Polmic - FB

nasze projekty

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportuJak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, który został zaprezentowany 21 stycznia 2014 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie podczas konferencji, organizowanej przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca oraz Związek Producentów Audio Video.

Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Pierwszą próbę sporządzenia takiego raportu Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC podjęło w roku 2009, przygotowując informację o polskim rynku muzycznym w roku 2008 dla Instytutu Adama Mickiewicza na targi MIDEM. W obecnym raporcie wykorzystano wcześniejsze doświadczenia, prezentując, z pewnością wciąż niewyczerpująco, stan polskiej fonografii w 2012 roku, widziany z perspektywy firm fonograficznych, z uwzględnieniem jako tła roku 2011. Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej. W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.

PRZECZYTAJ: Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

Galeria fotografii
Konferencja Jaka jest polska fonografia?
Warszawa, Muzeum Historii Żydów Polskich - 21 stycznia 2014