polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

relacje

Sacrum Profanum 2014: Transmutacja dźwięku

Sacrum Profanum 2014Mocnym uderzeniem rozpoczęła się 12. edycja festiwalu "Sacrum Profanum". W niedzielny wieczór (14 września 2014) oko w oko stanęły naprzeciw siebie dwa pozornie odległe światy: dwudziestowiecznych gigantów klasyki i agresywnej, soczystej elektroniki. Scena krakowskiego Teatru Łaźnia Nowa nie stała się jednak areną konfrontacji, ale przestrzenią dialogu. To niecodzienne doświadczenie dokonało się za sprawą zespołu Sinfonietta Cracovia pod batutą brytyjskiego dyrygenta Charlesa Hazlewooda oraz Toma Jenkinsona, występującego pod pseudonimem Squarepusher.

Wierni słuchacze festiwalu pamiętają zapewne, że myślą przewodnią pierwszych edycji było zderzenie motywu sakralnego z motywem świeckim na gruncie muzyki dwudziestego wieku. Stopniowo jednak zaczęto odchodzić od tego pomysłu, by od zeszłego roku wyraźnie skierować kurs "Sacrum Profanum" na nowe tory. - Ideą festiwalu jest przenikanie się muzyki popularnej i klasycznej. Można powiedzieć, że te granice już dawno zostały zatarte - przypomniał na tegorocznej konferencji prasowej dyrektor artystyczny Filip Berkowicz. - Istnieje tylko jedno pasmo muzyki, które co prawda ma różne prądy, ale wzajemnie na siebie oddziałujące - wtórował mu Charles Hazlewood, znany krakowskiej publiczności z wykonania muzyki do filmu Męczeństwo Joanny D’Arc Carla Theodora Dreyera (Misteria Paschalia 2011). I tak, tegoroczną edycję festiwalu wyznaczają trzy cykle: Kronos Quartet Residency (trzy koncerty w ramach świętowania czterdziestolecia istnienia grupy), Classic!Now (serce festiwalu, wypełnione głównie przez dzieła Philipa Glassa i Steve'a Reicha) oraz Modern!Now (połączenie klasycznych dzieł muzyki współczesnej z elektroniką artystów wytwórni Warp, świętującej w Krakowie 25-lecie działalności). To właśnie koncert z ostatniego cyklu zainaugurował Sacrum Profanum 2014.

Czytaj więcej: Sacrum Profanum 2014: Transmutacja dźwięku

Muzyka Andrzeja Panufnika i Pawła Mykietyna na 10. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie

Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akiki Andrzej Panufnik i Paweł Mykietyn (ich kompozycje) - to bohaterowie koncertu, który odbył się w dniu 5 lipca 2014 roku w kościele św. Marcina w Krakowie w ramach 10. Festiwalu Muzyki Polskiej.

Podczas tego wieczoru usłyszeliśmy Koncert na fagot i orkiestrę smyczkową A. Panufnika. Utwór ten został poświęcony życiu, myśli i śmierci ks. Jerzego Popiełuszki. Jest też wyrazem solidarności z ojczyzną mieszkającego na emigracji kompozytora. Ideę utworu znakomicie oddał solista fagocista Adam Mróz.

Kolejnym utworem, jakiego wysłuchaliśmy były Krzyki na orkiestrę smyczkową P. Mykietyna. To w istocie niewielkie, lecz wyraziste, ekspresyjne dzieło, będące trafnym odzwierciedleniem stanów emocjonalnych i psychicznych człowieka. Wykonanie tego utworu zaimponowało energią dyrygenta oraz orkiestry.

Ostatnim wykonywanym utworem był Koncert skrzypcowy A. Panufnika. W tej kompozycji swoje wirtuozostwo zaprezentował znakomity skrzypek Janusz Wawrowski.

Bardzo dobrze przygotowana orkiestra Sinfonietta Cracovia dała z siebie wszystko dla charyzmatycznego, niezwykle precyzyjnego, doskonałego interpretatora współczesnych kompozycji dyrygenta Bassem Akiki (na zdjęciu), dlatego też koncert ten porwał publiczność z miejsc oraz pozostawił niezatarte wrażenia. Tłumnie przybyła widownia owacjami na stojąco wyraziła swój zachwyt nad wykonaniem zaprezentowanych dzieł, co zostało nagrodzone przez artystów bisem trzeciej części Koncertu skrzypcowego Andrzeja Panufnika.

10. Festiwal Muzyki Polskiej odbywa się w tym roku w dniach 4-20 lipca i powyższy koncert był niewątpliwą jego „perełką”. Ogromne brawa dla Adama Mroza, Janusza Wawrowskiego, Sinfonietty Cracovia i dyrygenta Bassema Akiki.

Iwona Karpińska, Wrocław (tekst nadesłany)

Sukces Chóru Filharmonii Krakowskiej w Watykanie

Chór Filharmonii Krakowskiej w Watykanie Chór Filharmonii Krakowskiej wziął udział w uroczystościach kanonizacyjnych papieży – Jana XXIII i Jana Pawła II w Watykanie. Zespół filharmoniczny pod batutą jego szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego oraz chórmistrzyni – Teresy Majki-Pacanek, wystąpił bezpośrednio przed uroczystą mszą świętą, w niedzielę 27 kwietnia 2014 roku.

