polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Wszystkie Mazurki Świata - po raz piąty w Warszawie

Wszystkie Mazurki ŚwiataZbigniew Namysłowski na scenie razem z wybitnymi skrzypkami wiejskimi, Targowisko Instrumentów, szwedzka „polska” i wirująca Noc Tańca – to wszystko w programie festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Mazurki będzie można grać, śpiewać i tańczyć w Warszawie, w dniach 6-12 maja 2013 roku.

Motywem przewodnim tegorocznej, piątej już edycji festiwalu są tzw. rytmy polskie, które w XVI wieku wyemigrowały z Polski do krajów skandynawskich i weszły do kanonu tamtejszych narodowych tańców. Kujawiaki, mazurki, chodzone zabrzmią na koncertach obok melodii zwanych w Szwecji "polska". Migracje tych rytmów będą też przedmiotem otwierającej festiwal konferencji.

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” to przede wszystkim niezwykłe spotkania muzyczne. Obok Tadeusza Kubiaka, wybitnego skrzypka z łęczyckiego, zagra jazzowy Quintet Zbigniewa Namysłowskiego oraz szwedzkie Nyckelharpa Trio, wykonujące swoją muzykę na oryginalnym instrumencie, któremu zawdzięcza nazwę. Kolejnym spotkaniem różnych stylów muzycznych będzie koncert wczesnych utworów Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej z Katowic zestawiony z kreowanymi na żywo kompozycjami Kawalerów Błotnych oraz muzyką z Kurpiów (zaśpiewa m. in. Adam Strug), Rzeszowszczyzny i Mazowsza. Analogii oraz wpływów polskiego stylu w swojej tradycyjnej muzyce skrzypcowej będą również szukać muzycy z Rosji, Ukrainy i Białorusi razem z wykonawcami z Polski. Zabrzmią też zrekonstruowane pieśni do tańca z tych krajów.

W sobotę barwna kulminacja festiwalu. Targowisko Instrumentówbędzie działać przez cały dzień w Fortecy przy ul. Zakroczymskiej. Będzie tam można obejrzeć dzieła wytwórców z całej Polski, posłuchać prezentacji gry na tradycyjnych czy też eksperymentalnych instrumentach, a przede wszystkim spróbować samemu na nich zagrać. Targowisku towarzyszyć będą krótkie koncerty festiwalowych gości połączone z warsztatami tańca - polskiego, szwedzkiego, ukraińskiego i innych. Dodatkową atrakcją będzie kino mazurkowe, wystawa fotografii archiwalnych pt. „Tak było” oraz „Muzykanci Tralalanci” - spektakl dla dzieci na podstawie piosenek Witolda Lutosławskiego. I wreszcie, w sobotę wieczorem zawiruje szalona Noc Tańca. Do tańca zagra ponad 20 świetnych kapel z Polski i zagranicy, m. in. kapela Jana Gacy z Przystałowic i Janusz Prusinowski Trio.

Od wtorku do soboty można wziąć udział w warsztatach: tańca, śpiewu kurpiowskiego, gry na skrzypcach (repertuar łęczycki i z radomskiego, grupy początkujące i zaawansowane), na harmonii polskiej, bębnie (baraban i bębenek obręczowy).

Więcej informacji o festiwalu - na www.festivalmazurki.pl

KODY 2013

KODY 2013 V Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODYodbędzie się w Lublinie w dniach 10-18 maja 2013 roku.Tematami wiodącymi tegorocznej edycji są ceremoniały i nawoływania w historii i współczesności. KODY pokażą tradycję obecną w twórczości dzisiejszej (10 premier!) oraz odwrotnie: nowoczesność istniejącą w tradycji.

Dwa pierwsze dni Festiwalu wypełni Great Learning jednego z najwybitniejszych kompozytorów angielskich XX w., również muzycznego konceptualisty - Corneliusa Cardew. Ten legendarny i monumentalny, trwający siedem godzin utwór budzi skojarzenia ze świecko-obywatelskim ceremoniałem.Został przeznaczony zarówno dla wykonawców będących muzycznymi zawodowcami, jak i nieprofesjonalistów. Kompozytor zawarł w dziele najważniejsze pytania jakie stawiali sobie artyści XX w.: o przyszłość muzyki, funkcję społeczną dzieła, rolę twórcy i status odbiorcy. Specjalnie na festiwal KODY rekonstrukcji dzieła z udziałem kilkudziesięciu wykonawców z Lublina i całej Polski podjął się John Tillbury z Wielkiej Brytanii - wybitny pianista, wykładowca, współzałożyciel Studia Muzyki Eksperymentalnej AMM w Londynie.

Dzień trzeci Festiwalu to święto wiosny. Na KODACH zaprezentowane będą utwory kompozytorów, którzy na pewnym etapie swojej twórczości „świat arche” uczynili tematem swojej twórczości. Do tych artystów należy Igor Strawiński z jego legendarnym Świętem Wiosny,którego setna rocznica premiery tego utworu przypada w tym roku. Wątki baletu mogły zrodzić się w stosunkowo nieodległym geograficznie i kulturowo Uściługu, gdzie Strawiński mieszkał przed I Wojną Światową. Dzieło usłyszymy w wykonaniu zespołu Kwadrofonik.Będzie to premiera opracowania utworu na dwa fortepiany i dwie perkusje oraz premiera choreografii – teatralizacji Święta autorstwa Jacka Łumińskiego. Na dzień Święta Wiosny na Festiwalu złożą się także muzyka sygnałowa trąb huculskich w wykonaniu muzyków z Ukrainy, której ślad wydaje się pobrzmiewać w balecie Strawińskiego, premiera utworu Interactive Landscapes Pierre Jodłowskiego -wybitnego francuskiego kompozytora młodego pokolenia z obecnością elektronicznie przetworzonychbrzmień trąb huculskich oraz premierowa kompozycja intuicyjna Rite of Spring Jerzego Mazzolla i Tomasza Sroczyńskiego w ich własnym wykonaniu.

Czwarty dzień zdominują ceremoniały i nawoływania otwarte na wymiar transcendentalny – mistyczny. Nawiązywać będzie do nich koncert norweskiego Oslo Kammerkorprowadzonego przez Håkona Daniela Nystedta. Dyrygenta, który w poszukiwaniu nowych brzmień chóralnych sięga zarówno po tradycyjny śpiew norweski jak i utwory kompozytorów współczesnych. Wśród kolejnych premier jest tego wieczoru znajdą się utwory: Ignacego Zalewskiego Inicjał w błyskawicy w wykonaniu kwartetu perkusyjnego pod kier. Leszka Lorenta, Cezarego Duchnowskiego Sadhana na projekcję 8-kanałową oraz Aleksandra Kościówa Lithaniae na orkiestrę symfoniczną (Filharmonicy Lubelscypod dyr. Szymona Bywalca) , sopran (Łucja Szablewska)oraz śpiew tradycyjny (Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnejpod kier. Jana Bernada). Całość zakończy przywołanie postaci Witolda Lutosławskiego, którego rok właśnie - w stulecie urodzin - obchodzimy. Zabrzmi dedykowany jego pamięci utwór japońskiego kompozytora Toru Takemitsu - Ścieżki.

Jubileuszowy Festiwal Operowy w Bydgoszczy

XX Bydgoski Festiwal Operowy XX Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 27 kwietnia -12 maja 2013 roku. Jubileuszową edycję zainauguruje premiera opery HalkaStanisława Moniuszki, przygotowana przez gospodarzy Festiwalu –Operę Nova w Bydgoszczy.

Łotewska Opera Narodowa z Rygi przedstawi Don GiovanniegoWolfganga Amadeusza Mozarta(1 maja 2013). Śpiewakom, chórowi, dyrygentowi i ekipie technicznej z Łotwy towarzyszyć będzie orkiestra Opery Nova. Opera Krakowska zaprezentuje Ariadnę na Naxos (Ariadne auf Naxos) Richarda Straussa (3 maja 2013). Jest to spektakl, którego premiera odbyła się w ubiegłym roku i została okrzyknięta dużym sukcesem artystycznym - efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Dzieło barokowego twórcy Antonio Literesa Los Elementoszobaczymy 5 maja 2013 rokuw wykonaniu katalońskiego „Le Tendre Amour” z Barcelony, zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki baroku i w hiszpańskiej zarzueli, a więc gatunku typowym dla Półwyspu Pirenejskiego. Wbrew podtytułowi Los Elementosw interpretacji tej międzynarodowej kompanii nie jest typową operą doby baroku. To rodzaj serenaty , która opisuje rywalizację spotykających się żywiołów - elementów: Powietrza (El Ayre), Ziemi (La Tierra), Wody (El Agua) i Ognia (El Fuego). Część akcji będzie rozgrywała się nawet na widowni, która na tę okoliczność zostanie specjalnie udekorowana. Zespół ten pierwszy raz wystąpi w Polsce. Dnia 7 maja 203 rokuzobaczymy musical Lalkado libretta na podstawie powieści Bolesława Prusa - uhonorowane nagrodami przedstawienie Teatru Muzycznego w Gdyni, wyreżyserowane przez Wojciecha Kościelniaka. Dwa dni później, 9 maja 2013 rokuNarodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu Republiki Białorusi pokaże niezwykle rzadko w Polsce wystawianą operę Modesta Musorgskiego Chowańszczyzna. To jedna z największych oper tego kompozytora; wymaga jednak ogromnego aparatu wykonawczego. Spektakl ten zawiera znakomite sceny chóralne i wspaniałą inscenizację dzieła.

