POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

archiwum

Filtr

Wojciech Kilar nie żyje

Wojciech KilarNie żyjeWojciech Kilar - pianista, wybitny kompozytor i twórca muzyki do wielu filmów. Zmarł w niedzielę, 29 grudnia 2013 roku nad ranem w Katowicach po długiej walce z chorobą - poinformował prezes Związku Kompozytorów Polskich, Jerzy Kornowicz. - To była jedna z najbardziej wyrazistych postaci muzyki XX i XXI wieku. Pogrzeb kompozytora odbędzie się w sobotę, 4 stycznia 2014 roku o godz. 11 w Archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach.

Wojciech Kilar urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza, uzyskując dyplom z najwyższym odznaczeniem. W latach 1959-60 jako stypendysta rządu francuskiego przebywał w Paryżu, gdzie uczęszczał na zajęcia kompozycji do Nadii Boulanger. W 1977 został członkiem-założycielem Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. Przez wiele lat był również prezesem Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach, a w latach 1979-81 ‑ wiceprezesem w jego Zarządzie Głównym. Wchodził także w skład Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Karnawałowe Show Perkusyjne

Biskupski ShowPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury pod przewodnictwem prof. Jarosława Drzewieckiego zaprasza w dniu 12 stycznia 2014 rokuo godz. 17:30 do Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego "BOSS" (przy ul. Żwanowieckiej 20) w Miedzeszynie na Karnawałowe Show Perkusyjnew wykonaniu mistrzów światowego formatu: Piotra Biskupskiego (perkusja), Grzegorza Nadolnego(kontrabas), Piotra Olszewskiego(gitara) oraz zespołu Nebojšy Jovana Živkovića. Gościem honorowym koncertu będzie ksiądz Witold Gajda - proboszcz parafii p.w. Matki Bożej Dobrej Rady w Miedzeszynie.

Zapowiada się niezwykle atrakcyjny koncert noworoczny z aktywnym udziałem publiczności. Pierwotne rytmy, szalona i dzika eksplozja energii - tego możemy oczekiwać w niedzielę na koncercie, organizowanym w ramach Wawer Music Festival. Tym razem wawerska publiczność będzie współuczestniczyć w wielkim utworze rozpisanym na kilkusetosobowy skład wykonawców. Wszystkie dłonie, nogi i dostępne instrumenty perkusyjne będą uczestniczyć w muzycznym maratonie.

Rezerwacja zaproszeń w Recepcji Hotelu BOSS, tel. 22-5166100, e- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 

Premiera "Coppélii" we Wrocławiu

Coppélia Léo DelibesaPremiera spektaklu CoppéliaLéo Delibesa odbędzie się 29 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 wOperze Wrocławskiej.

W Coppéliiodnajdzie uważny operowy widz tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z Opowieści HoffmannaOffenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki.

Dzisiejsze wersje Coppélii(premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madiaproponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. Do tych elementów nawiązuje scenografia, którą zobaczymy. Coppéliato druga, po świetnie przyjętej Córce źle strzeżonej, wrocławska inscenizacja Giorgia Madii, niegdyś doskonałego solisty w ensemblach amerykańskich i baletach Bejarta. Co ciekawe, rolą Franza Włoch zaczynał swą karierę za oceanem. W partiach głównych widzowie ujrzą dobrze znanych z Córki... Paulinę Woś i Łukasza Ożgę, bo - jak twierdzi Madia - zwycięskiego teamu się nie wymienia.

Kolejne spektakle odbędą się: 30 grudniao godz. 19.00, 31 grudniao godz. 18.00 – spektakl sylwestrowy i 1 stycznia 2014 rokuo godz. 18.00 - spektakl noworoczny.  

Ukazały się dwa pierwsze ebooki z serii "Historia Muzyki Polskiej"

Historia Muzyki Polskiej (NCK) Narodowe Centrum Kultury opublikowało pierwsze dwa ebooki wydane na podstawie publikacji jednej z najważniejszych polskich serii wydawniczych z zakresu historii muzyki (Sutkowski Edition Warsaw). Dwie części drugiego tomu Romantyzm, autorstwaIreny Poniatowskiej i Elżbiety Szczepańskiej-Lange, można pobrać bezpłatnie z Nexto i NCKiosku.

Cykl wydawniczy Historia Muzyki Polskiejskłada się z 12 tomów omawiających kolejne epoki historii muzyki: Średniowiecze, Renesans, Barok, Klasycyzm, Romantyzm, okres między Romantyzmem a Współczesnością i Współczesność. Wszystkie książki wchodzące w skład publikacji, zostały napisane przez wybitnych muzykologów, znawców okresów, którym poświęcili swoje prace. Autorami poszczególnych tomów są: Jerzy Morawski, Katarzyna Morawska, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Alina Nowak-Romanowicz, Irena Poniatowska, Elżbieta Szczepańska-Lange i Krzysztof Baculewski. Trzy ostatnie tomy zostaną wydane "w papierze" do końca roku 2013. Ich autorkami będą również wybitne znawczynie historii muzyki polskiej – Zofia Helman, Zofia Chechlińska i Alina Mądry. To jedyny w swoim rodzaju cykl wydawniczy, który w naukowy sposób opisuje kompleksowo, na tle kultury europejskiej, rozwój i historię muzyki polskiej od początku naszej państwowości aż do roku 2000. Całe wydawnictwo to prawie 6,5 tysiąca stron druku.

Wersje elektroniczne tomów Historii Muzyki Polskiej powstają dzięki wsparciu ze strony Sławomira Barabasza z Ośrodka Adaptacji Materiałów Biura ds. Osób Niepełnosprawnych UW, który przeprowadził konwersję papierowych książek do plików tekstowych.

Więcej o publikacji - na stronie: www.nck.pl/artykuly/101285.html

Darmowe e-booki Historii Muzyki Polskiej

Historia Muzyki Polskiej (NCK)Darmowe e-booki Historii Muzyki Polskiejdostępne są do pobrania na stronie internetowej Narodowego Centrum Kultury, pod linkiemwww.nck.pl/kategorie/nasze-publikacje/historia-muzyki-polskiej.html

Historia Muzyki Polskiej to cykl wydawniczy pod redakcją Stefana Sutkowskiego składający się z 12 tomów, omawiających kolejne epoki historii muzyki w Polsce: Średniowiecze, Renesans, Barok, Klasycyzm, Romantyzm, okres między Romantyzmem a Współczesnością i Współczesność. Wszystkie książki wchodzące w skład publikacji zostały napisane przez wybitnych muzykologów, znawców okresów, którym poświęcili swoje prace. Autorami poszczególnych tomów są:

  • Jerzy Morawski Średniowiecze cz. 1 do roku 1320
  • Katarzyna Morawska Średniowiecze cz. 2 1320-1500; Renesans 1500-1600
  • Barbara Przybyszewska-Jarmińska Barok cz. 1 1595-1696
  • Alina Mądry Barok cz. 2 1697-1795 Muzyka religijna i jej barokowe modus operandi
  • Alina Nowak-Romanowicz Klasycyzm 1750-1830
  • Zofia Chechlińska Romantyzm cz.1 1790-1850
  • Irena Poniatowska Romantyzm cz.2a 1850-1900
  • Elżbieta Szczepańska-Lange Romantyzm cz.2b 1850-1900 Życie muzyczne w Warszawie
  • Zofia Helman Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939
  • Krzysztof Baculewski Współczesność cz.1 1939-1974 i Współczesność cz.2 1975-2000

To jedyny w swoim rodzaju cykl wydawniczy, który w naukowy sposób opisuje kompleksowo, na tle kultury europejskiej, rozwój i historię muzyki polskiej od początku naszej państwowości aż do roku 2000. Całe wydawnictwo to prawie 6,5 tysiąca stron.

Koncert Piosenek Derwida

Koncert Piosenek Derwida Koncert Piosenek Derwida Młode talenty Lutosławskiemuodbędzie się 20 grudnia 3013 roku o godz. 20.00 w warszawskim Kinie Iluzjon (ul. Narbutta 50a).

Piosenki Derwida, a właściwie Witolda Lutosławskiego, to polskie standardy jazzowe, które mistrz pisał w latach 50. i 60. pod pseudonimem. Kiedyś śpiewane przez takich artystów, jak: Rena Rolska, Mieczysław Fogg czy Sława Przybylska, zabrzmią w wykonaniu młodych polskich wokalistów i pianistów - studentów i absolwentów uczelni muzycznych z całej Polski.

Koncertowi towarzyszyć będą projekcje archiwalnych materiałów związanych z kompozytorem i Warszawą tamtych lat oraz wizualizacje tworzone na żywo przez artystów Braci Ebert.

Wydarzenie to, odbywające się w przededniu Świąt Bożego Narodzenia, z pewnością będzie okazją do spędzenia czasu w nieco sentymentalnej atmosferze powojennej Warszawy, polskiego jazzu i starego kina.

