Polmic - FB

ze świata

Utwory Pendereckiego i Reicha zainaugurują festiwal "Unsound" w Nowym Jorku

Unsound 2011Utwory dwóch wybitnych kompozytorów - Krzysztofa Pendereckiego i Steve’a Reicha zabrzmią 6 kwietnia 2011 roku w Lincoln Center w Nowym Jorku podczas koncertu inaugurującego 2. edycję krakowskiego festiwalu „Unsound”. Publiczność zgromadzona tego wieczoru w Alice Tully Hall będzie także świadkami muzyczno-filmowego projektu Solaris. Elementem spajającym obydwie części koncertu będzie udział Sinfonietty Cracovii – Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, zaliczanej do czołowych europejskich zespołów kameralnych. Honorowym gościem koncertu będzie sam Steve Reich, który we wrześniu w Krakowie, podczas „Sacrum Profanum” będzie obchodził 75. urodziny. Partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza.

To pierwszy w historii koncert promujący za oceanem festiwal „Sacrum Profanum”, organizowany w Krakowie w ramach projektu „6 zmysłów” i uznawany za jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Europie. Podczas gdy „Unsound” obiera bardziej drogę eksperymentatora, zagłębiając się w obszary muzyki klubowej i elektronicznej, „Sacrum Profanum” porusza się na styku muzyki współczesnej i ambitnej sceny popularnej, zacierając różnicę między tymi dwoma muzycznymi światami. Obie imprezy mają ambicje zaproszenia młodej publiczności do uczestniczenia w prezentacji różnorodnych zjawisk w szeroko ujmowanym obszarze muzyki najnowszej.

W pierwszej części koncertu przeplatać się będą utwory jednego z najbardziej uznanych na świecie polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego (Serenada na orkiestrę smyczkową, Sinfonietta na smyczki i Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II) oraz kompozycje giganta współczesnej muzyki amerykańskiej – Steve’a Reicha (Duet for two violins and string ensemble i Triple Quartet). Wybór kompozycji Pendereckiego i Reicha nie jest przypadkowy. Tegoroczna, 9. edycja „Sacrum Profanum” będzie świętem współczesnych kompozytorów amerykańskich (J. Adams, T. Riley, M. Gordon, J. Wolfe, D. Lang) z naciskiem położonym właśnie na repertuar Steve’a Reicha. Z kolei przyszłoroczna, 10. jubileuszowa edycja „Sacrum Profanum” w całości poświęcona będzie twórczości kompozytorów polskich, wśród których Krzysztof Penderecki zajmuje szczególną pozycję.

Druga część nowojorskiego koncertu – muzyczno-filmowy projekt Solaris – powstała na zamówienie festiwalu „Unsound”. Pretekstem była pięćdziesiąta rocznica wydania powieści Solaris Stanisława Lema. Projekt nawiązuje zarówno do samej powieści, jak i jej filmowej adaptacji z 1972 roku w reżyserii Rosjanina Andrieja Tarkowskiego. Ben Frost i Daníel Bjarnason – rozczarowani oryginalną ścieżką dźwiękową do filmu Tarkowskiego – skomponowali nową wersję muzyki, której dopełnienie stanowi integralnie z nią związana kompozycja filmowa, stworzona przez Briana Eno i Nicka Robertsona. Koncert w Nowym Jorku stanowić będzie północnoamerykańską premierę projektu prawykonanego podczas krakowskiej edycji festiwalu „Unsound” w zeszłym roku.

Unsound Festival powstał w 2003 roku w Krakowie jako festiwal muzyki postępowej. Jego korzenie sięgają jednak do prowincjonalnego australijskiego miasteczka Wagga Wagga, gdzie odbyło się pierwsze wydarzenie pod egidą Unsoundu. Choć dzisiejszy Unsound organizuje inny zespół ludzi na drugiej półkuli, a samo wydarzenie ma własną trajektorię i profil, nazwa festiwalu z Wagga Wagga przetrwała. Ten z początku undergroundowy festiwal w ostatnich latach przybrał o wiele większy rozmach, zyskując tym samym powszechne uznanie. Przy współpracy miejscowych partnerów odbyły się również mniejsze wydarzenia w Pradze, Warszawie, Bratysławie, Kijowie i Mińsku. Twórcy festiwalu Unsound szczególny nacisk kładą na ponadgraniczną współpracę oraz budowanie festiwalu jako narzędzia umożliwiającego zlecanie i rozwijanie nowych projektów muzycznych i artystycznych. Równie ważnym zadaniem jest promowanie polskich twórców i bardziej globalnie - twórców pracujących na wschód od Berlina.

Więcej na stronie: www.unsound.pl

(źródło: Krakowskie Biuro Festiwalowe)