25 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008 PDF Drukuj Email

Raport 2008Zachęcamy Państwa do zapoznania się z raportem na temat rynku muzycznego w Polsce, opracowanym przez Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Materiał koncentruje się na rynku fonograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora muzyki poważnej. Można w nim znaleźć również dane dotyczące muzyki cyfrowej w internecie, ściągania plików muzycznych na telefony komórkowe, nadawców radiowych i telewizyjnych, organizacji zbiorowego zarządzania, życia muzycznego i wydawców nutowych. Raport obejmuje dane z 2007 roku.

„Znaczenie polskiego rynku muzycznego dla rynku światowego czy europejskiego jest niewielkie. W porównaniu z wiodącymi rynkami światowymi, jak USA, Japonia, UK, Niemcy czy Francja, wartość polskiego rynku jest niska. W Rankingu Światowym opublikowanym przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) Polska zajmuje 24 miejsce pod względem wartości sprzedaży płyt, 36 miejsce pod względem sprzedaży muzyki cyfrowej, i 28 miejsce pod względem wartości praw wykonawczych. (…)

Polski rynek fonograficzny jest zdominowany przez cztery główne koncerny fonograficzne, tak zwane „majors”, których łączny udział rynkowy wynosi około 75%. Są to: Universal Music Polska, EMI Music Poland, Sony BMG Music Entertainment i Warner Music Poland. Pod tym względem sytuacja na rynku polskim jest odzwierciedleniem sytuacji na światowym rynku muzycznym. Z wymienionymi koncernami konkuruje kilkaset małych krajowych firm fonograficznych, dysponujących ograniczonymi środkami na promocję i niewielkimi katalogami wykonawców. Duża część z nich nie posiada własnego systemu dystrybucji, więc musi polegać na dystrybucji za pośrednictwem majors. Ta sytuacja powoduje, że majors posiadają kontrolę nad dystrybucją wielu niezależnych firm. Tylko kilka z krajowych wytwórni posiada udziały w rynku muzycznym przekraczające 1%. Charakterystyczne dla polskiego rynku jest to, że w ostatnim roku wzrosła sprzedaż płyt – jest to kierunek przeciwny do trendu światowego, gdzie notuje się ciągły spadek sprzedaży płyt przy jednoczesnym wzroście sprzedaży muzyki cyfrowej. (…)

Nagrania muzyki poważnej stanowią 10% pod względem wartości wszystkich sprzedanych nagrań w Polsce. W porównaniu do ogólnej sytuacji na krajowym rynku fonograficznym segment sprzedaży muzyki klasycznej charakteryzuje się mniejszą koncentracją – jest to część rynku, na której majors mają najsłabszą pozycję. Pomimo ich dominacji, krajowi wydawcy nagrań stanowią dla nich silną konkurencję, w przeciwieństwie do segmentów krajowego i zagranicznego czy też segmentu składanek i ścieżek dźwiękowych. (…)

W ostatnich latach stopniowo wzrasta znaczenie rynku muzyki cyfrowej w Polsce, jednak dzieje się to bardzo powoli w porównaniu do rynków Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Jest to spowodowane z jednej strony mniejszym dostępem do Internetu, szczególnie szerokopasmowego, a z drugiej wysokim poziomem piractwa internetowego. (…)

Obecność polskiej muzyki poważnej w sieci zaznacza się bardzo słabo. Możliwości Internetu nie są nawet w niewielkiej części wykorzystywane przez artystów związanych z tym rodzajem muzyki. W wyżej wymienionych sklepach internetowych można znaleźć polską muzykę poważną, rzadziej współczesną, ale znalezienie w sieci konkretnego utworu do kupienia w formie pliku muzycznego jest praktycznie niemożliwe. (…)

Pobieranie muzyki do telefonów komórkowych notuje wyraźny wzrost. Dotyczy to TrueTones / RealTones, czyli muzyki i dzwonków w formatach mp3, WMA itp. (pobieranie dzwonków monofonicznych i polifonicznych systematycznie spada). Udział powyższych kategorii w sprzedaży według ilości pobrań gwałtownie wzrosła na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według badań przeprowadzonych przez Telecom Media na próbie reprezentatywnej 32000 osób, kobiety pobierają więcej muzyki niż mężczyźni (57%), najwięcej muzyki pobierają osoby w wieku 20-30 lat, posiadające średnie wykształcenie, mieszkające na wsi. Najwięcej muzyki klasycznej pobierają zaś osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat (36%), z wykształceniem wyższym (50%).”

 

Przeczytaj pełny tekst: Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008 - plik pdf

Share on Facebook
 

ZKP

 Archiwum Cyfrowe Muzyki Polskiej

 

ArtMusFair - Warsaw 2010

ArtMusFair - Elektronika wobec wyzwan XXI wieku

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

kliknij i posłuchaj muzyki!

włącz radio RMF Classic

W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov

Więcej...

„Dni klarnetu 2017” – Katowice, 18–19 marca 2017

W dniach 18 – 19 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędą się „Dni klarnetu”, obejmujące warsztaty, wykłady, czynny udział w chórze klarnetowym, koncerty, recitale mistrzowskie oraz zwiedzanie Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany

Więcej...

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski „...kiedy myślę Ryszard Bukowski..." - Wrocław, 31.03.2017

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „... kiedy myślę Ryszard Bukowski...”.

Celem Konkursu jest upamiętnienie setnej rocznicy urodzin nestora wrocławskiej kompozycji

Więcej...
Zaprenumeruj nasz Newsletter!

Partnerzy POLMIC

IAMIC

Projekty POLMIC

IAMIC 2011

ArtMusFair - Warsaw 2010

DMET
 

Raport 2008

Mecenasi POLMIC

MKIDN
IMIT
ZAiKS
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information