Wystąpią: Margarita Slepakova – śpiew, Bożena Bujnicka – śpiew, Wanda Franek – śpiew, Radosław Rzepecki – śpiew, Julia Szproch – śpiew, Klaudia Ziajkowicz – śpiew, Aleksander Dębicz – fortepian i Michał Załęski – fortepian. Wizualizacje - Fluidacje Braci Ebert. Gość specjalny - Jadwiga Rappé.

Organizatorzy: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Filmoteka Narodowa.

Promocję suplementu Encyklopedii Muzycznej PWM - Lutosławski. Od Ogniwa do Łańcucha

Suplement Encyklopedii Muzycznej PWM - Lutosławski. Od Ogniwa do Łańcucha Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na promocję suplementu Encyklopedii Muzycznej PWM - Lutosławski. Od Ogniwa do Łańcucha.

W programie: dyskusja z udziałem prof. dr hab. Alicji Jarzębskiej, prof. dra hab. Michała Bristigera, prof. dra hab. Zbigniewa Skowrona i Marcina Krajewskiego, występ zespołu kameralnego ZSPM z ul. Miodowej w Warszawie, który wykona Tune for Martin Nordwalli Fanfare for CUBEWitolda Lutosławskiego, recital zespołu proMODERN z 10 polskimi pieśniami ludowymi na tematy żołnierskieLutosławskiego oraz prezentacja suplementu i opublikowanych w Roku Jubileuszowym, niewydanych wcześniej utworów kompozytora.

Spotkanie odbędzie się 18 grudnia 2013 rokuo godz. 17:00 w Sali Bankowej – nowej przestrzeni koncertowo-konferencyjnej w warszawskim oddziale PWM (ul. Fredry 8). Wstęp wolny.

Koncert Świąteczny na Grochowskiej 272

Koncert Świąteczny na Grochowskiej 272 Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na Koncert Świąteczny na Grochowskiej.

We wtorek, 17 grudnia 2013 rokuo godz. 18:00 odbędzie się coroczny Koncert Świąteczny Sinfonii Varsovii. W programie znajdą się: Serenada d-moll na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas op.44Antonína Dvořáka oraz najpiękniejsze kolędy i pastorałki polskie (w aranżacji Aleksandra Romańskiego).

Po koncercie organizatorzy zapraszają na wspólny wigilijny poczęstunek.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Kolędy Witolda Lutosławskiego

Kolędy i pastorałki – tradycja oczami mistrzówW sobotę, 21 grudnia 2013 rokuo godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (filia CPK, przy ul. Brukselskiej 23) odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu: "Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie Na Saskiej Kępie", zatytułowane Kolędy i pastorałki – tradycja oczami mistrzów.

W programie znajdą się m.in. kolędyWitolda Lutosławskiego: Anioł pasterzom mówił, Dziecina mała, Oj maluśki, W żłobie leży, Lulaj że Jezuniu, Bóg się rodzi, My też pastuszkowie, Hej weselmy się, Z narodzenia Pana, Północ już była, Hola, hola pasterze z pola, Przybieżeli do Betlejemi Jezu śliczny kwiecie. Wystąpią: Karina Dyśko – śpiew, Hubert Gruchała – śpiew, Adam Szydłowski – klarnet, Michał Białek – trąbka, Sława Stronczyńska – fortepian, Mariusz Rutkowski – fortepian. Gospodyni wieczoru: Jadwiga Teresa Stępień - inicjator, organizator i koordynator.

WSTĘP WOLNY

Patronat medialny nad spotkaniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Kolędy Witolda Lutosławskiego

Kolędy i pastorałki – tradycja oczami mistrzówW sobotę, 21 grudnia 2013 rokuo godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (filia CPK, przy ul. Brukselskiej 23) odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu: "Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie Na Saskiej Kępie", zatytułowane Kolędy i pastorałki – tradycja oczami mistrzów.

W programie znajdą się m.in. kolędyWitolda Lutosławskiego: Anioł pasterzom mówił, Dziecina mała, Oj maluśki, W żłobie leży, Lulaj że Jezuniu, Bóg się rodzi, My też pastuszkowie, Hej weselmy się, Z narodzenia Pana, Północ już była, Hola, hola pasterze z pola, Przybieżeli do Betlejemi Jezu śliczny kwiecie. Wystąpią: Karina Dyśko – śpiew, Hubert Gruchała – śpiew, Adam Szydłowski – klarnet, Michał Białek – trąbka, Sława Stronczyńska – fortepian, Mariusz Rutkowski – fortepian. Gospodyni wieczoru: Jadwiga Teresa Stępień - inicjator, organizator i koordynator.

WSTĘP WOLNY

Patronat medialny nad spotkaniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Prapremiera musicalu operowego o Łodzi

ŁÓDŹ STORY - prapremiera musicalu Włodzimierza KorczaPrapremiera musicalu operowego Łódź Story, napisanego przez Włodzimierza Korcza specjalnie na zamówienieAkademii Muzycznej w Łodzi, odbędzie się w sobotę, 14 grudnia 2013 roku. Następne przedstawienia są zaplanowane do lutego 2014 roku (15 grudnia, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego).

Musical Łódź Story powstał z inicjatywy poprzedniego Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Antoniego Wierzbińskiego, jako projekt przewidziany do pokazania w nowo wybudowanej Sali Koncertowej Uczelni. Napisanie muzyki powierzono Włodzimierzowi Korczowi – absolwentowi łódzkiej Akademii, kompozytorowi, pianiście, aranżerowi, dyrygentowi, twórcy wielu przebojów. Libretto napisała Monika Partyk, krakowska poetka, krytyk i teoretyk muzyki, z którą Korcz współpracował dotychczas przy komponowaniu kilku oratoriów.

Łódź Story to musical operowy w trzech aktach, nawiązujący tekstem do teraźniejszości i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Kalmanowicza Poznańskiego, zwanego kiedyś „królem łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które jest przyczyną późniejszych zdarzeń. Akcja rozgrywa się na tle najbardziej znanych miejsc Łodzi, m.in. słynnych pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi), Pałacu Herbsta, Starego Cmentarza przy ul. Ogrodowej, a także Zakładów Poznańskiego, dzisiejszego centrum handlowo-rozrywkowego „Manufaktura”. Mottem widowiska są słowa będące dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które znajdują się w dawnych herbach i pieczęciach Łodzi.

Partytura musicalu powstała w 2012 roku. Nad jej realizacją pracują: Michał Kocimski (kierownictwo muzyczne) i Beata Redo-Dobber (reżyseria, scenografia, ruch sceniczny). We wszystkich „rolach” przedstawienia obsadzono studentów łódzkiej Akademii Muzycznej. Wystąpią: soliści i chór Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra Kameralna Akademii.

Partnerem wydarzenia – musicalu promującego miasto i jego bogatą historię, nawiązującego do czasów łódzkich tradycji z czasów „Ziemi obiecanej” jest Urząd Miasta Łodzi.

Prawykonania polskich utworów na koncercie # Ensemble

Hashtag EnsembleKoncert promujący powstającą płytę nowego zespołu kameralistów, zajmujących się muzyką nową - # Ensemble [hashtag ensemble], z cyklu „DUX brzmi w Trzcinie”, odbędzie się w niedzielę 15 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w w Skwerze - filii Fabryki Trzciny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Celem zespołu jest propagowanie muzyki najmłodszego pokolenia kompozytorów polskich i zagranicznych. # Ensemble skupia młodych instrumentalistów i wokalistów, pasjonatów muzyki współczesnej, od lat zaangażowanych w propagowanie twórczości młodych kolegów kompozytorów. Grają w nim: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wojciech Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon, Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna, Maciej Bogumił Nerkowski – baryton, Leszek Lorent – perkusja, Aleksander Dębicz – fortepian, Marta Grzywacz – fortepian, Agnieszka Guz – skrzypce, Marta Oyrzanowska – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Krzysztof Kozłowski – fortepian. Przy fortepianie zasiądzie Daniel Brylewski.

W programie: Marta Grzywacz - utwór na fortepian solo (3'), Ignacy Zalewski - Teraz!na saksofon i akordeon (7'), Mazurekna fortepian (5’) oraz prawykonanie Catulli Carmen VIIIna baryton i perkusję (10'), Wojciech Błażejczyk - Chicken Runna gitarę elektryczną (9') i Rozedrganiena dwoje skrzypiec, altówkę i fortepian (6'), Dariusz Przybylski - Onyxna dwa flety (5') oraz prawykonanie π [Pi] Klavierstück Ina fortepian i krotale (12').

Prawykonania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet Zamówienia Kompozytorskie- realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.

Rodzinne Spotkanie Świąteczne z Sinfonią Varsovią

Świątecznie na Grochowskiej 272OrkiestraSinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na 3. Rodzinne Spotkanie Świąteczne i Koncert Świąteczny na Grochowskiej.

