polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent we Wrocławiu - Akademia Bachowska

Akademia BachowskaAkademia Bachowska, której gościem specjalnym będzie Orkiestra i Chór Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe, odbędzie się we Wrocławiu od 3 do 9 lutego 2014 roku. To organizowane przezFilharmonię Wrocławską orazAkademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego przedsięwzięcie poświęcone interpretacji muzyki Johanna Sebastiana Bacha, połączone z serią kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów.

Philippe Herreweghe to największy autorytet jeśli chodzi o muzykę Bacha. W ciągu czterdziestu lat karierybył uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wydobycia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po modę na instrumenty historyczne, która trwa do dziś. Herreweghe – jak sam mówi – od zawsze poszukiwał sposobu, by muzykę barokową wykonywać jak najprościej. Przed ponad czterema dekadami założył w belgijskiej Gandawie zespół Collegium Vocale, który niestrudzenie dąży do jak najbardziej zgodnego z estetyką epoki wykonawstwa muzyki Bacha.

Marzeniem każdego muzyka zakochanego w epoce baroku jest wzięcie udziału w kursie mistrzowskimu solistów i koncertmistrzów Collegium Vocale Gent. W trakcie Akademii Bachowskiej będzie to możliwe, a studenci nie poniosą żadnych kosztów uczestnictwa w zajęciach. Wykładowcami kursów mistrzowskich będą: Benjamin Bayl (chór, orkiestra festiwalowa), Dorothee Mields (śpiew), Peter Kooij (śpiew), Christine Busch (skrzypce), Patrick Beuckels (flet traverso, flet prosty), Ageet weistra (wiolonczela), Maude Gratton (organy). Dodatkowo niezwykłą atrakcją dla studentów oraz melomanów będzie możliwość uczestniczenia w otwartych dla publiczności próbach do Mszy h-moll prowadzonych przez samego maestra Herreweghe.

Koncerty Akademii Bachowskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych rozpoczętego właśnie roku. Na początek, 5 lutego, mistrzowie z Gandawy wykonają młodzieńczą kantatę Bacha Ich hatte viel BekümmernisBWV 21, motet Jesu Christ, meins Lebens LichtBWV 118 skomponowany na książęce uroczystości pogrzebowe oraz jedno z największych dzieł Johanna Sebastiana – MagnificatBWV 243. Bohaterami kolejnych koncertów będzie cała rodzina Bachów oraz inni kompozytorzy barokowi z Europy Środkowej. Ponieważ we Wrocławiu również nie brakuje doskonałych artystów zajmujących się wykonawstwem historycznym, 6 lutegozaprezentuje się Wrocławska Orkiestra Barokowa, jedyny w Polsce działający przy filharmonii zespół grający na instrumentach dawnych. Choć orkiestra istnieje zaledwie od kilku lat, zdobywa coraz większą renomę i z powodzeniem współpracuje z najlepszymi solistami muzyki dawnej.

Efekty warsztatów Akademii Bachowskiej usłyszymy 7 lutegona koncercie kursantów pod batutą pochodzącego z Australii maestra Benjamina Bayla, jednego z najzdolniejszych młodych „barokowych” dyrygentów. Podczas finału Akademii, 9 lutego, prowadzone przez mistrza Philippe’a Herreweghe Collegium Vocale Gent wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową wykonają Mszę h-mollBWV 232nazywaną „Wielką”, uznawaną przez wielu za najdoskonalsze dzieło wszechczasów.

ZOBACZ: program Akademii

Gdański Festiwal Muzyczny dedykowany Janowi Pawłowi II

Gdański Festiwal Muzyczny Siódma edycjaGdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się między 4 a 12 kwietnia 2014 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym.

Każda odsłona Festiwalu to blisko 20 koncertów w Gdańsku i na Pomorzu a indywidualne piętno programowe każdej kolejnej edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. W roku 2009 wystąpiła w tej roli kompozytorka Elżbieta Sikora, w roku 2010 wybitna pianistka Ewa Pobłocka, w roku 2011 jedna z największych gwiazd w historii polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska, w roku 2012 wybitny skrzypek - Konstanty Andrzej Kulka, a w 2013 jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych - Włodzimierz Nahorny.

Gdański Festiwal Muzyczny 2014 zaplanowano w szczególnym terminie, czasie Wielkiego Postu i miesiącu kanonizacji Jana Pawła II, któremu jest dedykowany.W jego programie znaczące miejsce zajmą zatem tym razem dzieła wokalne i wokalno- instrumentalne muzyki europejskiej od XVII do XXI wieku. Inauguracja Festiwalu odbędzie się 4 kwietnia 2014 roku w Katedrze w Oliwie. Zabrzmi Requiem niemieckie op.45Johannesa Brahmsa. Festiwal zakończy 12 kwietnia w Kościele św. Jana w Gdańsku wykonanie oratorium Józefa Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu. Kontrastem dla tych kompozycji będzie z pewnością napisana w roku 2013, na zamówienie zespołu PHØNIX16 z Berlina, Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannemmłodego polskiego kompozytora Dariusza Przybylskiego.
Wydarzeniem Festiwalu będzie również koncert Moskiewskiej Orkiestry Symfonicznej (MSO) pod dyrekcją Arthura Arnolda z udziałem znakomitego pianisty Mikhaila Petukhova, recital izraelskiego pianisty, laureata Konkursu im. L. van Beethovena Ishay’a Shaer’a i występ jednego z najsłynniejszych kwartetów smyczkowych świata Emmerson String Quartet.

Stałym elementem programu Gdańskiego Festiwalu Muzycznego są koncerty muzyki gdańskiej, zarówno dawnej, jak i współczesnej (w tym roku będzie nim m.in. koncert Wojciech Kilar in memoriam) oraz koncerty poza obszarem Gdańska m.in. w Sopocie, Gdyni, Starogardzie Gdańskim, Elblągu, Trąbkach Wielkich i Pruszczu Gdańskim. Po raz pierwszy w historii Festiwalu zaplanowano także koncert w Filharmonii w Kaliningradzie, który z pewnością przyczyni się do jeszcze większej promocji kultury polskiej za granicą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Festiwal Kontrolowany w Radomiu

Festiwal K.K.K. Kontrolowany

W dniach 12-14 lutego 2014 roku, w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu odbędzie się druga edycjaFestiwalu Kontrolowanego. Nazwa związana jest z zeszłorocznym festiwalem, który poświęcony był Witoldowi Lutosławskiemu i za sprawą aprobaty MKiDN został włączony w program oficjalnych obchodów Roku Lutosławskiego. Tym razem, z okazji Roku Kolbergowskiego, wszystkie wydarzenia odnosić się będą do ludowej tradycji, ukazując w formie koncertów, wykładów i warsztatów jej współczesne reinterpretacje. Trzy dni i trzy litery „K”:Kwadrofonik – Kapela ze Wsi Warszawa –Kilar. Trzy litery „K”, jakKolberg.

Bieżąca edycja Festiwalu Kontrolowanego poza prezentacją autentycznej muzyki ludowej, głównie regionu Radomszczyzny (w wykonaniu Śpiewaczek z Gałek Rusinowskich oraz Tria Macieja Żurka), ukaże różnorodność inspiracji, jakie tradycja muzyczna daje współczesnym artystom. Radom gościć będzie zespół Kwadrofonik oraz Kapelę ze Wsi Warszawa – artystów uznanych i utytułowanych, specjalizujących się w reinterpretacji muzyki źródeł. Ponadto Orkiestra Symfoniczna ZSM zaprezentuje dzieła jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, sięgającego często po inspiracje tradycją – Wojciecha Kilara.

