polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu
4 listopada 2017, Gdańsk
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017 roku

Artykuły

Autorski program sezonu 2010/11 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie

TWON
Nowy sezon artystyczny w Teatrze Wielkim w Warszawie otworzy prawdziwie „nieznane” arcydzieło XX wieku - Pasażerka Mieczysława Weinberga, a zamknie Król Roger Karola Szymanowskiego, który zarazem zainauguruje polską prezydencję w Unii Europejskiej. - W obu tych operach odnajdujemy całą tragiczną historię Europy XX wieku, od jej rozpadu w wyniku I wojny światowej aż po dramat Holocaustu - podkreśla Waldemar Dąbrowski, Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. - Ambicją Szymanowskiego było doprowadzenie do odzyskania przez operę swego mitycznego wymiaru, a twórcza inwencja Weinberga próbowała uchronić ludzką wolność przed „czarną ścianą” Auschwitz. Oba te dzieła ukazują siłę talentu artysty wobec destrukcyjnych procesów historii.
Program sezonu 2010/11 Opery Narodowej powstał w wyniku współpracy z najbardziej znaczącymi scenami Europy: English National Opera w Londynie, Teatro Real w Madrycie, Festiwalem w Bregenz,Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Teatrem Maryjskim w Sankt Petersburgu, Teatro Comunale w Bolonii i Gran Theatre del Liceu w Barcelonie. Do współpracy z warszawską sceną zostali zaproszeni wybitni twórcy i wykonawcy, m.in. David Pountney, Keith Warner, Sasha Waltz, Valery Gergiev, Renée Fleming.
Wydarzeniem sezonu będzie wspomniana Pasażerka Weinberga. To druga europejska inscenizacja po koncertowej prapremierze w Moskwie w 2006 roku – po raz pierwszy pokazana została na Festiwalu w Bregenz w reżyserii Davida Pountney’a. „Jest to opera zapoznana” – pisał w studium o Weinbergu i Pasażerce Michał Bristiger. „Powieść Zofii Posmysz, film Andrzeja Munka i opera Mieczysława Weinberga znalazły się na rozdrożu dzisiejszej kultury. Teraz na nim rozegrają się ważne sprawy. Wracam więc pytaniem do początku: dlaczego pasażerka milczała, kiedy było już przecież dawno po wojnie? Opera, o której mówimy, jest poruszająca. Publiczności operowej, która się znajdzie na przedstawieniu Pasażerki przypomnę frazę Roberta Musila: »Dobre życie zależy od tego, czy ktoś dotrzymuje kroku sztuce«.” Premierowe przedstawienie Pasażerki Weinberga odbędzie się 8 października 2010 roku.

Turandot Giacomo Pucciniego w realizacji Trelińskiego i Kudlički przypomni o wspaniałym debiucie Mariusza Trelińskiego, jakim była Madame Butterfly. Inscenizacja powstaje w koprodukcji z Teatro Comunale w Bolonii. Zabaczymy również Wesele Figara Mozarta w reżyserii Keitha Warnera oraz Matsukaze Toshio Hosokawy w reżyserii i choreografii Sashy Waltz, powstające w koprodukcji z niezwykle znaczącą sceną europejską, jaką jest Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, a także premierowe przedstawienie Trojan Hectora Berlioza w reżyserii Carlusa Padrissy, szefa katalońskiego zespołu La Fura dels Baus i pod dyrekcją muzyczną Valery’ego Gergieva, gwiazdy Teatru Maryjskiego. Ukłonem w stronę Siergieja Diagilewa – którego stulecie „sezonów paryskich” świętowała Europa w 2009 roku – będzie wieczór baletowy trzech inscenizacji Święta wiosny w choreografiach: Wacława Niżyńskiego, Emanuela Gata i Maurice’a Béjarta. Polski Balet Narodowy zaprezentuje też klasyczne dzieło Siergieja Prokofiewa Kopciuszek w tradycyjnej choreografii Fredericka Ashtona.