W sobotę, 14 grudnia 2013 roku, odbędzie się 3. Rodzinne Spotkanie Świąteczne. Na początek - Smykofonia, czyli specjalne koncerty dla melomaluszków w wieku 0-2 lata (godz. 10:00), 2-5 lat (godz. 11:15 i 12:00). Tematem Smykofoniibędzie „Happy Jazz”, czyli muzyka inspirowana jazzem nowoorleańskim oraz ragtimem, swingiem i wspaniałym bluesem. Tak wypróbowane rytmy i melodie zapadają głęboko w chłonne umysły małych słuchaczy. Kilka godzin później, o 17:00, rozpocznie się wyjątkowy spektakl – indonezyjski teatr cieni– na motywach Opowieści Wigilijnej Karola Dickensa w wykonaniu Warszawskiej Grupy Gamelanowej. Dickensowskie postacie odwzorowane zostały za pomocą tradycyjnych, jawajskich lalek, zaś narratorowi i animatorowi lalek dhalangowi towarzyszy orkiestra instrumentów perkusyjnych - gamelan, wykonująca klasyczne i popularne utwory jawajskie. Po spektaklu odbędzie się prezentacja gamelanu i lalek wayang.

We wtorek, 17 grudnia 2013 roku Orkiestra zaprasza na Koncert Świąteczny Sinfonii Varsovii. W programie: Serenada d-mollna instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas op.44 Antonína Dvořáka oraz - tradycyjnie - najpiękniejsze kolędy i pastorałki polskie (w aranżacji Aleksandra Romańskiego). Po koncercie muzycy zapraszają na wspólny wigilijny poczęstunek.

II Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego 2013

II Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego 2013 Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na drugą edycjęMiędzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbywać się będzie w Krakowie w dniach 16-22 grudnia 2013 roku.

W roku 2013 świat muzyczny obchodzi 80. rocznicę urodzin jednego z największych kompozytorów naszych czasów – Krzysztofa Pendereckiego. Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje szereg koncertów, konferencji, wykładów, kursów mistrzowskich, a głównym punktem obchodów jest II Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego. To wyjątkowe wydarzenie muzyczne skupia w swej przestrzeni światowej sławy jurorów, wybitnych wiolonczelistów, twórców wielu międzynarodowych nurtów wykonawczych sztuki wiolonczelowej, których kunszt i maestrię interpretacji muzyki wszystkich epok mogą podziwiać melomani z Polski i zagranicy.

Konkurs odbywać się będzie w murach krakowskiej Akademii Muzycznej, a jego zwieńczeniem będzie koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, w którym wystąpią laureaci konkursu wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Adama Klocka.

Organizatorami wydarzenia są: Akademia Muzyczna w Krakowie oraz Fundacja Akademii Muzycznej w Krakowie. Partnerem wydarzenia jest TAURON Polska Energia, sponsorami: EDF, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Hotel Stary. Patronat medialny objęli: RMF Classic, POLMICoraz Polska Muza. Projekt jest dofinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

Wstęp wolny na konkursowe wydarzenia.

Więcej informacji – na stronie: www.pendereckicello.com

Nominacje do nagrody GRAMMY z polskimi akcentami

Lutosławski: The Symphonies (CD)Wśród płyt nominowanych do tegorocznej nagrody Grammy znalazły się dwie z polską muzyką.

Esa-Pekka Salonen wraz z Los Angeles Philharmonic zostali nominowani za nagranie I SymfoniiWitolda Lutosławskiego, w kategorii „Best Orchestral Performance”.Płyta Lutosławski: The Symphoniesjest hołdem fińskiego dyrygenta dla polskiego kompozytora w roku stulecia jego urodzin. Nagrania II, IIIoraz IV Symfoniito reedycje, natomiast I Symfoniazostała nagrana przez Esa-Pekkę Salonena i LAP po raz pierwszy. Dwupłytowy box Lutosławski: The Symphonieszostał wydany nakładem Sony Classical, przy wsparciu programu Polska Music realizowanego przez Instytutu Adama Mickiewicza. Nominacja do nagrody Grammy nie jest pierwszym dowodem na to, że album jest wyjątkową pozycją na rynku fonograficznym. Został już nagrodzony prestiżową nagrodą niemieckich krytyków "Preis der Deutchen Schallplaten Kritik". Warto również dodać, że Salonen został już wyróżniony nagrodą Grammy za wykonanie muzyki Lutosławskiego – w 1986 otrzymał statuetkę za III Symfoniękompozytora.

W kategorii „Best Large Jazz Ensemble Album” nominację uzyskała także płyta Night in Calisia, nagrana przez amerykańskiego trębacza Randy’ego Breckera, TrioWłodka Pawlika iFilharmonię Kaliską pod dyrekcjąAdama Klocka. Album powstał w związku z przypadającymi w 2010 roku obchodami 1850-lecia Kalisza, a materiał został zamówiony u Włodka Pawlika przez Dyrektora Filharmonii Kaliskiej, Adama Klocka. Skomponowana przez artystę suita z założenia miała wiązać z historią miasta i jednocześnie być dużym wydarzeniem muzycznym, które wypromuje miasto i orkiestrę. Tytuł płyty Night in Calisiapochodzi od pierwszego z utworów, z których składa się suita. Album, nagrany w studiach Polskiego Radia, ukazał się nakładem Summit Records.

Nominacje do nagród Grammy ogłoszono w nocy z 7 na 8 grudnia 2013 roku. Ceremonia odbyła się w Nokia Theatre w Los Angeles. Rozdanie nagród odbędzie się 26 stycznia 2014 roku.

Nominacje do nagrody GRAMMY z polskimi akcentami

Lutosławski: The Symphonies (CD)Wśród płyt nominowanych do tegorocznej nagrody Grammy znalazły się dwie z polską muzyką.

Esa-Pekka Salonen wraz z Los Angeles Philharmonic zostali nominowani za nagranie I SymfoniiWitolda Lutosławskiego, w kategorii „Best Orchestral Performance”.Płyta Lutosławski: The Symphoniesjest hołdem fińskiego dyrygenta dla polskiego kompozytora w roku stulecia jego urodzin. Nagrania II, IIIoraz IV Symfoniito reedycje, natomiast I Symfoniazostała nagrana przez Esa-Pekkę Salonena i LAP po raz pierwszy. Dwupłytowy box Lutosławski: The Symphonieszostał wydany nakładem Sony Classical, przy wsparciu programu Polska Music realizowanego przez Instytutu Adama Mickiewicza. Nominacja do nagrody Grammy nie jest pierwszym dowodem na to, że album jest wyjątkową pozycją na rynku fonograficznym. Został już nagrodzony prestiżową nagrodą niemieckich krytyków "Preis der Deutchen Schallplaten Kritik". Warto również dodać, że Salonen został już wyróżniony nagrodą Grammy za wykonanie muzyki Lutosławskiego – w 1986 otrzymał statuetkę za III Symfoniękompozytora.

W kategorii „Best Large Jazz Ensemble Album” nominację uzyskała także płyta Night in Calisia, nagrana przez amerykańskiego trębacza Randy’ego Breckera, TrioWłodka Pawlika iFilharmonię Kaliską pod dyrekcjąAdama Klocka. Album powstał w związku z przypadającymi w 2010 roku obchodami 1850-lecia Kalisza, a materiał został zamówiony u Włodka Pawlika przez Dyrektora Filharmonii Kaliskiej, Adama Klocka. Skomponowana przez artystę suita z założenia miała wiązać z historią miasta i jednocześnie być dużym wydarzeniem muzycznym, które wypromuje miasto i orkiestrę. Tytuł płyty Night in Calisiapochodzi od pierwszego z utworów, z których składa się suita. Album, nagrany w studiach Polskiego Radia, ukazał się nakładem Summit Records.

Nominacje do nagród Grammy ogłoszono w nocy z 7 na 8 grudnia 2013 roku. Ceremonia odbyła się w Nokia Theatre w Los Angeles. Rozdanie nagród odbędzie się 26 stycznia 2014 roku.

Dziadek fo orzechów - premiera w Krakowie

dziadek do orzechówPremiera baletu Dziadek do orzechówPiotra Czajkowskiego odbędzie się 21 grudnia 2013 roku na scenieOpery Krakowskiej.

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o Dziadku do Orzechów i Królu Myszy napisał w 1816 roku niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego Śpiącej królewny, także w układzie sławnego choreografa. Premiera Dziadka odbyła się w 1892 roku.

Piękna, efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów baletu. Twórcą krakowskiego przedstawienia jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, od 30 lat związany z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako tancerz, dyrektor baletu i autor przedstawień. Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie szyją około dwieście bajecznych kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją. Tańczy Balet Opery Krakowskiej. Przedstawienie adresowane jest zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.

Kolejne spektakle odbędą się 22, 28 i 29 grudnia 2013 roku oraz 9, 10 i 12 stycznia 2014.

