Polmic - FB

ze świata

7. Kwartesencja Madryt 2011

Royal String QuartetFestiwal Kwartesencja Madryt - projekt popularyzujący muzykę Karola Szymanowskiego w Hiszpanii, będzie realizowany w dwóch instytucjach kulturalnych Madrytu: 2 grudnia 2011 roku – w Królewskim Wyższym Konserwatorium Muzycznym i 4 grudnia 2011 roku – w Teatros del Canal. Wystąpi Royal String Quartet. W programie koncertów znajdą się dwa kwartety smyczkowe Karola Szymanowskiego - I C-dur op. 37 i II op. 56 oraz Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Claude’a Debussy’ego.

Występ Royal String Quartet zostanie włączony do serii koncertów poświęconych Karolowi Szymanowskiemu, w których wystąpi również Sinfonia Varsovia oraz madrycka orkiestra ORCAM.

Muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, przełamując schematy i wychodząc ze swoją muzyką poza mury filharmonii. Z czwórką młodych entuzjastów spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, niezwykły Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej "barykady" festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego. Na Kwartesencji jest zawsze miejsce na eksperymenty, a Royal String Quartet nie bez powodu okrzyknięto najbardziej twórczym i otwartym kwartetem w Polsce. W tym roku koncerty w ramach 7. Festiwalu Kwartesencja odbyły się w listopadzie w Warszawie.

Karol Szymanowski w latach 1903-1905 przebywał w Berlinie, gdzie poznał Ryszarda Straussa, który stał się jego kompozytorskim guru. Zainspirowany jego muzyką skomponował swoje pierwsze symfonie. W roku 1914 podróżując po Europie zachłysnął się impresjonizmem, a w szczególności muzyką Claude'a Debussy'ego. Jego twórczość była kolejną inspiracją wchodzącego w okres największej aktywności twórczej kompozytora. Odcisnęła znaczące piętno na stylistyce i wrażliwość dźwiękowej, z jaką operuje w obydwu kwartetach. Tremola, glissanda, sul ponticello i sul tasto są odpowiedzią Szymanowskiego na bogactwo "nowych brzmień", których zasmakował w Paryżu oraz pokłosiem lekcji udzielonych mu przez Pawła Kochańskiego przy pisaniu Mitów i I Koncertu skrzypcowego. Zestawienie dwóch kwartetów Szymanowskiego z utworem Debussyego ukazuje maestrię naszego twórcy, balansującego pomiędzy świeżym "nowym" brzmieniem a niesłabnącą fascynacją polskim folklorem ludowym. Ten dobór repertuaru stanowi dobitny dowód na uniwersalizm języka kompozytora i jego otwartość na trendy epoki, w której przyszło mu żyć.