POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

archiwum

Filtr

La Venexiana, Ensemble Micrologus i inne gwiazdy na Actus Humanus w Gdańsku

Actus Humanus 2011Światowa czołówka artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej weźmie udział w rozpoczynającym się 14 grudnia 2011 roku w Gdańsku Festiwalu Actus Humanus. Przez pięć dni, w wyjątkowej scenerii najpiękniejszych zabytków miasta, usłyszeć będzie można wirtuozów m.in. z La Venexiany, Ensemble Micrologus, legendarnego klawesynistę Pierre’a Hantaï, zjawiskowych wokalistów: Robertę Mameli, Pina de Vittorio i Magnusa Stavelanda, a także – po raz pierwszy w Polsce – fenomenalną włoską formację Modo Antiquo.

Ideą nowego na mapie Polski festiwalu, który odbywać się będzie co roku w grudniu, jest prezentacja najwybitniejszych dzieł muzyki dawnej korespondujących z okresem Bożego Narodzenia w interpretacji wybitnych reprezentantów wykonawstwa historycznego z całego świata. Opiekę artystyczną nad festiwalem oraz funkcję dyrektora artystycznego projektu sprawuje Filip Berkowicz, twórca i dyrektor artystyczny wysoko ocenianych w Polsce festiwali muzyki klasycznej – „Sacrum Profanum” i „Misteria Paschalia” oraz projektu „Opera Rara”. – Dzięki starannie wyselekcjonowanemu repertuarowi, jak również obecności na Festiwalu niekwestionowanych autorytetów muzyki dawnej, Gdańsk stanie się jednym z centralnych miejsc na mapie wydarzeń kulturalnych dedykowanych muzyce dawnych wieków – zapowiada Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. – Actus Humanus już od pierwszych edycji ma bowiem ambicje dołączyć do grona najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku.

Festiwal rozpocznie się mocnym akcentem. 14 grudniaw Kościele św. Mikołaja odbędzie się polska premierajednego z najpiękniejszych, jednocześnie niesłusznie zapomnianych arcydzieł włoskiego baroku – Cinque Profeti – Cantata per la Notte di Natale Alessandra Scarlattiego. Utwór wykona obsypany wieloma prestiżowymi nagrodami włoski zespół La Venexiana pod dyrekcją Claudia Caviny. Z unikatowym bożonarodzeniowym repertuarem średniowiecza pt. „In Festa Nativitatis” pojawi się też w Gdańsku legendarny Ensemble Micrologus. 15 grudniawystąpi w Kościele św. Brygidy z udziałem Patrizii Boviora z jednym z najoryginalniejszych głosów męskich – Pina de Vittoria. W punkcie centralnym festiwalu pojawi się francuska muzyka renesansowa. Oryginalny program „Noël Renaissance – 'O' de l'avent”, złożony z utworów najznamienitszych przedstawicieli szkoły franko-flamandzkiej zaprezentuje w Kościele św. Jakuba Ensemble Clément Janequin pod wodzą Dominique Vise, współzałożyciela równie słynnej grupy Les Arts Florissants. Na dwa ostatnie festiwalowe wieczory publiczność zaproszona zostanie na gdański Dwór Artusa. Zabytkowa sceneria stanie się tłem dla kolejnych wyjątkowych koncertów. W sobotę z epokowym dziełem Johanna Sebastiana Bacha – Wariacjami Goldbergowskimiwystąpi tu najsłynniejszy francuski klawesynistaPierre Hantaï – uczeń Gustava Leonardta, laureat wielu międzynarodowych konkursów, ulubiony muzyk największych pionierów barokowego wykonawstwa historycznego – Philippe’aHerreweghe, JordiegoSavalla, Marka Minkowskiego. Podczas finału festiwalu, 18 grudnia– po raz pierwszy w Polsce – wystąpi fenomenalna włoska formacja Modo Antiquo pod batutą charyzmatycznego dyrygenta Federica Marii Sardellego. Z udziałem norweskiego tenora Magnusa Stavelanda zaprezentuje wirtuozowskie interpretacje koncertów i najpiękniejszych arii z oper Antonia Vivaldiego.

ZOBACZ: program Festiwalu

Sinfonia Iuventus pod batutą Hobarta Earle'a

Koncert Sinfonii IuventusW czwartek, 15 grudnia 2011 rokuo godz. 19.00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W programie znajdą się utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego (Uwertura Kalmora) oraz Mieczysława Karłowicza (Koncert skrzypcowy A-dur op. 8).

W Koncercie skrzypcowymsolistką będzie niezwykle utalentowana, młoda skrzypaczka Marta Kowalczyk, laureatka wielu konkursów krajowych i zagranicznych, która zdobyła m.in. I nagrodę w Bled na Słowenii oraz nagrodę European Union of Music Competitions for Youth za największą indywidualność artystyczną. Orkiestrę Sinfonia Iuventus poprowadzi dyrygent Hobart Earle, Amerykanin urodzony w Wenezueli, od 18 lat dyrektor muzyczny i główny dyrygent Orkiestry Filharmonii w Odessie. Współpracował z takimi orkiestrami, jak: Wiedeńska Orkiestra Kameralna, Wiedeńska Orkiestra Tonkuenstler, Noord-Nederlands Orkest z Holandii, Orchestra della Toscana z Włoch, Athens State Symphony, Buffalo Philharmonic Orchestra, North Carolina Symphony, Florida Philharmonic Orchestra, San Diego Chamber Orchestra, w Azji był zaproszony przez Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajwanu, Tajską Orkiestrą Filharmoniczną oraz Southeast Asian Youth Orchestra.

W drugiej części koncertu będzie można wysłuchać także VI Symfonii D-durAntoniego Dvoraka.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Premios Líricos Teatro Campoamor dla spektaklu „Eugeniusz Oniegin”

Eugeniusz OnieginEugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego w reż. Michała Znanieckiego otrzymał prestiżową nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor za najlepszą produkcję premierową roku w Hiszpanii.

To szósta edycja tego konkursu, do którego zgłaszane są najważniejsze wydarzenia festiwalowe i teatralne z całego kraju. Konkurs organizowany jest przez Ayuntamiento de Oviedo Ministerstwo Kultury oraz Instituto Nacional de las Artes Escénicas w Hiszpanii.

Eugeniusz Onieginto międzynarodowa i międzykontynentalna koprodukcja Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Opery Krakowskiej, Abao Olbe w Bilbao oraz Teatro Argentino w La Plata. Premiera miała miejsce w grudniu 2010 na deskach Opery Krakowskiej, premiera argentyńska odbyła się w marcu, z kolei hiszpańska publiczność zobaczyła Onieginaw kwietniu. Do Polski spektakl powróci w 2012 na scenę Teatru Wielkiego w Poznaniu, w którym rok ten będzie tematycznie poświęcony męskim postaciom operowym.