Jolanta i Zamek Sinobrodego - premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Premiera oper Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Beli Bartóka Premiera oper JolantaPiotra Czajkowskiego i Zamek SinobrodegoBeli Bartóka odbędzie się 13 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 wTeatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Reżyseria: Mariusz Treliński, scenografia: Boris Kudlička, kostiumy: Marek Adamski, choreografia: Tomasz Wygoda. Spektakl powstał w koprodukcji Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Dwie Lady J.: Jolanta – tytułowa bohaterka opery-baśni Piotra Czajkowskiego i Judyta z opery Béli Bartóka – mijająca kolejne mroczne pokoje tytułowego zamku w poszukiwaniu tajemnicy. Pierwsza jest niewidoma. Nie widzi, ale wie. Druga widzi, patrzy, ale nie dostrzega. Czajkowski napisał Jolantęu schyłku życia, po dwukrotnej próbie samobójczej, podświadomie mierząc się z ukrywanym przed światem homoseksualizmem (może stąd historia o niewoli młodej dziewczyny w męskim świecie). Bartók zadedykował Zamek Sinobrodegożonie Marcie, młodszej od niego o lat dwanaście, która w dniu ślubu liczyła sobie tylko… szesnaście wiosen (a z którą rozwiódł się w pięć lat po premierze Zamku, zakochany w swojej osiemnastoletniej uczennicy).

Mariusz Treliński tymi dwoma tytułami zadebiutuje w nowojorskiej Metropolitan Opera (styczeń 2015). Ich autorskie połączenie to zapowiedź thrillera albo horroru na miarę LśnieniaKubricka. W prologu Zamku Sinobrodegoczytamy: „Stało się czy nie […]. Gdzie jest scena: po tamtej stronie czy tu?”. Kiedy dyryguje Valery Gergiev, reżyseruje Mariusz Treliński, scena jest zawsze tu.

Krzysztofowi Pendereckiemu w 80. urodziny

Krzysztofowi Pendereckiemu w 80. urodziny23 listopadaKrzysztof Penderecki ukończył 80 lat. Czwartkowym koncertem 12 grudnia 2013 rokuFilharmonia Śląska nisko kłania się jednemu z najwybitniejszych kompozytorów naszego czasu, z którym podjęła współpracę prawykonaniem na III „Warszawskiej Jesieni” Jego Strofna sopran, głos recytujący i zespół kameralny. To było 17 września 1959 roku…

Krzysztof Penderecki znany jest również i ceniony jako twórca największego prywatnego arboretum, parkowego założenia w Lusławicach, gdzie też wiosną tego roku, na działce, którą podarował, otwarto kompleks edukacyjno-koncertowy założonego osiem lat temu, Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej współpracowała z Centrum w ramach projektu „Młodzi polscy kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, co zaowocowało wieloma koncertami i kilkoma płytami, między innymi Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko. Obecnie z młodą kompozytorką katowicki zespół uczestniczy w projekcie Instytutu Muzyki i Tańca „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”. W ramach tego projektu artystka skomponowała II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę, którego prawykonaniez Tomaszem Strahlem jako solistą, odbędzie się podczas koncertu Krzysztofowi Pendereckiemu w 80. urodziny. Zaś z dorobku Mistrza do programu wybrane zostało koncertowe Adagiettoz jednej z najwspanialszych oper XX wieku – Raju utraconegooraz III Symfonia.

Zmarła Barbara Hesse-Bukowska

W nocy z 8 na 9 grudnia 2013 roku zmarłaBarbara Hesse-Bukowska, znakomita pianistka, laureatka II nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1949). Miała 83 lata.

Studiowała w klasie fortepianu Margerity Trombini-Kazuro w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Po sukcesie, jaki odniosła podczas Konkursu Chopinowskiego, wielokrotnie występowała w salach koncertowych największych ośrodków muzycznych świata. Często koncertowała w Japonii, gdzie była ceniona również jako pedagog. W 1963 rozpoczęła działalność pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu, a od 1972 - w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1962 – jako pianistka roku – została uhonorowana medalem Fundacji Harriet Cohen w Londynie. Nagrała utwory Fryderyka Chopina dla wytwórni Westminster (19 nokturnów, 14 walców i oba koncerty pod dyrekcją Sir Adriana Cedrica Boulta), Deutsche Grammophon, Lumen (21 mazurków Chopina), Chant du Monde, Polskich Nagrań (w serii Dzieła wszystkie oraz 20 mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego , Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego , Balladę Ludomira Różyckiego). Była członkiem jury konkursów pianistycznych w Leeds, Warszawie (Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina), Palm Beach, Sofii, Moskwie, Taipei, Tokio, Pekinie, Bangkoku, Paryżu, Wilnie i Barcelonie.

Pizzicato - operetka familijna Mateusza Bienia w Filharmonii Krakowskiej

Mateusz BieńTradycjąFilharmonii Krakowskiej stały się specjalne koncerty dla dzieci przygotowywane w okresie mikołajkowym. Tegoroczny prezent dla najmłodszych melomanów to dzieło całkowicie nowe i – trzeba przyznać nowatorskie. W poniedziałek, 9 grudnia 2013 roku (o godz. 10.30 i 13.00) oraz w sobotę, 14 grudnia 2013 roku (o godz. 10.00, 12.00) wystawiona zostanie operetka familijna na głosy wokalne, chór dziecięcy, zespół instrumentalny i aktywną warstwę elektroniczną pod tytułem Pizzicato.

O ile tytuł poza światem muzycznym wydaje się być abstrakcyjny, o tyle w wyczarowanej na estradzie przestrzeni nabiera znaczenia i barwy. Sam autor operetki – Mateusz Bień (na zdjęciu), pyta: Czy wiecie, co by było, gdyby zaspany Wiolonczelista trafił do gabinetu Logopedy? A niesforne Głoski zostały uwięzione w internecie? I jak sprowadzić Dobrą Wróżkę, o ile ktoś taki nadal istnieje na świecie?

Filharmonia Krakowska zaprasza na operetkę familijną pod tytułem Pizzicato, w której świat instrumentalny miesza się z elektronicznym, a klasyka ze współczesnością. Na udział w projekcie zgodzili się znakomici artyści – w postaci operetki wcielą się: Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Monika Korybalska (mezzosopran), Krzysztof Dekański (baryton), Sławomir Rokita (znany dzieciom z postaci Dziadka Rytmusa w naszych koncertach dla dzieci) i Jakub Gucik (wiolonczela), na estradzie pojawią się ponadto Chór Chłopięcy i instrumentaliści Filharmonii Krakowskiej oraz Zespół Baletowy RELEVÉ. Muzyczną całość poprowadzi Patrycja Pieczara, inscenizację wyreżyserowała Anna Sokołowska.

2014 Rokiem Oskara Kolberga

Rok Kolberga 20146 grudnia 2013 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę uznającą rok 2014 RokiemOskara Kolberga. Koncerty inauguracyjne Roku odbędą się 21 lutego 2014 roku w Przysusze oraz 24 lutego 2014 w Warszawie.

W uzasadnieniu decyzji znalazły się następujące słowa: „Dorobek naukowo-badawczy Oskara Kolberga dokumentujący kulturę ludową XIX wieku jest imponujący ze względu na wszechstronny zakres jego zainteresowań kulturą ludu oraz geografię badań, obejmującą Polskę przedrozbiorową i obszary ludowych kultur Ukrainy, Białorusi, Litwy, Śląska, Słowian Południowych, Łużyczan, Czechów i Słowaków. Oskar Kolberg wydał 33 tomy monografii regionalnych i tematycznych, opublikował około 200 artykułów z zakresu etnografii, folklorystyki, językoznawstwa, muzykologii. Spuścizna Oskara Kolberga stanowi nadal niezbędną materiałową podstawę, do której odwołują się obecnie realizowane projekty twórców i badaczy kultury.”

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bogdan Zdrojewski, powierzył organizację Biura Obchodów Instytutowi Muzyki i Tańca, a dyrektora IMIT ustanowił Koordynatorem Obchodów Roku Kolberga. Minister ogłosił także specjalny program „Kolberg 2014 – Promesa”, który ma za zadanie przygotować na cały rok jak największą liczbę przedsięwzięć artystycznych, naukowych, edukacyjnych, dokumentacyjnych oraz popularyzatorskich związanych z postacią i twórczością Oskara Kolberga oraz kulturą i sztuką tradycyjną. Wyniki konkursu w ramach „Promesy” zostaną ogłoszone w grudniu bieżącego roku.

We współpracy z Instytutem im. Oskara Kolberga, Forum Muzyki Tradycyjnej, Polskim Towarzystwem Ludoznawczym, Muzeum Wsi Radomskiej, Polskim Radiem, Stowarzyszeniem Twórców Ludowych, Instytutem Sztuki PAN, Związkiem Kompozytorów Polskich, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Narodowym Instytutem Audiowizualnym zrealizowany zostanie bogaty program działań koncertowych, edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych, do których należy m.in. uroczysta inauguracja Roku Kolberga w Przysusze i w Warszawie, stworzenie strony internetowej poświęconej folkloryście i uruchomienie interaktywnego przewodnika po Polsce Kolberga, digitalizacja i udostępnienie rękopisów Kolberga oraz wydanych tomów jego dzieł, renowacja nagrobku na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie, powstanie Raportu o muzyce tradycyjnej i tańcu tradycyjnym oraz przygotowanie wystaw poświęconych Oskarowi Kolbergowi w kontekście historii i kultury XIX wieku. Organizatorom zależy jednak także na tym, aby Rok Kolberga nie skupiał się wyłącznie na kulturze ludowej, ale aby był to okres poznawania szeroko rozumianej tradycji w codziennej jej obecności, także w środowiskach miejskich. Bowiem bez poznania źródeł naszych obrzędów, zachowań i gestów nie zrozumiemy w pełni współczesnego świata.