Pierwszy dzień Festiwalu sięgnie do autentycznych źródeł muzyki ludowej, a to za sprawą Tria Macieja Żurka oraz Zespołu Śpiewaczego „Gałcunecki” z podradomskich Gałek Rusinowskich. Tego samego wieczoru tradycyjna muzyka Mazowsza zabrzmi w wielobarwnych interpretacjach kwartetu Kwadrofonik. Drugiego dnia odbędzie się specjalny koncert, podczas którego na jednej scenie razem z Kapelą ze Wsi Warszawa wystąpi Grupa OFF Harnam. Będzie to szczególny i wyjątkowy projekt, łączący żywioł interpretacyjny muzyków Kapeli z dynamiką ruchu zespołu tanecznego. Wśród głównych założeń Festiwalu podstawowe miejsce ma element edukacyjny. Stąd poza warsztatami i wykładami, ostatni wieczór koncertowy zarezerwowany będzie dla młodych artystów i ich interpretacji. W pierwszej części uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych wykonają utwory nagrodzone w I Kontrolowanym Konkursie Kompozytorskimna utwór kameralny dla dzieci, który ogłoszony został podczas poprzedniej edycji Festiwalu i miał swoje rozstrzygnięcie w październiku zeszłego roku. Ponadto zaprezentowane zostaną twórcze dokonania młodych muzyków – układy rytmiczne, kompozycje i improwizacje. Druga część koncertu poświęcona będzie twórczości Wojciecha Kilara, jako jednego z nielicznych twórców muzyki koncertowej tak wyraźnie i jednoznacznie nawiązującego do ludowej tradycji. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna ZSM pod dyrekcją Przemysława Zycha, a szczególnym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie jednego z arcydzieł polskiej muzyki XX wieku – poematu symfonicznego Krzesany.

Podobnie jak w ubiegłym roku Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolberg 2014 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Program II Polskiego Radia, Meakultura, POLMIC.

ZOBACZ: program Festiwalu

Fair Play Quartet z koncertami w Chinach

Fair Play QuartetPolski kwartet smyczkowyFair Play Quartet, występujący w składzie: Paulina Mastyło - I skrzypce, Justyna Milkiewicz - II skrzypce, Agnieszka Zagroba-Klahs - altówka i Jan Stokłosa – wiolonczela, w dniach 22 kwietnia – 3 maja 2014 roku odbędzie tournée po Chinach.

Kwartet zagra 6 koncertów w największych miastach kraju: Pekinie, Szanghaju, Baotou, Xuzhou, Fuling, Chongqin. Koncerty odbędą się w wielkich, świetnie wyposażonych, nowoczesnych salach koncertowych. W Szanghaiu Fair Play Quartet wystąpi w ramach Tygodnia Kultury Polskiej, organizowanego przez Polski Konsulat. Wydarzenie będzie poprzedzone promocją w chińskich mediach.

Polski zespół zaprezentuje chińskiej publiczności program, na który złożą się zarówno kompozycje klasyczne, jak i te o lżejszym charakterze. W pierwszej części koncertów muzycy wykonają m.in. fugi z Das Wohltemperierte KlavierJohanna Sebastiana Bacha poprzedzone introdukcjami Mozarta, III Kwartet smyczkowy „Wycinanki” Andrzeja Panufnika, Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina (w aranżacji Jana Stokłosy), Oberek koncertowy Grażyny Bacewicz (w opracowaniu na kwartet smyczkowy Jana Lewtaka) i Moodsfor string quartet Jana Stokłosy. Program drugiej części wypełnią znane przeboje i piosenki w aranżacji na kwartet smyczkowy, m.in. Leonarda Bernsteina, George’a Gershwina, Derwida czyli Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Kurylewicza, a także artystów popowych – zespołu The Beatles, Stinga, Michaela Jacksona i Adele.

Trasa koncertowa jest organizowana przez chińską agencję koncertową Beijing Eurovista Arts Promotion, pod patronatem Ambasady RP w Pekinie.

IX Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic"

IX Międzynarodowe Forum Pianistyczne "Bieszczady bez granic" 2014Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury - na czele z prof. Jarosławem Drzewieckim (AM w Bydgoszczy) oraz mgr Januszem Ostrowskim (PSM I i II st. w Sanoku) - zaprasza wszystkich sympatyków muzyki i nie tylko do wzięcia udziału wIX Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, które odbędzie się w dniach 30 stycznia - 8 lutego 2014 roku w Sanoku. Ten unikatowy projekt edukacyjno-kulturalno-społeczny został doceniony przez Prezydenta RP i jego Małżonkę i uzyskał oficjalny „Honorowy Patronat Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej”. Tematem przewodnim IX MFP będzie „Bach klasycznie i na jazzowo”.

Program Forum podzielono na dwa panele:
FORUM PIANISTYCZNE - to unikatowy projekt edukacyjny, który łączy różne kierunki edukacji muzycznej i sprawia, iż jest to innowacyjne przedsięwzięcie, umożliwiające poszerzanie wiedzy o nurty niedostępne bądź traktowane pobieżnie w normalnym toku nauczania muzyki. Wiedza o zdrowiu muzyka, właściwej postawie i sposobach rehabilitacji oraz cała sfera z pogranicza biznesu w kulturze jest częścią składową wykładów.
FESTIWAL FORUM – każda edycja przybliża dorobek innych kompozytorów, min. Chopina, Mozarta, Liszta, Beethovena. W programie tegorocznego Festiwalu znajdziemy najwybitniejsze dzieła całej rodziny Bacha. Dodatkowo program Festiwalu bogaty jest w utwory muzyki współczesnej i ich premiery oraz w nowatorskie kompozycje.
Poprzez liczne koncerty w formie „Delegacji Muzycznej Forum” wydarzenie to dociera do szerokiego grona odbiorców w Polsce (Sanok, Krosno, Jasło, Zagórz, Kielce, Strzyżów, Mielec, Lubaczów, Kraków, Sanniki, Stalowa Wola, Warszawa, Bydgoszcz), Słowacji (Svidnik, Bardejov) i na Ukrainie (Lwów, Czerniowce), promując w ten sposób kulturę Regionu Podkarpackiego w Polsce, na Ukrainie i na Słowacji.
Na osiem dni Sanok stanie się zimową stolicą muzyki klasycznej, do której zjadą wybitni artyści i pedagodzy z całego świata, min.: Gary Guthman(USA), prof. Sergey Osadchuk (Norwegia), Michail Woskresienski(Rosja), prof. Viera Nosina(Rosja), prof. Larisa Mazdykov(Rosja), prof. Aleksandra Zvirblyte(Litwa), prof. Andrzej Tatarski (Polska), prof. Andrzej Jasiński (Polska) i wielu innych.

Opera Rossiniego Kopciuszek ponownie na scenie WOK

Kopciuszek na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej Warszawska Opera Kameralna wznawia operę G. Rossiniego Kopciuszek. Przedstawienia odbędą się 31 stycznia, 1, 21, 22 lutego 2014 roku w Teatrze WOK o godz. 19.00. Spektakl wyreżyserowała Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne sprawuje Zbigniew Graca, a autorem scenografii jest Łucja Kossakowska.

O Rossinim (1792-1868), autorze blisko 40 oper, z których najbardziej znany jest Cyrulik sewilski, mówi się, że był wskrzesicielem opery buffa. Większość z jego utworów scenicznych cieszyła się w czasach kompozytora ogromnym powodzeniem i wystawiana była, także z sukcesem, na licznych scenach europejskich. Operę tę pokazano po raz pierwszy w Rzymie w roku 1818 pod tytułem Angiolina. Libretto Ferrettiego powstało na podstawie Ch.-G. Etienne’a, który wzorował się na znanej bajce Perraulta, jednak od bajki tej jest tu sporo odstępstw.

Kopciuszekjest dziś jedną z najpopularniejszych i często wystawianych oper Rossiniego. Partia tytułowa wymaga śpiewaczki o dużej rozpiętości głosu – w Warszawskiej Operze Kameralnej śpiewają ją Anna Radziejewska i Elżbieta Wróblewska-Rydzewska.