Akcja opery Eugeniusz Onieginrozgrywa się w 1820 roku w Rosji. Tytułowy bohater to człowiek rozczarowany światem, brakiem prawdziwej miłości i przyjaźni. Zniechęcony i znudzony życiem wyjeżdża na wieś gdzie poznaje Tatianę. Odtrąca jednak jej szczerą, młodzieńczą miłość. Swoje zainteresowanie kieruje w stronę jej siostry, Olgi, co w konsekwencji ma tragiczny koniec. Oniegin wyrusza w podróż. Los ponownie stawia na jego drodze życiowej Tatianę, w której się zakochuje. Niestety na szczęśliwą miłość jest już za późno…

Rafał Augustyn laureatem Wrocławskiej Nagrody Muzycznej

Rafał AugustynKompozytor Rafał Augustyn, zespół Me, Myself and I oraz aktorka i lalkarka Agata Kucińska zostali laureatami tegorocznej Wrocławskiej Nagrody Muzycznej i Teatralnej. Gala wręczenia dyplomów odbyła się w poniedziałek, 21 listopada 2011 roku w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

Rafał Augustyn (na zdjęciu) otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii „muzyka poważna” za płytę Do Ut Des. Music for and with Quartet - niezwykle intrygujący zbiór utworów, dzięki któremu poznajemy kompozytora w kilku wcieleniach i obserwujemy ewolucję jego języka muzycznego. W tej kategorii do nagrody nominowani również byli: Tomasz Dobrzański, dyrektor artystyczny festiwalu „Forum Musicum” za konsekwentne i trafiające do współczesnego słuchacza prezentowanie muzyki dawnej podczas festiwalu; kompozytor Cezary Duchnowski za wprowadzenie we wrocławskiej premierze swojej opery Ogród Marty "wizjonerskiej koncepcji opery współczesnej"; Paul McCreesh, szef artystyczny „Wratislavii Cantans” za wybitne wydarzenie 45. festiwalu w postaci przygotowania i poprowadzenia dzieła oratoryjnego Hectora Berlioza Grande Messe des Mortes, wykonanego siłami międzynarodowymi, z udziałem chóru i orkiestry Filharmonii Wrocławskiej; Wrocławska Orkiestra Kameralna "Leopoldinum" za znakomitą kreację artystyczną w nagraniu płyty CD z utworami Hanny Kulenty.

Druga edycja programu „Kompozytor-rezydent”

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca uruchomił drugiej edycji programu „Kompozytor-rezydent”.

Program przeznaczony jest dla kompozytorów do 40. roku życia oraz zawodowych zespołów orkiestrowych i chóralnych w Polsce. Nawiązuje on do rozpowszechnionej na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi i polega na zamówieniu i prawykonaniu dzieła oraz wykonaniu innych utworów wybranego twórcy w trakcie sezonu artystycznego wnioskującej instytucji.

Program „Kompozytor-rezydent” ma na celu promocję współczesnych polskich kompozytorów, którzy poprzez systematyczną prezentację swoich dzieł mają szansę zaistnieć i utrwalić się w świadomości słuchaczy. Dzięki realizacji programu zwiększa się także udział muzyki współczesnej w repertuarze rodzimych instytucji koncertowych, a wsparcie finansowe oferowane przez IMiT pozwala ograniczyć koszty związane z prezentacją najnowszej muzyki. Efektem I edycji programu „Kompozytor-rezydent” są trzy rezydencje - w Filharmonii Łódzkiej, Polskiej Orkiestrze Radiowej i Radomskiej Orkiestrze Kameralnej, w ramach których w bieżącym sezonie artystycznym zostaną prawykonane i wykonane dzieła trzech kompozytorów młodego pokolenia - Andrzeja Kwiecińskiego, Macieja Zielińskiego i Przemysława Zycha.

Druga edycja programu obejmuje sezon 2012/2013. Termin nadsyłania wniosków upływa w dniu 31 stycznia 2012 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do realizacji 29 lutego 2012 roku. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie składają łącznie kompozytor i zespół orkiestrowy lub chóralny.

Szczegóły programu  - na stronie www.imit.org.pl

„Casting na świra” rozstrzygnięty

Tomasz PiluchowskiW piątek, 25 listopada 2011 roku rozstrzygnięty został „casting na świra”. Zwycięzcą został Tomasz Piluchowski, który wystąpi w przygotowywanej przezTeatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu operze Dzień świraHadriana Filipa Tabęckiego. Premiera na poznańskiej scenie planowana jest na 29 stycznia 2012 roku.

Tomasz Piluchowski (na zdjęciu) jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007), gdzie studiował pod kierunkiem Adama Kruszewskiego i Ryszarda Karczykowskiego. Doskonalił swoje umiejętności, biorąc udział w kursach wokalnych Toma Krause (Sachrang/Niemcy), Bożeny Harasimowicz, Leopolda Spitzera i Zofii Witkowskiej. Jest laureatem Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna Dyrektora Teatru Wielkiego w Poznaniu). Występuje na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie (w Borysie Godunowie Musorgskiego, TraviacieVerdiego, Madame ButterflyPucciniego oraz w Sudden RainAleksandra Nowaka). Współpracuje również z Teatrem Wielkim w Poznaniu i z Krakowską Operą Kameralną.

Polskie prawykonanie "Lumen" Wojciecha Kilara

Wojciech KilarPolskie prawykonanie utworu LumenWojciecha Kilara odbędzie się w piątek, 25 listopada 2011 rokuo godz. 18.00 w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku.

Najnowsza kompozycja chóralna Wojciecha Kilara (na zdjęciu) zatytułowana Lumen powstała na zamówienie Polskiego Chóru Kameralnego z okazji 400-lecia urodzin Jana Heweliusza. Jej światowe prawykonanie odbyło się 5 października 2011 roku w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Śpiewał Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Koncertowi towarzyszyła prezentacja zegara pulsarowego oraz otwarcie okolicznościowej wystawy. Kompozycja Wojciecha Kilara trwa około 5 minut, napisana jest do słów fragmentów Psalmu 136w polskim tłumaczeniu.

Dnia 25 listopada w kościele św. Katarzyny podczas uroczystości św. Katarzyny Aleksandryjskiej – patronki ludzi nauki, a także Starego Miasta w Gdańsku utwór wykona Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Pokolenie '51

Aleksander LasońŚląską szkołę kompozytorską kojarzono głównie z działalnością Pokolenia stalowowolskiego, które w latach 1975-76 debiutowało na Festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”. Inna nazwa mówi o Pokoleniu ’51- to od roku urodzenia takich stalowowolskich debiutantów, jak nieżyjący już Andrzej Krzanowski (1951-1990), czy Eugeniusz Knapik i Aleksander Lasoń. W Stalowej Woli zrywali z estetyką awangardy, swoją nowoczesność łącząc harmonijnie z tradycją. Kończą w tym roku 60 lat.

Częścią obchodów jubileuszu będzie koncert 25 listopada 2011 rokuw Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, zatytułowany Rocznik ’51, w którym muzyka Aleksandra Lasonia „zderzy się” z lubianym przez słuchaczy Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka.
Aleksander Lasoń (na zdjęciu) swą I Symfonią zdobył II nagrodę Konkursu Kompozytorskiego im. G. Fitelberga (1976), a 4 lata później I lokatę w konkursie młodych Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. W tym samym 1980 roku Góry przyniosły mu II nagrodę w konkursie młodych ZKP, a II Symfonia – Nagrodę Beethovena Miasta Bonn. W Paryżu w 1997 roku na trybunie UNESCO wyróżniono napisane na 50-lecie Filharmonii Krakowskiej Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę, jak pisała prasa – muzykę błyskotliwą i pełnokrwistą. Trwające około kwadransa hyMMny na orkiestrę symfoniczną powstały w latach 2009-2010 na festiwalowe 20-lecie Mikołowskich Dni Muzyki.

Japońskie dzieci grają Szymanowskiego

Krakowiak Karola SzymanowskiegoStaraniem Joanny Domańskiej, wiceprezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, w programie tegorocznej XIII edycji International Chopin Piano Competition in Asia (22 października 2011 – 14 stycznia 2012) dla kategorii wiekowej 8 - 9 lat znalazła się miniatura Krakowiakz 4 Tańców Polskich(1926) Szymanowskiego. Miniatura ta została opublikowana również w nowowydanym w Japonii zbiorze utworów kompozytorów polskich dla dzieci.

