz Kamilowi Cieślikowiz Gdańska za kompozycję pt. Muzyka na smyczki, godło 20M.N.S.11.

I Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany został w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sopot Classic”, który odbędzie się w dniach 4-7 sierpnia 2011 roku. Miał na celu pobudzenie, inspirowanie środowiska kompozytorskiego w zakresie twórczości muzyki klasycznej oraz popularyzację dzieł młodych twórców. Idea organizacji konkursu znalazła poparcie prof. Krzysztofa Pendereckiego. Zwycięskie utwory zostaną wykonane w trakcie Festiwalu.

Monachijska inauguracja polskiej Prezydencji w UE

Karol SzymanowskiDnia 7 lipca 2011 rokuOrkiestra Akademii Beethovenowskiej wystąpiła w monachijskimKunstlerhaus na koncercie inaugurującym objęcie Prezydencji w Unii Europejskiej przez Polskę. Koncert był częścią cyklu "Nie tylko Szymanowski", autorskiego projektu Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, promującego polską muzykę na świecie w najlepszych wykonaniach polskich artystów. Działaniom Towarzystwa Muzycznego patronuje od 34 lat Karol Szymanowski, również w tym projekcie jego twórczość pełni kluczową rolę - stanowi ona motyw przewodni koncertów, które odbędą się w wybranych miastach w świecie. W programie koncertu znalazła się jego Etiuda b-mollw opracowaniu Agnieszki Duczmal oraz SerenadaMieczysława Karłowicza, OrawaWojciecha Kilara i Trzy utwory w dawnym styluHenryka Mikołaja Góreckiego.

Projekt zrealizowano przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza oraz Regionu Małopolski.

Stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MKiDNMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaprasza do składania wniosków o przyznanie stypendium na realizację projektów artystycznych. Stypendia, przyznawane na okres od 6 do 12 miesięcy, są skierowane do twórców i wykonawców realizujących projekty w następujących dziedzinach: literatura, muzyka, taniec, opieka nad zabytkami, sztuki plastyczne, teatr i film upowszechnianie kultury (w tym twórczość ludowa).

Stypendia, finansowane z budżetu MKiDN lub Funduszu Promocji Twórczości, przyznaje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zamysłem tej formy działań resortu jest wspieranie ciekawych projektów artystycznych i badawczych. Jak pokazały lata ubiegłe, wiele dofinansowanych przez MKiDN projektów zyskało rangę ważnych wydarzeń kulturalnych. Każdy twórca i wykonawca może należeć do grona stypendystów MKiDN. Wystarczy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami. Najbliższy termin składania aplikacji o stypendium upływa 30 lipca 2011 roku.

 Szczegółowe informacje - na stronie www.mkidn.gov.pl

Polski akcent w węgierskich obchodach Roku Franciszka Liszta

Oratorium LisztaZnaczącym polskim akcentem obchodzonego odecnie Roku Liszta była węgierska prapremiera oratorium Legenda o Świętym Stanisławie Franciszka Liszta, poświęconego męczeńskiej śmierci krakowskiego biskupa, patrona Polski - św. Stanisława. Koncert odbył się 26 czerwca 2011 roku w Budapeszcie, w ostatnią niedzielę węgierskiej prezydencji, w geście przekazania Polsce przewodnictwa w RUE. Było to węgierskie prawykonanie tego wybitnego dzieła oraz jego światowa prapremiera w pełnym brzmieniu.

W 2011 roku obchodzony jest Międzynarodowy Rok Franciszka Liszta, ogłoszony z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora. Z tej okazji węgierski Chór Męski Honvéd we współpracy z innymi węgierskimi partnerami postanowił zrekonstruować i zaprezentować w pełniejszej formie niedokończone dzieło Franciszka Liszta - oratorium pt. Legenda o Świętym Stanisławie. Nieznane dotąd w szerszych kręgach oratorium o tematyce polskiej zostało zaprezentowane w ramach oficjalnych obchodów Roku Liszta 2011 na Węgrzech w Kościele Cystersów pod wezwaniem św. Emeryka w Budapeszcie 26 czerwca podczas koncertu promującego płytę z nagraniem tej muzycznej osobliwości. Było to wydarzenie wyjątkowe ze względu na fakt, że oratorium to zostało zaprezentowane w bogatszej formie – węgierskie wykonanie tego dzieła pod dyrekcją Kálmána Strausza zostało uzupełnione o trzy fragmenty, w tym dwa polonezy, które zachowały się jedynie w zapisie fortepianowym i do tej pory nigdy nie były wykonywane z orkiestrą. Na szczególną uwagę zasługują interludia, oparte na melodiach dwóch najważniejszych polskich pieśni narodowych: hymnu narodowego Jeszcze Polska nie zginęła i pieśni Boże coś Polskę oraz wieńczący dzieło chór Salve Polonia. Zaliczane do ostatnich opusów kompozytora, niedokończone oratorium Legenda o Świętym Stanisławie dotychczas było znane jedynie w wąskich kręgach badaczy twórczości Liszta. Dotąd jedyne nagranie tego utworu powstało w Stanach Zjednoczonych, nie zawiera ono jednak trzech wspomnianych części. Wśród wykonawców tego monumentalnego, bo trwającego ponad 90 minut dzieła znaleźli się: Chór Żeński Budapest Studio, Chór Męski Honvéd, Orkiestra Danubia pod dyrekcją Kálmána Strausza oraz znakomici soliści - Bernadett Wiedemann, István Kovács, Zsolt Haja. Koncert był oficjalną imprezą kulturalną węgierskiej prezydencji.

