Polmic - FB

archiwum

FOCUS! - Festiwal Polskiej Muzyki Wspolczesnej w Nowym Jorku

Focus! 2011Instytut Kultury Polskiej i Juilliard zapraszają na Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Focus! 2011 Nowe Kierunki W Muzyce Polskiej Po Roku 1945, który odbędzie się w dniach 22-28 stycznia 2011 roku w Nowym Jorku.
Na tygodniowy festiwal polskiej muzyki współczesnej FOCUS! 2011 Festival. Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 w interpretacji New Juilliard Ensemble, Juilliard Orchestra oraz uznanych solistów złoży się 6 koncertów, podczas których wykonane zostaną dzieła 34 polskich kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Bogusława Shaeffera, Wojciecha Kilara, Zygmunta Krauze, Pawła Mykietyna, Aleksandra Lasonia, Pawła Szymańskiego, Aleksandry Gryki, Agaty Zubel i wielu innych. Koncert 28 stycznia w całości poświęcony będzie twórczości Witolda Lutosławskiego.
Festiwal rozpocznie występ zespołu New Juilliard Ensamble (NJE) pod dyrekcją Joel'a Sachs'a, a zakończy koncert utworów Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Juilliard Orchestra, pod batutą Jeffrey'a Milarsky'ego. Koncert otwierający i zamykający festiwal odbędzie się w Alice Tully Hall w Lincoln Center, a koncerty muzyki kameralnej - w Paul Hall w Juilliard, w dniach od 24 do 28 stycznia.

Koncertom będzie towarzyszyć dyskusja panelowa 25 stycznia o godz. 19:00 z udziałem dyrektora Festiwalu „Warszawskiej Jesieni” Tadeusza Wieleckiego, redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Andrzeja Kosowskiego, kompozytorki Elżbiety Sikory, prezesa Związku Kompozytorów Polskich Jerzego Kornowicza, której moderatorem będzie Joel Sachs. Dnia 26 stycznia o godz. 19:00 odbędzie się również rozmowa z Łukaszem Szałankiewiczem na temat polskiej muzyki elektronicznej; a po niej pokaz filmu The Henge: In Search of the Nazi Bell z muzyką jego autorstwa.
 

Przeczytaj: program Festiwalu - plik PDF


Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Focus! 2011
Nowy Jork, 22-28 stycznia 2011
PROGRAM FESTIWALU

Sobota, 22 stycznia
, 20:00, Alice Tully Hall
New Juilliard Ensemble, Joel Sachs - dyrygent
Grażyna Bacewicz Contradizione (1966)
Tadeusz Wielecki Czas Kamieni (2002)*
Wojciech Kilar Preludium chorałowe (1988)*
Zygmunt Krauze Terra Incognita (1994)*
Elżbieta Sikora Canzona (1995)*
* Amerykańska premiera

Poniedziałek, 24 stycznia, 20:00, Paul Hall
Krzysztof Penderecki Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę (1966)
Tomasz Sikorski Euphonia na fortepian (1982)*
Kazimierz Serocki Swinging Music na klarnet, kontrabas, puzon i fortepian (1970)*
Marian Sawa Ecce Lignum Crucis (1986) *
Wojciech Ziemowit Zych Homage a Gyorgy Kurtag (2005-06)*
Marta Ptaszyńska Sześć Bagateli na harfę (1979)**
Wojciech Błażejczyk Interlunium na gitarę (2007)*
Marek Stachowski Musica Festeggiante (1995)
* Amerykańska premiera
** Nowojorska premiera

Wtorek, 25 stycznia, 19:00, Paul Hall
Dyskusja panelowa z udziałem Tadeusza Wieleckiego, Andrzeja Kosowskiego, Elżbiety Sikory i Jerzego Kornowicza.
Moderator: Joel Sachs

Wtorek, 25 stycznia, 20:00, Paul Hall
Paweł Mykietyn Sonata na wiolonczelę (2006)
Aleksander Lasoń VII Kwartet Smyczkowy (2007)
Paweł Szymański Through the Looking Glass III na klawesyn (1994)
Marcel Chyrzynski ForMS na wiolonczelę (2001)
Witold Szalonek Toccata e corale (1988), wersja na fortepian (1990)*
* Amerykańska premiera

