Polmic - FB

aktualności

Od Chopina i Griega do Panufnika czyli 10. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

10.Międzynarodowy Festiwal Muzyczny CHOPIN I JEGO EUROPA 10. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” odbędzie się w dniach 15-31 sierpnia 2014 roku pod hasłem „Od Chopina i Griega do Panufnika”.

Program jubileuszowej edycji wypełni ponad trzydzieści koncertów, usłyszymy szesnaście utworów w 100-lecie urodzin Andrzeja Panufnika, Koncert a-moll Edwarda Griega, wykonany po raz pierwszy w Polsce na oryginalnych instrumentach, a także muzykę ulubionego ucznia Fryderyka Chopina – Thomasa Tellefsena. Jak zawsze wśród wykonawców koncertów znajdą się najwybitniejsi artyści i zespoły ze świata, m.in. Martha Argerich, Nelson Goerner, Sinfonia Varsovia, Concerto Köln i Orkiestra XVIII Wieku.

Jubileuszowy festiwal „Chopin i jego Europa”, podobnie jak w poprzednich latach, spojrzy na wiek XIX, by pokazać rolę, jaką odegrał w nim patron festiwalu. Nie pominie jednak i innych twórców. Tym razem po raz pierwszy podczas festiwalu pojawi się akcent norweskiego zapatrzenia, fascynacji i inspiracji muzyką genialnego polskiego kompozytora. W programie znajdą się kompozycje ulubionego ucznia Chopina – Thomasa Tellefsena, Chopina Północy czyli Edwarda Griega oraz Arne Nordheima, kompozytora, którego Witold Lutosławski uznał za wielkiego romantyka współczesności. Naprowadzi nas to na trop wciąż realnie istniejącego „polskiego romantyzmu”, jaki uosabia w swej niezwykłej wrażliwości i niespotykanej subtelności muzyka urodzonego przed 100 laty Andrzeja Panufnika – kompozytora, dwudziestowiecznego polskiego emigranta z wyboru. Będzie to z pewnością kontekst dający nie tylko niebagatelną możliwość bliższego dotknięcia samej istoty muzyki tego twórcy, ale również sprzyjający odczytywaniu jej niejako na nowo i to również w odniesieniu do muzyki Fryderyka Chopina…

Muzyka Andrzeja Panufnika - podobnie jak w roku poprzednim muzyka Witolda Lutosławskiego – zajmie w programie festiwalu szczególne miejsce. Usłyszymy aż 16 utworów autora Hommage à Chopin, kompozycji o różnym obliczu – znajdą się wśród nich symfonie (czwarta: Concertante oraz Dziesiąta), trzy koncerty solowe (fortepianowy, skrzypcowy i wiolonczelowy), niezwykła Arbor cosmica na smyczki oraz utwory kameralne – wszystkie trzy kwartety smyczkowe, sekstet Train of Thoughts oraz sześć z jego dwunastu fortepianowych miniatur (12 Miniature Studies, oryginalnie wydane w Polsce jako Krąg kwintowy). Co niezwykle istotne, zabrzmią one również w wykonaniu artystów debiutujących w tym repertuarze – Apollon Musagète Quartett (wszystkie kwartety), pianistek – Katarzyny Gołofit (Koncert fortepianowy) i Clare Hammond (12 Miniature Studies), skrzypaczki Aleksandry Kuls (Koncert skrzypcowy), czy wreszcie – wybitnego harfisty Xaviera de Maistre (Sinfonia concertante). Wystąpią oni wraz z mistrzami dobrze już zaznajomionymi z muzyką Panufnika – Andrzejem Bauerem, Jerzym Maksymiukiem, Markiem Mosiem i orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Filharmonii Narodowej i Aukso.

Na Festiwalu nie zabraknie także najbardziej charakterystycznego jego rysu: wykonawstwa historycznego. Należne jej centralne miejsce zajmie w tym obszarze Orkiestra XVIII wieku, która na 10. Festiwalu świętować będzie swój własny jubileusz dziesięciolecia odkrywczych i wciąż inspirujących interpretacji muzyki Fryderyka Chopina. Orkiestra była przy narodzinach Festiwalu, będzie również zamykać jego dekadę – prezentując obok Chopina, Griega i Beethovena półsceniczną wersję Cosi fan tutte Mozarta.

ZOBACZ: program Festiwalu