Polmic - FB

archiwum

Święto Muzyki Nowej

Święto Muzyki NowejMuzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Koncert odbędzie się w sobotę, 20 października 2012 roku o godzinie 19:00, w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie, Plac Małachowskiego 1. Wstęp wolny.

Jesień jest porą roku sprzyjającą zadumie i refleksji. W ten nastrój wkomponowany został program koncertu muzyki wokalno-instrumentalnej, napisanej przez obiecujących warszawskich kompozytorów młodego pokolenia. Wybrane utwory łączy obszar wiary i dialogu z „Tym, który jest przyczyną wszystkiego”. Wieczór rozpocznie prawykonanie Stojąc z daleka Ignacego Zalewskiego – kompozycji powstałej na zamówienie Stowarzyszenia i Chóru Varsoviae Regii Cantores. W konstrukcji utworu na pierwszy plan wysuwa się dialog między chórem mieszanym i chórem dziecięcym. Chór mieszany reprezentuje w tym dialogu stronę wątpiącą, natomiast chór dziecięcy obrazuje czystą, prostą i naiwną wiarę. W warstwie chóru dziecięcego odnajdziemy pierwsze takty melodii znanej pieśni luterańskiej O wspaniały Królu chwały.
Kolejne dzieło – Xopancuicatl (Pieśń wiosenna) Piotra Tabakiernika skomponowane zostało do słów w języku Nahuatl z grupy Uto-Azteckiej. Tekst wysławia Boga, jednak nie wiemy o jakiego Boga/boga konkretnie chodzi. Utwór wykorzystuje ciekawe efekty przestrzenne oraz dźwiękowe. W partii chóralnej znajdziemy fragmenty mówione (parlando), okrzyki radości imitujące procesyjne przejście ludności, którym towarzyszy także dźwięk szelestu lastry, oraz nietypowe i rzadko stosowane brzmienie gry na kieliszkach (cristalofono).
W finale usłyszymy Messa dell'Uomo Moderno Kamila Staszowskiego. Ta swoista „msza” jest metaforyczną próbą odnalezienia miejsca tradycji w świecie człowieka współczesnego. Z jednej strony utwór charakteryzują nietypowe brzmienia, sięgnięcie po oryginalne instrumentarium (waterphone, simantry) i swobodne podejście do formy, z drugiej zaś strony nawiązanie do formy mszalnej i wykorzystanie tekstu liturgicznego mszy tradycyjnej zwanej trydencką (Missale Romanum, 1962). Kompozycja łączy tradycję i współczesność.
Dla zgromadzonej publiczności wystąpi młody, ale już utytułowany chór Varsoviae Regii Cantores oraz Chór Dziecięcy Parafii Ewnagelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie. Partie solowe na instrumentach perkusyjnych zagra Leszek Lorent. Zespół muzyczny poprowadzi koncertmistrz – Małgorzata Wasiucionek, natomiast całością będzie dyrygowała Joanna Maluga – szef artystyczny projektu. Wizualizacje interaktywne stworzy na oczach widzów Andrzej Kopeć.