polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Marcin Stańczyk na nowojorskim „Noise Non-ference”

Marcin StańczykUtwór Suggested MusicMarcina Stańczyka (na zdjęciu) zostanie wykonany 29 marca 2013 roku o godz. 19.30 w Nowym Jorku w ramach festiwalu "Noise Non-ferenc".

Trwający dwa dni Festiwal (29 i 30 marca) zaprezentuje dzieła skupiające się na różnych aspektach hałasu - wizualnych, dźwiękowych, performatywnych oraz pisemnych, wykonane przez ponad 50 międzynarodowych artystów. Organizatorzy zaplanowali trzy koncerty, 18 wystąpień na żywo, instalacje, wideo oraz wydanie festiwalowego tomu relacjonującego zaprezentowane wydarzenia.

"Non-ference" to wydarzenie, które przedstawia hałas przede wszystkim jako efekt twórczego aktu, wykluczając nadmierne i zbędne ceremonie. Carolyn Christov-Barkargiev tłumaczy to jako sposób na “analizę zaangażowania, sprawy, rzeczy, uosobienia, oraz aktywnego życia w połączeniu z teorią, jednocześnie nie podlegając jej”. Artyści mają nadzieję, że "Noise Non-ference" połączy obecne granice oraz linie błędu oddzielające hałas od dźwięku, praktykę od teorii, porządek od chaosu.

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War II

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War IICentrum Muzyki Polskiej w Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Jego program obejmuje konferencję z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawę manuskryptówWitolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.

Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej(godz. 9.00-15.00, Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii)zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.

Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera (godz. 16.00, Sala koncertowa im. Alfreda Newmana [Alfred Newman Recital Hall], Uniwersytet Południowej Kalifornii), który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej - Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.

Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisówz kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles (godz. 15.00-18.00, Westybul przy Sali koncertowej im. Newmana, Uniwersytet Południowej Kalifornii). Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, CyberiadyKrzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych. Informacje o kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki dostępne na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/catalog/manuscri.html

Opłata za udział w konferencjiw wysokości $25 obejmuje wstęp na wszystkie sesje, pokazy filmów oraz lunch i śniadanie. W celu dokonania rejestracji, należy wysłać zgłoszenie do 3 kwietnia 2013 rokuna adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wstęp na koncert i wystawę manuskryptów jest bezpłatny.

Więcej informacji - na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/2013conference.html

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War II

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War IICentrum Muzyki Polskiej w Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Jego program obejmuje konferencję z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawę manuskryptówWitolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.

Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej(godz. 9.00-15.00, Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii)zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.

Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera (godz. 16.00, Sala koncertowa im. Alfreda Newmana [Alfred Newman Recital Hall], Uniwersytet Południowej Kalifornii), który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej - Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.

Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisówz kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles (godz. 15.00-18.00, Westybul przy Sali koncertowej im. Newmana, Uniwersytet Południowej Kalifornii). Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, CyberiadyKrzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych. Informacje o kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki dostępne na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/catalog/manuscri.html

Opłata za udział w konferencjiw wysokości $25 obejmuje wstęp na wszystkie sesje, pokazy filmów oraz lunch i śniadanie. W celu dokonania rejestracji, należy wysłać zgłoszenie do 3 kwietnia 2013 rokuna adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wstęp na koncert i wystawę manuskryptów jest bezpłatny.

Więcej informacji - na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/2013conference.html

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War II

Sounds from Behind the Iron Curtain: Polish Music after World War IICentrum Muzyki Polskiej w Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Thornton School of Music zapraszają na Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej – całodniowe wydarzenie, które odbędzie się 6 kwietnia 2013 roku na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Jego program obejmuje konferencję z dziedziny muzykologii i humanistyki cyfrowej, koncert Leszka Możdżera oraz wystawę manuskryptówWitolda Lutosławskiego i innych współczesnych polskich kompozytorów. Konferencja będzie dostępna również on-line dla słuchaczy z całego świata.

Do udziału w konferencji Dźwięki zza Żelaznej Kurtyny: Muzyka Polska po II wojnie światowej(godz. 9.00-15.00, Ahmanson Center, sala 236, Uniwersytet Południowej Kalifornii)zaproszono muzykologów i historyków kultury, którzy podejmą temat rozwoju polskiej muzyki po 1945 roku. O wyborze prelegentów zdecydowało grono wybitnych uczonych: Ewelina Boczkowska (Dana School of Music, Uniwersytet Youngstown State), Lisa Jakelski (Eastman School of Music, Uniwersytet Rochester) oraz Renata Suchowiejko (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński). W swoich przemówieniach prelegenci skoncentrują się na powiązaniach muzyki z polityką, temacie tożsamości oraz recepcji twórczości zachodnich kompozytorów w Polsce w okresie realizmu socjalistycznego i w czasach działalności “Solidarności”. Program konferencji obejmuje również pokazy filmów.

Po zakończeniu konferencji odbędzie się koncert światowej sławy pianisty Leszka Możdżera (godz. 16.00, Sala koncertowa im. Alfreda Newmana [Alfred Newman Recital Hall], Uniwersytet Południowej Kalifornii), który wykona recital fortepianowy z okazji obchodów 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. Trwałe miejsce na scenie jazzowej zapewniło artyście nawiązywanie do twórczości współczesnych polskich kompozytorów – twórców muzyki jazzowej, takich jak Krzysztofa Komedy (1931-1969), kompozytorów muzyki filmowej - Zbigniewa Preisnera (ur. 1955) czy Jana A.P. Kaczmarka (ur. 1953), a także ważnych postaci z kręgu kompozytorów muzyki klasycznej, takich jak Witold Lutosławski (1913-1994). Leszek Możdżer używając pionierskiego, unikalnego stylu łączącego elementy muzyki klasycznej i jazzu, prezentuje własną interpretację muzyki swoich znakomitych poprzedników i rówieśników, i ukazuje znany repertuar z nowej, innej perspektywy. Muzyczny geniusz pianisty ujawnia się w jego niezwykłej umiejętności wyławiania istotnych elementów stylu danego twórcy i prezentowania ich w nowym, wyjątkowym wydaniu, które łączy w sobie tradycje jazzu i klasycznej awangardy. Działalność artystyczna Możdżera jest odzwierciedleniem podejścia polskich muzyków do narodzonego w Ameryce gatunku muzyki.

Po konferencji zostanie otwarta wystawa wybranych rękopisówz kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki w Los Angeles (godz. 15.00-18.00, Westybul przy Sali koncertowej im. Newmana, Uniwersytet Południowej Kalifornii). Początki kolekcji sięgają roku 1985 roku, kiedy Witold Lutosławski osobiście przekazał nowo powstałemu Polskiemu Centrum Muzyki w Los Angeles 5 partytur swoich najważniejszych dzieł orkiestrowych. Na wystawie będzie można obejrzeć manuskrypty dzieł Lutosławskiego, CyberiadyKrzysztofa Meyera, kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego oraz inne partytury polskich kompozytorów współczesnych. Informacje o kolekcji manuskryptów Polskiego Centrum Muzyki dostępne na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/catalog/manuscri.html

Opłata za udział w konferencjiw wysokości $25 obejmuje wstęp na wszystkie sesje, pokazy filmów oraz lunch i śniadanie. W celu dokonania rejestracji, należy wysłać zgłoszenie do 3 kwietnia 2013 rokuna adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wstęp na koncert i wystawę manuskryptów jest bezpłatny.

Więcej informacji - na stronie: www.usc.edu/dept/polish_music/2013conference.html

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jubileuszowe, 10. Misteria Paschalia 2013

Misteria PaschaliaJubileuszowa, 10. edycjaFestiwalu „Misteria Paschalia” odbędzie się w Krakowie w dniach od 25 marca do Niedzieli Wielkanocnej, 31 marca 2013 roku.

Tegoroczna odsłona Festiwalu to spotkanie z dobrymi, goszczącymi na nim rokrocznie przyjaciółmi, ale też prezentacja formacji, których występy w Krakowie wzbudziły największy aplauz publiczności. Złoży się na nią siedem koncertów, które dla wielu będą listą przebojów. Od Il Trionfo del Tempo...Handlaw ujęciu Giovanniego Antoniniego, poprzez OrfeuszaMonteverdiegow interpretacji Claudia Caviny oraz Wielką Mszę c-mollMozarta pod batutą Marka Minkowskiego, aż po recital Viviki Genaux i Fabia Biondiego. Do Krakowa powróci Christophe Rousset, który wraz z Les Talens Lyriques przedstawi niezwykły program Mater Dolorosawypełniony m.in. muzyką Leo, Traetty i Ferrandiniego. Powrócą też znakomite głosy: wspomniana już Vivica Genaux, ale też Sara Mingardo, Julia Lezhneva, Ann Hallenberg, Roberta Invernizzi. Zobaczymy także Copernicusi Continunt Insulae- dwa premierowe projektyprzygotowane ze znawstwem przez Jordiego Savalla oraz Agnieszkę Budzińską-Bennett i Michała Gondko.

ZOBACZ: program Festiwalu

Białystok: Koncert w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego

Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda LutosławskiegoDnia 22 marca 2013 rokuOpera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku upamiętni 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, wpisując się tym samym w uroczyste obchody Roku Lutosławskiego.

Z tej okazji w repertuarze koncertu znajdą się m.in. wyraźnie nawiązująca do folkloru Mała suitaoraz uznawana za arcydzieło IV Symfoniapowstała na zamówienie Los Angeles Philharmonic Orchestra i stanowiąca syntezę stylu symfonicznego Lutosławskiego. Należące dziś już do klasyki utwory jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku zaprezentuje Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki pod kierunkiem wybitnego polskiego dyrygenta Tadeusza Strugały.

Drugą część koncertu wypełnią Circus Polka Igora Strawińskiego oraz Boléro Maurice’a Ravela.

Koncert odbędzie się o godz. 19 w Sali koncertowej OiFP-ECS przy ul. Podleśnej 2.

Prawykonanie "Wax Music" Pawła Mykietyna w Brukseli

Paweł MykietynDnia 24 marca 2013 roku w Brukseli podczas What’s next festival odbywającego się w ramach Ars Musica International Contemporary Music Festival będzie miało miejsce prawykonanie zamówionego przezNarodowy Instytut Audiowizualny nowego utworuPawła Mykietyna - Wax Music. Utwór powstał z myślą o pierwszym w historii nośniku dźwięku, jakim był, powstały pod koniec XIX wieku, wałek woskowy do fonografu T. A. Edisona.

