polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

Artykuły

„Electronics Meets Challenges of the 21st Century” na płycie + mp3

Kronika WJ 2010 - CD 9W ramach Kroniki Dźwiękowej Festiwalu “Warszawska Jesień” 2010 ukazała się płyta z utworami, prezentowanymi w ramach polsko-norweskiego projektu „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” (CD 9). Publikacja zawiera nagrania z dwóch koncertów, które odbyły się podczas III Konwencji Muzyki Nowej „ArtMusFair” w dniach 22 i 24 września 2010 roku.

Posłuchaj utworów w wersji mp3!

[ 1 ] Hammond Pops
[ 2 ] Natasha Barrett Deconstructing Dowland
[ 3 ] Rolf Wallin Strøk
[ 4 ] Lidia Zielińska In the Rear
[ 5 ] Chopout

Czytaj więcej: „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” na płycie + mp3

Electronics Meets Challenges - książka pokonferencyjna

Electronics Meets Challenges of the 21st CenturyPolskie Centrum Informacji Muzycznej wydało książkę pokonferencyjną, dokumentującą konferencję Electronics Meets Challenges of the 21st Century, która miała miejsce w dniach 22-25 września 2010 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Książka dostępna jest także w wersji elektronicznej. Zachęcamy do zapoznania się z treścią wygłoszonych referatów!
 

 

Tony ArtMusFair: „Es” - Europejskie szumy

W kolejną muzyczną podróż po Europie wyruszyli 24 września uczestnicy projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Tym razem w roli przewodnika posiadającego licencję „Re:New Music” wystąpiła Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Do rozrywkowych wnętrz Finlandii z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie przeniósł publiczność Osmo Tapio Räihälä. Podczas gdy trio złożone z fletu, klarnetu i skrzypiec grało kolejny takt utworu Damballa, na scenę nagle wkroczył oboista. Pełne zaskoczenie muzyków i „niezgranie się” nowicjusza z resztą wykonawców - znana sztuczka, ale temu teatralnemu gestowi nie można było odmówić naturalności, co zaowocowało wywołaniem uśmiechów na twarzach publiczności. Czar chorwackich wybrzeży przywołał Berislav Šipuš w kompozycji Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluie. Jakby przekornie, zadbał o deszczową pogodę, w czym swój udział miał celofan imitujący odgłosy spadających kropli. O dziwo intensywne opady nie przestraszyły ptaków, których „śpiew” wydobywał się ze strun skrzypiec. Wytworzony został w ten sposób specyficzny, uspokajający nastrój, jednak odszedł on wraz z rozpoczęciem kolejnego utworu. To sam Arne Nordheim oprowadzał z partytury po mrocznych dolinach Norwegii. Przenikały je cienie wiolonczeli w rękach Jakoba Kullberga, wywierając na słuchaczach mocne wrażenie przez cały czas wędrówki. Silne przeżycia wiążą się także z powstaniem Post scriptum autorstwa urodzonego w Cieszynie Romana Bergera. Kompozytor otrzymał niegdyś propozycję stworzenia utworu inspirowanego napisanymi na ścianie getta warszawskiego słowami młodego żyda: „Wierzę w słońce nawet, gdy nie świeci. Wierzę w miłość nawet, gdy jej nie odczuwam. Wierzę w Boga nawet, gdy On milczy.” Po miesiącach prób twórca stwierdził, iż nie jest w stanie skomponować muzyki do tekstu o takim ciężarze emocjonalnym, ale instrumentalny tryptyk Post scriptum poniekąd został nim zainspirowany.

Kto wie, czy najbardziej atrakcyjną przestrzenią tego dnia nie okazała się jednak strefa norweskiego noise’u, którą udostępnili członkowie duetu Golden Serenades we współpracy z Sigbjørnem Apeland. Umieszczone w klubie „Skwer” taśmowe magnetofony i organy elektryczne posłużyły za medium pozwalające obcować z muzyką w jej materialnej postaci. Może sedno sukcesu tkwi w tym, że ta podróż wiązała się nie tylko z wyjściem poza swoją ojczyznę, ale przede wszystkim poza siebie?

Marek Dolewka

The Creators Network

Creators NetworkPodczas Konwencji ArtMusFair, w dniu 22 września 2010 roku w Warszawie, uruchomiono The Creators Network. Internetowa sieć, dostępna pod adresem www.creatorsnetwork.net, powołana została w celu prowadzenia dyskusji i dzielenia się informacjami oraz wiedzą w ważnych kwestiach dotyczących twórczości artystycznej i działalności kulturalnej. Do Creators Network dołaczyć może każdy. Wystarczy odwiedzić stronę internetową i wypełnić formularz rejestracyjny. Członkostwo jest bezpłatne.

W serwisie The Creators Network dostępne są następujące zakładki:

  • FORUM – tutaj można czytać i zabierać głos w ważnych kwestiach
  • WIADOMOŚCI – użytkownicy mają możliwość publikowania własnych wiadomości dla szerokiego kręgu odbiorców
  • SIEĆ – daje możliwość funkcjonowania w społeczności aktywnych członków.


The Creators Network to nie jest kolejna organizacja ani kolejne stowarzyszenie, to narzędzie wspierające współpracę, wymianę informacji i kreatywność.

Tony ArtMusFair: „Re” - „Re:New Music”

Dźwięki rodem z Norwegii, Belgii i Szkocji popłynęły 23 września podczas drugiego dnia projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Za instrumentalnymi sterami zasiedli polscy wykonawcy, członkowie zespołu Kwartludium.

Z muzyką współczesną nieodłącznie związana jest pewna zależność. Melomani mają możliwość usłyszeć na żywo nowo powstałe utwory napisane głównie przez ich rodzimych kompozytorów. Tym samym, jeśli mieszkaniec Madrytu pragnie poznać nowe trendy w muzyce fińskiej, do ceny biletu zazwyczaj musi doliczyć koszt transportu lotniczego. Inicjatywa „Re:New Music” wychodzi temu naprzeciw, o czym przekonała się publiczność zgromadzona w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wieczór otworzyła norweska propozycja Et cetera autorstwa Johna Persena. Jej opis zamieszczony w książce programowej jest dość wyczerpujący: „...etc etc etc...”. Trudno jednak podobnie strywializować samą kompozycję, która poprzez interesujące połączenia kolorystyczne nasuwała skojarzenia z fontanną tryskających dźwięków. Pièce pour piano, percussions et support audio przeciwnie, jawił się niczym tafla zamarzniętego jeziora. Statyczność to bowiem dominująca cecha utworu Gillesa Goberta. W programie znalazła się również kompozycja innego belgijskiego kompozytora - Ellipsen Jean’a-Pierre’a Deleuze’a. Przeznaczona na klarnet, skrzypce i fortepian, składa się z sześciu części (po dwa sola, duety i tria), a zainspirowana została cyklem wierszy Rolanda Joorisa. Z fascynacji bluesem z kolei zrodził się z kolei utwór Nightsongs pochodzącego ze Szkocji Williama Sweeney’a. Dźwiękowe kaskady fortepianu, które zręcznie przeskakiwał klarnet basowy, stanowiły ostatni element czwartkowego koncertu.

„Re:New Music” wydaje się być projektem godnym uwagi. Gwarantuje on, że publiczność będzie mogła z łatwością zapoznawać się z najnowszymi osiągnięciami europejskiej muzyki współczesnej, a warte wysłuchania kompozycje nie utoną w morzu nie zawsze najlepszych ojczystych propozycji.

Marek Dolewka