Na zakończenie przeglądu spektakli festiwalowych na dużej scenie wystąpi zespół Danza Contemporanea z Hawany(11 i 12 maja 2013). Zobaczymy w jego wykonaniu bardzo żywiołowe Mambo3XXi, La Ecuacioni neoklasyczną Folię.

Noc Muzeów w Salonie Feliksa Nowowiejskiego - w rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego

Dnia 18 maja 2013 rokuw ramach Nocy Muzeów 2013w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11) odbędą się koncerty dedykowane pamięciWitolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy urodzin i 20. rocznicy śmierci kompozytora.

Na program wieczoru złożą się koncerty: Lutosławski dzieciom(godz. 17.30) w wykonaniu uczniów POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza i Muzyka polska w jazzowej odsłonie (godz. 19.00), z udziałem Katarzyny Stroińskiej-Sierant – fortepian i Jarosława Wachowiaka – saksofon. Dla dzieciuruchomione zostanie specjalne stanowisko, na którym będą mogły budować proste instrumenty muzyczne, a także poznać bliżej sylwetkę Kompozytora (godz. 16.00-17.30). A późnym wieczorem, w godz. 20.30-23.30 organizatorzy zapraszają na nocne zwiedzaniemuzeum z oprowadzaniem.

Wstęp wolny.

Nagroda im. Karola Szymanowskiego dla Elżbiety Szmytki

Elżbieta SzmytkaDnia 29 kwietnia 2013 roku o godzinie 13:00 w Studiu Radia Kraków (przy Alei Juliusza Słowackiego 22) odbędzie się uroczystość wręczenianagrody im. Karola Szymanowskiego Elżbiecie Szmytce (na zdjęciu), „fenomenalnej sopranistce zdolnej interpretować szeroki repertuar od mozartowskich oper aż po wiek XXI”. Nagrodę za szczególne osiągnięcia muzyczne związane z twórczością kompozytora wręczy prezes Fundacji im. Karola Szymanowskiego - Witold Juchniewicz.

Spotkanie będzie także okazją do opowiedzenia o trzeciej już płycie związanej z Festiwalem Muzyki Polskiej, przywołującej program koncertu zamykającego zeszłoroczną edycję Festiwalu. Na albumie Elżbiecie Szmytce w jej ulubionym repertuarze z pieśniami Szymanowskiego i Karłowicza towarzyszy pianista Levente Kende. Sesja nagraniowa odbędzie się między 28 a 30 kwietnia 2013 roku, jej efekt poznamy w lipcu podczas najbliższej edycji Festiwalu (12-21 lipca 2013).

Elżbieta Szmytka (sopran) ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiowała śpiew pod kierunkiem Heleny Łazarskiej. Obecnie mieszka w Belgii. Od debiutu na scenie Królewskiej Opery w Brukseli (1984) występuje na największych scenach muzycznych Europy, m.in. wiedeńskiej Staatsoper, Grand Theatre w Genewie, Nederlandse Opera w Amsterdamie, Deutsche Oper w Berlinie, Operze w Los Angeles, festiwalach w Salzburgu, Aix-en-Provence czy Glyndebourne. W repertuarze Elżbiety Szmytki znajduje się wiele partii z oper Mozarta (Wesele Figara, Czarodziejski flet, Cosi fan tutte, Rzekoma ogrodniczka, Uprowadzenie z seraju, Idomeneo, Łaskawość Tytusa, Lucio Silla). Artystka czuje się dobrze również w repertuarze Verdiego, Webera, Ryszarda Straussa, Händla czy Szymanowskiego. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Artystka występowała pod kierunkiem tak znanych dyrygentów, jak Sir Georg Solti, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Simon Rattle, Claudio Abbado, Neville Marriner czy Andrew Davis.

Fryderyki 2013 przyznane

Paweł ŁukaszewskiW czwartek, 25 kwietnia 2013 roku w Teatrze Polskim w Warszawie zostały wręczone nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk. Artystą Roku w muzyce poważnej zostałPaweł Łukaszewski (na zdjęciu). Złotym Fryderykiem w kategorii Muzyki Poważnej uhonorowanoJana Ekiera. W imieniu Profesora statuetkę z rąk Piotra Palecznego przyjął syn artysty.

Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Poważnaotrzymał Rafał Blechacz za płytę Debussy - Szymanowski, wydaną przez Deutsche Grammophon / Universal Music Polska. Najwybitniejszym Nagraniem Muzyki Polskiej został album z utworami na skrzypce i fortepian Karola Lipińskiego, w wykonaniu Bartłomieja Nizioła i Pawła Mazurkiewicza (DUX). Większość z prezentowanych na płycie utworów to premierowe nagrania, wśród nich: Morceaux de salonna skrzypce i fortepian w oparciu o motywy pieśni G. Rossiniego, Trois Capricesna skrzypce solo op.29, Fantasia and Variations on Sonnambulla by Bellinina skrzypce i fortepian, Trois Mélodies Italiennes de I'Opera Parisiana par Vincenzo Bellini.

Najważniejsze nagrody przemysłu muzycznego wręczono po raz dziewiętnasty. Uroczysta ceremonia zgromadziła czołówkę muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną.

Gaude Mater 2013

 Gaude Mater 2013Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbędzie się w Częstochowie w dniach 1-5 maja 2013 roku.

To obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. Na projekt złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów. Nowością będzie rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Tegoroczna, 23. edycja organizowana jest przez Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater, we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast.

Program „Gaude Mater” wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzinHenryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku 1 maja 2013 roku w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego oraz 80-lecieKrzysztofa Pendereckiego - 5 maja 2013 rokuw Częstochowie na Jasnej Górze pod batutą kompozytora zabrzmi Credo.
Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie Koncert z Misa Flamenca z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peña, wybitnego interpretatora muzyki flamenco, któremu towarzyszyć będą muzycy hiszpańscy i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. W programie znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Podczas koncertu finałowego zostaną wręczone nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”, którego laureatami zostali:Artur Słotwiński (Polska) - I nagroda za utwór Seven Last Words Of Christ, Douglas Pew (Stany Zjednoczone) - II nagroda za utwór Kyriei Łukasz Farcinkiewicz (Polska) - III nagroda za utwór Pater noster.

Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater”, który ma na celu pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. Zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu. Projekt realizowany jest we współpracy z Ambasadami: Gruzji i Kazachstanu, Stowarzyszeniem „Most do Gruzji” i Fundacją Wschodnich Inicjatyw.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: Abpa Józefa Michalika – Przewodniczącego Konferencji Episkopatu, Abpa Wiktora Skworca – Metropolity Katowickiego, Abpa Wacława Depo – Metropolity Częstochowskiego i Kardynała Stanisława Dziwisza – Metropolity Krakowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to projekt wyróżniony wieloma nagrodami: nominacją do nagrody TOTUS (2001), nagrodą św. Brata Alberta (2004) i tytułem „Marka Śląskie” (2012).

ZOBACZ: program Festiwalu

Finał projektu "Genius Lutos"

Genius LutosW niedzielę, 5 maja 2013 roku, w ramach obchodów Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualnąszczecińska Filharmonia otworzy drzwi dla wszystkich, którzy chcą poczuć pasję i radość wspólnego muzykowania. Będzie to jednocześnie finałinnowacyjnego projektu „Genius Lutos”, który pilotażowo został zrealizowany w Szczecinie, a jako przykład dobrych praktyk będzie upowszechniany w instytucjach kultury na terenie całego kraju.

W niedzielne popołudnie, o godz. 12.00, rozpocznie się wyjątkowy koncert. Na jednej scenie wystąpią: Orkiestra Perkusyjna Gamelan, muzycy szczecińskiej Filharmonii oraz uczestnicy warsztatów, które odbyły się w ramach projektu. Zaprezentowane zostaną utwory oparte na ideach i inspirowane twórczością Witolda Lutosławskiego, przygotowane przez uczestników warsztatów. Przed koncertem odbędzie się premierowy pokaz reportażu, przedstawiającego przebieg projektu. We foyer prezentowany będzie także przewodnik metodyczny po projekcie, a osoby z niepełnosprawnością intelektualną zaprezentują przykłady własnej działalności artystycznej - akcji będzie towarzyszyć także wystawaprac. O godzinie 16.00 rozpoczną warsztaty edukacyjne dla dzieci z autyzmem.

Artur Barciś i poszukiwania cudownego ptaka Ugui

Ptak Ugui Szczecińska Filharmonia zaprasza w niedzielne popołudnie, 28 kwietnia 2013 roku, na muzyczną podróż w poszukiwaniu cudownego ptaka Ugui. Baśń muzyczna do muzykiPiotra Mossa zabrzmi o godz. 17.00. W rolę narratora wcieli się sam Artur Barciś.

„Rodzinna Filharmonia” to niedzielne spotkania ponad barierą pokoleń, to czas kiedy rodziny melomanów mogą wspólnie cieszyć się z przeżywania muzycznych wzruszeń. Baśń muzyczna Ptak Ugui została tak skomponowana, by przybliżyć skład i brzmienie orkiestry symfonicznej oraz rolę, jaką w niej pełnią poszczególne grupy instrumentów. Pretekstem wspólnej zabawy jest historia dyrygenta, który porzuca swoją orkiestrę i udaje się na poszukiwanie cudownego ptaka Ugui. Baśniową muzykę stworzył Piotr Moss, współczesny kompozytor, uczeń Krzysztofa Pendereckiego. Koncert wykona Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii, pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego.