Wykonawcy: Don Ramiro – Aleksander Kunach, Leszek Świdziński, Dandini – Robert Szpręgiel, Witold Żołądkiewicz, Don Magnifico – Sławomir Jurczak, Dariusz Machej, Clorinda – Sylwia Krzysiek, Marzanna Rudnicka, Tisbe – Ewa Puchalska, Mirosława Tukalska, Angelina – Anna Radziejewska, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska, Alidoro – Artur Janda, Andrzej Klimczak, Chór Warszawskiej Opery Kameralnej i Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Zbigniewa Gracy.

Soboty z muzyką w Muzeum Fryderyka Chopina

Soboty z muzyką w Muzeum Fryderyka ChopinaWspólne spędzanie czasu wraz z muzyką to sposób na miłe przedpołudnie.Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza dzieci i ich opiekunów na zajęcia muzyczno-ruchowe. Najmłodsi będą mogli nauczyć się piosenek i dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o muzyce, a to wszystko z dużą ilością zadań ruchowych.

Zajęcia odbywają się w każdą sobotęo godz. 12:00, dedykowane są dzieciom w wieku 3-6 lat. Wstęp na zajęcia po dokonaniu rezerwacji i kupnie biletu na warsztaty edukacyjne. Rezerwacja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i 22 44 16 251 (kasy) do piątku do godziny 17:00. Mile widziane obuwie na zmianę dla dzieci.

Tematy zajęć w lutym:
  • 1.02 - Co to jest nokturn?
  • 8.02 - Spotkanie z trąbką
  • 15.02 - Fortepian i pianino - czym się różnią?
  • 22.02 - Spotkanie z gitarą klasyczną

Konkurs Plastyczny „Mały Chopinoskop”

Konkurs Plastyczny „Mały Chopinoskop” Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza do wzięcia udziału w konkursie plastycznym „Mały Chopinoskop”. Adresowany do dzieci i młodzieży w wieku 6-15 lat konkurs polega na stworzeniu dowolną techniką pracy plastycznej zainspirowanej muzyką i wizerunkiem Fryderyka Chopina.

Prace nadsyłać można do 12 lutego 2014 r. na adres: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, ul. Tamka 43, 00-355 Warszawa, z dopiskiem "Mały Chopinoskop".
Do pracy plastycznej powinna zostać dołączona informacja o imieniu i nazwisku autora, jego wieku oraz adresie do korespondencji, a także adresie mailowym oraz numerze telefonu, pod którym uczestnik będzie dostępny w chwili rozstrzygnięcia Konkursu.
Konkurs rozstrzygnięty zostanie 20 lutego 2014, wyniki zostaną opublikowane na stronie internetowej Organizatora.
Nagrodami będą: umieszczenie pracy na wystawie czasowej „Mały Chopinoskop” w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz publikacje książkowe Instytutu.

Więcej informacji o konkursie oraz regulamin - na stronie: http://pl.chopin.nifc.pl/institute/events/news/id/3352  

Łańcuszek - minifestiwal dla dzieci

Łańcuszek 2014Minifestiwal „Łańcuszek”, organizowany w ramachFestiwalu „Łańcuch XI”, odbędzie się 1 lutego 2014 roku. Tym razem organizatorzy:Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego,Instytut Muzyki i Tańca iCentrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, zapraszają dzieci wraz z rodzicami na spektakl połączony z warsztatami, zatytułowny Muzykanci Tralalanci. Wydarzenie odbędzie się w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (ul. Jazdów 2) w dwóch terminach: o godz. 11.00 – dla dzieci w wieku 3-5 lat oraz o godz. 16.00 – dla dzieci w wieku 6-9 lat. Wstęp wolny.

Muzykanci Tralalanci to nowatorski spektakl muzyczny powstały w oparciu o twórczość dla dzieci Witolda Lutosławskiego na zamówienie festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata" w 2013 roku. Jest wyjściem poza kanon muzyki klasycznej i powrotem do pierwotnych inspiracji kompozytora czyli polskiej muzyki tradycyjnej. Muzykanci Tralalancisą przedsięwzięciem stworzonym przez artystów wykonujących polską muzykę tradycyjną i muzykę eksperymentalną. Poprzez utwory Lutosławskiego dla dzieci bazujące na wierszach Juliana Tuwima i Janiny Porazińskiej, twórcy spektaklu chcą zaprosić małych słuchaczy do Krainy Dźwięków Przeróżnych. Melodie i dźwięki grane są zarówno na mało znanych, starodawnych instrumentach tradycyjnych – harmonii trzyrzędowej, bębenku obręczowym, okarynach, jak i zupełnie nieznanych i unikatowych – trąbkoskrzypcach. Pojawiają się także instrumenty niekonwencjonalne – grzebień, kieliszki z wodą, blaszane ryby-grzechotki. Utwory przeznaczone na głos sopranowy wykonywane są archaiczną techniką – głosem białym, charakterystycznym dla śpiewu wiejskiego. W spektaklu pojawiają się także niecodzienne tańce – oberek i fokstrot.

Lwy Fortepianu – Złote Parnasy Forum Pianistycznego w Sanoku

Lwy Fortepianu – Złote Parnasy Forum Pianistycznego w SanokuTradycyjnie już, 16 lutego 2014 roku o godz. 17:30 Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza na koncert Lwy Fortepianu, w którym wystąpią laureaci Złotych Parnasów – najwyższej nagrody przyznawanej młodym muzykom naMiędzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”. Koncert organizowany jest w ramachWawer Music Festival.

Wśród pianistów ze Szwajcarii, Rumunii, Ukrainy, Rosji, Łotwy nie zabraknie akcentu polskiego. Artystom towarzyszyć będzie Accademia dell’Arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy pod dyrekcja prof. Pawła Radzińskiego.

Młodzi artyści zagrają na fortepianie firmy Yamaha koncerty Jana Sebastiana Bacha nr 3 (D-dur), nr 4 (A-dur), nr 5 (f-moll), nr.7 (g-moll) oraz Tańce węgierskieBrahmsa na 4-ręce. Wielką atrakcją wieczoru będzie premierowe dzieło Konstantego Vilenskiego – Wariacje na temat Bachana orkiestrę klasyczny i trio jazzowe, z wykorzystaniem najbardziej znanych tematów „ojca” muzyki - Jana Sebastiana Bacha.

Gościem honorowym będzie właścicielka wydawnictwa ARKADY, które już od 50 lat towarzyszy pokoleniom Polaków.

Rezerwacja zaproszeń w Recepcji Hotelu BOSS, tel. 22-5166100, e- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Ignacy Zalewski „Kompozytor - rezydent" i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Ignacy Zalewski „Kompozytor - rezydent" i Polska Orkiestra Sinfonia IuventusPrawykonanie Wariacji symfonicznychIgnacego Zalewskiego – kompozytora-rezydentaPolskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus – odbędzie się podczas koncertu zespołu w sobotę, 1 lutego 2014 roku o godz. 19.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Wariacje symfoniczne pisane były z myślą o znakomitej orkiestrze Sinfonia Iuventus, z zamiarem, aby jej instrumentaliści i grupy instrumentów miały możliwość pełnej wypowiedzi i pokazania swoich umiejętności. - napisał o swojej kompozycji Ignacy Zalewski. - Nie chcąc przy tym dać się zwieść monotonii pomysłu (prezentacja instrumentów po kolei - koncepcja przecież dobrze znana), pragnąłem, aby Wariacjebyły utworem o bardzo emocjonalnym wyrazie, charakterystycznej i barwnej instrumentacji, spójnej formie i logicznej ale trzymającej w napięciu narracji.

W programie znajdzie się również Koncert fortepianowy(1961) Andrzeja Panufnika z Piotrem Słajczykiem w roli solisty oraz II Symfonia B-dur op. 19Karola Szymanowskiego. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą Marzeny Diakun.

Prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent".

