POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

archiwum

Filtr

Majowe śpiewanki w Dniu Flagi Narodowej

Majowe śpiewankiW Dniu Flagi Narodowej, 2 maja 2014 rokuOrkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii zabierze nas w niezwykłą, muzyczną podróż. Będzie to koncert o Polsce, którego dźwięki przywołają znane obrazy: góralskie tańce, szlachecką swadę, patriotyczną walkę o niepodległość. Wspólnie wykonamy Marsz, marsz Polonia, My, Pierwsza Brygada i Przybyli ułani pod okienko. Koncert poprzedzi rodzinna zabawa z historią w tle na Jasnych Błoniach.

Rzadko mamy okazję śpiewać te popularne utwory - być może nawet nie wszystkie je znamy. Tym bardziej warto w świąteczny, piątkowy wieczór wybrać się z rodziną do Filharmonii w Szczecinie, by wspólnie z dziećmi i rodzicami, z akompaniamentem orkiestry symfonicznej, zaśpiewać na narodową nutę.

Bogata historia Polski od lat inspiruje artystów do tworzenia dzieł wyjątkowych. Bogata kultura ludowa dostarcza im gotowych tematów. Nie bez przyczyny 2 maja, w Dniu Flagi Narodowej, w szczecińskiej Filharmonii zabrzmią utwory, które najbardziej przywodzą na myśl krajobrazy Polski. Poczynając od kultury polskich górali, będziemy mieli okazję wysłuchać najsłynniejszych cytatów muzycznych z opery Stanisława Moniuszki Halka. Zabrzmi także niezwykle ekspansywny taniec góralski ze słynnego baletu Karola Szymanowskiego Harnasie. Utwory, które bezpośrednio odnoszą się do historii Polski, komponowali nie tylko polscy mistrzowie. Angielski kompozytor Edvard Elgar zadedykował swoją uwerturę Poloniawybitnemu pianiście, a nade wszystko mężowi stanu – Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Zapewne dlatego w kompozycji Elgara usłyszeć można zarówno cytaty z kompozycji samego Paderewskiego, jak również odniesienia do muzyki Chopina. Bardzo dosłownie brzmi pięknie zinstrumentowana polska pieśń Warszawianka. Koncert zwieńczy niezwykle popularna suita Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz– z całym swoim dostojeństwem, radością i echami szlacheckiej zwady.

Hokus Pokus Operokus Pstryk!

Profesor WiolinekWOperze Krakowskiej rusza cykl spektakli edukacyjno-muzycznych pt. „Profesor Wiolinek”. Adresowany jest on do dzieci w wieku od 4 do 9 lat, a pierwsze dwa odcinki będzie można obejrzeć w maju: 4 i 5 maja 2014 roku – odcinek 1 pt. Profesor Wiolinek i skrzyneczka z drewna, a 18 i 19 maja 2014 roku – odcinek 2 pt. Profesor Wiolinek i zaginiony skarb. Na kolejne części przygód Profesora Opera będzie zapraszać najmłodszych widzów aż do grudnia.

Głównym bohaterem spektakli jest zwariowany Profesor Wiolinek, który na prośbę Dyrektora Opery pojawia się w krakowskim teatrze, by pomagać w rozwiązywaniu nietypowych kłopotów operowego świata. Na strychu spotyka swoją dawną przyjaciółkę – magiczną szafę, za sprawą której w każdym ze spotkań pojawia się inny gość specjalny, któremu Profesor musi pospieszyć z pomocą. W stających przed nim zadaniach pomagają mu psotny Duch, podróżujący muzycznym wehikułem Wnuczek oraz mali widzowie spektaklu. Wspólnie będą musieli m.in. naprawić duszę uszkodzonych skrzypiec, odnaleźć zaginiony skarb śpiewaczki oraz zmierzyć się z zaczarowanym fletem, siejącym zamęt w operze.

Dzięki interaktywnej fabule oraz muzycznemu charakterowi spektakli dzieci odkrywać będą tajniki operowego świata oraz poznawać związane z nim pojęcia, postaci i muzykę. Pozwoli to najmłodszym odbiorcom w przystępny sposób „oswajać” teatr operowy i uczyć się poprzez zabawę. Pomysłodawcą, autorem scenariusza i reżyserem jest Paweł Wójtowicz – koncertmistrz w Orkiestrze Opery Krakowskiej, scenografię i kostiumy przygotowuje Bożena Pędziwiatr, a producentem jest Agnieszka Sztencel. Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Konkurs Oboistów i Fagocistów w Łodzi

Konkurs Oboistów i Fagocistów w Łodzi73 kandydatów z Polski oraz Niemiec, Rosji, Czech, Holandii, USA, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Chin, Japonii, Wenezueli, Ukrainy i Łotwy weźmie udział w VMiędzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy, który odbędzie się wAkademii Muzycznej w Łodzi w dniach 30 kwietnia – 6 maja 2014 roku.

Organizatorem Konkursu jest Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych łódzkiej Akademii Muzycznej. Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Uczestników oceniać będzie jury złożone z uznanych artystów i profesorów z Polski i z zagranicy. Są to: Bogumił Gadawski – przewodniczący jury (UMFC Warszawa), Jerzy Kotyczka (AM Kraków, AM Łódź), Krzysztof Kamiński (AM Łódź), Janusz Kopczyński (AM Łódź), Józef Raatz (AM Gdańsk), Zygmunt Tlatlik (AM Katowice) oraz David Cowley (BBC National Orchestra of Wales) i Kirill Sokolov (Konserwatorium w Sankt Petersburgu). Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są trzy nagrody, w tym najwyższe – pierwsze – to 12 tysięcy złotych.

Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2014

Witold LutosławskiZarządTowarzystwa im. Witolda Lutosławskiego ogłasza konkurs na stypendium przyznawane przez Rodzinę Kompozytora.

Stypendium w wysokości 10 000 dolarów, przeznaczone na mistrzowskie kształcenie za granicą, zostanie przyznane jednej osobie. O stypendium mogą ubiegać się polscy studenci, uczniowie i absolwenci szkół i uczelni muzycznych: kompozytorzy, dyrygenci, instrumentaliści i wokaliści.

Zainteresowani proszeni są o przesyłanie podań oraz następujących dokumentów:
• życiorysu z uwzględnieniem dotychczasowych osiągnięć,
• świadectwa ukończenia szkoły/uczelni lub dokumentu poświadczającego etap zaawansowania kształcenia,
• planu kształcenia za granicą ze wskazaniem wybranego pedagoga prowadzącego,
• rekomendacji dwóch wykładowców akademickich,
w terminie do 23 czerwca 2014 rokuna adres Towarzystwa:
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
ul. Bracka 23
00-028 Warszawa
z dopiskiem na kopercie: Stypendium im. Witolda Lutosławskiego 2014
(liczy się data stempla pocztowego)
Szczegółowe informacje – na stronie: www.lutoslawski.pl

Gaude Mater 2014

Gaude Mater 2014 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną. Otworzy go 30 kwietnia 2014 roku na Jasnej Górze Pasja wg św. Jana Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu znakomitej Die Kölner Akademie.