Wobec wiernych zgromadzonych na Placu Świętego Piotra, wśród których znajdowali się najwyżsi dostojnicy kościelni oraz głowy państw, wykonany został następujący program: Bogurodzica, Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, Alleluja. Ave Maria Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Gaude Mater Polonia. W trakcie mszy świętej Chórowi Filharmonii Krakowskiej towarzyszył Coro Cappella Sistina, czyli chór na co dzień sprawujący opiekę muzyczną nad uroczystościami w Watykanie.

W poniedziałek 28 kwietnia 2014 Chór Filharmonii Krakowskiej uświetnił swoim śpiewem watykańską mszę dziękczynną. Po występie artystom z Filharmonii pogratulował osobiście Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej - Bronisław Komorowski wraz z małżonką Anną Komorowską, prezydentowa Karolina Kaczorowska oraz Prezydent RP Lech Wałęsa wraz z małżonką Danutą Wałęsową.

Czwarta Symfonia - Górecki z krwi i kości

Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest! (Gazeta.pl)W sobotę, 12 kwietnia 2014 roku w gmachu Royal Festival Hall w Londynie odbyła się prapremiera długo oczekiwanej IV SymfoniiHenryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu London Philharmonic Orchestra. Pracę po zmarłym w 2010 roku kompozytorze dokończył jego syn, Mikołaj Górecki.

- Jeśli [...] ktoś sądził, że Czwarta będzie "powtórką" z Trzeciej, grubo się zawiedzie. - napisał w recenzji koncertu na łamach "Gazety Wyborczej" znany krytyk muzyczny, Jacek Hawryluk. - "Trzecia i pół" - też nie. Jeśli z kolei ktoś przypuszczał, że ręka syna - Mikołaja Góreckiego, który kończył partyturę pozostawioną przez ojca - zdominuje Czwartą, też się pomylił. To Górecki ojciec z krwi i kości.

PRZECZYTAJ: cały artykuł - Jacek Hawryluk Czwarta Symfonia Góreckiego. Już jest!, Gazeta.pl [2014-04-14] - plik pdf

Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" - światowa premiera płyty

Oskar Kolberg "Pieśni na głos z fortepianem" (AP0300)W dniu 21 lutego 2014 roku w Przysusze, miejscu urodzenia Oskara Kolberga, w przeddzień Jego 200. rocznicy urodzin, odbyła się uroczystość otwierająca Rok Oskara Kolberga. W jej ramach po raz pierwszy publicznie zaprezentowano zapomniane i nigdy nie wykonywane utwory skomponowane przez Kolberga.

Galę otworzyli organizatorzy: Andrzej Kosowski – Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ilona Jaroszek – Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu. Inaugurację uhonorowali swoją obecnością liczni znakomici goście, między innymi: Małgorzata Omilanowska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Zenon Butkiewicz – Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – Dyrektor Polskiego Radia Programu 2, Joanna Wnuk-Nazarowa – Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Jan Pałka – Dyrektor Instytutu Oskara Kolberga w Poznaniu, a także przedstawiciele rodziny Kolbergów.

Podczas uroczystego koncertu prezentacji utworów Oskara Kolberga dokonali: Iwona Kowalkowska (sopran), Wojciech Maciejowski (tenor) oraz Andrzej Tatarski (fortepian), profesorowie na stałe związani z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Artyści wykonali utwory fortepianowe oraz pieśni na głos z towarzyszeniem fortepianu, utrwalone na płycie Pieśni na głos z fortepianem, wydanej przez poznańską Almae Matris specjalnie na okoliczność 200. rocznicy urodzin Oskara Kolberga. Publikacja ta jest częścią składową projektu zatytułowanego Oskar Kolberg w liryce wokalnej, prowadzonego przez poznańską Akademię Muzyczną, a dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolberg 2014 – Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta Pieśni na głos z fortepianem to światowa premiera fonograficzna 21 pieśni skomponowanych przez Oskara Kolberga na sopran i tenor. Zamieszczone na płycie utwory stanowią wybór spośród 26 pieśni pozostawionych w spuściźnie kompozytorskiej Kolberga. Płyta prezentuje dorobek kompozytora wpisujący się w zakres polskiej twórczości wokalnej opartej na rodzimej tradycji muzycznej, czerpiącej równocześnie ze skarbnicy ogólnoświatowego dziedzictwa kultury i sztuki. W świetle dokonań Kolberga na polu etnograficznym i naukowym, obszar artystycznej działalności tego wybitnego Polaka umyka uwadze zarówno muzyków, jak i muzykologów. Niedoceniona, w konsekwencji dotąd mało znana, jest jego artystyczna twórczość – w tym także wokalna. Muzyka wokalna zaś, niejako siłą inercji, tworzy podstawę kompozytorskiej działalności Kolberga, ponieważ jako badacz był zafascynowany muzyką ludową, w której dominującą rolę odgrywa ludzki głos i jego wokalne możliwości.

Płyta ukazała się nakładem wydawnictwa Acte Préalable (AP0300).