Polmic - FB

archiwum

Witold Lutosławski: Czytam poezję w inny sposób...

Ian BostridgeZ pewnością, zamierzając pisać utwór wokalny, czytam poezję w inny - powiedzmy od razu - interesowny sposób, mając niejako wyobraźnię w pogotowiu. Często zdarza mi się, że punktem wyjścia dla partii wokalnej jest jakaś określona, ustalona przeze mnie interpretacja wypowiadanego tekstu. (Witold Lutosławski)

Dwa koncerty, organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory Benjamina Brittena z okazji 100. rocznicy urodzin i Claude’a Debussy’ego, odbędą się 22 i 23 lutego 2013 roku.

Lutosławski nie interesował się sceną (poza incydentalną muzyką teatralną), a liryka wokalna zajmuje raczej marginalne ilościowo, choć zarazem jakościowo bardzo ważkie miejsce w jego spuściźnie. Szczególnie inspirująca okazywała się dla niego poezja francuska - Paroles tissées do wiersza Jeana François Chabruna swą niełatwą, lecz piękną muzyką podążają za równie niełatwą i równie piękną poezją sławnego surrealisty. W partii wokalnej wystąpi znakomity brytyjski tenor Ian Bostridge, a towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą włoskiego dyrygenta Roberta Abbado.

Ian Bostridge (na zdjęciu) należy do grona najwybitniejszych śpiewaków świata. Występował z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, Viener Philharmoniker, Chicago Symphony, Boston Symphony, London Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, Orkiestra Filharmonii w Rotterdamie, Królewska Orkiestra Concertgebouw, New York Philharmonic oraz Los Angeles Philharmonic, pod batutą m.in. Sir Simona Rattle'a, Sir Colina Davisa, Sir Andrew Davisa, Seiji Ozawy, Ricarda Muttiego, Antonia Pappano, Mścisława Rostropowicza, Daniela Barenboima, Daniela Hardinga. Jego liczne nagrania repertuaru od baroku po współczesność cieszą się niezwykłym uznaniem krytyki i publiczności. W 1996 otrzymał Nagrodę Grammy za nagranie Pięknej młynarki Franza Schuberta, a w 1998 - za płytę z muzyką Roberta Schumanna. Artysta zanim poświęcił się karierze śpiewaczej, był adiunktem i nauczycielem akademickim w katedrze historii Corpus Christi College w Oksfordzie.

Program koncertu dopełnią Four Sea Interludes z opery Peter Grimes op. 33a i Les Illuminations op. 18 Benjamina Brittena oraz Iberia z cyklu Images Claude’a Debussy’ego.