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Morningside Music Bridge 2014

Morningside Music Bridge 2014W lipcu 2014 roku w Calgary w Kanadzie odbędzie się osiemnasta edycja Festiwalu Muzyki Klasycznej "Morningside Music Bridge".

Wzorem lat ubiegłych program kursu skierowany jest do skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów oraz pianistów. Nowością w tym roku jest stworzenie klasy klarnetu. W kursie mogą wziąć udział muzycy w wieku od 12 do 18 lat. MMB rokrocznie gromadzi imponującą grupę około 30 znakomitych wykładowców, artystów z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Chin oraz Polski. W ciągu 17 lat MMB stało się pozycją, którą w swoim życiorysie z dumą wymieniają uczestnicy poprzednich edycji, w tym również młode gwiazdy światowych scen muzycznych, m. in. Yuja Wang czy Agata Szymczewska.

Tegoroczne warsztatyodbędą się w dniach 3 lipca-2 sierpnia 2014 roku w Calgary (Kanada). Uczestnicy mają gwarantowane stypendium całkowicie pokrywające koszt udziału w kursie. Wystarczy pomyślnie przejść przesłuchania, które odbędą się w dniach 19-21 lutego 2014 rokuw Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 przy ulicy Miodowej w Warszawie.

Więcej informacji na plakatach w szkołach muzycznych I i II stopnia, na facebooku: Morningside Music Bridge at Mount Royal University oraz na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 22 42 10 588. Wymagania repertuarowe przesłuchań na www.mtroyal.ca/musicbridge.

Morningside Music Bridge 2014

Morningside Music Bridge 2014W lipcu 2014 roku w Calgary w Kanadzie odbędzie się osiemnasta edycja Festiwalu Muzyki Klasycznej "Morningside Music Bridge".

Wzorem lat ubiegłych program kursu skierowany jest do skrzypków, altowiolistów, wiolonczelistów oraz pianistów. Nowością w tym roku jest stworzenie klasy klarnetu. W kursie mogą wziąć udział muzycy w wieku od 12 do 18 lat. MMB rokrocznie gromadzi imponującą grupę około 30 znakomitych wykładowców, artystów z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Chin oraz Polski. W ciągu 17 lat MMB stało się pozycją, którą w swoim życiorysie z dumą wymieniają uczestnicy poprzednich edycji, w tym również młode gwiazdy światowych scen muzycznych, m. in. Yuja Wang czy Agata Szymczewska.

Tegoroczne warsztatyodbędą się w dniach 3 lipca-2 sierpnia 2014 roku w Calgary (Kanada). Uczestnicy mają gwarantowane stypendium całkowicie pokrywające koszt udziału w kursie. Wystarczy pomyślnie przejść przesłuchania, które odbędą się w dniach 19-21 lutego 2014 rokuw Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 przy ulicy Miodowej w Warszawie.

Więcej informacji na plakatach w szkołach muzycznych I i II stopnia, na facebooku: Morningside Music Bridge at Mount Royal University oraz na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 22 42 10 588. Wymagania repertuarowe przesłuchań na www.mtroyal.ca/musicbridge.

Wyniki I etapu 55. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Tadeusz BairdDnia 27 stycznia 2014 roku został rozstrzygnięty I etap55. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Krzysztof Knittel (przewodniczący), Marek Chołoniewski (sekretarz), Klaudiusz Baran i Paweł Mykietyn wybrało do II etapu następujące utwory:

  • Przestrzenie akustyczne, godło XII
  • Gangkhar II, godło petrucci 123
  • Pas da deux, godło Kubeczek
  • root of graphene, godło consensus
  • The Locomotive – the adventure between Tuwim’s words, godło iamx5

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 9 czerwca 2014 rokuo godz. 18.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie.

Zakończenie Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej

Witold Lutosławski dyryguje w Filharmonii Narodowej (Warszawska Jesień 1975)Koncertami 24 i 25 stycznia 2014 rokuFilharmonia Narodowa zakończyła obchody RokuWitolda Lutosławskiego. Koncert sobotni przypadał dokładnie w 101. rocznicę urodzin wielkiego kompozytora.

Finałowe koncerty poprowadził dyrektor artystyczny Filharmonii, maestro Jacek Kaspszyk. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii Narodowej wykonała IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Wariacje na temat Haydnai III Symfonię F-durJohannesa Brahmsa oraz Koncert na trąbkę i orkiestrę Josepha Haydna. Solistą wieczoru był wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki, który dzięki swojej niezwykłej wirtuozerii jest uznawany za jednego z najlepszych solistów swojej generacji.

Rok Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej rozpoczął się w dniu 100. rocznicy urodzin kompozytora – 25 stycznia 2013 uroczystym koncertem z udziałem światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. W ciągu całego roku Filharmonia poświęciła Witoldowi Lutosławskiemu – jego muzyce i jego muzycznym fascynacjom – niemal 30 koncertów, przedstawiając około 40 dzieł Lutosławskiego (całą jego twórczość symfoniczną i znaczącą część kameralnej). Obok Anne-Sophie Mutter na koncertach tych wystąpili tak znakomici artyści, jak m.in. Gidon Kremer, Krzysztof Penderecki, Ian Bostrigde, Tugan Sokhiev, Vladimir Ashkenazy, Katia i Marielle Labèque, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. W marcu 2013 Filharmonia gościła jedną najlepszych orkiestr świata – Philharmonia Orchestra z Londynu, prowadzoną przez Esa-Pekkę Salonena, a repertuar jej koncertu prawie w całości wypełniły dzieła Lutosławskiego. We wrześniu zaś – w ramach "Warszawskiej Jesieni" wraz z Jackiem Kaspszykiem wystąpił fenomenalny Krystian Zimerman.

Grammy dla Włodka Pawlika i filharmoników kaliskich!

Włodek Pawlik odbiera statuetkę GrammyW nocy z niedzieli na poniedziałek, 26 stycznia 2014 roku w Los Angeles po raz 56. wręczono najbardziej prestiżowe nagrody muzyczne na świecie - Grammy. Jedną z nich zdobył polski pianistaWłodek Pawlik (na zdjęciu) i filharmonicy kaliscy.

Członkowie Narodowej Akademii Sztuki i Techniki Rejestracji docenili album Night in Calisia, który zdobył statuetkę wkategorii „Best Large Jazz Ensemble Album”. Płyta nagrana została przez amerykańskiego trębacza Randy’ego Breckera, Trio Włodka Pawlika i Filharmonię Kaliską pod dyrekcją Adama Klocka. Album powstał w związku z przypadającymi w 2010 roku obchodami 1850-lecia Kalisza, a materiał został zamówiony u Włodka Pawlika przez Dyrektora Filharmonii Kaliskiej, Adama Klocka. Skomponowana przez artystę suita z założenia miała wiązać się z historią miasta i jednocześnie być dużym wydarzeniem muzycznym, które wypromuje miasto i orkiestrę. Tytuł płyty Night in Calisiapochodzi od pierwszego z utworów, z których składa się suita. Album, nagrany w studiach Polskiego Radia, ukazał się nakładem Summit Records.

Festiwal La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki 2014

La Folle Journee 2014W dniach 24 stycznia – 2 lutego 2014 roku we Francji odbędzie się 20. edycja największego na świecie festiwalu popularyzującego muzykę klasyczną - La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki. Kolejne odsłony tego międzynarodowego wydarzenia zaplanowano w marcu w Hiszpanii, na przełomie kwietnia i maja w Japonii, a we wrześniu w Polsce. Stałym elementem Szalonych Dni Muzyki są koncertySinfonii Varsovii, która uczestniczy w festiwalu począwszy od jego pierwszej edycji (1995).

