polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

relacje

Międzynarodowa Konferencja o Carlu Loewe w Szczecinie

Urszula Kryger13 listopada 2014 roku w Pałacu pod Globusem w Szczecinie wspaniałym koncertem wykładowców śpiewu solowego zakończyła się dwudniowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa Szczeciński kompozytor Carl Loewe i jego liryka wokalna, zorganizowana przez Szczecińską Akademię Sztuki.

Konferencja składała się z wykładów o życiu Carla Loewego i oddziaływaniu jego twórczości. Zaprezentowano referaty na temat utworów kompozytora do słów Mickiewicza, Chamisso, Rückerta i Raupacha, a także twórczości oratoryjnej oraz interpretacyjnych intencji Loewego i wykonawców jego pieśni. Pojawiły się wystąpienia na temat naukowych prac greifswaldzkich poświęconych Loewemu po 1934 roku, a także pielęgnacji spuścizny kompozytora i możliwości wykorzystania jego marki w kontekście miasta, regionu i kraju.

W ramach wydarzenia odbywały się kursy mistrzowskie dla studentów wokalistyki prowadzone przez prof. Urszulę Kryger (na zdjęciu) z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz prof. Ulricha Messthalera z Akademii Muzyki Dawnej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w Szwajcarii. Nie zabrakło także koncertów pieśni i ballad Carla Loewego. 12 listopada 2015 roku wystąpili studenci wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie (Aneta Czaplińska, Marika Gryń, Alena Khomich, Anna Kozioł, Kamila Kuźma, Julita Jabłonowska, Katarzyna Jaskulska, Agata Porczak, Wanda Wojciechowska, Aleksandra Wojtachnia, Joanna Wojtowicz, Julita Wudarczyk), natomiast dzień później odbył się koncert wykładowców Akademii Muzycznej w Łodzi (prof. Urszula Kryger), Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei (prof. Ulrich Messthaler) i Akademii Sztuki w Szczecinie (dr hab. Ewa Filipowicz-Kosińska i dr Sylwia Burnicka-Kalischewska). Podczas koncertów i kursów wokalnych przy fortepianie zasiedli: Agnieszka Kuźma, Karolina Stańczyk i Krzysztof Figiel.

Wszyscy wykładowcy, którzy zachwycali słuchaczy swoimi interpretacjami pieśni i ballad Carla Loewego w piątkowym koncercie, wygłaszali wcześniej wykłady dotyczące specyfiki wykonawczej i trudności interpretacyjnych w wybranych pieśniach Loewego. Dwudniowe spotkanie naukowe cieszyło się dużym zainteresowaniem środowisk skupiających życie muzyczne i naukowe w Szczecinie.

Polacy w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego

Łukasz Jakubczak29 października 2015 roku miał miejsce Koncert Laureatów IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, podczas którego wręczono nagrody najlepszym śpiewakom tegorocznej edycji. W konkursie zaprezentowało się ponad 100 młodych wokalistów z 19 krajów świata.

Laureatom i finalistom towarzyszyła Orkiestra Szczecińskiej Akademii Sztuki pod batutą Jacka Kraszewskiego, druga część koncertu odbyła się przy akompaniamencie fortepianu. W samym finale uczestniczyli śpiewacy z Chin, Czech, Islandii, Kanady, Korei, Łotwy, Niemiec, Polski i Szwecji. Grand Prix otrzymała 29-letnia koreańska sopranistka SuJin Bae z Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, która została także laureatką w plebiscycie publiczności. Już w pierwszej rundzie zachwyciła swoją interpretacją arii Konstancji Ach ich liebte z mozartowskiego Uprowadzenia z Seraju, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Arii Klasycznej. W finale wykonała arię Królowej Nocy O zittre nicht z Czarodziejskiego fletu Mozarta, która została uhonorowana Nagrodą Specjalną Festiwalu Opernale e.V. – rolą Królowej Nocy w wystawieniu Czrodziejskiego fletu w sierpniu 2016.

