Polmic - FB


ArtMusFair 2010

„Electronics Meets Challenges of the 21st Century” na płycie + mp3

Kronika WJ 2010 - CD 9W ramach Kroniki Dźwiękowej Festiwalu “Warszawska Jesień” 2010 ukazała się płyta z utworami, prezentowanymi w ramach polsko-norweskiego projektu „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” (CD 9). Publikacja zawiera nagrania z dwóch koncertów, które odbyły się podczas III Konwencji Muzyki Nowej „ArtMusFair” w dniach 22 i 24 września 2010 roku.

Posłuchaj utworów w wersji mp3!

[ 1 ] Hammond Pops
[ 2 ] Natasha Barrett Deconstructing Dowland
[ 3 ] Rolf Wallin Strøk
[ 4 ] Lidia Zielińska In the Rear
[ 5 ] Chopout

Czytaj więcej: „Electronics Meets Challenges of the 21st Century” na płycie + mp3

Electronics Meets Challenges - książka pokonferencyjna

Electronics Meets Challenges of the 21st CenturyPolskie Centrum Informacji Muzycznej wydało książkę pokonferencyjną, dokumentującą konferencję Electronics Meets Challenges of the 21st Century, która miała miejsce w dniach 22-25 września 2010 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Książka dostępna jest także w wersji elektronicznej. Zachęcamy do zapoznania się z treścią wygłoszonych referatów!
 

 

The Creators Network

Creators NetworkPodczas Konwencji ArtMusFair, w dniu 22 września 2010 roku w Warszawie, uruchomiono The Creators Network. Internetowa sieć, dostępna pod adresem www.creatorsnetwork.net, powołana została w celu prowadzenia dyskusji i dzielenia się informacjami oraz wiedzą w ważnych kwestiach dotyczących twórczości artystycznej i działalności kulturalnej. Do Creators Network dołaczyć może każdy. Wystarczy odwiedzić stronę internetową i wypełnić formularz rejestracyjny. Członkostwo jest bezpłatne.

W serwisie The Creators Network dostępne są następujące zakładki:

  • FORUM – tutaj można czytać i zabierać głos w ważnych kwestiach
  • WIADOMOŚCI – użytkownicy mają możliwość publikowania własnych wiadomości dla szerokiego kręgu odbiorców
  • SIEĆ – daje możliwość funkcjonowania w społeczności aktywnych członków.


The Creators Network to nie jest kolejna organizacja ani kolejne stowarzyszenie, to narzędzie wspierające współpracę, wymianę informacji i kreatywność.

Tony ArtMusFair: „Es” - Europejskie szumy

W kolejną muzyczną podróż po Europie wyruszyli 24 września uczestnicy projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Tym razem w roli przewodnika posiadającego licencję „Re:New Music” wystąpiła Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Do rozrywkowych wnętrz Finlandii z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie przeniósł publiczność Osmo Tapio Räihälä. Podczas gdy trio złożone z fletu, klarnetu i skrzypiec grało kolejny takt utworu Damballa, na scenę nagle wkroczył oboista. Pełne zaskoczenie muzyków i „niezgranie się” nowicjusza z resztą wykonawców - znana sztuczka, ale temu teatralnemu gestowi nie można było odmówić naturalności, co zaowocowało wywołaniem uśmiechów na twarzach publiczności. Czar chorwackich wybrzeży przywołał Berislav Šipuš w kompozycji Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluie. Jakby przekornie, zadbał o deszczową pogodę, w czym swój udział miał celofan imitujący odgłosy spadających kropli. O dziwo intensywne opady nie przestraszyły ptaków, których „śpiew” wydobywał się ze strun skrzypiec. Wytworzony został w ten sposób specyficzny, uspokajający nastrój, jednak odszedł on wraz z rozpoczęciem kolejnego utworu. To sam Arne Nordheim oprowadzał z partytury po mrocznych dolinach Norwegii. Przenikały je cienie wiolonczeli w rękach Jakoba Kullberga, wywierając na słuchaczach mocne wrażenie przez cały czas wędrówki. Silne przeżycia wiążą się także z powstaniem Post scriptum autorstwa urodzonego w Cieszynie Romana Bergera. Kompozytor otrzymał niegdyś propozycję stworzenia utworu inspirowanego napisanymi na ścianie getta warszawskiego słowami młodego żyda: „Wierzę w słońce nawet, gdy nie świeci. Wierzę w miłość nawet, gdy jej nie odczuwam. Wierzę w Boga nawet, gdy On milczy.” Po miesiącach prób twórca stwierdził, iż nie jest w stanie skomponować muzyki do tekstu o takim ciężarze emocjonalnym, ale instrumentalny tryptyk Post scriptum poniekąd został nim zainspirowany.