20. edycja festiwalu La Folle Journée w Nantes odbywa się pod hasłem: Des canyons aux étoiles– to tytuł dzieła symfonicznego Oliviera Messiaena, które powstało dla uczczenia dwusetnej rocznicy uchwalenia Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych. Program festiwalu przedstawi szeroką panoramę muzyki amerykańskiej od 1860 roku do dnia dzisiejszego. Znajdą się w nim utwory zarówno czołowych kompozytorów amerykańskich (m.in. Gershwina, Coplanda, Bernsteina, jak i emigrantów, którzy osiedlili się w USA (m.in. Rachmaninowa, Korngolda, Schönberga). Nie zabraknie też dzieł skomponowanych na zamówienie amerykańskich organizacji (fundacji, orkiestr). Szczególne miejsce w programie poświęcone będzie muzyce filmowej, m.in. kompozycjom Williamsa (Gwiezdne Wojny), czy Manciniego (Różowa Pantera). Dla wzbogacenia tych obszarów programowych, dużo miejsca poświęconego zostanie amerykańskiej muzyce popularnej, włącznie z jazzem, bluesem i repertuarem musicalowym (m.in. z Porgy and Bess, My Fair Ladyi West Side Story).

Festiwal La Folle Journée 2014rozpocznie się w miastach regionu Kraj Loary (24-26 stycznia). Sinfonia Varsoviawystąpi z francuskimi artystami - pianistą Davidem Kadouchem i dyrygentem Jean-Jacques Kantorowem, w pięciu miastach regionu: Saint-Nazaire, Challans, Cholet, Saumur i Laval. W programie koncertów znajdą się: Adagiona smyczki Barbera, Błękitna rapsodiaGershwina i Rapsodia na temat Paganiniego op.43Rachmaninowa. Kilka dni później Szalone Dni Muzyki zawitają do miasta Nantes (29 stycznia – 1 lutego). Podczas kilkunastu koncertów jubileuszowej edycji festiwalu, Sinfonia Varsovia będzie towarzyszyć takim solistom, jak: Claire Désert, Florent Boffard, Makoto Ozone (fortepian), Nicola Benedetti (skrzypce), czy Romain Guyot (klarnet). Orkiestrę poprowadzą Jean-Jacques Kantorow i Robert Trevino. Program będzie bardzo urozmaicony – pośród kilkudziesięciu pozycji znajdą się m.in. suity: Billy the KidCoplanda i Grand CanyonGrofé, Koncerty fortepianowe: Martinů (IV H. 358 Incantation) i Schoenberga (op. 42), Koncert skrzypcowy D-dur op.35 Korngolda, Amerykanin w ParyżuGershwina, a także muzyka filmowa Williamsa z Listy Schindlerai Gwiezdnych Wojen. Sinfonia Varsovia wystąpi też razem z kalifornijskim Big Phat Band Gordona Goodwina – wspólnie wykonają muzykę Manciniego z filmów Różowa Panderai Peter Gunnoraz Koncert klarnetowyShawa z solistą Romain Guyot. Wybrane koncerty Sinfonii Varsovii będą transmitowanych przez francuską telewizję ARTE. W tym roku, dzięki Orkiestrze Sinfonia Varsovia, na festiwalu La Folle Journée we Francji wystąpi z 14 koncertami Big Band Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, prowadzony przez kotlistę Sinfonii Varsovii - Piotra Kostrzewę.

Więcej o Festiwalu – na stronie: www.follejournee.fr

Wydawnictwo „Lutosławski / świat” na zwieńczenie Roku Lutosławskiego

„Lutosławski / świat”NakłademNarodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) ukazało się sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, prezentujące dorobek kompozytora w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, przygotowane specjalnie na zakończenie obchodów RokuWitolda Lutosławskiego.

Wyjątkowy, sześciopłytowy box (5 CD + 1 DVD) „Lutosławski / świat” ukazuje dorobek artystyczny kompozytora w nowy inspirujący sposób, w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, oraz prezentuje także mniej znaną twórczość artysty. Przywołanie nielicznych dzieł socrealistycznych, muzyki do filmów czy popularnych piosenek może skłonić do refleksji o niełatwych wyborach, przed którymi stawał wybitny twórca w trudnych czasach wojny czy panowania innego systemu politycznego.

Historia, nowoczesność, znaczenia, codzienność, symfonika, film to hasła tematyczne, wokół których na każdej z sześciu płyt prezentowane są poszczególne utwory - bardziej i mniej znane karty twórczości Lutosławskiego. Wyborowi utworów towarzyszą teksty polskich muzykologów młodego pokolenia: Daniela Cichego, Jana Topolskiego, Sławomira Wieczorka, Grzegorza Piotrowskiego, pomocne w zrozumieniu dorobku artystycznego kompozytora z perspektywy współczesnego słuchacza. Materiały audialne zostały zarejestrowane w latach 1951-2013 i pochodzą z archiwum Polskiego Radia, zaś materiały wideo z archiwum Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Zdecydowana większość nagrań ukazuje się na CD po raz pierwszy, a dobrane zostały tak, by uzupełniać dostępną na rynku ofertę płytową.

Wydawnictwo dostępne jest w sprzedaży przedpremierowo od 24 stycznia 2014 rokuw sklepie internetowym NInA na www.nina.gov.pl, a od marca w wybranych salonach muzycznych.

Prawykonanie "Betlehem” Wojciecha Błażejczyka w Szczecinie

BetlehemDnia 25 stycznia 2014 roku o godz. 21 w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie odbędzie się prawykonanie utworu BetlehemWojciecha Błażejczyka - dzieła zestawiającego ludowe teksty kolęd i pastorałek z etniczną muzyką bliskiego wschodu oraz wizualizacjami. Wstęp wolny.

Betlehemzostało specjalnie zamówione w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor - rezydent". Wykona je Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie - pierwszy w historii programu zespół chóralny wybrany do rezydencji kompozytorskiej. Szczeciński zespół, oprócz Betlehem, zamówił u Wojciecha Błażejczyka jeszcze dwie kompozycje - The Trailna chór mieszany i orkiestrę symfoniczną oraz Terrana chór mieszany.

Betlehemna chór mieszany, organy, duduk, instrumenty perkusyjne i elektronikę to próba współczesnej interpretacji misterium kolędowego. Utwór oparty jest w całości na tekstach polskich kolęd, zarówno tych znanych, jak i śpiewanych rzadko, a także staropolskich (m.in. najstarszej znanej polskiej kolędy Zdrów bądź Królu Anjelski). Teksty te, odczytane i ułożone na nowo, stały się podstawą do skomponowania całkowicie nowej muzyki, tylko czasami nawiązującej do oryginalnych melodii. Opowiadają one dramatyczną historię człowieka zagubionego, człowieka który oddalił się od Boga. Pośród nocy słyszy on głos wzywający do opamiętania, po czym staje się świadkiem przedziwnych, zatrważających zjawisk. W warstwie elektronicznej utwór wykorzystuje transformacje dźwięku chóru na żywo przy pomocy przygotowanego przez Wojciecha Błażejczyka oprogramowania. Transformacje polegają przede wszystkim na wielokanałowej specjalizacji dźwięku. We współpracy z Klubem 13 Muz przygotowano oprawę wizualną koncertu.

Wykonawcy koncertu: Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Katarzyna Borecka (organy), Oliwier Andruszczenko (duduk, klarnet basowy, flażolety), Patrycja Napierała (daf, bendir, tar, riq, kalimba i inne instrumenty perkusyjne), Wojciech Błażejczyk (elektronika), Adam Kuliś (baryton), Dominika Prątnicka (sopran) i Szymon Wyrzykowski (dyrygent). Wizualizacje: Kasia Pawłowska "Pani Pawlosky" i Bartek Wójcicki "PUH", produkcja: 13 Muz, Rafał Roguszka, Piotr Miazga.