Nabór do International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO)

Nabór do International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO) Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpoczęła nabór do projektu International Lutosławski Youth Orchestra, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Lutosławski 2013 - Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, popularyzującego twórczośćWitolda Lutosławskiego, w setną rocznicę urodzin kompozytora.

Ten międzynarodowy projekt ma za zadanie ukazanie roli twórczości wybitnego polskiego kompozytora Witolda Lutosławskiego w szerszym kontekście społecznym i kulturowym oraz promocję polskiej muzyki współczesnej. ILYO jest projektem dającym możliwość wspólnych działań młodzieży polsko-niemieckiej, uwzględniających wykonawstwo muzyki współczesnej. Utworzona w ramach projektu polsko-niemiecka orkiestra młodzieżowa będzie uczestniczyła w szeregu warsztatów oraz wykładów z udziałem uznanych europejskich muzyków, wybitnych pedagogów, wykładowców oraz znawców polskiego kompozytora.

Projekt skierowany jest do muzyków symfonicznych w wieku 18-26 latz Polski i Niemiec, którzy pod okiem dyrygentki Ewy Strusińskiej zdobędą nowe doświadczenie, umiejętności wspólnego grania i stworzą orkiestrę. Rekrutacja odbywa się dwutorowo: do dnia 19 maja 2013 rokunależy zarejestrować się na stronie www.ilyo.filharmonia.szczecin.pl/rekrutacja,  zaś do 2 czerwca - przesłać niezbędne dane zgodnie z regulaminem. Udział w projekcie jest darmowy.

Zwieńczeniem projektu będzie koncert w Szczecinie, w trakcie którego zostanie wykonany repertuar przygotowany w trakcie warsztatów, na który składać się będą następujące utwory: Koncert na orkiestrę W. Lutosławskiego, The Young Person's Guide to the Orchestra B. Britten’a, którego jubileusz również przypada na ten rok, oraz premierowe wykonanie kompozycji jednego z laureatów międzynarodowego konkursu kompozytorskiego.

Młoda Filharmonia AUKSO w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego

Jamie Walton Nie tak często zdarza się współpracować na jednym koncercie tak wybitnym artystom, jacy spotkają się na scenie czcząc wielkie rocznice polskich kompozytorów. Wiolonczelista Jamie Walton(Wielka Brytania – na zdjęciu), który w lutym 2013 roku wydał kolejną płytę z Vladimirem Ashkenazym, wystąpi wspólnie z Orkiestrą AUKSO pod batutą maestro Marka Mosia w polskim repertuarze. Artyści będą celebrować 100. rocznicę urodzinWitolda Lutosławskiego grając Gravei pierwszy Koncert wiolonczelowy.

Pierwszą część koncertu dopełni ChaconneKrzysztofa Pendereckiego w 80. rocznicę urodzin kompozytora. Drugą część koncertu wypełni w całości słynna Symfonia nr 8 Antonina Dworzaka, która wykonana zostanie przy współudziale Młodej Filharmonii Aukso.

Koncerty odbędą się w czwartek, 25 kwietnia 2013 rokuo godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach i w piątek, 26 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomiu.

Młoda Filharmonia AUKSO- to jedyne takie w Polsce - tygodniowe warsztaty orkiestrowe, w których młodzi muzycy (w wieku od 16 do 30 lat) podnoszą swoje umiejętności wśród wybitnych zawodowych muzyków tworzących Orkiestrę AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Spośród kilkuset zgłoszeń do udziału w Młodej Filharmonii Aukso (m.in. Norwegii, Francji, Niemiec, Słowacji, Czech, Węgier i z Polski) wybrano czterdziestu utalentowanych muzyków do czynnego uczestnictwa. Warsztaty, odbywające się od 19 kwietnia 2013 zakończą dwa koncerty z wybitnym brytyjskim wiolonczelistą Jamie Waltonem.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Roku Witolda Lutosławskiego

Lutosławski 100/100Ukazanie twórczości Witolda Lutosławskiego w szerszym kontekście społecznym, cywilizacyjnym i kulturowym, przypomnienie nie tylko wielkich dzieł koncertowych, ale także muzyki do filmu czy popularnych piosenek, udostępnienie szerokiej publiczności specjalnie opracowanej muzycznej kolekcji z utworami kompozytora, a także premierowe wykonanie utworu Bryce’a Dessnera z The National, inspirowanego muzyką Lutosławskiego to propozycje Narodowego Instytutu Audiowizualnego na popularyzację dorobku Twórcy w dedykowanym mu Roku.

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), państwowa instytucja kultury powołana w celu digitalizacji, udostępniania i promocji polskiego dziedzictwa, partner ustanowionego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Sejm RP Roku Witolda Lutosławskiego, włączy się w obchody poprzez realizację projektów na polu udostępniania oraz wydawniczym. W 2013 roku NInA udostępnia online specjalną muzyczną kolekcję i wydaje sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, przedstawiające twórczość kompozytora w nowym, szerszym kontekście. NInA organizuje również 1 grudnia 2013 roku jubileuszowy koncert, podczas którego zabrzmi prawykonaniezamówionego przez Instytut utworu inspirowanego twórczością Lutosławskiego, skomponowanego przez nowojorskiego twórcę muzyki i instrumentalistę, Bryce’a Dessnera. Znane są już szczegóły dotyczące każdego z projektów.
 

Niedziela z Witoldem Lutosławskim - w Łodzi

Gorące pragnienie zbliżania się z innymi ludźmi poprzez sztukę tkwi we mnie stale. (…) Nie chcę podbijać serc, lecz pragnę znajdywać tych, którzy czują tak samo, jak ja. Jak można osiągnąć ten cel? Myślę, że jedynie poprzez maksymalną uczciwość, szczerość wyrazu… W ten sposób twórczość artystyczna może stać się środkiem na jeden z najbardziej dotkliwych stanów – poczucie samotności– mówił o swojej muzyce jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów, Witold Lutosławski.

Okazją do zapoznania się z jego utworami będzie koncert w niedzielę, 28 kwietnia 2013 rokuo godz. 12.00 w Filharmonii Łódzkiej. Tego dnia na estradzie wystąpią wyróżnieni dyplomanci, Orkiestra Kameralna „Łódzkie Smyczki”, Chór Dziecięcy oraz Orkiestra Symfoniczna OSM im. H. Wieniawskiego w Łodzi. W repertuarze znajdą się Piosenki dziecinne, Preludia tanecznena klarnet, harfę, fortepian, smyczki i perkusję, Muzyka żałobnaLutosławskiego, a także Koncert D-dur na flet i orkiestręC. Reinecke.

Grajmy razem! - Akcja Labirynt 2013

Akcja Labirynt 201330 kwietnia 2013 roku warsztatami dla nauczycieli-entuzjastów nauczania muzyki wystartuje wMazowieckim Centrum Kultury i Sztuki 3. edycja cenionej i popularnej Akcji Labirynt 2013. Warsztaty wpisują się w obchody ŚWIATOWEGO DNIA JAZZU UNESCO, a ich tytuł i temat wiążą się z istotą muzyki jazzowej: improwizacją – techniką, stanowiącą podstawę dobrego uczenia praktyki muzycznej i rozwijania muzykalności człowieka. Fundacja Muzyka jest dla wszystkich, działająca na rzecz rozwoju edukacji muzycznej w Polsce przypomina w ten sposób, że nie tylko muzyka klasyczna, ale i inne gatunki muzyczne stanowią dobry punkt wyjścia do uczenia praktyki muzycznej i rozwijania muzykalności.

Warto wspomnieć, że tego samego dnia z okazji ŚWIATOWEGO DNIA JAZZU UNESCO w Instytucie Muzyki i Tańca odbędzie się specjalne spotkanie, podczas którego w obecności Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaprezentowany zostanie przygotowany specjalnie Raport o jazzie.

Akcja Labirynt to nie tylko warsztaty dla nauczycieli. Ruszyły również zapisy na artystyczne, bezpłatne, jednodniowe warsztaty dla szkół podstawowych. Akcja Labirynt 2013 to nowa odsłona artystycznych działań łączących twórczy potencjał dzieci, młodzieży, nauczycieli oraz młodych warszawskich artystów. Głównym celem projektu organizowanego przez Fundację „Muzyka jest dla wszystkich” jest zainteresowanie uczniów aktywnością twórczą, eksperymentowaniem, podnoszeniem kompetencji artystycznych, zwłaszcza muzycznych. Dialog z dziecięcą i młodzieżową wyobraźnią realizujemy poprzez zabawę, perfomance, improwizacje, wprowadzanie w arkana sztuki historycznej i współczesnej przy poszanowaniu potrzeb i zainteresowań uczestników.

Program finansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Stołeczne Warszawę. Partnerami są: Orkiestra Sinfonia Varsovia, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

W 2011 roku Akcja Labirynt otrzymała I nagrodę Miasta Stołecznego Warszawy w konkursie dla organizacji pozarządowych na najciekawszy projekt edukacji kulturalnej w II Edycji Warszawskiej Giełdy Programów Edukacji Kulturalnej 2011. W pierwszej edycji Akcji Labirynt w 2010 roku wzięło udział ponad dwa i pół tysiąca dzieci z warszawskich szkół podstawowych . W 2012 liczba ta sięgnęła niemal pięciu tysięcy.

Znamy laureatów paryskiego Konkursu im. Miłosza Magina

15. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Miłosza Magina - Paryż 2013W dniach 18-23 marca 2013 roku z wielkim sukcesem odbył się w ParyżuXV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Miłosza Magina, pod Honorową Prezydencją Pani Idalii Magin.