Projekt Festiwalu powstał w Częstochowie i tu przez lata był z powodzeniem realizowany i rozwijany. Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa. Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii, w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na Chrześcijaństwo, Judaizm i Islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną - stawiając na prawykonania oraz dawną - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w archiwach OO. Paulinów na Jasnej Górze. Koncerty odbywać się będą we wnętrzach sakralnych o pięknej architekturze i salach koncertowych o dobrej akustyce. Na program Festiwalu złoży się 17 koncertów, których będzie można posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu- i po raz pierwszy za granicą - w niemieckim Brauweiler.

W Festiwalu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii. Wśród kilkuset artystów Festiwal gościć będzie kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Antischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le mystere des Voix Bulgares czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Koncertem finałowym będzie Muzyka sakralnaLeszka Możdżera z udziałem artysty, plejady polskich muzyków jazzowych i Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Festiwalowi towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa Muzyka w klasztorachi projekt Etno Gaude Materpoprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywa się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

ZOBACZ: program Festiwalu

Premiera płyty Baltic Neopolis Orchestra - Tribute to Carl Loewe

Tribute to Carl Loewe (CD) Baltic Neopolis Orchestra nad wydawnictwem Tribute to Carl Loewe, poświęconym mieszkającemu w XIX wieku w Szczecinie niemieckiemu kompozytorowi, pracowała od 2 lat. Premiera płyty odbędzie się w piątek, 25 kwietnia 2014 roku w Löbejün w Niemczech - miejscu urodzenia Loewego, gdzie rozpocznie się V Międzynarodowy Festiwal Carla Loewego.

Na płycie Tribute to Carl Loewe znalazły się cztery pieśni napisane przez C. Loewego do ballad (Totentanz J. W. Goethego, Die Uhr J. G. Seidla, Trzech budrysów i Pani Twardowska A. Mickiewicza), Kwartet smyczkowy c-moll op. 26 „Quatuor spirituel" Loewego oraz Trzy pieśni do słów Rilkego Michała Dobrzyńskiego. Zestawienie kompozycji i ich autorów ma swoje uzasadnienie. I Loewe, i Dobrzyński mieszkali w tym samym mieście. I chodź dzielą ich epoki, łączy muzyka i miejsce na ziemi.

Jubileuszowe Fryderyki 2014 rozdane

Fryderyki 201424 kwietnia 2014 roku po raz 20. zostały wręczone nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk. Jubileuszowa gala odbyła się w warszawskiej Sali Kongresowej. W kategorii muzyki rozrywkowej triumfował Dawid Podsiadło, który zdobył wszystkie cztery statuetki w kategoriach Artysta Roku, Album Roku, Utwór Roku oraz Debiut Roku. Artystą roku w muzyce poważnej zostałPiotr Beczała, a w jazzowej - Włodek Pawlik. Złotymi Fryderykami uhonorowani zostali Marek Jackowski, Jarek Śmietana orazKonstanty Andrzej Kulka.

20. jubileuszowa gala zgromadziła czołówkę muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy oraz branży fonograficznej. O nagrodę Fryderyk 2014 walczyło łącznie 1110 artystów, albumów i singli. W jubileuszowej 20. edycji przyznanych zostało 20 statuetek w 16 kategoriach oraz trzy Złote Fryderyki. Łącznie w ciągu dwudziestu lat Akademia przyznała 566 Fryderyków, w tym 30 to złote statuetki.

Twórcy muzyki poważnejwalczyli o dziewięć statuetek w poszczególnych kategoriach. Artystą Roku został Piotr Beczała. Nagrodę za Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej, o którą walczyły wszystkie nominowane w kategoriach muzyki poważnej albumy z muzyką polską otrzymała płyta Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana ŁukaszewskiegoMarian Borkowski Choral Works.

Artystą Roku w kategorii Muzyka Jazzowa został Włodek Pawlik. Statuetki za jazzowy album roku trafiły do Dominika Wani oraz ForTune - producenta płyty. Dominik Wania otrzymał również statuetkę za jazzowy Debiut Roku.

Placido Domingo Live in Poznań - Tu zaczęła się Polska

Placido Domingo Live in Poznań - Tu zaczęła się Polska27 kwietnia 2014 roku – w dniu kanonizacji Jana Pawła II – na ternie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbędzie się koncert „Placido Domingo Live in Poznań – Tu zaczęła się Polska”.

W pierwszej części koncertu zaprezentowane zostaną utwory, skomponowane do poezji Karola Wojtyły m.in. przez syna artysty, Plácido Domingo Juniora. W drugiej części usłyszymy m.in. wielkie arie barytonowe z oper Verdiego (Traviata, Simon Bocchanegra) oraz słynne Nemico della patriaz opery Umberto Giordano Andrea Chénier. Artysta wykona również utwór Abba Ojczeautorstwa dominikanina o. Jana Góry (słowa) oraz kompozytora i chórmistrza Jacka Sykulskiego (muzyka). Plácido Domingo zaśpiewa ten utwór w języku polskim, w duecie z Justyną Steczkowską.

Istotnym nurtem działalności Plácido Domingo jest promowanie młodych wokalistów. Obok niego na poznańskim koncercie wystąpią dwie solistki amerykańskie: Micaëla Oeste i Angel Blue. Koncert poprowadzi Eugene Kohn.

Koncert rozpocznie się o godz. 18.00 w hali nr 5 Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Dzień Dziecka w Żelazowej Woli

Żelazowa WolaRodzinna wyprawa doŻelazowej Woli na całodzienną imprezę to dobry pomysł na spędzenie Dnia Dziecka. Na dzieci i rodziców czekać będą koncerty i warsztaty.

Tematem przewodnim tegorocznych wydarzeń będzie folklor, ze względu na obchody Roku Oskara Kolberga. Warsztaty tańca ludowego poprowadzi Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Siedleckiej „Chodowiacy”, warsztaty wycinankowe – Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Poza tym dzieci będą mogły wysłuchać ludowych bajek, obejrzeć etnokino, sadzić drzewa, posłuchać występów laureatów Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży, wziąć udział w grze terenowej czy warsztatach śpiewu białego prowadzonych przez Nastę Niakrasavą. Specjalną i nieco tajemniczą atrakcją okażą się…grające warzywa.

Niedziela, 1 czerwca 2014, godz.10.00-17.00, Park i Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Europa Chopina – Dzień Otwarty w Muzeum Fryderyka Chopina

Rodzinne warsztaty i zabawy dla dzieci, bezpłatne zwiedzanieMuzeum Fryderyka Chopina i jego stałej ekspozycji oraz akcja wspólnego tworzenia wielkoformatowego muralu Europa Chopina – m.in. takie atrakcje czekają na zwiedzających 10 maja 2014 roku w godz. 11.00-20.00 podczas Dnia Otwartego w Muzeum Fryderyka Chopina z okazji 10-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w ramach akcji „Dni Otwarte Funduszy Europejskich”.

Będzie można prześledzić z mapą podróże Chopina po Europie, podczas rodzinnych warsztatów dzieci odbędą muzyczną podróż po kontynencie. Animatorzy Muzeum w ramach Gallery Talks opowiedzą o obecności kompozytora w kulturze europejskiej. Specjalnym punktem programu będzie happening na Tarasie Muzeum Chopina, który polegał będzie na wspólnym tworzeniu wielkoformatowego muralu pod tytułem Europa Chopina, inspirowanego utworami najwybitniejszych kompozytorów w historii muzyki – Obywateli Europy.