Kopciuszek - premiera baletowa w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Kopciuszek w Teatrze Wielkim w PoznaniuPremiera jednego z najpiękniejszych dzieł baletowych - KopciuszkaSergiusza Prokofiewa, odbędzie się 15 lutego 2014 roku o godz. 18:00 w poznańskimTeatrze Wielkim. Choreografię do spektaklu stworzył Paul Chalmer, a orkiestrę poprowadziTadeusz Kozłowski. Wystąpią soliści, zespół baletowy i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Kopciuszekdo muzyki Siergieja Prokofiewa jest jednym z najpiękniejszych dzieł baletowych. Muzyczno-taneczna wizja bajki Charlesa Perraulta nawiązuje fabułą do powszechnie znanej opowieści o tytułowej sierocie, złej Macosze i jej złośliwych córkach, dobrej Wróżce, Księciu i Królu. Balet poruszający takie wartości jak skromność i pycha, szlachetność i prostactwo, nagroda i kara, od ponad sześćdziesięciu lat należy do stałego repertuaru baletowego najważniejszych scen świata. Urzeka w nim nie tylko bajkowa atmosfera i czytelne przesłanie moralne, ale przede wszystkim wspaniała muzyka, współtworząca urokliwy, baśniowy klimat. Zawarta w Kopciuszkumelodyjność, bogactwo stylistycznych nawiązań do tańców i rosyjskiej muzyki ludowej zawsze pozostawia na widzach niezatarte wspomnienie.

W poznańskim Teatrze Wielkim Kopciuszekpo raz ostatni był wystawiany w 1984 roku. Autorem najnowszej realizacji jest Paul Chalmer– wybitny tancerz i choreograf. Był solistą Stuttgart Ballet, tańczył najważniejsze role w repertuarze klasycznym i współczesnym u czołowych choreografów. Jako choreograf zadebiutował w 1996 roku i zrealizował od tego czasu wiele klasycznych i autorskich spektakli baletowych, m. in. Dziadka do orzechów, Śpiącą królewnę, Jezioro łabędzie, Giselleczy Romeo i Julię. Kopciuszekw Teatrze Wielkim w Poznaniu jest jego pierwszą polską produkcją. Orkiestrę poznańskiej opery poprowadzi Tadeusz Kozłowski– jeden z najznakomitszych dyrygentów operowych w Polsce. Laureat Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, występował w niemal wszystkich krajach Europy. Dyrygował spektaklem Kopciuszekw Teatrze Wielkim-Operze Narodowej (premiera 2010).

Następne spektakle: 16, 20, 21 lutego, 23 kwietnia i 1 czerwca 2014.

Jak muzykują Polacy? Trwa ogólnopolskie pionierskie badanie muzykowania w Polsce

Lutoschool 2013Pociąga nas natchniony artyzm i niezwykłe przeżycia artystyczne, spływające z estrad koncertowych? Czy może wolimy sami grać, śpiewać, tańczyć, jednoczyć się we wspólnym muzykowaniu? Wolimy słuchać ex cathedra? Czy chcemy słuchać siebie nawzajem? Preferujemy indywidualne przeżycie w kontakcie ja-artysta, czy raczej chcemy, by integrowały nas tworzone razem brzmienia, choćby niedoskonałe? Stawiamy na indywidualne umiejętności czy na kapitał społeczny? Muzykowanie w Polsce: jedno badanie i wiele pytań ważnych dla współczesnej kultury. Jak muzykują Polacy? I czy w ogóle?

Fundacja Muzyka jest dla wszystkich wraz z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Partnerami i Współorganizatorami zaprasza do pionierskiego ogólnopolskiego badania Muzykowanie w Polsce, realizowanego na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Istotą i głównym celem badania jest poznanie podstawowych form aktywności muzycznych Polaków. W szczególności badaniu poddane są: praktyka gry na instrumentach muzycznych oraz śpiewanie. Uzyskane wyniki umożliwią ocenę umuzykalnienia polskiego społeczeństwa w wybranych aspektach oraz diagnozę, która może stać się podstawą budowania właściwej strategii reformowania edukacji kulturalnej i artystycznej w dziedzinie muzyki, tworzenia warunków dla “nieprofesjonalnej” aktywności muzycznej i rozwoju uczestnictwa w kulturze muzycznej.

Inauguracja "Łańcucha" XI

Łańcuch XITowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca zapraszają na koncert inaugurującyFestiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” XI, który odbędzie się 26 stycznia 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie.

Podczas wieczoru tegoroczny laureat Paszportu „Polityki”, znakomity młody zespół Apollon Musagète Quartett wykona program, którego osią jest Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego z roku 1965. Oprócz arcydzieła Lutosławskiego zabrzmią trzy utwory inspirowane nim oraz dedykowane Mistrzowi: II Kwartet smyczkowyCharlesa Bodmana Rae’a, trio Krajobraz wspomnieńna skrzypce, wiolonczelę i fortepian Zbigniewa Bargielskiego oraz wspólna kompozycja członków Apollon Musagète Quartett: Multitude – Hommage à Witold Lutosławski– utwór, który wciela na nowo, a zarazem twórczo myśl zawartą w Kwartecie smyczkowym Lutosławskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.lutoslawski.org.pl

Koncert w Łodzi w 101. urodziny Witolda Lutosławskiego

Moje pokolenie nie mogło przeżyć młodych lat bez ulegania wpływom dwóch gigantów: Strawińskiego i Bartóka. To było też moim losem – przyznawał Witold Lutosławski. W sobotę, 25 stycznia 2014 rokuFilharmonia Łódzka uczci 101. rocznicę jego urodzinwykonaniem suity z baletu Pietruszka, którą Igor Strawiński napisał dla zespołu Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa. Zabrzmi też I Symfoniaautorstwa polskiego mistrza oraz Trzy poematy Henri Michaux, które znalazły się na płycie Witold Lutosławski – Utwory na głos i orkiestrę, zrealizowanej przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Łódzkiej oraz firmę fonograficzną DUX. W sobotę zespoły filharmonii poprowadzą ich szefowie – Daniel Raiskin i Dawid Ber. Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00.

Inauguracja obchodów 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika w Polskim Radiu

Andrzej Panufnik Program 2 Polskiego RadiaorazPolska Orkiestra Radiowa zapraszają 19 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 doStudia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert, którym POR zainauguruje obchody setnej rocznicy urodzinAndrzeja Panufnika – kompozytora, tworzącego poza granicami kraju od 1954 roku, którego twórczość była zakazana w Polsce przez wiele lat.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Marka Pijarowskiego i z udziałem młodego wiolonczelisty Dominika Płocińskiegobędzie można wysłuchać:Uwertury bohaterskiejAndrzeja Panufnika, a także Koncertu wiolonczelowego e-moll op. 85Edwarda Elgara oraz IX Symfonii e-moll op.95 „Z nowego Świata”Antonina Dwořáka.

Ten szczególny koncert otworzy Uwertura bohaterskaAndrzeja Panufnika, której pomysł zrodził się podczas bohaterskiej obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku. Kompozytor napisał o ówczesnych planach muzycznych: „Od razu na myśl przyszła mi melodia Warszawianki, pieśni, która doskonale pasowała do pełnego desperacji, ale i optymizmu klimatu tamtych dni. Nie chciałem jednak cytować samej melodii lub jej elementów w mojej Uwerturze– chciałem tylko, aby jej duch kierował moim natchnieniem. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję, zgodnie z postanowieniami paktu Stalina z Hitlerem. Straciłem mój optymizm w możliwość obrony przed hitlerowcami i jednocześnie porzuciłem pomysł skomponowania utworu mającego zwycięskie zakończenie.” Temat utworu powrócił do kompozytora kilka lat po wojnie, kiedy wyzwolona spod okupacji niemieckiej Polska pogrążała się coraz głębiej w zależność od Związku Radzieckiego. Kilkuminutowa Uwertura bohaterskazostała nagrodzona na Krajowym Konkursie Przedolimpijskim, zorganizowanym w związku z letnią olimpiadą w Helsinkach w 1952 roku. Tam też, pod koniec lipca tego roku, kompozytor poprowadził wykonanie utworu. Prawykonanie dzieła miało jednak miejsce wcześniej, 16 maja 1952 roku w Warszawie – Uwerturę bohaterskązaprezentowała Orkiestra Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego.