Świetnie wypadli młodzi polscy śpiewacy: w najmłodszej grupie 16-17-latków Magdalena Dudek z Wrocławia (sopran, II miejsce) i Julia Debowska, sopran polskiego pochodzenia z Kanady (III miejsce). W grupie uczniów śpiewu solowego w wieku od 18 do 20 lat III miejsce zajęła Sylwia Salomońska (sopran), a wśród studentów licencjatu brylował bas Łukasz Jakubczak (na zdjęciu), który poza I miejscem zapewnił sobie Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszejszego Głosu Basowego i Nagrodę Specjalną Festiwalu Opernale – rolę Sarastra w Czrodziejskim flecie w sierpiowej realizacji opery w 2016 roku. Drugie miejsce ex-aequo przyznano także Polakom: sopranistce Hannie Okońskiej (dodatkowo Nagroda Specjalna za Najlepszą Interpretację Utworu z XX lub XXI wieku za pieśń Grajnerta Mysterioso) i Sławomirowi Kowalewskiemu (baryton). Finalista Rafał Polek wyśpiewał sobie Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Barytonowego.

W skład międzynarodowego jury weszli doświadczeni śpiewacy operowi, będący profesorami śpiewu solowego w uczelniach artystycznych: prof. Anna Korondi (Węgry), dr Sylwia Burnicka-Kalischewska (Niemcy, Polska), Friederike Meinel (Niemcy), prof. Marilyn Rees (Wielka Brytania), prof. Janet Williams (USA), maestro Diego Crovetti (Włochy), prof. Johannes Mannov (Dania) oraz prof. Wlodzimierz Zalewski (Polska).
 

Narodowe Forum Muzyki otwarte

Otwarcie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu4 września 2015 roku zainaugurowało działalność Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu.

Kompleks czterech sal koncertowych o doskonałej akustyce jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie. Na Gali Otwarcia wystąpiły zespoły działające w ramach instytucji Narodowego Forum Muzyki – dla których gmach koncertowy na placu Wolności stał się nowym domem – oraz wybitny pianista, Piotr Anderszewski i maestro Jacek Kaspszyk.

W trakcie Dnia Otwartego (5 września) NFM odwiedziło 15 tys. osób. 6 września w Sali Głównej NFM rozpoczął się jubileuszowy – 50. Międzynarodowy Festiwal "Wratislavia Cantans". Inauguracja była powtórzeniem pierwszego koncertu pierwszego festiwalu – programu z 14 sierpnia 1966 roku. Dzień później w NFM wystąpiła pierwsza gościnna orkiestra, zespół ze światowej czołówki – Israel Philharmonic Orchestra pod batutą genialnego Zubina Mehty wykonała IX Symfonię Gustava Mahlera, dzieło idealnie eksponujące wspaniałą akustykę i możliwości Narodowego Forum Muzyki. "Wratislavia Cantans" trwała do 19 września, poza salami NFM koncerty odbyły się w zabytkowych wnętrzach Wrocławia i w wielu miejscowościach Dolnego Śląska.

Pierwsze recenzje wydarzeń w NFM podkreślają idealną akustykę sal opracowaną przez nowojorską firmę Artec (grupa Arup) oraz elegancką architekturę Narodowego Forum Muzyki (projekt pracowni Kuryłowicz & Associates), a także nowoczesny design wnętrz autorstwa Towarzystwa Projektowego. W Narodowym Forum Muzyki w sezonie 2015/16 odbędzie się czternaście międzynarodowych festiwali i konferencji poświęconych muzyce. Obiekt jest siedzibą jedenastu orkiestr, chórów i zespołów kameralnych, miejscem intensywnej działalności edukacyjnej i popularyzacji muzyki oraz innych dziedzin kultury. Wystąpią gwiazdy muzyki klasycznej: czarodziej fortepianu Lang Lang oraz maestro Christoph Eschenbach wraz z Symfonikami Waszyngtońskimi, Antonio Pappano z London Symphony Orchestra, Semyon Bychkov z Filharmonikami Wiedeńskimi, pianistka Maria João Pires, skrzypaczka Isabelle Faust, a także słynni śpiewacy: Mariusz Kwiecień, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, uwielbiani artyści jazzowi, m.in. Wynton Marsalis, Dianne Reeves, Uri Caine oraz znakomici wykonawcy muzyki świata, jak Concha Buika czy Lula Pena.