Środa, 26 stycznia, 19:00, Paul Hall
Muzyka elektroniczna i film: Krótkie wprowadzenie
Rozmowa z Łukaszem Szałankiewiczem
Krzysztof Knittel Robak Zdobywca (1976)*
Mateusz Bień Turdidae (1992)*
Marek Chołoniewski Physical Modeling (2004)*

David Bickerstaff i Łukasz Szałankiewicz
Film: The Henge: In Search of the Nazi Bell (2010)

Środa, 26 stycznia, 20:00, Paul Hall
Andrzej Krzanowski Relief V na wiolonczelę (1986)*
Aleksandra Gryka Oxygen, No. 369.1 na fortepian i taśmę (2000)*
Aleksander Nowak June-December (2005)*
Jakub Ciupiński Edo (2010)
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet Smyczkowy "Już się zmierzcha" (1986)
Bogusław Schaeffer Luty z Sonaty IV na organy (1986)*
* Amerykańska premiera

Czwartek, 27 stycznia, 19:00, Paul Hall
Eugeniusz Knapik Filo d’Arianna na wiolonczelę (2005)
Joanna Bruzdowicz Erotiques na fortepian (1966)*
Tadeusz Baird Play na kwartet smyczkowy (1971)
Stanisław Moryto Pięć pieśni do słów Eliasza Rajzmana na głos żeński i fortepian (2002)
Agata Zubel Ludia i Fu (1999)
Jerzy Kornowicz Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę (2006/2011)+
Augustyn Bloch Geige und Orgel na skrzypce i organy (1988)
* Amerykańska premiera
+ Światowa premiera nowej wersji

Piątek, 28 stycznia, 20:00 Alice Tully Hall
Juilliard Orchestra, Jeffrey Milarsky - dyrygent, Jay Campbell - wiolonczela, Arianna Warsaw Fan - skrzypce
Portert Witolda Lutosławskiego (1913-1994)
Uwertura Smyczkowa (1949)
Koncert na wiolonczelę iorkiestrę (1969-70)
Partita na skrzypce i orkiestrę (1988)
IV Symfonia (1991-92)

-------------------------------------------------------------------

Joel Sachs - dyrektor artystyczny festiwalu muzyki współczesnej Focus! prezentowanego co roku przez renomowaną wyższą uczelnię muzyczną Juilliard przy współpracy z Lincoln Center; współ-dyrektor koncertującego na całym świecie zespołu Continuum; dyrygent i założyciel New Juilliard Ensemble oraz dyrektor artystyczny festiwalu "Summergarden" w Museum of Modern Art. Był pierwszym dziekanem wydziału muzykologii w Juilliard. Jako dyrygent i pianista występuje z koncertami na całym świecie (m.in. był uczestnikiem festiwalu "Warszawska Jesień"). Jako komentator najnowszych zjawisk w muzyce, jest częstym gościem muzycznych stacji radiowych. Jego nagrania wydawane są przez Advance, CRI, Nonesuch i Musical Heritage Society. Absolwent Harvardu, doktoryzował się na Columbia University w NY. Biografia kompozytora Henrego Cowella jego autorstwa,zostanie niedługo wydana przez Oxford University Press. Joel Sachs jest jednym z najważniejszych prezenterów muzyki współczesnej w Nowym Jorku, którycorocznie współorganizuje ok. 35 koncertów najnowszej muzyki w samym Nowym Jorku.

Jeffey Milarsky jest wiodącym dyrygentem muzyki współczesnej w Nowym Jorku i profesorem na wydziale dyrygentury w Juilliard. Od 2005 r. jest dyrektorem muzycznym zespołu AXIOM, znanym z innowatorskich koncepcji programowych i bogatego repertuaru - od Bacha po Xenakis'a. Zawdzięcza się mu premiery i nagrania wielu dzieł współczesnych kompozytorów, współpracuje między innymi przy udziale takich orkiestr jak American Composers Orchestra, MET Chamber Ensemble, Milwaukee Symphony, Chamber Music Society of Lincoln Center, New York New Music Ensemble, Manhattan Sinfonietta, Speculum Musicae, Cygnus Ensemble, Fromm Players na Harvardzie oraz New York Philharmonic. Na liście utworów, które zaprezentował znajdują się kluczowe prace takich kompozytorów jak Charles Wuorinen, Fred Lerdahl, Milton Babbitt, Elliott Carter, Gerard Grisey, Jonathan Dawe, Tristan Murail, Ralph Shapey, Luigi Nono, Mario Davidovsky i Wolfgang Rihm.

New Juilliard Ensemble (NJE) specjalizuje się w wykonywaniach muzyki współczesnej. Występuje regularnie podczas festiwalu "Summergarden" w Museum of Modern Art; był też czterokrotnie głównym zespołem przedstawianym podczas festiwalu Lincoln Center. W 2008 r., podczas festiwalu FOCUS!, członkowie NJE połączyli siły z grupą Lucerne Festival Academy Ensemble i kompozytorem oraz dyrygentem Pierrem Boulezem, by uczcić setne urodziny Elliotta Cartera. Wiosną 2009 roku, NJE odbyło tournée po Japonii, a w grudniu wystąpiło w Smithsonian Museum w Waszyngtonie.

Juilliard Orchestra - znana ze swej wszechstronności, co roku gra w Nowym Jorku serię koncertów i występuje w spektaklach operowych i baletowych w konserwatorium Juilliard. W sezonie 2009-2010 Juilliard Orchestra była partnerem Carnegie Hall w cyklu „Ancient Paths, Modern Voices”, poświęconym kulturze chińskiej; a także otworzyła festiwal FOCUS! Muzyka w centrum: komponowanie głównego nurtu Ameryki, który zaprezentował utwory kompozytorów amerykańskich z okresu od końca II wojny światowej do 1970 roku. W 2008 r., Juilliard Orchestra odwiedziła Chiny, występując z dyrygentem Xianem Zhangiem. W jubileuszowym sezonie 2005-2006, Juilliard Orchestra odbyła trasę koncertową po Europie i zagrała w sześciu najbardziej znanych salach koncertowych w Stanach Zjednoczonych: Symphony Center w Chicago, Meyerson w Dallas, Barclay w Irvine, Walt Disney w Los Angeles, Copley w San Diego i Kennedy Center w Waszyngtonie. Dyrektorem artystycznym orkiestry jest James DePreist; gościnnie orkiestra występuje z wybitnymi dyrygentami takimi jak John Adams, Vladimir Ashkenazy, Pierre Boulez, James Conlon, Tan Dun, Bernard Haitink, James Levine, Anne Manson, Nicholas McGegana, David Robertson, Leonard Slatkin, Michael Thomas Tilson i Xian Zhang.

INSTYTUT KULTURY POLSKIEJ W NOWYM JORKU, otwarty w 2000 roku, jest placówką dyplomacji kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej, jednym z sieci 22 Instytutów. Jego misją jest ożywianie i promocja więzi kulturalnych pomiędzy USA i Polską, zarówno poprzez prezentację osiągnięć kulturalnych Polski Amerykanom, jak i zapewnienie artystom i naukowcom z Polski kontaktów z najważniejszymi amerykańskimi partnerami i instytucjami. Instytut promuje, organizuje prezentacje, i produkuje szeroką gamę wydarzeń kulturalnych we wszystkich dziedzinach kultury: teatrze, muzyce, filmie, literaturze i sztuce. Ukierunkowany jest na ścisłą współpracę z instytucjami miejscowymi umieszczając w ich programach prezentacje kultury polskiej: wystawa współczesnej sztuki kobiet Architectures of Gender w SculptureCenter, przegląd polskiej animacji w Museum of Modern Art, Jesień Gombrowicza, spektakle TR Warszawa w reż. Krzysztofa Warlikowskiego na festiwalu „Next Wave” w BAM (Dybuk w 2004 i Krum w 2007, za którego reżyser otrzymał prestiżową nagrodę Obie), Hołdy dla Czesława Miłosza i Ryszarda Kapuścińskiego podczas festiwalu literackiego PEN World Voices, wystawa na Union Square z okazji 25-lecia Solidarności, Makbet w reż. G. Jarzyny na nabrzeżu Brooklynu koncert Tomasza Stańki w MoMA i spektakl Irena’s Vow z Tovah Feldshuh w roli głównej (2008), następnie grany na Broadway’u, czy Rok Grotowskiego i Kalkwerk Krystiana Lupy - pierwszy polski spektakl na Lincoln Center Festiwal (2009), oraz pierwsza nowojorska edycja krakowskiego festiwalu Unsound w 2010, to tylko niektóre ze zorganizowanych przez nas wydarzeń, docenione przez nowojorską publiczność i media.

WIĘCEJ INFORMACJI: www.PolishCulture-NYC.org