Informacje o realizowanych projektach będą pojawiały się regularnie na oficjalnej stronie internetowej obchodów Roku Kolberga: www.kolberg2014.org.pl. Na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca uruchomiona została specjalna zakładka „rocznice / Rok Kolberga”, w której zamieszczane będą najważniejsze informacje dotyczące obchodów Roku Kolberga oraz materiały do nieodpłatnego pobrania, a na portalu społecznościowym Facebook został uruchomiony oficjalny profil „Rok Kolberga 2014”.

Nominacje do Paszportów „Polityki” 2013 ogłoszone

Paszporty Polityki 2013Ogłoszono nominacje do Paszportów „Polityki” 2013.

To jedna z najważniejszych kulturalnych nagród w Polsce. Wśród młodych twórców mających szanse na Paszport w kategorii muzyki poważnejznaleźli się:

  • Karol Kozłowski- śpiewak, który równie dobrze odnajduje się na scenie operowej i estradzie koncertowej. Debiutował w Operze Bałtyckiej jeszcze jako student. Od trzech lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, a od 2009 roku śpiewa w Operze Narodowej. Występował m.in. jako Edrisi w Królu Rogerze Szymanowskiego i Goro w Madame Butterfly Pucciniego;
  • Katarzyna Budnik-Gałązka - altowiolistka, która świetnie odnajduje się zarówno w roli solistki, jak i kameralistki. Studiowała grę na skrzypcach i altówce. Koncertowała z różnymi zespołami w Polsce i Europie, a w 2010 roku wzięła udział w projekcie Chamber Music Connects the World. Spełnia się również jako pedagog;
  • Apollon Musagete Quartett, czyli skrzypkowie Paweł Zalejski i Bartosz Zachłod, altowiolista Piotr Szumieł i wiolonczelista Piotr Skweres. Kwartet powstał w 2006 roku w Wiedniu. Koncertował m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wigmore Hall w Londynie i Tonhalle w Zurychu. Na ich ostatni album – Multitude – trafiły kompozycje tegorocznych jubilatów: Lutosławskiego, Góreckiego i Pendereckiego.

W dziedzinie muzyki popularnej wśród nominowanych znaleźli się: gitarzysta, kompozytor i producent Kuba Ziołek, wokalista, kompozytor i autor tekstów Dawid Podsiadło oraz pianista i kompozytor Marcin Masecki.

Ogłoszenie zwycięzców nastąpi 14 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji – na stronie: www.polityka.pl/paszportypolityki  

Anne-Sophie Mutter w Carnegie Hall z prawykonaniem utworu Krzysztofa Pendereckiego

Anne-Sophie MutterAnne-Sophie Mutter wystąpi w Carnegie Hall z recitalem, podczas którego wykona PartitęWitolda Lutosławskiego oraz dokona prawykonania nowej kompozycjiKrzysztofa Pendereckiego - La Follia na skrzypce solo. Koncert odbędzie się 14 grudnia 2013 roku o godz. 20.00 w Stern Auditorium. Światowej sławy skrzypaczce towarzyszyć będzie przy fortepianie Lambert Orkis.

W programie recitalu znajdą się także utwory Schuberta, Saint-Saënsa oraz premiera II Sonaty skrzypcowejAndré Previna. Prezentacja współczesnych kompozycji jest częścią projektu “My Time, My Music”.

Anne-Sophie Mutter urodziła się 29 czerwca 1963 roku w Rheinfelden (Niemcy). Studiowała w Musikkollegium Winterthur w Szwajcarii pod kierunkiem Aïdy Stucki. Jej międzynarodowa kariera rozpoczęła się w 1977 roku, kiedy jako 13-letnia skrzypaczka wystąpiła podczas Koncertów Zielonoświątkowych w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana. Po koncercie sławny dyrygent zaangażował ją jako solistkę do orkiestry Berliner Philharmoniker. W następnych latach wielokrotnie wspólnie występowali. Od tego czasu Mutter ceniona jest zarówno jako solistka, jak i kameralistka. Koncertowała w Europie, obu Amerykach, Japonii, Korei i na Tajwanie. W 1985 roku grała w trio smyczkowym wraz z Bruno Giuranną i Mścisławem Rostropowiczem. W sezonie 1985/86 została mianowana członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie oraz przewodniczącą International Chair if Violin Studies, gdzie nauczała przez kilka lat. W jej repertuarze szczególne miejsce zajmuje muzyka współczesna, także polska. Swoje utwory dedykowali jej tacy twórcy, jak m.in. Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, czy Wolfgang Rihm. Jest laureatką wielu nagród fonograficznych (m.in. Deutscher Schallplattenpreis, The Record Academy Prize w Tokio, Grand Prix du Disque, Edison Prize, Grammy).

Witold Lutosławski niezwykle cenił grę Anne-Sophie Mutter. Specjalnie dla niej napisał w połowie lat 80-tych Łańcuch II,a także orkiestrową wersję Partity(1988) oraz krótką Lullaby “for Anne-Sophie” na skrzypce i fortepian (1989). Dla niej miał również zostać skomponowany nieukończony Koncert skrzypcowy.Z kolei Krzysztof Penderecki zadedykował artystce m.in. swój II Koncert skrzypcowy "Metamorphosen"(1992-95) i II Sonatę na skrzypce i fortepian(1999). O nowej kompozycji - La Follia- w wywiadzie dla PAP pod koniec października 2013 roku kompozytor powiedział: "Jestem zaprzyjaźniony z światowej sławy skrzypaczką Anne Sophie Mutter i od lat współpracujemy. Napisałem dla niej wcześniej trzy utwory, a to jest czwarty. Powstał na jej urodziny, bo niedawno skończyła pięćdziesiąt lat."

Więcej informacji – na stronie: www.carnegiehall.org

Anne-Sophie Mutter w Carnegie Hall z prawykonaniem utworu Krzysztofa Pendereckiego

Anne-Sophie MutterAnne-Sophie Mutter wystąpi w Carnegie Hall z recitalem, podczas którego wykona PartitęWitolda Lutosławskiego oraz dokona prawykonania nowej kompozycjiKrzysztofa Pendereckiego - La Follia na skrzypce solo. Koncert odbędzie się 14 grudnia 2013 roku o godz. 20.00 w Stern Auditorium. Światowej sławy skrzypaczce towarzyszyć będzie przy fortepianie Lambert Orkis.

W programie recitalu znajdą się także utwory Schuberta, Saint-Saënsa oraz premiera II Sonaty skrzypcowejAndré Previna. Prezentacja współczesnych kompozycji jest częścią projektu “My Time, My Music”.

Anne-Sophie Mutter urodziła się 29 czerwca 1963 roku w Rheinfelden (Niemcy). Studiowała w Musikkollegium Winterthur w Szwajcarii pod kierunkiem Aïdy Stucki. Jej międzynarodowa kariera rozpoczęła się w 1977 roku, kiedy jako 13-letnia skrzypaczka wystąpiła podczas Koncertów Zielonoświątkowych w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana. Po koncercie sławny dyrygent zaangażował ją jako solistkę do orkiestry Berliner Philharmoniker. W następnych latach wielokrotnie wspólnie występowali. Od tego czasu Mutter ceniona jest zarówno jako solistka, jak i kameralistka. Koncertowała w Europie, obu Amerykach, Japonii, Korei i na Tajwanie. W 1985 roku grała w trio smyczkowym wraz z Bruno Giuranną i Mścisławem Rostropowiczem. W sezonie 1985/86 została mianowana członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie oraz przewodniczącą International Chair if Violin Studies, gdzie nauczała przez kilka lat. W jej repertuarze szczególne miejsce zajmuje muzyka współczesna, także polska. Swoje utwory dedykowali jej tacy twórcy, jak m.in. Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, czy Wolfgang Rihm. Jest laureatką wielu nagród fonograficznych (m.in. Deutscher Schallplattenpreis, The Record Academy Prize w Tokio, Grand Prix du Disque, Edison Prize, Grammy).

Witold Lutosławski niezwykle cenił grę Anne-Sophie Mutter. Specjalnie dla niej napisał w połowie lat 80-tych Łańcuch II,a także orkiestrową wersję Partity(1988) oraz krótką Lullaby “for Anne-Sophie” na skrzypce i fortepian (1989). Dla niej miał również zostać skomponowany nieukończony Koncert skrzypcowy.Z kolei Krzysztof Penderecki zadedykował artystce m.in. swój II Koncert skrzypcowy "Metamorphosen"(1992-95) i II Sonatę na skrzypce i fortepian(1999). O nowej kompozycji - La Follia- w wywiadzie dla PAP pod koniec października 2013 roku kompozytor powiedział: "Jestem zaprzyjaźniony z światowej sławy skrzypaczką Anne Sophie Mutter i od lat współpracujemy. Napisałem dla niej wcześniej trzy utwory, a to jest czwarty. Powstał na jej urodziny, bo niedawno skończyła pięćdziesiąt lat."