Konkurs pianistyczny International Chopin Piano Competition in Asiaodbywa się w Japonii od 1998 roku. Przebiega w 3 etapach i kilku kategoriach wiekowych. W ubiegłym roku do I etapu przystąpiło ok. 2000 uczestników.

Więcej informacji- na stronie Konkursu: www.chopin-asia.com

„Jazz Forum” w sieci

Jazz Forum w sieci
W połowie listopada wystartował portal
www.polishjazzarch.com, na którym udostępniony został nieodpłatnie komplet archiwalnych numerów czasopisma „Jazz Forum” z lat 1965-1989. W zasobach internetowych opublikowano w sumie 15.000 zdygitalizowanych stron z 265 numerów magazynu – w trzech różnych językowych edycjach – polskiej, angielskiej (1967 - 1989) i niemieckiej (1976 - 1981).

„Jazz Forum”, powołane do życia w grudniu 1965 i kierowane przez pierwsze 15 lat przez Jana Byrczka, a przez kolejne trzy dziesięciolecia prowadzone przez Pawła Brodowskiego, było w czasach swojej największej świetności jedynym czasopismem jazzowym o profilu międzynarodowym, skupiając najwybitniejszych krytyków, fotografików i znawców jazzu z całego świata. Materiały publikowane w magazynie stanowią wielki wkład do światowego piśmiennictwa jazzowego i mają nieocenioną wartość dla badaczy historii jazzu, krytyków, dziennikarzy i fanów – artykuły problemowe, wywiady z najsłynniejszymi muzykami, recenzje festiwali, koncertów, płyt, książek etc. Przez wiele lat oprawę graficzną czasopisma przygotowywał światowej sławy artysta Rafał Olbiński.

Digitalizację „Jazz Forum” przygotowała Fundacja im. Zbigniewa Seiferta, która otrzymała na ten cel dotację Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Sto lat polskiej muzykologii

100 lat muzykologii krakowskiejW dniach 23-25 listopada 2011 rokuw ramach obchodów 100-lecia Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się w Krakowie XL Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP Sto lat muzykologii polskiej. Historia – teraźniejszość – perspektywy, seria okolicznościowych wystaw i koncertów. Wydarzenia te będą miały miejsce w Auli Collegium Novum UJ (ul. Gołębia 24), Sali konferencyjnej Biblioteki Jagiellońskiej (ul. Oleandry 3) oraz w Instytucie Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10).

Jeden z jubileuszowych koncertów, zatytułowny „Sto lat Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego: 1911-2011”, będzie miał miejsce w środę, 23 listopada 2011 rokuo godz.19.30 w Auli Collegium Novum w Krakowie. W wykonaniu Kwartetu Śląskiego w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce, Arkadiusz Kubica – skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka i Piotr Janosik – wiolonczela usłyszymy II Kwartet smyczkowy op. 56Karola Szymanowskiego, Kwartet smyczkowy nr 1Aleksandra Lasonia oraz I Kwartet smyczkowy op. 62 Już się zmierzcha Henryka Mikołaja Góreckiego. W części słownej wystąpi prof. dr hab. Franciszek Ziejka z odczytem zatytułowanym Artur Grottger w Krakowie.

Program konferencji – w zakładce KURSY/SESJE oraz do pobrania - plik pdf

Muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego w Kalifornii

Koncerty pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego w KaliforniiW dniach 19 i 20 listopada 2011 roku w Santa Monica (Kalifornia, USA) odbędą się koncerty pamięciHenryka Mikołaja Góreckiego, w pierwszą rocznicę jego śmierci.

Program obu wieczorów wypełni w całości muzyka polskiego kompozytora. Usłyszymy Cztery preludia op. 1 (1955), Kwartet nr 1 "Już się zmierzcha" op.62(1988) ), Kwartet nr 2 "Quasi una Fantasia" op. 64 (1991) oraz Kleines Requiem für eine Polka op. 66(1993). Wystąpią: Mark Robson – fortepian, Calder Quartet (na zdjęciu), Lyris Quartet i Jacaranda Chamber Orchestra pod batutą Marka Alana Hilta.

Koncerty odbędą się w kościele prezbiteriańskim (First Presbytarian Church of Santa Monica: 1220 2nd St, Santa Monica, CA).

Więcej informacji- na stronie: http://jacarandamusic.org/1119.php

The Molinari Quartet's Fifth International Competition for Composition

Quatuor Molinari Kwartet Molinari, kanadyjski kwartet smyczkowy specjalizujący się w wykonywaniu muzyki skomponowanej w XX i XXI wieku, zaprasza do udziału w konkursie kompozytorskim.
Aby wziąć udział w konkursie należy przedstawić kompozycję na kwartet smyczkowy. Do udziału zaproszeni są kompozytorzy, którzy nie przekroczyli 40 roku życia. Czas trwania nadsyłanych kompozycji nie może być dłuższy niż 20 minut – do konkursu nie zostaną dopuszczone kompozycje wykonywane wcześniej przed publicznością lub już wydane.
Kompozycje oceniać będzie jury w składzie: dyrektor artystyczny Kwartetu Molinari oraz jego muzycy, znani kompozytorzy kanadyjscy: Jean Lesage i Nicols Gilbert. Jury wybierze cztery kompozycje, które wykonane zostaną podczas jednego z koncertów, odbywających się w ramach Twentieth and Beyond. Po wysłuchaniu utworów jury przyzna nagrody. Laureat I miejsca otrzyma nagrodę w wysokości $3000 oraz obraz autorstwa Guido Molinari, laureat II nagrody otrzyma $2000, a III nagrody - $1000. Jury ma prawo nie przyznać żadnej z trzech nagród.

Laureaci konkursu będą mieli okazję współpracować z Kwartetem Molinari tuż przed koncertem, w trakcie którego wykonane zostaną konkursowe kompozycje oraz wezmą udział w warsztatach Dialogues at the Chapelle.

Arditti Quartet - call for new works

Arditti Quartetzaprasza kompozytorów, którzy dopiero wkraczają na ścieżkę kariery kompozytorskiej, do wzięcia udziału w warsztatach– osoby zainteresowane tym przedsięwzięciem proszone są o przysłanie utworów z przeznaczeniem na kwartet smyczkowy. Wybrane prace zostaną wykonane podczas koncertu, który odbędzie się 25 stycznia 2012 rokuo godz. 19:30 w St Giles’ Cripplegate, w Londynie.