Paszporty 2013 rozdane

Apollon Musagète Quartet We wtorek, 14 stycznia 2014 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie zostały wręczone Paszporty "Polityki" za rok 2013.

W kategorii muzyki poważnejnagrodę otrzymał Apollon Musagète Quartett (na zdjęciu) - "za konsekwentne i skuteczne budowanie silnej pozycji w życiu muzycznym Europy, zawsze z uwzględnieniem w repertuarze muzyki polskiej, oraz za wybitną płytę Multitude."

W kategorii muzyki popularnejPaszport odebrał Marcin Masecki - "za sprawne i konsekwentne poruszanie się własną ścieżką między gatunkami, za zacieranie podziałów pomiędzy sceną filharmoniczną a klubową, za zmierzenie się z naszą tradycyjną formą na płycie Polonezy w sposób jak zawsze lekki i przewrotny."

Specjalne wyróżnienie Kreatora Kulturyotrzymał Tomasz Stańko- "za wyjątkowy styl tworzenia, pracy i współdziałania w sztuce, umiejętność godzenia tradycji i awangardy. Za poszerzanie granic jazzu i zarazem poszerzanie jego publiczności. Za promowanie polskich muzyków za granicą".

Tygodnik "Polityka" przyznaje swoje nagrody od 1993 roku. W 2002 roku do sześciu podstawowych kategorii dodano jeszcze nagrodę specjalną - Kreator Kultury - za szczególne osiągnięcia w krzewieniu kultury. Zdobyli ją dotychczas m.in.: Roman Gutek, Paweł Dunin-Wąsowicz, Maria Janion, Andrzej Wajda, Krystian Lupa, Paweł Althamer oraz Elżbieta i Krzysztof Pendereccy. W tym roku zrezygnowano z wprowadzonego rok temu SMS-owego głosowania publiczności. Z trzech nominacji w każdej kategorii, wyłonionych przez krytyków z różnych mediów, laureatów wybrali dziennikarze "Polityki".

Więcej informacji - na stronie: www.polityka.pl/paszportypolityki

Jubileuszowy Festiwal Kolęd i Pastorałek w Będzinie

XX edycja Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika16 stycznia 2014 roku w Będzinie rozpocznie się największy kolędowy przegląd w Polsce - XX edycjaMiędzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika. W tym roku formuła Festiwalu obejmuje także naukowe sympozjum Kolędy i pastorałki w kulturze polskiej, organizowane wspólnie z Akademią Muzyczną w Katowicach.

Od 16 do 18 stycznia 2014 roku (czwartek i piątek od 9 do 20.30, w sobotę od 9 do 17) w Państwowej Szkole Muzycznej przy ul. Sportowej w Będzinie odbywać się będą przesłuchania132 najlepszych wykonawców, wyłonionych spośród 1750 zgłoszonych do eliminacji, jakie w grudniu prowadzone były w całej Polsce, a także na Ukrainie i Białorusi. Taka liczba zespołów oznacza, że kolędy na eliminacjach śpiewało po raz kolejny blisko 20 tysięcy osób! Przez 3 festiwalowe dni będzie można usłyszeć aż 340 kolęd – zarówno tych tradycyjnych polskich, jak i zagranicznych oraz współczesnych pieśni o Bożym Narodzeniu. Wystąpi 49 solistek i solistów, 7 duetów, 39 zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, 20 chórów, 11 zespołów folklorystycznych oraz po 3 schole i tria w różnych kategoriach wiekowych. Laureatów tegorocznej edycji wybierze jury pod przewodnictwem dr Michała Sławeckiego (UKSW i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), wspieranego przez prof. Martę Kierską-Witczak (Akademia Muzyczna we Wrocławiu) oraz kapłana diecezji, ks. dr Pawła Sobierajskiego (wykładowcę Akademii Muzycznej w Katowicach).

Zadziwiająca Hiszpania Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Zadziwiająca Hiszpania Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus po raz pierwszy z udziałem solisty-wirtuoza gitary Waldemara Gromolaka zaprasza do muzycznej podróży przez pełnej tajemniczej urody świat Hiszpanii – w sobotę, 18 stycznia 2014 roku o godz. 19.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie.

Temperament, emocjonalność flamenco, barwny strój torreadora, niezwykła architektura Gaudiego, zabytki Sevilli… Hiszpania to kraj, który działa na wyobraźnie; to słowo magiczne, które budzi natychmiast barwne skojarzenia. Granice geograficzne zdają się nie dość pojemne, by objąć pełnię kontrastów, różnic kulturowych, obyczajowych, językowych ale także ekonomicznych dzielących poszczególne prowincje. Swoisty europejski „melting pot”, w którym od wieków stapiały się pierwiastki kultur i religii: łacińskiej, arabskiej i żydowskiej - chrześcijaństwa, islamu i judaizmu - stanowi zarazem esencję hiszpańskiego idiomu muzyki. W muzyce Francuzów (Bizeta i Chabriera) oraz Rosjan (Rimski-Korsakow, ale przecież także Glinka i Czajkowski) pobrzmiewa jakże silna nuta fascynacji. U ociemniałego Joaquina Rodrigo ożywa duma z historycznego dziedzictwa, jakie symbolizuje pełna dostojeństwa rezydencja królów w Aranjuez. Ravel nie po raz pierwszy odwołuje się do swych baskijskich i hiszpańskich korzeni - bez nostalgii lecz raczej z doskonałym instynktem odnajdywania folklorystycznych inspiracji.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Suita nr 1, 2 z opery CarmenGeorgesa Bizeta (opr. T. Wojciechowski), EspañaEmmanuela Charbiera, Concierto de Aranjuez Joaquína Rodrigo, Capriccio espagnol op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i Rapsodia hiszpańskaMaurice’a Ravela. Orkiestrę poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w Kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia (Modzelewskiego 59, Warszawa)

Łańcuch XI - oficjalne zakończenie obchodów Roku Lutosławskiego 2013

Łańcuch XIOd 26 stycznia do 9 lutego 2014 roku w Warszawie odbędzie się 11. edycjaFestiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch", stanowiąca zarazem oficjalne zakończenie obchodów Roku Lutosławskiego 2013.

W programach koncertów festiwalowych obok dzieł Witolda Lutosławskiego zabrzmią m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Andrzeja Panufnika, a także zwycięzcy Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego - Toru Takemitsu.

Do występu podczas jedenastej edycji „Łańcucha” zaproszone zostały m.in. polskie zespoły orkiestrowe: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Katowic, Polska Orkiestra Radiowa i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, a dyrygować nimi będą Alexander Liebreich, Renato Rivolta i Marek Moś.

Festiwalowi towarzyszą adresowany do najmłodszych słuchaczy Mini Festiwal „Łańcuszek” oraz kursy mistrzowskiew Radziejowicach, a także prezentacja dwóch projektów zrealizowanych w ramach programu Ministra "Lutosławski 2013 - Promesa": Ogniwa - wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego (organizacja: Opera na Zamku w Szczecinie) i Bajka dla dzieci Pan Lutosławski (organizacja: Fundacja Zygmunta Noskowskiego).

Festiwal organizowany jest przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: program Festiwalu

Filharmonia Krakowska pamięci Wojciecha Kilara

Wojciech KilarRok 2014 rozpoczęliśmy ze świadomością niepowetowanej straty, jaką jest śmierćWojciecha Kilara, wielkiego Artysty i wyjątkowego Człowieka.Zespoły Filharmonii Krakowskiej wielokrotnie miały zaszczyt nagrywania i wykonywania jego utworów – ostatni raz w obecności Mistrza wykonano jego Exodus, inaugurując tym samym 68. sezon artystyczny Filharmonii Krakowskiej i honorując 80. urodziny Kompozytora.