WSTĘP WOLNY, z zachowaniem rygorów co do ilości wydanych kart wstępu na godzinę.

Bydgoski Festiwal Operowy po raz 21.

Bydgoski Festiwal OperowyXXIBydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 26 kwietnia – 11 maja 2014 roku.

Wkraczając w swe trzecie dziesięciolecie, Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainaugurujeimprezę Księżniczką czardasza Emmericha Kálmána, której 100-lecie powstania świat muzyczny obchodzić będzie w maju. Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: Ranczo), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu Śpiącej królewny i Halki, Maria Balcerek: autorka olśniewających kostiumów do Barona cygańskiego, Zofia Rudnicka: współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów zapowiadanej premiery Opery Nova. Księżniczka czardasza to wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.

29 kwietniana bydgoskiej scenie obejrzymy Cyrulika sewilskiego- operę komiczną Gioacchina Rossiniego, przygotowaną przez zespół Teatru Wielkiego w Łodzi. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya. 1 majaTeatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu wystawi operę Mieczysława Weinberga –Portretdo libretta według opowiadania Nikołaja Gogola. To historia biednego artysty malarza, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego...

Czterogłos - cykl koncertów w Katowicach

CzterogłosW roku 2014 przypada 80. rocznica pobytuKarola Szymanowskiego w Katowicach.

13 maja 1934 roku największy kompozytor polski tamtych czasów przyjechał do Katowic na zaproszenie Stefana Stoińskiego - dyrektora Instytutu Muzycznego, by być obecnym na wykonaniu swojego oratorium Stabat Mater. Wizyta kompozytora i sam koncert, który miał miejsce 15 maja 1934 w Teatrze Polskim (dziś Teatr im. Wyspiańskiego) był wielkim wydarzeniem dla polskiej społeczności Katowic. Po wykonaniu oratorium „rozległy się takie brawa, że nie wierzyliśmy własnym oczom i uszom” – wspomina jeden z wykonawców koncertu. – „wprost nie było im końca. Spotęgowały się one kiedy Szymanowski, prowadzony przez ówczesnego prezydenta Katowic dr Kocura, wszedł na estradę. Z zażenowaniem dziękował za gorące przyjęcie i zrozumienie dzieła przez publiczność. Kiedy zaś odwrócił się do chóru, spadł na niego deszcz kwiatów, które chórzystki miały przypięte do bluzek…” Po koncercie odbył się bankiet w Sali hotelu Savoy wydany przez Magistrat Miasta Katowic. Na bankiecie obecny był marszałek Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny, przedstawiciele świata muzycznego, zarząd chóru Ogniwo, członkowie L.O.P.P (koncert urządzono staraniem Ligi Ochrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej, ku czci Żwirki i Wigury) i soliści koncertu wraz z dyrygentem. Wzruszony tak serdecznym przyjęciem w Katowicach, Szymanowski planował podjąć pracę w tutejszym Konserwatorium – niestety przedwczesna śmierć pokrzyżowała te plany. Dziś Akademia Muzyczna w Katowicach nosi imię Karola Szymanowskiego.

Pamiętne wydarzenie z 1934 rokuTowarzystwo imienia kompozytora uczci cyklem koncertów „Czterogłos”. W ramach trzech koncertów kameralnych - 29 kwietnia, 7 i 14 maja 2014 roku – przedstawiona zostanie twórczość Karola Szymanowskiego oraz kompozytorów związanych zAkademią Muzyczną w Katowicach:Bolesława Szabelskiego,Henryka Mikołaja Góreckiego,Eugeniusza Knapika - uczniów Szymanowskiego w kolejnych pokoleniach.

Koncert Roku w Akademii Muzycznej w Łodzi

Koncert Roku 2014Najlepsi dyplomanci polskich uczelni muzycznych wystąpią 7 maja 2014 roku w Łodzi podczas Koncertu Roku. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich.

Koncert Roku to wyjątkowe wydarzenie, które odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Wezmą w nim udział reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych: instrumentaliści i wokaliści. Wystąpią studenci akademii muzycznych z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia oraz z Akademii Sztuki w Szczecinie i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich. Zgodnie z regulaminem uczelnie wytypowały swoich przedstawicieli – każdą z nich reprezentuje jeden student. Wszyscy są utytułowanymi artystami, laureatami wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Każdy z uczestników Koncertu Roku ma regulaminowe 15 minut na występ, który wypełnia dowolnym programem. Jury Koncertu Roku stanowią rektorzy polskich uczelni muzycznych oraz przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który jednocześnie będzie przewodniczył pracom jury. Najlepszy uczestnik koncertu otrzyma nagrodę pieniężną ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rektorzy przyznają kolejną nagrodę w postaci koncertów w salach koncertowych polskich uczelni muzycznych.

Koncerty co roku są organizowane w innym mieście, przez inną uczelnię. Co roku każda uczelnia przygotowuje dwie edycje: wiosną dla solistów i jesienią dla zespołów kameralnych. W tym roku obie są przygotowywane przez Akademię Muzyczną w Łodzi. Koncert Roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w łódzkiej uczelni i kolejna okazja, aby zaprezentować walory akustyczne nowej Sali Koncertowej, którą Akademia oddała do użytku w październiku 2013 roku.

Wstęp na Koncert Roku z wejściówkami. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Sali Koncertowej AM, ul. Żubardzka 2a, od 28 kwietnia br., w dni robocze w godz. 15.00-18.00.

Szczegóły na: www.amuz.lodz.pl

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

II Konwencja Muzyki Polskiej

II Konwencja Muzyki Polskiej 2014W dniach 12-14 maja 2014 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbędzie się II Konwencja Muzyki Polskiej - ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Centralnym punktem Konwencji będzie prezentacja Raportu o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, przygotowywanego w zespole kilkunastu autorów pod redakcją Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Raport powstał w ramach obchodów Roku Oskara Kolberga 2014, ustanowionego z okazji przypadającej w tym roku 200. rocznicy urodzin wybitnego folklorysty i etnografa. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych oraz odbędzie się dyskusja plenarna.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów. Uczestnictwo w Konwencji jest bezpłatne.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą Muzyczną i Otwartym Forum Muzyki Polskiej.

Szczegółowy program - na stronie: www.konwencjamuzyki.pl

Patronat medialny nad Konwencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Premiera oper Sławomira Wojciechowskiego i Marcina Stańczyka

Premiera drugiej odsłony Projektu PPremiera drugiej odsłony Projektu 'P', na którą złożą się dwa spektakle operowe - Zwycięstwo nad słońcemSławomira Wojciechowskiego i SolarizeMarcina Stańczyka, odbędzie się wTeatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w sobotę, 26 kwietnia 2014 roku.