W kompozycji Wax Music Paweł Mykietyn (na zdjęciu) łączy analogowe nośniki dźwięku z cyfrowym komunikatem. W roku 2012 na dwanaście wałków naniesiona została, zrealizowana w studio muzyki elektronicznej, warstwa dźwiękowa o łącznej długości 2 minut i 15 sekund, zbudowana z dźwięków nieistniejących w naturze w czasie, kiedy wałki były w powszechnym użyciu. Podczas koncertu dźwięki będą odtwarzane przez dwa fonografy obsługiwane przez Tobiasa Valentina Webera. Mechanicznej, „wałkowej” muzyce towarzyszyć będzie fortepian, za którym zasiądzie Barbara Drążkowska. Z uwagi na nietrwałość wałków, które podlegają stopniowej degradacji za każdym razem gdy dotyka ich igła maszyny Edisona, liczba wykonań utworu jest limitowana, a każde kolejne wykonanie będzie różnić się od poprzedniego. Tym samym Wax Musicłączy przeszłość ze współczesnością, pokazując egzystencjalny obraz muzyki i jej przemijanie.

Wspierany przez Narodowy Instytut Audiowizualny projekt nie ma na celu digitalizacji, która wpisuje się w misję Instytutu, a proces odwrotny - „analogizację” danych cyfrowych. Minimalistyczne dźwięki wygrywane przez fonografy z czasem stają się coraz bardziej swoiste i abstrakcyjne. Pomysł takiej formy utworu zrodził się w zaciszu berlińskiego Ethnologisches Museum, gdzie znaleźć można niezwykle cenną kolekcję najwcześniejszych nagrań dźwiękowych. Słynne fonografy GEM pokazują, jak dźwięki sztuczne, niewystępujące w naturze przeistaczają się w organiczną całość, która może posłużyć jako element muzycznego dialogu.

Projekt „Wax Music” jest prezentowany na festiwalu Ars Musica z inicjatywy i dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Polskiego w Brukseli. Polska premierabędzie miała miejsce podczas festiwalu „Warszawska Jesień”.

Chopin bez fortepianu

Chopin bez fortepianuDnia 23 marca 2013 rokuw Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbędzie się światowa prapremiera projektu Chopin bez fortepianu. Koncert-spektakl jest wspólnym dziełem reżysera Michała Zadary, dyrygenta Jacka Kaspszyka i aktorki Barbary Wysockiej.

Chopin bez fortepianu to kolejna rewizja polskiego narodowego dziedzictwa autorstwa Michała Zadary. Reżyser znany z odkrywczych interpretacji klasycznych dramatów oraz projektów badających historię polską tym razem opuszcza bezpieczne granice teatru, by poddać interpretacji muzyczną esencję polskości: koncerty Chopina. W tej ryzykownej transkrypcji towarzyszy mu wybitny dyrygent - od sezonu 2013/14 dyrektor Filharmonii Narodowej - Jacek Kaspszyk oraz aktorka wielokrotnie nagradzana za role w teatrze dramatycznym i reżyserka własnych inscenizacji w teatrze i operze, Barbara Wysocka. Artystka wykona oba koncerty fortepianowe razem z orkiestrą Sinfonietta Cracovia - ale nie będzie grała na fortepianie, tylko opowie widzom krok po kroku, co robi fortepian. Wykorzystując wywiady z wybitnymi pianistami, prace muzykologiczne, biograficzne, listy samego Chopina oraz dzieła filozoficzne i teoretyczne, Zadara i Wysocka stworzyli scenariusz, który jest werbalnym odpowiednikiem partii fortepianowej, przewodnikiem po koncertach, ich opisem i komentarzem. Struktura tekstu tego spektaklu odpowiada kompozycji koncertów. Aktorka w każdym słowie i geście precyzyjnie przestrzega muzyki zapisanej przez Chopina.

Więcej informacji – na stronie: www.zadara.pl/chopin

Koncert w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego na UMFC

Koncert symfoniczny w 100-lecie urodzinWitolda Lutosławskiego odbędzie się 10 kwietnia 2013 rokuo godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Tomasz Strahl – wiolonczela i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. W programie: Koncert na orkiestrę, Koncert wiolonczelowyi Mała suitana orkiestrę symfoniczną Witolda Lutosławskiego.

Weekend z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE

Weekend z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECEOd piątku 22 marca 2013 roku w NINATECE (www.ninateka.pl) zostaną zaprezentowane i przypomniane utworyPawła Mykietyna, rozmowy z kompozytorem, a także reportaże – w tym relacja z prób do prapremierowego wykonania Wax Music. W ramach Weekendu z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECEbędzie można posłuchać i obejrzeć wyjątkowe wykonania utworów kompozytora.

W tym mini-przeglądzie dostrzec można różnorodność, zmienne fascynacje, ciągłe eksperymenty, poszukiwania, które podejmuje Mykietyn w każdym kolejnym dziele. Materiały, jakie zostaną udostępnione, to m.in. wczesny utwór ...choć doleciał Dedal.... z 1990 roku, napisany dla zespołu, w którym kompozytor sam występował jako klarnecista, 3 for 13dedykowane Andrzejowi Chłopeckiemu, a także pochodzące z płyty speechless songSonety Szekspira, Ładnieniedo tekstu Marcina Świetlickiego i Sonata, zadedykowana wiolonczeliście Andrzejowi Bauerowi. Z kolei tradycyjne instrumenty naśladujące brzmienia perkusji, beaty i synkopy, Jadwigę Rappé rapującą miejską poezję aktora młodego pokolenia Mateusza Kościukiewicza – to wszystko będzie można usłyszeć w III Symfonii, która powstała na zamówienie NInA z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Udostępniona zostanie również Pasja według świętego Marka. Dzieło to, choć opowiada historię ostatnich godzin życia Chrystusa opisaną przez ewangelistę Marka, choć przywołuje prorocze zdania z księgi Izajasza, właściwie nie jest dziełem religijnym. "łkanie i wycie z bólu, z rozkoszy, wyraziste, zawstydzające, jest najbardziej wstrząsającym doświadczeniem utworu – zarazem kluczem do jego zrozumienia. To wtedy ostatecznie przekonujemy się, że cierpiący Chrystus i Jego męka są tylko pretekstem do opowieści o losie człowieka, nie Boga-Zbawcy, lecz człowieka na ziemi." - napisała o nim Ewa Szczecińska (Obywatel Chrystus, dwutygodnik.com).

W NINATECE znajdziemy również krótkie rozmowy o twórczości Pawła Mykietyna, komentarze kompozytoraoraz reportażCezarego Ciszewskiego (Miasta w Komie) z prób do prapremiery najnowszego dzieła Mykietyna – Wax Music.

Weekend nowej muzyki w Katowicach

5. Festiwal Prawykonań - Katowice 2013W ostatni weekend kwietnia Katowice zamienią się w polską stolicę muzyki nowej. W dniach 26-28 kwietnia 2013 rokuNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na wyjątkowe wydarzenie –Festiwal Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza".

Podczas tegorocznej, piątej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórcówróżnych generacji– od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej. Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Warszawska Grupa Cellonet, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Marcin Bronikowski, Magdalena Bojanowicz,Paweł Gusnar, Urszula Kryger, Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Tomasz Strahl, Gracjan Szymczak, Janusz Wawrowski, Agata Zubel. Koncerty odbywać się będą w sali im. Grzegorz Fitelberga w Centrum Kultury Katowice oraz w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Festiwal Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza" - biennale polskiej muzyki współczesnej odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelna NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, która, zapowiadając przed 8 laty pierwszą edycję wydarzenia, pisała: „Festiwal Prawykonań ma na celu ukazanie melomanom – i tym którzy będą obecni na katowickich koncertach i tym którzy wiernie słuchają II Programu Polskiego – jak najszerszej prezentacji najświeższych dzieł naszych twórców”. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2005 roku.Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Mikołaja Góreckiego, Aleksandry Gryki, Pawła Hendricha, Dobromiły Jaskot, Krzysztofa Knittla, Włodzimierza Kotońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Zygmunta Krazuego, Stanisława Krupowicza, Hanny Kulenty, Andrzeja Kwiecińskiego, Macieja Małeckiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Tomasza Opałki, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Dariusza Przybylskiego, Marty Ptaszyńskiej, Marcina Rupocińskiego, Wojciecha Widłaka, Sławomira Wojciechowskiego, Agaty Zubel. 11 dzieł zostało objętych programem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. Nagrania i partytury utworów objętych programem zostaną udostępnione w internecie dla kolejnych wykonawców. Można więc przypuszczać, że katowickie prawykonania będą pierwszymi z wielu prezentacji zamówionych kompozycji na arenie krajowej i międzynarodowej.

Promocja nowej twórczości kompozytorów polskich jest jednym z filarów działalności Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia od początku jej istnienia. Inaugurując pierwszą edycję festiwalu w 2005 roku Joanna Wnuk-Nazarowa nawiązywała do dokonań założyciela i wieloletniego dyrektora artystycznego orkiestry – Grzegorza Fitelberga, który w swojej pracy z zespołem nie tylko propagował, ale również stymulował nową twórczość polskich kompozytorów. Tą właśnie ścieżką, wyznaczoną przez Fitelberga – duchowego patrona przedsięwzięcia – będą mieli okazję podążać organizatorzy, wykonawcy oraz publiczność 5. Festiwalu Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza".

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Nominacje do Gwarancji Kultury 2013

Gwarancje KulturyKażdego roku w kwietniu, w rocznicę swojego powstania TVP Kultura obchodzi urodziny, przyznając jednocześnie nagrody - Gwarancje Kultury najciekawszym, najbardziej wyrazistym osobowościom artystycznym ubiegłego sezonu w poszczególnych kategoriach. W tym roku uroczystość wręczenia Gwarancji Kultury i 8. Urodziny TVP Kultura odbędą się 13 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu S1. Wydarzenie uświetni swoim koncertem Kurt Elling– gwiazda światowej wokalistyki jazzowej.

Nominacje do Gwarancji Kultury 2013 w kategorii muzyki poważnej otrzymali: wybitny tenor operowy Piotr Beczała - za konsekwentne budowanie repertuaru, sukcesy na scenach operowych świata oraz za udany początek współpracy fonograficznej z wytwórnią płytową Deutsche Grammophon, dyrygent, dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej Aukso Marek Moś - za nowoczesną interpretację muzyki polskiej awangardy lat 60. w cyklach Genesis i Muzyczki Henryka Mikołaja Góreckiego, wykonanych po raz pierwszy w całości na ubiegłorocznym festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu oraz znakomita śpiewaczka operowa Anna Radziejewska - za błyskotliwe wokalnie i poruszające emocjonalnie interpretacje skomponowanych z myślą o niej utworów Wojciecha Blecharza i Salvatore Sciarrino, wykonanych na ubiegłorocznym festiwalu „Warszawska Jesień”, a także za umiejętne i kreatywne łączenie świata opery barokowej z muzyką współczesną.

