Polmic - FB

official patronage

„Zagubiona autostrada” na 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty!

Zagubiona autostradaW ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, wpisanej w program Wrocławia Europejskiej Stolicy Kultury 2016, będzie można zobaczyć polską prapremierę opery Zagubiona autostrada na podstawie scenariusza Davida Lyncha i Barry’ego Gifforda, z librettem noblistki Elfriede Jelinek i jednej z czołowych współczesnych kompozytorek Olgi Neuwirth, które w oryginalny sposób przetworzyły kultowy film na muzykę.

Jednym z bohaterów Zagubionej autostrady Davida Lyncha jest sam film. Do mieszkania Freda Madisona i Renee ktoś podrzuca kasety wideo, na których mogą oglądać siebie podczas snu. Dwóch detektywów próbuje rozwikłać tę zagadkę. Na ich pytanie o to, czy posiada kamerę, Fred odpowiada, że nie, ponieważ „lubi zapamiętywać rzeczy takimi jak chce je pamiętać, niekoniecznie takimi, jak się wydarzyły naprawdę”. Podświadomość i ukryte w niej zło są w Zagubionej autostradzie reprezentowane przez technologię, a przede wszystkim przez przemysł filmowy.

Reżyserka spektaklu Natalia Korczakowska wybrała jako miejsce akcji dla Zagubionej Autostrady otwartą niedawno przestrzeń Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – nieoczywistą w tym kontekście. Teatr operowy zostanie uwolniony z kulis, a całość wpisze się w multimedialny i poszukujący charakter festiwalu. To będzie eksperyment, który można zestawić z takimi dziełami jak prezentowane w poprzednich edycjach filmy-spektakle Matthew Barneya (Cremaster) czy Petera Greenawaya (Walizki Tulse’a Lupera). Dzięki realizowanym na żywo projekcjom wideo wnikniemy w kulisy sali koncertowej NFM oraz detale akcji na scenie.

Kluczową rolę spełniają tworzone na żywo elektroniczne przekształcenia partii solistów, orkiestry oraz sześciu solistów wirtuozów (gitara, saksofon, klawisze, klarnet, puzon, akordeon). Dźwięki elektroniczne transmitowane są poprzez siatkę kilkudziesięciu głośników umiejscowionych na scenie tak, że otaczają słuchaczy, przemieszczają się wśród nich. Postaci Zagubionej autostrady płynnie przechodzą między mową, śpiewem i nietypowymi technikami wokalnymi prowadząc widzów w psychodeliczną podróż w głąb ludzkiej psychiki.

Operę będzie można zobaczyć w Narodowym Forum Muzyki podczas otwarcia Festiwalu, 21 lipca o godz. 20:00, a następnie 23 lipca o godz. 20:00. Bilety są dostępne w kasach NFM oraz na www.bilety.nfm.wroclaw.pl od 1 czerwca 2016.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Współorganizatorami polskiej prapremiery opery Zagubiona autostrada są:

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, które udostępnia swoje przestrzenie do realizacji opery i objęło kierownictwo muzyczne przedsięwzięcia. NFM powstało 22 maja 2014 roku z połączenia Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu. Jednym z inicjatorów utworzenia instytucji Narodowego Forum Muzyki oraz budowy nowej sali koncertowej jest Andrzej Kosendiak, obecnie dyrektor NFM.

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, w ramach którego zostanie wystawiona „Zagubiona autostrada” to organizacja pozarządowa, której celem jest upowszechnianie ambitnej sztuki filmowej spoza głównego nurtu. Z ramienia Stowarzyszenia powstało wiele projektów promujących współczesne wartościowe kino, takich jak największy festiwal filmowy w Polsce T-Mobile Nowe Horyzonty, skupiony na niezależnej kinematografii amerykańskiej American Film Festiwal, Kino Nowe Horyzonty czy inicjatywy Działu Edukacji.

Teatr Polski we Wrocławiu, który zasila „Zagubioną autostradę” pod względem obsady, udostępnia salę prób i pomaga w obsłudze techniczno-organizacyjnej wydarzenia. Teatr założony w 1949 roku jako Państwowy Teatr Dolnośląski we Wrocławiu; od 1969 nosi obecną nazwę.

Fundacja Szabłowska Studio. Wieloletnie doświadczenie Małgorzaty Szabłowskiej – założycielki Fundacji – (reżyserki, producentki, scenografki i scenarzystki) wspiera projekt „Zagubiona autostrada” pod kątem merytorycznym i organizacyjnym. Wiedzę zdobytą w Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie na kierunku projektowanie przestrzenne Szabłowska wykorzystywała, realizując projekty w największych halach w Polsce, m.in. na Torwarze, Soho, Hali Stulecia i na Stadionie Olimpijskim.