Druga odsłona projektu prezentującego najważniejsze i najodważniejsze odkrycia współczesnej polskiej muzyki i teatru. Projekt ‘P’: P jak Polska, prapremiera, perwersja, pandemonium, pełnia. Z jednej strony Marcin Stańczyk – kompozytor i prawnik, którego twórczość jest połączeniem zmysłowości spektralizmu spod znaku Gerarda Griseya z ekologią ciszy według Salvatore Sciarrina. Z drugiej Sławomir Wojciechowski – z zamiłowaniem do żelaznej niemieckiej dyscypliny, w której jednak nie brak miejsca na Erosa i Tanatosa, w której jest powietrze. I Krzysztof Garbaczewski – dziś chyba najgorętsze nazwisko młodego polskiego teatru. Reżyser, który nie boi się pozbawić dziewictwa Balladyny (Teatr Polski w Poznaniu), wyzwać na pojedynek Poczet Królów Polskich(Teatr Stary w Krakowie) czy prześwietlić formę Iwony, księżniczki Burgunda(Teatr im. Kochanowskiego w Opolu).

Projekt ‘P’ realizowany jest w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną „Terytoria”, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.

Spektakl wyreżyseruje Krzysztof Garbaczewski i poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Marta Kluczyńska. Scenografię i kostiumy przygotuje Aleksandra Wasilkowska, a światła i projekcje wideo - Robert Mleczko. W głównych partiach usłyszymy Tomasza Piluchowskiego, Michała Dembińskiego, Pawła Smagałę, Agnieszkę Żulewską, Barbarę Kingę Majewską i Martę Ojrzyńską.

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE [seria 3]: Spotkanie z Jerzym Kornowiczem

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIEO muzyce własnej- opowieść a kontemplacja. O muzyce dziś- strumienie nowoczesności. O polityce i sztuce- demokracja a estetyka, czyli spotkanie z kompozytoremJerzym Kornowiczem na zakończenie trzeciej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.PTMW zaprasza na finał rozmów o muzyce współczesnej w niedzielę, 27 kwietnia 2014 roku o godz. 18:00 do Muzeum Historycznego m.st. Warszawy.

Jerzy Kornowicz  studiował kompozycję u Tadeusza Bairda, Mariana Borkowskiego i Louisa Andriessena. Pisze utwory na zamówienie festiwali, instytucji oraz znakomitych wykonawców z Polski i z zagranicy, m.in.: Radia BBC, festiwalu „Warszawska Jesień” i Filharmonii Praskiej. Jego kompozycje wydają m.in.: BBC Music, Signum Classic i Acte Préalable. Jerzy Kornowicz jest również założycielem grupy wykonującej muzykę intuitywną „Kawalerowie błotni” i organizatorem licznych wydarzeń kulturalnych. Jako prezes Związku Kompozytorów Polskich i ruchu Kreatywna Polska od lat aktywnie działa na rzecz polskiej kultury.

Spotkanie jak zawsze będzie niezwykle interesujące, ponieważ niektóre wątki rozmowy z Jerzym Kornowiczem to: wyzwania i paradoksy, jakie niesie ze sobą zawód kompozytora; refleksja nad miejscem, jakie zajmuje się w świecie, która uwzględnia nowe „miejsca”, powstające dzięki własnym utworom oraz refleksja nad dążeniem do oryginalności, które może przerodzić się w kopiowanie innych „oryginałów”...

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, odbywają się w niedzielne popołudnia od 16 marca do 27 kwietnia o godz. 18:00 w odrestaurowanych piwnicach Muzeum Historycznym m.st. Warszawy (Rynek Starego Miasta 28-42). Moderatorem rozmów jest Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i organizator wydarzeń kulturalnych.

Wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej…
 

Wieloznaczność dźwięku

Wieloznaczność dźwiękuW dniach 24-25 kwietnia 2014 roku wAkademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu młodzi teoretycy muzyki i kompozytorzy wezmą udział w dyskusji na temat wieloznaczności otaczającego nas brzmienia. A wszystko w ramach I Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”, podczas której uczestnicy będą poszukiwać odpowiedzi na pytania, które rodzi wszechobecność zjawiska, jakim jest dźwięk.

Co możemy nazwać dźwiękiem? Co stanowi o istocie dźwięku? Czy dźwięk może coś wyrażać? Czy możliwe jest zapisanie dźwięku? Jak dźwięk wpływa na człowieka? – tematyka wieloznaczności omawianego zjawiska powoduje, że wobec tego typu zagadnień nie możemy pozostać obojętni. W ramach konferencji organizatorzy – studenci Koła Naukowo-Artystycznego Kompozycji i Teorii Muzyki AMKL - zwrócą uwagę na obecność dźwięku w szerokim kontekście, obejmującym tematykę dzieła muzycznego, języka, nauki, kultury i techniki. Przedsięwzięcie stanowić będzie okazję do wymiany poglądów oraz dyskusji między przedstawicielami nie tylko polskich, ale także zagranicznych muzycznych ośrodków akademickich – m.in. z Belgii, Wielkiej Brytanii i Słowenii.

24 kwietnia 2014 roku, w ramach konferencji naukowej, odbędzie się koncert prezentujący twórczość wrocławskich kompozytorówmłodego pokolenia. Utwory swoich rówieśników wykonają młodzi instrumentaliści, studenci Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach odbywających się w ramach konferencji jest darmowe. Pełne informacje wraz z programem konferencji dostępne są na stronie internetowej ambiguity.amuz.wroc.pl. Podczas wydarzenia organizatorzy umożliwią dostęp do transmisji z konferencji.

Wydarzenia konferencyjne zostały objęte Patronatem Honorowym JM Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – prof. AM dr hab. Krystiana Kiełba. Projekt jest współfinansowany przez Gminę Wrocław.

Patronat medialny nad Konferencją objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Misteria Paschalia 2014

Misteria Paschalia 2014We wtorek, 15 kwietnia 2014 roku rozpocznie się jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku –„Misteria Paschalia”. Przez siedem dni Kraków będzie po raz kolejny światową stolicą muzyki dawnej. Wystąpią m.in. Jordi Savall, Le Poème Harmonique, Café Zimmermann i René Jacobs.

Festiwal zainauguruje w Wielki Wtorekarcydzieło Antonia Caldary – Morte e sepoltura di Cristo (15 kwietnia, godz. 20, Filharmonia Krakowska). W biblijne postaci Marii Magdaleny, Marii (matki Jakuba), Józefa z Arymatei, Nikodema oraz nawróconego Centuriona wcielą się doskonali soliści: Maria Grazia Schiavo – sopran, Monica Piccinini – sopran, Martina Belli – kontralt, Carlo Allemano – tenor oraz Ugo Guagliardo – bas. Uwielbianą przez krakowską publiczność orkiestrą Europa Galante pokieruje Fabio Biondi. W Wielką Środęw kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej razem ze swoimi zespołami Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya wystąpi słynny gambista Jordi Savall (16 kwietnia, godz. 20). Legendarny kataloński artysta przedstawi swój kolejny historyczny projekt muzyczny, tym razem dotyczący postaci wielkiego europejskiego humanisty – Erazma z Rotterdamu (Erasmus von Rotterdam: Éloge de la folie). W koncercie obok muzyków gościnnie wystąpią aktorzy: Barbara Wysocka, Jan Peszek oraz Jerzy Stuhr. Podczas wielkoczwartkowego koncertu Hear My Prayer (17 kwietnia, godz. 20, Filharmonia Krakowska) zabrzmi niesłyszana dotąd na festiwalu muzyka jednego z największych kompozytorów angielskich – Henry’ego Purcella. Wokalno-instrumentalne anthems oraz instrumentalne sonaty usłyszymy w wykonaniu słynnego francuskiego zespołu Les Arts Florissants z Normandii, którym pokieruje ceniony szkocki tenor i pedagog Paul Agnew.

