polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

relacje

Gala Operowo-Operetkowo-Musicalowa w Ueckermünde

g16 września 2017 roku, w trzydziestą rocznicę śmierci najpopularniejszej śpiewaczki operowej XX wieku Marii Callas Stowarzyszenie Musikverein „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. świętowało trzeci jubileusz powstania i zorganizowało w Sali Ratuszowej Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde Galę Operowo-Operetkowo-Musicalową.

W koncercie wystąpiły soliści niemieckich scen operowych – Friederike Meinel i Sylwia Burnicka-Kalischewska – oraz szczecińskiej Opery na Zamku – Paweł Wolski, jak również Aleksandra Wojtachnia i Julita Wudarczyk, studentki wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie, z niezastąpionym Michałem Landowskim przy fortepianie.

Koncert stanowił jednocześnie zapowiedź piątej edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, który rozpocznie się już 20 października. Finansowe wsparcie „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. tego wyjątkowego wydarzenia przyszło ze strony Fundacji Sparkassenstiftung Uecker-Randow, dzięki czemu Sala Ratuszowa Bürgersaal rozbłysnęła profesjonalnym oświetleniem koncertowym.

W programie koncertu znalazły się utwory z repertuaru Marii Callas i Giulio Perottiego (jednego z najsłynniejszych tenorów XIX stulecia). Czy zabrzmiały arie i duety Mozarta z Le Nozze di Figaro i Cosi fan tutte w wykonaniu Julity Wudarczyk (sopran) i Aleksandry Wojtachni (mezzosopran), czy arie i duety Czajkowskiego z Eugeniusza Oniegina, Jolanty (tu doświadczone sopranistki Sylwia Burnicka-Kalischewska i Friederike Meinel oraz tenor Paweł Wolski), publiczność wiwatowała po każdym utworze. Owacje zebrały także interpretacje arii Pucciniego z La rondine, Giocondy, Walca Caton z opery Casanova Ludomira Różyckiego i verdiowskich arii z Otella, Trubadura i Traviaty. Jednak tym, co najbardziej rozpaliło zmysły słuchaczy były arie i duety z operetek Der Zigeunerbaron, Frau Luna oraz z musicali My Fair Lady F. Loewego oraz West Side Story Bernsteina. Ukoronowaniem całości było wspólne Libiamo z Traviaty, które artyści zaprezentowali przy miarowym aplauzie rozentuzjazmowanej publiczności. Po tym utworze rozległy się gorące oklaski i okrzyki „bravo” – słuchacze stanowczo domagali się bisu, który stanowiło ponownie wspaniale zaśpiewane Libiamo.

Muzyka Karola Szymanowskiego w Tokio

sNie jest tajemnicą, że mieszkańcy Japonii kochają Fryderyka Chopina. Po niedawnej tokijskiej prezentacji twórczości Karola Szymanowskiego można się spodziewać, że i muzyka tego kompozytora zagości pełniej w kraju kwitnącej wiśni.

Z inicjatywy polskiego pianisty Ignacego Lisieckiego w ostatnich miesiącach o twórczości Karola Szymanowskiego w Japonii było głośno. Najpierw 18 czerwca 2017 roku na antenie japońskiej telewizji Asahi, w nadawanym nieprzerwanie od 1969 roku programie dotyczącym muzyki klasycznej „Daimei no nai ongakukai”, przed 5 milionami odbiorców japoński skrzypek, rektor Tokyo University of Arts prof. Kazuki Sawa przedstawił sylwetkę Karola Szymanowskiego i wraz z Ignacym Lisieckim wykonał Sonatę d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian.

Kolejnym ogniwem przedsięwzięcia były dwa koncerty z muzyką polskiego twórcy. Artyści zaprezentowali kameralne dzieła Szymanowskiego 17 lipca w Sayaka Hall w Osace oraz 1 września w Airef Hall w Fukuoce.

Kulminacją prezentacji muzyki Szymanowskiego w Japonii był recital Kazuki Sawy i Ignacego Lisieckiego w sali koncertowej Tokyo University of Arts 3 września 2017 roku. Zgromadzona w murach tej najstarszej i najbardziej prestiżowej wyższej uczelni muzycznej w Japonii publiczność, wysłuchała m.in. cyklu Mity op. 30, Romansu D-dur na skrzypce i fortepian op. 23, wyboru Mazurków na fortepian op. 50 i op. 62. Koncert poprzedził wykład Daniela Cichego, dyrektora i redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przybliżający sylwetkę i twórczość Karola Szymanowskiego.

Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Reinharda Goebla w NFM

lReinhard Goebel to pierwszy skrzypek Musica Antiqua Köln i dyrygent. Jest uznawany za „ikonę muzyki dawnej” (Süddeutsche Zeitung). Przybliżając praktykę wykonawstwa historycznego współczesnym orkiestrom symfonicznym i kameralnym, jak również zespołom muzyki dawnej, jest on niewyczerpanym źródłem wiedzy o klejnotach repertuaru i cieszącym się międzynarodowym uznaniem specjalistą. Goebel jest tegorocznym laureatem prestiżowego Medalu Bachowskiego, przyznawanego przez Miasto Lipsk. W poprzednich latach nagrodę otrzymały takie osobistości, jak Gustav Leonhardt, Nikolaus Harnoncourt i Herbert Blomstedt. Wręczenie wyróżnienia nastąpi 17 czerwca 2017 roku.

Goebel był gościem orkiestry NFM Leopoldinum. 11 marca 2017 roku wykonał z orkiestrą dzieła przełomu baroku i klasycyzmu: „ … jestem pod ogromnym wrażeniem muzyków z NFM Leopoldinum, którzy grali świetnie. Wszystkie zaprezentowane utwory wymagały bardzo starannego frazowania i nadawania frazom wyrazistości, malowniczego charakteru. To całe dźwiękowe malarstwo, uzyskiwane wyłącznie za pomocą smyczków, było na tym koncercie rewelacyjne i odróżniało od siebie stosunkowo bliskie stylistycznie dzieła różnych kompozytorów XVIII wieku” (Jacek Tabisz). Artysta już przyjął zaproszenie na następne spotkanie z Leopoldinum.

Dyrygentka orkiestry Vita Activa laureatem konkursu przedsiębiorczość społeczna

vaMirosława Lipińska, dyrygetka orkiestry Vita Activa, otrzymała I miejsce w konkursie "Przedsiębiorczość społeczna 2017", zorganizowanym porzez Prezydenta Miasta Gdańska, Pawła Adamowicza.

W tym samym konkursie i w tej samej kategorii zajęła II miejsce w plebiscycie "Dziennika Bałtyckiego". Nagroda przyznana za stworzenie miejsca, w którym osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą realizować swoje potrzeby kulturalne na bardzo wysokim poziomie kompetencji artystycznych i społecznych. W dorobku społeczności osób niepełnosprawnych intelektualnie (przy wsparciu wolonatariuszy i nauczycieli) jest Orkiestra Vita Activa z dorobkiem 250 koncertów w 60 miastach Polski i Europy oraz ECEKON - Europejskie Centrum Edukacji Kulturalnej Osób Niepełnosprawnych - 60 uczniów, 6 zespołów, około 240 wydarzeń kulturalnych w ciągu 8 lat działalności. To przedsiębiorstwo społeczne, cechujące się precedensową innowacyjnością społeczną, działa przy Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - Koło w Gdańsku. PSONI prowadzi liczne placówki wspierające osoby z niepełnosprawnością we wszystkich okresach życia.

Laureaci Konkursu o Stypendium Fundacji Yamaha 2017

pietrzak zuzannaW dniach 12-13 lutego w Akademii Muzycznej w Łodzi odbył się Konkurs o Stypendium Fundacji YAMAHA 2017 w kategorii fortepianu. W konkursowe szranki stanęło ośmioro młodych pianistów reprezentujących polskie uczelnie muzyczne. Stypendia otrzymali: Andrzej Wierciński (AM Katowice), Mikołaj Sikała (AM Gdańsk), Zuzanna Pietrzak (UMFC Warszawa) i Aleksandra Dąbek (AM Kraków).

W przesłuchaniach konkursowych, które odbyły się w Sali Koncertowej Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, wzięli udział: Aleksandra Dąbek (AM Kraków), Mateusz Mikołajczak (AM Wrocław), Zuzanna Pietrzak (UMFC Warszawa), Cyprian Sekrecki (AM Poznań), Mikołaj Sikała (AM Gdańsk), Jacek Mateusz Wendler (AM Łódź), Marcin Wieczorek (AM Bydgoszcz) oraz Andrzej Wierciński (AM Katowice). Uczestników oceniało jury w składzie: dr hab. Mariusz Drzewicki, prof. AM (przewodniczący), prof. dr hab. Mirosław Herbowski, prof. dr hab. Zbigniew Raubo, dr hab. Maciej Pabich, prof. AM oraz dr hab. Michał Szczepański.

Po kilku godzin przesłuchań jury zdecydowało o rozdziale stypendiów. Najwyższe stypendium – 1500 euro – otrzymał Andrzej Wierciński (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach) z klasy prof. dra hab. Wojciecha Świtały, stypendium w wysokości 1000 euro zdobył Mikołaj Sikała (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku) z klasy dra Kordiana Góry, dwa stypendia w wysokości 750 euro każde przypadły w udziale: Zuzannie Pietrzak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) z klasy prof. dr hab. Alicji Palety-Bugaj oraz Aleksandrze Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie) z klasy prof. Ewy Bukojemskiej.

Podczas finałowego koncertu wystąpili laureaci, którzy w Konkursie zdobyli najwyższą punktację: Andrzej Wierciński zagrał VII Sonatę S. Prokofiewa, Mikołaj Sikała – Wariacje op. 41 N. Kapustina.

Więcej informacji o konkursie: www.amuz.lodz.pl