W gronie osób nominowanych do tegorocznej nagrody znalazł się także pianista Bartłomiej Wąsik ze Stanisławą Celińską– za projekt Nowa Warszawaz udziałem Royal String Quartet (w kategorii jazz, rock i inne) oraz Violetta Łabanow– prezes Fundacji Muzyka jest dla wszystkich za realizację edukacyjnego projektu Smykofonia, dzięki któremu dzieci i ich opiekunowie wspólnie poznają jak piękną sztuką jest muzyka (w kategorii menadżer kultury).

Supergwarancję odbierze w tym rokuKrzysztof Penderecki - Mistrz polskiej muzyki współczesnej - za odwagę w przekraczaniu granic muzycznych konwencji, za budowanie nowych mostów z wielowiekową tradycją muzyczną, i za niezmienną otwartość na eksperymenty i artystyczne poszukiwania. Jego nazwisko od lat pozostaje symbolem najwyższej artystycznej jakości, a jego twórczość staje się inspiracją dla kolejnych generacji muzyków nie tylko klasycznych.

Festiwal Paschalny „Musica Poetica” w Tarnowie

Musica Poetica 2013W okresie przedwielkanocnym, od 20 do 23 marca 2013 roku, już trzeci rok z rzędu odbywać się będzie w Tarnowie Festiwal Paschalny „Musica Poetica”, którego współorganizatorem jestCapella Cracoviensis.

Cechą tarnowskiego festiwalu jest udział najznakomitszych muzyków polskich i zagranicznych. W tym roku cykl koncertowy otworzy dyrygent legendarny, jeden z ojców nurtu wykonawstwa muzyki dawnej w zgodzie z realiami historycznymi, sir Andrew Parrott. Światowy specjalista od dawnej muzyki niemieckiej i brytyjskiej, przedstawi wraz ze swoim zespołem wokalnym Taverner Consortwybór MotetówBacha - fascynujących utworów chóralnych, w których komplikacja, właściwie niewidoczna dla słuchacza, prowadzi emocje z nastroju pogrzebowego (motety były utworami funeralnymi), do sublimacji nadziei i oczekiwania. To jedne z najbardziej tajemniczych dzieł Lipskiego Kantora. Nie zabraknie także wybitnych śpiewaków: w Tarnowie zabłyśnie tym razem gwiazda Olgi Pasiecznik, sopranistki, która - będąc najważniejszą śpiewaczką prezentującą polski (choć nie tylko) repertuar na największych estradach świata - nie wymaga przedstawiania, oraz Karola Kozłowskiego, młodego tenora, który dał się już poznać jako znakomity wykonawca tak wymagających partii, jak Ewangelista w PasjachBacha (pod dyrekcją dyrygentów Konrada Junghaenela czy Jana Tomasza Adamusa). Tym razem Kozłowski śpiewać będzie repertuar z kręgu okołobachowskiego: kantaty Carla Philippa Telemanna(swego czasu kompozytora znacznie bardziej podziwianego od Bacha) oraz wcześniejszego, XVII-wiecznego mistrza, Johanna Hermanna Schauna. Szczególnie należy zwrócić uwagę na swoiste "rezydowanie" na Festiwalu niedawno uformowanej orkiestry - powstałej w Katowicach z inicjatywy znakomitych muzyków młodszego pokolenia Orkiestry Historycznej- kryjącej się pod nazwą {oh!}. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Jan Tomasz Adamus.

ZOBACZ: program Festiwalu

Święto Akademii Muzycznej w Łodzi

Święto Akademii Muzycznej w ŁodziW czwartek, 21 marca 2013 rokuAkademia Muzyczna w Łodzi organizuje pierwsze w swojej historii „Święto Uczelni”.

Świętem społeczności akademickiej Akademii Muzycznej w Łodzi ustanowiono dzień 24 marca w rocznicę rozpoczęcia pierwszych zajęć w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Łodzi w 1945 roku, kilka tygodni po wyzwoleniu miasta. Jeżeli jednak przypada to w dniu wolnym od pracy, zostaje ustalona inna data – bliska właściwej. W tym roku „Święto Uczelni” przypada na czwartek 21 marca (dwa następne dni to Dni Otwarte Uczelni).

Główną częścią Święta Uczelni jest uroczyste posiedzenie Senatuz promocją doktorów sztuki i wręczeniem dyplomów doktora habilitowanego sztuki. W uroczystości weźmie udział 14 doktorów wraz z promotorami i 4 doktorów habilitowanych. Po oficjalnej części odbędzie się koncertw wykonaniu Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. AM Łukasza Błaszczyka. W programie znajdzie się słynny Koncert na orkiestrę smyczkowąpatronki Uczelni Grażyny Bacewicz oraz pierwszy z cyklu koncertów Cztery pory rokuAntonia Vivaldiego – Wiosna, ten najwłaściwszy na dzień 21 marca, czyli pierwszy dzień wiosny.

Dopełnieniem Święta będą dwa wydarzenia związane z realizowanymi przez Akademię projektami europejskimi. Pierwsze z nich to – bezpośrednio po występie orkiestry kameralnej – uroczyste zawieszenie wiechyna budynku Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej. Wykonawcą budowy jest firma Mostostal Warszawa SA. Kolejną atrakcją dnia będzie pierwszy otwarty dla publiczności koncert w odrestaurowanej Sali Balowej, która z początkiem bieżącego roku została oddana do użytku po ponad 2-letnim remoncie. W neorokokowej bogato zdobionej sali zabrzmi XVIII-wieczna muzyka instrumentalna i wokalno-instrumentalna w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. W programie sonaty i kantaty rodem z Francji, Włoch i Niemiec. Początek koncertu o godz. 18.15.

W ramach Święta Uczelni pedagodzy i studenci Akademii wystąpią również z koncertami kameralnymi w Palmiarni Ogrodu Botanicznego w Łodzi (godz. 10.30) i w Parku Kulturowym „Miasto Tkaczy” w Zgierzu (godz. 17.00). Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

ZOBACZ: program uroczystości

Jelenia Góra: Utwory skrzypcowe

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 27 marca 2013 rokuna koncert organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. W wykonaniu Ewy Antosik – skrzypce i Anny Szulia – fortepian usłyszymy trzy kompozycje Jubilata: Recitativo e arioso, Subitoi Partitę na skrzypce i fortepian, a także Karola Szymanowskiego Sonatę d-moll na skrzypce i fortepian.

Koncert odbędzie się w Sali im. L. Różyckiego, początek o godz. 19.00.

Łódzka Wielkanoc Muzyczna

Łódzka Wielkanoc Muzyczna 2013Jak co roku, w okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne warto znaleźć czas na chwilę zadumy, wyciszenie się i odpoczynek od codziennego zabiegania. Doskonałą okazją ku temu będą trzy koncerty szóstej edycji „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej”, które odbędą się 22, 24 i 25 marca 2013 roku wFilharmonii w Łodzi.

Podczas pierwszego koncertu do powstałej w średniowieczu formy pasji, opisującej mękę i śmierć Chrystusa na krzyżu, odniesie się Krzysztof Penderecki. Jego monumentalna Pasja wg św. Łukaszauważana jest dziś za jedno z najważniejszych, nie tylko polskich, dzieł religijnych XX wieku. Powstała na zamówienie niemieckiego radia WDR z okazji siedemsetlecia katedry w Münster i tam też, 30 marca 1966 roku, odbyło się jej prawykonanie. Pendereckiemu udało się połączyć nowoczesność techniki kompozytorskiej i języka muzycznego (m.in. elementy dodekafonii) z przystępnością emocjonalną utworu. „Zamierzeniem moim – mówił kompozytor – było odejście od relacji statycznej, od opowiadania wydarzeń ewangelicznych. Pasjaw zamyśle jest dynamicznym, a niekiedy nawet drapieżnym przeżyciem”. Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam Krzysztofa Pendereckiego wykonają w piątek, 22 marca 2013 rokuo godz. 19.00 soliści: Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Piotr Nowacki – bas, Krzysztof Gosztyła – recytacje, Vladimir Kiradjiev – dyrygent oraz Orkiestra Symfoniczna, Chór Filharmonii Łódzkiej (Dawid Ber – przygotowanie chóru) i Chór Dziecięcy ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi (Kamil Chałupnik – przygotowanie chóru).

Międzynarodowy Kongres Altowiolowy - Kraków 2013

41st International Viola Congress – Kraków, 11-15 września 201341. International Viola Congress odbędzie się w dniach 11-15 września 2013 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Międzynarodowy Kongres organizowany jest po raz pierwszy w Polsce. To ewenement dla Polskiej Szkoły Altowiolistycznej i dla całego środowiska muzycznego chociażby z tego względu, iż przez pięć dni odbędą się seminaria, wystawy oraz koncertyprzedstawione przez najwybitniejszych polskich, jak i światowych altowiolistów. Wśród nich obecne będą takie osobistości, jak m.in. Kim Kashkashian, Pierre Henri Xuereb, Jutta Puhchammer, Andra Darzina, Daniel Sweaney, Valentina Bugrak, Sally Chisholm, czy najsłynniejszy polski altowiolista Stefan Kamasa.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Kongresu

Witold Lutosławski: W moim osobistym życiu Debussy również odegrał bardzo ważną rolę...

Claude DebussyW moim osobistym życiu Debussy również odegrał bardzo ważną rolę i do dziś dnia jestem żarliwym słuchaczem jego muzyki.(Witold Lutosławski)

Dwa kolejne koncerty organizowane w ramach RokuWitolda Lutosławskiego 2013 wFilharmonii Narodowej odbędą się w dniach 5 i 6 kwietnia 2013 roku. Tym razem – obok Trzech postludiówi Trzech poematów Henri Michauxpolskiego kompozytora usłyszymy Scenę liryczną L'enfant prodigue (Syn marnotrawny) Claude’a Debussy’ego.

