Polmic - FB


relacje

„Sytuacja pandemii nieodwracalnie zmieniła świat muzyki” – przedstawiciele instytucji kultury zabrali głos podczas konferencji Young Arts. Muzyka & Edukacja 3.0

IMiT„Sytuacja pandemii nieodwracalnie zmieniła świat muzyki” – przedstawiciele instytucji kultury zabrali głos podczas konferencji Young Arts. Muzyka & Edukacja 3.0

7 października 2020 odbyła się konferencja dla nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych „Young Arts. Muzyka & Edukacja 3.0”. Wydarzenie było w całości poświęcone praktycznym aspektom zdalnej edukacji muzycznej, a otworzył je panel na temat zmian obyczajowych w muzyce, które wywołała pandemia.

Dyskusję otwierającą konferencję poprowadził Maxymilian Bylicki z Instytutu Muzyki i Tańca, a udział w niej wzięli przedstawiciele najważniejszych instytucji odpowiedzialnych za kulturę i edukację artystyczną: Agnieszka Hejduk-Domańska – zastępca dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Katarzyna Dziurdzikowska – wicedyrektor Centrum Edukacji Artystycznej. Głos środowiska szkolnych placówek muzycznych reprezentowała prof. Katarzyna Sokołowska, wicedyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Tematem rozmowy były zmiany obyczajowe wywołane przez pandemię w świecie muzyki oraz wyzwania i szanse, jakie daje kulturze nauczanie online. Podczas konferencji została również krótko zaprezentowana nowa platforma edukacyjna Young Arts Kids, której misją jest umożliwianie dostępu do edukacji muzycznej wszystkim, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod opieką wybitnych nauczycieli, oraz możliwość kontynuowania edukacji w okresie ewentualnych ograniczeń pandemicznych. Platforma jest dostępna pod adresem www.yakids.pl.

„Sytuacja pandemii zmieniła świat muzyki. Wszyscy teraz muszą odnaleźć się w rzeczywistości, kiedy nie ma możliwości występów na żywo. O wiele trudniejsze jest obecnie realizowanie edukacji artystycznej dzieci” – powiedział na wstępie dyskusji Maxymilian Bylicki.

Czytaj więcej: „Sytuacja pandemii nieodwracalnie zmieniła świat muzyki” – przedstawiciele instytucji kultury...

Alexander Kalischewski – międzynarodowe sukcesy wokalne 14-latka

Kalischewski AlexanderAlexander Kalischewski zdobył 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Grand Prize Virtuoso” w Londynie (luty 2020) i otrzymał zaproszenie do udziału w koncercie laureatów w Elgar Room Royal Albert Hall we wrześniu br.

W prezentowanym programie znalazły się Minnelied Franza Schuberta, Funiculi funicula Luigiego Denzy oraz znany utwór Puttin on the Ritz Irvinga Berlina. Alexander został także zakwalifikowany do udziału w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Melos” w Rzymie w maju. Z uwagi na pandemię koronawirusa uczestników zobligowano do przesłania nagrań video ze swoimi interpretacjami. Alexander nagrał ponownie wymienione wcześniej utwory oraz pieśń Johannesa Brahmsa Erlaube mir feins Mädchen, jak również romans Michaiła Jakowlewa Zimnij wieczier i otrzymał 1. miejsce w swojej grupie wiekowej. Na podobnych warunkach możliwy okazał się udział w IV Quebec Classical Music Competition w Kanadzie, gdzie pomimo braku podziału na kategorie, pośród 200 uczestników z całego świata, Alexandrowi przyznano wyróżnienie, po czterech znakomitych pianistach z Kanady, Chin i USA. Młody wokalista przedstawił tu do oceny m.in. arię starowłoską Giacoma Carissimiego Vittoria, vittoria. Czerwcowe sukcesy natomiast, to 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Muse” w Atenach oraz 2. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Belgradzie, o których zadecydowały dodatkowo interpretacje pieśni Antonína Dvořáka Kdyz mne stara matka z cyklu Pieśni cygańskich op. 55, a także Chochlika Stanisława Moniuszki.

Alexander Kalischewski jest uczniem dr hab. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, prof. Akademii Sztuki w Szczecinie. Przy fortepianie podczas zmagań konkursowych towarzyszy mu zawsze mgr Romuald Kalischewski.

Pomimo młodego wieku, Alexander występował w wielu koncertach charytatywnych na rzecz dzieci z hospicjów czy dzieci uchodźców pozostających bez opiekunów w Berlinie, Düsseldorfie, Schwäbisch Hall, ale także w międzynarodowych Schubertiadach organizowanych przez Akademię Sztuki w Szczecinie.

Ponadto koncertował w roli solisty z Chórem Dziecięcym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego i orkiestrami Uecker-Randow-Sinfoniés oraz Preußisches Kammerorchester Prenzlau pod batutą m.in. Ursa-Michaela Theusa i prof. Dariusza Dyczewskiego.

Unikatowy polski zespół ACh Duo triumfuje w Chorwacji!

Ach DuoACh Duo – polski zespół kameralny gitarowo-harfowy – 8 marca 2020 roku uzyskał III miejsce podczas 2nd International Guitar Competition „Ida Presti” w Samoborze na Chorwacji. Zespół otrzymał również nagrodę publiczności w postaci recitalu w Chorwacji w 2021 roku.

Duet tworzą gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski – absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Zespół rozpoczął swoją działalność w Szczecinie i został doceniony na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. W swoim repertuarze ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy przez takich kompozytorów, jak Aleksander Tansman czy Maximo Diego Pujol, jak i własne opracowania znanych utworów na ten skład.

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym takim aktywnie działającym polskim zespołem.

Anna Wołowczyk

Więcej aktualności o działalności duetu na fanpage: https://facebook.com/AChDuo 

„Z klasyką przez Polskę”

imItWedług danych z 2016 roku muzyki klasycznej słucha niespełna 20% Polaków. Aby poprawić tę statystykę, Polski Impresariat Muzyczny wyruszył w drogę w ramach programu „Z klasyką przez Polskę”.

Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem. Projekt prezentuje najlepszych polskich wykonawców w klasycznym repertuarze, występujących w małych miejscowościach w różnych regionach Polski, m. in. w domach kultury, remizach i szkołach, czyli tam, gdzie trudno o dostęp do muzyki klasycznej na żywo. W 2019 było to prawie 50 miast i miasteczek.

We współpracy z TVP Kultura powstał film z tej niezwykłej podróży. W reportażu Dominiki Matuszczak zobaczymy położone na Lubelszczyźnie senne miasteczko Kock, uroczo położony w dolinie Warty Śrem i wielkopolski Czarnków, do których przyjeżdżają znakomici artyści: Urszula Kryger, Adam Kruszewski, Władysław Kłosiewicz oraz Agnieszka Przemyk-Bryła i Paweł Cłapiński. O cyklu koncertów opowiadają organizatorzy projektu, publiczność, mieszkańcy, a także artyści biorący udział w projekcie, m.in. zdobywca tegorocznego Złotego Fryderyka za całokształt działalności, legendarny polski skrzypek – Krzysztof Jakowicz.

ZOBACZ: https://www.youtube.com/watch?v=6xcfYACkRjg 

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz