Polmic - FB

archiwum

„Tysiąc i jedna opera” czyli „niezbędnik operowy” już w księgarniach

1000 i jedna operaDnia 17 października 2008 roku na polskim rynku wydawniczym ukazała się niezwykła publikacja: największy na świecie przewodnik operowy Tysiąc i jedna opera autorstwa Piotra Kamińskiego. Liczące ponad 2000 stron dzieło to prawdziwa „Biblia opery” (wg André Tubeufa z tygodnika „Le Point”), zawierająca informacje o ponad 1000 oper napisanych przez 230 kompozytorów.

 

Celem wydawcy – PWM – jest publikacja żywego, pasjonującego, pełnego ciekawostek z magicznego świata opery, napisanego przystępnym językiem przewodnika, dzięki któremu najbardziej wytrawni koneserzy czy poszukiwacze operowych cymeliów otrzymają kompendium wiedzy o operze. Książka Piotra Kamińskiego swymi rozmiarami, dokonanym wyborem i ujęciem - doskonale odpowiada takim oczekiwaniom. Zwłaszcza, na polskim rynku gdzie poza klasycznymi, lecz znacznie skromniej pomyślanymi pozycjami Stromengera i Kańskiego – nie ma innych operowych przewodników – ocenia prof. Ewa Łętowska w przedmowie do polskiego wydania.

Publikacji towarzyszyć będzie kampania promocyjna z udziałem wybitnej solistki operowej Małgorzaty Walewskiej, która zgodziła się wesprzeć swoim nazwiskiem premierę leksykonu. W Warszawie (21 października), Katowicach (23 października) i Krakowie (24 października) w salonach Empik oraz na Targach Książki w Krakowie (24 października) odbędą się spotkania autorskie zarówno z Małgorzatą Walewską, jak i autorem Piotrem Kamińskim. Publikacja dostępna jest także od 17 października m.in. w sieci ponad 100 salonów Empik oraz w najlepszych księgarniach, a także w promocyjnej cenie przez 1001 godzin na stronie internetowej www.1001opera.pl

Tysiąc i jedna opera to leksykon wzorowany na francuskiej edycji dzieła, które po raz pierwszy ukazało się we Francji w 2003 roku nakładem wydawnictwa Fayard (tytuł oryginału: Mille et un opéras). Szybko zostało uznane za najobszerniejszy i najbardziej wyczerpujący przewodnik operowy na świecie. Doskonałe recenzje dziennikarzy oraz znawców opery, a także ogromny sukces wydawniczy – 4 wznowienia oraz ponad 15 tys. sprzedanych egzemplarzy we Francji sprawiły, iż 5 lat po francuskiej prapremierze dzieła Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło przedstawić tę publikację krajowemu czytelnikowi.

Jej autor, Piotr Kamiński znany jest ze znakomitych tłumaczeń literatury francuskiej i angielskiej (Samuel Beckett, Jean Genet, Raymond Chandler, Szekspir), ale także i polskiej poezji (przekładał na francuski wiersze W. Szymborskiej). Jest również doradcą artystycznym i muzycznym w licznych premierach teatralnych w Polsce i Francji, współpracował też z Andrzejem Sewerynem, Romanem Polańskim, Janem Englertem, Agnieszką Holland (film Copying Beethoven). Od ponad dwudziestu lat mieszka we Francji - tu zyskał sobie pozycję i renomę jako krytyk muzyczny, współpracując z radiem i znanymi pismami specjalistycznymi.

To obszerne, 2 tomowe kompendium stanowi swoisty „niezbędnik operowy” prowadzący Czytelnika poprzez cztery wieki opery, prezentując ponad tysiąc głównych postaci – bohaterów i bohaterek librett. Głównym kluczem wyszukiwania są hasła „kompozytorzy” ułożone w porządku alfabetycznym, ich dzieła zaś poznajemy według chronologii prawykonań (oryginalne tytuły). Otrzymujemy więc syntetyczną informację zawierającą życiorys kompozytora, jego dorobek artystyczny oraz streszczenia akcji z incipitami z fragmentów danego dzieła. Niezwykle cenne są informacje o historii utworu wraz z komentarzem analityczno-historycznym jak i również rekomendacje fonograficzne. Szczególnie wzbudza podziw podana obsada prapremier. Książka Kamińskiego to jedyny taki przypadek - nikt dotąd nie podał obsad prapremier, nawet w największych encyklopediach specjalistycznych!

Czytelnik znajdzie w Tysiącu i jednej operze znane arcydzieła stanowiące fundament światowego repertuaru: opery, które od dnia prapremiery nigdy nie zeszły z afisza, lub takie, które po krótszym lub dłuższym okresie zapomnienia (twórczość barokowa, Mozart) doczekały się triumfalnego powrotu; dzieła, które odegrały niezwykle istotną rolę w dziejach gatunku, po czym cokolwiek przybladły, lub zostały całkiem zapomniane przez publiczność. Są tu również dzieła całkiem marginesowe, których obecność w książce tłumaczy się jedynie znaczeniem ich twórcy – pisze we wstępie autor Piotr Kamiński. Prawdziwym rarytasem dla polskiego czytelnika będą szczegółowe informacje o dodatkowych 15 operach polskich kompozytorów (w tym dzieła współczesne jak np. Manekiny czy Jutro T. Bairda).