Polmic - FB

archiwum

Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 – podsumowanie

PrezydencjaMiędzy 1 lipca a 31 grudnia 2011 roku w 9 miastach Polski miała miejsce największa w historii powszechna akcja kulturalna, prezentująca dorobek kulturalny kraju, aktywizująca obywateli do podjęcia roli świadomych uczestników sztuki, znosząca sztuczne podziały między dyscyplinami artystycznymi, wreszcie będąca impulsem do nawiązywania i podtrzymywania współpracy artystycznej i intelektualnej na arenie lokalnej i międzynarodowej. Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za koncepcję i realizację Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji (KPKPP) 2011 odpowiadał Narodowy Instytut Audiowizualny.

W przeciągu 184 dni, podczas półrocznego, interdyscyplinarnego festiwalu kultury przeprowadzono ponad 1000 projektów artystycznych, realizowanych we współpracy z organizacjami lokalnymi, pozarządowymi oraz licznymi partnerami europejskimi, w tym najważniejszy punkt kulturalnego programu Prezydencji - Europejski Kongres Kultury we Wrocławiu. Na Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 złożyły się projekty specjalne w Sopocie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Warszawie – miastach goszczących spotkania wysokiego szczebla, a także w Lublinie, Białymstoku, Katowicach i Krasnogrudzie, jak również blisko 60 projektów rekomendowanych przez Radę Programową ds. Oprawy Kulturalnej Polskiego Przewodnictwa w Radzie UE, organizowanych przez instytucje kultury podległe MKiDN. Ponadto, w KPKPP 2011 włączonych zostało około 60 najważniejszych polskich festiwali m.in. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław, Festiwal Sacrum Profanum, „Warszawska Jesień” czy MFF Nowe Horyzonty.

Naczelnym przesłaniem Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 było Art for Social Change – sztuka dla zmiany społecznej. Hasło to wyraża przekonanie, że współcześnie kultura stanowi integralną część procesu społecznego, istotny element codziennego życia, a uczestnictwo w kulturze znacząco wpływa na tworzenie międzyludzkich relacji, dając poczucie tożsamości i przynależności, tak na lokalnym, krajowym, jak również między- narodowym poziomie. Tym samym program zachęcał odbiorców i twórców sztuki do przyjęcia kreatywnej postawy, podnoszącej świadomość artystyczną i społeczną oraz podejmującą krytyczną refleksję nad kulturą i cywilizacją.

Polska Prezydencja formalnie dobiega końca, jednak wiele z projektów Krajowego Programu Kulturalnego ma lub będzie miało swoją kontynuację w przyszłości. Nawiązane zostały kontakty, które już zaowocowały lub mają szansę zaowocować współpracą przy kolejnych przedsięwzięciach. Swoje dalsze życie mają również projekty muzyczne. Wspólny koncert Krzysztofa Pendereckiego i Jonnego Greenwooda, który we wrześniu zabrzmiał premierowo podczas Europejskiego Kongresu Kultury odbędzie się ponownie 22 marca 2012 roku w londyńskim Barbican Centre. Wysłucha go również międzynarodowa publiczność kultowego festiwalu „Primavera” w Barcelonie. Również w marcu 2012 legendarna wytwórnia Nonesuch (wydała m.in. III Symfonię Góreckiego) wyda płytę rejestrującą wykonania powstałe podczas tej niezwykłej współpracy. Asi Mina (Asia Bronisławska), która wraz z czterdziestoosobową dziecięcą orkiestrą dętą wystąpiła podczas dnia Inauguracji Polskiej Prezydencji w Warszawie, ruszyła w trasę koncertową po Polsce promując album Wybiegły!, wydany na zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Kontynuacją projektów KPKPP 2011 będzie także premierowa inscenizacja Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego przeniesiona na deski teatralne przez Grzegorza Jarzynę. Spektakl odbędzie się 31 marca i 1 kwietnia 2012 w Alwernia Studios. Również taneczne premiery przygotowane w ramach poznańskiego Old Music New Dance zaprezentowane zostaną w 2012 roku w krajach prezydencyjnego trio: Danii i na Cyprze.

Po sześciu miesiącach Krajowego Programu Kulturalnego pozostaną także trwałe ślady w postaci Pawilonu Olafura Eliassona, książki profesora Zygmunta Baumana wraz z poświęconym mu filmem Krzysztofa Rzączyńskiego i materiałów audiowizualnych: nagrań, fotorelacji, a także projektów kontynuowanych w wirtualnej przestrzeni, dostępnych szerokiej publiczności. Wiosną 2012 roku ukaże się także wydawnictwo podsumowujące Europejski Kongres Kultury.

PRZECZYTAJ: pełny artykuł – plik pdf