Polmic - FB


Nasze projekty

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC stworzy katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską

POLMICW związku ze współpracą Związku Kompozytorów Polskich z Polskim Komitetem Olimpijskim Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamierza stworzyć katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską, co ułatwi wytypowanie kandydatów do nagrody Wawrzyn Olimpijski.

To specjalna nagroda Polskiego Komitetu Olimpijskiego – ustanowiona w 1967 roku – jako wyraz uznania i szacunku dla polskich twórców kształtujących humanistyczne wartości sportu i jego wizerunek w społeczeństwie. Nagrody przyznawane są w czteroletnich cyklach olimpijskich, w różnych dziedzinach twórczości. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele sztuk plastycznych, muzycy, literaci, filmowcy, fotograficy, architekci, którzy za całokształt swojej twórczości lub konkretne dzieło, otrzymują medal „Wawrzyn Olimpijski” zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Stanisława Sikorę. Pielęgnowanie przez Polski Komitet Olimpijski tradycji łączenia sztuki ze sportem podkreśla znaczenie kultury i sztuki w szerzeniu idei olimpijskiej. Prestiżową nagrodą uhonorowano m. in. Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.

Prosimy uprzejmie o nadsyłanie danych o dziełach muzycznych (tytuł, kompozytor, rok powstania, obsada, czas trwania itp.) odnoszących się do ruchu olimpijskiego, sportu, pokoju i podobnych tematów do 18 stycznia 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

www.droba.polmic.pl – nowy portal poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu Krzysztofowi Drobie

Kultura_w_sieci_2020_300Z inicjatywy członków komisji programowej MFMW „Warszawska Jesień”, dzięki staraniom Związku Kompozytorów Polskich i uruchomionemu po wybuchu pandemii COVID-19 programowi MKiDN „Kultura w sieci”, w ramach serwisu Polmic.pl został zbudowany i otwarty nowy portal, po raz pierwszy poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu: Krzysztofowi Drobie – www.droba.polmic.pl.

Pierwszy publiczny pokaz strony odbył się podczas 49. Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich 26 października 2020 na platformie wirtualnej organizatora konferencji – Akademii Muzycznej w Krakowie. Prezentacja – tak jak cała konferencja – transmitowana była w czasie rzeczywistym na otwartym kanale Vimeo.

Jest tu bogactwo materiałów i wielka różnorodność - można poczytać, posłuchać nagrań: audycji radiowych, prywatnych wspomnień, ciekawej muzyki w świetnych wykonaniach, są zdjęcia i minifilmiki do oglądania, dzięki którym można się poczuć jak na spotkaniu wspominkowym. Jest troszkę najnowszej historii naszego muzycznego życia. Z Krzysztofem Drobą nie trzeba się zgadzać. Na pewno była to (lub jest?) postać, z którą warto dyskutować - choćby w myślach, we własnym fotelu.

Związek Kompozytorów Polskich serdecznie dziękuje wszystkim osobom i instytucjom, których pomoc i zaangażowanie pomogły w realizacji projektu, a przede wszystkim:

• Kancelarii Prezydenta Republiki Litwy – za udostępnienie fotografii z uroczystości wręczenia odznaczeń państwowych;
• Kolegom z Litewskiego Związku Kompozytorów, a w szczególności PP. Rucie Stanevičiūtė, Onutė Narbutaitė, Vytautasowi Landsbergisowi oraz Feliksowi Bajorasowi – za nieocenioną pomoc w udokumentowaniu działań Krzysztofa Droby związanych z muzyką litewską oraz cenne wspomnienia;
• Ekspertom w osobach prof. prof. Teresy Maleckiej i Eugeniusza Knapika – za wsparcie; • PP. Ewie Jensen, Marii Wiktorii Hübner, Kazimierzowi Płoskoniowi – za udostępnienie materiałów zdjęciowych;
• Kompozytorom, wykonawcom oraz Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu – za zgodę na udostępnienie nagrań utworów dedykowanych Krzysztofowi Drobie;
• wszystkim, którzy zechcieli podzielić się swymi wspomnieniami o Krzysztofie Drobie.