Publiczne przesłuchania konkursowe odbyły się w Konserwatorium Muzyki i Tańca im. Jacquesa Iberta w Paryżu 19. W konkursie wzięło udział około pięćdziesięciu kandydatów z różnych krajów świata: z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Francji, Gruzji, Japonii, Maroko, Mongolii i Polski. Jury konkursu przewodniczył Alexandre Bodak (Francja), a zasiadali w nim: Elizabeth Cooper (Stany Zjednoczone), Sylvia Filus (Polska), Gabriel Gorog (Wlochy), Danielle Laval (Francja), Oliwia Różanska (Polska) oraz Christine Steimetz - Muenier (Francja).

Jury nie przyznało nagród w najwyższej kategorii koncertującej. Na poziomie wyższym (Supérieur) również nie został wskazany zwycięzca. Natomiast II Medal otrzymała Marie- Lucie Renaud(Francja), a III Medal - Benjamin Harlan Hiramoto(Stany Zjednoczone). Na poziomie elementarnym (Elémentaire) jury przyznało trzy wyróżnienia – pierwsze otrzymała Zuzanna Barylska (Polska), a drugie ex aequo: Unubileg Batjargal(Mongolia) i Justine Daisy Espino(Stany Zjednoczone). Marie - Lucie Renaud przyznano także Medal za najlepszą własną kompozycję.

OP_era aktywacja - Koncert Wiosenny w Operze Leśnej

OP_era aktywacja - Koncert Wiosenny OP_era aktywacja - Koncert Wiosenny w wykonaniu uczniów Sopockiej Szkoły Muzycznej odbędzie się w środę, 24 kwietnia 2013 roku dwukrotnie - o godz. 9.30 oraz 11.00, w Sali Koncertowej PFK w Operze Leśnej.

Koncert wiosenny to wydarzenie, na którym będziemy mieli okazję nie tylko usłyszeć, ale też zobaczyć muzykę. Artyści zabiorą najmłodszych widzów do świata dźwięków, które są dookoła nas, ale często nie potrafimy ich dostrzec. Usłyszymy skrzypce, flet, wiolonczele, klarnet, fortepian, a także… sami wyczarujemy dźwięki wiosny z tego co pod ręką. Będzie słonecznie, deszczowo, pochmurnie i burzowo… Pięknym śpiewem, tańczeniem i cudowną muzyką w ten barwny, wiosenny świat zabiorą nas uczniowie klas I-VI Sopockiej Szkoły Muzycznej.

Koncert dedykowany dzieciom w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc organizatorzy proszą o wcześniejszą rezerwację tel. 58/555-84-51. Wstęp wolny, bezpłatne bilety do odbioru w kasie BART.

Więcej informacji - na stronie: www.operalesna.sopot.pl

Leo Festiwal 2013

Leo Festiwal 2013 V Leo Festiwal odbędzie się we Wrocławiu w dniach 1-6 czerwca 2013 roku. Tegoroczna edycja będzie połączeniem dzieł muzyki kameralnej, literatury, kabaretu, humoru, a także brzmienia chóru dziecięcego ze znakomitym repertuarem na orkiestrę smyczkową.

Festiwal zainauguruje koncert zatytułowany Słowa oprawione w dźwięki. Kontynuując umacnianie więzi pomiędzy literaturą i muzyką, Radek Knapp, pisarz publikujący po polsku i po niemiecku, zgodził się przeczytać fragmenty swoich utworów. Oprawą dla literatury będzie muzyka kameralna w wykonaniu znakomitych artystów Orkiestry Leopoldinum: zabawne Sześć preludiów Jeana Françaix na 11 smyczków oraz OktetGeorgesa Enescu, jego wczesne arcydzieło, romantyczne w treści i epickie w formie.

Wszyscy czekamy na otwarcie Narodowego Forum Muzyki, które da nowe impulsy muzycznemu życiu Wrocławia. Obok placu budowy, w Hotelu Monopol zaprezentowane zostaną krótkie utwory w różnych stylach, które być może staną się podstawą repertuaru nowej sali koncertowej, m.in. jeden z Koncertów brandenburskichBacha, SmileChaplina oraz światową premierękrótkiego utworu młodego wrocławskiego kompozytora Tymoteusza Witczaka. W drugiej części koncertu przejdziemy na taras Hotelu Monopol, gdzie skrzypkowie Orkiestry Leopoldinum będą bawić publiczność programem kabaretowym Cirque de violon.

Podczas trzeciego koncertu usłyszymy Sześć utworówAleksandra Tansmana oraz Wariacje na temat Franka Bridge’aBenjamina Brittena. W TryptykuAntala Doratiego publiczności zaprezentuje się oboista Sebastian Aleksandrowicz, grający także na oboju d’amore oraz rożku angielskim.

Na zamykający Festiwal koncert Orkiestry Leopoldinum z udziałem dzieciMałgorzata Podzielny przygotowała swój chór do wykonania utworów Delibesa, Todda i Chilcotta. Program zwieńczy seria piosenek ludowych od Peasant SongsAndrzeja Panufnika po Clap Your HandsGeorge’a Gershwina czy tradycyjną pieśń afrykańską Rainsong.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Festiwalu

Katowice: Witold Lutosławski w setną rocznicę urodzin

Witold Lutosławski - w setną rocznicę urodzinMuzyka Witolda Lutosławskiego należy do kanonu kultury XX wieku. W stulecie urodzin kompozytora jego dzieła grane są na całym świecie. Muzycy nie mają wątpliwości, że był jednym z największych kompozytorów naszego czasu. Czy wciąż wyraża nasze radości i niepokoje, jakie budzi refleksje, czym inspiruje innych?

Filharmonicy śląscy postanowili to sprawdzić, zapraszając studentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych na swe koncerty z muzyką W. Lutosławskiego - 16 (Uwertura smyczkowa, Grave, Preludia i fuga) i 26 stycznia (Muzyka żałobna, Koncert fortepianowy, III Symfonia). Poproszeni zostali o stworzenie dzieł zainspirowanych wysłuchaną muzyką. Pokazane zostaną na wystawiew katowickiej Akademii Muzycznej w dniach od 7 do 20 czerwca 2013 roku, a wcześniej, w kwietniu, w multimedialnej prezentacji podczas publicznego spotkania z biografem W. Lutosławskiego, kompozytorem Krzysztofem Meyerem.

Spotkanie poświęcone twórczości Witolda Lutosławskiego w setną rocznicę urodzin oraz multimedialna prezentacja prac studentów katowickiej ASP inspirowanych jego kompozycjami odbędzie się 24 kwietnia 2013 roku o godz. 18 w Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej, (ul. Francuska 12, Katowice). Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Lutosławski 2013 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

(Mi)nuty młodych kompozytorów w Łodzi

62. Musica Moderna 2013(Mi)nuty młodych kompozytorów czyli 62. sesjaMUSICA MODERNA odbędzie się w Łodzi w dniach 20 kwietnia – 26 maja 2013 roku. Program festiwalu wypełnią przede wszystkim utwory młodych kompozytorów – studentów klas kompozycjiAkademii Muzycznej w Łodzi oraz finalistów II Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”.

Promocja młodych twórców i wykonawców stanowi trwały element tradycji festiwalu „Musica Moderna”, a program bieżącej edycji świadczy o dużym potencjale naszych studentów – zarówno twórczym, jak i odtwórczym. Poza dwoma tradycyjnymi koncertami pt. „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” po raz pierwszy proponujemy dodatkowo koncerty dyplomowe z utworami studentów, którzy ukończą studia licencjackie w tym roku akademickim.

Ofertę programową sesji wzbogaci prezentacja Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, a także koncert z udziałem Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej, który odbędzie się poza Uczelnią – w Kościele OO. Bernardynów w Łęczycy, a następnie będzie powtórzony w Kościele OO. Jezuitów w Łodzi.

W koncertach sesji zostaną zaprezentowane również dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej Akademii. Nauczyciele akademiccy, obok studentów, podjęli się również prawykonań utworów w ramach koncertu finałowego II Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”. Konkurs spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony najmłodszych kompozytorów – uczniów szkół muzycznych. Nadesłano blisko 50 prac z całej Polski, z których siedem wybranych przez jury zostanie wykonanych podczas koncertu w ramach sesji MUSICA MODERNA w środę, 24 kwietnia 2013 roku(godz. 12.00).

Po koncercie finałowym jurorzy pod przewodnictwem prof. Sławomira Kaczorowskiego, kierownika Katedry Kompozycji łódzkiej Akademii Muzycznej, zdecydują o rozdziale nagród. – Nazwa konkursu „Moja (mi)nuta” dobrze oddaje jego ideę – tłumaczy prof. Sławomir Kaczorowski. – Można ją rozumieć na wiele sposobów: „moja minuta” dosłownie odnosi się do czasu trwania konkursowych prac, które zgodnie z regulaminem nie mogły trwać dłużej niż kilka minut (od 3 do 7 minut). W szerszym znaczeniu „moja minuta” to „mój czas”, „moja szansa” dla młodych kompozytorów i „moja nuta” w znaczeniu „moja muzyka”, ponieważ uczestnicy konkursu prezentują to, co mają do powiedzenia aktualnie, na obecnym etapie wiedzy i wykształcenia. Większość nadesłanych utworów to propozycje tradycyjne, ale często bardzo oryginalne, które świadczą o bardzo dobrej znajomości instrumentów i świadomości środków wyrazowych, które mogą być wykorzystywane w muzyce współczesnej.

Imprezą towarzyszącą sesji jest sobotni performance Prakrzykprzygotowany przez młodego kompozytora, studenta AM Jakuba Krzewińskiego.

