Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego - podsumowanie

polmic

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVI edycję Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czenry-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego nazwać już możemy historyczną... Zakończyła się w czwartek (1 grudnia 2022 r.), a wymiar miała szczególny. Nie tylko dlatego, że zbiegły się w tym roku dwie ważne rocznice: 100-lecie urodzin profesor Haliny Czerny-Stefańskiej oraz 40-lecie śmierci profesora Ludwika Stefańskiego, ale również dzięki temu, że wzięła w nim udział rekordowa liczba uczestników.

Ze zgłoszonych ponad 70 osób przed szacownym jury w składzie: prof. Elżbieta Stefańska (przewodnicząca), dr hab. Zofia Antes, prof. Elżbieta Tarnawska, Teruyuki Okada, prof. Hubert Rutkowski wystąpiło sześćdziesięcioro pięcioro młodych pianistek i pianistów, którzy prezentowali się w czterech grupach wiekowych.

Najliczniej reprezentowana była grupa I – najmłodsza (dwadzieścioro sześcioro pianistów, w wieku maksymalnie 13 lat i młodszych – najmłodszy uczestnik miał 8 lat), występująca pierwszego dnia. Programy w tej grupie trwały od 10 do15 min. i obowiązkowo musiały zawierać, oprócz kompozycji wybranych przez uczestnika, dowolny utwór z epoki baroku oraz autorstwa Fryderyka Chopina.

Czytaj więcej: XVI Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego - podsumowanie

NOSPR w Japonii

POLMICNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia to żywa legenda: jedna z najlepszych orkiestr symfonicznych w Polsce i marka rozpoznawalna na całym świecie. Koncertując w najodleglejszych zakątkach globu, NOSPR od lat realizuje misję ambasadora polskiej kultury i Miasta Katowice. Trasa koncertowa po Japonii we wrześniu 2022 roku to element długofalowej strategii NOSPR, która oprócz zapraszania do Katowic muzyków z całego świata, zakłada obecność orkiestry na najważniejszych światowych estradach.

Podczas tournée katowickiej orkiestrze towarzyszyły dwie wyjątkowe osobistości: pochodząca z USA ikona dyrygentury Marin Alsop i wschodząca gwiazda pianistyki z Japonii, Hayato Sumino.

Orkiestra dała koncerty w 11 miastach. Japońska publiczność usłyszała I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa, IX Symfonię e-moll op. 95 i "Z Nowego Świata" Antonína Dvořáka, Uwerturę Grażyny Bacewicz i uwielbianego tam Fryderyka Chopina w I Koncercie fortepianowym e-moll op. 11.

Każdy koncert był wyjątkowy nie tylko ze względu na pełne sale, ale przede wszystkim dzięki gościnności i wielkiej miłości, jaką Japończycy darzą muzykę klasyczną. Ta niezwykła podróż mogła się odbyć dzięki naszym partnerom, czyli Polskim Liniom Lotniczym LOT i spółce KGHM Polska Miedź.

Agnieszka Niewdana

Więcej informacji o tournée: https://nospr.org.pl/pl/aktualnosci/nospr-rusza-w-swiat-tournee-po-japonii 

Spektakularny debiut polskich wokalistów w Królewskim Concertgebouw w Amsterdamie

polmicPolscy młodzi śpiewacy wystąpili w lipcu w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych świata w Amsterdamie w ramach koncertu laureatów XXXV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Grand Prize Virtuoso 2022.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Grand Prize Virtuoso organizowany jest cyklicznie od siedmiu lat w Paryżu, Rzymie, Londynie, Amsterdamie, Bonn, Salzburgu, Wiedniu i Brukseli. Nierzadko cała edycja konkursu poświęcona jest ważnemu jubileuszowi znanego kompozytora. W tegorocznej edycji w Amsterdamie wzięli udział podopieczni profesor Akademii Sztuki w Szczecinie dr hab. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej – dwudziestoletnia studentka III roku studiów licencjackich na Wydziale Wokalnym Akademii Sztuki Weronika Włodarczyk (mezzosopran) oraz szesnastoletni kontratenor Alexander Kalischewski. W swoich grupach wiekowych wyśpiewali sobie nie tylko pierwsze miejsca i zdobyli złote medale, ale otrzymali również zaproszenie do udziału w koncercie laureatów jednej z najbardziej renomowanych sal koncertowych świata – Concertgebouw w Amsterdamie.

