polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

nasze patronaty

27. Portrety Kompozytorów

p4 i 5 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum „Łowicka” (ul. Łowicka 21, Warszawa) odbędą się koncerty 27. Portretów Kompozytorów. Bohaterami tegorocznej edycji są Carlos Malcolm i Agnieszka Stulgińska.

Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.

Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz  Hashtag Ensemble.

Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

 

27. Portrety Kompozytorów
Program

4 grudnia 2017 | Carlos Malcolm

13 Estudios para piano (1963)

Preludio (Allegro mosso)

Fugato (Moderato)

Contrastes (Andantino)

Segundas (Andante con espressivo)

Ritmica (Allegro ben ritmato)

Octavas – Progresiones (Con fuoco)

Sonatina (Allegro vivace – quasi presto)

Marcha – Mixolidica (Allegro giocoso)

Guajira (Moderato)

Habanera (Tempo habanera)

Pentafonismo

Como un pequeno pasacalle (Molto espressivo ma ben ritmato)

Un son para ninos antillanos (Allegreto)

Kyeong-Yeon Seo – fortepian

 

Pieśni do tekstów poetów karaibskich (1979-1980)

Coplas de Juan el barbero, słowa Nicolas Guillen

Balada del Guije, słowa Nicolas Guillen

Un son para ninos antillanos, słowa Nocolas Guillen

The tropics in New York, słowa Claude McKay

Abrazo, słowa Antonio Preciado

Matabara del hombre malo, słowa Antonio Preciado

Wykonawcy:

Michał Przygoński – baryton

Kyeong-Yeon Seo – fortepian

 

Adagio na fortepian na 4 ręce (1975)

Kyeong-Yeon Seo – fortepian

Carlos E. Malcolm – fortepian

 

Sonata na skrzypce i fortepian (2007, rewizja 2017)

I: Allegro, ben ritmato

II: Adagio cantabile

II: Allegro scherzando

Barbara Malcolm – skrzypce

Carlos E. Malcolm – fortepian

 

Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017)*

Kyeong-Yeon Seo – fortepian

Carlos E. Malcolm – fortepian

 

5 grudnia| Agnieszka Stulgińska

ORI na klarnet, wiolonczelę, akordeon i gitarę elektryczną (2010)

Dance with my Breath na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2015)

FGT (Flying Garbage Truck) na skrzypce, saksofon, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę (2012)

NOZ – cykl 4 scen na klarnet kontrabasowy i wiolonczelę (2016)

Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017)*

Wykonawcy:

Maniucha Bikont – głos

Michał Górczyński – klarnet / klarnet kontrabasowy

Robert Jędrzejewski – wiolonczela

Hashtag Ensemble w składzie:

Oliwier Andruszczenko – klarnet

Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, reżyseria dźwięku

Aleksandra Demowska-Madejska – altówka

Adam Eljasiński – klarnet

Marta Grzywacz – głos

Agnieszka Guz – skrzypce

Paweł Janas – akordeon

Ania Karpowicz – fl ety

Krzysztof Kozłowski – fortepian

Leszek Lorent – perkusja

Mateusz Loska – kontrabas

Dominik Płociński – wiolonczela

Wojciech Psiuk – saksofony

Kamil Staniczek – skrzypce

Lilianna Krych – dyrygent

* prawykonanie, utwór zamówiony dzięki wsparciu przez Fundację PZU