Szczególnie jesteśmy wdzięczni Panu Bogusławowi Drobie, Bratu Krzysztofa Droby – za życzliwość, podzielenie się wspomnieniami oraz udostępnienie materiałów z archiwum rodzinnego.

Partnerzy projektu: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Litewski Związek Kompozytorów i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej o budowie portalu w zakładce "O projekcie".

Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany

MaciejewskiProjekt „Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany" powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w sieci".

Projekt poświęcony jest promocji muzyki polskiej, kompozycji na duet fortepianowy, a w szczególności podkreśleniu ważnej roli jaką odgrywał w polskim życiu muzycznym Roman Maciejewski.

Projekt obejmuje nagrania audio-video takich utworów Romana Maciejewskiego, jak Mazurek, Kołysanka, Tarantella, cykl Negro spirituals, Deep River, Listen to the Lambs, Sometimes I feel like Motherless Child oraz I want to be ready. Utwory zaprezentowało Chopin Piano Duo w składzie: Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

Nagrania dokonano we wrześniu 2020 w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Reżyserem nagrania jest Małgorzata Polańska (DUX). Obraz - Grzegorz Kućmierz (Agencja Artystyczna „Presto").

Nagranie dostępne jest na stronie www.youtube.com/watch?v=-ocngeRpR2w 

Jubileuszowa płyta Romana Bergera

7_nurtow

Na 90. urodziny swojego Członka Honorowego Romana Bergera Związek Kompozytorów Polskich – we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – wydał płytę CD zawierającą monumentalne dzieło kompozytora-filozofa zatytułowane Missa pro nobis.

Roman Berger urodził się w roku 1930 na Zaolziu, w rodzinie założyciela polskiego zboru ewangelickiego w Czeskim Cieszynie, działacza społecznego, doktora teologii, więźnia obozów w Auschwitz i Dachau – Józefa Bergera. Po maturze w Polskim Gimnazjum w Czeskim Cieszynie (1949) rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (obecnie Akademia Muzyczna). Uczył się gry na fortepianie pod kierunkiem Marty Furmanik oraz teorii u Jana Gawlasa. W roku 1952 został zmuszony do przeniesienia się wraz z rodziną do Bratysławy. Tam ukończył studia pianistyczne (1956) i kompozytorskie (1965) w klasie Dezidera Kardoša – z wyróżnieniem. Nigdy nie wrócił na stałe do Polski, a Słowacja stała się jego drugą ojczyzną.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): „Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei”.

Projekt zrealizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

Materiały archiwalne z „Warszawskiej Jesieni” dostępne!

WJ

Nagrania 150 kompozycji wykonanych podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz kopie cyfrowe 400 archiwalnych fotografii z Festiwalu zostaną udostępnione w serwisie www.polmic.pl w ramach projektu „Warszawska Jesień Dostępna!”.

W ciągu ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań oraz zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Festiwalem „Warszawska Jesień” – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce, a także jednym z najważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Nagrania i zdjęcia dokumentujące Festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia są prawdziwym dziedzictwem narodowym, odzwierciedlającym historię polskiej kultury muzycznej w tym okresie, uwieczniającym jej twórców i prezentującym ich najważniejsze  dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych dokumentów od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie cennych materiałów szerokiej publiczności, m.in. za pośrednictwem portali polmic.pl oraz muzar.polmic.pl, a także na portalach monograficznych wybranych kompozytorów.

W 2019 roku zdigitalizowany został unikatowy i bezcenny zbiór nagrań dźwiękowych i fotografii, który obejmuje taśmy z „Warszawskiej Jesieni” z lat 1956–1962 oraz fotografie z lat 1977–1980. Zdjęcia w cyfrowej galerii są częścią dokumentacji festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Jana Hausbrandta i Andrzeja Glandy – fotografów przez lata współpracujących z „Warszawską Jesienią”. Fragmenty kompozycji udostępnione w wersji cyfrowej to zachęta dla wszystkich zainteresowanych do odwiedzenia Biblioteki–Fonoteki Związku Kompozytorów Polskich (Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa), gdzie możliwe jest zapoznanie się z całymi utworami!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: Zdjęcia z „Warszawskiej Jesieni” 1977–1980Nagrania z „Warszawskiej Jesieni” 1956–1962