Chcąc złożyć hołd Wojciechowi Kilarowi, Filharmonia Krakowska dedykuje jego pamięci koncerty oratoryjne 10 i 11 stycznia 2014 roku – pod batutą MaestroAntoniego Wita.W programie obok II Koncertu skrzypcowego d-moll op. 22Henryka Wieniawskiego i Stabat MaterKarola Szymanowskiego, znalazł się także Kościelec 1909Wojciecha Kilara - dzieło napisane przez niego w 100. rocznicę urodzin wybitnego polskiego symfonika i taternika, tragicznie zmarłego w Tatrach – Mieczysława Karłowicza, którego poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12otworzy oba koncerty.

Kościelec, jak napisał Wojciech Kilar w książce programowej Warszawskiej Jesieni w 1977 roku, „jest opowieścią o tym, co zdarzyło się ósmego lutego 1909 roku pod Małym Kościelcem. Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, 'pieśnią o miłości i śmierci'. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe."

Wraz z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Krakowskiej, prowadzonymi przez Antoniego Wita, wystąpią znakomici soliści: Aleksandra Kuls (skrzypce), Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Krzysztof Penderecki i Sinfonia Varsovia w Lusławicach

Krzysztof Penderecki Sinfonia Varsovia pod batutąKrzysztofa Pendereckiego wystąpi 10 stycznia 2014 roku wEuropejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Będzie to pierwszy koncert w ramach obchodów 30-lecia Orkiestry Sinfonia Varsovia.

W 2014 roku Sinfonia Varsovia obchodzi 30-lecie istnienia. W piątek o godz. 19:00 orkiestra prowadzona przez swojego Dyrektora Artystycznego – Krzysztofa Pendereckiego (na zdjęciu), zagra pierwszy koncert w ramach obchodów jubileuszu. Koncert odbędzie się w otwartym kilka miesięcy temu Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach.

Program pierwszej części koncertu będzie w całości poświęcony kompozycjom Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią: Sinfonietta per archi- utwór z 1992 roku, a następnie skomponowany w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku Koncert altówkowyw wersji na wiolonczelę. Partię solową koncertu wykona Marcel Markowski- artysta młodego pokolenia, zdobywca wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, pełniący funkcję lidera wiolonczel Sinfonii Varsovii. W drugiej części piątkowego wieczoru zabrzmi VII Symfonia d-moll op. 70 Antonína Dvořáka, napisana w 1885 roku dla Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Organizator - Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego - zaprasza do odbioru bezpłatnych kart wstępu na to wydarzenie od środy (8 stycznia 2014) w trzech punktach dystrybucji: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, INFOKrakow przy ul. św. Jana 2 w Krakowie oraz Tarnowskie Centrum informacji, Rynek 7 w Tarnowie.

Klasyka wyzwolona: Panufnik 100

Andrzej PanufnikKoncertem w piątek, 10 stycznia 2014 rokuFilharmonia w Szczecinie rozpocznie obchody setnej rocznicy urodzinAndrzeja Panufnika. Z tej okazji zabrzmi jego Suita staropolska oraz dzieło córki kompozytora – Roxanny Panufnik. Wykonania te będą stanowić swego rodzaju pomost pomiędzy teraźniejszością a przeszłością. Roxanna Panufnik zaplanowała na ten rok szereg koncertów, nagrań i wydarzeń, podczas których wykonywane będą dzieła jej Ojca oraz jej własne.

Andrzej Panufnik urodził się w Warszawie i tam też spędził okres wojny i okupacji. Jako pianista brał wtedy udział w koncertach, legalnych i nielegalnych. Grywał również w duecie z Witoldem Lutosławskim. W okresie powojennym zdobył wiele nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą. Władze PRL wydały zakaz wykonywania jego utworów oraz wymieniania jego nazwiska we wszelkich publikacjach. Panufnik wyemigrował do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował karierę. W twórczości kompozytora odnaleźć można wiele polskich inspiracji. Córka Andrzeja Panufnika, urodzona w Londynie brytyjska kompozytorka Roxanna Panufnikswoje pierwsze własne utwory zaczęła komponować w wieku trzech lat. Studiowała kompozycję oraz grę na harfie w londyńskiej Royal Academy of Music. W wieku 16 lat napisała Requiem, które wykonano w Chichester Cathedral. Roxanna Panufnik uznawana jest za jedną z popularniejszych współczesnych brytyjskich kompozytorek.

Szczeciński koncert otworzy temat z filmu PianistaRomana Polańskiego, który napisał Wojciech Kilar. Piątkowe wykonanie będzie hołdem złożonym wybitnemu kompozytorowi, zmarłemu 29 grudnia 2013 roku. W programie znajdzie się także 20 kolęd polskich, opracowanych przez Witolda Lutosławskiego w 1946 roku. Kompozytor wykorzystał słowa i melodie z czterech XIX-wiecznych śpiewników. Wśród kolęd znajdują się powszechnie znane i popularne Bóg się rodzi, Jezus malusieńkiczy Gdy śliczna Panna. Partie solowe wykona uznana sopranistka Kamila Kułakowska, laureatka wielu międzynarodowych konkursów i zdobywczyni nagród specjalnych, m.in. Programu II Polskiego Radia. Usłyszymy również wspomnianą Suitę staropolskąAndrzeja Panufnika i Angels Sing! - opracowania kolęd autorstwa Roxanny Panufnik. Na scenie oprócz Orkiestry Symfonicznej wystąpi Chór Uniwersytetu Szczecińskiego. Orkiestrę poprowadzi Piotr Sułkowski - dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.

Rafał Blechacz laureatem Gilmore Artist Award

Rafał Blechacz Rafał Blechacz otrzymał prestiżową Gilmore Artists Award na rok 2014. Oficjalnie nazwisko laureata nagrody ogłoszono 8 stycznia 2014 roku podczas koncertu artysty w stacji radiowej WQXR w Nowym Jorku.

Gilmore Artist Award to prestiżowa nagroda dla młodych muzycznych geniuszy przyznawana co cztery lata. Blechacz jest już drugim polskim artystą po Piotrze Anderszewskim, który ją zdobył. Pianista został wybrany spośród ponad stu innych artystów z całego świata, tym samym znalazł się w wyjatkowym gronie siedmiorga nagrodzonych dotychczas twórców.

Rafał Blechacz otrzyma nagrodę w wysokości 300 tys. dolarów, z czego 250 tys. ma zostać przeznaczona na wsparcie jego dalszej kariery. Wraz z Gilmore Artists Award pianista został zaproszony do występów podczas tegorocznej edycji Gilmore International Festival w Kalamazoo (24 kwietnia - 10 maja 2014 roku) wraz z poprzednimi laureatami - Kirillem Gersteinem, Ingrid Fliter i Piotrem Anderszewskim.

Wojciech Kilar - wolny od zawsze - dodatek specjalny "Tygodnika Powszechnego"

Tygodnik Powszechny  nr 2/2014 z dodatkiem poświęconym Wojciechowi KilarowiDo numeru 2/2014 „Tygodnika Powszechnego” dołączony został specjalny dodatek poświęcony zmarłemu niedawno wybitnemu kompozytorowiWojciechowi Kilarowi, zatytułowany Wojciech Kilar – wolny od zawsze.

Przeczytać w nim można między innymi wywiad z Wojciechem Kilarem, przeprowadzony w 2007 roku przez Piotra Mucharskiego, teksty Iwony Sowińskiej i Jolanty Szulakowskiej dotyczące twórczości artysty, wspomnieniao artyście: Krzysztofa Pendereckiego, Daniela Cichego, Andrzeja Kosowskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Mieczysława Tomaszewskiego. W dodatku znalazły się także niepublikowane dotąd zdjęciaWojciecha Kilara autorstwa Bartka Barczyka.

"Tygodnik Powszechny" 2/2014 dostępny w sprzedaży od 7 stycznia 2014 roku.