ZOBACZ: program Festiwalu

Holocaust Memorial Cantata Marty Ptaszyńskiej w 70. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim

Holocaust Memorial Cantata Dnia 19 kwietnia 2013 rokuw Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zabrzmi Holocaust Memorial Cantata Marty Ptaszyńskiej. Utwór wykonany zostanie w ramach koncertu upamiętniającego 70. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim. Wystąpią: Monika Mych-Nowicka (sopran), Dariusz Pietrzykowski (tenor), Adam Kruszewski (baryton), Eliza Kruszczyńska (sopran), Alon Harari (kontratenor), Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Piotra Gajewskiego i Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Henryka Wojnarowskiego. Oprócz utworu Marty Ptaszyńskiej usłyszymy również dzieło Lament for Jerusalem Johna Tavenera.

Holocaust Memorial Cantata. Lament do wszystkich ludzi na Ziemi na sopran, tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę powstała w 1992 roku. Jak mówi kompozytorka, „ponieważ Kantatazostała pomyślana jako niezwykle rozbudowana modlitwa, nadałam jej kontemplacyjny i posępny wyraz, czasem podniosły i uroczysty, czasem o charakterze lirycznym, tylko gdzieniegdzie wprowadzając fragmenty nacechowane większą siłą i dramatyzmem. Nieustające powtórzenia słów not to forget(nie zapominajcie), śpiewane po angielsku, hebrajsku, w jidysz i po polsku, mają fundamentalne znaczenie i są bardzo charakterystyczne dla modlitw żałobnych. Nawracająca fraza staje się w tym przypadku motorem sprawczym utworu. Kantata składa się z dziesięciu ustępów, ujętych w dwie części. Kulminacja dramatyczna następuje zgodnie ze strukturą poematu w ustępie szóstym, What Happened to Six Milion Jews(Co stało się z sześcioma milionami Żydów).”

Sinfonia Varsovia w 70. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim

70. rocznica Powstania w Getcie WarszawskimNa zaproszenie organizatorów obchodów upamiętniających 70. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim,Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutąprof. Krzysztofa Pendereckiego wystąpi 19 kwietnia 2013 roku na zamkniętym koncercie w Muzeum Historii Żydów Polskich.

W pierwszej części koncertu Krzysztof Penderecki zadyryguje swoim utworem - Chaconnena smyczki, którą skomponował w 2005 roku po śmierci Jana Pawła II. Następnie solista Marcel Markowski z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii, również pod batutą Maestro Pendereckiego, wykonają Kol Nidrei op. 47Maxa Brucha na wiolonczelę i orkiestrę kameralną.

W programie koncertu przewidziane są także występy The Israel Philharmonic Orchestra String Quartet z Julianem Rachlinem w roli pierwszego skrzypka, a także kantora Yaakova Lemmera i Kayah.

Więcej informacji o obchodach 70. rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim - na stronie:
www.jewishmuseum.org.pl/pl/cms/obchody/view

Koncerty jubileuszowe w Jeleniej Górze

Beata Bilińska Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na dwa koncerty organizowane w ramach obchodów RokuWitolda Lutosławskiego.

Pierwszym z nich – 18 kwietnia 2013 rokuo godz. 19.00 w Zdrojowym Teatrze Animacji w Cieplicach – będzie recital fortepianowyBeaty Bilińskiej (na zdjęciu). W jego programie znajdą się m.in. Mazurki op. 68Fryderyka Chopina, Dwie etiudy na fortepian(1940-1941) Witolda Lutosławskiego oraz Obrazki z wystawyModesta Musorgskiego.

Dzień później, w sali koncertowej jeleniogórskiej Filharmonii artystka wspólnie z orkiestrą pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego wykona II Koncert fortepianowyWojciecha Kilara. Usłyszymy również Uwerturę do opery HalkaStanisława Moniuszki i Koncert na orkiestręLutosławskiego.

Piotr Beczała, Krzysztof Penderecki i Esa-Pekka Salonen laureatami Gwarancji Kultury

Gwarancje Kultury 201313 kwietnia 2013 rokuTVP Kultura przyznała Gwarancje Kultury. Nagrody zostały wręczone najciekawszym, najbardziej wyrazistym osobowościom artystycznym.

W kategorii "muzyki poważnej" wyróżnionoPiotra Beczałę - wybitnego tenora operowego, „za konsekwentne budowanie repertuaru, sukcesy na scenach operowych świata oraz za udany początek współpracy fonograficznej z wytwórnią płytową Deutsche Grammophon”.

Dwie Supergwarancje otrzymali:Krzysztof Penderecki - mistrz polskiej muzyki współczesnej, „za odwagę w przekraczaniu granic muzycznych konwencji, za budowanie nowych mostów z wielowiekową tradycją muzyczną, i za niezmienną otwartość na eksperymenty i artystyczne poszukiwania. Jego nazwisko od lat pozostaje symbolem najwyższej artystycznej jakości, a jego twórczość staje się inspiracją dla kolejnych generacji muzyków nie tylko klasycznych” oraz Esa-Pekka Salonen- światowej sławy dyrygent, „za wytrwałe promowanie muzyki Witolda Lutosławskiego na estradach świata oraz w nagraniach płytowych. Za uczczenie Roku Lutosławskiego serią znakomitych koncertów z londyńską Philharmonia Orchestra oraz obszernym serwisem internetowym www.woven-words.co.uk, w atrakcyjny sposób przybliżającym sylwetkę i muzykę Witolda Lutosławskiego internautom z całego świata.”

W kategorii „jazz, rock i inne” nagrodę odebrał Bartłomiej Wąsik– za aranżacje utworów na płycie Nowa Warszawa (projekt Nowego Teatru) z udziałem Royal String Quartet i Stanisławy Celińskiej, w którym znane piosenki o Warszawie zdobyły nową jakość i niezwykłe wykonanie, a w kategorii „menedżer kultury” - Violetta Łabanow– prezes Fundacji „Muzyka jest dla wszystkich” za realizację edukacyjnego projektu Smykofonia, dzięki któremu dzieci i ich opiekunowie wspólnie wchodzą w świat muzyki klasycznej.

Uroczystość wręczenia Gwarancji Kultury i obchody 8. urodzin TVP Kultura odbyły się w Studiu 1, przy ul. Woronicza. Uroczystość poprowadziła dyrektor TVP Kultura – Katarzyna Janowska, której towarzyszył Marcin Matuszewski znany jako Duże Pe, który w formie freestyle'u przybliżał sylwetki nominowanych. Wydarzenie uświetnił swoim koncertem Kurt Elling – gwiazda światowej wokalistyki jazzowej, który wykonał specjalnie na zamówienie TVP Kultura dwa utwory polskich autorów.

Najlepsi kameraliści wybrani

Daroch DuoW niedzielę, 14 kwietnia 2013 roku rozdano nagrodyXVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Wśród duetów instrumentalnych (kategoria A) najlepsi okazali się muzycy z Łodzi: Daroch Duo (na zdjęciu), czyli rodzeństwo Maria Daroch (fortepian) iTomasz Daroch (wiolonczela). W kategorii B (tria, kwartety i kwintety fortepianowe) zwyciężył zespół z Francji – Trio Suyana, które tworzą bracia: David Castro-Balbi (skrzypce) i Alexandre Castro-Balbi (wiolonczela) oraz pianista Thibaud Epp.

W kategorii duetów (A) przyznano ponadto dwie równorzędne drugie nagrody oraz dwa wyróżnienia, w kategorii B – dwie trzecie nagrody oraz jedno wyróżnienie. Laureaci zostali wyłonieni po sześciu dniach wielogodzinnych przesłuchań, podczas których dominowała muzyka Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena i Cesara Francka.

Konkurs składał się z dwóch etapów, w drugim znalazły się 24 ansamble: 13 zespołów w kategorii duetów instrumentalnych (8 z Polski i 5 o międzynarodowym składzie) i 11 zespołów w kategorii triów, kwartetów i kwintetów fortepianowych (6 z Polski i 5 o międzynarodowej obsadzie). O nagrody w poszczególnych kategoriach konkurowali muzycy z 14 krajów: z Polski, Albanii, Azerbejdżanu, Chorwacji, Finlandii, Francji, Japonii, Korei, Łotwy, Niemiec, Turcji, Ukrainy, Węgier i Włoch. Oceniało ich międzynarodowe jury, któremu przewodniczył prof. Cezary Sanecki, rektor łódzkiej Akademii Muzycznej.

O werdykcie mówi prof. Bogusław Pikała, dyrektor konkursu i członek jury: O rozdziale nagród decydowała suma punktów z pierwszego i drugiego etapu. W kategorii A pierwsza nagroda była bezapelacyjna, a dwa następne zespoły otrzymały II nagrody ex aequo, ponieważ różnice w punktacji były nieduże. W kategorii triów, kwartetów i kwintetów zwycięskie trio było wprost znakomite i wyznaczyło tak wysoki poziom, że trudno było przyznać drugą nagrodę, dlatego zdecydowaliśmy o przydziale dwóch III nagród.

W niedzielę w samo południe w sali koncertowej Akademii Muzycznej wręczono uroczyście Nagrody. Laureaci zaprezentowali się podczas koncertu we fragmentach konkursowego repertuaru. Na koniec zagrali zwycięzcy: duet Darochów wykonał dwie części II Sonaty D-dur op. 58Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Trio Suyana – Trio fortepianowe op. 8 Dymitra Szostakowicza.