Nad oratorium Legenda o Świętym Stanisławie Liszt pracował przez ostatnie dwadzieścia lat życia. Niestety dzieło pozostało niedokończone, nie było nigdy wykonywane, rękopis uległ zapomnieniu. Dopiero w 2003 roku amerykański dyrygent James Conlon odnalazł w archiwach rozproszone karty rękopisu i zrekonstruował brakujące fragmenty. Oratorium do tej pory było prezentowane zaledwie na kilku koncertach na świecie. Węgierskie prawykonanie było jednocześnie prezentacją podwójnej płyty CD z nagraniem oratorium, wydanej z okazji Roku Liszta 2011. Partnerem nagrania płyty jest Instytut Polski w Budapeszcie.

Wyniki konkursu I edycji programu „Szkoła Mistrzów Tradycji”

Instytut Muzyki i TańcaW dniu 1 lipca 2011 roku zostały ogłoszone wyniki konkursu I edycji programuInstytutu Muzyki i Tańca - „Szkoła mistrzów tradycji”.

W skład komisji weszli eksperci zgłoszeni przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (dr Tomasz Nowak), Forum Muzyki Tradycyjnej (Monika Mamińska-Domagalska) oraz powołana jako reprezentantka IMiT Marta Domachowska. Kierując się poprawnością formalną złożonych wniosków i wartością merytoryczną nadesłanych propozycji, komisja wyłoniła do realizacji następujące projekty:

1. Fundacja Wszystkie Mazurki Świata - Warsztaty śpiewu i warsztaty instrumentalne(skrzypce, harmonia trzyrzędowa, bębenek, baraban, jazz) - Tadeusz Kubiak, Sławomir Czekalski, Maria Pęzik, Maria Siwiec, Zofia Kucharczyk, Jan Gaca, Józef Tarnowski
2. Stowarzyszenie To.pole - Warsztaty polskiej muzyki tradycyjnej z regionu świętokrzyskiego- nauka gry na skrzypcach, barabanie, śpiewu tradycyjnego i tańca - Kapela Zygmunta Jakubowskiego - Zygmunt Jakubowski, Zdzisław Giemza; Ewa Grochowska, Piotr Zgorzelski, Katarzyna Staniszewska
3. Towarzystwo dla Natury i Człowieka - Warsztaty w zakresie wokalnych i instrumentalnych(skrzypce, bębenek, baraban, basy, suka biłgorajska) tradycji Roztocza Zachodniego i regionu janowsko-biłgorajskiego - Stanisław Głaz, Stanisław Fijałkowski, Janina Chmiel, Zbigniew Butryn.

W związku z tym, że łączna suma przyznanego dofinansowania nie wyczerpała pełnej puli budżetu I edycji programu, komisja zarekomendowała Dyrektorowi Instytutu dofinansowanie projektu Centrum Kultury i Sztuki w Lesznie - Warsztaty gry na dudach i skrzypach podwiązanych oraz ich doskonalenia, budowy, strojenia i doboru nowego, tradycyjnego repertuaru - Michał Umławski, Grzegorz Herman, Romuald Jędraszak, Tomasz Kiciński z przeznaczeniem na honoraria artystów prowadzących warsztaty. Przy wyborze powyższych projektów komisja uwzględniła liczne walory przestawionych propozycji, wśród których znalazły się: wykorzystanie potencjału mistrzów tradycji najstarszego pokolenia, promowanie lokalnych tradycji muzycznych, poziom organizacyjny wnioskujących instytucji z uwzględnieniem warunków przekazu tradycji, liczba beneficjentów - uczestników warsztatów, czas pracy przeznaczony na warsztaty i spodziewane efekty, ewaluacja - osadzenie nauki w kontekście zabaw oraz koncertów i związane z tym poszerzenie kręgu odbiorców muzyki tradycyjnej oraz osadzenie warsztatów w kontekście organizowanych imprez cyklicznych, także pozwalające poszerzyć krąg odbiorców muzyki tradycyjnej.

