27 listopada 2014
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Muzyka współczesna nie gryzie PDF Drukuj Email

Muzyka współczesna nie gryzie Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


MUZYKA WSPOŁCZESNA NIE GRYZIE

CYKL SPOTKAŃ Z KOMPOZYTORAMI

ORGANIZATOR: POLSKIE TOWARZYSTWO MUZYKI WSPOŁCZESNEJ

Lokal Użytkowy, ul. Brzozowa 27/29, Warszawa
 

 

Sobota, 3 września 2011 r. godz. 17:00
Krzysztof Knittel
Zagraj ze mną. Improwizacja jest rozmową. Czy da się wspólnie komponować?
Zabawy z iPhonem. Instrument dęty, wstrząśnięty, mieszany.
Niewidzialne struny harfy. Czarny prostokąt i cała muzyka świata.
Ur. w 1947 r. w Warszawie. W Warszawie studiował też reżyserię dźwięku i kompozycję. Realizuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, pisze utwory orkiestrowe, kameralne, sceniczne, komponuje muzykę dla baletu, teatru, filmu, tworzy instalacje dźwiękowe. Jako kompozytor i wykonawca swoich utworów koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej. Jest współtwórcą grup muzyki improwizowanej, m.in. Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Pociągu towarowego (od 1986), grupy CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Od 2006 r. prowadzi utworzony przez siebie międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Wykłada w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie.

• Sobota, 1 października 2011 r. godz. 17:00
Romuald Twardowski
Awangarda czy ariergarda. Jak nie dać się zwariować. Czy nowoczesność już była?
Wschód czy zachód. Geografia dźwięku - geografia umysłu - geografia Polski.
Wynalazki. Muzyczne szaleństwa, innowacje i odkrycia. Kto pierwszy, kto lepszy?
Ur. w 1930 r. w Wilnie. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie, a w Paryżu, pod kierunkiem Nadii Boulanger, chorał gregoriański i polifonię średniowiecza. Od 1971 r. wykłada na obecnym Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Artysta nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego. Jego niezwykle bogata twórczość, w której istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej, obejmuje m.in. muzykę chóralną i operową, często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i bardzo odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

• Sobota, 5 listopada 2011 r. godz. 17:00
Aleksander Kościów
Redefinicja. Pomieszanie stylów, pomieszanie pojęć, pomieszanie zmysłów?
Gdzie żyją kompozytorzy? Walka o przetrwanie. Jak opodatkować wyobraźnię?
Jak mnie słyszysz? Przekaźniki sztuki: emocja, świadomość, kontakt.
Ur. w 1974 r. w Opolu. Studiował kompozycję i grę na altówce w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1998 r. wykłada na macierzystej uczelni. Wykładał także w Niemczech, USA i Korei Płd. Jest stałym współpracownikiem społeczno-kulturalnego dwumiesięcznika „Strony” (Opole), do którego pisze eseje z pogranicza muzyki i psychospołecznych aspektów percepcji sztuki. Jest także autorem wielu publikacji związanych z akademickimi pracami Katedry Kompozycji warszawskiej uczelni. Od 1999 r. współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego. Był też stypendystą Fundacji Fulbrighta (2005).


Moderator spotkań - Małgorzata Kołcz
Studiowała grę na kontrabasie w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz filologię klasyczną na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Jako kontrabasistka współpracuje z zespołami kameralnymi i orkiestrami, takimi jak: Warsaw Camerata, Europejska Orkiestra Festiwalowa „Probaltica”, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Bałtycka, Polski Teatr Tańca Ewy Wycichowskiej i in. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturę wyższą. Jest m.in. współtwórcą: warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, koncertu prawykonań „Muzyczne Pejzaże Czesława Miłosza”, „Festiwalu Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”, cyklu „Warszawskie Prawykonania 2010”. Współpracuje m.in. z festiwalami: „Probaltica”, „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.


Organizator - Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej www.ptmw.art.pl 
Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej powstało w 1923 r. Jego współzałożycielem i pierwszym prezesem był Karol Szymanowski. PTMW jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), organizacji afiliowanej przy UNESCO, zrzeszającej ponad 40 państw. Towarzystwo zajmuje się popularyzacją najnowszej twórczości kompozytorskiej. Jego członkami są wybitni kompozytorzy, wykonawcy, muzykolodzy oraz miłośnicy nowej muzyki.

Miejsce spotkań - Lokal Użytkowy www.lokaluzytkowy.org
Lokal Użytkowy to otwarta przestrzeń działań artystycznych. Pytamy znajomych, jakie mają pomysły i prosimy ich aby zapytali o to samo swoich znajomych. Tak tworzy się miejsce i jego klimat. Zawsze można do nas przyjść albo napisać – czekamy na wasze pomysły.
Adaptacja i wyposażenie klubu było współfinansowane w latach 2007/08 oraz 2010 ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura Kultury.


Organizator:
Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Współpraca: Lokal Użytkowy, Art Deco Group, Emes
Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Wawcity.pl, TVP Warszawa
Koordynator projektu: Jarosław Siwiński

Projekt dofinansowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Share on Facebook
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information