Wrocławska Nagroda Muzyczna "Polonica Nova" dla Agaty Zubel

Agata Zubel laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej Polonica NovaAgata Zubel została laureatką pierwszej edycji Wrocławskiej Nagrody Muzycznej "Polonica Nova". Werdykt Jury ogłoszony został w sobotę, 12 kwietnia 2014 roku w Filharmonii Wrocławskiej podczas koncertu finałowego festiwalu„Musica Polonica Nova”. Kompozytorka została nagrodzona za utwór Not I.

Jury pod przewodnictwem Szymona Bywalca uznało utwór Agaty Zubel za najciekawszy sposród 5 nominowanych. Nagrodę w wysokości 100 tys. zł ufundował prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Agata Zubel otrzymała także statuetkę wrocławskiej artystki Gabi Kowalskiej. Nagrodą będzie również wykonanie utworu Not I podczas World Music Days, które odbędą się w październiku we Wrocławiu. Zgodnie z regulaminem konkursu Agata Zubel zobowiązała się do napisania nowego utworu z myślą o kolejnej edycji festiwalu „Musica Polonica Nova”, która będzie miała miejsce w roku 2016, gdy Wrocław będzie Europejską Stolicą Kultury. Wtedy też zostanie wręczona kolejna Wrocławska Nagroda Muzyczna „Polonica Nova”.

Wrocławska Nagroda „Polonica Nova” to inicjatywa Miasta Wrocławia oraz Programu 2 Polskiego Radia, przygotowywana w ścisłej współpracy z Filharmonią Wrocławską z myślą o Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova”. Nagroda przyznawana jest wybranemu polskiemu kompozytorowi za najlepszy utwór, którego prawykonanie miało miejsce w ciągu minionych dwóch lat, a który powstał na przestrzeni ostatnich pięciu lat. W pierwszej edycji nagrody zgłoszono 51 utworów skomponowanych przez 45 kompozytorów. Oprócz utworu Agaty Zubel w finale nagrody znalazły się utwory: Cezarego Duchnowskiego – acc++ca, Jerzego Kornowicza – Wielkie Przejście, Marcina Stańczyka – Sighsi Artura Zagajewskiego – Stabat Mater.

Partyturęnagrodzonego utworu Agaty Zubel można oglądać do końca kwietnia na stronie internetowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: http://issuu.com/pwmedition

Gwarancja Kultury 2014 dla Mariusza Kwietnia

Gwarancje Kultury 2014Mariusz Kwiecień otrzymał Gwarancję Kultury 2014 w kategorii muzyki poważnej - za wspaniałe kreacje wokalne na scenach całego świata, a szczególnie za występ w Eugeniuszu Onieginie na otwarcie sezonu 2013/2014 w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, w którym artysta potwierdził, że jest jednym z najwybitniejszych współczesnych barytonów świata.

Już po raz dziewiąty kapituła konkursu, w skład której wchodzą redaktorzy TVP Kultura i współpracujący z Anteną krytycy, wybrała laureatów Gwarancji Kultury. Nagrody zostały przyznane w kategoriach: literatura, teatr, film, muzyka poważna, jazz, rock i inne, sztuki wizualne, menedżer kultury, kultura w sieci. Zdobyli je – oprócz Mariusza Kwietnia – także: Małgorzata Rejmer, Paweł Demirski i Monika Strzępka, Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze i Zbigniew Waleryś, Dominik Wania, Slavs and Tatars, Monika Sznajderman i portal Dwutygodnik.com. Specjalne nagrody mistrzowskie Supergwarancje odebrali Andrzej Wajda i Martin Scorsese.

Uroczystość wręczenia nagród, która odbyła się 11 kwietnia 2014 rokuo godz. 20:00 w Telewizji Polskiej, uświetnił koncertem Tomasz Stańko z zespołem Kroke.

Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego najlepszą tegoroczną prapremierą operową świata

Kupiec weneckiSpektakl Kupiec weneckiAndrzeja Czajkowskiego, przygotowany przez festiwal w Bregencji, uznany został za najlepszą tegoroczną prapremierą operową świata. Uroczysta gala wręczenia prestiżowych nagród International Opera Awards, zwanych operowymi Oscarami, odbyła się 7 kwietnia 2014 roku w Londynie.

Napisana ponad 30 lat temu opera Andrzeja Czajkowskiego rywalizowała z głośną Qudsją Zaher Pawła Szymańskiego. O nagrodę publiczności walczył też Piotr Beczała, w kategorii najlepsza premiera nominowany był Krzysztof Warlikowski i jego zrealizowana w monachijskiej Staatsoper Kobieta bez cienia. W kategorii płytowego recitalu operowego nominowany był także Andrzej Dobber za album wydany przez DUX.

Premiera opery Kupiec weneckina festiwalu Bregenzer Festspiele nad jeziorem Bodeńskim miała miejsce 18 lipca 2013 roku. Organizatorzy festiwalu poświęcili osobie polskiego pianisty i kompozytora Andrzeja Czajkowskiego także trwające trzy dni sympozjum, podczas którego głos zabrali zarówno badacze twórczości artysty, jak i jego przyjaciele i współpracownicy – John O'Brien, András Schiff, Christopher Seaman i Uri Segal. Podczas festiwalu można było także usłyszeć inne kompozycje Czajkowskiego: Inwencje fortepianowe op.2, Siedem sonetów Szekspira, Kwartet smyczkowy nr 2, Koncert fortepianowy op.4, Trio notturno op. 6. Wśród wykonawców był pianista Maciej Grzybowski – wielki popularyzator muzyki Czajkowskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.andretchaikowsky.com

Rejestracja na II Konwencję Muzyki Polskiej

Instytut Muzyki i TańcaInstytut Muzyki i Tańca zaprasza do zgłaszania swojego udziału w II Konwencji Muzyki Polskiej, która odbędzie się w dniach 12-14 maja 2014 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

W celu potwierdzenia obecności należy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie www.konwencjamuzyki.pl w zakładce rejestracja. Termin zgłoszeń upływa 4 maja 2014 roku.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polską Radą Muzyczną.

Chór Polskiego Radia w hołdzie Janowi Pawłowi II

Próg nadzieiPremiera 2-płytowego albumu Próg nadziei - w hołdzie Janowi Pawłowi II, przygotowanego przezChór Polskiego Radia w związku z kanonizacja bł. Jana Pawła II, będzie miała miejsce 14 kwietnia 2014 roku.

Po raz pierwszy zebrane zostały utwory do tekstów Karola Wojtyły, utwory Jemu dedykowane oraz powstałe z inspiracji Jego życiem. Znalazły się tu kompozycje wielu, wspaniałych kompozytorów polskich, m.in.: Józefa Świdra, Juliusza Łuciuka, Henryka Jana Botora, Andrzeja Koszewskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Sydora, Marcela Chyrzyńskiego, Sławomira Czarneckiego, ks. Wojciecha Kałamarza. Głównym wydawcą płyty jest Polskie Radio S.A.