Każde spotkanie Lutosławskiego z fascynującą go literaturą francuską owocowało dziełami wybitnymi - zarazem bardzo odmiennymi w różnych okresach jego twórczości. Trois poèmes d'Henri Michaux(1962/63) to pierwszy taki cykl z czterech, zamkniętych pełnymi niezwykłego uroku Chantefleurs et chantefables. Dzieło, szeroko wykorzystujące technikę aleatoryczną, przewidujące dość rzadką u kompozytora obsadę chóralną (z niekonwencjonalnym traktowaniem głosów), szybko spotkało się z wielkim uznaniem, którego wyrazem stała się m.in. nagroda Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. „Mym pierwszym zamiarem był obszerny cykl symfoniczny, składający się z szeregu ‘utworów koncertowych' [...]. Pierwszy z utworów wykończyłem w 1963 roku i zadedykowałem Międzynarodowemu Czerwonemu Krzyżowi w Genewie, aby stosownie do prośby tej instytucji mógł stanowić zakończenie programu uroczystego obchodu stulecia jej istnienia. Wiąże się z tym tytuł Postludium, który dla prostoty nadałem również dwóm pozostałym utworom." - tak Lutosławski opisywał genezę swego cyklu, w którym rozwija szereg nowatorskich idei formalno-harmonicznych, typowych dla jego stylu z początku lat 60.

Dopełniająca program koncertów młodzieńcza scena liryczna L'enfant prodigueClaude'a Debussy'ego, uhonorowana w 1884 roku prestiżową Nagrodą Rzymską, to utwór łączący wpływy wagnerowskie z wrażliwością na subtelne brzmienia, zwiastujące późniejsze dokonania muzycznego impresjonisty.

Dwa wokalne arcydzieła znajdą kompetentnych wykonawców w osobach świetnych solistów: Norah Amsellem – sopran, Jean-Noel Briend – tenor i François Le Roux - baryton oraz Chóru Filharmonii Narodowej. Koncert będzie też rzadką okazją zobaczenia w Filharmonii dwóch dyrygentów - wymaga ich utwór Lutosławskiego, partie chóru i orkiestry są tu częściowo niezależne rytmicznie. W tych rolach wystąpią Ernest Martínez Izquierdo- dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra oraz długoletni kierownik Chóru Filharmonii Narodowej - Henryk Wojnarowski.

Ukazało się faksymilowe wydanie "Halki" Stanisława Moniuszki

Stanisław Moniuszko - HalkaInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenie Liber Pro Arte opublikowały nieznaną dotąd, oryginalną wersję HalkiStanisława Moniuszki. Jest to faksymilowa edycja unikatowego egzemplarza pierwodruku partytury orkiestrowej z 1861 roku.

Autoryzowana przez kompozytora partytura zawiera muzykę, którą warszawska publiczność usłyszała podczas słynnej premiery w 1858 roku. Wersja ta nie jest obecnie dostępna w żadnym z istniejących wydań, ani nagrań Halki(w obiegu funkcjonuje bowiem opracowanie dzieła dokonane na początku lat 50. przez Kazimierza Sikorskiego). Ponad 150 lat temu firma wydawnicza Gustawa Gebethnera i Roberta Wolffa zleciła warszawskiemu zakładowi litograficznemu J.V. Fleck & Co. powielenie partytury orkiestrowej HalkiStanisława Moniuszki. Metoda tzw. Umdrucku, którą się w tym celu posłużono, pozwoliła na otrzymanie niewielkiej liczby egzemplarzy. Spośród nich tylko jeden dotrwał do naszych czasów w integralnej postaci.
O istnieniu pierwodruku partytury Halkiwiedziało dotąd jedynie kilku specjalistów. Zawiera on autoryzowany przez Moniuszkę przekaz czteroaktowej, „warszawskiej” wersji dzieła. Pozbawiony jest zatem wszystkich późniejszych, obcych ingerencji, poprawek i „ulepszeń”, m.in. zmian w harmonii i instrumentacji.

Capella Cracoviensis on tour

Chór Capelli CracoviensisSą zespoły, które nie tylko wykonują muzykę dawną w zgodzie z regułami sztuki i w sposób nienaganny, ale dodają też pierwiastek geniuszu. Takie, które muzycznym kamieniom szlachetnym nadają szlif swoją wrażliwością i pięknem wykonawstwa, zamieniając je w brylanty.

Chór kameralnyCapelli Cracoviensis został zaproszony do Francji przez jednego z geniuszy takiego muzycznego jubilerstwa – ensemble Le PoèmeHarmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a.Wspólnie wykonają dwie wersje Te Deum– Jeana-Baptiste’aLullyego oraz Marca-Antoine’aCharpentiera: 17 marca 2013 roku w Rouen oraz 23 i 24 marca 2013 roku w Wersalu. Trudna, bezpośrednio wypływająca z tekstu muzyka, przepełniona miłością do Boga, stawia chór CC nie tylko przed wyzwaniem, ale i w pierwszym rzędzie wykonawców parających się muzyką dawnych wieków.

Krzysztof Knittel w Nowym Jorku

Experimental Intermedia Krzysztof Knittel i Andrei Smirnov z Rosji wystąpią 15 marca 2013 roku na wspólnym koncercie-instalacji w Nowym Jorku podczas festiwalu Experimental Intermedia w ramach serii The Twenty-fourth Annual Festival with no fancy name, Part Two (or B).

Smirnov, obsługujący 3D Theremin + MaxMSP, oraz Knittel, grający na interaktywnym monochordzie (wykorzystującym podczerwień), iPhonie oraz iPadzie – przedstawią amerykańskiej publiczności trzy utwory: Brain Jazz 2, El. Free improv 2, Free for(m) Macwin 3. Warto podkreślić, że Brain Jazz 2 jest specjalnym rodzajem instalacji, w której wszystkie procesy brzmieniowe zależne są od mimiki twarzy wykonawcy.

Więcej informacji – na stronie: www.experimentalintermedia.org

Mundus Cantat - Sopot 2013

Mundus Cantat 2013Kilkuset śpiewaków z całego świata przybędzie do Sopotu, aby wziąć udział w dziewiątej edycjiMiędzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2013. Chóry z Singapuru, Chin czy Ukrainy zaprezentują się na wielu scenach muzycznych województwa pomorskiego.

Festiwal MUNDUS CANTAT jest jednym z największych, tego rodzaju, przedsięwzięć na terenie Polski, w którym biorą udział chóry dziecięce, młodzieżowe oraz dorosłe z całego świata i gdzie międzynarodowe jury przyznaje nagrody w trzech kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka, gospel, jazz i spirituals. Jak co roku chóry powalczą o nagrodę Grand Prix i statuetkę Sopockiej Mewy.

Najlepszych wykonawców poznamy już w maju. Część konkursowa Festiwalu odbędzie się w dniach 22-26 maja 2013 roku. Swój udział potwierdziły chóry z Singapuru, Kolumbii, Ukrainy i Chin. Zespoły oceniać będzie jury, do którego udało się zaprosić sławę światowej chóralistyki, prof. Fidela Gener Calalange Jr. z Konserwatorium Muzycznego w Manili. Calalang jest dyrygentem znakomitego chóru UST Singers, który w swojej licznej kolekcji nagród posiadają również statuetkę Sopockiej Mewy, zdobytą w 2010 roku. Filipiński Chór University of Santo Tomas (UST) Singers będzie gościem specjalnym MUNDUS CANTAT i to właśnie Sopot wybrał do celebrowania swojego jubileuszu – 20-lecia istnienia. W tegorocznej edycji prezentacje konkursowe będzie oceniać międzynarodowe jury w składzie: prof. Fidel Gener Calalang Jr., prof. Marcin Tomczak – przewodniczący jury, Krystyna Stańczak-Pałyga, prof. Anna Fiebig.

Program MUNDUS CANTAT obfituje w wiele wydarzeń z udziałem barwnych uczestników festiwalu, m.in. grupy „XCor” z Wenezueli, która po raz drugi zawita w Sopocie. Zespół składa się z pięciu muzyków, którzy tworzą muzykę wielu gatunków, w którą wplatają ścieżki instrumentalne za pomocą wokalu. Muzycy prezentują latynoamerykańskie rytmy takie, jak salsa, czy merengue, ale w ich repertuarze znajdują się również aranżacje piosenek Boba Marleya czy Michaela Jacksona.

Festiwal to setki uczestników z całego świata, kilometrowa parada chórów trasą słynnego „Monciaka” oraz dziesiątki wydarzeń festiwalowych w Trójmieście i zaprzyjaźnionych festiwalowi miastach w ciągu całego roku. Obok spontanicznych flash mobów, koncertów z muzyką różnych narodów, organizowane są również warsztaty wokalne i dyrygenckie. Wszystkie wydarzenia festiwalowe odbędą się w niepowtarzalnym otoczeniu, m.in. w Muszli Koncertowej na sopockim Molo, Teatrze Leśnym w Gdańsku oraz na Dziedzińcu Zamku Średniego w Malborku. Koncert finałowy, na którym poznany tegorocznych laureatów i usłyszymy występy gości specjalnych, odbędzie się na scenie Tarasów Pick&Roll Club w Sopocie.

Organizatorzy festiwalu ściśle współpracują z gdańskim środowiskiem akademickim. W ramach tej współpracy, w maju w Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędą się warsztaty dyrygenckie prowadzone przez filipińskiego chórmistrza prof. Fidela Calalanga. Zespołem ćwiczebnym dla studentów będzie University of Santo Tomas (UST) Singers.

Głównymi organizatorami festiwalu są Fundacja Mundus Cantat, Urząd Miasta Sopotu i Gdańska, Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat. Do partnerów należą Akademia Muzyczna w Gdańsku oraz Gdański Archipelag Kultury. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest ceniony w środowisku Marcin Tomczak, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Kraków: Recital Ewy Pobłockiej

Recital Ewy PobłockiejKontynuując obchody Roku JubileuszowegoWitolda Lutosławskiego, Filharmonia Krakowska zaprasza na recital fortepianowyEwy Pobłockiej, artystki należącej do grona najwybitniejszych pianistów swego pokolenia, laureatki konkursów w Vercelli, Bordeaux i Warszawie, koncertującej we wszystkich niemal krajach Europy, a także w obu Amerykach, Singapurze, Korei, Japonii i Australii, cenionego pedagoga. Ewa Pobłocka wystąpi na krakowskiej estradzie w środę, 20 marca 2013 rokuo godz. 19.30, prezentując nadzwyczaj interesujący i różnorodny repertuar, od Bacha(Ricercar a-molli III Partita a-moll), poprzez Chopina(Ballada f-moll op. 52), Lutosławskiego(Sonata fortepianowa), po Szymańskiego(Partita).

