Polmic - FB

archiwum

Tygodnik Powszechny o Emigrantach i promocji kultury

EmigranciW najnowszym numerze Tygodnika Powszechnego (nr 40 z dnia 5 października) przeczytamy m.in. cykl artykułów Jak promować kulturę polską za granicą? A wśród nich:

Piotr Kosiewski i Agnieszka Sabor podkreślają mocne i słabe strony promocji kultury Polaków: „W promocji kultury polskiej polityki jest i za dużo, i za mało: za dużo, bo politycy podporządkowują kulturę wygodnym dla siebie rocznicom, za mało, bo nadal, niezależnie od opcji, wydaje im się ona czymś niezrozumiałym i niekoniecznym”.

 

Rozmowa z Pawłem Potoroczynem, szefem Instytutu Adama Mickiewicza, którego zadaniem jest promowanie polskiej kultury poza granicami: „Gdy jako dyplomata dzwoniłem do jakiejś instytucji prosząc o rozmowę z dyrektorem generalnym, odzywała się sekretarka z pytaniem: „Is it personal or business?”. Odpowiadałem: „It’s personal business”. Bo kultura to szalenie osobista sfera wymiany”.

Głosy praktyków, którzy w ankiecie mówią, jak pracują nad wizerunkiem kultury polskiej w innych krajach: Magdalena Erdman o Dniach Polskich w Bremie, Jarosław Mikołajewski o Festiwalu Kultury Polskiej w Rzymie, Bogdan Bernaczyk-Słoński o projekcie Rok Polski w Izraelu.

Specjalny dodatek z okazji XI Festiwalu Polskiego Radia:

Emigracja. Jeszcze niedawno polityczna i ekonomiczna, często wstydliwie przymusowa, ale przecież także artystyczna – dobrowolna i inspirująca. Bo twórcy od zawsze tkwią w permanentnym ruchu, karmią się zmianą. Podczas XI Festiwalu Polskiego Radia słuchacze zetkną się z losami emigrantów polskich i zagranicznych. Zabrzmi muzyka artystów dawniejszych – Jana Nepomucena Bobrowicza i bliższych współczesności – Antoniego Szałowskiego i Aleksandra Tansmana; tych zapomnianych – ks. Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego i Henryka Warsa oraz grywanych bardzo często – Fryderyka Chopina.

Ponadto: Daniel Cichy i Ewa Szczecińska o festiwalu „Warszawska Jesień": „Warszawska Jesień poszukuje, eksperymentuje, prezentuje muzykę nieznaną. I to jest bardzo ważne. Niemniej zbyt obszerna formuła się nie sprawdza. Za mało było też muzyki, która mogłaby zachwycić”, Daniel Cichy rozmawia z Zygmuntem Krauze, Andrzej Chłopecki pisze o „Muzycznych nomadach”, a dyrygent Michał Dworzyński o swoich doświadczeniach na brytyjskim rynku muzycznym.