Koncert promujący to wyjątkowe nagranie odbędzie się 21 kwietnia 2014 rokuo godzinie 16.00 w Bazylice Archikatedralnej p.w Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Chórem Polskiego Radia dyrygować będzie Włodzimierz Siedlik, kierownictwo artystyczne Izabela Polakowska. Koncert wzbogaci jeszcze jedno niecodzienne wydarzenie. W jego programie znajdzie się światowe prawykonanie kompozycji KyrieHenryka Mikołaja Góreckiego. Niepublikowane dotąd dzieło, pochodzące z zbiorów renomowanego wydawnictwa Boosey & Hawkes zaprezentuje Chór Polskiego Radia wraz ze znakomitą Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy - Aukso pod dyrekcją Marka Mosia.

Prawykonanie IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego

Światowe prawykonanie IV SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się 12 kwietnia 2014 roku w Royal Festival Hall w Londynie. Dzieło wykona London Philharmonic Orchestra pod batutą Andreya Boreyki.

IV Symfonia, przeznaczona na orkiestrę, organy i fortepian, opatrzona podtytułem Tansman Episody, powstała z inspiracji Andrzeja Wendlanda – organizatora Festiwalu im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. Jej prawykonanie zaplanowano pierwotnie na 17 kwietnia 2010 roku w Royal Festival Hall w ramach „Polska! Year,” ale nie doszło ono do skutku, bowiem z powodów zdrowotnych kompozytor nie ukończył dzieła, tzn. całość muzyki została napisana, lecz niezinstrumentowana. Pracę tę wykonał według pozostawionych na nutach wskazówek syn kompozytora, Mikołaj Górecki, o czym opowiedział w książce, która w zeszłym roku ukazała się nakładem PWM (Górecki. Portret w pamięci).

W programie londyńskiego koncertu znajdzie się również utwór Stèle in memoriam Igor StravinskyAleksandra Tansmana i Koncert skrzypcowyIgora Strawińskiego (z Julianem Rachlinem w roli solisty).

Wieczorny koncert poprzedzi o godz. 18.15 spotkanie z prof. Adrianem Thomasem, znawcą muzyki Góreckiego, który opowie o IV Symfonii.

Więcej informacji – na stronie: www.southbankcentre.co.uk

Prawykonanie IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego

Światowe prawykonanie IV SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się 12 kwietnia 2014 roku w Royal Festival Hall w Londynie. Dzieło wykona London Philharmonic Orchestra pod batutą Andreya Boreyki.

IV Symfonia, przeznaczona na orkiestrę, organy i fortepian, opatrzona podtytułem Tansman Episody, powstała z inspiracji Andrzeja Wendlanda – organizatora Festiwalu im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. Jej prawykonanie zaplanowano pierwotnie na 17 kwietnia 2010 roku w Royal Festival Hall w ramach „Polska! Year,” ale nie doszło ono do skutku, bowiem z powodów zdrowotnych kompozytor nie ukończył dzieła, tzn. całość muzyki została napisana, lecz niezinstrumentowana. Pracę tę wykonał według pozostawionych na nutach wskazówek syn kompozytora, Mikołaj Górecki, o czym opowiedział w książce, która w zeszłym roku ukazała się nakładem PWM (Górecki. Portret w pamięci).

W programie londyńskiego koncertu znajdzie się również utwór Stèle in memoriam Igor StravinskyAleksandra Tansmana i Koncert skrzypcowyIgora Strawińskiego (z Julianem Rachlinem w roli solisty).

Wieczorny koncert poprzedzi o godz. 18.15 spotkanie z prof. Adrianem Thomasem, znawcą muzyki Góreckiego, który opowie o IV Symfonii.

Więcej informacji – na stronie: www.southbankcentre.co.uk

Chór Filharmonii Wrocławskiej nagrodzony BBC Music Magazine Award 2014

Gala rozdania nagród BBC Music Magazine Award 2014Album Benjamin Britten - War Requiem z udziałemChóru Filharmonii Wrocławskiej, nagrany pod batutą Paula McCreesha i wydany w 2013 roku przez Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans” i wytwórnię Winged Lion, został nagrodzony BBC Music Magazine Award 2014 w kategorii: muzyka chóralna. Ogłoszenie zwycięzców tegorocznych BBC Music Magazine Awards odbyło się 8 kwietnia podczas gali w Kings Place w Londynie.

Jedno z najważniejszych oratoriów XX wieku jest wyrazem pacyfistycznych przekonań słynnego brytyjskiego kompozytora, Benjamina Brittena. W dziele napisanym z okazji konsekracji nowej katedry w Coventry Britten łączy łaciński tekst Missa pro defunctis („Mszy za zmarłych”) z dziewięcioma wierszami Wilfreda Owena, poety tworzącego w czasie pierwszej wojny światowej. Poezja stanowi poruszający, momentami kontrowersyjny komentarz do tekstu liturgicznego.

Płyta War Requiem, wydana w stulecie narodzin Benjamina Brittena, została entuzjastycznie przyjęta przez krytyków i melomanów na całym świecie. Wydawnictwo jest trzecim z serii albumów nagranych przez Chór Filharmonii Wrocławskiej (prowadzony przez Agnieszkę Franków-Żelazny) we współpracy z brytyjskim dyrygentem Paulem McCreeshem, który w latach 2006-2012 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”. Pierwszy krążek - Grande Messe des Morts Hectora Berlioza został wyróżniony nagrodą BBC Music Magazine 2012 w kategorii Technical Excellence (Techniczna Doskonałość). Druga płyta - Eliasz Felixa Medelssohna-Bartholdy’ego, została w 2012 roku uhonorowana przez „Gramophone” nagrodą Editor's Choice, a w ubiegłym roku statuetką Diapason d’Or de l’Année 2013.

In-Out-Up-Down: wielki finał festiwalu Musica Polonica Nova

Musica Polonica Nova 2014W sobotę, 12 kwietnia 2014 roku w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert finałowy tegorocznej edycji„Musica Polonica Nova”.

Nowa odsłona festiwalu pod dyrekcją artystyczną Szymona Bywalca obfitowała w liczne i niezwykle różnorodne wydarzenia: we Wrocławiu zagościli m.in. Enno Poppe z ensemble mosaik czy Phil Minton, a w repertuarze znalazło się wiele premier i prawykonań. Tę „mozaikę” – bo to ona była przewodnim motywem tegorocznej edycji – uwieńczy koncert, w którym kanon spotka się z najbardziej aktualnymi brzmieniami. In-Out-Up-Downto zarazem hołd dla tradycji dwudziestowiecznej polskiej muzyki współczesnej, jak i przegląd tego, co dzieje się w tej dziedzinie obecnie.

Koncert otworzy Upstairs – Downstairsna dwa chóry dziewczęce lub chłopięce i orkiestrę (1971) Wojciecha Kilara – słynnego kompozytora, ambasadora polskiej muzyki na świecie, który odszedł w ubiegłym roku w wieku 81 lat. Następnie usłyszymy Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika, co będzie nawiązaniem do trwających obecnie obchodów roku kompozytora. Utwory wielkich twórców dwudziestowiecznych spotkają się z dziełami twórców młodszego pokolenia: Marcela Chyrzyńskiego (Concerto 2000 na klarnet i orkiestrę symfoniczną) oraz Agaty Zubel (IN na wielką orkiestrę symfoniczną). Na estradzie zobaczymy Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Michała Klauzy. Ta jedna z najbardziej utytułowanych i znanych na świecie polskich orkiestr działa od roku 1935, otrzymała nagrody Cannes Classical Award oraz Midem Classical, wreszcie – zasłynęła współpracą m.in. z W. Lutosławskim, A. Rubinsteinem czy M. Argerich. Wystąpią również soliści: Mateusz Borowiak (fortepian) i Arkadiusz Adamski (klarnet), a także Chór Żeński Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach, przygotowany przez Mirosławę Knapik.