Więcej informacji – na stronie: www.carnegiehall.org

Jubileusz 50-lecia Zespołu MW2

Jubileusz Zespołu MW2W związku z 50. rocznicą założeniaZespołu MW 2,Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje uroczystości jubileuszowe. Dnia 9 grudnia 2013 roku w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43 o godz. 18:00 odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem członków Zespołu MW 2, zaproszonych gości oraz publiczności, a o godz. 19:30 - Koncert Jubileuszowy. Wstęp wolny.

W programie: Mario Davidovsky Synchronisms Ina flet i ścieżką dźwiękową (1963), Kazimierz Serocki A piacerena fortepian (1962-63), Adam Walaciński Liryka sprzed zaśnięcia na sopran, flet i 2 fortepiany (1963), Bogusław Schaeffer Fragment na wiolonczelę i 2 aktorów(1968) i Kwartet dla 4 aktorów(1976). Wystąpią: Iwona Kania sopran, Barbara Świątek-Żelazna flet, Marek Mietelski fortepian, Piotr Grodecki fortepian, Jerzy Klocek wiolonczela oraz aktorzy - Andrzej Grabowski, Mikołaj Grabowski, Jan Peszek i Bogdan Słomiński.

Zespół MW2 specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej został założony w 1962 roku przez Adama Kaczyńskiego i był pierwszym tego rodzaju zespołem w Polsce. Ensemble MW2 w swojej 50-letniej historii występował na ponad 500 koncertach, dokonując m.in. kilkudziesięciu prawykonań światowych. Zespół był pionierem w prezentowaniu w Polsce utworów z gatunku teatru instrumentalnego i pogranicza happeningu. MW2 dokonał wielu rejestracji radiowych, telewizyjnych, dyskograficznych i filmowych. Brał udział w 98 krajowych i międzynarodowych festiwalach, m.in. „Warszawska Jesień”, Festiwal SIMC (Szwajcaria, 1966), Holland Festival (1973), Festival d’Avignon (1973), Instanbul Festival (1976), Festival of Arts Shiraz-Persepolis (1976), Festival of Athens (1979), Promer Foro Internacional de la Música Nueva (Meksyk, 1979), Festiwal „Audio Art” (Warszawa, 2003) i Festiwal „Corso Polonia” (Rzym, 2005).

Actus Humanus - już po raz trzeci w Gdańsku

Actus Humanus 2013Gwiazda muzyki dawnej, wielki mistrz historycznego wykonawstwa – Jordi Savall z Le Concert des Nations otworzy 3. edycję Festiwalu "Actus Humanus" w Gdańsku. Dnia 9 grudnia 2013 roku przedstawi premierowo w Polsce muzykę czasów Króla Słońce Ludwika XIV. Koncert zapoczątkuje pochód muzycznych sław i serię wydarzeń na jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie.

W ciągu zaledwie dwóch lat Festiwal Actus Humanus stał się marką Gdańska. Dzięki precyzyjnie wyselekcjonowanemu repertuarowi w wykonaniu niekwestionowanych autorytetów muzyki dawnej, znalazł się na szczycie rankingów i notowań kulturalnych. Zanim jeszcze dobiegła końca ubiegłoroczna edycja – uznany został za jedno z najważniejszych przedsięwzięć roku 2012 w rankingu tygodnika „Polityka” – „Hity 2012: Wydarzenia muzyczne”. Tegoroczna edycja ma mocną inaugurację – koncert obleganego przez rzesze fanów pod każdą szerokością geograficzną Jordiego Savalla. Kataloński mistrz przedstawi w Gdańsku, wraz z formacją Le Concert des Nations unikatową muzykę m.in. Jeana-Baptiste’a Lully’ego – pierwszego lidera i kompozytora orkiestry w nowożytnym sensie tego słowa, współpracownika Moliera.

– Z wielką przyjemnością zapraszam na trzecią odsłonę festiwalu, którego nadrzędną ideą jest prezentacja kompozycji korespondujących z okresem Bożego Narodzenia, ale też najważniejszych arcydzieł muzyki dawnej w interpretacji czołowych reprezentantów wykonawstwa historycznego z całego świata – mówi dyrektor Festiwalu, Filip Berkowicz.

Poranki dla dzieci z muzyką jazzową na żywo | 7, 14, 21 grudnia 2013 | Kino Muranów

Poranki JazzoweFundacja Jazz Jamboree i Kino Muranów zapraszają dzieci wraz z rodzinami na niezwykłe spotkania z muzyką i filmem.

Repertuar każdego poranka stanowią znane i lubiane filmy animowane dla najmłodszych. Natomiast uznani i popularni muzycy jazzowi są autorami tła muzycznego wykonywanego równolegle z wyświetlanym filmem. Muzyczna interpretacja "obrazu" to improwizacja artystów, którzy za każdym razem tę samą "historię" mogą opowiedzieć innym "muzycznym językiem". Językiem ambitnym, magicznym, ale nie trudnym, przystępnym dla najmłodszego widza. Poranki te udowodnią, że jazz, nie jest muzyką niezrozumiałą, lecz może stać się dla najmłodszych odbiorów muzyką pobudzającą wyobraźnię, zabawną oraz ukazującą nieznany być może dotąd świat dźwięków.

Na żywo zagrają zespoły Blues Fellows Swingin' Band oraz The Warsaw Dixielanders. A po projekcji organizatorzy zapraszają dzieci i rodziców na warsztaty artystyczne. Świetna lekcja wyobraźni dla każdego dziecka.
Bilety na pokaz filmowy wraz z warsztatami w cenie 11 zł.

Włodzimierz Kotoński na Uniwersytecie Warszawskim

Włodzimierz KotońskiW poniedziałek, 9 grudnia 2013 roku o godzinie 18 w Sali im. Samuela Bogumiła Lindego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (przy ulicy Dobrej 56/66) odbędzie się uroczystość przekazania dorobku twórczegoWłodzimierza Kotońskiego (na zdjęciu) Uniwersytetowi Warszawskiemu.

W przekazywanym zbiorze znalazły się nie tylko rękopisy utworów, ale również osobiste notatki dotyczące kompozycji, listy do znajomych, zdjęcia i inne materiały z osobistych zbiorów Kompozytora.

W programie uroczystości przewidziany jest krótki koncert, podczas którego usłyszymy słynną Etiuda konkretna na jedno uderzenie w talerzna taśmę oraz Motu propriona fagot i fortepian. Będzie można też zwiedzić małą wystawęeksponatów wybranych z ofiarowanego Bibliotece zbioru. Na koniec planowane jest spotkanie z Kompozytoremprzy lampce wina.

Mikołajki w Muzeum Fryderyka Chopina

Mikołajki w Muzeum Fryderyka ChopinaW piątek, 6 grudnia 2013 roku w godz. 14.30 – 18.00 wMuzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się czwarta już edycja „Mikołajek” organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Oprócz wspólnego przystrajania choinki, dzieci będą miały okazję poznać zwyczaje i obrzędy świąteczne panujące w czasach Chopinów, nauczyć się podstaw kaligrafii oraz uczestniczyć w warsztatach aktorskich. W nagrodę za trud, jaki włożą w stworzenie świątecznej atmosfery św. Mikołaj wręczy każdemu upominek!

Rezerwacje przyjmowane są pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

WSTĘP WOLNY

Jubileusz 85. urodzin Adama Walacińskiego

Jubileusz 85-lecia urodzin Profesora Adama WalacińskiegoW związku z przypadającym w 2013 roku jubileuszem 85-lecia urodzinProfesora Adama Walacińskiego,Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na spotkanie jubileuszowe, które odbędzie się 5 grudnia 2013 roku w Auli Florianka (ul. Basztowa 8).

W ramach spotkania o godzinie 17.00 odbędzie się wykładdr Ewy Czachorowskiej-Zygor Adam Walaciński. Szkic do portretu, o godzinie 18.00 - rozmowaz prof. Adamem Walacińskim prowadzona przez dr hab. Małgorzatę Janicką-Słysz oraz o godzinie 19.00 - koncert Muzyka kameralna Adama Walacińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem kompozycji Jubilata: Rotazionena fortepian (1961), Canti notturnina saksofon altowy i wiolonczelę (2008), Cinque episodina trio fortepianowe (2001), Canzonana wiolonczelę solo, fortepian preparowany i taśmę (1966) w wersji na wiolonczelę i perkusję, Pezzo liricona saksofon altowy z taśmą ad libitum (2008), Elegia e toccatana wiolonczelę i fortepian (2001) i Canto tricolorena flet, skrzypce i wibrafon (1962). Wystąpią: Michał Pawełek fortepian, Andrzej Rzymkowski saksofon, Zdzisław Łapiński wiolonczela, Tomasz Sobaniec perkusja, Wioletta Strączek flet, Malawski Trio w składzie: Maciej Lulek skrzypce, Barbara Łypik-Sobaniec wiolonczela i Sławomir Cierpik fortepian.