Ewa Tracz zwyciężczynią Konkursu im. Ady Sari

Ewa TraczStudentka Akademii Muzycznej w Katowicach, sopranistka Ewa Tracz (na zdjęciu) zdobyła Grand Prix zakończonego 14 kwietnia 2013 roku XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w kategorii głosów żeńskich. Znakomita młoda śpiewaczka zdobyła też nagrodę im. Ady Sari dla wybitnego sopranu oraz nagrodę Orkiestry Opery Krakowskiej. Jury XV Konkursu nie przyznało I nagrody w kategorii głosów męskich, drugą - wywalczył tenor Andrzej Lampert.

Ewa Tracz (ur. 1988) studiuje w Katowicach, w klasie śpiewu solowego Ewy Biegas. Jest stypendystką Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na koncie ma już kilka nagród, w tym m.in.: I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina Iuventus Canti (Słowacja 2011) oraz II Nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Hiolskigo w Kudowie-Zdrój (2012). Jednak zwycięstwo w Konkursie im. Ady Sari oraz nagroda imienia słynnej śpiewaczki, ufundowana przez burmistrza Starego Sącza, to dla niej duże wyróżnienie.

W wielkim finale Konkursu śpiewaków oceniały dwa składy jurorskie pod przewodnictwem prof. Heleny Łazarskiej. W pierwszym zasiadali laureaci poprzednich edycji konkursu: Ewa Biegas, Wojciech Gierlach, Urška Arlič-Gololičič, Yasushi Hirano, Aleksandra Kucharska-Szefler, Anna Lubańska, Piotr Łykowski, Wojciech Maciejowski, Matjaž Robavs, Klemens Sander, Monika Walerowicz oraz Paweł Żółciński, sekretarz jury. W drugim jury, złożonym z szefów polskich scen muzycznych, znaleźli się: Maciej Figas, Paweł Gabara, Tomasz Janczak, Zbigniew Macias, Roberto Skolmowski, Tomasz Tokarczyk.

Marcin Stańczyk na MATA Festival w Nowym Jorku

MATA Festival 2013Utwór Mosaiquena wiolonczelę i elektronikęMarcina Stańczyka zostanie wykonany 18 kwietnia 2013 roku o godz. 19.30 w Roulette (Brooklyn) 509 Atlantic Avenue w Nowym Jorku w ramach nowojorskiego festiwalu MATA.

Kompozycję polskiego twórcy zaprezentuje jeden z najbardziej wyróżniających się wiolonczelistów izraelskich Jonathan Gotlibovichpodczas koncertu zatytułowanego Meitar: The Lions of Tell Aviv. Warstwę elektroniczną na żywo będzie realizował kompozytor.

Festiwal Mata prezentuje corocznie wybranych kompozytorów i wykonwców z całego świata. Tegoroczny program koncertów przedstawi utwory 15 kompozytorów, których utwory zostały wybrane w drodze konkursu call for scores, na który nadesłano ponad 650 partytur z całego świata.

Więcej informacji – na stronie: http://matafestival.org/mata-festival/2013-festival

Prapremiera opery "Qudsja Zaher" Pawła Szymańskiego

Prapremiera opery "Qudsja Zaher" Pawła Szymańskiego Prapremiera opery Qudsja ZaherPawła Szymańskiego odbędzie się 20 kwietnia 2013 roku wTeatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. "Ta opera jest przepełniona nadzieją, a nadzieja jest też w każdym człowieku. Myślę, że to właśnie wiara i nadzieja są w człowieku najpiękniejsze" - powiedział PAP reżyser spektaklu, Eimuntas Nekrošius.

Paweł Szymański stworzył operę w 2005 roku na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Pisząc Qudsja Zaher inspirował się barwą głosu Olgi Pasiecznik i to dla niej napisał tę partyturę. W inscenizacji Nekrošiusa tytułową rolę obok Pasiecznik zagra Katarzyna Trylnik, a za pulpitem dyrygenckim stanie Wojciech Michniewski.

Qudsja Zaher, nazywana pierwszą polską operą eschatologiczną o akcji "pośmiertnej", jest - jak mówi litewski reżyser - wyjątkowym dziełem, napisanym w mało tradycyjny sposób. Libretto autorstwa Macieja J. Drygasa opowiada o Afgance, która odkrywa, że jej los jest związany z losem innej kobiety, żyjącej tysiąc lat wcześniej. „W otchłani podwodnych zaświatów i przystani zapomnianych topielców, przeszywanej atonalnym szlochem zmarłych i twardymi recytatywami dziecięcych strażników pamięci, na obietnicę wieczności czeka Afganka Qudsja, która ofiarowała życie za grupę uchodźców. Ale nim jej dostąpi, odkryje swój los w dziejach niewiasty z plemienia Wikingów sprzed tysiąca lat. Bo czas odbiera ofiarom okrucieństw historii nawet tożsamość, zmienia je w cienie, w bezimienny, łkający chór. I tylko muzyka zdolna jest ich opłakać.” Nekrošius zapowiedział, że oniryczny świat stworzony w operze Qudsja Zaher chce pokazać na scenie w jasny, zrozumiały sposób.

Eimuntas Nekrošius urodził się w 1952 roku. Na przełomie lat 70. i 80. pracował w Kowieńskim Teatrze Dramatycznym i Wileńskim Teatrze Młodzieżowym. W 1994 roku otrzymał nagrodę specjalną Litewskiego Związku Teatralnego dla najlepszego reżysera oraz nagrodę Nowego Teatru Europejskiego, przyznaną przez Europejski Związek Teatralny i Komitet Sztuk w Taorminie (Włochy). W 1997 roku wyreżyserował Hamleta - pierwsze przedstawienie we współzałożonym przez reżysera teatrze Meno Fortas w Wilnie, a w 2001 roku - Otella Szekspira. W 2001 roku reżyser otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego. Wśród reżyserowanych przez Nekrošiusa spektakli znajdują się także Makbet Verdiego w Teatrze Comunale we Florencji i opera Leonida Desyatnikova Dzieci Rosenthala w Teatrze Bolszoj w Moskwie.

Sukces polskiego kompozytora w Chinach

Polsko-chiński koncert w Operze w SzanghajuW środę, 3 kwietnia 2013 roku w Operze w Szanghaju zabrzmiała polska muzyka. Kompozycje Janusza Bieleckiego, twórcy muzyki solowej, kameralnej i symfonicznej podbiły serca chińskiej publiczności. Szczególnie gorącymi owacjami została przyjęta światowa premiera najnowszego utworu kompozytora - Melancholiaw wykonaniu znanej polskiej skrzypaczkiPatrycji Piekutowskiej.

Koncert muzyki Janusza Bieleckiego zorganizował w Operze w Szanghaju znany chiński baryton i jeden z najbardziej dynamicznych impresariów na świecie – Keqing Liu. Muzyka polskiego kompozytora zabrzmiała w pierwszej części wieczoru, w wykonaniu Shanghai Opera House Orchestrapod batutą Yousheng Lin. Artyści zaprezentowali utwory na fortepian i orkiestrę smyczkową: Fantazję, Rozkochanie, Sen, Zaspokojeniez udziałem polskiego pianisty Ireneusza Boczka. Centralnym punktem programu była światowa premieranajnowszej kompozycji Janusza Bieleckiego pt. Melancholiana skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną, napisanej specjalnie dla znanej polskiej skrzypaczki Patrycji Piekutowskiej. Wirtuozowskie, niezwykle ekspresyjne wykonanie tego pełnego pięknych brzmień utworu, spotkało się z gorącą owacją publiczności, która wywołała kompozytora na scenę.

W pierwszej części koncertu wystąpiła również młoda polska wokalistka – Agnieszka Koziarowska, która szczególnie ujęła publiczność repertuarem zaśpiewanym po chińsku.

W drugiej części polsko-chińskiego koncertu na scenie pojawił się sam Keqing Liu w towarzystwie swojej żony – wybitnej chińskiej mezzosopranistki Chunqing Zhang. Wspólnie zaprezentowali szereg arii operowych z dzieł Donizettiego, Verdiego, Rossiniego, Leoncavallo, jak również duety, w tym słynną chińską pieśń o najdłuższej w Azji rzece Jangcy, którą, miejscowym zwyczajem, wykonali wspólnie z publicznością.

NY: Chamber Masterpieces by Weinberg, Shostakovich, Górecki

 American Contemporary Music Ensemble (ACME)The Morgan Library & Museum we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza na koncert mistrzowskich utworów kameralnych Weinberga, Szostakowicza i Góreckiegow interpretacji zespołu American Contemporary Music Ensemble (ACME). Wydarzenie odbędzie się 18 kwietnia 2013 rokuo godz. 19.30 w sali The Morgan Library & Museum w Nowym Jorku (225 Madison Avenue at 36th Street).

W programie: Kwintet fortepianowy op. 18Mieczysława Weinberga, Trio fortepianowe nr 2 e-moll op. 67 Dymitra Szostakowicza i Kwartet smyczkowy nr 3Henryka Mikołaja Góreckiego.

Więcej informacji - na stronie: http://polishculture-nyc.org/?eventId=2059

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na Targach Musikmesse 2013

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na Targach Musikmesse 2013We wtorek, 9 kwietnia 2013 roku we Frankfurcie rozpoczęły się największe na świecie targi instrumentów, akcesoriów muzycznych oraz wydawnictw nutowych. Do 13 kwietnia na stoisku B16 będzie można zobaczyć ofertęPolskiego Wydawnictwa Muzycznego.