Finałowy wieczór festiwalu to również wręczenienagrody Polonica Nova za najlepszy utwór polskiego kompozytora, który miał prawykonanie w ciągu minionych dwóch lat i powstał na przestrzeni ostatnich pięciu. Na zwycięzcę czeka możliwość wykonania utworu podczas festiwalu „Musica Polonica Nova” oraz 100 tys. zł. Z pięćdziesięciu zgłoszonych prac wybrano finałową piątkę: acc++ca Cezarego Duchnowskiego, Wielkie przejście Jerzego Kornowicza, Sighs Marcina Stańczyka, Stabat Mater Artura Zagajewskiego i Not I Agaty Zubel.

Pan-ów-znikł?

Gdy przeczytamy te słowa szybko, usłyszymy: Panufnik. Właśnie temu kompozytorowi poświęcony będzie koncert z cyklu „Odkrywcy Muzyki” wFilharmonii Łódzkiej w sobotę, 12 kwietnia 2014 roku o godz. 12.30, a zatytułowany Pan-ów-znikł.

To co prawda program dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat, ale tym razem wiele nowego mogą się dowiedzieć także dorośli. Twórczość Andrzeja Panufnika (1914–1991) jest bowiem w Polsce mało znana; pół życia spędził on na emigracji i w kraju ojczystym wykonywanie jego utworów było wówczas zabronione.

W Filharmonii Łódzkiej wystąpi ceniony zespół NeoQuartetw składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka - skrzypce, Paweł Kapica - skrzypce, Michał Markiewicz - altówka i Krzysztof Pawłowski - wiolonczela, Piotr Nowicki – fortepian.

Wykonanie utworów Andrzeja Panufnika odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje".

Seminarium "Maria Szymanowska i jej czasy" - po raz drugi w Paryżu

2. Międzynarodowe Sympozjum naukowe „Maria Szymanowska i jej czasy”2. Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Maria Szymanowska i jej czasy, pod honorowym patronatem Prezesa Polskiej Akademii Nauk, odbędzie się w Paryżu w dniach 28-29 kwietnia 2014 roku.

Jest to kolejne wydarzenie projektu autorstwa Elisabeth Zapolskiej Chapelle Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy. W Sympozjum wezmą udział naukowcy i muzycy przybyli z krajów Europy, Izraela i Stanów Zjednooczonych. Referaty – przeplatane ilustracjami muzycznymi i medialnymi - rozłożone będą przed i po południu w ciągu dwóch dni. Każdy dzień zakończy koncert z utworami Marii Szymanowskiej i jej współczesnych.

Teksty Seminarium zostaną wydane w „Annałach 2014” (Vol.XVI) Sytacji PAN w Paryżu, a następnie opublikowane w formie wirtualnej na jej stronie internetowej oraz na stronie projektu Towarzystwa im. Marii Szymanowskiej www.mariaszymanowska.eu

Organizatorami są Société Maria Szymanowska i Stacja naukowa PAN w Paryżu we współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu. Partnerami medialnymi są Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i www.musicologie.org

więcej...

Seminarium "Maria Szymanowska i jej czasy" - po raz drugi w Paryżu

2. Międzynarodowe Sympozjum naukowe „Maria Szymanowska i jej czasy”2. Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Maria Szymanowska i jej czasy, pod honorowym patronatem Prezesa Polskiej Akademii Nauk, odbędzie się w Paryżu w dniach 28-29 kwietnia 2014 roku.

Jest to kolejne wydarzenie projektu autorstwa Elisabeth Zapolskiej Chapelle Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy. W Sympozjum wezmą udział naukowcy i muzycy przybyli z krajów Europy, Izraela i Stanów Zjednooczonych. Referaty – przeplatane ilustracjami muzycznymi i medialnymi - rozłożone będą przed i po południu w ciągu dwóch dni. Każdy dzień zakończy koncert z utworami Marii Szymanowskiej i jej współczesnych.

Teksty Seminarium zostaną wydane w „Annałach 2014” (Vol.XVI) Sytacji PAN w Paryżu, a następnie opublikowane w formie wirtualnej na jej stronie internetowej oraz na stronie projektu Towarzystwa im. Marii Szymanowskiej www.mariaszymanowska.eu

Organizatorami są Société Maria Szymanowska i Stacja naukowa PAN w Paryżu we współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu. Partnerami medialnymi są Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i www.musicologie.org

więcej...

Sinfonia Varsovia, Maxim Timofeev i Sergey Polyanichko

SpartakusWielkie dzieła Chaczaturiana i Liszta zabrzmią 14 kwietnia 2014 roku wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Na scenie wystąpiąSinfonia Varsovia pod batutą Sergeya Polyanichko oraz pianista Maxim Timofeev.

Poniedziałkowy koncert otworzy I Symfonia Arama Chaczaturiana, kompozytora pochodzącego z Armenii, który w mistrzowski sposób łączył styl neoklasyczny z elementami folkloru ormiańskiego. I Symfonia, jedno z wcześniejszych dzieł Chaczaturiana, została skomponowana w 1934 roku, jako praca dyplomowa kompozytora kończącego studia w moskiewskim konserwatorium. W drugiej części koncertu będzie można usłyszeć Suitę nr 2 z baletu Spartakus(1955). Suitę rozpoczyna słynne Adagio, często wykorzystywane jako ścieżka dźwiękowa w kinematografii.

Obok kompozycji Chaczaturiana, zabrzmi II Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta. Koncert ten powstawał ponad dwadzieścia lat, pierwsze szkice utworu pochodzą z 1839 roku, a za datę ostatecznej wersji przyjmuje się rok 1861. Warto zwrócić uwagę na nietypową jednoczęściową formę koncertu, przypominającą poemat symfoniczny.

Solistą wieczoru będzie Maxim Timofeev, dwudziestopięcioletni utalentowany pianista, laureat wielu międzynarodowych konkursów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Beethoven i idea wolności

XVIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 2014XVIIIWielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 6-18 kwietnia 2014 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest Beethoven i idea wolności, stąd w programie festiwalowych wydarzeń znajdziemy liczne odniesienia do twórczości zaangażowanej, konkretyzującej poprzez sztukę idee walki o wyzwolenie.

Festiwal uwypukli znaczenie Beethovena jako jednego z pierwszych kompozytorów, w którego twórczości i postawie artystycznej mocno rezonują hasła i idee wolnościowe zarówno wieku oświecenia, jak i Rewolucji Francuskiej. W programie obok dzieł – emblematów idei wolności, takich jak Symfonia Eroica, czy opera FidelioBeethovena, znajdzie się również Ifigienia naTaurydzie, opera reformatora gatunku Ch. W. Glucka podejmująca wątek osobistego poświęcenia w imię wyzwolenia zbiorowości (wykonana z okazji 300. rocznicy urodzin kompozytora) oraz kantata Seid nüchtern und wachetA. Schnittkego (przedstawiona z okazji 80. rocznicy urodzin kompozytora).