Profesor Adam Walaciński- urodzony 1928 roku w Krakowie kompozytor, muzykolog, krytyk muzyczny, erudyta, uczeń S. Kisielewskiego i B. Scheaffera. Profesor emerytowany. Znawca muzyki XX wieku, autor dzieł symfonicznych, solowych i kameralnych wykonywanych m.in. we Francji, Włoszech, w Holandii, byłej Jugosławii, Grecji, Polsce, Kanadzie, USA. Znany także jako autor muzyki do filmów najwybitniejszych twórców polskiego kina współczesnego. Redaktor naukowy Działu Kompozytorzy XX w. w Encyklopedii Muzycznej PWM. Autor książki Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku.

„Kompozytor - rezydent” i „Dyrygent - rezydent” - edycje programów na sezon 2014/2015

IMiT Instytut Muzyki i Tańca uruchomił nabór wniosków do kolejnych edycji programu - „Kompozytor - rezydent” i „Dyrygent - rezydent”.

Program „Kompozytor-rezydent” przeznaczony jest dla kompozytorów do 40. roku życia oraz do zawodowych zespołów orkiestrowych i chóralnych w Polsce. Nawiązuje do rozpowszechnionej na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi i polega na zamówieniu i prawykonaniu utworu kompozytora-rezydenta oraz wykonaniu innych jego utworów w trakcie sezonu artystycznego wnioskującej instytucji. W ramach programu IMiT dofinansuje honorarium kompozytora za zamówione dzieło oraz dodatkowe koszty związane z prawykonaniem lub wykonaniem jego utworów.

Program „Dyrygent - rezydent” adresowany jest do polskich instytucji koncertowych (filharmonii i orkiestr symfonicznych lub kameralnych) oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osoby posiadające licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata. Program polega na udziale dyrygenta - rezydenta w przygotowaniach minimum 4 programów koncertowych w sezonie artystycznym instytucji, w tym na samodzielnym przygotowaniu i poprowadzeniu co najmniej jednego koncertu. W ramach programu IMiT pokryje koszty związane bezpośrednio z rezydencją, czyli honorarium dyrygenta – rezydenta za poprowadzenie koncertu i udział w przygotowaniach pozostałych programów koncertowych w ramach rezydencji oraz inne dodatkowe koszty łączące się z rezydencją wskazane przez instytucję.

Ogłoszone edycje programów dotyczą sezonu 2014/2015. Termin nadsyłania wnioskóww obu programach upływa w dniu 31 stycznia 2014 roku, zaś termin wyboru projektów przeznaczonych do realizacji - 28 lutego 2014 roku.

Regulaminy oraz przewodnik po programach, w których opisane są również dotychczasowe efekty ich realizacji, dostępne są na stronie www.imit.org.pl w zakładce programy.

Konkurs Kompozytorski "In modo di Lutosławski"

Konkurs Kompozytorski "In modo di Lutosławski"W sobotę, 14 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59) odbędzie się Koncert Kompozytorski wieńczący projekt „In modo di Lutosławski”.

Podczas koncertu orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera pod dyrekcją Piotra Wajraka wykona utwory finalistów konkursu kompozytorskiego, inspirowane twórczością Witolda Lutosławskiego. Będą to: Little Variations for Symphonic Orchestra Wojciecha Kostrzewy, Lutosławski Zuzanny Koziej, Les chansons na orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Łowca, Lustra Adama Łukawskiego, Dispute Michała Malcai Rehcas – wariacje na temat Wariacji Estery Wityńskiej. Koncert uzupełni wykonanie Małej suity Witolda Lutosławskiego.

„In modo di Lutosławski” to projekt realizowany przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w ramach obchodów Roku Lutosławskiego 2013. Przygotowany program promuje idee uprawiania sztuki kompozycji wśród najmłodszych muzyków oraz wspiera rozwój ich kariery profesjonalnej – począwszy od współzawodnictwa w konkursie, poprzez udział w intensywnym treningu kompozytorskim, aż po debiutanckie wykonanie autorskich kompozycji przez orkiestrę symfoniczną. Nowopowstałe kompozycje zostaną zarejestrowane i wydane w formie płytowej. Na projekt złożyły się następujące elementy: realizowany w dwóch kategoriach wiekowych (16-19 i 20-22 lat) konkurs kompozytorskina utwór symfoniczny, w którym znajdują się bezpośrednie cytaty bądź nawiązania do twórczości Lutosławskiego. Finaliści konkursu zostali zaproszeni do udziału w Campusie Kompozytorskim(Radziejowice, 10-14 grudnia 2013), podczas którego doskonalić będą swoje umiejętności pod okiem wykładowców klas kompozycji z uczelni muzycznych w całej Polsce.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Konkurs Kompozytorski "In modo di Lutosławski"

Konkurs Kompozytorski "In modo di Lutosławski"W sobotę, 14 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59) odbędzie się Koncert Kompozytorski wieńczący projekt „In modo di Lutosławski”.

Podczas koncertu orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera pod dyrekcją Piotra Wajraka wykona utwory finalistów konkursu kompozytorskiego, inspirowane twórczością Witolda Lutosławskiego. Będą to: Little Variations for Symphonic Orchestra Wojciecha Kostrzewy, Lutosławski Zuzanny Koziej, Les chansons na orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Łowca, Lustra Adama Łukawskiego, Dispute Michała Malcai Rehcas – wariacje na temat Wariacji Estery Wityńskiej. Koncert uzupełni wykonanie Małej suity Witolda Lutosławskiego.

„In modo di Lutosławski” to projekt realizowany przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w ramach obchodów Roku Lutosławskiego 2013. Przygotowany program promuje idee uprawiania sztuki kompozycji wśród najmłodszych muzyków oraz wspiera rozwój ich kariery profesjonalnej – począwszy od współzawodnictwa w konkursie, poprzez udział w intensywnym treningu kompozytorskim, aż po debiutanckie wykonanie autorskich kompozycji przez orkiestrę symfoniczną. Nowopowstałe kompozycje zostaną zarejestrowane i wydane w formie płytowej. Na projekt złożyły się następujące elementy: realizowany w dwóch kategoriach wiekowych (16-19 i 20-22 lat) konkurs kompozytorskina utwór symfoniczny, w którym znajdują się bezpośrednie cytaty bądź nawiązania do twórczości Lutosławskiego. Finaliści konkursu zostali zaproszeni do udziału w Campusie Kompozytorskim(Radziejowice, 10-14 grudnia 2013), podczas którego doskonalić będą swoje umiejętności pod okiem wykładowców klas kompozycji z uczelni muzycznych w całej Polsce.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Prawykonanie kompozycji Roxanny Panufnik

Roxanna PanufnikPodczas II wojny światowejAndrzej Panufnik iWitold Lutosławski założyli duet fortepianowy.By zarobić na życie w okupowanej przez hitlerowskie Niemcy Warszawie, występowali w kawiarniach, co uchroniło ich nie tylko od głodu, ale również od licznych wtedy aresztowań, a w konsekwencji więzienia lub może nawet śmierci. W ich repertuarze znalazły się aranżacje muzyki klasycznej od Bacha po Strawińskiego oraz motywy pochodzące z tradycyjnego jazzu. Kompozytorzy działali wspólnie przez cztery lata.

W 2013 roku brytyjska kompozytorka - córka Andrzeja Panufnika, Roxanna Panufnik(na zdjęciu), napisała TwoComposers – FourHands– dzieło poświęcone pamięci obu polskich twórców i relacji między nimi (I część – Lutosławski, II – Panufniki III – LutoPanufski). Tak też się składa, że w 2013 roku kończą się obchody 100. rocznicy urodzin Lutosławskiego, a w roku następnym mija cały wiek od urodzin Panufnika. Prawykonanieutworu odbędzie się podczas koncertu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod batutą Ernsta Kovacica15 grudnia 2013 rokuo godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Tego wieczoru dodatkowo zabrzmi Kwartet smyczkowy a-mollLudwiga van Beethovena w aranżacji na orkiestrę kameralną oraz Concerto na kotły, perkusję smyczkiAndrzeja Panufnika.

Trzejkompozytorzy.pl - utwory Lutosławskiego, Pendereckiego i Góreckiego dostępne bezpłatnie w sieci

Trzejkompozytorzy.pl - utwory Lutosławskiego, Pendereckiego i Góreckiego dostępne bezpłatnie w sieciPod adresemwww.trzejkompozytorzy.pl Narodowy Instytut Audiowizualny udostępnił pionierską w skali światowej muzyczną kolekcję internetową zawierającą niemal wszystkie utworyWitolda Lutosławskiego,Krzysztofa Pendereckiego iHenryka Mikołaja Góreckiego, a także bogaty zbiór informacji o twórczości i życiu Trzech Kompozytorów w polskiej i angielskiej wersji językowej. Wyjątkowa muzyczna kolekcja poświęcona artystycznemu dorobkowi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego to pierwszy tego rodzaju serwis na świecie, przygotowany i udostępniony przez Narodowy Instytut Audiowizualny specjalnie w roku jubileuszowych urodzin kompozytorów.