W tym roku jest ona skoncentrowana nie tylko na cieszącym się nieustającą popularnością Fryderyku Chopinie, ale także na Witoldzie Lutosławskim, którego rok obchodzimy w Polsce i wielu innych krajach. Swoje miejsce ma również twórczość Karola Szymanowskiego, ponieważ na koniec tego roku zaplanowano zakończenie Dzieł Wszystkichzwanych Gesamtausgabe.

Pojawiła się też nowa grupa publikacji utworów napisanych przez kompozytorów Generacji 70takich, jak: Paweł Mykietyn, Marcel Chyrzyński, Agata Zubel, Wojciech Widłak, Aleksander Nowak, Maciej Jabłoński, Mikołaj Górecki, Wojciech Ziemowit Zych i Maciej Zieliński oraz nowa postać w katalogu PWM: Sławomir Kupczak.

Festiwal Gorczyckiego na Śląsku

VIII Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego,The King’s Singers, Paul Esswood, Leszek Możdżer, Giancarlo Guerrero, Jamie Walton, Ingrid Fliter, Philippa Hyde, Waldemar Malicki, Orkiestra Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Camerata Silesia, Audiofeels – to tylko niektóre nazwiska artystów, zaproszonych do występów podczasVIII Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, który odbędzie się w dniach od 12 do 30 kwietnia 2013 roku, na terenie największych miast województwa śląskiego. Jak co roku, na 20 koncertach festiwalowych zaprezentują się znakomici artyści z całego świata, niejednokrotnie debiutując w premierowym repertuarze.

Tytuł Festiwalu na bieżący rok, o wieloznacznym i intrygującym brzmieniu Nowe interpretacje, stanowił myśl przewodnią w doborze repertuaru. Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy oratorium Józefa Haydna Stworzenie Świataw XIX-wiecznym polskojęzycznym przekładzie. Będziemy także świadkami magicznej symbiozy czasów w koncercie konfrontującym współczesne, jazzowe opracowanie cyklu mszalnego autorstwa Leszka Możdżera z liturgiczną muzyką mistrza polskiego baroku Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która zabrzmi w wykonaniu Cameraty Silesia. Ciekawą propozycją dla miłośników muzyki nowszej i współczesnej będzie koncert celebrujący setną rocznicę urodzinWitolda Lutosławskiego w wykonaniu znakomitego brytyjskiego wiolonczelisty Jamie’go Waltona z towarzyszeniem Orkiestry Aukso i Młodej Filharmonii Aukso pod batutą Marka Mosia. Kompozycje patrona Festiwalu usłyszymy również w autorskim projekcie pt. Polonica Marian Vesperas Pasticcio Capelli Gorczyckiego, przygotowanej i poprowadzonej przez Paula Esswooda, w którym twórczość kompozytora zestawiona zostanie z unikatowymi dziełami polskich twórców, odkrytych pośród manuskryptów Biblioteki Jasnogórskiej.

Aurora Janusza Wawrowskiego – debit fonograficzny artysty w EMI

Aurora Janusza Wawrowskiego (EMI)Niezwykła płyta, którąJanusz Wawrowski rozpoczyna swoją współpracę zEMI nosi tytuł symbolizujący wszystko to, co tajemnicze i piękne. Aurora, rzymska boginii Jutrzenki, wprowadza nas w oszałamiający świat pełen niezliczonych barw, świeżości i ożywiającej energii. Premiera płyta miała miejsce 9 kwietnia 2013 roku.

Muzyka, którą wykonują Janusz Wawrowski i towarzyszący mu argentyński pianista – Jose Gallardo, mieni się różnorodnością. Brzmienie albumu nawiązuje do znanych nam z malarstwa tendencji impresjonistycznych oraz do modernizmu. Pełne ekspresji, inspirowane mitologią i magią MityKarola Szymanowskiego to jeden z najpiękniejszych utworów na skrzypce i fortepian. Poruszający wyobraźnię i skłaniający do refleksji nad istotą piękna. W kolejnych jego fragmentach odkrywamy tajemnice pożądania (Źródło Aretuzy), samouwielbienia (Narcyz), a nawet lęku przed brzydotą i odrzuceniem (Driady i Pan). Zanurzona w magicznej symbolice i mitologicznej atmosferze jest także sonata skrzypcowa Eugène Ysaÿe’a, której płyta zawdziecza swój tytuł. Aurorato fajerwerk wirtuozerii, wymagający od skrzypka niesamowitej techniki, a także wyjątkowej muzykalności. Z tego powodu nagrywana jest i wykonywana nadzwyczaj rzadko. Wyzwanie Jutrzenki jest jednak kuszące, a w wykonaniu Janusza Wawrowskiego trudno oprzeć się jej przemożnemu urokowi. Zapierająca dech w piersiach sonata Maurice'a Ravelazaskakuje Bluesem i energetyzującą Perpetuum Mobile, a SubitoWitolda Lutosławskiego ukazuje gwałtowność i dynamikę współczesnego świata.

Wawrowski Aurorąprzełamuje stereotyp myślenia o muzyce poważnej. Repertuar zawarty na płycie jest inspirującym przeżyciem, wciągając słuchacza w sen, z którego nie chcemy się obudzić.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czy wiesz dokąd uciekł Twardowski przed Diabłem?

Pan TwardowskiW sobotę, 27 kwietnia 2013 roku o godz. 17.00Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl familijny – baletLudomira Różyckiego Pan Twardowski do libretta Stefanii Różyckiej na podstawie powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego Mistrz Twardowski.

Wszystko zaczyna się w pracowni starego Twardowskiego. Na poddaszu stary, zbiedniały szlachcic – mistrz Twardowski usiłuje przy pomocy zaklęć i kabalistycznych znaków uzyskać złoto z piasku. Daremne próby obserwuje swarliwa Pani Twardowska, której niezadowolenie rośnie w miarę jak pod dach ich domu zagląda bieda. Właśnie przyszli wierzyciele z żądaniem spłaty długu. Krewka Twardowska przegania natrętów. Z pasją i przekleństwem rzuca o podłogę księgę zawierającą zaklęcia, także teprzywołujące Diabła. I oto zjawia się Diabeł. Sypie garściami złota,ożywia przedmioty, aż wreszcie przekonuje Twardowskiego, że warto zawrzeć z nim bliższą znajomość. Na odgłos zbliżającej się małżonki drżący przed jej gniewem Twardowski pozwala się zabrać Diabłu. Razem uciekają przez kominek.

Barwne widowisko baletowe z muzyką Ludomira Różyckiego miało swoją premierę w Bytomiu w 1995 roku w inscenizacji i z choreografią Henryka Konwińskiego i ze scenografią Liliany Jankowskiej, a dzięki wznowieniu scenicznemu powróciło na bytomską scenę w marcu 2011 roku.

European Union Youth Orchestra w Roku Lutosławskiego

European Union Youth Orchestra w Roku LutosławskiegoMłodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej wystąpi w Warszawie z koncertem w ramach obchodów RokuWitolda Lutosławskiego.

Zespół zagra pod dyrekcją rosyjskiego pianisty i dyrygenta Władimira Aszkenazy’ego. Młodzi artyści zaprezentują Wariacje symfoniczneLutosławskiego, a także Valses nobles et sentimentalesMaurice'a Ravela, Suitę z baletu Les bichesFrancisa Poulenca oraz muzykę do baletu Święto wiosnyIgora Strawińskiego. Koncert odbędzie się 10 kwietnia 2013 rokuo godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Podczas warszawskiego koncertu Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej uhonoruje imię Witolda Lutosławskiego tytułem „Wielkiego Europejczyka”. Wyróżnienie to, przyznane po raz pierwszy, zapoczątkuje tradycję przyznawania nagrody europejskim twórcom kultury, którzy przyczynili się do muzycznego i kulturalnego rozwoju młodych ludzi. Przyznanie nagrody Młodzieżowej Orkiestry UE "Wielcy Europejczycy" dla polskiego kompozytora przypada w 100. rocznicę urodzin Lutosławskiego.
- Pozycja Witolda Lutosławskiego jako światowej sławy kompozytora stworzyła mu wyjątkowe możliwości pomocy w rozwoju nowego pokolenia artystów. Dzięki jego bezinteresownemu wsparciu, wielu utalentowanych polskich muzyków mogło studiować zagranicą pod okiem światowej klasy nauczycieli - podkreśliła manager ds. marketingu i rozwoju orkiestry Alix de Mauny, która poinformowała PAP o ustanowieniu nagrody. Jak podała, Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej we współpracy z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci podczas swojego pobytu w Warszawie przyjmie do swojej "rodziny" 18 młodych polskich muzyków. Z tym samym funduszem współpracował Lutosławski pomagając młodym, zdolnym muzykom u progu kariery. Młodzi artyści, którzy zostaną objęci projektem edukacyjnym unijnego zespołu, będą mogli uczestniczyć w zajęciach rozwijających umiejętności, wymieniać doświadczenia z dyrektorem muzycznym orkiestry oraz z wchodzącymi w skład orkiestry muzykami, a także brać udział w próbach i koncertach.

European Union Youth Orchestrapowstała wcześniej niż sama Unia Europejska, bo w roku 1979, gdy funkcjonowała jeszcze Wspólnota Europejska (Unią stała się dopiero w 1993 i wtedy też orkiestra zmieniła swą nazwę). Jej pierwszym dyrektorem muzycznym był Claudio Abbado. EUYO działa w oparciu o wysoce demokratyczne i ściśle określone zasady, rekrutując swych członków (których liczba sięga ok. 140 w zależności od potrzeb repertuarowych) ze wszystkich 27 państw członkowskich. Na przesłuchania krajowe zgłasza się średnio ok. 4.000 kandydatów w wieku 14-24 lat. Spośród tak wielkiej liczby młodych muzyków udaje się wybrać rzeczywiście najlepszych z najlepszych. Następnie pracują oni nad wybranym na dany sezon repertuarem i prezentują go na estradach kontynentu (także poza nim), budząc zawsze wielkie zainteresowanie i entuzjazm słuchaczy.

