Polmic - FB


ze świata

Donaueschingen | Prawykonanie nowego utworu Lidii Zielińskiej

Zielińska

Światowe prawykonanie utowru Klangor na orkiestrę Lidii Zielińskiej odbędzie się w niedzielę 20 października 2019 podczas koncertu finałowego festiwalu Donaueschinger Musiktage.

Nowy utwór Lidii Zielińskiej został zamówiony przez festiwal Donaueschinger Musiktage i radio SWR2 we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Światowej premiery dokona SWR Symphonieorchester pod dyrekcją Tito Ceccheriniego. W programie koncertu finałowego znajdą się także trzy inne światowe premiery: Melancholie na harmonijkę chromatyczną i orkiestrę jordańskiego kompozytora Saeda Haddada, Elemental Realities na orkiestrę szwajcarskiego twórcy Jürga Freya oraz WÄCHTER na flet basowy i orkiestrę rurową urodzonej w Austrii Evy Reiter. Premiery koncertu finałowego szukają i domagają się własnej przestrzeni, dowodząc, że nowa muzyka może być miejscem odosobnienia i kontemplacji.

Koncert będzie transmitowany na żywo, także online na https://www.swr.de/swrclassic/.

Więcej informacji – na stroniehttps://www.swr.de/

„Murale” Jerzego Kornowicza zainaugurują Shanghai New Music Week

Kornowicz13 września 2019 roku Shanghai Philharmonic Orchestra, którą poprowadzi Shinik Hahm, wykona po raz pierwszy Murale na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną Jerzego Kornowicza. Utwór premierowo zabrzmi w sali Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego.

Polska muzyka nowa podbija Wschód. Tym razem najnowsza kompozycja Jerzego Kornowicza z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zainauguruje 12. edycję prestiżowego festiwalu Shanghai New Music Week.

Murale mają specyficzną warstwową fakturę i swoiste zanurzenie w czasie. Wydają się trwać dłużej i inaczej się rozgrywać. Mijamy je miesiącami, jadąc obok nich samochodami lub pociągami, one zawsze pozostają w tym samym miejscu, w swojej przestrzeni – jako jej gospodarze. To my przychodzimy do nich, a nie one dołączają do nas. Na muralach dużo dzieje się w tym samym czasie, niezależnie, w każdej z kilku ich warstw. Frapują zarówno przez swoją statykę, jak i wewnętrzną dynamikę. Wyczuwa się w nich ład pomimo pozornego nieskoordynowania. Jak dodaje kompozytor, „to są te cechy murali, które chciałem przenieść do mojej muzyki. Kiedy myślałem o wykonawcach, zdałem sobie sprawę, że mural to gatunek młodych ludzi. Stąd powierzenie premiery utworu najmłodszemu koncertującemu skrzypkowi w mojej rodzinie – mojej córce Oli Kornowicz”.

Maria Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459623,murale-jerzego-kornowicza-zainauguruja-shanghai-new-music-week.html 

Kompozytor Roman Czura laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze

Roman CzuraKompozytor Roman Czura został laureatem II nagrody (i pierwszym laureatem z Polski w ogóle) podczas dziesiątej już edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Antoniego Dvořáka w Pradze.

Jest to konkurs o unikatowej formule. Został powołany z inicjatywy rodziny Dvořáków: początkowo głównym organizatorem przedsięwzięcia był wnuk kompozytora, Antonín III Dvořák, teraz obowiązki po nim objął jego syn i wnukowie. W tegorocznej edycji Konkursu wzięło udział kilkadziesiąt muzyków z całego świata; wśród uczestników etapu finałowego było 24 reprezentantów z 18 krajów. Pierwszy etap polegał na standardowej wysyłce utworu> W finale znalazło się 24 uczestników podzielonych na dwie grupy: junior (do 23 lat) i senior (do 33).

Finał konkursu polegał na komponowaniu na miejscu, w Praskim Konserwatorium, dwóch utworów w ciągu pięciu dni do danych w pierwszym dniu wydarzenia tematów (w tym jedna kompozycja w formie hołdującej tradycji – fuga, kanon, passacaglia lub wariacje). Zasady są surowo przestrzegane: codziennie kontrolowany był limitu czasu, konieczną była rejestracja sprzętu, uniemożliwiano przeniesienie papierowych szkiców czy laptopów z lokum (wszystko było codziennie skrupulatnie przeliczane). Każdemu uczestnikowi przysługiwała na czas trwania konkursu własna sala z instrumentem, oficjalny papier nutowy, ołówki i inne narzędzia i możliwość wydruku.

Zwycięzcy Konkursu serdecznie gratulujemy!

Paryż | En hommage Jan Adam Maklakiewicz

Maklakiewicz2 października 2019 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu o godz. 19.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej, upamiętniający 120-stą rocznicę urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Podczas koncertu zabrzmią pieśni na sopran i fortepian Jana Adama oraz jego brata Franciszka Maklakiewicza, a także utwory na wiolonczelę i fortepian oraz skrzypce i fortepian m.in.: Reflexions op. 14, Suita huculska op. 15 nr 1, tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – wybitnym polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Kompozycje Jana Adama Maklakiewicza wykazują inspiracje muzyką dawną i narodową oraz polskim folklorem, zwłaszcza regionów Podhala i Śląska.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera polskiej opery Karola Nepelskiego „Ptasiek” w Londynie

NepelskiOpera Ptasiek autorstwa młodego polskiego kompozytora Karola Nepelskiego, zostanie pokazana w Londynie 28 lipca podczas festiwalu Tête à Tête: The Opera Festival 2019.

Przed dwoma laty Instytut Adama Mickiewicza umożliwił Nepelskiemu udział w warsztatach organizowanych przez London Philharmonic Orchestra (Young Composer Programme 2017/2018). Ten roczny program zakłada pracę nad nowym utworem przy wsparciu mentora – kompozytora i dyrygenta Sir James MacMillana. LPO, współpracująca z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, co roku oferuje udział w programie warsztatowym jednemu kompozytorowi z Polski. Premiera Ptaśka jest pokłosiem tych właśnie warsztatów. Tête-à-tête Festival zaprosił Karola Nepelskiego do pełnej prezentacji opery po przedstawieniu performatywnego czytania dzieła.

Libretto Ptaśka autorstwa Waldemara Raźniaka oparte jest na znanej powieści Williama Whartona pod tym samym tytułem. Bohater, niegdyś obsesyjnie uwielbiający ptaki ekscentryk, po latach pogrążył się w szaleństwie. Wierzy, że sam jest ptakiem. Ptaki symbolizują dlań wolność, niezależność i szlachetność, których brakuje mu w otaczającej rzeczywistości.

Muzyka Karola Nelepskiego stwarza unikatową szansę wejścia w świat Ptaśka i jego przyjaciela, również poranionego przez życie i wojnę – Ala. W utworze Nepelskiego partie wokalne wzmocnione są przez cyfrowo przetworzone nagrania głosów kanarków.

W Londynie wykonawcami opery będą Michał Sławecki – Ptasiek (kontratenor), Ulato Sam – Al (aktor), Marta Piórkowska (skrzypce), Agnieszka Podłucka (altówka), Dominik Płociński (wiolonczela), Mateusz Loska (kontrabas), Renata Guzik (flety) i Bartosz Bury (puzon). Dyrygować będzie Lilianna Krych, a reżyserem spektaklu jest Waldemar Raźniak.

Magdalena Mich