Kto wie, czy najbardziej atrakcyjną przestrzenią tego dnia nie okazała się jednak strefa norweskiego noise’u, którą udostępnili członkowie duetu Golden Serenades we współpracy z Sigbjørnem Apeland. Umieszczone w klubie „Skwer” taśmowe magnetofony i organy elektryczne posłużyły za medium pozwalające obcować z muzyką w jej materialnej postaci. Może sedno sukcesu tkwi w tym, że ta podróż wiązała się nie tylko z wyjściem poza swoją ojczyznę, ale przede wszystkim poza siebie?

Marek Dolewka

Tony ArtMusFair: „Re” - „Re:New Music”

Dźwięki rodem z Norwegii, Belgii i Szkocji popłynęły 23 września podczas drugiego dnia projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Za instrumentalnymi sterami zasiedli polscy wykonawcy, członkowie zespołu Kwartludium.

Z muzyką współczesną nieodłącznie związana jest pewna zależność. Melomani mają możliwość usłyszeć na żywo nowo powstałe utwory napisane głównie przez ich rodzimych kompozytorów. Tym samym, jeśli mieszkaniec Madrytu pragnie poznać nowe trendy w muzyce fińskiej, do ceny biletu zazwyczaj musi doliczyć koszt transportu lotniczego. Inicjatywa „Re:New Music” wychodzi temu naprzeciw, o czym przekonała się publiczność zgromadzona w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wieczór otworzyła norweska propozycja Et cetera autorstwa Johna Persena. Jej opis zamieszczony w książce programowej jest dość wyczerpujący: „...etc etc etc...”. Trudno jednak podobnie strywializować samą kompozycję, która poprzez interesujące połączenia kolorystyczne nasuwała skojarzenia z fontanną tryskających dźwięków. Pièce pour piano, percussions et support audio przeciwnie, jawił się niczym tafla zamarzniętego jeziora. Statyczność to bowiem dominująca cecha utworu Gillesa Goberta. W programie znalazła się również kompozycja innego belgijskiego kompozytora - Ellipsen Jean’a-Pierre’a Deleuze’a. Przeznaczona na klarnet, skrzypce i fortepian, składa się z sześciu części (po dwa sola, duety i tria), a zainspirowana została cyklem wierszy Rolanda Joorisa. Z fascynacji bluesem z kolei zrodził się z kolei utwór Nightsongs pochodzącego ze Szkocji Williama Sweeney’a. Dźwiękowe kaskady fortepianu, które zręcznie przeskakiwał klarnet basowy, stanowiły ostatni element czwartkowego koncertu.

„Re:New Music” wydaje się być projektem godnym uwagi. Gwarantuje on, że publiczność będzie mogła z łatwością zapoznawać się z najnowszymi osiągnięciami europejskiej muzyki współczesnej, a warte wysłuchania kompozycje nie utoną w morzu nie zawsze najlepszych ojczystych propozycji.

Marek Dolewka

Tony ArtMusFair: „E” - Elektronicznie

Elektronika wobec wyzwan XXI wieku - przed koncertemWspółczesny świat jest nią naszpikowany, a ona sama swym zasięgiem już dawno objęła muzykę. „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” - to motyw przewodni III Konwencji Muzyki Współczesnej ArtMusFair, jaka odbywa się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dniach 22-25 września 2010.

Wydarzenie stało się miejscem spotkań, dyskusji, wystaw i targów, czyniąc ze stolicy centrum europejskiej muzyki współczesnej. To także czas koncertów, którymi pierwszy dzień konwencji był wprost przepełniony. Serię spotkań z elektronicznymi brzmieniami otworzył przegląd klasycznej muzyki elektroakustycznej z Norwegii. Odtworzono m.in. Solitaire zmarłego trzy miesiące temu Arne Nordheima, uznawanego za najsłynniejszego norweskiego kompozytora po Edwardzie Griegu. Dźwięki utworu mieniły się niczym diamenty, ale może to kwestia sugestii? Kompozycja została bowiem zainspirowana wierszem Les Bijoux z baudelaire’owskiego zbioru Kwiaty zła. W programie koncertu znalazła się nieprzypadkowo, gdyż powstała w warszawskim Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Jako eksperyment właśnie można potraktować projekt, jaki stworzyli Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski. Wraz z Franziską Baumann z Uniwersytetu Muzycznego w Bernie oraz Andreiem Smirnovem, profesorem Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie, dokonali improwizacji na tak niecodziennych instrumentach, jak iPhone, cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy bezstrunową harfę ISA. Całość zabrzmiała niczym niosąca wolność muzyka jutra, która w połączeniu z dźwiękami natury stworzyła zaskakujący konsonans.