„Interesuje mnie substancja muzyki, nie zaś jej bezpośrednie działanie na słuchaczy. Substancja bowiem zapewnia kompozycji zdolność do życia” – to wypowiedź Witolda Lutosławskiego z roku 1976, którą potraktować można jako motto recitalu Ewy Pobłockiej. Ramy dla utworów polskich kompozytorów, składających się na program recitalu – Chopina, Lutosławskiego i Szymańskiego – tworzą dzieła nieśmiertelnego Jana Sebastiana Bacha. Chopin mawiał do uczniów: „grajcie Bacha, zawsze Bacha”. Lutosławski ścisłe myślenie systemowe przejął z tradycji – także właśnie z Bacha. Dla Szymańskiego zaś barok jest punktem odniesienia - „odwołuję się często - ale nie tylko - do polifonii barokowej, którą potem transformuję”.

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawaplanszowa z projekcją wideo, dotycząca postaci i twórczości Witolda Lutosławskiego – przebiegu drogi twórczej, procesu komponowania, inspiracji, ważniejszych faktów z życia kompozytora, kręgu osób najbliższych, zainteresowań pozamuzycznych, osobowości. Ekspozycję przygotowało Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Ekspozycję będzie można oglądać w Filharmonii Krakowskiej do 26 maja(wstęp wolny).

Esa-Pekka Salonen: Moja przygoda z Polską nie zaczęła się od Lutosławskiego

Esa-Pekka SalonenJednym z najważniejszych wydarzeń Roku Lutosławskiego był koncert 13 marca 2013 roku w Filharmonii Narodowej, podczas którego wystąpiła londyńska Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Esy-Pekki Salonena.

Artyści wykonali: Muzykę żałobną (1958), Koncert wiolonczelowy (1970), w którym solistą był Norweg Truls Mork, oraz IV Symfonię. Był to pierwszy koncert Philharmonia Orchestra i Salonena w Polsce i zarazem kolejny odcinek cyklu "Woven-Words. Music begins where words end: Lutosławski Centenary" obejmującego wiele miast Europy oraz Tokio.

W rozmowie z Anną S. Dębowską po koncercie Esa-Pekka Salonenen powiedział: "Kiedy w latach 70. studiowałem w konserwatorium w Helsinkach, moje pokolenie spoglądało na Polskę z dużą uwagą. To był jedyny kraj w bloku sowieckim, któremu się udało zachować wolność myśli, przynajmniej tak wtedy uważaliśmy. Weźmy przykład Warszawskiej Jesieni, festiwalu muzyki współczesnej tak różnego od wszystkich innych w regionie - przez swoją otwartość na świat zewnętrzny. Było w Polsce coś niezależnego, w kinie, teatrze. Z tego powodu nie spuszczaliśmy Polski z oka. Interesowałem się polską muzyką, Kazimierzem Serockim, Tadeuszem Bairdem, Bogusławem Schaefferem. (...) Błyskotliwy i ironiczny Lem to kolejny dowód na pewną niezależność myśli w Polsce w tamtych czasach - mógł pisać i wydawać swoje książki bez przeszkód, choć jest w nich przecież zawarta krytyka systemu totalitarnego. Tłumaczono go wówczas na fiński, przeczytałem wszystko, co było dostępne. Moja przygoda z Polską nie zaczęła się więc od Lutosławskiego."

PRZECZYTAJ: wywiad z Esą-Pekką Salonenen (Gazeta.pl) - plik pdf 

17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena - kameralistyka, rocznice, wschodzące talenty estrad koncertowych

 17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 2013W dniach 17-29 marca 2013 roku odbędzie się w Warszawie17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Dyrektor generalny Festiwalu, Elżbieta Penderecka, zaprogramowała tegoroczną edycję wokół haseł: kameralistyka – rocznice – wschodzące talenty estrad koncertowych.

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały światowej sławy zespoły kameralne, rzadko goszczące w Polsce: Belcea Quartet, Artis Quarteti Tokyo String Quartet, które obok dzieł patrona zaprezentują utwory Haydna, Schuberta, Verdiego, Bartòka. Kolejną odsłonę cyklu wszystkich sonat na fortepian i skrzypce Beethovena przedstawi znany duet wiedeński: Julian Rachlin – Itamar Golan. Sonaty fortepianowe Haydna, Beethovena i Schuberta wypełnią recital stałego gościa i przyjaciela Festiwalu, Rudolfa Buchbindera, a utwory Schuberta i Liszta znajdą się w recitalu intrygującego pianisty macedońskiego, Simona Trpčeskiego, który po raz pierwszy zagości na Wielkanocnym Festiwalu. W podwójnej roli pianisty i dyrygenta wystąpi Barry Douglas, który od fortepianu poprowadzi zespół Cameraty Ireland wykonując dzieła Beethovena, Johna Fielda i Mozarta.

Obchodzona w 2013 roku 200. rocznica urodzin Wagnera i Verdiegostała się inspiracją do przypomnienia dwóch dzieł owych antagonistów sceny muzycznej XIX wieku, skomponowanych w tym samym czasie. Maestro Leopold Hager poprowadzi II akt najsławniejszego dramatu muzycznego mistrza z Bayreuth, Tristana i Izoldy(1859), z plejadą czołowych europejskich solistów specjalizujących się w partiach wagnerowskich: Stefanem Vinke (Tristan), Evelyn Herlitzius (Izolda), Franzem Hawlatą (Król Marek), Michelle Breedt (Brangena) i Narodową Orkiestra Polskiego Radia z Katowic. Realizowany od pięciu edycji festiwalu cykl „Nieznane opery” tym razem wypełni pierwotna, mało znana wersja Simona Boccanegry Verdiego(1857). Podobnie jak w poprzednich latach koncertowe wykonanie opery poprowadzi Łukasz Borowicz dyrygując Polską Orkiestrą Radiową i Chórem Filharmonii Narodowej. W partiach solowych wystąpią młodzi amerykańscy wokaliści, m.in. Stephen Powell (Boccanegra), Amanda Hall (Maria), oraz studenci lub absolwenci Yale School of Music w Nowym Yorku, przygotowani przez profesor Doris Yarick-Cross. Ponadto w koncercie finałowym pod batutą Maestro Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi monumentalne Requiem Verdiego. Solistami koncertu będą wschodzące gwiazdy europejskiej wokalistyki: Maria Luigia Borsi, Tea Demurishvili, Francesco Demuro i Nikolay Didenko, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej.

W programie Festiwalu nie zabraknie również polskich akcentów jubileuszowych. Koncert wiolonczelowyWitolda Lutosławskiego wykona Nicolas Altstaedt, laureat Credit Suisse Young Artists Award (2010) i uczestnik szeroko zakrojonego programu New Generation Artists rozgłośni BBC. Solistą II Koncertu skrzypcowego „Metamorfozy”Krzysztofa Pendereckiego będzie Jarosław Nadrzycki, występujący w ostatnich dwóch sezonach z najwybitniejszymi światowymi dyrygentami i orkiestrami. Znany dyrygent John Axelrod wraz z Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi II Symfonię „Kopernikowską”Henryka Mikołaja Góreckiego (partie solowe zaśpiewają sopranistka Aleksandra Kubas-Kruk i baryton Robert Gierlach).

Piotr Anderszewski wystąpi w Kaliszu

Piotr Anderszewski zagra w KaliszuKoncertyPiotra Anderszewskiego to wielkie wydarzenia muzyczne, które w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie spotykają się z ogromnym zainteresowaniem melomanów i krytyków muzycznych. Ten jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów po dłuższej przerwie powraca do aktywności koncertowej jedynym w Polsce recitalem organizowanym w Kaliszu, który odbędzie się w sobotę, 16 marca 2013 rokuo godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30) w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak".

W programie: III Suita angielska g-moll BWV 808 i V Suita francuska G-durBWV 816 Johanna Sebastiana Bacha, Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce)cz. II Leosa Janacka i Fantasie C-dur op. 17Roberta Schumanna.

Piotr Anderszewski jest uważany za jednego z najwybitniejszych muzyków swojej generacji. Ceniony za oryginalność i głębię swoich interpretacji był wyróżniany wieloma nagrodami w swojej karierze, wsród których należy wymienić szczególnie prestiżową nagrode Gilmora, przyznawaną raz na pięć lat wyjatkowo utalentowanym pianistom. Anderszewski był również bohaterem dwóch nagradzanych dokumentalnych filmów dokonanych przez Bruno Monsaingeona dla telewizji ARTE. Pierwszy z tych filmów, Piotr Anderszewski gra Wariacje Diabellego (2001), zgłębia wyjątkowe relacje Anderszewskiego z op.120 Beethovena. Drugi, Piotr Anderszewski - niespokojny podróżnik(2008) jest niezwykłym portretem atrtysty, zawierającym wypowiedzi Anderszewskiego dotyczące muzyki, sztuki wykonawczej, a także jego polsko-węgierskich korzeni. Anderszewski gra Schumanna, trzeci film Monsaigeona został wyprodukowany dla Telewizji Polskiej i po raz pierwszy był emitowany w 2010 roku.

Konkurs na Kompozycję Inspirowaną Twórczością Witolda Lutosławskiego

Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu zaprasza do udziału w konkursie kompozytorskim pod nazwą: Konkurs na Kompozycję Inspirowaną TwórczościąWitolda Lutosławskiego.

Konkurs ma charakter edukacyjny i jest częścią Projektu „Witold Lutosławski – Preludium do portretu”, dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szczegółowe informacje o realizacji poszczególnych zadań Projektu znajdą się na stronie internetowej Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu.

Inspiracja muzyką Witolda Lutosławskiego ma charakter symboliczny. Może płynąć z technik i stylów muzycznych, może też płynąć z myśli i przekonań kompozytora.
Lutosławski powiedział:
„… Żarliwe pragnienie łączności z ludźmi poprzez sztukę stale mi towarzyszy. Moje wysiłki jednak nie mają na celu zjednania sobie jak największej ilości słuchaczy i zwolenników. Nie pragnę zjednywać, natomiast pragnę odnajdywać. Odnajdywać tych, którzy w najgłębszych warstwach duszy czują tak samo jak ja. Jak dążyć do tak postawionego celu? Tylko poprzez maksymalną szczerość artystycznej wypowiedzi na wszystkich jej szczeblach, od technicznego detalu, aż do najtajniejszej, najintymniejszej głębi…”.