Repertuar, informacje o akustyce, architekturze i działalności Narodowego Forum Muzyki: http://www.nfm.wroclaw.pl

Hubert Rutkowski debiutował w Laeiszhalle-Musikhalle w Hamburgu

Debussy. Early piano works. Hubert Rutkowski (CD)7 lipca 2015 roku w wielkiej sali Laeiszhalle-Musikhalle w Hamburgu polski pianista Hubert Rutkowski z towarzyszeniem orkiestry Hamburger Symphoniker pod dyrekcją Ulricha Windfuhra wykonał Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina.

Pianista w ostatnim czasie dokonał nagrania utworów Debussy’ego na historycznym fortepianie Erarda z 1880 roku dla brytyjskiej Piano Classics. Alexei Lubimov tak oto wyraził się o tym nagraniu: "Hubert Rutkowski has used the sonorities and technical qualities of this wonderful Erard in such a way that no other performance of these early Debussy works is wanted. This is a True Romantic and early Impressionistic style, combined with Rutkowski's feeling of freedom, form and sensual joy. Pedal effects and the use of different parts of the keyboard are convincing and bring immediate pleasure and a rare vitality!"

Hubert Rutkowski w 2007 roku wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze. Ważnym momentem w karierze artysty było dokonanie nagrań płytowych dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia F. Chopina oraz utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). W Roku Chopinowskim 2010 zrealizował nagranie Pupils of Chopin z muzyką uczniów Chopina dla wytwórni NAXOS. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA. Występował m.in. w ramach Schleswig Holstein Musik Festival, Festiwalu „Raritäten der Klaviermusik“ Schloss vor Husum, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Obecnie jest profesorem Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Stanowisko to objął w kwietniu 2010, jako jeden z najmłodszych profesorów tej uczelni.

(tekst nadesłany)

Sezon artystyczny 2014/2015 Opery Krakowskiej - podsumowanie

Opera Krakowska Opera Krakowska zakończyła kolejny sezon artystyczny. Jego początek upłynął pod znakiem obchodów Jubileuszu 60-lecia istnienia krakowskiej instytucji. Zwieńczeniem było uhonorowanie Opery Medalem „Cracoviae Merenti”, najwyższym odznaczeniem za szczególne zasługi dla Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Sezon zainaugurowała premiera Mefistofelesa A. Boito w reżyserii Tomasza Koniny, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Realizacja jest efektem współpracy Opery Krakowskiej i Trondheim Symphony Orchestra, podjętej w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”. W czerwcu 2015 roku spektakl miał swoją premierę na scenie Olavshalle w Trondheim w Norwegii.

W październiku 2014 roku Opera Krakowska świętowała 60 lat swojego istnienia. Uroczystości zainaugurował Koncert Jubileuszowy, który minął pod znakiem wspomnień, podziękowań, gratulacji i życzeń. Przyznano: Medale Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Złote Odznaki Honorowe Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski, Odznaki Honoris Gratia w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców, Medale za długoletnią służbę dla pracowników Opery.

Jubileusz świętowano wieloma wydarzeniami. Wspomnienia towarzyszyły specjalnej edycji „Viva Opera!”, której gośćmi byli: Jadwiga Romańska, Franciszek Makuch, Alina Towarnicka oraz Wiktor Herzig. Specjalnym gościem kolejnego spotkania był Kazimierz Kord, wybitny dyrygent i dyrektor krakowskiej sceny operowej w latach 1962-1970. W czasie jego dyrekcji nastąpił wspaniały rozkwit krakowskiej opery, zarówno pod względem muzycznym jak i plastycznym.

Czytaj więcej: Sezon artystyczny 2014/2015 Opery Krakowskiej - podsumowanie