Głos z odległej przeszłości zabrzmiał za to podczas głównego koncertu projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. To za sprawą utworu Deconstructing Dowland na gitarę i interaktywne live electronics, czyli pomysłowego rozbioru trzech galiard Johna Dowlanda, jakiego dokonała związana z Norwegią Natasha Barrett. Reszta wieczoru została już jednak zdominowana przez elektronikę. Wymienić tu należy Strøk na taśmę Rolfa Wallina (prezentujące bogactwo brzmienia skrzypiec hardanger), kompozycje na przestrojoną pianolę Clarence’a Barlowa, wykonane po raz pierwszy In the rear na komputer Lidii Zielińskiej, a przede wszystkim cykl czterech utworów Chopout. Wykonano je w układzie ”jeden solista (Szábolcs Esztényi) - dwa fortepiany”. To możliwe, gdy ma się do dyspozycji Disclaviery, czyli skomputeryzowane instrumenty marki Yamaha.

Do grona miłośników nowoczesnych technologii zaliczają się z pewnością Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, autorzy instalacji qub. Tworzą ją trzy bezstrunowe harfy ISA, odpowiadające kolejno za zmianę dźwięku, obrazu oraz obu tych elementów jednocześnie. Ambientowe struktury dźwiękowe może z dziecięcą łatwością, zwykłym ruchem ręki uruchamiać każdy, kto do 25 września zawita na Dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

A propos Chopina. W tym sezonie modny jest on niezależnie od tego, jak się go nosi. Czemu więc nie na hip-hopowo? Z takiego założenia wyszedł pianista Bartłomiej Kominek, który wraz z didżejem Żusto (Przemysławem Karkowskim) oraz widżejem Misionem (Michałem Płócienniakiem) przygotował specjalne wersje chopinowskich standardów. Innymi słowy wariacje - rzekliby strażnicy muzykologicznej terminologii. Tak, to w tym kontekście odpowiednio dobrane określenie. Tym samym pula wrażeń, jakie są w stanie przeniknąć do percepcji słuchacza, została zapełniona, a pierwszy dzień projektu „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” zakończony.

Marek Dolewka

ArtMusFair - fotorelacja z trzeciego dnia

FOTORELACJA - ARTMUSFAIR 2010 – PIĄTEK, 24 WRZEŚNIA
fot. Małgorzata Kosińska

Proba otwarta z Berislavem Sipusem

Czytaj więcej: ArtMusFair - fotorelacja z trzeciego dnia

Sobota na ARTMUSFAIR

qub i dzieciSobota, 25 września 2010 roku – ostatni dzień Konwencji Muzyki Nowej ArtMusFair, odbywającej się w Warszawie w budynku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie okazją do wzięcia udziału w kolejnych dyskusjach podczas konferencji „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Od godz. 10 do 16 w holu i na korytarzach czynne są jeszcze stoiska wydawnictw muzycznych, na dziedzińcu można zagrać na niewidzialnych strunach w instalacji „qub”. Oficjalne zamknięcie ArtMusFair 2010 odbędzie się o godz. 16.

Problematyka nowych technologii i ich znaczenia dla muzyki i kultury współczesnej pojawi się na dwu kolejnych konferencyjnych sesjach „Elektroniki wobec wyzwań XXI wieku”, zatytułowanych: Innowacje muzyczne i nowa rola studiów i festiwali (godz. 12.00) i Elektronika w edukacji muzycznej (godz. 14.00). Wezmą w nich udział wybitni kompozytorzy, inżynierowie, teoretycy i menadżerowie z całego świata, reprezentujący prestiżowe uniwersytety, ośrodki badawcze i festiwale nowej muzyki.

W sobotę warto wybrać się na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego, gdzie jeszcze do godz. 16.00 dostępna będzie multimedialna instalacja qub. Szczególnie dzieci (ale nie tylko) mają wielką frajdę z grania na niewidzialnych strunach trzech „harf”. A wszystkim zainteresowanym muzyką europejską polecamy wizytę na stoiskach wydawnictw muzycznych – czynne będą również do godz. 16.00. Zapraszamy!
 

Więcej:

Czytaj więcej: Sobota na ARTMUSFAIR

ArtMusFair - fotorelacja z drugiego dnia


FOTORELACJA - ARTMUSFAIR 2010 - 23 WRZEŚNIA
fot. Małgorzata Kosińska
Qub i dzieci
Czytaj więcej: ArtMusFair - fotorelacja z drugiego dnia