[Tadeusz Kaczyński. Zeszyt myśli W. Lutosławskiego. [w:] Witold Lutosławski – Człowiek i dzieło w perspektywie kultury muzycznej XX wieku. Red. J. Astriab, M. Jabłoński, J. Stęszewski. Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Poznań 1999]

ZOBACZ: Regulamin Konkursu

Kongres International Society for the Performing Arts - we Wrocławiu

Kongres International Society for the Performing Arts (ISPA) - Wrocław 2013W dniach 19-22 czerwca 2013 roku we Wrocławiu będzie gościł Kongres International Society for the Performing Arts (ISPA), a jego gospodarzem będzieFilharmonia im. W. Lutosławskiego. Czterodniowe wydarzenie poprzedzi dwudniowa Akademia ISPA (17-18 czerwca) czyli szkolenia i warsztaty dla młodych menedżerów kultury z całego świata.

Kongres ISPA we Wrocławiu o temacie przewodnim The Next Chapterto okazja, by podczas sesji, dyskusji panelowych i różnorodnych spotkań networkingowych zastanowić się nad ostatnimi zmianami w dziedzinie sztuk performatywnych oraz ich przyszłością w Europie Środkowo-Wschodniej i na całym świecie. Oprócz tego organizatorzy pragną zaprosić artystów oraz menedżerów do przedstawienia uczestnikom kongresu swoich projektów artystycznych podczas specjalnej sesji Pitch New Works,a także do udziału w targach branżowych ProEx.

International Society for the Performing Arts (ISPA)to założona w 1949 roku w Nowym Jorku organizacja non-profit zrzeszająca liderów i menedżerów kultury oraz instytucje z ponad czterdziestu krajów całego świata. Misją ISPA jest budowanie sieci międzynarodowych kontaktów, szkolenie liderów kultury, wymiana idei i doświadczeń oraz wzmacnianie roli sztuk performatywnych (muzyka, teatr, taniec) w życiu współczesnych społeczeństw. Członkami stowarzyszenia są m.in.: New York Philharmonic, National Geographic, Sundance Productions, Wiener Konzerthausgesellschaft, Sydney Opera House, Edinburgh International Festival, London Philharmonic Orchestra, Kölner Philharmonie, Collegium 1704 – Prague Baroque Orchestra & Vocal Ensemble, Instytut Adama Mickiewicza oraz Narodowe Forum Muzyki.

Program kongresu oraz rejestracja – na stronie: www.ispa.org

Eunho Chang zwycięzcą Konkursu Królowej Sofii

Eunho ChangEunho Chang otrzymał Główną Nagrodę na 30. Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Królowej Sofii w Hiszpanii.

Na konkurs nadesłano 115 kompozycji z całego świata. Jury w składzie Hong-Jun Seo, Tomás Garrido, Martín Matalón, Jesús Rueda oraz Joan Guinjoan w dniu 23 lutego 2013 postanowiło przyznać tylko Główną Nagrodę (25.000 euro) Eunho Chang za kompozycję Fantasia Luminosite(2011) na skrzypce i orkiestrę. Konkurs Kompozytorski Królowej Sofii, obok Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli, zaliczany jest do najważniejszych konkursów kompozytorskich na świecie.

Nagroda ta jest szczególna w Roku Lutosławskiego dla Eunho Changa - kompozytora koreańskiego obecnie na stałe mieszkającego i tworzącego w Warszawie: w roku 1985 tę samą nagrodę otrzymał Witold Lutosławski w uznaniu za całokształt twórczości. Ponadto Chang jest najmłodszym laureatem tego konkursu w całej dwudziestoletniej historii.

Prawykonanie nagrodzonej kompozycji zaplanowano na październik 2013przez Orkiestrę Hiszpańskiego Radia i Telewizji w Madrycie, gdzie Hiszpańska Królowa Sofia wręczy nagrodę.

Eunho Chang(ur. 1983, Korea Płd.) ukończył w 2011 roku z wyróżnieniem studia kompozytorskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Marcina Błażewicza. W roku 2012 uzyskał tytuł doktorski i od tej pory wykłada na warszawskim UMFC.

Muzyczny Portret Andrzeja Dutkiewicza

Andrzej DutkiewiczKoncert - Portret kompozytoraAndrzeja Dutkiewicza odbędzie się w środę, 13 marca 2013 rokuo godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie m.in.: Danse tristena saksofon i fortepian, Hymnusna chór mieszany i Musica Sanctissimana orkiestrę smyczkową.

Wystąpią: Rafał Kobyliński baryton, Elżbieta Gajewska flet, Paweł Gusnar saksofon, Wojciech Proniewicz skrzypce, Tomasz Strahl, Andrzej Wróbel wiolonczela, Elżbieta Karaś-Krasztel, Joanna Ławrynowicz, Romana Orłowska, Andrzej Dutkiewicz, Janusz Grobelny fortepian, Barbara Okoń-Makowska taśma, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego pod dyrekcją Michała Sławeckiego i Unplugged Orchestra pod kierownictwem Michała Śmigielskiego.

V Spotkania z muzyką perkusyjną w Krakowie

V Spotkania z muzyką perkusyjną w KrakowieV Spotkania z muzyką perkusyjną odbędą się w niedzielę, 10 marca 2013 roku o godz. 18.00 w SaliFilharmonii Krakowskiej.

Ideą Spotkań jest jej popularyzacja, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. W pierwszej edycji Spotkań tematem przewodnim były kotły, druga kładła nacisk na werble, w trzeciej najczęściej eksponowanymi instrumentami były marimba i wibrafon, z kolei czwarta poświęcona została twórczości kompozytorów muzycznego minimalizmu.

V Spotkania z muzyką perkusyjną noszą podtytuł Choir & Percussion. Inspiracją do ułożenia programu koncertu stały się zarówno Psalmy Dawidaz 1958 roku Krzysztofa Pendereckiego, jak również polska muzyka perkusyjna lat 60. i 70. XX wieku. Podczas tegorocznej edycji zostaną zaprezentowane utwory wybitnych kompozytorów polskich – oprócz wspomnianych PsalmówPendereckiego, także ContinuumKazimierza Serockiego, WariantyKrystyny Moszumańskiej-Nazar, Bukoliki(w oprac. na organy) Witolda Lutosławskiego oraz kompozytorów zagranicznych takich, jak: Arne Nordheim (Norwegia), Arvo Pärt (Estonia), Gija Kanczeli (Gruzja). Na uwagę zasługuje fakt oryginalnego połączenia chóru z perkusją oraz wybór utworów, w których zespoły te prezentują ciekawe walory brzmieniowe. Podczas V edycji Spotkań będziemy mieli okazję zobaczyć i usłyszeć młodych, utalentowanych wykonawców z Haba Percussion Group, a także Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Inicjatorem Spotkań z muzyką perkusyjną jest krakowski perkusista – Ryszard Haba, artysta na co dzień związany z Filharmonią Krakowską, od wielu lat prowadzący także działalność solistyczną.

więcej...

Prawykonanie utworu Barbary Kaszuby w Poznaniu

Prawykonanie utworu Barbary Kaszuby w PoznaniuKoncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz w dniu 10 marca 2013 rokuw Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu będzie specjalną dedykacją dla kobiet, z okazji ich święta. W programie wieczoru znajdą się trzy wyjątkowe utwory.

Kompozycja …znad Zatoki San FranciscoBarbary Kaszuby powstała w wyniku zauroczenia niezwykła prozą Czesława Miłosza oraz w połączeniu ze wspomnieniami z pobytu kompozytorki w Woodside w Kalifornii. Les IlluminationsBenjamina Brittena to z kolei cykl 10 miniatur na głos i orkiestrę smyczkową, napisany do francuskich tekstów Artura Rimbaud. W niedzielny wieczór tę przepiękną kompozycję wykona wraz z Orkiestrą znakomita śpiewaczka, solistka Opery w Hanoverze, zwyciężczyni konkursu im. Paula Salomona Lindberga (2005), laureatka II. nagrody w w prestiżowym konkursie Bundeswettbewerb Gesang (2008) – Anna Vegry. Na zakończenie koncertu usłyszymy Symfonię nr 10 op. 98Mieczysława Weinberga - arcydzieło gatunku muzyki symfonicznej na orkiestrę smyczkową.

Wstęp wolny. Wykonanie i prawykonanie utworów Barbary Kaszuby odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Master Class Williama Goldsteina w ramach Screen and Sound Fest.

William Goldstein Dnia 12 marca 2013 roku na zaproszenie festiwalu Screen and Sound Fest. prosto z Los Angeles przylatuje do Krakowa William Goldstein – pianista i kompozytor, związany ze światem filmu i gier komputerowych, znany także jako mistrz improwizacji kompozytorskiej. Krakowianie będą mieli okazję spotkać się z twórcą podczas warsztatów i koncertu.

William Goldstein (na zdjęciu) - przewodniczący Jury Screen and Sound Fest. - to pianista, kompozytor, odkrywca i pionier nowych technologii. Do tej pory wydał 35 albumów i skomponował muzykę do ponad 50 filmów i programów telewizyjnych, m.in. do serialu Sława (Fame) oraz filmów Shocker, Faworyta i The Miracle Worker. Jako pierwszy na świecie stworzył komputerową ścieżkę dźwiękową do serii NBC Oceanquest (1985). Skomponował również muzykę do gry komputerowej King's Quest IV i przyczynił się do powstania pierwszych kart dźwiękowych. Jego najbardziej wyrazistą cechą jako kompozytora jest umiejętność komponowania muzyki w trakcie koncertów i warsztatów bez żadnego wcześniejszego przygotowania. Jest fundatorem Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles oraz dyrektorem California State Summer School for the Arts. W trakcie swojej kariery muzycznej współpracował min. z Johnem Avildsenem, Johnem Badhamem, Robem Cohenem, Guberem/Petersem, Weemsem Cravenen i Frankiem Perrym.

Spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się 14 i 15 marcaw Małopolskim Ogrodzie Sztuk we współpracy z Festiwalem Tańca Współczesnego KRoki, to warsztaty improwizacji kompozytorskiej.

Fonograficzny debiut Tadeusza Domanowskiego w EMI

Tadeusz Domanowski - piano (EMI 5099993491921)Nakładem wydawnictwaEMI 5 marca 2013 roku ukazała się pierwsza solowa płyta pianistyTadeusza Domanowskiego. Swoim premierowym albumem polski artysta oddaje hołd Vladimirowi Horowitzowi.