Konkurs Muzyki Kameralnej im. Bacewicza w Łodzi

XVIII Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza 2013 XVIII Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza odbędzie się w Łodzi w dniach od 8 do 14 kwietnia 2013 roku. To najstarszy w Polsce konkurs poświęcony wykonawstwu muzyki kameralnej, który cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród młodych kameralistów.

Chęć uczestnictwa w tegorocznej edycji konkursu zgłosiła rekordowa liczba zespołów: 116 ansambli, w tym blisko 1/3 to zespoły z zagranicy, często o międzynarodowej obsadzie. Na konkurs do Łodzi przyjadą uczestnicy z ponad dwudziestu krajów (Albania, Azerbejdżan, Austria, Brazylia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Japonia, Korea, Litwa, Macedonia, Niemcy, Rosja, Słowenia, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy). Konkurs zostanie rozegrany w dwóch kategoriach: kategoria A to duety instrumentalne z fortepianem, w kategorii B będą konkurować tria fortepianowe, kwartety fortepianowe i kwintety fortepianowe. Zwycięzcy podzielą między siebie nagrody pieniężne – 24 000 zł dla najlepszego duetu i 50 000 zł dla zespołu. Przewidziano również nagrody dla dwóch kolejnych miejsc oraz dwa wyróżnienia w obu kategoriach.

W tegorocznej edycji konkursu zwycięzców wybierze juryw składzie: prof. János Bálint (Budapeszt, Węgry), prof. Łukasz Błaszczyk (AMUZ Łódź), prof. Bartosz Bryła (AMUZ Poznań), prof. Krystyna Borucińska (UMFC Warszawa), prof. Michael Flaksman (Mannheim, Niemcy), prof. Wiesław Grochowski (AMUZ Katowice), prof. Zdzisław Łapiński (AMUZ Kraków), prof. Anna Prabucka-Firlej (AMUZ Gdańsk), prof. Bogusław Pikała (AMUZ Łódź), prof. Cezary Sanecki (AMUZ Łódź), prof. Irina Sharapova (St. Petersburg, Rosja) i prof. Edward Zienkowski (Wiedeń, Austria).

Patronat honorowy nad konkursem objęli Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Poznańska Wiosna Muzyczna 2013

42. „Poznańska Wiosna Muzyczna” 201342.Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” Gesty…, Kontury… odbędzie się w dniach 10-13 kwietnia 2013 roku.

Podczas 12 koncertów usłyszymy 10 światowych prawykonań nowych utworów: Barbary Kaszuby, Zbigniewa Kozuba, Rafała Zapały, Katarzyny Taborowskiej, Lidii Zielińskiej, Nicolausa A. Hubera, Janusza Stalmierskiego, Marcela Chyrzyńskiego, Michała Dobrzyńskiego, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej. Wiele innych kompozycji wykonanych będzie pierwszy raz w Polsce. Wystąpią znakomici artyści, między innymi: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji, RADAR ensemble z Niemiec czy Baltic Neopolis Quartet. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie. Festiwal w swoim profilu programowym pielęgnuje wspaniałe tradycje i przypomina dzieła, które stanowią kanon polskiej muzyki XX wieku (Lutosławski, Górecki, Penderecki, Szeligowski), prezentuje nowe kompozycje młodszych kompozytorów oraz przedstawia interesujące zjawiska w muzyce i twórców zagranicznych, w tym roku są to między innymi Kagel, Xenakis, Pagh-Paan, Schlünz, Lucier, Roth.

Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich, More Than One Production, Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal dofinansowano ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Poznania, Instytutu Muzyki i Tańca, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Witold Lutosławski: Preludia

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 kwietnia 2013 rokuna koncert organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. W programie PreludiaJubilata oraz Kwartet smyczkowy C-durKV 465 Wolfganga Amadeusza Mozarta i Kwintet na fortepian, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op. 57Dymitra Szostakowicza. Wystąpią: Janusz Nykiel – skrzypce, Ewa Mutkowska – skrzypce, Marta Mutkowska – altówka, Maciej Kolendo – wiolonczela, Bartosz Kolendo – klarnet, Anna Mutkowska-Wissels – fortepian i Andrzej Zwarycz – słowo o muzyce.

Koncert odbędzie się w Salikoncertowej, początek o godz. 19.00.

Prawykonanie oratorium Pawła Łukaszewskiego w Kolonii

Paweł ŁukaszewskiPrawykonanie nowego oratoriumPawła Łukaszewskiego - Resurrectio- napisanego na zamówienie Arcybiskupstwa w Kolonii miało miejsce 1 kwietnia 2013 roku w ramach festiwalu "Festa Paschalia" w Kolonii (St. Pantaleon Kirche). Koncert zarejestrowany został przez radio WDR.

Po Via crucis (2000) Łukaszewski po raz kolejny podjął tematykę związaną z tajemnicą Zmartwychwstania Chrystusa. Utwór składa się z 13 części i przeznaczony jest na solistów, chór, organy i orkiestrę. Wykonawcami dzieła podczas premierowego koncertu byli: Susanna Martin (sopran), Manuel König (tenor), Thilo Dahlmann (baryton), Neues Rheinisches Kammerorchester oraz figuralchor köln. Dyrygował Richard Mailänder.

Festiwal "Q'arto Mondi" w Poznaniu

Q'arto Mondi 2013W dniach 19-26 kwietnia 2013 roku w Poznaniu już po raz czwarty odbędzie sięMiędzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej “Q'arto Mondi”, organizowany przez znany zespółMeccorre String Quartet.

Podobnie jak podczas poprzednich trzech edycji festiwalu i tym razem spektrum muzyki kameralnej organizatorzy postarają się przedstawić w najszerszej skali: wysłuchamy koncertu młodych gwiazd – Arcadia String Quartet, nie zabraknie również innej odsłony kwartetu Signum – zespołu złożonego z czterech saksofonów. Festiwal zainauguruje Meccorre String Quartet, a zakończy jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie – Artemis Quartett.

Honorowy patronat nad Festiwalem objął Maxim Vengerov.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Festiwalu

SCREEN AND SOUND FEST. Let`s see the music - konkurs rozstrzygnięty!

Aap Kaur Suvi i William GoldsteinW sobotę, 23 marca 2013 roku w krakowskim kinie Kijów.Centrum odbyła się finałowa gala festiwalu Screen and Sound, podczas której ogłoszono wyniki konkursu na wizualizację utworów muzyki symfonicznej polskich kompozytorów.

Jury konkursu w składzie: William Goldstein (przewodniczący), Balbina Bruszewska, Zygmunt Konieczny, prof. Jerzy Kucia i Krzysztof Garbaczewski przyznało pierwszą nagrodę (20 000 zł) Aap Kaur Suvi(na zdjęciu z W. Goldsteinem) - uczestnikowi z Estonii, który stworzył wizualizację pt. citrus concertodo kompozycji Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op.40.

Drugą nagrodę (10 000 zł) otrzymał Piotr Słodkowicz (za film pt. Cykle do utworu OrawaWojciecha Kilara), a trzecią nagrodęjurorzy wręczyli Markowi Skrzeczowi (za film pt. Daleko do nieba do utworu Suite l'antique: AriaStefana Bolesława Poradowskiego). Wyróżnienietrafiło w ręce Natalii Oliwiak(za film pt. Fantazjado utworu Janusza Bieleckiego pt. Zaspokojenie).

Do udziału w konkursie zgłoszono 155 filmów. Przewodniczący jury, które oceniało 19 filmów wybranych do finału, podkreślił bardzo wysoki poziom nadesłanych prac.

Jubileuszowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu

Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 2013Była fenomenem światowych scen, nazywana Polskim Słowikiem, Królową Koloratury, Maestrą - Wielka Ada Sari. Żywym pomnikiem jej pamięci jest odbywający się raz na dwa lata w rodzinnych stronach śpiewaczki - Nowym SączuMiędzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej jej imienia. W dniach 5-14 kwietnia 2013 roku, w XV edycji Festiwalu po raz kolejny wezmą w nim udział gwiazdy wokalistyki.

Festiwalzainauguruje 5 kwietniaw Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu wykonanie legendarnej III Symfonii Pieśni Żałosnych op. 36na sopran solo i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego w udziałem Ewy Biegas - sopran oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Michała Klauzy. 9 kwietnia w Kościele pw. Matki Bożej Niepokalanej, w ramach międzynarodowego projektu współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną w Krakowie a Royal Academy of Music w Londynie wykonane zostanie War Requiem op. 66Benjamina Brittena, w składzie: Colin Metters - dyrygent, Rafał Jacek Delekta - II dyrygent, Olga Rusin - sopran, Craig Jackson - tenor, Morgan Pearse - baryton, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, przygotowanie Lidia Matynian, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Projektu K 12 (Wielka Brytania).
Festiwalowi towarzyszyć będzie również - 11 kwietnia - konferencja naukowaPolskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu pt. Piętnaście edycji Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari oraz 25 lat działalności Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Festiwal zakończy 14 kwietnia zakończy spektakl teatralny pt. "Mimo wszystko" Johna Murrella w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, w wykonaniu zespołu Teatru Współczesnego w Warszawie z udziałem Mai Komorowskiej oraz Wiesława Komasy.