Jedną kompozycję (czas trwania utworu nie może przekroczyć 10 minut), wraz załączonym CV, należy przesłać do 1 grudnia 2011 rokuna następujący adres:
Paul Archbold, Institute of Musical Research, Senate House, Malet Street, London WC1E 7HU

Więcej informacji uzyskać można pisząc na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Muzyka i zabawa w Warszawie

Muzyka i zabawa Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza osoby zainteresowane powszechną edukacją muzyczną i promocją kultury do Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga Południe (ul. Podskarbińska 2) w Warszawie na niezwykle oryginalne koncerty muzyki współczesnej dla dziecipod nazwą „Muzyka i zabawa”.  Pierwszy koncert, zatytułowany „8 wydarzeń z teatru dźwięków” odbędzie się w piątek, 18 listopada 2011 roku(trzykrotnie) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30, a drugi - „Zimowa podróż przez Europę” – w piątek, 9 grudnia 2011 roku (również trzy razy) - o godz. 9:00, 10:15 i 11:30. Wstęp wolny.*

„Muzyka i zabawa”to cykl koncertów muzyki współczesnej dla dzieci z ogólnokształcących szkół podstawowych (klasy I - IV). Ich celem jest poszerzenie doświadczeń dzieci o nowe obszary kultury muzycznej, uwrażliwianie młodych słuchaczy na różne aspekty muzyki, elementy jej budowy, konteksty kulturowe, wreszcie bliższe poznanie instrumentów muzycznych. Projekt funkcjonuje od 17 lat w poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, gdzie powstał i gdzie jest kontynuowany, stale doskonalony i uzupełniany co roku o nowe kompozycje. Jego autorką jest Hanna Gawrońska, animator muzyki i wybitny psycholog dziecięcy. Kompozycje prezentowane w ramach „Muzyki i zabawy” realizowane są z użyciem współczesnego języka muzycznego, a zarazem dostosowane do percepcji młodego słuchacza. Wykorzystują (w zależności od koncertu) m.in. techniki teatru instrumentalnego, performance, mediów elektronicznych i - co najważniejsze - wymagają od młodej publiczności aktywnego uczestnictwa, zaangażowania w zabawach realizowanych w przebiegu poszczególnych utworów i pomiędzy nimi. Utwory te są zamawiane u polskich kompozytorów, a także wyłaniane w międzynarodowych konkursach organizowanych specjalnie na potrzeby projektu. W każdym koncercie oprócz artystów bierze udział 2 animatorów muzycznych: prowadzący koncert i animujący publiczność.

Projekt „Muzyka i zabawa w Warszawie” jest współfinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

* Organizatorzy zapraszają osoby dorosłe - wszystkie miejsca dla dzieci są już, niestety, zarezerwowane.

 

Jubileusz prof. Mieczysława Tomaszewskiego

prof. Mieczysław TomaszewskiUroczystości Jubileuszu 90. urodzinprof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego (na zdjęciu) odbędą się w środę, 16 listopada 2011 rokuw Krakowie.

Jednym z wydarzeń na cześć wybitnego muzykologa będzie koncerto godz. 20.00 w krakowskich Sukiennicach (Muzeum Narodowe, Rynek Główny 1-3). W wykonaniu solistów: Aleksandry Zamojskiej – sopran, Mariusza Godlewskiego – baryton i Sebastiana Szumskiego – baryton oraz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Stanisława Krawczyńskiego i Krzysztofa Pendereckiego usłyszymy fragmenty VIII Symfonii „Pieśni przemijania” Pendereckiego, Dwie pieśni sakralnena baryton solo i orkiestrę op. 30 Henryka Mikołaja Góreckiego i Chantefleurs et Chantefablesna sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski, dr h.c. Akademi Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, muzykolog i teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, uznawany jest za twórcę tzw. „Krakowskiej Szkoły Teoretycznej”. Obszar jego zainteresowań obejmuje teorię i historię muzyki XIX i XX wieku, szczególnie muzyki fortepianowej, liryki wokalnej i polskiej muzyki współczesnej. Jest autorem wybitnych prac w zakresie chopinologii, m.in. publikacji: Kompoztorzy polscy o Chopinie(1959), Chopin. Diariusz par image(1990), Fryderyk Chopin. Życie twórcy(1995, wyd. z CD-ROMem), Muzyka Chopina na nowo odczytana(1996), epokowego dzieła Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans(1998, wielokrotnie nagrodzona), Chopin i George Sand (2003), a ostatnio - Chopin. Fenomen i paradoks (2009), Chopin(2009), Muzyka Chopina odczytana na nowo II(2010). Ponadto opublikował szereg prac poświęconych najnowszej muzyce, m.in.: Krzysztof Penderecki i jego muzyka(1994), czy dwutomową monografię Penderecki. Bunt i wyzwolenie (t. I - 2008/2009, t. II - 2010).

Spotkania z Antropologią. Interdyscyplinarne Dyskusje "Dźwięk w kulturze" 2012

Dzwięk w kulturzePolski Instytut Antropologii zaprasza na kolejną edycję Spotkań z Antropologią – Interdyscyplinarnych Dyskusji, 20-21 kwietnia 2012 w Poznaniu. Tematem przewodnim spotkań będzie dźwięk w kulturze, a w szczególności muzyka.

Celem spotkań jest dialog i popularyzacja wiedzy oraz problematyki antropologicznej wśród reprezentantów innych nauk humanistycznych i społecznych. W tej edycji będą to badacze zainteresowani problematyką dźwięku w kulturze. Celem SAID w 2012 roku jest także edukacja młodych badaczy - spotkaniom będą towarzyszyć warsztaty pomagające rozwijać praktyczne umiejętności, wspomagające pracę badawczą.

W programie dyskusje nad istotnymi dla w spółczesnej antropologii problemami związanymi z dźwiękiem, m. in.: muzyka w popkulturze, etniczność w muzyce. A także warsztaty dotyczące praw autorskich i zbiorów muzycznych w internecie, wspomagające pracę badawczą.


Spotkania z Antropologią. Interdyscyplinarne Dyskusje to program konferencyjno-szkoleniowy adresowany przede wszystkim do magistrów, doktorantów i doktorów nauk humanistycznych oraz społecznych. Projekt zakłada cykliczne spotkania młodych antropologów oraz reprezentantów pokrewnych dyscyplin z ośrodków naukowych z całej Polski. SAID mają charakter interdyscyplinarny. Kontakty między młodymi adeptami nauk humanistycznych i społecznych były znikome przed rozpoczęciem SAID i po zaprzestaniu organizacji obozów naukowych, które kiedyś prowadziły wspólnie różne ośrodki akademickie w Polsce.

Drugie edycje programów departamentu muzyki IMIT uruchomione

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca uruchomił kolejne edycje programów „Nowe interpretacje” i "Szkoła mistrzów tradycji”.

Program „Nowe interpretacje” adresowany jest do polskich artystów muzyków prowadzących indywidualną działalność artystyczną oraz do zespołów poza instytucjonalnych i służy wspieraniu wykonań polskiej muzyki, zwłaszcza słabo rozpowszechnionej w polskim życiu muzycznym. Program polega na prezentacji wskazanych utworów jednego z kompozytorów wskazanych w danej edycji programu. Ważnym elementem programu jest, aby utwory te po raz pierwszy znalazły się w koncertowym repertuarze danego artysty lub zespołu. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do IMiT łącznie artysta wykonawca lub zespół artystów wraz z organizatorem koncertu, festiwalu lub innej publicznej i otwartej dla słuchaczy imprezy muzycznej. W ramach realizacji programu IMiT zapewnia wsparcie finansowe obejmujące pokrycie kosztów honorariów artystów wykonawców oraz zawiera umowę o współorganizacji z organizatorem wydarzenia muzycznego. Przedmiotem II edycji programu są dziełaGrzegorza Gerwazego Gorczyckiego,Karola Lipińskiego iTadeusza Bairda.

Program „Szkoła mistrzów tradycji” skierowany jest do polskich instytucji i organizacji zajmujących się kultywowaniem rodzimej muzyki tradycyjnej oraz do polskich artystów muzyków ludowych i ma na celu upowszechnianie umiejętności tradycyjnej gry na instrumentach i śpiewu podczas specjalnie organizowanych warsztatów. Chęć uczestnictwa w programie zgłaszają wspólne organizator warsztatów i artysta lub grupa artystów muzyków ludowych. IMIT zapewnia pokrycie kosztów honorariów muzyków prowadzących warsztaty i części kosztów organizacyjnych związanych z realizacją warsztatów.