Historia płyty sięga wielu lat wstecz, kiedy 9-letni Tadeusz Domanowski otrzymał w prezencie dziecięcy keybord. Nikt nie spodziewał się wtedy, że chłopiec zostanie profesjonalnym muzykiem. Lecz gdy marzenia o pianistyce przybrały realną postać, na scenę wkroczyła charyzmatyczna osobowość Vladimira Horowitza. - Recital Horowitza z Moskwy, to była jedna z pierwszych płyt, jakie kupiłem jako dziecko, zupełnie nieświadomie– podkreśla Domanowski – ale zakochałem się w tej muzyce i w jego wykonaniu. Oszałamiała mnie technika Horowitza, a także jego niepowtarzalny dźwięk i sposób kształtowania utworu.

Album prezentuje nie tylko sylwetkę Vladimira Horowitza, ale także historię rozwoju kunsztu klawiatury na przestrzeni wieków. Program zawiera kompozycje Horowitza oraz opracowane przez niego transkrypcje fortepianowe orkiestrowch dzieł, a także utwory Prokofiewa, Schumanna, a nawet Scarlattiego, które Horowitz wykonywał z niezapomnianym urokiem i swobodą. SonatyScarlattiego były w czasach tego kompozytora „kamieniem milowym” w rozwoju techniki klawiszowej. ToccataSchumanna do dziś pozostaje jednym z najtrudniejszych utworów fortepianowych. Natomiast dzieła takie, jak Sonet Petrarkilub Dolina Obermannaukazują inny jeszcze wymiar wirtuozerii, w którym technika jest podporządkowana muzyce i stronie emocjonalnej. Na płycie nie mogło zabraknąć oczywiście kompozycji Sergiusza Prokofiewa, którego wkład w rozwój pianistyki w XX wieku jest niezaprzeczalny. Horowitz dokonał także amerykańskich prawykonań m.in. Sonat fortepianowych nr 6, 7 i 8(Sonat „wojennych”) tego kompozytora. W dwóch utworach Prokofiewa zawartych w albumie, mamy również do czynienia z rozwiązaniami technicznymi, które wcześniej nie występowały w literaturze fortepianowej, takich jak: nowe układy akordowe, czy specyficzne, polifoniczne prowadzenie głosów.

Młody Wirtuoz - nowy konkurs skrzypcowy w Krakowie

I Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy "Młody Wirtuoz" - Kraków, 12-14 kwietnia 2013 Pierwszy Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy „Młody Wirtuoz” odbędzie się w dniach 12-14 kwietnia 2013 roku w Auli „Florianka”Akademii Muzycznej w Krakowie. Konkurs skierowany do młodych adeptów wiolinistyki, uczniów szkół muzycznych I i II stopnia oraz studentów studiów licencjackich akademii muzycznych, pragnących zmierzyć się w szlachetnej rywalizacji z rówieśnikami, prezentując swoje umiejętności instrumentalne wobec życzliwego i obiektywnego Jury.  

Inicjatorami zorganizowaniaKonkursu byli prof. Mieczysław Szlezer - kierownik Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz jego doktorant - mgr Marek Polański. Do współpracy zaprosili Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne „Sfogato” z prezesem Martą Polańską. Konkurs „Młody Wirtuoz” jest pionierską inicjatywą mającą na celu odkrycie młodych talentów wiolinistycznych o wybitnych predyspozycjach wirtuozowskich. Przeznaczony jest dla skrzypków, którzy na dzień rozpoczęcia konkursu nie ukończyli 22 roku życia. Zróżnicowany repertuar, jaki mają do wykonania uczestnicy pozwoli każdemu na wszechstronne zaprezentowanie swoich umiejętności. Organizatorzy przykładają szczególną wagę do promowania twórczości polskich kompozytorów – wirtuozów skrzypiec, takich jak Henryk Wieniawski czy Karol Lipiński – przewidując przyznanie nagrody pozaregulaminowej za najlepsze wykonanie Kaprysu polskiego twórcy. Zamysłem organizatorów było pozwolenie młodym skrzypkom na rywalizowanie w jednej grupie wiekowej. Wszak prawdziwy talent potrafi objawić się w każdym wieku, a historia wielu konkursów – choćby konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu pokazuje, że laury potrafiły zdobywać nastoletni wirtuozi tacy jak 15-letnia zwyciężczyni I Konkursu Ginette Neveu, 10-letnia Ida Haendel czy 12-letni Boris Goldstein.

Konkurs „Młody Wirtuoz” jest jednym z nielicznych, który zapewnia profesjonalną opiekę psychologiczną. Obejmie nią uczestników specjalista psycholog kliniczny i certyfikowany psychoterapeuta prof. dr hab. Helena Wrona-Polańska, przewodnicząca Sekcji Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Niezwykłą okazją dla konkursowiczów będzie także możliwość uczestniczenia w prowadzonych przez nią warsztatach pt. Jak skutecznie radzić sobie z tremą – będącą a z jednej strony zmorą nawet największych muzyków, a z drugiej strony - w jej pozytywnym aspekcie, czynnikiem dodającym blasku i niezwykłego kolorytu wykonaniom. 

Projekt zorganizowania konkursu "Młody Wirtuoz" autorstwa prof. Mieczysława Szlezera i mgr Marka Polańskiego doceniły władze Województwa Małopolskiego honorując go prestiżową nagrodą "Ars Quaerendi".

Honorowym przewodniczącym Jury konkursu zgodził się zostać prof. Konstanty Andrzej Kulka, światowej sławy skrzypek i wirtuoz. Pracom Jury podczas przesłuchań przewodniczyć będzie prof. Mieczysław Szlezer. Oprócz niego młodych muzyków będą oceniać znakomici skrzypkowie i pedagodzy tacy, jak: prof. Roman Lasocki - wieloletni prorektor ds. artystycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Krzysztof Węgrzyn z Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze, dyrektor Międzynarodowego Konkursu im. Josepha Joachima w Hanowerze, prof. Michał Grabarczyk reprezentujący łódzką i poznańską Akademię Muzyczną oraz prof. Magdalena Szczepanowskaz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Konkursu - plik pdf

Więcej...

Wydarzenie Roku Lutosławskiego: Esa-Pekka Salonen i słynna londyńska Philharmonia w Warszawie

Esa-Pekka SalonenDzwonił do mnie ówczesny dyrektor wydawnictwa Chester i mówi: „Słuchaj, jest dla ciebie zamówienie na koncert wiolonczelowy od Royal Philharmonic Society. To jest taka bardzo szacowna organizacja, do której należą tylko zawodowi muzycy. Powstała jeszcze w siedemdziesiątych latach XIX wieku...". Koncert powstał na zamówienie Royal Philharmonic Society, od którego w 1986 roku dostałem medal. Zaś prapremiera Koncertu odbyła się w Londynie. (Witold Lutosławski)

Organizowany w ramach obchodów RokuWitolda Lutosławskiego wFilharmonii Narodowej koncert 13 marca 2013 roku należeć będzie do największych wydarzeń sezonu – słynna londyńska Philharmonia Orchestra pod batutą wybitnego dyrygenta Esa-Pekka Salonena (na zdjęciu) wykona monograficzny program starannie dobranych arcydzieł Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy Muzykę żałobną, Koncert wiolonczelowyi IV Symfonię, a pomiędzy nimi także Ravelowską suitę Moja matka gęś.

Poświęconą pamięci Béli Bartóka Muzyką żałobnąLutosławski otworzył nowy rozdział swej twórczości - a zarazem całej ówczesnej muzyki polskiej. - podkreśla Piotr Maculewicz w omówieniu programu koncertu. - Wkrótce po prawykonaniu (w 1958 roku) oraz entuzjastycznym przyjęciu dzieła na „Warszawskiej Jesieni” Bohdan Pociej napisał o niej: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej...” IV Symfonia(1992) okazać się miała ostatnią, a wielu melomanów na zawsze zachowa w pamięci wzruszający koncert w Filharmonii Narodowej 25 września 1993 roku, gdy utwór wykonała Orkiestra Filharmonii pod batutą samego kompozytora - był to jego ostatni występ w ojczyźnie. Kompozycja łączy brzmieniową urodę z dyscypliną ulubionej przez kompozytora formy dwuczęściowej, którą w tym przypadku komentował słowami: „Część pierwsza powinna słuchacza wciągnąć, zainteresować, zaintrygować. Ale nie może ona dać mu pełnej satysfakcji. Musi ona wywołać w nim głód, a w końcu nawet zniecierpliwienie. I to jest odpowiedni moment, żeby zaprezentować część główną.” Genialny Koncert wiolonczelowy(1970) należy do licznych, wielkich dzieł XX stulecia dedykowanych legendarnemu Mścisławowi Rostropowiczowi - z pewnością jest też jednym z najlepszych w tej grupie. W warszawskiej Filharmonii wykona go norweski wiolonczelista Truls Mørk, ceniony przez słuchaczy i krytyków za swą odkrywczą i niezwykle precyzyjną interpretację.
 

Witold Lutosławski: Twórczość Strawińskiego jest jak góra...

Igor StrawińskiTwórczość Strawińskiego jest jak góra wznosząca się na samym środku drogi, którą wszyscy przejść musimy: góry tej nie sposób obejść. (Witold Lutosławski)

Dwa koncerty, organizowane w ramach RokuWitolda Lutosławskiego 2013 wFilharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory Igora Strawińskiego, odbędą się 8 i 9 marca 2013 roku.

Urocza, żartobliwa NoveletteLutosławskiego (1979)złożona z trzech aforystycznych „Zdarzeń” obramowanych „Zapowiedzią” i „Konkluzją” ukazuje nieco odmienne oblicze poważnego zazwyczaj twórcy - choć muzycznym językiem nie nawiązuje do wczesnego, neoklasycznego nurtu jego twórczości, przywołuje coś z jej lekkiego, niefrasobliwego ducha.

Dwa prezentowane dzieła Strawińskiego należą do nieco rzadziej przypominanych na koncertowych estradach. Muzyka jednoaktowego, alegorycznego baletu Le baiser de la fée według baśni Andersena powstała w roku 1928 na zamówienie Idy Rubinstein. W tym samym roku miał utwór swą paryską premierę w choreografii Bronisławy Niżyńskiej. Z tego samego, neoklasycznego okresu pochodzi Koncert skrzypcowyskomponowany w 1931 roku dla młodego wirtuoza (urodzonego w Suwałkach) Samuela Duszkina. Podczas marcowych koncertów utwór wykona Alina Pogostkina. Za dyrygenckim pulpitem stanie Alexander Lazarevnależący do najbardziej znanych i cenionych dyrygentów rosyjskich - wieloletni dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Moskwie, a także pierwszy dyrygent gościnny BBC Symphony Orchestra i Royal Scottish National Orchestra (później także jej dyrektor).