Szczegółowe informacje dotyczące wyboru projektów oraz protokół obrad komisji dostępne są na stronie internetowej IMiT, w zakładce programy - www.imit.org.pl

Inauguracja Polskiej Prezydencji w Madrycie - muzyka polskich gór zachwyciła Hiszpanów

veranos de la villa 2011To był niezapomniany wieczór dla mieszkańców i turystów przebywających w stolicy Hiszpanii, którzy usłyszeli kompozycje polskich mistrzów: Szymanowskiego, Góreckiego i Kilara zainspirowanych góralską muzyką źródeł. Koncert „Głosy Gór w muzyce K. Szymanowskiego. H.M. Góreckiego i W. Kilara oraz fotografii M. Karłowicza” w dniu 4 lipca 2011 rokuo godzinie 20.30 na scenie Plaza de Oriente w Madrycie, organizowany w ramach festiwalu Madrid, Veranos de la Villa, zainaugurował program promocji polskiej kultury w Hiszpanii w czasie Prezydencji Polski w Radzie UE. Organizatorem koncertu był Teatr Wielki - Opera Narodowa, a Partnerem - Polski Instytut w Madrycie.

„Głosy Gór” to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Na scenie zderzyły się dwa nurty muzyczne: ludowy i klasyczny, z których ten pierwszy inspirował i przenikał do drugiego. Muzyce towarzyszyła wystawa fotografiipochodzących z trzech autorskich albumów (1902-1909) Mieczysława Karłowicza oraz skany ze szklanych negatywów udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.

Inauguracja Polskiej Prezydencji w MadrycieW muzyczną wędrówkę po Tatrach przenieśli widzów wspaniali muzycy: światowej sławy pianista Janusz Olejniczak oraz kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki, Atom String Quartet zdobywca tegorocznego "Oskara" melomanów jazzu w Łodzi, hiszpański kwartet smyczkowy Anima, perkusista Jan Młynarski, kontrabasista Michał Barański i Jan Smoczyński, który napisał aranżacje i grał na instrumentach klawiszowych. Dyrygował Paweł Olejniczak. Na godzinę przed rozpoczęciem koncertu pojawiła się ciągnąca się wzdłuż Pałacu Królewskiego, imponująca kolejka widzów. Muzyka pochodząca z polskich gór zachwyciła i została nagrodzona gromkimi owacjami na stojąco.

Na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej „Głosy Gór” zabrzmią 15 października i 7 grudnia 2011 roku.

Blechacz w Kopenhadze na inaugurację polskiej Prezydencji w UE

Rafał BlechaczRecital fortepianowyRafała Blechacza w kopenhaskim Tivoli zainaugurował w Danii polską Prezydencję.

W poniedziałek, 27 czerwca 2011 roku, w prestiżowej sali koncertowej Tivoli w Kopenhadze, odbył się recital fortepianowy Rafała Blechacza (na zdjęciu) z okazji objęcia przez Polskę Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Polska jest pierwszym państwem Tria Prezydencji, w skład którego wchodzą również Dania i Cypr. W programie recitalu dla około tysięcznej widowni, znalazły się utwory Mozarta, Debussyego, Szymanowskiego i Chopina.

Koncert Rafała Blechacza wpisuje się w program organizowanego przez Tivoli festiwalu, prezentującego najwyższej światowej klasy wykonawców. Został zorganizowany przy współudziale Ambasady RP w Kopenhadze, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Stołecznej Estrady.

Siódmy Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

7. Festiwal Muzyki Polskiej - Kraków, 15-24 lipca 2011 7. Festiwal Muzyki Polskiej odbędzie się w Krakowie w dniach 15-24 lipca 2011 roku.
Festiwal Muzyki Polskiej to inicjatywa, która jako jedyna na tak szeroką skale promuję twórczość polskich kompozytorów. Jego zadaniem jest prezentacja muzyki polskiej od średniowiecza po współczesność. W tym celu prezentowane są dzieła wyłącznie rodzimych twórców w interpretacji wybitnych artystów polskich, jak i zagranicznych. Na program festiwalu składają się koncerty solowe, kameralne, chóralne, symfoniczne, baletowe, a także spektakle operowe i multimedialne oraz sympozja i spotkania z artystami. Począwszy od 2011 roku Festiwal Muzyki Polskiej zmienia swój czas i odbędzie się w lipcu.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu wystąpią m.in. Kronos Quartet(22 lipca), Nikolay Khozyainov(24 lipca), Helen Kearnsi Francois Dumont(18 lipca), Accademia d'Arcadia (17 lipca). W ciągu 10 dni odbędzie się trzynaście koncertów, podczas których zostaną wykonane dzieła J.M.K. Poniatowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Karola Szymanowskiego, Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i in. W ramach festiwalu odbędzie się również Wokalny Kurs Mistrzowski Prof. Heleny Łazarskiej „Muzyka Polska”.

ZOBACZ: program Festiwalu