Czytaj więcej: Spektakularny debiut polskich wokalistów w Królewskim Concertgebouw w Amsterdamie

Oberhausen | I Olszamowski Piano Festival

POLMICDwa ostatnie weekendy sierpnia 2022 w restauracji „Gdańska” w Oberhausen upłynęły bardzo klasycznie: sala teatralna gościła I Olszamowski Piano Festival. Na scenie przez cztery wieczory gospodarzem był kompozytor i pianista Sławomir Olszamowski z Köln.

Olszamowski Piano Festival miał na celu prezentację dorobku artystycznego Sławomira Olszamowskiego. Ten znany w środowisku polonijnym i niemieckim muzyk urodził się we Wrocławiu. Pochodzi z rodziny o tradycjach artystycznych. Jego dziadek był dyrygentem Opery w Kijowie, a mama znaną rzeźbiarką. Studiował kompozycję pod kierunkiem m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego w Akademii Muzycznej w Katowicach. Poza tym odbywał prywatne konsultacje u Witolda Lutowsławskiego. W okresie przemian Okrągłego Stołu przyjechał z rodziną do Niemiec. Od tej pory regularnie koncertuje w Niemczech oraz w Polsce, a także na zaproszenie Instytutu Francuskiego.

W trakcie Fesitwalu posłuchać można go było w czterech różnych odsłonach. Pierwszego wieczoru zagrał utwory Fryderyka Chopina. Drugiego dnia, wraz z tenorem Zenonem Iwanem, wykonali słynne pieśni i arie operowe. Podczas trzeciego wieczoru zaprezentował kompozycje m.in. Liszta, Rachmaninowa, Debussy`ego, Gershwina. Ostatniego dnia festiwalu gościem Sławomira Olszamowskiego był muzyk rockowy Krzysztof „Ptak” Wrobel, wokalista zespołu Communa z Solingen. Razem wykonali utwory m.in. Młynarskiego, Szczepanika, Sinatry. Największy aplauz jednak otrzymali po wykonaniu utworu Dziwny jest ten świat Czesława Niemena.

Współorganizatorem Festiwalu była Polonia w Nadrenii Północnej Westfalii.

Leonard Paszek

Jerzy Stankiewicz udekorowany Złotym Medalem za zasługi dla Miasta Toul

POLMICW dniach od 29 kwietnia do 2 maja 2022 w Toul w Lotaryngii odbył się francusko-polski Festiwal Oliviera Messiaena w 30. rocznicę śmierci kompozytora. Inicjatorem i organizatorem jest muzykolog Jerzy Stankiewicz, który przygotowując to wydarzenie w Toul, w miejscu uwięzienia i osadzenia kompozytora w czerwcu 1940 r. w pierwszym obozie jenieckim (przed transportem do Görlitz), pragnął to dotąd wzmiankowane tylko fragmentarycznie wydarzenie przywrócić w biografii kompozytora. Podczas tego przedsięwzięcia mer miasta Alde Harman dokonał dekoracji Jerzego Stankiewicza Złotym Medalem za zasługi dla Miasta Toul. Ponadto Jerzy Stankiewicz zaproszony został do Komitetu Honorowego Bachowskiego Festiwalu Organowego, istniejącego w Toul ponad dwadzieścia lat.

Sprawozdanie z projektu i jego realizacji „Colloque O. Messiaen, Toul 1940”

Czytaj więcej: Jerzy Stankiewicz udekorowany Złotym Medalem za zasługi dla Miasta Toul