Zacieranie muzycznych granic - warsztaty we Wrocławiu

Zacieranie muzycznych granic - warsztaty we WrocławiuW sobotę, 9 marca 2012 rokuo godzinie 15:00, we wrocławskiej kawiarni Druga Fala odbędą się kolejne warsztaty organizowane w ramach cyklu Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Muzykoteki Szkolnej (www.muzykotekaszkolna.pl) - Zacieranie muzycznych granic.

Tym razem w części teoretycznej uczestnicy zajęć poznają historię nośników muzycznych, zaś w części praktycznej, używając gramofonu, magnetofonów (w tym szpulowego), syntezatora i efektów stworzą krótkie pętle dźwiękowe na taśmę- autorskie muzyczne rękodzieło.

Warsztaty poprowadzi Lubomir Grzelak - muzyk, DJ i założyciel kasetowej wytwórni Sangoplasmo Records.

Wstęp wolny.

Jarosław Drzewieckim Honorowym Profesorem lwowskiej Akademii

Jarosław DrzewieckiDnia 11 lutego 2013 roku, na uroczystej gali kończącej VIII Międzynarodowe Forum Pianistyczne "Bieszczady bez granic" w Filharmonii Lwowskiej w obecności Senatu, Rektorów i Konsula Generalnego RP we Lwowie - Jego Magnificencja Rektor, prof. Igor Pylatyuk wygłosił laudację i wręczył prof. Jarosławowi Drzewieckiemu najwyższy tytuł Professoris Honoris CausaLwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M.Lysenki- Honorowego Profesora Uczelni.

Lwowska Akademia szczyci się blisko 130-letnią tradycją sięgającą Xavera Mozarta - pierwszego rektora Uczelni. Przyznaje tytuły honoris causa bardzo rzadko - w ubiegłym roku otrzymał zaszczytne wyróżnienie altowiolista Yuri Bashmet.

Laureaci Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego

Laureaci IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego 2013Szwajcarka Chiara Enderle zajęła pierwsze miejsce w zakończonym 28 lutego 2013 rokuIX Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego. Drugie miejsce w Konkursie zajęli ex aequo Polak Dominik Płociński i Hiszpan Victor Garcia Garcia, a trzecie - Nowozelandczyk Edward Alexander King.

Czworo finalistów wystąpiło podczas czwartkowej gali w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Towarzyszyła im Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Rafała Janiaka. Finaliści mieli do wyboru jeden z trzech utworów: Koncert na wiolonczelę i orkiestręWitolda Lutosławskiego, Koncert wiolonczelowy a-mollRoberta Schumanna i Koncert wiolonczelowy D-durJózefa Haydna. Nowozelandczyk i Hiszpan zaprezentowali dzieło Haydna, a Polak - Lutosławskiego. Zwycięstwo Szwajcarce przyniosło wykonanie utworu Schumanna. Uczestników oceniało Jury w składzie: Tsuyoshi Tsutsumi (przewodniczący), Jesus Castro-Balbi, Roman Jabłoński, Jens Peter Maintz, Philippe Muller, Daniel Veis, Bartosz Koziak, Kazimierz Kord i Kazimierz Michalik.

Chiara Enderlema 21 lat, urodziła się w Zurychu w rodzinie muzyków. Gra w trio z rodzicami w zespole Carmina Quartet. Jako solistka zdobywała międzynarodowe doświadczenie występując z wieloma orkiestrami, m.in. z Symphonic Orchestra of Zurich, Karlsbad Symphony Orchestra, Arbon Symphony Orchestra, Chamber Orchestra Graubuenden oraz Youth Symphony Orchestra w Zurich. Enderle ma za sobą występ w Wigmore Hall w Londynie, w zeszłym roku wzięła udział w Festiwalu w Salzburgu. Ukończyła studia w klasie wiolonczeli Thomasa Grossenbachera w Zurichu. Obecnie kontynuuje studia u Jensa Petera Maintza w Berlinie.

Nabór wniosków do III edycji programu „Krytyka muzyczna 2.0”

Instytut Muzyki i TańcaUruchomiona została kolejna edycja programuInstytutu Muzyki i Tańca „Krytyka muzyczna 2.0”, tym razem poświęcona krytyce operowej.

Program adresowany jest do polskich muzykologów, teoretyków muzyki, recenzentów i krytyków oraz do osób reprezentujących szeroko rozumianą humanistykę, które zamierzają poznać zasady krytyki muzycznej lub podnieść jej jakość. Udział w programie obejmuje uczestnictwo w wykładzie teoretycznym, warsztatach, a także wykładach i panelach Forum Krytyki Operowej (9 -11 maja 2013), zorganizowanego w ramach XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Wykład wygłosi prof. Małgorzata Komorowska, a warsztaty poprowadzi dr Daniel Cichy. Wydarzeniami muzycznymi, które będą przedmiotem recenzji i opracowań krytycznych są dwa spektakle w ramach XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego: Chowańszczyna Modesta Musorgskiego oraz światowa premiera utworu powstałego w ramach „Zamówień kompozytorskich” - PoiesisPrzemysława Zycha. Pisemne efekty warsztatów zostaną opublikowane w drukowanych lub internetowych muzycznych pismach branżowych.

Termin nadsyłania zgłoszeń (formularz aplikacyjny, życiorys i list motywacyjny) upływa w dniu 5 kwietnia 2013, zaś termin wyboru wniosków 17 kwietnia 2013 r. O udział w programie mogą również aplikować studenci od 3. roku studiów wyższych lub osoby posiadające licencjat.

Regulamin i formularz aplikacyjny dostępne są na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

Warszawskie Spotkania Muzyczne 2013

Warszawskie Spotkania Muzyczne 2013 27. Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – odbędzie się w dniach 11-18 maja 2013 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem - Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A..

Spotkania, jak co roku, uraczą słuchaczy swoją różnorodnością: od mistrza epoki renesansu Wacława z Szamotuł w znakomitej interpretacji śpiewaków z Il Canto, poprzez mistrzów baroku w wykonaniu nieocenionego Il Tempo, aż po Jana Staniendę z Orkiestrą Kameralną Wratislavia. Nie zabraknie renomowanego Kwartetu Wilanów w towarzystwie wspaniałych solistów oraz orkiestry młodych talentów Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego. Wydarzeniem Festiwalu będzie koncert Esztényi-Kornowiczz nowymi utworami obu twórców, z różnorodnością obrazów i dźwięków płynących nie tylko z fortepianów. Będzie można również posłuchać wspaniałego brzmienia smyczków (i nie tylko) muzyków Orkiestry Kameralnej Amadeus pod batutą Anny Mróz.

Koncerty 27. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Prawykonanie "Pasji według św. Jana" Dariusza Przybylskiego

Prawykonanie "Pasji według św. Jana" Dariusza PrzybylskiegoDnia 8 marca 2013 rokuo godz. 19.15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanienajnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHŘNIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych(2006) Wolfganga Rihma.

Następne wykonania PasjiDariusza Przybylskiego odbędą się: 9 marca 2013podczas koncertu inauguracyjnego XIII Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Klasztorze Karmelitów Bosych oraz 17 i 24 marca 2013 rokuw Berlinie(pierwsze w St. Ansgar Kirche, drugie – w Katholische Akademie).

Psalmy we współczesnym opracowaniu polskich twórców

Chór Filharmonii Wrocławskiej Stary Testamentstanowi niezwykle fascynujące źródło intrygujących historii oraz nietuzinkowych i niejednoznacznych bohaterów od zawsze inspirujących artystów. Autorstwo większości ze stu pięćdziesięciu psalmów wchodzących w skład Starego Testamentu przypisuje się królowi Dawidowi – biblijnemu władcy Izraela, głęboko wierzącemu poecie i pieśniarzowi oraz mądremu, ale srogiemu wodzowi. Często teksty te stanowiły podstawę utworów religijnych o podniosłym charakterze, adresowanych do Boga, będących dziełem kompozytorów różnych epok.

Podczas koncertu w Filharmonii Wrocławskiej, 3 marca 2013 rokuo godz. 18.00 zabrzmią psalmy polskich twórców: Marka Jasińskiego - Cantus festivus, Cantus finalis, Psalm 100, Cantus laudabilis, Romualda Twardowskiego - Chwalitie imia gospodnie, Chwali dusze moja Gospoda, Tadeusza Szeligowskiego - Psalm radosny, Marcina Łukaszewskiego - De profundis clamavii Józefa Świdra - Laudate Dominum, Deus in adjutorium, Laudate pueri, Cantus gloriosus. Choć kompozycje te są współczesną interpretacją starożytnych tekstów określonych językiem muzycznym XX i XXI wieku, nie brak im powagi i skupienia oraz odniesień do tradycji. Jak pisał Romuald Twardowski: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki”. Chór Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny.

Nowy program IMiT "Dyrygent - rezydent"

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca uruchomił nowy program „Dyrygent - rezydent”.

Program skierowany jest do polskich instytucji koncertowych (filharmonii i orkiestr symfonicznych lub kameralnych) oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osób posiadających licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej, do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata. Cele programu to umożliwienie młodym dyrygentom nabywania praktyki wykonawczej poprzez ułatwienie im kontaktu z zawodowym zespołem orkiestrowym, promocja i wspieranie młodych dyrygentów oraz zachęcenie polskich instytucji koncertowych do podejmowania z nimi współpracy artystycznej. Program polega na udziale dyrygenta - rezydenta w przygotowaniach minimum 4 programów koncertowych w sezonie artystycznym instytucji, w tym na samodzielnym przygotowaniu i poprowadzeniu co najmniej jednego koncertu. W ramach programu IMiT pokryje koszty związane bezpośrednio z rezydencją, czyli honorarium dyrygenta – rezydenta za poprowadzenie koncertu i udział w przygotowaniach pozostałych programów koncertowych w ramach rezydencji oraz inne dodatkowe koszty łączące się z rezydencją wskazane przez instytucję.

Pierwsza, pilotażowa edycja programu obejmuje sezon 2013/2014. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 9 kwietnia 2013 roku, zaś termin wyboru projektów w dniu 30 kwietnia. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie dyrygent i zespół orkiestrowy.

Szczegółowe informacje o programie wraz z regulaminem i formularzem aplikacyjnym dostępne są na stronie IMIT w zakładce programy.