Podczas Festiwalu wręczona zostanie International Classical Music Award (ICMA), przyznawana przez grono krytyków muzycznych reprezentujących 13 krajów z całego świata. W 2010 r oku nagroda zastąpiła słynne MIDEM Classical Awards, przyznawane podczas targów fonograficznych w Cannes. Od tamtego czasu odbyły się trzy edycje nagrody ICMA: w 2011 roku w Tampere, w 2012 roku w Nantes i w 2013 - w Mediolanie. Uroczystość wręczenia nagród w Warszawie odbędzie się 12 kwietnia 2014 roku.

XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2014

XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2014 Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza XII edycjęKonkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego.

Przedmiotem tegorocznej edycji jest oryginalna kompozycja przeznaczona dla małej orkiestry symfonicznej (orkiestry średniej szkoły muzycznej), inspirowana polską muzyką ludową. W konkursie mogą brać udział kompozytorzy narodowości polskiej, którzy do dnia 31 grudnia 2013 nie ukończyli 30. roku życia. Termin nadsyłania prac upływa 31 sierpnia 2014 roku.

 W Jury Konkursu zasiądą: Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole, Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze oraz dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM.

Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego organizowany jest przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i ma na celu promocję młodych kompozytorów. Jego patronem jest założyciel PWM, animator życia muzycznego w Polsce, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.

Szczegółowe informacje, regulamin Konkursu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej: www.pwm.com.pl/konkurs_kompozytorski.html 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Space Art Festival

SSpace Art Festival pace Art Festival odbędzie się w Warszawie między 23 a 27 kwietnia 2014 roku.

To wyjątkowe przedsięwzięcie artystyczne - zaproszenie do aktywnego poszukiwania sztuki otaczającej nas na każdym kroku: zawsze i wszędzie, w naturze, w ruchu, w architekturze. Space Art Festival to zachęta do postrzegania świata wszystkimi zmysłami, do łączenia wszelkich przejawów działalności artystycznej w dążeniu do twórczego synkretyzmu.

Pierwsza odsłona Festiwalu proponuje szereg wyjątkowych wydarzeń opartych na muzyce, słowie, filmie, fotografii, tańcu, rysunku, ekspozycji. Space Art Festival zaprasza do siebie widzów, słuchaczy, uczestników, ale też sam zapuka do drzwi tych, którzy z różnych przyczyn nie będą w stanie dotrzeć na miejsce artystycznych wydarzeń, bo Sztuka jest wszędzie. Artyści nazywają to ArTerapią. W trakcie Space Art Festival każdy znajdzie coś dla siebie - czy wśród różnorodnych wydarzeń muzycznych, czy na pokazie filmu Metropolis Fritza Langaz muzyką elektroniczną, czy podczas koncertu generacji JP IIw dniu kanonizacji Ojca Świętego...

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Warsztaty Muzykoteki Szkolnej na Festiwalu "Musica Polonica Nova"

Warsztaty Muzykoteki Szkolnej Muzyka jest dla wszystkich, jest uniwersalnym medium kultury, a każda melodia musiała kiedyś zabrzmieć po raz pierwszy. W świecie muzyki popularnej mówi się o premierach, a w muzyce poważnej o prawykonaniach. Czym jest owo prawykonanie? Na to pytanie już 6 i 7 kwietnia znajdą odpowiedź uczestnicy warsztatów Muzykoteki Szkolnej, które będą towarzyszyć jednemu z najstarszych polskich festiwali muzyki współczesnej –„Musica Polonica Nova” we Wrocławiu. Zgłoszenia przyjmowane są do 4 kwietnia 2014 roku.

W programie Festiwalu zaplanowano piętnaście koncertów, podczas których będzie można usłyszeć sześćdziesiąt kompozycji, w tym liczne prawykonania, z których zawsze słynął wrocławski festiwal. To właśnie prawykonaniom będą poświęcone warsztaty Muzykoteki Szkolnej, która zaprasza do udziału w nich uczniów gimnazjów, liceów, ale także wszystkich zafascynowanych muzyką i tych, których ona nudzi i denerwuje. W trakcie warsztatów uczestnicy zajrzą za kulisy, będą mogli podejrzeć artystów podczas próby generalnej i zapytać kompozytorów i wykonawców o to, czym prawykonanie różni się od zwykłego koncertu. Podczas zajęć uczestnicy poszukają odpowiedzi na wiele innych ważnych pytań: czy zapisany utwór jest zawsze możliwy do wykonania? Jaka jest rola kompozytora podczas prób? Kiedy prawykonanie jest udane? W jaki sposób wykonawcy mogą wpłynąć na ostateczny kształt utworu? I czy z kompozytorem można negocjować zmiany w partyturze?

Zgłoszeniasą przyjmowane pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w temacie maila wpisując: Warsztaty) , lub telefonicznie pod numerem 22 380 49 28 do 4 kwietnia 2014 roku. Liczba miejsc ograniczona.

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE [seria 3]: Spotkanie z Katarzyną Brochocką

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE [seria 3]: Spotkanie z Katarzyną BrochockąOpera–cja. Komu? komu... komunikacja. Sztuka dysonansu. Nie zawsze „ładne” jest właściwe. Złoty środek. Miedzy przesytem a banałem. Pytania i czy gotowe odpowiedzi? - czyli spotkanie z kompozytorką Katarzyna Brochocką w ramach trzeciej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” - w niedzielę, 6 kwietnia 2014 roku o godz. 18:00 w Muzeum Historii m.st. Warszawy.

Katarzyna Brochocka studiowała u Jana Antoniego Wichrowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, u Edwarda Knighta (Oklahoma City University) oraz u Doiny Rotaru (Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti). Odnosi liczne sukcesy szczególnie w dziedzinie opery kameralnej, docenianej w konkursach kompozytorskich i na festiwalach m.in. w Wiedniu, Houston, Londynie, Waszyngtonie i Nowym Jorku. Komponuje i wykonuje także muzykę ilustracyjną do spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych.

Opera współczesna obecnie jest być może najmniej znanym gatunkiem muzycznym, a dzieła powstające w naszych czasach dość rzadko pojawiają się na scenach operowych. Spotkanie z Katarzyna Brochocką będzie więc podróżą przez operowe tematy znane i nieznane. Niektóre z nich to: opera jako platforma porozumienia ze odbiorcą, jaki procent komunikatu trzeba zrozumieć, żeby całość dzieła zachęciła do dalszego w nie zagłębiania się, a także jak sprowokować słuchacza do porzucenia postawy roszczeniowej na rzecz aktywnego zaangażowania się w odbiór utworu i czy w ogóle jest to dzisiaj możliwe?

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, odbywają się w niedzielnepopołudnia od 16 marca do 27 kwietnia o godz. 18:00 w odrestaurowanych piwnicach Muzeum Historycznym m.st. Warszawy (Rynek Starego Miasta 28-42). Moderatorem rozmów jest Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i organizator wydarzeń kulturalnych.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej…