polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

archiwum

Filtr

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki 1 października 2014

Krzysztof Trebunia-TutkaPrzyciemnione światło studia nagrań, ciasne wnętrze, suche powietrze, mikrofon i zupełna cisza... Jak tu śpiewać? Jak wyczarować aurę, w której tkwią korzenie muzyki? Zwykle zamykam oczy, żeby nie widzieć zamkniętego, nafaszerowanego techniką wnętrza. Wyobrażam sobie – i za chwilę już jestem – w zielonej przestrzeni tatrzańskich polan. Tam rodziła się moja muzyka: wierchy, ponad którymi piętrzą się skaliste turnie, a po niebie wiatr przegania chmury jak stada owiec... I dźwięki, które zapisały się w śpiewie i na strunach skrzypiec – szum lasu, potok, spłoszony ptak.
Minęły czasy góralskiej ślebody, życia blisko natury i dziś nasza muzyka inaczej brzmi i jest wymagająca. Zgodnie stwierdzają to mieszkańcy innych regionów Polski, gdzie ostały się resztki prawdziwej kultury ludowej i pasjonaci, wskrzeszający tamtejszą muzykę. Dzięki staraniom prawdziwych miłośników i znawców, trafia do przestrzennych sal o wspaniałej akustyce, na sceny plenerowe z wielotysięczną widownią i do kameralnych świątyń Wiary i Muzyki. A w nich zasłuchani ludzie, zarażeni naszą wizją polskiej World music,noszący w sobie obraz naszego Domu, naszych Gór, nieważne, że w Warszawie, Paryżu, Londynie…
W ciągu ostatnich dwudziestu lat muzykowania nauczyłem się, że wybór miejsca koncertu ma ogromne znaczenie. Ogromne sceny amfiteatralne, duże plenerowe festiwale World music, podniecają swoją skalą i możliwościami każdego muzyka. Takie koncerty zostają w nas na długo. Pamiętamy to „podziurawione muzyką niebo”… Ale ważne są i te niewielkie przestrzenie sal koncertowych, gdzie udało się zapomnieć o wszystkim – była tylko Muzyka. Zaczarowała w równym stopniu wykonawców i słuchaczy, wibrowała w jednym czasie i miejscu w uszach, mózgach, sercach. Jako architekt, z wielką uwagą przyglądam się odwiedzanym prywatnie i zawodowo salom koncertowym. Jak różnorodnie można „obudować dźwięk”, i jak ważne jest to wszystko „obok”, co tworzy nastrój – stonowane oświetlenie, kolor ścian, zapach…
„O tempora, o mores!” Tradycyjna muzyka wsi w dobrym i świadomym wykonaniu dziś świetnie brzmi w filharmonii. To jedno z nielicznych miejsc, gdzie odbierana jest ze zrozumieniem i skupieniem. Nie tylko dzięki „obyciu” muzycznemu słuchaczy, ale przede wszystkim przez wrażliwość na dźwięki, czasem łagodne i wysublimowane, a za chwilę szorstkie, chropowate. Prawdziwe!

Szkoda tylko, że polska wieś już nie chce, nie potrzebuje i wstydzi się swojej muzyki. Zastąpiła ją mechaniczna, prymitywna i powtarzalna – w ich rozumieniu – nowoczesna odmiana „muzyki ludu” – disco polo. Obawiam się, że już na dobre zamieszkała w ich sercach. Nie poddaję się jednak w tej syzyfowej pracy edukacyjnej, a jednocześnie pasji muzycznej, która zawładnęła mną na zawsze. Rok Kolbergowski przywrócił nadzieję na godne miejsce muzyki tradycyjnej i inspirowanej w przebogatym polskim dziedzictwie.

Krzysztof Trebunia-Tutka
1 października 2014 - Międzynarodowy Dzień Muzyki

30 września poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014

Koryfeusz (statuetka)30 września, w przededniu Międzynarodowego Dnia Muzyki, podczas uroczystej Gali wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów czwartej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w trzech kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku oraz Nagroda Honorowa.

Wykonawcami koncertu, zatytułowanego Kolberg.(Re)interpretacjebędą: Royal String Quartet, Motion Trio, Chłopcy Kontra Basia oraz Maria Pomianowska & Przyjaciele. W Roku Oskara Kolberga, wybitnego etnografa i folklorysty, artyści sięgną do źródeł polskiej muzyki tradycyjnej, ale przedstawią je w artystycznie zmodyfikowanej formie. Galę, której organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca, poprowadzą Agata Kwiecińska i Marcin Majchrowski. Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana „na żywo” na stronie internetowej www.koryfeusz.org.pl. Początek transmisji o godz. 19.30. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Rokurywalizować będą:  Paweł GusnarJacek KaspszykEwelina NowickaWłodek PawlikAgata Zubel.

Muzycznym Wydarzeniem Roku zostanie jedno z pięciu nominowanych:
I Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Zbigniewa Seiferta organizowany przez Fundację im. Zbigniewa Seiferta
Festiwal "Wszystkie Mazurki Świata" - Rzeczpospolita Kolberga organizowany przez Fundację Wszystkie Mazurki Świata
Koncert Krystiana Zimermana podczas 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, Filharmonię Narodową oraz Instytut Muzyki i Tańca
Prapremiera opery Moby Dick Eugeniusza Knapika zrealizowana w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

Premiera opery Portret Mieczysława Weinberga zrealizowana w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

ISCM World Music Days 2014 - Wrocław

ISCM World Music Days 2014Festiwal ISCM World Music Days 2014 odbędzie się we Wrocławiu w dniach 3-12 października 2014 roku.

World Music Daysma na celu prezentację muzyki współczesnej, muzyki XXI wieku. Powołany do życia przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (International Society for Contemporary Music), po raz pierwszy zorganizowany został w Salzburgu w 1923 roku. Od tego czasu gościł już w ponad pięćdziesięciu miastach na całym świecie. W 2014 roku z inicjatywy Miasta Wrocław przybywa do Wrocławia. Powstaje przy pomocy Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, ESK 2016, Opery Wrocławskiej, NFM-u, Akademii Muzycznej oraz Programu 2 Polskiego Radia.

Wszyscy artyści wrocławskiej edycji ISCM World Music Days to wybitni twórcy muzyki awangardowej. Na festiwalu wystąpią m.in.: Klangforum Wien, Court-circuit,Agata Zubel,Lutosławski Quartet,Orkiestra Muzyki Nowej,Camerata Silesia,Marek Pasieczny iAndrzej Bauer. Wykonają utwory najważniejszych twórców muzyki współczesnej z całego świata. We Wrocławiu pokażą się: ex-basista Led Zeppelin John Paul Jones, który towarzyszył będzie grupie Supersilent, Ryoji Ikeda – najważniejszy współczesny kompozytor muzyki elektronicznej – a także znakomity projekt Zeitkratzer i legenda muzyki noise Keiji Haino. Swoją obecność potwierdziło już 120 kompozytorów z całego świata. Wśród nich są m.in. Krzysztof Penderecki oraz Peter Eotvos. Dzieła obu słynnych kompozytorów zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Opery Współczesnej.

Na przedostatni dzień imprezy zaplanowano wielką premierę II Symfonii na 100 motocykli, gitarę elektryczną, perkusję i elektronikę.Kompozytorem utworu jest Sławomir Kupczak. W roli muzyków wystąpią wrocławscy motocykliści koordynowani przez klub motocyklowy APANONAR, w roli instrumentów – ich maszyny, od zabytkowych modeli przez nowoczesne ścigacze aż po kultowe Harleye. Sporą atrakcją jest uczestnictwo w projekcie Andrzeja Nowaka, gitarzysty i podpory legendarnego już zespołu TSA. Za perkusją usiądzie znakomity Dominik Stankiewicz. Symfonia na 100 motocykli to szczególny punkt programu ISCM WMD 2014. Z tego powodu odbędzie się w wyjątkowym miejscu. Specjalnie na potrzeby koncertu otwarty zostanie parking przy Narodowym Forum Muzyki.

W programie Dni znajdą się ponadto instalacje multimedialne, przegląd filmowy, wykłady, spotkania, warsztaty z artystami oraz konferencje dwóch elitarnych światowych organizacji: ISCM (International Society for Contemporary Music) orazIAMIC (International Association of Music Information Centres).

Równolegle prowadzony jest program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który przewiduje pokazy zespołów szkolnych oraz konkurs na recenzje wydarzeń koncertowych. Tym samym stolica Dolnego Śląska włączona zostanie w obchody Międzynarodowego Dnia Muzykii rozpocznie projekt kontynuowany w latach następnych. Ze względu na międzynarodowy charakter imprezy w ISCM World Music Days 2014 udział wezmą artyści, dziennikarze, dyplomaci i politycy z ponad siedemdziesięciu krajów.

ZOBACZ: program Festiwalu

Gwiazdy Festiwalu Otwarcia NOSPR

NOSPR - nowa, własna siedziba Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia 1 października 2014 roku zainauguruje swój historyczny sezon. Po latach koncertowania w wynajmowanej sali rozpocznie nową erę we własnej siedzibie – wspaniałym gmachu zaprojektowanym przez architektów Konior Studio. Za wykonanie inwestycji odpowiadała firma Warbud, a projekt akustyczny sali koncertowej jest dziełem renomowanej japońskiej firmy Nagata Acoustic.

Z tej okazji dyrekcja NOSPR przy wsparciu władz Miasta Katowice zaplanowała wielki Festiwal Otwarciam.in. z udziałem takich gwiazd, jak Krystian Zimerman (1 października), Piotr Anderszewski (18 października), Urszula Dudziak(22 października), Piotr Beczała (28 października). NOSPR gościć będzie także wspaniałe zespoły: Wiener Philharmoniker (3 października), London Symphony Orchestra (18 października), Chór Radia Bawarskiego (1 października) i NDR Bigband z Hamburga (22 października).

Festiwalowe koncerty rozpocznie NOSPR pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Chór Radia Bawarskiego przygotowany przez Petera Dijkstrę oraz soliści: Ewa Tracz, Wiesław Ochman, Melanie Diener, Anna Lubańska, Christian Elsner, Dimitry Ivashchenko. Gwiazdą koncertu będzie Krystian Zimerman, który wykona I Koncert fortepianowyJohannesa Brahmsa. Ponadto program koncertu wypełnią utwory wybitnych polskich kompozytorów swoim życiem i twórczością związanych z NOSPR: Tryptyk ŚląskiWitolda Lutosławskiego, Przebudzenie JakubaKrzysztofa Pendereckiego, Siwa mgła Wojciecha Kilara. Całość zakończy IX SymfoniaLudwiga van Beethovena z symboliczną Odą do radościw finale.

Tuż przed uroczystym koncertem w amfiteatrze w ogrodzie NOSPR ok. 16.30 na dużym ekranie LED wyświetlony zostanie film pt. Najlepsza dla najlepszej. Autorka filmu, Aleksandra Fudala przez trzy lata towarzyszyła orkiestrze i dokumentowała każdy etap budowy jej nowej siedziby.

Następnego dnia, 2 października, odbędzie się pierwszy koncert w sali kameralnej. Kwartet Śląski rozpocznie cykl swoich koncertów w NOSPR „Między Wschodem a Zachodem”. Usłyszymy premierowe wykonanie XIV Kwartetu smyczkowegoKrzysztofa Meyera, a także VIII Kwartet smyczkowyDymitra Szostakowicza, Doom. A SighIstvána Márty na taśmę i kwartet smyczkowy oraz WTC 9/11na taśmę i kwartet smyczkowy Steve’a Reicha.

3 października w nowej siedzibie NOSPR zagrają Filharmonicy Wiedeńscy, od lat będących w czołówce najwybitniejszych symfoników świata. Zespół pod batutą Petera Schneidera wykona Adagiettoz Raju utraconegoKrzysztofa Pendereckiego, Pieśni biblijne op. 99Antonína Dvořáka i Symfonię Asrael op. 27Josefa Suka. W roli solistki wystąpi Dagmar Pecková (mezzosopran).

Wiedeńscy kameraliści – na co dzień aktywnie koncertujący soliści, odnoszący pedagogiczne sukcesy wykładowcy, ale nade wszystko członkowie słynnej Filharmonii Wiedeńskiej – w ramach Festiwalu Otwarcia 4 październikazainaugurują także nowy cykl koncertów pt. „Recitale mistrzowskie”. W programie sobotniego koncertu znajdą się kompozycje Franza Antona Hoffmeistera – II Kwartet D-dur Solowyna kontrabas, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Stefana Bolesława PoradowskiegoII Trio op. 30 na skrzypce, altówkę i kontrabas i Franza Schuberta – Oktet F-dur op. posth. 166na klarnet, fagot, róg, kwartet smyczkowy i kontrabas D. 803.

Koncerty Festiwalu Otwarcia potrwają do końca października 2014 roku.

Szczegółowy program Festiwalu Otwarcia - na stronie: www.nospr.org.pl/pl/kalendarz?date=10.2014

Zwiastun XVIII Międzynarodowego Festiwalu i XVI Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 2015

XVIII Międzynarodowy Festiwal i XVI Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 2015Trwają przygotowania doXVIII Międzynarodowego Festiwalu i XVI Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 2015, który jest wyrazem pamięci o jednej z najsławniejszych polskich artystek i zarazem znakomitej pedagog śpiewu, związanej od dzieciństwa ze Starym Sączem i Nowym Sączem (Ada Sari to pseudonim Jadwigi Szayer, 1886-1968).

Tę cykliczną imprezę zainicjowała w 1985 roku, przy wsparciu Antoniego Malczaka, dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Kultury (od 1999 - Małopolskiego Ośrodka Kultury SOKÓŁ), profesor Helena Łazarska. Ta wielka osobowość świata wokalnego dyrektorem artystycznym i przewodniczącą jury festiwalu była przez 28 lat. W tym czasie Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu zyskał prestiż na arenie europejskiej, w jury zasiadały znamienite postaci świata muzyki, a jego laureatami byli m.in.: Piotr Beczała, Andrzej Dobber, Adrian Eröd, Zofia Kilanowicz, Milijana Nikolić, Anna Simińska, Monika Walerowicz, Anna Lubańska czy Arnold Rutkowski.

Od następnej edycji (9-16 maja 2015) dyrektorem artystycznego będzie Małgorzata Walewska, artystka znana z występów na scenach muzycznych całego świata, która będzie też kierować pracą jurorów konkursu. Uroczyste przekazanie obu tych funkcji, połączone z benefisem prof. Heleny Łazarskiej, odbędzie się 29 września 2014 roku w Nowym Sączu (godz. 19.00, MCK SOKÓŁ).

Otwarcie nowego budynku Akademii Muzycznej w Łodzi

Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej w ŁodziRegionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej to nowy budynekAkademii Muzycznej w Łodzi, którego inauguracja odbędzie się w czwartek, 25 września 2014 roku. Ośrodek odwiedzi tego dnia wielu gości: 150 dzieci ze szkół podstawowych weźmie udział w warsztatach umuzykalniających (godz. 10.00), pracownie i sale wykładowe obejrzą licealiści ze szkoły muzycznej (godz. 12.00), łodzianie zwiedzą budynek w ramach wycieczki z muzycznymi atrakcjami (godz. 13.30), a na wieczór został zaplanowany uroczysty koncert inauguracyjny w wykonaniu studentów i absolwentów uczelni z udziałem gości z miasta i regionu (godz. 18.00).

Rok po inauguracji nowej Sali Koncertowej Akademia Muzyczna w Łodzi otwiera kolejny nowoczesny budynek przeznaczony dla działalności edukacyjnej i kulturalnej Uczelni. Nowy budynek Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej znajduje się przy al. 1 Maja 4, w bezpośrednim sąsiedztwie pałacu, głównej siedziby uczelni.

W dzień uroczystego otwarcia Ośrodek odwiedzą dzieci z klas I-III z łódzkich szkół podstawowych nr 23, 36 i 55, które wezmą udział w warsztatach umuzykalniających „Dziecięcej Akademii Muzyki”, prowadzonych przez pedagogów z Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Pracownie i sale wykładowe zwiedzą licealiści z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. H. Wieniawskiego w Łodzi, w wycieczce wezmą udział łodzianie ciekawi nowego miejsca dla muzyki, w wieczornym koncercie – oficjalni goście uczelni. Wykonawcami koncertu będą studenci i absolwenci Akademii: Kwartet skrzypcowy Navis, Mazel Tov Clarinet Quartet oraz śpiewaczka Joanna Markowska i harfistka Anna Kłos. Patronat honorowy nad uroczystym koncertem inauguracyjnym ROKEiDM objął Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień.

Ukraina – Polska – zwiastun III Festiwalu „NeoArte”

Uroczysty koncert pt. Ukraina – Polska– zwiastunIII Festiwalu „NeoArte” (październik 2014, Gdańsk) odbędzie się w piątek, 26 września 2014 roku o godz. 17.00 w Sali WielkiejZamku Królewskiego w Warszawie.

Wystąpią zespoły: NeoQuartet (Polska) i Ensemble Nostri Temporis (Ukraina) oraz Jarosław Stokowski – kontrabas i Grzegorz Wierus – dyrygent. Słowo wstępne wygłoszą Roman Rewakowicz i Bohdan Sehin, a słowo o muzyce Monika Pasiecznik. W programie koncertu znajdą się cztery prawykonaniautworów: Bio-choralesna kwintet dęty (2014) Karola Nepelskiego, I have lost my Euridice(2014) na kwartet smyczkowy, kontrabas, kwartet dęty drewniany, waltornię i fortepian Oleksii Shmuraka, Talos(2014) na kwartet smyczkowy Bohdana Sehinaoraz Koncert na jedenastu(2014) na kwartet smyczkowy, kontrabas, kwartet dęty drewniany, waltornię i fortepian Sławomira Kupczaka.

Koncert towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz cyklowi wykładów Polska – Ukraina – Europa. Dziedzictwo i Przyszłość pod patronatem JE Markijana Malskiego, Ambasadora Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej i JE Henryka Litwina, Ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej na Ukrainie.

Festiwal Muzyki Filmowej - po raz 7. w Krakowie

Festiwal Muzyki Filmowej w KrakowieSiódma edycjaFestiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie odbędzie się w dniach 25-28 września 2014 roku.

Na główny nurt programu złożą się cztery wielkie produkcje koncertowe: polsko-norweska koprodukcja Kon-Tiki: Dalekomorska Wyprawaz udziałem kompozytora Johana Söderqvista (25 września),kultowe piosenki napisane do filmów z serii James Bondw wykonaniu gwiazd polskiej rozrywki i orkiestry, zdobywca pięciu Oscarów: Gladiatorna żywo w wersji koncertowej z muzyką Hansa Zimmerai z udziałem współkompozytorki oraz wokalistki Lisy Gerrard, wreszcie Międzynarodowa Gala Muzyki Filmowej z okazji 100-lecia ASCAPz plejadą najważniejszych hollywoodzkich kompozytorów muzyki filmowej.

Pierwszego dnia festiwalu będzie miała miejsce premiera zamówionego przez FMF projektu Kon-Tiki: Dalekomorska wyprawa. Projekcji nominowanego do Oscara i Złotego Globu filmu Wyprawa Kon-Tiki(2012, w reż. Joachim Roenning, Espen Sandberg) towarzyszyć będzie pełna orkiestra. To największa produkcja filmowa w historii skandynawskiej kinematografii, spektakularne kino przygody i porywająca muzyka Johana Söderqvista. Wyprawa Kon-Tikito adaptacja bestsellerowej książki norweskiego podróżnika i etnografa Thora Heyerdahla, który przepływając Pacyfik na prymitywnej tratwie chciał udowodnić swoją teorię na temat zaludnienia Polinezji. Udział w premierze koncertu powstającego we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Kosmorama w Trondheim zapowiedzieli twórcy filmu i niemal cała ekipa produkująca ten tytuł. Koncert uzyskał dofinansowanie z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych i jako koprodukcja będzie miał swoją premierę norweską w Trondheim w 2015 r. Partnerem strategicznym koprodukcji jest także FilmPhilharmonie z Berlina.

Szymon Nehring zwycięzcą Konkursu „Halina Czerny-Stefańska in memoriam”

21 września 2014 roku zakończył sięIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu.

Przez niemal tydzień jurorzy oraz melomani przysłuchiwali się prezentacjom młodych utalentowanych pianistów z całego świata, dzięki którym Aula Nova stała się muzycznym domem dla wszystkich tych, którym bliska jest pianistyka na światowym poziomie. Jury pod przewodnictwem prof. Elżbiety Stefańskiej w składzie: prof. Alicja Kledzik – Dyrektor Artystyczny Konkursu, prof. Bogumił Nowicki, prof. Tigran Alikhanov, prof. Martin Hughes, prof. Ronan O'Hora i Jan Popis po przesłuchaniach finałowych ogłosiło wyniki Konkursu: I nagrodę otrzymał Szymon Nehring (Polska), II nagrodę - Eka Bokuchava (Gruzja) i III nagrodę - Andrzej Wierciński (Polska), a trzy wyróżnienia: Łukasz Byrdy (Polska), Kaori Kashimoto (Japonia) i Suzuko Sakakibara (Japonia). Ponadto zostały przyznane nagrody pozaregulaminowe.

Ameryka w Warszawie czyli Szalone Dni Muzyki 2014

Szalone Dni Muzyki 2014Gershwin, Bernstein, Copland, Barber, Rachmaninow, Dvořák, Joplin, Williams – to tylko niektórzy z kompozytorów, których muzykę usłyszymy podczas tegorocznej polskiej edycji La Folle Journée. Szalone Dni Muzyki odbędą się w Warszawie już po raz piąty. W ciągu trzech dni, od 26 do 28 września 2014 roku w salachTeatru Wielkiego - Opery Narodowej zabrzmi 55 koncertów, z udziałem 1000 wykonawców.

La Folle Journée to międzynarodowy festiwal popularyzujący muzykę klasyczną wśród szerokiej publiczności. Jego ideą jest zachęcanie do odbioru muzyki poważnej. Bogaty repertuar, atrakcyjna forma i znakomici artyści sprawiają, że La Folle Journée co roku gromadzi ogromną liczbę słuchaczy we Francji, Hiszpanii, Japonii, a od 2010 roku, także w Polsce.

Podczas 5. edycji Szalonych Dni Muzyki polskiej publiczności zaprezentowana zostanie muzyka amerykańska w różnych odsłonach. Usłyszymy melodie znane i lubiane, przeboje filmowe i fragmenty musicali, a wszystko to w wykonaniu znakomitych artystów. W programie utwory legendarnych kompozytorów amerykańskich: Gershwina, Bernsteinaczy Coplanda, jak i twórców emigracyjnych, którzy znaczną część życia spędzili w USA, m.in. Rachmaninowa, Korngolda, Dvořáka. Na Festiwalu usłyszymy soundtracki do światowych produkcji filmowychtakich, jak: Gwiezdne Wojny, Różowa Pantera, Lista Schindlera, Pearl Harbor czy Indiana Jones. Dla miłośników bajek przygotowano koncert z projekcją filmów animowanych Walta Disneya. Podczas Szalonych Dni Muzykinie zabraknie również amerykańskiej muzyki popularnej. Będzie też okazja posłuchać standardów jazzowych czy ragtime'ów Joplina oraz wziąć udział w jam session. Kilka razy zabrzmi Błękitna Rapsodia Gershwina i kultowy musical Bernsteina West Side Story, a stylistyczny przekrój muzyki amerykańskiej pokaże koncert jazzu tradycyjnego pt. Od Ragtime'u do Swingu.

WarVie po raz drugi w Warszawie

Warsovie 2014Druga edycja festiwalu „War<So>Vie” odbędzie się w dniach 19-27 września 2014 roku.

„War<So>Vie” to międzynarodowy, interdyscyplinarny festiwal, którego celem jest współtworzenie przestrzeni publicznej miasta, wyzwolenie jego performatywnego potencjału oraz współdziałanie i integracja różnych środowisk. To oddolna inicjatywa angażująca ludzi działających w takich dziedzinach jak aktywizm miejski, architektura, eksperymenty muzyczne, nowe media, socjologia, sztuki wizualne, taniec współczesny, teatr i urbanistyka. W ramach festiwalu odbędą się działania w przestrzeni miejskiej, prezentacje teatralne, koncerty i wystawy, a także otwarte warsztaty prowadzone przez lokalnych artystów, aktywistów i mieszkańców oraz zaproszonych twórców i kuratorów zagranicznych. „WarVie” jest platformą performatywnych negocjacji pomiędzy światem tzw. „sztuki wysokiej”, oddolnym aktywizmem i codziennym życiem miasta.

W programie drugiej edycji festiwalu znajdą się projekty takich twórców, jak Romeo Castellucci(spektakl Attore, il tuo nome non è esatto), brytyjscy artyści multimedialni Pete Cant i Alex Eisenberg oraz współpracujący z nimi polski kompozytor Marcin Stańczyk (performans multimedialny (A)(P)ologia będący odpowiedzią na (A)pollonię Krzysztofa Warlikowskiego), amerykański kolektyw choreograficzny BodyCartography (projekt dotyczący performatywnego czytania przestrzeni miejskiej We will be developing the Empaths), zespół pisarza i performera Ruperta Thomsonaz Summerhallw Edynburgu (praca choreograficzna Labirynth Begets the Minotaur), grupa artystyczna Koncentrat Rafała Dziemidoka i Ewy Garniec razem z performerami z Ukrainy, Białorusi, Rosji i Mołdawii (pokaz ‘work in progres’ międzynarodowego projektu choreograficznego Piotruś i Wilk. Reinterpretacja) oraz Zorka Wollnywraz z grupą seniorek (perfomans Trąbka do słuchania). W części muzycznej odbędą się m.in. koncerty Mikołaja Trzaski, Pawła Szamburskiego, Noise of Wings, muzyki kameralnej Wawa Paris 1914, piosenek warszawskich w wykonaniu zespołu Laura Palmer, a także improwizacje muzyczne Kuby Twice, muzyki eksperymentalnej ”Obiektofonia” w wykonaniu zespołu Sonofreniaoraz „Plądrofonia dźwieków miasta”Wojciecha Błażejczyka i Krzysztofa Kozłowskiego.

Koncerty dla prof. Romana Bergera w Cieszynie

Koncerty dla prof. Romana Bergera w CieszynieW dniach 21-22 września 2014 roku w Cieszynie odbędą się dwa koncerty poświęcone twórczościprof. Romana Bergera, członka honorowego Związku Kompozytorów Polskich zamieszkałego i tworzącego w Bratysławie.

Pierwszy z recitalem organowym w Kościele Jezusowym wystąpi Jerzy Kukla, przedstawiając Exodus IIRomana Bergera oraz utwory Jana Gawlasa (nauczyciela Bergera do 1952 roku), Bacha i trzy części z cyklu Ciała chwałyMessiaena. Na recitalu skrzypcowym w Szkole Muzycznej na Zamku Kaja Danczowska wykona solo Konwergencje IR. Bergera oraz z udziałem pianistki Justyny Danczowskiej Małą fantazję Henryka Mikołaja Góreckiego i finał Sonaty nr 2 Krzysztofa Pendereckiego.

Artykuł wstępny w programie koncertu R. Berger zatytułował Powrót do Cieszyna: "Wielkiego szczęścia w życiu trzeba, by po wymuszonym „exodusie” z rodzinnego miasta wrócić doń (niejako „w ostatniej chwili”) – choć tylko symbolicznie-muzycznie."

Organizatorami koncertów są: Oddział Krakowski ZKP, Parafia Ewangelicko-Augsburska Kościoła Jezusowego oraz Państwowa Szkoła Muzyczna w Cieszynie.

Znamy nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014

Koryfeusz 201416 września 2014 roku odbyło się posiedzenie Rady programowej ds. muzykiInstytutu Muzyki i Tańca, na którym wybrano nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2014 w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku i Nagroda Honorowa.

Zgłoszonych zostało łącznie 162 kandydatury, spośród których Rada programowa wybrała po 5 nominowanych w każdej kategorii:

- Osobowość RokuPaweł GusnarJacek KaspszykEwelina NowickaWłodek PawlikAgata Zubel

- Wydarzenie Roku:
I Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Zbigniewa Seiferta organizowany przez Fundację im. Zbigniewa Seiferta
Festiwal "Wszystkie Mazurki Świata" - Rzeczpospolita Kolberga organizowany przez Fundację Wszystkie Mazurki Świata
Koncert Krystiana Zimermana podczas 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich, Filharmonię Narodową oraz Instytut Muzyki i Tańca
Prapremiera opery Moby Dick Eugeniusza Knapika zrealizowana w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
Premiera opery Portret Mieczysława Weinberga zrealizowana w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Do 22 września trwa głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów nagrody. Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród. Galaodbędzie się 30 września 2014 rokuo godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert zatytułowany Kolberg. (Re)interpretacje będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz w Internecie.
Czwarta edycja nagrody odbywa się w Roku Kolberga 2014, a jej operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody dostępne są na stronie: www.koryfeusz.org.pl

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęli: Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, Rzeczpospolita, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzPress, MuzykaTradycyjna.pl oraz Folk24.pl.

Andrzej Nikodemowicz - czas i dźwięk

Andrzej NikodemowiczIII Międzynarodowy Festiwal „Andrzej Nikodemowicz - czas i dźwięk” odbędzie się w Lublinie w dniach 21-28 września 2014 roku.

Festiwal wpisuje dzieło Andrzeja Nikodemowicza (na zdjęciu), jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki sakralnej, w bogaty kontekst muzyki wszech czasów. To obraz muzyki emanującej pięknem brzmienia, duchowością, z doskonale słyszalnym historycznym continuum, nawiązaniem do najwartościowszych zjawisk w dziejach muzyki świata. Festiwal służy promocji polskiego i światowego dziedzictwa kultury, edukacji społecznej „w stronę sztuki”, formacji duchowej i dobrych obyczajów. To, obok „Spotkań z Lutosławskim”, największy projekt koncertowy Miasta Lublin i Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego.

ZOBACZ: program Festiwalu

Audycje radiowe o historii muzyki polskiej

Historia Muzyki PolskiejPo wakacyjnej przerwie wracają na antenęProgramu 2 Polskiego Radia audycje z cyklu Historia Muzyki Polskiej. Emitowane będą codziennie w dni powszednie o godz. 15.30.

Audycje przygotowane przez red. Wojciecha Włodarczyka, od poniedziałku 15 września 2014 roku realizowane będą na podstawie książki prof. Ireny Poniatowskiej Romantyzm 1850-1900.

Audycje archiwalne można odsłuchać na stronie Narodowego Centrum Kultury - www.nck.pl/kategorie/audycje-radiowe.html

Wszystkie książki cyklu Historia Muzyki Polskiejpod redakcją Stefana Sutkowskiego można pobrać w formie bezpłatnych e-bookóww e-księgarni NCK.

Warsztaty artystyczno-językowe w Filharmonii Krakowskiej

Muzyka językaOferta edukacyjnaFilharmonii Krakowskiej wzbogaci się w sezonie 2014/15 o warsztaty artystyczno-językowe Muzyka języka, organizowane wspólnie z British Council.

Poprzez piosenki, rymowanki, a nawet taniec, nauka języka angielskiego stanie się wspaniałą zabawą. Wśród muzycznych atrakcji warsztatów znajdzie się między innymi przygoda z muzyką gospel pod okiem brytyjskiej dyrygentki, czy wspólne muzykowanie na stworzonych w trakcie zajęć instrumentach.

Na te wyjątkowe lekcje języka angielskiego, prowadzone przez doświadczonych nauczycieli British Council, Filharmonia zaprasza dzieci w wieku od 5 do 7 lat. Warsztaty odbędą się w dwóch cyklach: jesienno-zimowym i wiosenno-letnim. Pierwsze spotkanie – 20 września 2014 roku.

Muzyka Marii Szymanowskiej w Paryżu

Sławomir DobrzańskiC. Pierre Zaleski - Prezes Société Historique et Littéraire Polonaise i Dyrektor Biblioteki Polskiej w Paryżu oraz Elisabeth Zapolska-Chapelle – Prezes Société Maria Szymanowska zapraszają w piątek, 26 września 2014 roku na recital Sławomira Dobrzańskiego (na zdjęciu) pt. Maria Szymanowska (1789-1831), poétesse du piano.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Marii Szymanowskiej: Le Murmure. Nocturne, Marszenr 3 i 2, Mazurki(wybór), Danse Polonaise, Caprice sur la Romance de Joconde, Polonaise en mi mineur, Menuet n° I en la mineur, Etiudy(wybór) i Nocturne en si bémol majeur.

Recital odbędzie się w Bibliotece Polskiej w Paryżu.

Sukces Tomasza Darocha na Konkursie Pablo Casalsa w Budapeszcie

Tomasz DarochWiolonczelistaTomasz Daroch (na zdjęciu) otrzymał II nagrodę w zakończonym w sobotę, 13 września 2014 roku 48. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym Pablo Casalsa w Budapeszcie.

W finale Polak zagrał Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104Antonina Dvořáka.

W konkursie wzięło udział 157 młodych wiolonczelistów z 38 krajów. Zwyciężył Mun Taeguk z Korei Południowej.

Pamiętamy - koncert w rocznicę agresji sowieckiej

Pamiętamy15 września 2014 roku o godz. 19.15 w kościele parafii Matki Bożej Królowej Aniołów (ul. ks. Bronisława Markiewicza) w Warszawie odbędzie się koncert Pamiętamy w rocznicę agresji sowieckiej.

Wystąpią: Krzysztof Penderecki - dyrygent, orkiestra Sinfonietta Cracovia oraz chór Bemcanto. W programie kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Agnus Deii Chaconnez Polskiego Requiem, Passacaglia i Larghetto, a także Dmitrija Szostakowicza Symfonia Kameralna op. 110 Bis.

Wstęp wolny.

Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci

Dorota Miśkiewicz i KwadrofonikWraz z nowym sezonem do repertuaruPolskiej Filharmonii Bałtyckiej wracają popularne koncerty familijne. Pierwszy z nich w miły i przystępny sposób przybliży naszym podopiecznym tą część twórczościWitolda Lutosławskiego, którą napisał specjalnie z myślą o najmłodszych słuchaczach. Multimedialny koncert pt. Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci, z piosenkami do wierszy Juliana Tuwima i muzyką Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Doroty Miśkiewicz i zespołuKwadrofonik odbędzie się w niedzielę, 21 września 2014 roku o godz. 12:00 w Sali Koncertowej na Ołowiance.

Wielki, polski kompozytor Witold Lutosławski miał w swoim dorobku liczne utwory pisane dla najmłodszych - w tym także piosenki do znanych wszystkim dzieciom wierszy Juliana Tuwima. Stały się one pretekstem do spotkania jednej z najciekawszych polskich wokalistek jazzowych i niezwykłego kwartetu tworzonego przez dwoje pianistów i dwoje perkusistów, znanego z twórczych opracowań muzyki tradycyjnej, klasycznej oraz znakomitych interpretacji muzyki współczesnej.

Dorota Miśkiewicz i Kwadrofonik wzięli na warsztat Piosenki dla dzieci Lutosławskiego pisane do tekstów Tuwima i proponują ich barwne, nowoczesne, ale realizowane w całości na akustycznych instrumentach opracowania. Prezentowane podczas koncertu piosenki, mające często formę zabawnych, rymowanych opowiastek, bawią i uczą najmłodszych, są dla nich podróżą do magicznych dźwięków wydobywanych z kilkudziesięciu instrumentów (m.in. marimby, ksylofonu, cajonu, cymbałów, udu, kalimby, gongów...). Dorosłym odbiorcom koncert daje natomiast możliwość poznania typowej dla Lutosławskiego, nowoczesnej i złożonej harmonii, jest powrotem do czasów, gdy wyobraźnia była nieograniczoną siłą, a bajki zawsze kończyły się dobrze.

Elementem uatrakcyjniającym koncert są wizualizacje artystki Jago VJ, zwyciężczyni najważniejszego w Polsce konkursu sztuki VJ-skiej, Videozone VJ Contest.

Koncerty rodzinne w Bydgoszczy

Filharmonia Pomorska zaprasza rodziny z dziećmi na wyjątkowe koncerty rodzinne.

Pionierski cykl „Od brzuszka do uszka maluszka” – dla niemowląt, małych dzieci i kobiet w ciąży – zainaugurowany zostanie 13 września 2014 roku ogodz. 12.30 w bydgoskiej Filharmonii. Na estradzie wystąpią: Katarzyna Szewczyk - przygotowanie i prowadzenie, Kamila Kułakowska - sopran, Janusz Bobiński – trąbka, Jacek Kwaśniak - instrumenty perkusyjne i Rafał Tworek – fortepian. W programie utwory Verdiego, Ravela, Straussa, Różyckiego.

Filharmonia przygotowała również nowy cykl „Akademia WioliMisia” – dla dzieci od 3 do 6 roku życia, podczas którego mali melomani przeżywać będą przygody w pięknej krainie Pani Muzyki, w ciepłej rodzinnej atmosferze i profesjonalnej oprawie muzycznej. Czy wystarczy jeden-wiolinowy klucz aby salę wypełniły dźwięki? Może użyć trzeba jeszcze jakiegoś do otwarcia muzycznego świata? Zaproszeni artyści posiadają klucze do każdej pięciolinii. Pani Muzyka razem z artystami, dźwiękowymi opowieściami przywiezionymi z wakacji, otworzy przed nami bramy czarownego świata muzyki. Poprzez zadania dla małych i dużych, sporą porcję uśmiechu i radości ze wspólnej, pouczającej zabawy, najpewniej znajdą także klucz do naszych serc które otworzą na piękno muzyki.
13 września o godz. 11.00 odbędzie się koncert pt. O tym jak WioliMiś kluczem wiolinowym świat muzyki próbował otworzyć. Na estradzie wystąpią: Dorota Borowicz - przygotowanie i prowadzenie, Marta Kwaśniak – taniec, Łukasz Rafiński – trąbka, Rafał Tworek – fortepian i Jacek Kwaśniak - instrumenty perkusyjne. W programie utwory Bacha, Mozarta, Haendla, Charpentiera.

Warszawska Jesień 2014 z innymi instrumentami

Warszawska Jesień 201457.Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień’’ odbędzie się w dniach 19-27 września 2014 roku. Na program tegorocznej edycji festiwalu złożą się przede wszystkim utwory przeznaczone na instrumenty muzyki dawnej, różnych kultur tradycyjnych oraz instrumenty nietypowe bądź rzadko używane. Usłyszymy nową muzykę skomponowaną na takie instrumenty, a nie stylizacje czy nawiązania do muzyki dawnej lub etnicznej.

Jak brzmieniowe i techniczne możliwości tego „innego” instrumentarium wzbogacają język współczesnej wypowiedzi muzycznej, będzie można sprawdzić podczas szeregu tegorocznych koncertów, z których już pierwszy jest pod tym względem bardzo istotny. Wykonawcami będą: barokowa orkiestra Arte dei Suonatori oraz specjalizująca się w repertuarze współczesnym musikFabrik. W ich wykonaniu zabrzmi Semplice Martina Smolki- utwór na instrumenty dawne i nowe, jedne przeciwstawione drugim. Oryginalność brzmienia tej niezwykłej kompozycji wynika między innymi z różnicy strojów pomiędzy obiema grupami (instrumenty dawne grają w stroju a = 415 Hz, nowe - według a = 440 Hz). Dla Arte dei Suonatori oraz wiolonczelisty Dominika Połońskiego przeznaczył z kolei swoją kompozycję brutArtur Zagajewski. „Innym” instrumentem jest tu nie tylko sam zespół, lecz w pewnym sensie również poddawana preparacji wiolonczela. W Double Aureliano Cattaneo„inne” instrumenty to instrumenty nowe, instrumenty-wynalazki: dęte blaszane z podwójnymi czarami, skonstruowane przez muzyków musikFabrik. Kulminacyjny punkt wieczoru to mistrzowski Hamburgisches Konzert György Ligetiego na róg i orkiestrę kameralną z czterema rogami naturalnymi, z Christine Chapman w partii solowej i Stefanem Asbury jako dyrygentem.

Sacrum Profanum - po raz 12. w Krakowie

Sacrum Profanum 2014Ojciec amerykańskiego minimalizmu – Philip Glass, awangardowa artystka – Laurie Anderson, gitarzysta Sonic Youth – Lee Ranaldo i Squarepusher wystąpią na festiwalu„Sacrum Profanum”, który odbędzie się po raz 12. w Krakowie, w dniach 14-20 września 2014 roku. W programie ponadto licząca trzy koncerty rezydencja słynnego kwartetu smyczkowego – Kronos Quartet. Do Krakowa przyjadą także najlepsi wykonawcy muzyki współczesnej: London Sinfonietta oraz Alarm Will Sound i Bang on a Can All-Stars. A podczas finału świętowana będzie 25. rocznica założenia wytwórni Warp.

Związana z 40-leciem istnienia grupy rezydencja Kronos Quartetto esencja amerykańskiej muzyki współczesnej, w której akademickość współbrzmi z awangardą. Te dwa światy funkcjonują na równych prawach obok siebie, przenikając się i uzupełniając. W takiej prezentacji nie może zabraknąć ojców minimalizmu: Terry’ego Riley’a, Philipa Glassa i Steve’a Reicha. Kosmiczna i multimedialna kompozycja Sun Rings w koncercie monograficznym oraz jazzujący G-Song pokażą odmienne oblicza pierwszego z nich. Usłyszymy napisany zaledwie kilka miesięcy temu String Quartet No. 6 Glassa oraz długo wyczekiwane WTC 9/11 Reicha. Ich muzyka zabrzmi w zestawieniu z nowym pokoleniem: Bryce’em Dessnerem i Clintem Mansellem – obaj wywodzą się ze świata muzyki alternatywnej. Pierwszy zasłynął jako lider grupy the National, drugi jako twórca przejmującej muzyki do filmów Aronofsky’ego. Jeśli mowa o amerykańskiej awangardzie, to nie może zabraknąć Laurie Anderson, która wspólnie z Kronos Quartet wykona autorską kompozycję Landfall, w której naturalne brzmienia instrumentów, elektrycznych skrzypiec, na których gra Anderson i szerokiej palety eksperymentalnej elektroniki tworzy muzykę nowoczesną i ujawniającą bogactwo znaczeń, zwłaszcza w świetle wygłaszanych przez Laurie tekstów oscylujących między żartem a filozofią.

Eurośródziemnomorski dialog muzyczny w Bydgoszczy

Bydgoski Festiwal Muzyczny 201452.Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” odbędzie się w dniach 12 września – 3 października 2014 roku pod hasłem Eurośródziemnomorski dialog muzyczny. Wydarzenia festiwalowe zaplanowano w Bydgoszczy, Toruniu i Frankfurcie nad Odrą.

Festiwal zainauguruje RequiemRomana Maciejewskiego – dzieło, zaliczane do największych dzieł oratoryjno-kantatowych w muzyce polskiej, utwór „genialny, nieprzemijający, ponadczasowy” i to w znakomitym wykonaniu. Piękne są partie chóralne, które wykona 100-osobowy Chór Filharmonii Narodowej, czołowy zespół śpiewaków w Polsce, zaś partie solowe kreować będzie doborowy kwartet śpiewaków: Iwona Hossa – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Ryszard Minkiewicz – tenor i Piotr Nowacki – bas. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.

Festiwalowi towarzyszą dwie konferencje: w dniach 18-20 września 2014 roku Konferencja Słowianoznawczapod Honorowym Patronatem Konitetu Słowianoznawstwa Polskiej Akademii Nauk pt. Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze Słowiańszczyzny oraz w dniach 27-28 września 2014 roku Konferencja Muzykologicznapt. Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – nowe źródła i interpretacje w muzyce świeckiej i religijnej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://filharmonia.bydgoszcz.pl/festiwale/bfm.html

POR zainauguruje nowy sezon operą Stanisława Moniuszki

Polska Orkiestra Radiowa14 września 2014 roku o godz. 19.00 wStudiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący sezon artystycznyPolskiej Orkiestry Radiowej. Wzorem ostatnich lat sezon rozpocznie wykonanie koncertowe opery. Tym razem będzie to Verbum nobileStanisława Moniuszki do libretta Jana Chęcińskiego.

Tradycją stało się, że Polska Orkiestra Radiowa rozpoczyna sezon koncertowy prezentacją zapomnianych lub mało znanych polskich oper. W ubiegłych latach wykonane były m.in.: Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Monbar czyli flibustierowie Dobrzyńskiego, MariaStatkowskiego, FlisMoniuszki i Zemsta za mur granicznyNoskowskiego.

Prapremiera Verbum nobile- dzieła wybranego na inaugurację obecnego sezonu - miała miejsce w Teatrze Wielkim w Warszawie 1 stycznia 1861 roku. Operę znakomicie przyjęli zarówno krytycy jak i publiczność. Tylko w styczniu 1861 wykonano ją 7 razy. Krytycy zwracali uwagę na umiejętność twórców w odtworzeniu kolorytu i przeszłości szlacheckiej z jej dawnymi wartościami. „Gazeta Warszawska” pisała: „Verbum nobileto sielanka nie wieśniacza, a dworkowa, prosta jak sielanka, a charakterystyczna w muzyce, jak życie w dawnych naszych modrzewiowych dworkach.” Po warszawskiej premierze, dzieło wystawiono także w Wilnie, jednak tam nie odniosło większych sukcesów. We Lwowie natomiast, Verbum nobileobecne było w repertuarze Teatru Miejskiego przez kilka lat. Za życia Moniuszki operę wykonano w Warszawie około 50 razy.

W koncertowym wykonaniu Verbum nobile w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego wspólnie z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza wystąpią: Marta Boberska (sopran), Dariusz Machej (bas), Leszek Skrla (baryton), Robert Gierlach (baryton), Piotr Nowacki (bas). Towarzyszyć im będzie Chór Polskiego Radia z Krakowa przygotowany przez Izabelę Polakowską.

Na koncert zapraszają Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa oraz Narodowy Instytut Audiowizualny. Bilety do kupienia na stronie sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie studia.

Muzyka w okupowanej Warszawie

Muzyka w okupowanej WarszawieCykl trzech koncertów pod wspólną nazwą Muzyka w okupowanej Warszawiezaprogramowanych przezTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się wFilharmonii Narodowejw dniach 12-14 września 2014 roku. Koncerty, organizowane w 75-tą rocznicę wybuchu II wojny światowej oraz 70-tą rocznicę Powstania Warszawskiego, poświęcone zostały muzyce, która powstawała i brzmiała w Warszawie lat 1939-1945.W programie znajdzie się zarówno muzyka pisana w owym czasie przezWitolda Lutosławskiego oraz kompozytorów pozostających w jego kręgu i należących do jego pokolenia, jak i utwory wykonywane na tajnych koncertach i w warszawskich kawiarniach.

Podczas pierwszego koncertu zabrzmią utwory symfonicznekomponowane w stolicy lat 1939-1945. Poza jednym wyjątkiem – Uwerturą tragicznąAndrzeja Panufnika – nie miały one szans na wykonanie podczas wojny, twórczość ta jednak stanowiła dla ich twórców azyl od otaczającej ich, stale zagrażającej rzeczywistości. Taki charakter mają UwerturaGrażyny Bacewicz, Koncert skrzypcowyRomana Palestra czy powstająca podczas wojny, lecz ukończona dopiero w latach powojennych I Symfonia Witolda Lutosławskiego. Świadczą o tym również formy muzyki „absolutnej”, pozbawione tekstu, po które sięgali kompozytorzy. Jedyny utwór zawierający tekst słowny z zawartych tu kompozycji lat 1939-1945 to Pieśni perskie Konstantego Regameya.

Drugi koncert cyklu złożony jest z kwartetów smyczkowychkomponowanych i granych w okupowanej Warszawie – Romana Padlewskiego, Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego. Muzyka kameralna była wówczas wykonywana najczęściej, gdyż nie wymagała dużej przestrzeni i można ją było grać zarówno w kawiarniach, jak i na koncertach tajnych w mieszkaniach prywatnych. Szczególne miejsce zajmowała tu muzyka Karola Szymanowskiego jako symbol doskonałości artystycznej, wielkości polskiej kultury i umiejętności wyrafinowanego czerpania z polskiej muzyki tradycyjnej. Koncert poprzedzi prezentacja filmu dokumentalnego o Romanie Padlewskim– kompozytorze i skrzypku, który zginął podczas Powstania Warszawskiego.

Trzeci koncert serii Muzyka w okupowanej w Warszawie stanowi odwołanie do działalności najsłynniejszego duetu fortepianowegostolicy czasu wojny stworzonego przez Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika. Koncert ten ma nieco inny charakter od dwóch wcześniejszych, gdyż głos jest tu oddany wykonawcom, którzy w twórczy sposób podchodzą do tej spuścizny: duetowi Lutosławski Piano Duo oraz kwartetowi Kwadrofonik. W pierwszej części koncertu zabrzmią fortepianowe aranżacje samego Lutosławskiego i podobne opracowania na dwa fortepiany autorstwa Debussy’ego i Ravela wykonywane przez Lutosławski Piano Duo, zaś w części drugiej w wykonaniu zespołu Kwadrofonik – dokonane przez sam kwartet, jak również przez kompozytorkę Martę Ptaszyńską – aranżacje utworów Ravela, Szymanowskiego i Lutosławskiego.

Koncertom towarzyszy wystawa Muzyka w okupowanej Polsce 1939-1945, autorstwa dr Katarzyny Naliwajek-Mazurek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Transatlantyk Festival Poznań 2014 - podsumowanie

Transatlantyk 2014Podczas zakończonego 14 sierpnia 2014 roku Transatlantyk Festival Poznań przyznano po raz kolejny prestiżowe nagrody.

Na Gali Zamknięcia Festiwalu poznaliśmy laureatów międzynarodowych konkursów kompozytorskich. W jedynym na świecie konkursie natychmiastowej kompozycji i improwizacji do filmu - Transatlantyk Instant Composition Contest- zwyciężył Polak Mateusz Dębski, otrzymując tytuł Transatlantyk Instant Composer 2014 - First Prize i nagrodę w wysokości 30 000 PLN. Pozostałe nagrody trafiły w Michała Wróblewskiego (Transatlantyk Instant Composer 2014 - Second Prize) oraz Pawła Tomaszewskiego (Transatlantyk Instant Composer 2014 - Third Prize). Jury przyznało także wyróżnienie Anselmo Manciniemu. Konkurs dla kompozytorów muzyki filmowej - Transatlantyk Film Music Competition- wygrał Moritz Schmittatz Niemiec, otrzymując nagrodę w wysokości 40 000 PLN i tytuł Transatlantyk Young Composer 2014 - First Prize. Wśród laureatów znaleźli się także Antonio Di Iorio (Transatlantyk Young Composer 2014 - Second Prize) i Paweł Górniak (Transatlantyk Young Composer 2014 - Third Prize). Natomiast Joep Sporck, Marcin Sadowski i Marcin Maślanka otrzymali wyróżnienia. Sponsorem nagród jest Raiffeisen Polbank.

Podczas festiwalu przyznano także Transatlantyk Glocal Hero Award 2014, która trafiła w ręce prof. Gayatri Chakravorty Spivak. Nagrodę filmową Transatlantyk Audience Award 2014 publiczność przyznała niezwykłemu dokumentowi z sekcji Sundance na Transatlantyku, ukazującemu życie Nicka Cave'a - 20.000 dni na Ziemi w reż. Jane PollardIain Forsyth.

Sinfonia Iuventus wystąpi z Januszem Wawrowskim

Sinfonia Iuventus z Januszem Wawrowskim18 września 2014 rokuPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza doStudia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert z udziałem wybitnego polskiego skrzypkaJanusza Wawrowskiego.

Artysta jest laureatem licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Koncertował w wielu znaczących salach koncertowych, między innymi w Filharmonii Berlińskiej, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Victoria and Albert Museum w Londynie, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Tel Aviv Music Center, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas. Gościł na wielu renomowanych festiwalach - Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, Salzburger Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Festiwalu Muzyki Polskiej, Festiwalu Prawykonań, Festiwalu Transatlantyk oraz Bebersee Festival.

W 2012 roku Janusz Wawrowski podpisał kilkuletni kontrakt artystyczny z wytwórnią EMI (obecnie: Warner Music). Pierwszy efekt tej współpracy – album zatytułowany Aurora, ukazał się w kwietniu 2013 roku, zbierając bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. „Strings”, „Pizzicato”, „Huffington Post”, „The Strad”) oraz nominację do nagrody Fryderyk 2014. W czerwcu 2014 roku ukazała się nowa, międzynarodowa edycja Aurory, wydana przez Warner Classics.

Podczas czwartkowego koncertu artysta wykona Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa. Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprezentuje ponadto Kaprys hiszpański op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz VII Symfonię d-moll „Londyńską" op. 70 Antonína Dvořáka. Koncert poprowadzi Maestro Tadeusz Wojciechowski.

Koncert rozpocznie się o godzinie 19.00. Bilety w cenie 30 zł dostępne są na www.eBilet.pl oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Prawykonanie utworu Marcina Stańczyka rozpocznie sezon Ircam w Paryżu

Marcin StańczykPrawykonanie nowego utworuMarcina Stańczyka - Aftersoundsna dwóch perkusistów i elektronikę (2014) odbędzie się podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2013/2014 paryskiego ośrodka muzyki elektronicznej Ircam - Centre Pompidou - 12 września 2014 roku w Espace de Projection.

Utwór Polaka powstał w czasie rocznego stażu CURSUS 2 w paryskim Ircamie i jest próbą odniesienia zjawiska optycznego powidoków do materii muzycznej. Inspiracją dla kompozytora były też analogiczne próby podjmowane przez artystów innych dziedzin m.in. cykl obrazów solarystycznych Powidoki słońca Władysława Strzemińskiego oraz wybrane fragmenty ze zbióru opowiadań Sklepy cynamonowe Brunona Schulza.

Wystąpią soliści zespołu Ensemble Intercontemporain Samuel Favre i Hervé Trovel pod dyrekcją Matthiasa Pintschera.

Koncert zostanie zarejestrowany przez Radio France i wyemitowany an antenie France Musique 29 września 2014 roku o godz. 20. w audycji Les lundis de la contemporaine.

Więcej informacji – na stronie: www.ircam.fr/creation.html?event=1390

Każdy geniusz był kiedyś dzieckiem!

Andrzej Panufnik z bratem MirkiemTo, że muzyka klasyczna nie zawsze musi być poważna, ale może być także wspaniałą zabawą i źródłem uśmiechu na twarzach najmłodszych 6-7 września 2014 roku udowodni Muzeum Emigracji w Gdyni . W ramach projektu „Powrót Panufnika” placówka przygotowała program edukacyjny, który pozwoli rodzinom z dziećmi oraz młodzieży poznać muzykę wielkiego polskiego kompozytora od zupełnie nieznanej strony. 6 września odbędą się warsztaty rodzinnego komponowania, a 7 września koncerty dla dzieci z rodzicami. Tego samego dnia burzliwy życiorys kompozytora przybliży emocjonująca gra miejska. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny– na warsztaty obowiązują jedynie wcześniejsze zapisy.

Niewiele brakowało, aby sam Andrzej Panufnik w wieku 12 lat porzucił muzykę… Po roku nauki gry na fortepianie w Konserwatorium Muzycznym, z powodu paraliżującej tremy nie zdał egzaminu końcowego i został skreślony z listy uczniów z adnotacją „brak talentu”. Powrócił dopiero po czterech latach i dołączył do klasy perkusji. Nie przeszkodziło mu to zostać jednym z najwybitniejszych kompozytorów i stać się artystą nazywanym przez Brytyjczyków „klasykiem XX wieku”. Może właśnie warsztaty muzyczne – z dala od szkolnych stresów i męczącej rywalizacji, za to w rodzinnej atmosferze i pod okiem doświadczonych w pracy z młodzieżą animatorów – będą początkiem kolejnej wspaniałej kariery?

Zmarł Włodzimierz Kotoński

Włodzimierz KotońskiW dniu 4 września 2014 roku w wieku 89 lat zmarłProf. Włodzimierz Kotoński – kompozytor, którego działalność wywarła ogromny wpływ na kształt polskiej muzyki współczesnej.

Włodzimierz Kotoński – klasyk muzyki elektroakustycznej, pierwszy współpracownik założonego w 1957 roku Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ważnego dla światowej muzyki ośrodka twórczości na taśmę. Był autorem pierwszego powstałego w Polsce autonomicznego utworu na taśmę - Etiudy konkretnej (na jedno uderzenie w talerz). Utwór wykonany został na Festiwalu „Warszawska Jesień” w 1960 roku, potem pojawiał się na wielu imprezach w kraju i za granicą, trafił też na karty podręczników. Włodzimierz Kotoński funkcjonuje w nich jako jeden z czołowych polskich twórców nowej muzyki. Oprócz Etiudy skomponował jeszcze wiele innych utworów na taśmę. Jest też autorem fundamentalnej książki Muzyka elektroniczna, wydanej w 1989 roku.

Per Musicam ad Astra - po raz drugi w Toruniu

Per Musicam ad Astra - II Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. Mikołaja KopernikaW dniach 10-14 września 2014 roku podczas drugiej edycjiMiędzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA” w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu będzie można usłyszeć kilkanaście chórów z całego świata.

„PER MUSICAM AD ASTRA” to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium i Agencji Meeting Music. Nazwa Festiwalu nawiązuje do osoby i dzieła Mikołaja Kopernika i tym samym wpisuje się w kulturalny krajobraz Torunia. W drugiej edycji Festiwalu wezmą udział chóry i zespoły wokalne z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii, Sri Lanki i Węgier. Przez pięć festiwalowych dni będzie można wziąć udział w jedenastu koncertach.

10 wrześniaodbędzie się koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie Mass for PeaceKarla Jenkinsa. Wykonawcami będą: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium. Całość poprowadzi Dainius Pavilionis. The Armed Man. A Mass for Peace– utwór dedykowany ofiarom Kosowa, został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Kilkukrotnie wykonywany w Polsce, nie miał jeszcze swojej premiery w Toruniu. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisuje się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji jest uzasadnione z powodu dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie Mszy o PokójKarla Jenkinsa będzie miało jeszcze silniejszy przekaz.

Jednym z celów głównych Festiwalu jest promocja w obecności międzynarodowej publiczności polskiej muzyki chóralnej. Dlatego na 11 września 2014 rokuzaplanowany został koncert galowy Kontemplacja – ekspresjaw wykonaniu zespołu Camerata Silesia, którego znaczną część repertuaru będą stanowiły współczesne utwory rodzimych kompozytorów. Koncert odbędzie się w Kościele Św. Ducha w Toruniu.

13 września będzie miał miejsce drugi koncert galowy Per Musicam ad Astra, podczas którego wystąpi Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania. Zaprezentowana zostanie kompozycja Urmasa Sisaska Gloria Patri– cykl 24 hymnów, do których stworzenia inspiracją była astronomia. Koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja medialna wraz z komentarzem, którą przygotował Piotr Majewski - dziennikarz i popularyzator astronomii.

Ważnym punktem imprezy jest fakultatywna oferta edukacyjna. Zespoły uczestniczące w Festiwalu będą miały okazję wziąć udział w warsztatachprowadzonych przez dr Kirby’ego Shawa i prof. Krzysztofa Szydzisza. Dr Kirby Shaw jest postacią, która znacząco wpłynęła na kształt edukacji chóralnej. Swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym dzielił się z odbiorcami w 45 stanach USA, Kanadzie, Australii, na Bahamach, w Chinach, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Polsce, na Litwie i Filipinach. Prof. Krzysztof Szydzisz jest dyrygentem, specjalistą z zakresu emisji głosu, logopedą, menedżerem kultury. Jest konsultantem wokalnym polskich i zagranicznych zespołów chóralnych.

Per Musicam ad Astra – Międzynarodowy Festiwal Chóralny im. M. Kopernika już po raz drugi będzie okazją do integracji środowisk chóralnych i promocji muzyki chóralnej. Celem przedsięwzięcia jest również promocja bogatej oferty turystycznej i kulturalnej miasta Torunia i regionu Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia oraz Narodowego Centrum Kultury.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Bezpłatne wejściówki na wszystkie koncerty będą dostępne w kasie Dworu Artusa.

Więcej informacji na stronie: www.pmaa.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Chopiniana po raz 12.

Chopiniana 201412. edycja festiwaluChopiniana – 12. Dni Fryderyka Chopina, które odbędą się w Płocku między 5 a 13 września 2014 roku, zaprezentuje balladę – formę twórczości, która dla samego Fryderyka Chopina miała ogromne znaczenie. Jak co roku na festiwalu wystąpią wybitni muzycy z Polski i Europy.

Ballady Fryderyka Chopina zostaną zaprezentowane festiwalowej publiczności w kontekście dzieł innych kompozytorów. Usłyszymy także fragmenty wielkiej poezji w interpretacji znanych polskich aktorów.

Chopiniana już na stałe wpisały się w kalendarz kulturalnych imprez Płocka. W tegorocznej edycji, która odbędzie się w Opactwie Pobenedyktyńskim podczas dwóch weekendów od 5 do 13 września, publiczność zostanie zabrana w tajemniczy i romantyczny świat ballady – wyjątkowego oryginalnego gatunku muzycznego, pełnego niesamowitości, grozy, a także humoru, którego twórcą w formie instrumentalnej był właśnie Fryderyk Chopin.

Ballada, jako szczególna forma muzyczna, pozwoliła organizatorom na stworzenie bogatego repertuaru muzyki i poezji, tak doskonale się w niej nawzajem przenikających. Oprócz dzieł samego Chopina będzie można usłyszeć utwory instrumentalne i wokalne innych kompozytorów, nawiązujących do twórczości mistrza lub nimi inspirowanych. Pojawią się także kompozycje, którymi inspirował się Chopin. Obok tajemniczych, pełnych pasji i zmiennych w nastroju dzieł romantycznych usłyszymy najwspanialsze utwory wokalnej i instrumentalnej liryki wieków średnich. Ballada jako forma literacka obecna była w kulturze już od czasów średniowiecza, dlatego wykonaniom dzieł muzycznych towarzyszyć będą fragmenty wielkiej poezji.

Festiwal otworzy koncert szwajcarskiego zespołu LA MORRA. W kolejnych dniach wystąpią wokaliści: Elwira Janasik, Marcin Wortmann i Michał Dembińskioraz pianiści: Mischa Kozłowski, Łukasz Krupiński i Jolanta Pawlik. Oprócz czterech ballad Fryderyka Chopina usłyszymy dzieła m.in.: Marii Szymanowskiej, Juliusza Zarębskiego, Stanisława Moniuszki, Ferenca Liszta, Johannesa Brahmsa czy Roberta Schumanna. Muzyce towarzyszyć będzie poezja Adama Mickiewicza, François Villona, Johanna Wolfganga Goethego oraz Heinreicha Heinego w interpretacji polskich aktorów: Jarosława Boberka, Edyty Olszówki, Grzegorza Damięckiego, Krzysztofa Wakulińskiego, Mariusza Bonaszewskiego i Doroty Pomykały.

Na zakończenie Festiwalu organizatorzy przygotowali edykacyjną grę miejską pt. Stracona ballada, która przeprowadzona zostanie 13 września 2014 roku o godz. 10.00 w Parku przy Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

ZOBACZ: program Festiwalu

 

Wokaliści Szczecińskiej Akademii Sztuki znów koncertują w Niemczech

wokaliści Akademii Sztuki w SzczecinieUdany debiut koncertowy studentów WokalistykiSzczecińskiej Akademii Sztuki w Menkin-Brüssow w marcu 2014 roku zaowocował kilkoma dalszymi zaproszeniami na koncerty po niemieckiej stronie linii Odry jeszcze w tym roku kalendarzowym.

15 listopada 2014 roku o godz. 18:00 w Nowej Sali Ratuszowej Bürgersaal w Ueckermünde, na zaproszenie Stowarzyszenia Muzycznego „Bel Canto Ueckermünde“ (Musikverein „Bel Canto Ueckermünde“ e.V.) studenci i wykładowcy Wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie: Gabriela Dziadko, Anna Pielechowska, Agata Porczak, Karolina Zdrojkowska (soprany), Anna Kozioł (mezzosopran), Wojciech Socha (baryton), dr Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran) i dr Ewa Filipowicz-Kosińska (mezzosopran), wezmą udział w koncercie Najpiękniejsze pieśni, duety i arie z repertuaru światowego (Die schönsten Lieder, Duette und Arien aus dem Weltrepertoire). W programie przewidziane jest wykonanie utworów takich kompozytorów, jak Carl Loewe, Felix Mendelssohn, Wofgang Amadeus Mozart (duety z Czarodziejskiego fletu, Don Giovanniego i Wesela Figara), Johannesa Straussa (z operetki Zemsta nietoperza), czy Georgesa Bizeta (z opery Carmen).