Od teraz w dowolnym miejscu i czasie sięgać można po twórczość tych wybitnych przedstawicieli polskiej muzyki współczesnej. Pod adresem www.trzejkompozytorzy.pl (wersja polskojęzyczna) oraz www.threecomposers.pl (wersja anglojęzyczna) dostępny jest największy ogólnodostępny zbiór kompozycji Trzech Kompozytorów, zarówno wielkich utworów koncertowych i scenicznych, jak i muzyki komponowanej na potrzeby filmów czy spektakli teatralnych. Nagrania zostały starannie wyselekcjonowane pod kątem najwyższego poziomu artystycznego lub szczególnej wartości historycznej. Serwis w ponad 70% powstał w oparciu o materiały archiwalne Polskiego Radia, zdigitalizowane na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach Programu Wieloletniego Kultura+, priorytet Digitalizacja, którego NInA jest operatorem. Projekt łączy statutowe zadania Instytutu - digitalizację, archiwizację, rejestrację, udostępnianie i promocję narodowego dziedzictwa audiowizualnego.

Blisko 300 utworomskomponowanym od 1924 roku aż po czasy obecne towarzyszy 950 artykułów w polskiej i angielskiej wersji językowej, dotyczących m.in. genezy czy okoliczności powstania danej kompozycji, przygotowanych przez zespół ekspertów - muzykologów i melomanów. Serwis zawiera również szereg dodatkowych materiałów tekstowych, ikonograficznych i filmowych, dostarczających informacji na temat życia i twórczości artystów. Wśród nich znajduje się m.in. funkcjonalna oś czasu, zestawiająca dorobek kompozytorów na tle znaczących wydarzeń społeczno-kulturalnych XX i XXI wieku, które znalazły odzwierciedlenie w komponowanej przez nich muzyce, czy krótkie formy publicystyczne, znane jako „alfabety”, będące ciekawostkami związanymi z twórczością i życiem prywatnym artystów. Dzięki nim będzie można dowiedzieć się m.in. gdzie mieszkał Witold Lutosławski, jakie miejsce uważał za swój twórczy azyl Henryk Mikołaj Górecki, czy na co przeznaczył nagrodę pieniężną zdobytą w konkursie w Westfalii Krzysztof Penderecki. Wiele utworów posiada swoje „konteksty”, na które składają się wypowiedzi samych kompozytorów i głosy krytyków, pochodzące m.in. z archiwalnych wydań „Ruchu Muzycznego” czy książek programowych „Warszawskiej Jesieni”.

Tournée Macieja Frąckiewicza w Hiszpanii

Maciej FrąckiewiczZnany akordeonistaMaciej Frąckiewicz w dniach 2-8 grudnia 2013 roku wystąpi z koncertami w Hiszpanii.

Polski artysta zaprezentuje hiszpańskiej publiczności kompozycje J. S. Bacha - Partitę c BWV 826, C. Francka - Pastorale op. 19, D. Scarlattiego - Sonatę dK 141, S. Gubaiduliny - De profundisi E. Granadosa - Taniec hiszpański nr 2 „Oriental”, a także dwa utwory polskich twórców: Krzysztofa Pendereckiego - Sinfoniettę(po raz pierwszy w Hiszpanii) i Andrzeja Tuchowskiego - Te lucis ante terminum.

W ramach trasy koncertowej przewidziane są koncerty w takim miejscowościach, jak: Sabadell (2 grudnia), Barcelona (3 grudnia), Alcañiz (4 grudnia), Aretxabaleta (5 grudnia), Arrasate (6 grudnia) i Astigarraga (8 grudnia).

Premiera "Portretu" Mieczysława Wajnberga - w Poznaniu

Premiera "Portretu" Mieczysława WajnbergaPolska prapremiera opery Portret Mieczysława Wajnberga odbędzie się 6 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 wTeatrze Wielkim w Poznaniu.

Mieczysław Wajnbergurodził się w 1919 roku w Warszawie, w 1939 roku zamieszkał w ZSRR. Jego spuścizna muzyczna jest bardzo obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Samych dzieł operowych skomponował aż siedem – Pasażerkę, której libretto zostało oparte na opowiadaniu Zofii Posmysz, Zakochanego D’Artagnana z librettem napisanym na podstawie powieści Alexandre’a Dumasa-ojca, Gratulujemy! z tekstem zaczerpniętym z opowiadania Szolema Alejchema, i kolejne, napisane na podstawie tekstów Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola. Właśnie ten ostatni jest autorem opowiadania, na podstawie którego zostało stworzone libretto Portretu.

Bohaterem Portretujest Czartkow – utalentowany młody malarz, borykający się z ubóstwem. Skupiony na walce o byt, lekceważy słowa swego nauczyciela, by nie roztrwonił swego talentu. Wkrótce wchodzi w posiadanie portretu o magicznych właściwościach, który sprowadza na niego bogactwo, a on sam staje się rozchwytywany jako artysta. Czy zmiana losu przyniesie mu szczęście?

Prapremiera tej opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i Opera North w Leeds w reżyserii Davida Pountney’a, który tym razem swoją koncepcję przenosi do Poznania.

Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie zaprezentował Pasażerkę (2010) Mieczysława Wajnberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011).

Kierownictwo muzyczne nad poznańską realizacją obejmie Maestro Tadeusz Kozłowski. W roli Czartkowa wystąpi Jacek Laszczkowski, wszechstronny i utytułowany tenor, który oprócz występów i znakomitych ról na najważniejszych polskich i europejskich scenach operowych, ma w dorobku role filmowe u czołowych reżyserów, jak Krzysztof Zanussi czy Małgorzata Szumowska. Towarzyszyć mu będą m. in. Stanisław Kuflyuk oraz Michał Partyka.

Premierę poprzedzi spotkanie z twórcami spektaklu, które odbędzie się 3 grudnia 2013 rokuo godz. 14:00 we Foyer I Piętra Teatru Wielkiego.

Kolejne spektakle zaplanowano na: 8 grudnia, 10 grudnia (opera dla studenta), 17 i 19 stycznia 2014.

Oświadczenie zespołu redakcji "Ruchu Muzycznego"

Nowy "Ruch Muzyczny"?Zespół redakcji "Ruchu Muzycznego" wystosował w dniu 1 grudnia 2013 roku oświadczenie do przedstawicieli mediów w sprawie sytuacji pisma i działań podjętych przez obecnego redaktora naczelnego, Tomasza Cyza.

"W czerwcu 2013 roku Grzegorz Gauden, dyrektor Instytutu Książki - wydawcy dwutygodnika, od października br. miesięcznika "Ruch Muzyczny" na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - mianował Tomasza Cyza redaktorem naczelnym pisma. Decyzja ta została podjęta przez dyrektora Gaudena bez jakiejkolwiek konsultacji z członkami zespołu redakcyjnego. Tymczasem już wcześniej w roku 2013 zaproponowaliśmy najlepszego naszym zdaniem kandydata na redaktora naczelnego - dr hab. Marcina Gmysa. Jego szerokie horyzonty, poważny dorobek naukowy, wiedza oraz kultura osobista byłyby gwarancją zachowania wysokiego poziomu merytorycznego pisma, którego naczelnymi byli m.in. Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski, Ludwik Erhardt i Olgierd Pisarenko.

Łukasz Urbaniak zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

OPUS 96623 listopada 2013 roku w poznańskim Kościele Franciszkanów odbył się koncert prawykonań, podczas którego ogłoszono laureatówOgólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966. Zwycięzcą I edycji Konkursu zostałŁukasz Urbaniak. Oprócz nagrody głównej (za utwór A Patre Unigenite) otrzymał także dwie pozaregulaminowe: Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania oraz nagrodę „Kompozytor Rezydent Poznańskiego Chóru Kameralnego”, przyznaną przez członków zespołu.

Przedmiotem Konkursu był utwór sakralny na chór a cappella nawiązujący do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składający się z symbolicznych 966 znaków muzycznych. Spośród nadesłanych prac Jury pod przewodnictwem prof. Pawła Łukaszewskiego wyłoniło 5 kompozycji. Wszystkie wyróżnione utwory zabrzmiały podczas sobotniego koncertu w interpretacji Poznańskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego. W gronie laureatów obok bydgoszczanina znaleźli się także: Marek Raczyński, Andrzej Karałow, Maciej Michałowski oraz Beniamin Baczewski.

Konkurs został zorganizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis z siedzibą w Poznaniu, przy dofinansowaniu Narodowego Centrum Kultury oraz Urzędu Miasta Poznania.

Kolejne edycje planowane są na lata 2014 i 2015, zaś w roku jubileuszowym (2016) odbędzie się finał, podczas którego zostanie wręczone Grand Prix wszystkich edycji.