Czas realizacji II edycji programów „Nowe interpretacje” i „Szkoła mistrzów tradycji” obejmuje wydarzenia organizowane w okresie od 15 stycznia do 31 grudnia 2012 roku. W obu programach termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 31 grudnia 2011 roku, zaś termin wyboru wniosków przeznaczonych do realizacji do 10 stycznia 2012 roku.

Szczegółowe informacje - na stronie www.imit.org.pl w zakładce "programy"

Słuchacze ponownie ułożyli program koncertu

Warsaw Camerata - à la carte!Nowatorski projekt Warsaw Camerata à la carte!, w którym to publiczność wybiera orkiestrze programy koncertów, nabiera rozpędu. Tym razem faworytami głosujących okazały się: słynna 41. Symfonia „Jowiszowa” W. A. Mozartai przebojowy Koncert skrzypcowy D-durL. van Beethovena. Pozostałą część repertuaru koncertu w niedzielę, 20 listopada 2011 rokuPaweł Kos-Nowicki, dyrygent orkiestry Warsaw Camerata, trzyma w tajemnicy: „Zawsze zaskakujemy publiczność, więc i tym razem szykujemy kilka niespodzianek.”

Dzieła mistrzów zabrzmią w wykonaniu orkiestry Warsaw Camerata. Solistką koncertu Beethovena będzie znana skrzypaczka - Katarzyna Duda.
Wydarzenie odbędzie się o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Wstęp wolny.

Po muzyce, podczas spotkania koktajlowego, będzie można spotkać artystów, porozmawiać o ulubionych utworach oraz oddać głos na program kolejnego koncertu.
Głosowanie jest również prowadzone w sieci pod adresem: www.warsawcamerata.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji o projekcie…

Orkiestra Sinfonia Varsovia i Rafał Blechacz w Paryżu

Po sukcesie zeszłorocznego występu w historycznym Théâtre des Champs-Élysées, Orkiestra Sinfonia Varsovia ponownie wystąpi w Paryżu, tym razem w prestiżowej Salle Pleyel. W piątek, 11 listopada 2011 rokutowarzyszyć będzie Rafałowi Blechaczowi, koncert poprowadzi Maestro Grzegorz Nowak.

Koncert w Salle Pleyel, jednej z największych sal koncertowych na świecie, organizowany z okazji polskiego święta narodowegoi prezydencji w Radzie UE, wpisuje się w cykl wydarzeń promujących wybitnych polskich kompozytorów, zwłaszcza Karola Szymanowskiego. Usłyszymy jego Uwerturę koncertową E-dur op. 12, a także II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina i IV Symfonię A-dur op.90 WłoskąFelixa Mendelssohna.

Z okazji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, Orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpiła także 17 i 18 października w Palais des Beaux-Arts BOZAR (Bruksela). W programie znalazły się m.in. dzieła Stanisława Moniuszki, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestrę poprowadzili Marc Minkowski i Krzysztof Penderecki. Solistami koncertów byli Marita Solberg (sopran), Jakub Jakowicz (skrzypce) i Julian Rachlin (skrzypce). Cykl koncertów Orkiestry Sinfonia Varsovia wpisujących się w program polskiej prezydencji w UE zamknie występ w Madrycie, który odbędzie się 28 listopadaw Teatros del Canal.

Nowe płyty z utworami Krzysztofa Pendereckiego

JutrzniaW lipcu 2011 roku nakłademPolskich Nagrań ukazały się dwie płyty z utworamiKrzysztofa Pendereckiego.

Pierwsza przypomni dostępne dotychczas wyłącznie na płycie winylowej nagranie Jutrzni. Warto dodać, że w tym roku mija 40 lat od prawykonania dzieła, które odbyło się 28 maja 1971 roku w Katedrze w Münster. Na płycie Polskich Nagrań znalazła się interpretacja Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Markowskiego, z udziałem znakomitych solistów – Delfiny Ambroziak, Stefanii Woytowicz, Kazimierza Pustelaka, Włodzimierza Denysenki, Bernarda Ładysza, Borisa Carmeliego i Petera Laggera.

AwangardaDruga z płyt, zatytułowana Krzysztof Penderecki – Awangarda, zainteresuje z pewnością wielbicieli wczesnej twórczości kompozytora. Prezentuje jego najwybitniejsze osiągnięcia z przełomu lat 50. i 60. XX wieku, a co ważniejsze jest to wybór całkowicie oryginalny, a nie reedycja. Znalazły się na niej: Psalmy Dawidana chór mieszany i perkusję (1958), Strofyna sopran, głos recytujący i dziesięć instrumentów (1959), Anaklasisna smyczki i perkusję (1959/1960), Wymiary czasu i ciszyna chór mieszany, perkusję i smyczki (1960), Tren ofiarom Hiroszimyna smyczki (1961), Polymorphiana smyczki (1961) oraz Fluorescencjena orkiestrę (1962). Warto podkreślić, że nagranie Strof, pochodzące z prawykonania utworu w 1959 roku na festiwalu „Warszawska Jesień”, nie było dotychczas nigdzie publikowane. Również nagrania Trenui Polymorphiipochodzą z wykonań na „Warszawskich Jesieniach” (kolejno z 1961 i 1963 roku) i tylko Polymorphiaukazała się na winylowych płytach kroniki festiwalu. Dyryguje również Andrzej Markowski.

"Gloria artis" dla Jana Bernada

Jan BernadNa wniosek Związku Kompozytorów Polskich, minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski nadał Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis" Janowi Bernadowi(na zdjęciu), artyście muzykowi, kompozytorowi, badaczowi kultury tradycyjnej.

Jan Bernadw latach 1974-77 pracował przy realizacji projektów parateatralnych w Teatrze Laboratorium J. Grotowskiego. W 1977 znalazł się w pierwszym składzie Teatru „Gardzienice”, gdzie pracował do 1983 jako aktor i muzyk. W latach 1983-1990 podejmował różnorodne działania muzyczne i teatralne we wschodniej Polsce. W 1991 zainicjował powołanie w Lublinie Fundacji „Muzyka Kresów”, którą prowadził wraz Moniką Mamińską do 2010. W 1998 zainicjował powstanie Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, podejmując jednocześnie współpracę między artystami wykonującymi muzykę tradycyjną, a kompozytorami muzyki współczesnej i artystami jazzowymi. Efektem tego był projekt Pieśni polskie zaprezentowany w 2006 na 49. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" z udziałem Zespołu pod kier. Jana Bernada oraz m.in. Krzysztofa Knittla, Tadeusza Wieleckiego, Jacka Kochana, Jerzego Kornowicza i innych.
Tworzył muzykę do spektakli m.in. w Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Starym w Krakowie i Teatrze Nowym w Łodzi. Jest inicjatorem powołania w 2008 Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, gdzie pełni funkcję dyrektora artystyczno-programowego.
Wkład Jana Bernada w nowe odczytanie polskiej muzyki tradycyjnej jest niepodważalny. Odrzucając podział na kulturę wysoką i kulturę niską, zaproponował w zamian badania laboratoryjne, które wskazały na wieloaspektowy potencjał tkwiący w starych wiejskich tradycjach muzycznych. Wypracowane z własnym zespołem metody pracy nad głosem, pozwoliły w rekonstrukcji polskich pieśni tradycyjnych na maksymalne zbliżenie się do oryginału. Prace te, konsultowane przez lata z ośrodkami m.in. w Moskwie, Kijowie i Wilnie stały się podwaliną powstania w 1998 Międzynarodowej Szkoła Muzyki Tradycyjnej, w której prowadzone są zarówno zajęcia teoretyczne jak i praktyczne. W ciągu 14 lat istnienia Szkoły zajęcia prowadzone były w Lublinie, ale i też m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Olsztynie, Białymstoku i wzięło w nich udział ok. 1800 uczestników.

Małe impresje w Krakowie

Smykowe granieDrugie spotkanie z cyklu „Smykowe granie”, przygotowane dla najmłodszych słuchaczy w wieku od 0 do 3 lat, ich opiekunów i dla przyszłych mam z wykorzystanie teorii prof. E.E.Gordona, odbędzie się w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej pięciokrotnie - w dniach 12 listopada 2011 o godz. 15.00 i 16.00 oraz 13 listopada 2011 o godz. 10.00, 11.00 i 12.00.

Podczas listopadowych zajęć prowadzącą będzie Jolanta Gawryłkieicz oraz Adrianna Walczak, a przygrywać będą Agnieszka Drela na harfie, Renata Guzik na flecie oraz Renata Cebulska na wiolonczeli.

Koncerty z cyklu „Smykowe granie”zaprojektowane są każdorazowo dla około 60 osób - raz dla kobiet w ciąży i ich partnerów, innym razem dla małych dzieci z rodzicami. Takie uczty muzyczne dla najmłodszych wraz z rodzicami stanowią 40 minutowe spotkania, w których udział bierze kilku instrumentalistów oraz wokalistów. Program wypełniają krótkie, improwizowane utwory instrumentalne, wokalne oraz łączone. Motywy bazujące na warstwie melodycznej są przeplatane fragmentami czysto rytmicznymi. Podczas całego koncertu dzieci wraz z rodzicami siedzą na podłodze i aktywnie biorą udział w koncercie śpiewając oraz rytmizując. Artyści przez cały czas trwania spotkania nawiązują kontakt z publicznością, która wykonuje motywy ostinatowe, tańczy oraz kołysze się do rytmu.

Warszawski Festiwal Gitarowy i nowe kompozycje

VII Warszawski Festiwal GitarowyVII Warszawski Festiwal Gitarowy odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2011 roku. Tegoroczna edycja zdominowana będzie przez muzykę Aleksandra Tansmana – kompozytora, należącego do najczęściej wykonywanych na świecie polskich twórców. Ponadto, podczas pierwszego z dwóch koncertów festiwalowych odbędą się prawykonaniatrzech nowych koncertów gitarowych: dwóch skomponowanych specjalnie na zamówienie organizatorów Festiwalu - Concierto para un Porteno: Poema primero Marka Walawendera i Koncertu na 10 strun z orkiestrą Janusza Raczyńskiego oraz Concerto in FMikołaja Majkusiaka.
W ramach Festiwalu pod patronatem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędą się po raz drugi warsztaty gitarowe, które poprowadzą: Aniello Desiderio (18 listopada, w godz. 11.00-15.00) i Omar Cyrulnik (19 listopada, w godz. 11.00-15.00). Miejsce: Sala im. Elsnera, DS. Dziekanka, ul. Krakowskie Przedmieście 58.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Światowa prapremiera opery o Marii Skłodowskiej-Curie

Madame Curie, opera Elżbiety Sikory Światowa prapremiera Madame Curie, operyElżbiety Sikory poświęconej Marii Skłodowskiej-Curie, odbędzie się w Paryżu 15 listopada 2011 roku w sali UNESCO. Polska premiera planowana jest dwa tygodnie później, 25 listopada wPaństwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku.Kierownictwo muzyczne - Wojciech Michniewski, inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss, scenografia - Hanna Szymczak, choreografia - Izadora Weiss, światła - Piotr Miszkiewicz. W głównych rolach wystąpią: Anna Mikołajczyk jako Maria Skłodowska-Curie, Paweł Skałuba jako Pierre Curie, Tomasz Rak - Paul Langevin i Leszek Skrla – Einstein oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Fragmenty elektroakustyczne zostały skomponowane przez Elżbietę Sikorę przy współpracy Diego Losa w INA/GRM (Paryż). Opera realizowana jest z okazji obchodów Międzynarodowego Roku Chemii oraz 100-lecia przyznania Nagrody Nobla Marii Skłodowskiej-Curie, w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE.

Elżbieta Sikora o swojej operze: "Ponad sześć lat temu szukając bohaterki do opery, którą zamierzałam skomponować, w którejś z kawiarni warszawskich moja przyjaciółka, naukowiec fizyk, rzuciła te trzy słowa: Marie Skłodowska-Curie. Zaiskrzyło. To ona! Szukałam silnej, współczesnej, o zdecydowanym charakterze postaci kobiecej i właśnie ją znalazłam. W miarę przeczytanych książek, spotkań z jej wnuczką - profesor Hélène Langevin-Curie, rozmów z tymi, którzy znali tych, którzy ją znali, zamglony początkowo obraz mojej bohaterki zaczął nabierać coraz wyraźniejszych konturów i barw. Maria silna, ale także Maria targana wątpliwościami, Maria poświęcająca się bez granic pracy, ale także Maria kochająca, Maria zdecydowana na wiele by pomóc innym, lecz także Maria o zdecydowanie silnym ego, Maria zapewniająca, że kiedy chcę to chcę i Maria zrezygnowana; taką, w sprzecznościach, jawiła mi się coraz wyraźniej moja Madame Curie.

Nie żyje Marek Wakarecy

Marek WakarecyMarek Wakarecy - jedna z najważniejszych toruńskich osobistości muzycznych, zginął tragicznie 7 listopada 2011 roku w wypadku samochodowym. Miał 60 lat.

Radny, muzyk i matematyk, Marek Wakarecy był absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w klasie altówki. Po ukończeniu studiów pracował przez dziesięć lat w Instytucie Maszyn Matematycznych. Współpracował także z Toruńską Orkiestrą Kameralną, jako członek zespołu, a potem, w latach 1994-2007 także jego dyrektor naczelny. Przez prawie trzydzieści lat (od 1977 do 2006 roku) był również nauczycielem gry na skrzypcach i altówce w toruńskim Zespole Szkół Muzycznych. W roku 1997, wspólnie z Jerzym Salwarowskim powołał do życia festiwal "Toruń - Muzyka i Architektura", a w 2005 roku, wspólnie z Cezarym Zychem - Festiwal Haendlowski.

Polish Sacred Music Gaude Mater 2011 - w Londynie

The King's SingersKoncert polskiej muzyki sakralnej z cyklu "Polish Sacred Music Gaude Mater 2011” odbędzie się w Londynie w czwartek, 10 listopada 2011 roku.

W wykonaniu jednego z najsłynniejszych zespołów wokalnych – The King’s Singers (na zdjęciu) w składzie: David Hurley – kontratenor, Timothy Wayne-Wright – kontratenor, Paul Phoenix – tenor, Philip Lawson – baryton, Christopher Gabbitas – baryton i Jonathan Howard – bas usłyszymy utwory m.in. Bartłomieja Pękiela, Wacława z Szamotuł, Mikołaja Zieleńskiego, Miłosza Bembinowa, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Łukaszewskiego. Koncert odbędzie się w St. James's Church (197 Piccadilly) o godz. 19.30.

Projekt "Polish Sacred Music Gaude Mater 2011” obejmuje cztery koncerty w europejskich stolicach. Ich celem jest promocja twórczości sakralnej polskich kompozytorów współczesnych oraz prezentacja najbardziej wartościowych kompozycji religijnych zachowanych w archiwach Klasztoru na Jasnej Górze.

Dziadek do orzechów i król myszy - w Warszawie

Dziadek do orzechów i król myszyW piątek, 25 listopada 2011 rokuw Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera baletu Dziadek do orzechów i król myszyPiotra Czajkowskiegow choreografii Toera van Schayka i Wayna Eaglinga pod batutą Evgeny'a Volynsky'ego. Wydarzenie organizowane jest w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej.

Wielki niemiecki romantyk E.T.A. Hoffmannsporą część życia spędził wśród Polaków. Miał polską żonę, tworzył i pracował w Głogowie, Poznaniu, Płocku, a na koniec Warszawie, gdzie mieszkał w Kamienicy pod Samsonem przy ulicy Freta. Tu zaprzyjaźnił się z sąsiadem Juliusem Eduardem Hitzigiem, którego dzieci – Marię i Fritza sportretował potem w swojej opowieści Dziadek do orzechów i król myszy. Po latach, Aleksander Dumas (ojciec) uznał ją za „najpiękniejszą baśń” i przerobił na język francuski, dzięki czemu spopularyzował w całej Europie. W tej wersji trafiła ona także do rąk choreografa Mariusa Petipy i kompozytora Piotra Czajkowskiego w Petersburgu – twórców libretta i muzyki słynnego baletu (1892), który okazał się z czasem jednym z najpopularniejszych tytułów baletowych świata.

Dziadka do orzechów nie może więc zabraknąć w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego. To typowo familijne przedstawienie, dla dzieci i całych rodzin, mocno związane jest z euroamerykańską tradycją bożonarodzeniową. Pojawi się teraz na scenie warszawskiej w szczególnie widowiskowej oprawie plastycznej, z wykorzystaniem niezwykłych możliwości technicznych sceny Teatru Wielkiego. Twórcami choreografii są dwaj wybitni artyści: Holender Toer van Schayk, nagrodzony niedawno w Moskwie za całokształt twórczości prestiżową nagrodą Benois de la Danse, oraz Kanadyjczyk Wayne Eagling, dyrektor English National Ballet. Również scenografem przedstawienia jest Toer van Schayk, którego dekoracje i kostiumy ozdobiły u nas wcześniej Kopciuszka w choreografii Fredericka Ashtona. Tym razem planuje on umiejscowić akcję baletu w scenerii starej Warszawy z czasów E.T.A. Hofmanna.

Spektakl zostanie powtórzony 26 i 27 listopadaoraz 9, 10, 11, 18 i 28 grudnia 2011 roku.

Francuska premiera opery Zygmunta Krauzego

Francuska premiera opery PolieuktZygmunta Krauzego do libretta na motywach tragedii Pierre’a Corneille’a Polieucte odbędzie się w dniach 4-6 listopada 2011 rokuw Theatre du Capitole w Toulouse. Reżyseria - Jorge Lavelli, kierownictwo muzyczne - Ruben Silva, scenografia i kostiumy - Marlena Skoneczko. Wystąpią soliści: Andrzej Klimczak - jako Feliks, senator rzymski i gubernator Armenii, Jan Jakub Monowid – Polieukt, szlachcic armeński, zięć Feliksa, Artur Janda - Sewer, rycerz rzymski, faworyt Cesarza, Aleksander Kunach – Neark, szlachcic armeński, przyjaciel Polieukta, Marta Wyłomańska - jako Paulina, córka Feliksa i żona Polieukta oraz Dorota Lachowicz - w roli Stratonisy, powiernicy Pauliny. Artystom towarzyszyć będzie Warszawska Sinfonietta i Chór Warszawskiej Opery Kameralnej. Opera wystawiona zostanie w języku polskim.

Koncert monograficzny Kisiela

Stefan KisielewskiW 2011 roku przypada 100. rocznica urodzin i 20. śmiercijednej z najciekawszych i najważniejszych postaci w muzyce polskiej XX wieku, krytyce muzycznej, literaturze, dziennikarstwie i polityce - Stefana Kisielewskiego. Pamięci tej wybitnej i niezwykle barwnej postaci dedykowany jest koncert kameralny, jaki odbędzie się w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie w piątek, 4 listopada 2011o godz. 19.30. Monograficzny program wieczoru zawiera Suitę na obój i fortepian, którą wykona Mariusz Pędziałek (obój) z towarzyszeniem Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej (fortepian), Kwartet smyczkowywykonany przez Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich oraz Capriccio energicona skrzypce i fortepian z Marcinem Türschmidem w charakterze solisty.

Swój udział w koncercie zapowiedział ponadto Jerzy Kisielewski- dziennikarz i publicysta, opiekun spuścizny po swoim ojcu oraz współedytor jego pism, honorowy przewodniczący kapituły Nagrody Kisiela, przyznawanej corocznie przez tygodnik "Wprost". Syn kompozytora wzbogaci spotkanie z muzyką Stefana Kisielewskiego refleksją na temat jego twórczości, ale i nietuzinkowej osobowości.

Koncert połączony będzie z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej Kisielewski, wydanej w tym roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

110 lat Filharmonii w Warszawie

Koncert Jubileuszowy Filharmonii NarodowejDnia 5 listopada 1901 odbył się pierwszy koncert w Filharmonii Warszawskiej (przemianowanej w 1955 na Narodową). Orkiestra Symfoniczna pod batutą pierwszego dyrektora muzycznego Emila Młynarskiego zagrała wtedy dzieła kompozytorów polskich. Gwiazdą wieczoru był sam Ignacy Jan Paderewski, wirtuoz fortepianu i wielki mąż stanu. Wykonał on swój Koncert fortepianowy, a następnie recital złożony z dzieł Fryderyka Chopina. Dokładnie 110 lat później – 5 listopada 2011 rokuo godz. 18.00 – koncert ten zostanie powtórzony, a przy fortepianie zasiądzie zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 1980 roku - Dang Thai Son.

W jubileuszowym sezonie artystycznym Filharmonii Narodowejzaplanowanych zostało wiele atrakcji. Pojawią się artyści m.in. Arcadi Volodos, Grigory Sokolov, Daniel Hope (cykl „Recitale Mistrzów"), Richard Galliano ze swoim zespołem, Tokyo String Quartett, duet fortepianowy Alexander Ghindin i Boris Berezovsky, Kwartet Śląski („Słynne zespoły kameralne"), Hilary Hahn, czy kipiąca humorem Natalie Choquette (koncert sylwestrowy „La Diva et le Maestro"). Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzą m.in. Jesús López-Cobos, Yoav Talmi, Christian Arming, Stefan Solyom, Christopher Hogwood, Yoel Levi. Usłyszymy laureatów pierwszych miejsc niedawnego Konkursu Chopinowskiego - Yuliannę Avdeevą i Ingolfa Wundera - w repertuarze niechopinowskim. Przybędą także kolejne „Orkiestry Świata" - Britten Sinfonia z Jamesem MacMillanem, Mahler Chamber Orchestra czy NDR Radiophilharmonie Hannover. Miłośnicy muzyki dawnej będą mogli wysłuchać takich wykonawców, jak: Les Arts Florissants, Kammerakademie Potsdam z Trevorem Pinnockiem, Lautten Compagney z Wolfgangiem Katschnerem, Le Concert Lorrain z Christopherem Prégardienem, czy Orchestra of the Age of Enlightenment z Ianem Bostridgem. Na narodowej estradzie nie zabraknie także muzyki polskiej – w programie nowego sezonu znajdą się dzieła ponad dwudziestu polskich twórców. Po sukcesie, jakim okazał się rok z Pawłem Mykietynem jako kompozytorem sezonu, funkcję tę pełnić będzie w nowym sezonie Paweł Łukaszewski, a w kolejnych Paweł Szymański i Krzysztof Meyer.

Henryk Mikołaj Górecki patronem Filharmonii Śląskiej

Henryk Mikołaj Górecki patronem Filharmonii ŚląskiejOd 14 listopada 2011 rokuFilharmonia Śląska będzie nosiła imięHenryka Mikołaja Góreckiego.

Nadanie imienia Uchwałą Sejmiku Województwa Śląskiego IV Kadencji zaplanowano w porządku XV sesji, która odbędzie się 14 listopada 2011 w Sali Sejmu Śląskiego. W związku z tym wielkim zaszczytem katowicka Filharmonia zaprasza na specjalnie zorganizowane wydarzenia, przygotowane w przypadającą 12 listopada pierwszą rocznicę śmierci Kompozytora. Wystąpią w nich wszystkie trzy filharmoniczne zespoły artystyczne.

W niedzielę, 13 listopada 2011 rokuo godz. 19.30 w kościele Mariackim w Katowicach Śląska Orkiestra Kameralna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jana Wincentego Hawela oraz zaproszeni soliści: Bartłomiej Duś – saksofon, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran i Joanna Iwaszkiewicz – mezzosopran wykonają Psalm 119 utwór poświęcony pamięci H.M. GóreckiegoJarosława Mamczarskiego (prawykonanie), Trzy utwory w dawnym styluHenryka Mikołaja Góreckiego i Stabat MaterGiovanniego Battisty Pergolesiego. Dwa dni później, 15 listopadao godz. 18 w katowickiej archikatedrze p.w. Chrystusa Króla odbędzie się msza świętaw intencji całej społeczności Filharmonii Śląskiej z okazji nadania jej imienia Henryka Mikołaja Góreckiego oraz za spokój Duszy Kompozytora w 1. rocznicę śmierci. Oprawę muzyczną mszy stworzy Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina. Po nabożeństwie z nadzwyczajnym koncertem wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, która dokona premierowegowykonania NokturnuMikołaja Góreckiego. Na zakończenie wieczoru zabrzmi najsłynniejsze dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego - III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnych", z Iwoną Hossą w roli solistki.

Muzyka współczesna nie gryzie - Finał spotkań z kompozytorami

Aleksander KościówW sobotę, 5 listopada 2011 rokuo godz. 17:00 odbędzie się finałowe spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, którego gościem będzie nietuzinkowy kompozytor Aleksander Kościów (na zdjęciu).

Aleksander Kościów urodził się w 1974 roku w Opolu. Studiował kompozycję i grę na altówce w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1998 r. jest wykładowcą na macierzystej uczelni. Wykładał także w Niemczech, USA i Korei Płd. Jest stałym współpracownikiem społeczno-kulturalnego dwumiesięcznika „Strony” (Opole), do którego pisze eseje z pogranicza muzyki i psychospołecznych aspektów percepcji sztuki. Jest także autorem wielu publikacji związanych z akademickimi pracami Katedry Kompozycji warszawskiej uczelni. Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego. Był też stypendystą Fundacji Fulbrighta (2005). 

Gość spotkania opowie między innymi o: miejscu kompozytora we współczesnym krajobrazie kultury muzycznej, o przekaźnikach sztuki takich, jak emocja, świadomość i kontakt oraz o tym, jak okres przełomów stylistycznych i wielu redefinicji walorów przekazu muzycznego wpłynął na dzisiejszą twórczość. Wyjaśni również gdzie obecnie jest muzyka współczesna, jak jest postrzegana jej komunikatywność i na czym polega swoisty rozdźwięk między kompozytorem, a odbiorcą.

Pojawią się interesujące przykłady utworów takich kompozytorów, jak: E. Satie, G. Ligeti, I. Xenakis, B. Ferneyhough i A. Pärt.

Trzecie spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” odbędzie się w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) - tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Moderatorem będzie Małgorzata Kołcz. Wstęp wolny.

Więcej...

Kwartesencja 2011: Kwartety Góreckiego, Kwartesencja Ensamble, Urszula Kryger i Monika Wolińska

Kwartesencja 2011Koncerty 7. Festiwalu Kwartesencja odbędą się w dniach 5 i 6 listopada 2011 rokuo godz. 20.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie.

- To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom – tak o Kwartesencji mówi Kayah, jedna z gwiazd poprzedniej edycji Festiwalu. Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów światowego formatu, którzy na co dzień nie spotykają się na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej. To wszystko jest kwintesencją Kwartesencji – jedynego takiego festiwalu muzycznego w Polsce.

Gospodarze Kwartesencji, muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, przełamując schematy i wychodząc ze swoją muzyką poza mury filharmonii. Z czwórką młodych entuzjastów spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, niezwykły Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej „barykady” festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na eksperymenty, a Royal String Quartet nie bez powodu okrzyknięto najbardziej twórczym i otwartym kwartetem w Polsce. Przełamując stereotypowe myślenie o muzyce klasycznej, Kwartet zaproponował współpracę znanemu polskiemu projektantowi mody Mariuszowi Przybylskiemu, którego estetyka i połączenie nowatorskiego podejścia do mody z klasyką zaowocowało niezwykłymi strojami, w których Royal String Quartet występuje na całym świecie.

Przez siedem lat festiwal zyskał ważne miejsce w kalendarzu kulturalnym stolicy i zdobył specyficzną publiczność. Specyficzną, bo niezwykle różnorodną, jak różnorodny jest program każdej edycji festiwalu. Rok 2011 jest rokiem przełomowym dla organizacji festiwalu: po raz pierwszy Kwartesencja odbędzie się w Polsce i Hiszpanii. KWARTESENCJA MADRYT jest nowym projektem mającym na celu promocję i popularyzację muzyki oraz wiedzy o Karolu Szymanowskim w Hiszpanii, przyczyniając się tym samym do budowania wizerunku Polski oraz zwiększania zainteresowania polską kulturą. Projekt będzie realizowany w dwóch bardzo ważnych i prestiżowych nie tylko w Hiszpanii, ale również w skali Półwyspu Iberyjskiego i Europy instytucjach muzyczno-kulturalnych: Teatros del Canal i Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Madrycie.
KWARTESENCJA WARSZAWA  to projekt realizowany w pierwszą rocznicę śmierciHenryka Mikołaja Góreckiego i setną rocznicą śmierci Gustava Mahlera. W hołdzie kompozytorom i niejako z chęci powrotu do swych muzycznych korzeni RSQ przedstawi komplet Kwartetów Góreckiego (które zarejestrował dla prestiżowej brytyjskiej wytwórni Hyperion). W finałowym koncercie RSQ oraz kameralny zespół festiwalowy Kwartesencja Ensamble pod batutą Moniki Wolińskiej, towarzyszyć będą w cyklu Mahlera wybitnej polskiej mezzosopranistce Urszuli Kryger.

ZOBACZ: program Festiwalu

Wars i Sawa.11

Wars & Sava.11Lokal Na Poważnie zaprasza na niezwykły koncert muzyki kameralnej Wars i Sawa.11, który odbędzie się 17 listopada 2011 rokuo godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce (ul. Brzozowa 27/29). W programie: Sen o Warszawie- między baśnią a koszmarem. Dziewczęce marzenia o księciu z bajki kontra mroczne fantasy pod ciśnieniem testosteronu: J. Ibert, M. Ravel, Elżbieta Sikora, V. Globokar, Dariusz Przybylski oraz prawykonanie utworu Zły wg Tyrmanda Ignacego Zalewskiego. Wystąpią: Leszek Lorent - perkusja i Ania Karpowicz - flet.

Bilety 10zł. Dla mieszkańców Śródmieścia wstęp wolny

Więcej o projekcie – na stronie www.lokaluzytkowy.org

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.